Oecumene en volkskerken

Discussie over verschillende vormen van oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor Oecumene.
Zie voor een uitleg:

http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... t=95#p1182
Martine
Man/Vrouw: V

Re: oecumene en volkskerken

Bericht door Martine »

Wim Nusselder schreef: In hoeverre is oecumene, 'vreedzame coëxistentie' van en wederzijds respect tussen kerken, een alternatief voor brede 'volkskerken' met interne ruimte voor diversiteit?
Dat vandaag een mis uitgezonden wordt uit Sneek en dat een protestantse dirigent en protestantse Cantorij zingen in die kerk, niet alleen vandaag, maar veel vaker? Is dat wat je o.a. bedoelt? Het lijkt mij een antwoord op je vraag.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.

Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Man/Vrouw: M
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Martine,
Wim Nusselder schreef:In hoeverre is oecumene, 'vreedzame coëxistentie' van en wederzijds respect tussen kerken, een alternatief voor brede 'volkskerken' met interne ruimte voor diversiteit?
Martine schreef:Dat vandaag een mis uitgezonden wordt uit Sneek en dat een protestantse dirigent en protestantse Cantorij zingen in die kerk, niet alleen vandaag, maar veel vaker? Is dat wat je o.a. bedoelt? Het lijkt mij een antwoord op je vraag.
Ja, voor jou (en mij) is dat een antwoord:
Oecumene zoals ik het in die vraag omschrijf krijgt inderdaad al in de praktijk vorm.
Het is inderdaad op zijn minst een aanvulling is op het organisatorisch één grotere, intern diversere kerk worden.
'Aanvulling op' omdat dat laatste voor het grootste deel van de christenen het meest voor de hand ligt, omdat ze al organisatorisch verenigd zijn in de Rooms-katholieke kerk.

Oecumene als 'vreedzame coëxistentie', in wederzijds respect, zoveel mogelijk samenwerkend, wordt inderdaad ondersteund door de recente besluitvorming van PKN, GKv, CGK, NGK en VGK waar jij naar verwees.
Ik lees dat laatste als een welkome voorloper op de verbond/federatievormingsplannen waar de Nationale Synode aan werkt op het protestantse erf.

Met v&Vriendengroet,

Wim

Martine

Bericht door Martine »

Vannacht - maar herhaald vanmiddag 2/5, was er een gesprek tussen Andries Knevel en bisschop Gerard de Korte in de Naardense vesting.
Nu is Knevel nogal eens aanvallend, maar het gesprek was boeiend - De Korte kon daar wel mee omgaan.
In het gesprek kwam de terugloop in de kerken ter sprake. Maar hij bracht er onmiddellijk tegenin dat dat alleen in Noordwest Europa is, maar dat elders groei is.
Hij vertelde iets over zijn leven, dat hij eerst geschiedenis heeft gestudeerd maar zich langzamerhand getrokken voelde naar de theologie. Knevel begon het gesprek met hem te feliciteren dat hij uitgeroepen is tot 'theoloog des vaderlands'.
Ook de oecumene kwam ter sprake en hij gaf aan dat hij daar blij mee was.
De Korte is op dat gebied actief.
Aanrader om nog eens te bekijken - NPO/2

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wim Nusselder schreef:Gisteren hadden we een kennismakingsgesprek tussen de (nieuwe, Rooms-Katholieke) voorzitter van de Raad van Kerken en de Quakers.
Daarin werd o.a. gezegd dat kerkleiders (impliciet: van grote kerken) soms te krampachtig lijken te streven naar eenheid/gelijkvormigheid (van/binnen hun kerk).
Een Rooms-Katholieke theoloog aanhalend werd geconstateerd dat de Kerk veel takken nodig heeft om veel verschillende vogels (van heel verschillend pluimage) te kunnen herbergen.
De RKK en andere 'volkskerken' kennen relatief veel ruimte voor diversiteit.
Ze houden echter wel vast (al dan niet 'krampachtig') aan organisatorische eenheid, aan eenvormige sacramenten, aan bepaalde 'waarheden' die niet ter discussie gesteld mogen worden etc..

Is er ruimte voor voldoende diversiteit aan spiritualiteit om al Gods kinderen te huisvesten als je vasthoudt aan eenheid van leergezag, liturgie, theologie etc.?
In hoeverre heeft de RKK de Reformatie aan zichzelf te wijten door onvoldoende ruimte te bieden?
In hoeverre heeft de Reformatie zijn versplintering aan zichzelf te wijten door krampachtig vast te houden aan vermeende, uit 'De Heilige Schrift' afgeleide waarheden?
In hoeverre hebben vrijzinnige kerken hun leegloop aan zichzelf te wijten door geen houvast te bieden in voldoende van dergelijke vormen?
In hoeverre heeft de moderne religieuze mens behoefte aan vrijheid en in hoeverre aan houvast en keuzemogelijkheden (een ruime kooi om in rond te vliegen dan wel takken om op te zitten)?
In hoeverre impliceert en vereist 'discipelschap' het loslaten van behoeften aan vrijheid en keuzemogelijkheden?
In hoeverre is oecumene, 'vreedzame coëxistentie' van en wederzijds respect tussen kerken, een alternatief voor brede 'volkskerken' met interne ruimte voor diversiteit?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Ik constateer voor het oecumene drie problemen.
Ten eerste is de huidige oecumene van het type dat de raad van de kerken voor staat eigenlijk er één van het verlies van de eigen identiteiten (vervaagde eenheidsworst)
Ten tweede houden de mensen (als tegenreactie) te veel vast aan de traditionele leren
Ten derde is er een gebrek aan vertrouwen in Gods leiding in het werken naar eenheid. Mensen vertrouwen meer hun eigen verstand, dan op Gods helpende hand.

Ik ben er wel overtuigd van dat God een grote tegenstander is van verdeeldheid tussen de christenen, omdat het zo de missionaire kracht naar buiten toe verliest. Met andere woorden: de mensen zien door de bomen het bos niet meer.
Wie oren heeft die hore, maar dat heeft een smiley nie :roll:

Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Gaitema schreef:
Wim Nusselder schreef:Gisteren hadden we een kennismakingsgesprek tussen de (nieuwe, Rooms-Katholieke) voorzitter van de Raad van Kerken en de Quakers.
Daarin werd o.a. gezegd dat kerkleiders (impliciet: van grote kerken) soms te krampachtig lijken te streven naar eenheid/gelijkvormigheid (van/binnen hun kerk).
Een Rooms-Katholieke theoloog aanhalend werd geconstateerd dat de Kerk veel takken nodig heeft om veel verschillende vogels (van heel verschillend pluimage) te kunnen herbergen.
De RKK en andere 'volkskerken' kennen relatief veel ruimte voor diversiteit.
Ze houden echter wel vast (al dan niet 'krampachtig') aan organisatorische eenheid, aan eenvormige sacramenten, aan bepaalde 'waarheden' die niet ter discussie gesteld mogen worden etc..

Is er ruimte voor voldoende diversiteit aan spiritualiteit om al Gods kinderen te huisvesten als je vasthoudt aan eenheid van leergezag, liturgie, theologie etc.?
In hoeverre heeft de RKK de Reformatie aan zichzelf te wijten door onvoldoende ruimte te bieden?
In hoeverre heeft de Reformatie zijn versplintering aan zichzelf te wijten door krampachtig vast te houden aan vermeende, uit 'De Heilige Schrift' afgeleide waarheden?
In hoeverre hebben vrijzinnige kerken hun leegloop aan zichzelf te wijten door geen houvast te bieden in voldoende van dergelijke vormen?
In hoeverre heeft de moderne religieuze mens behoefte aan vrijheid en in hoeverre aan houvast en keuzemogelijkheden (een ruime kooi om in rond te vliegen dan wel takken om op te zitten)?
In hoeverre impliceert en vereist 'discipelschap' het loslaten van behoeften aan vrijheid en keuzemogelijkheden?
In hoeverre is oecumene, 'vreedzame coëxistentie' van en wederzijds respect tussen kerken, een alternatief voor brede 'volkskerken' met interne ruimte voor diversiteit?

Met v&Vriendengroet,

Wim
Ik constateer voor het oecumene drie problemen.
Ten eerste is de huidige oecumene van het type dat de raad van de kerken voor staat eigenlijk er één van het verlies van de eigen identiteiten (vervaagde eenheidsworst)
Ten tweede houden de mensen (als tegenreactie) te veel vast aan de traditionele leren
Ten derde is er een gebrek aan vertrouwen in Gods leiding in het werken naar eenheid. Mensen vertrouwen meer hun eigen verstand, dan op Gods helpende hand.

Ik ben er wel overtuigd van dat God een grote tegenstander is van verdeeldheid tussen de christenen, omdat het zo de missionaire kracht naar buiten toe verliest. Met andere woorden: de mensen zien door de bomen het bos niet meer.
Naar mijn mening ligt de focus helemaal verkeerd. Men zou niet moeten willen proberen om een eenheidsworst te creëren. Men zou ook helemaal niet moeten focussen op het samenbrengen van kerken. Men zou de eigen kerk moeten behouden zoals ie is, dus de kern houden zoals het is. Met zondagsdienst en weet ik wat er allemaal bij hoort. Maar daarnaást zou men veel meer moeten aanbieden aan alle mensen van buiten en binnen die kerkgemeenschap. Bijvoorbeeld korte cursussen en workshops aan de hand van een thema uit Bijbel en geloof. Bijvoorbeeld op een avond in de week. Veel meer openstelling, voor bezinning, op een ietsje andere dan de traditionele wijze. Bijvoorbeeld een meditatie-uurtje, op christelijke leest (ja, dat kan wél degelijk), of muziek maken voor mensen die dat leuk vinden met elkaar, en dat niet per se volgens de voorgeschreven kerkmuziek, maar wel passend binnen de geestelijke traditie van het christendom. Eigenlijk alles wat mensen zoeken die steeds van kerk veranderen, of die bijvoorbeeld spirituele beurzen af blijven lopen op zoek naar verbinding en wijsheidskennis. Dus verbreding en verdieping, naast de traditionele diensten en activiteiten, uitdrukkelijk zonder verloochening van de identiteit en uitdrukkelijk met behoud van de traditionele diensten.

De kerk zou weer moeten worden wat de synagoge ooit was: een school. Een levendige plek om te leren en om samen te komen én om te bezinnen. En niet om zieltjes te binden aan die betreffende kerk.

De traditionele leerweg langs doop en dergelijken kan (en moet m.i.) blijven bestaan, maar daarnaast zouden er andere "leergangen" aangeboden moeten worden, maar wel binnen de Identiteit blijvend. En men zou dit meer naar de mensen toe actief moeten aanbieden.

Naar mijn mening is de christenheid met recht en reden verdeeld, en is het de bedoeling dat men uitbreidt vanuit die verscheidenheid, in plaats van die verscheidenheid tot een eenheidsworst te maken. De kracht van het Evangelie ligt niet in het samenbinden van de verscheidenheid, maar om door en binnen die verscheidenheid meer mensen te bereiken. En ik denk dat zodra men dit gaat doen, dat dan die Oecumene vanzelf wel komt. En op zo'n manier zou iemand als een Klaas Hendriksen zichzelf niet hebben hoeven afserveren (want dat ie dominee-af is vind ik niet meer dan normaal), maar zou ie - als ie zo wijs was geweest om zich niet tot een negatieve theologie te laten vervallen - thematisch bijvoorbeeld wat cursussen hebben kunnen geven op deelonderwerpen van het Christelijk Geloof. Dan had ie gewoon van een plekje op de binnenste ring, een plekje op een buitenring kunnen gaan bekleden, in het voorportaal als het ware.

Maar goed, dit is maar wat ik er als relatieve buitenstaander van denk. Vanuit een plek waar op die manier wordt gewerkt. Vanuit verschillende punten van het brandend Hart van Christus.

En men zou dan omdat men meer mensen uit den brede, maar ook de diepte, aantrekt, ook zorgdiensten kunnen aanbieden en regelen. Als een levende Gemeenschap. Zeker nu de zorg systematisch tegronde gaat. Wat Geer en Goor bijvoorbeeld doen in "Geer en Goor zoeken een hobby", dat zou ook binnen zo'n Gemeenschap een plek kunnen krijgen. Niet als iets dwangmatigs omdat je "bij die en die kerk hoort", maar bij elkaar gebracht vanuit de interesse van de mensen die komen. En dat zijn misschien wel niet speciaal die mensen die elke zondag naar de kerk gaan, maar sluit hen wil in als ze dat willen.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 07 mei 2016, 18:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)

Martine

Bericht door Martine »

Anja schreef:Naar mijn mening ligt de focus helemaal verkeerd. Men zou niet moeten willen proberen om een eenheidsworst te creëren. Men zou ook helemaal niet moeten focussen op het samenbrengen van kerken. Men zou de eigen kerk moeten behouden zoals ie is, dus de kern houden zoals het is. Met zondagsdienst en weet ik wat er allemaal bij hoort. Maar daarnaást zou men veel meer moeten aanbieden aan alle mensen van buiten en binnen die kerkgemeenschap. Bijvoorbeeld korte cursussen en workshops aan de hand van een thema uit Bijbel en geloof. Bijvoorbeeld op een avond in de week. Veel meer openstelling, voor bezinning, op een ietsje andere dan de traditionele wijze. Eigenlijk alles wat mensen zoeken die steeds van kerk veranderen, of die bijvoorbeeld spirituele beurzen af blijven lopen op zoek naar verbinding en wijsheidskennis. Dus verbreding en verdieping, naast de traditionele diensten en activiteiten, uitdrukkelijk zonder verloochening van de identiteit en uitdrukkelijk met behoud van de traditionele diensten.
Oecumene is niet bedoeld om een eenheidsworst te maken. Zo is het nooit bedoeld, al zijn sommige zwaar orthodoxe kerken daar wel enigszins - en onterecht - bang voor.
In mijn woonplaats doen veel kerken samen, zonder de eigenheid aan te tasten.
Al jaren geleden b.v. is er een samenwerking binnen diverse (soorten) kerken van de diaconieën, wat zij kunnen doen aan - om maar wat te noemen - schuldhulpverlening of meegaan naar de Sociale Dienst en helpen met invullen van allerlei papieren.
Al jaren zijn er gezamenlijke cursussen. Maar nooit om alle kerken in één kerk(genootschap) te laten opgaan.
De kerk zou weer moeten worden wat de synagoge ooit was: een school. Een levendige plek om te leren en om samen te komen én om te bezinnen. En niet om zieltjes te binden aan die betreffende kerk.

De traditionele leerweg langs doop en dergelijken kan (en moet m.i.) blijven bestaan, maar daarnaast zouden er andere "leergangen" aangeboden moeten worden, maar wel binnen de Identiteit blijvend. En men zou dit meer naar de mensen toe actief moeten aanbieden.
Ook dat doen wij al jaren. Gespreksgroepen, cursussen, ze worden in het plaatselijke huis-aan-huisblad aangekondigd. Zo begint in september het vierde seizoen van de Rembrandtkring. Inmiddels uitgebreid tot méér dan alleen Rembrandt, maar aan de hand van etsen, schilderijen over verhalen in de Bijbel ontstaat er een gesprek. Er is al twee jaar een avondgroep van.
Ja en ook de dogmatiek komt aan de orde. Een hartstikke leuke groep van mensen uit een aantal kerkgenootschappen.
De bereidheid, om eens anders tegen bepaalde leerstelligheden aan te kijken.
Kortom: er is wel degelijk sprake van vormen van oecumene.

Anja (oud account)

Martine schreef:
Anja schreef:Naar mijn mening ligt de focus helemaal verkeerd. Men zou niet moeten willen proberen om een eenheidsworst te creëren. Men zou ook helemaal niet moeten focussen op het samenbrengen van kerken. Men zou de eigen kerk moeten behouden zoals ie is, dus de kern houden zoals het is. Met zondagsdienst en weet ik wat er allemaal bij hoort. Maar daarnaást zou men veel meer moeten aanbieden aan alle mensen van buiten en binnen die kerkgemeenschap. Bijvoorbeeld korte cursussen en workshops aan de hand van een thema uit Bijbel en geloof. Bijvoorbeeld op een avond in de week. Veel meer openstelling, voor bezinning, op een ietsje andere dan de traditionele wijze. Eigenlijk alles wat mensen zoeken die steeds van kerk veranderen, of die bijvoorbeeld spirituele beurzen af blijven lopen op zoek naar verbinding en wijsheidskennis. Dus verbreding en verdieping, naast de traditionele diensten en activiteiten, uitdrukkelijk zonder verloochening van de identiteit en uitdrukkelijk met behoud van de traditionele diensten.
Oecumene is niet bedoeld om een eenheidsworst te maken. Zo is het nooit bedoeld, al zijn sommige zwaar orthodoxe kerken daar wel enigszins - en onterecht - bang voor.
In mijn woonplaats doen veel kerken samen, zonder de eigenheid aan te tasten.
Al jaren geleden b.v. is er een samenwerking binnen diverse (soorten) kerken van de diaconieën, wat zij kunnen doen aan - om maar wat te noemen - schuldhulpverlening of meegaan naar de Sociale Dienst en helpen met invullen van allerlei papieren.
Al jaren zijn er gezamenlijke cursussen. Maar nooit om alle kerken in één kerk(genootschap) te laten opgaan.
Klinkt goed, Martine :) . Op die manier zou ik, als ik lid zou zijn geweest van een kerk, het ook willen doen.
Martine schreef:
Anja schreef:De kerk zou weer moeten worden wat de synagoge ooit was: een school. Een levendige plek om te leren en om samen te komen én om te bezinnen. En niet om zieltjes te binden aan die betreffende kerk.

Ook dat doen wij al jaren. Gespreksgroepen, cursussen, ze worden in het plaatselijke huis-aan-huisblad aangekondigd. Zo begint in september het vierde seizoen van de Rembrandtkring. Inmiddels uitgebreid tot méér dan alleen Rembrandt, maar aan de hand van etsen, schilderijen over verhalen in de Bijbel ontstaat er een gesprek. Er is al twee jaar een avondgroep van.
Ja en ook de dogmatiek komt aan de orde. Een hartstikke leuke groep van mensen uit een aantal kerkgenootschappen.
De bereidheid, om eens anders tegen bepaalde leerstelligheden aan te kijken.
Kortom: er is wel degelijk sprake van vormen van oecumene.
Mooi :!: Zijn daar ook kerkelijk ongebondenen en bijvoorbeeld ongelovige geinteresseerden expliciet welkom? Want eigenlijk doelde ik op een oecumene die ook de kerkgenootschappen overstijgt, maar,..zónder de Christelijke Identiteit los te laten.
Solo Christo

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Het klinkt allemaal goed ;) . In veel plaatsen zie je dat er zo samenwerking gezocht wordt en samen dingen opgepakt wordt. In Ede starte eerst de Gereformeerde Bond ook met een soort ontmoetingsplek, waar nu meer kerken aan mee doen.
Veel Marokkanen die er ook op af komen, geloof ik. Ik weet niet precies hoe het zit..
In Nijverdal de sportweken van de YFC in twee wijken. Dit jaar ook in Hellendoorn. Door en voor jongeren en ook voor kinderen. Ouders raken er betrokken. Jongeren uit verschillende kerken die met jongeren en hele gezinnen uit de buurt in contact komen. Gesprekken ontstaan er ook enkelen van in en buiten de kerk raken geïrriteerd in het geloof. Vele jongeren die meewerken maken een geloofsverdieping mee en bouwen vriendschappelijke relaties op met jongeren buiten de kerk en in andere werkverbanden. Echt mooi..

Martine

Bericht door Martine »

Anja schreef:Mooi :!: Zijn daar ook kerkelijk ongebondenen en bijvoorbeeld ongelovige geinteresseerden expliciet welkom? Want eigenlijk doelde ik op een oecumene die ook de kerkgenootschappen overstijgt, maar,..zónder de Christelijke Identiteit los te laten.
Dat bedoel ik met de aankondigingen in het plaatselijke huis-aan-huis blaadje.
Als alleen mensen uit eigen parochie welkom waren zou dat niet gebeuren.
Iedereen is in mijn kerk van harte welkom.

Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Dat protestanten elkaar op zoeken en allerlei zaakjes doen die eigenlijk niks met het Christelijk Geloof te maken hebben,ze gaan hun gang maar.De ware oecumene is === op dat zij allen een zijn ===

Dat betekend altijd terug naar Moeder de Kerk,wat ook al een deel van de Anglicana heeft gedaan met behoudt van hun eigen Ritus.Aangezien dat protestanten geen eigen Ritus hebben is het zo inschuiven in de Westerse Katholieke Liturgie.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.

Anja (oud account)

Martine schreef:
Anja schreef:Mooi :!: Zijn daar ook kerkelijk ongebondenen en bijvoorbeeld ongelovige geinteresseerden expliciet welkom? Want eigenlijk doelde ik op een oecumene die ook de kerkgenootschappen overstijgt, maar,..zónder de Christelijke Identiteit los te laten.
Helder, Martine. :flower1:
Solo Christo

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Rechtuit schreef:Dat protestanten elkaar op zoeken en allerlei zaakjes doen die eigenlijk niks met het Christelijk Geloof te maken hebben,ze gaan hun gang maar.De ware oecumene is === op dat zij allen een zijn ===

Dat betekend altijd terug naar Moeder de Kerk,wat ook al een deel van de Anglicana heeft gedaan met behoudt van hun eigen Ritus.Aangezien dat protestanten geen eigen Ritus hebben is het zo inschuiven in de Westerse Katholieke Liturgie.
Beste man, God is echt niet afhankelijk van een Ritus.
Diepgang brengt God via wegen die we als mensen niet altijd zo zwart wit in onze liturgie hebben opgenomen.

Gaitema

Bericht door Gaitema »

Martine schreef:
Bij ons ook :)
We hebben als basis de bijbel, dat wel, maar een ieder mag daar vanuit de persoonlijke vrijheid uithalen, waar hij zich toe geroepen weet.
Verschillende visies kunnen zo naast elkaar bestaan. Dat is voor ons ook een voorwaarde, want zonder die vrijheid houden we het niet uit in de evangelische nest, zoals op veel plaatsen het er aan toe gaat :|

Gesloten