De leer van Jehovah's-getuigen

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door Alpha »

Trajecto:
Dit topic is door Dirk geopend, maar er zijn naderhand wat berichten naartoe verplaatst uit een andere draad. Daardoor staat Dirks topicstart niet aan het begin. Om het duidelijker te maken voeg ik hier even de tekst van de topicstart toe.
Dirk:
"Om te voorkomen dat de discussies hier en daar gevoerd worden, lijkt het me verstandig de discussie m.b.t. de leer van de Jehova's-getuigen in een nieuw topic te behandelen en bespreken. Misschien bij voorkeur in een deel van een forum, waar de AG niet als richtlijn geldt, zodat voor- en tegenstanders van de leer vrij hun mening of visie kunnen geven?"

----------

(Het onderstaande bericht stond oorspronkelijk in topic "Was me witter dan sneeuw")

Loyola_2 schreef:Oh ja? Jezus zegt toch letterlijk in Joh 6:55 "want mijn vlees is echt voedsel, mijn bloed is echte drank." Niks 'geestelijk' dus....
Het gebruikte woord is alethes. Het wordt gebruikelijk met waar vertaald.

55 Want Mijn vlees is waarlijk Spijs, en Mijn bloed is waarlijk Drank. SV.
55 Want Mijn vlees is het ware voedsel en Mijn bloed is de ware drank. HSV.

Het kan niet letterlijk bedoeld zijn, want op het eten van bloed of menselijk vlees stond in de wet de doodstraf.
Vandaar ook dat de toehoorders van Jezus (die het letterlijk namen) boos wegliepen.


60 Toen velen van zijn discipelen dit daarom hoorden, zeiden zij: „Deze rede is aanstootgevend; wie kan ernaar luisteren?”
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door Dirk »

(Trajecto: Deze post stond oorspronkelijk in topic "Was me witter dan sneeuw")
Alpha schreef:
Loyola_2 schreef:Oh ja? Jezus zegt toch letterlijk in Joh 6:55 "want mijn vlees is echt voedsel, mijn bloed is echte drank." Niks 'geestelijk' dus....
Het gebruikte woord is alethes. Het wordt gebruikelijk met waar vertaald.
Geef de grondtekst maar even, Alpha! Voor alsnog houden we het gewoon op:

Want Mijn vlees is waarlijk Spijs, en Mijn bloed is waarlijk Drank

waarlijk = echt, volgens de waarheid

Jehova's getuigen hanteren bij Bijbel-interpretatie het principe: letterlijk waar mogelijk, symbolisch waar het niet anders kan. Vanuit het standpunt van Jehova's getuigen, zou Joh 6:55 dus letterlijk genomen kunnen worden. Maar, is het van belang?
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door Alpha »

(Trajecto: Deze post stond oorspronkelijk in topic "Was me witter dan sneeuw")
Dirk schreef:
Alpha schreef:
Loyola_2 schreef:Oh ja? Jezus zegt toch letterlijk in Joh 6:55 "want mijn vlees is echt voedsel, mijn bloed is echte drank." Niks 'geestelijk' dus....
Het gebruikte woord is alethes. Het wordt gebruikelijk met waar vertaald.
Geef de grondtekst maar even, Alpha! Voor alsnog houden we het gewoon op:

Want Mijn vlees is waarlijk Spijs, en Mijn bloed is waarlijk Drank

waarlijk = echt, volgens de waarheid

Jehova's getuigen hanteren bij Bijbel-interpretatie het principe: letterlijk waar mogelijk, symbolisch waar het niet anders kan. Vanuit het standpunt van Jehova's getuigen, zou Joh 6:55 dus letterlijk genomen kunnen worden. Maar, is het van belang?
Dat gaf ik al!
Het gebruikte woord is alethes. Het wordt gebruikelijk met waar vertaald.
Het kan niet letterlijk bedoeld zijn, want op het eten van bloed of menselijk vlees stond in de wet de doodstraf.
Vandaar ook dat de toehoorders van Jezus (die het letterlijk namen) boos wegliepen.


60 Toen velen van zijn discipelen dit daarom hoorden, zeiden zij: „Deze rede is aanstootgevend; wie kan ernaar luisteren?”

Vandaar ook dat de meeste vertalingen “alethes” met waar vertalen.
Het kan nooit letterlijk opgevat worden, dat botst met de leer van de gehele bijbel.


Joh 6:
55 want mijn vlees is waarachtig voedsel en mijn bloed is ware drank; Naardense.

55 Want Mijn vlees is het ware voedsel en Mijn bloed is de ware drank. HSV.

55 want mijn vlees is waar voedsel en mijn bloed is ware drank. NWV.


New Living Translation
For my flesh is true food, and my blood is true drink.

English Standard Version
For my flesh is true food, and my blood is true drink.

Berean Literal Bible
For My flesh is true food, and My blood is true drink.

New American Standard Bible
"For My flesh is true food, and My blood is true drink.

NET Bible
For my flesh is true food, and my blood is true drink.

Aramaic Bible in Plain English
“For my body truly is food, and my blood truly is drink.”

GOD'S WORD® Translation
My flesh is true food, and my blood is true drink.

New American Standard 1977
“For My flesh is true food, and My blood is true drink.

Weymouth New Testament
For my flesh is true food, and my blood is true drink.

Jg vertalen zo letterlijk èn begrijpelijk mogelijk.
Door grondig tekstonderzoek is onderscheiding tussen letterlijk en figuurlijk duidelijk te zien.
De leer van de gehele Bijbel bepaalt dat.
Een persoonlijke voorkeur of visie mag geen rol spelen.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door Dirk »

(Trajecto: Deze post stond oorspronkelijk in topic "Was me witter dan sneeuw")
Alpha schreef:Dat gaf ik al!
Ik mis de grondtekst, Alpha. Je noemt wel teksten, maar niet de grondtekst.

En, je blijft maar citeren uit de NWV (naast andere vertalingen). Ik blijf bij mijn standpunt dat dit een demonische vertaling is. Elders heb ik een filmpje geplaatst. Ik doe het hier weer even. Misschien kan / wil je het filmpje bekijken en kritiek leveren, of de NWV verdedigen. Als je mij kunt overtuigen van de juistheid, zal ik direct mijn standpunt aanpassen.

https://www.youtube.com/watch?v=6zd6zry6Ll8
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door Alpha »

(Trajecto: Deze post stond oorspronkelijk in topic "Was me witter dan sneeuw")
Dirk schreef:Ik mis de grondtekst, Alpha. Je noemt wel teksten, maar niet de grondtekst.
Zet je oogkleppen eens af?
Et voilà: de betreffende grondtekst “alethes”.

Mt 10:24-25.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door Dirk »

(Trajecto: Deze post stond oorspronkelijk in topic "Was me witter dan sneeuw")

Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beerven?
Alpha schreef:Zet je oogkleppen eens af?
Ik ken Jehova's getuigen die door dit soort uitlatingen vermaand zijn. Immers:

geen lasteraars

Als jij een ware Jehova's-getuige wenst te zijn, dien je ook je taalgebruik aan te passen, Alpha. Je wordt geoordeeld naar de wijze waarop je met HEM wandelt.

Echter, ik geloof niet dat onze redding daarvan afhangt, Alpha. Ik geloof dat we niet gered zijn door onze eigen inspanningen, maar door die van God Zelf, toen HIJ als mens op aarde kwam! We zijn gered uitsluitend door Genade! We zijn rechtvaardig en daarom witter dan sneeuw:

En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd, in den Naam van den Heere Jezus, en door den Geest onzes Gods;
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door Dirk »

(Trajecto: Dit is de topicstart)

Om te voorkomen dat de discussies hier en daar gevoerd worden, lijkt het me verstandig de discussie m.b.t. de leer van de Jehova's-getuigen in een nieuw topic te behandelen en bespreken. Misschien bij voorkeur in een deel van een forum, waar de AG niet als richtlijn geldt, zodat voor- en tegenstanders van de leer vrij hun mening of visie kunnen geven?
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door Alpha »

(Trajecto: Deze post stond oorspronkelijk in topic "Was me witter dan sneeuw")
Dirk schreef:Of weet gij niet, dat de onrechtvaardigen het Koninkrijk Gods niet zullen beerven?
Alpha schreef:Zet je oogkleppen eens af?
Ik ken Jehova's getuigen die door dit soort uitlatingen vermaand zijn. Immers:

geen lasteraars

Als jij een ware Jehova's-getuige wenst te zijn, dien je ook je taalgebruik aan te passen, Alpha. Je wordt geoordeeld naar de wijze waarop je met HEM wandelt.

Echter, ik geloof niet dat onze redding daarvan afhangt, Alpha. Ik geloof dat we niet gered zijn door onze eigen inspanningen, maar door die van God Zelf, toen HIJ als mens op aarde kwam! We zijn gered uitsluitend door Genade! We zijn rechtvaardig en daarom witter dan sneeuw:

En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd, in den Naam van den Heere Jezus, en door den Geest onzes Gods;
Inderdaad worden JG wel gecorrigeerd op hun woordkeuze, daarom zal geen enkele Jg jou van demonisme beschuldigen.
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door Dirk »

(Trajecto: Deze post stond oorspronkelijk in topic "Was me witter dan sneeuw")
Alpha schreef:Inderdaad worden JG wel gecorrigeerd op hun woordkeuze, daarom zal geen enkele Jg jou van demonisme beschuldigen.
Ze kiezen inderdaad voor andere woorden. Een JG noemde mij een afgoden-dienaar, toen ik duidelijk maakte dat ik geloofde in God de Vader, God de Heilige Geest en God de Zoon. Dat gaat naar mijn mening een flinke stap verder dan het benoemen van een leer.

Ik beschuldig jou niet van demonisme, Alpha, om misverstanden te voorkomen. Als dat zo op jou overgekomen is, dan spijt mij dat oprecht. De vertaling (NWV) die de JG in elkaar gezet hebben noem ik wel demonisch. De NWV is een demonisch boek, net zoals de quran een demonisch boek is. Gelukkig zijn dit simpele objecten, en geen mensen.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door Dirk »

Opvallend is dat het God zijn van Jezus ontkend wordt door toch wel een flink aantal personen in dit forum. Het is een van de grote verschillen tussen de leer van de Jehova's-getuigen en de meeste andere Christelijke stromingen. Een aantal verschillen zet ik op een rijtje. Wellicht kan het door de aanwezige Jehova's-getuigen verbeterd en/of aangevuld worden?

1. Jehova's-getuigen wijzen de Drie-ene God af. Jezus is de Zoon van God, niet God Zelf.
2. Jehova's-getuigen wijzen de gaven van de Geest af, in de huidige tijd.
3. Wonderbare genezingen zijn van een andere bron afkomstig dan van God (nl. van demonen).
4. Jezus is niet gekruisigd.
5. Het vieren van verjaardagen is afgoderij.
6. Het vieren van Kerst is vervloekte afgoderij.
7. De Heilige Geest is geen Persoon, maar energie.
8. Jezus' Lichaam is niet opgestaan uit de dood.
9. Israël heeft geen plaats meer in Gods heilsplan.
10. De Wachttoren is het kanaal van zuivere Bijbeluitleg.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door peda »

Dirk schreef:Opvallend is dat het God zijn van Jezus ontkend wordt door toch wel een flink aantal personen in dit forum. Het is een van de grote verschillen tussen de leer van de Jehova's-getuigen en de meeste andere Christelijke stromingen. Een aantal verschillen zet ik op een rijtje. Wellicht kan het door de aanwezige Jehova's-getuigen verbeterd en/of aangevuld worden?

1. Jehova's-getuigen wijzen de Drie-ene God af. Jezus is de Zoon van God, niet God Zelf.
2. Jehova's-getuigen wijzen de gaven van de Geest af, in de huidige tijd.
3. Wonderbare genezingen zijn van een andere bron afkomstig dan van God (nl. van demonen).
4. Jezus is niet gekruisigd.
5. Het vieren van verjaardagen is afgoderij.
6. Het vieren van Kerst is vervloekte afgoderij.
7. De Heilige Geest is geen Persoon, maar energie.
8. Jezus' Lichaam is niet opgestaan uit de dood.
9. Israël heeft geen plaats meer in Gods heilsplan.
10. De Wachttoren is het kanaal van zuivere Bijbeluitleg.
Ik zou nog willen aanvullen:

De geschapen Aartsengel Michael is "'geincarneerd"' in de mens Jezus
Er worden in totaal 144000 ware gelovigen opgenomen in de Hemel.
Na de dood sterft een ieder, ook geestelijk, de mens heeft immers geen ziel
Bij het Laatste Oordeel wordt iedere gestorvene weer door God uit de dood opgewekt om geOordeeld te worden.
Valt het Oordeel negatief uit wordt de opgewekte onmiddellijk en volledig vernietigd ( geen vagevuur of hel ).
Ook niet Jehovah getuigen kunnen een positieve beoordeling van God krijgen en deelhebben aan de herschapen wereld.
De eindtijd is vanaf 1914 gestart. Satan is vanaf dat moment uit de Hemel verdreven. Het komend Oordeel is nabij.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door BdO »

Dirk schreef:Om te voorkomen dat de discussies hier en daar gevoerd worden, lijkt het me verstandig de discussie m.b.t. de leer van de Jehova's-getuigen in een nieuw topic te behandelen en bespreken. Misschien bij voorkeur in een deel van een forum, waar de AG niet als richtlijn geldt, zodat voor- en tegenstanders van de leer vrij hun mening of visie kunnen geven?
Dirk,

Dit lijkt me een prima topic wat prima thuis hoort in dit subforum. Prima topic, want het is niet op de persoon, laten we dat ook zo houden. Prima subforum, maar daarbij wel een opmerking: Zoals blijkt uit de richtlijnen is de ruimte op dit subforum ruimer dan dat slechts alleen de AG hier niet zou gelden.
Richtlijnen Christelijk, open forum schreef:Let op! De grenzen zijn hier zeer ruim. Dat zal voor sommigen even wennen zijn. Het is niet de bedoeling om de eigen geloofswijze hier als "de waarheid" te presenteren of als dé wijze waarop "de christen" de zaken beschouwt of dient te beschouwen. Men kan deze slechts brengen als de wijze waarop men zelf gelooft, of hoe men erover denkt.
Bijbelteksten citeren zónder uitgebreide toelichting zal ook weinig zeggingskracht hebben in discussies hier. Er kan namelijk veel verschil van mening zijn over de status en de geldigheid van de bijbel(gedeelten), hier. We gaan in dit subforum niet uit van één uiteindelijke, "juiste" visie.
viewtopic.php?f=55&t=1083

Zolang bovenstaande in acht wordt genomen kan het een mooi topic worden.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door Dirk »

peda schreef:De eindtijd is vanaf 1914 gestart. Satan is vanaf dat moment uit de Hemel verdreven. Het komend Oordeel is nabij.
1914 is een ingewikkeld jaar. Jehova's-getuigen weten er zelf eigenlijk ook geen raad mee. Ik hoop van harte dat JG zich hierover kunnen uitlaten. Voor nu even wat ik ervan weet, en het kan verkeerd zijn?

Ze baseren zich Daniël 4. Ik kopieer even voor het gemak van wikipedia, met het besef dat deze informatie fout kan zijn:
Jarenlang leerden Jehova's getuigen dat "Armageddon" zou uitbreken binnen één mensengeslacht vanaf 1914. De toepassing van dit mensengeslacht is met het verstrijken van de tijd sinds 1914 een aantal keren opnieuw geïnterpreteerd. Toen de maximale "rek" in de interpretatie ervan (namelijk dat ook degenen die waren geboren in 1914 behoorden tot "het geslacht") begon te naderen, werd een alternatieve interpretatie geïntroduceerd in De Wachttoren.[36] Hierbij werd uitgelegd: "Maar in werkelijkheid heeft een geslacht meer te maken met mensen en gebeurtenissen dan met een vastgesteld aantal jaren." Maar ruim 10 jaar later, toen "Armageddon" nog altijd niet was uitgebroken, werd in De Wachttoren definitief korte metten gemaakt met de gedachte dat men eenvoudig 70 à 80 jaar kon optellen bij het jaar 1914. De meest recente herinterpretatie stelt dat deze passage betekent dat er als de "grote verdrukking" uitbreekt nog "gezalfde" Jehova's getuigen op aarde zullen zijn van wie het leven overlapt met "gezalfden" die zich in 1914 bewust waren van de betekenis van de gebeurtenissen in dat jaar: "[Jezus] bedoelde kennelijk dat de levens van de gezalfden die in 1914 het begin van het teken zagen, de levens zouden overlappen van andere gezalfden die het begin van de grote verdrukking zouden zien."
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door Biker »

Jezus wist niet wanneer het moment zou zijn, alleen de Vader.
1948 lijkt me meer een jaar om op te focussen. Sommige feesten kunnen ook niet voorzegd worden, ze vallen samen met de maanstand.
Vandaar dat Jezus zei dat het niet te voorzeggen was.
Alleen de Vader weet het.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door Piebe Paulusma »

Nou, de seculiere staat wordt in de Bijbel niet vermeld, of je moet Lukas 16,16 aan je laars willen lappen. De profeten reiken tot de generatie van Johannes de Doper, daar is Christus gewoon glashelder over. Dat sommigen deze tijdsbepalingen oprekken is niets anders dan een akte van ongeloof, simpel en duidelijk.

' De Wet en de Profeten gaan tot* Johannes; sindsdien wordt het koninkrijk van God verkondigd en* iedereen staat te dringen om er binnen te komen.' (Luk 16,16)

Aantekening van de vertalers:
… tot Johannes; sindsdien … : Vooral op grond van dit vers wordt vaak aangenomen dat Lucas de geschiedenis indeelt in drie perioden (de tijd van de Wet en de Profeten, de tijd van Jezus en de tijd van de kerk) en dat ‘tot Johannes’ begrepen moet worden als ‘tot en met Johannes’. Hij is dan de laatste van de profeten. Te verdedigen valt ook dat Johannes door Lucas gerekend wordt tot de tijd waarin het koninkrijk van God verkondigd wordt. ‘Tot Johannes’ kan immers ook begrepen worden als ‘tot aan Johannes’. Volgens 7,26 is hij meer dan een profeet. Evenals Jezus verkondigt hij de goede boodschap (3,18). De samenhang tussen het optreden van Johannes en dat van Jezus krijgt veel nadruk in Lc 1-2 en in 7,29-30 en 20,1-8 (vgl. ook Hnd 10,37 en 13,24-25). Volgens Hnd 1,21-22 begint de tijd van Jezus met de doop van Johannes.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door Rechtuit »

(Trajecto: Deze post stond oorspronkelijk in topic "Was me witter dan sneeuw")
Dirk schreef:
Alpha schreef:Inderdaad worden JG wel gecorrigeerd op hun woordkeuze, daarom zal geen enkele Jg jou van demonisme beschuldigen.
Ze kiezen inderdaad voor andere woorden. Een JG noemde mij een afgoden-dienaar, toen ik duidelijk maakte dat ik geloofde in God de Vader, God de Heilige Geest en God de Zoon. Dat gaat naar mijn mening een flinke stap verder dan het benoemen van een leer.

Ik beschuldig jou niet van demonisme, Alpha, om misverstanden te voorkomen. Als dat zo op jou overgekomen is, dan spijt mij dat oprecht. De vertaling (NWV) die de JG in elkaar gezet hebben noem ik wel demonisch. De NWV is een demonisch boek, net zoals de quran een demonisch boek is. Gelukkig zijn dit simpele objecten, en geen mensen.
Laat je niet van de wijs brengen Dirk de JG s zijn geen Christenen.Hen die geloven in de Heilige Drievuldigheid zijn Christenen,daar buiten is geen Christendom maar heidendom.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door Anja (oud account) »

(Trajecto: Deze post stond oorspronkelijk in topic "Was me witter dan sneeuw")
Rechtuit schreef:
Dirk schreef:
Alpha schreef:Inderdaad worden JG wel gecorrigeerd op hun woordkeuze, daarom zal geen enkele Jg jou van demonisme beschuldigen.
Ze kiezen inderdaad voor andere woorden. Een JG noemde mij een afgoden-dienaar, toen ik duidelijk maakte dat ik geloofde in God de Vader, God de Heilige Geest en God de Zoon. Dat gaat naar mijn mening een flinke stap verder dan het benoemen van een leer.

Ik beschuldig jou niet van demonisme, Alpha, om misverstanden te voorkomen. Als dat zo op jou overgekomen is, dan spijt mij dat oprecht. De vertaling (NWV) die de JG in elkaar gezet hebben noem ik wel demonisch. De NWV is een demonisch boek, net zoals de quran een demonisch boek is. Gelukkig zijn dit simpele objecten, en geen mensen.
Laat je niet van de wijs brengen Dirk de JG s zijn geen Christenen.Hen die geloven in de Heilige Drievuldigheid zijn Christenen,daar buiten is geen Christendom maar heidendom.
Inderdaad. Daar komt men op een dag ook gewoon achter.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door Trajecto »

Dirk schreef:Opvallend is dat het God zijn van Jezus ontkend wordt door toch wel een flink aantal personen in dit forum. Het is een van de grote verschillen tussen de leer van de Jehova's-getuigen en de meeste andere Christelijke stromingen. Een aantal verschillen zet ik op een rijtje. Wellicht kan het door de aanwezige Jehova's-getuigen verbeterd en/of aangevuld worden?

1. Jehova's-getuigen wijzen de Drie-ene God af. Jezus is de Zoon van God, niet God Zelf.
2. Jehova's-getuigen wijzen de gaven van de Geest af, in de huidige tijd.
3. Wonderbare genezingen zijn van een andere bron afkomstig dan van God (nl. van demonen).
4. Jezus is niet gekruisigd.
5. Het vieren van verjaardagen is afgoderij.
6. Het vieren van Kerst is vervloekte afgoderij.
7. De Heilige Geest is geen Persoon, maar energie.
8. Jezus' Lichaam is niet opgestaan uit de dood.
9. Israël heeft geen plaats meer in Gods heilsplan.
10. De Wachttoren is het kanaal van zuivere Bijbeluitleg.
Punt 4 lijkt me niet juist.
De Jehovah's getuige zal het alleen anders benoemen en het omschrijven als het vastnagelen aan een paal.
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door Dirk »

Trajecto schreef:Punt 4 lijkt me niet juist. De Jehovah's getuige zal het alleen anders benoemen en het omschrijven als het vastnagelen aan een paal.
Kruisigen betekent "sterven aan het kruis". Ben je dat met me eens, Trajecto? Wanneer iemand anders beweert dat Jezus op de electrische stoel, of aan een paal, of aan de galg of door een gifbeker gestorven is, ontkennen ze de kruisiging. Simpeler is het niet. Je kunt het niet mooier maken dan dat het is. Je kunt wel beweren dat het je niet interesseert, of dat je het onbelangrijk vindt, of dat je het met de JG eens bent, dat mag, ieder zijn of haar eigen mening of geloof. Blijft staan dat volgens de JG het geloof in de kruisiging vervloekte afgoderij is. Waarom zouden ze er zo'n punt van maken, denk je??

https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-lee ... een-kruis/

In hun ogen is het kruis een heidens symbool dat door een afvallige kerk werd aangenomen!
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door Peter79 »

Dirk schreef:
Trajecto schreef:Punt 4 lijkt me niet juist. De Jehovah's getuige zal het alleen anders benoemen en het omschrijven als het vastnagelen aan een paal.
Kruisigen betekent "sterven aan het kruis". Ben je dat met me eens, Trajecto? Wanneer iemand anders beweert dat Jezus op de electrische stoel, of aan een paal, of aan de galg of door een gifbeker gestorven is, ontkennen ze de kruisiging. Simpeler is het niet. Je kunt het niet mooier maken dan dat het is. Je kunt wel beweren dat het je niet interesseert, of dat je het onbelangrijk vindt, of dat je het met de JG eens bent, dat mag, ieder zijn of haar eigen mening of geloof. Blijft staan dat volgens de JG het geloof in de kruisiging vervloekte afgoderij is. Waarom zouden ze er zo'n punt van maken, denk je??

https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-lee ... een-kruis/

In hun ogen is het kruis een heidens symbool dat door een afvallige kerk werd aangenomen!
In de link gaat het m.i. over een kruisje slaan, zoals in de RKK gebruikelijk (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruisteken).
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door Biker »

Dirk schreef:
Trajecto schreef:Punt 4 lijkt me niet juist. De Jehovah's getuige zal het alleen anders benoemen en het omschrijven als het vastnagelen aan een paal.
Kruisigen betekent "sterven aan het kruis". Ben je dat met me eens, Trajecto? Wanneer iemand anders beweert dat Jezus op de electrische stoel, of aan een paal, of aan de galg of door een gifbeker gestorven is, ontkennen ze de kruisiging. Simpeler is het niet. Je kunt het niet mooier maken dan dat het is. Je kunt wel beweren dat het je niet interesseert, of dat je het onbelangrijk vindt, of dat je het met de JG eens bent, dat mag, ieder zijn of haar eigen mening of geloof. Blijft staan dat volgens de JG het geloof in de kruisiging vervloekte afgoderij is. Waarom zouden ze er zo'n punt van maken, denk je??

https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-lee ... een-kruis/

In hun ogen is het kruis een heidens symbool dat door een afvallige kerk werd aangenomen!
Dat klopt volgens mij ook. Het kruis was het teken van Tammuz. Kerstfeest de dag van de zonnewende, en de mijter van de paus was ook de vorm van de muts van babelse priesters, een vissekop.

https://www.levendwater.org/boeken/hisl ... uk_5_6.htm

Nergens staat dat het een kruis was waar Jezus aan genageld werd, er staat letterlijk vloekhout, paal.
Hier kun je iedere grondtekst zelf checken.

http://www.scripture4all.org/OnlineInte ... _Index.htm
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door BdO »

Dirk schreef:
Trajecto schreef:Punt 4 lijkt me niet juist. De Jehovah's getuige zal het alleen anders benoemen en het omschrijven als het vastnagelen aan een paal.
Kruisigen betekent "sterven aan het kruis". Ben je dat met me eens, Trajecto? Wanneer iemand anders beweert dat Jezus op de electrische stoel, of aan een paal, of aan de galg of door een gifbeker gestorven is, ontkennen ze de kruisiging. Simpeler is het niet. Je kunt het niet mooier maken dan dat het is. Je kunt wel beweren dat het je niet interesseert, of dat je het onbelangrijk vindt, of dat je het met de JG eens bent, dat mag, ieder zijn of haar eigen mening of geloof. Blijft staan dat volgens de JG het geloof in de kruisiging vervloekte afgoderij is. Waarom zouden ze er zo'n punt van maken, denk je??

https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-lee ... een-kruis/

In hun ogen is het kruis een heidens symbool dat door een afvallige kerk werd aangenomen!
Maar dat Jezus stierf ontkennen ze niet, dat onderschrijven ze gewoon, ook nog genageld, en ook nog aan een paal tussen hemel en aarde, verder kunnen we ook wel aannemen dat er uit praktische overwegingen een dwarsbalkje zal zijn geweest, dus waar we het nu helemaal over hebben is of er boven dat dwarsbalkje nu wel of niet een stukje paal uit stak, dat is wat de JG ontkennen. Dat is niet het zelfde als de kruisiging ontkennen. Ze ontkennen alleen dat uitstekende stukje paal boven dat dwarsbalkje. Ik vind dat onbelangrijk.

Of de JG dat ook onbelangrijk vinden weet ik niet. Dat hangt er wellicht vanaf of ze dit teken ook heel heidens vinden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tau-kruis

Maar ja, in een paal kan je natuurlijk ook best een heidens teken zien als je zin hebt..... Een heilige paal van Baäl, de toren van Babel, enz.

Symbolen.... het blijft lastig. :)
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 1441
Lid geworden op: 11 aug 2015, 20:11
Man/Vrouw: M

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door Dirk »

BdO schreef:Ik vind dat onbelangrijk.
Jehova's-getuigen vinden het niet onbelangrijk.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door Biker »

Dirk schreef:
BdO schreef:Ik vind dat onbelangrijk.
Jehova's-getuigen vinden het niet onbelangrijk.
waarschijnlijk omdat de grondtekst van de Bijbel het woord kruis niet bevat maar paal.
Hoeveel keer moet het nog gezegd worden?
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: De leer van Jehovah's-getuigen

Bericht door BdO »

Dirk schreef:
BdO schreef:Ik vind dat onbelangrijk.
Jehova's-getuigen vinden het niet onbelangrijk.
Klopt, maar zeggen dat JG's de kruisiging ontkennen suggereert natuurlijk veel meer dan wat er nou feitelijk aan de hand is. Ze erkennen de "paalnageling", wat verder gelijkstaat aan wat andere christenen kruisiging noemen. Dat maakt voor het geloof inhoudelijk niet zoveel uit, waar men zich tegen keert is vooral het symbool van dat kruis.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Plaats reactie