Wat is het nut van het dragen van medailes?

Discussie over de rol van christenen en christendom in de samenleving.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
chips
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2016, 15:32
Man/Vrouw: M

Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door chips »

Nou bestaan er een paar christelijke medailles zoals:
-Christoffel sleutelhanger "Kom veilig thuis
- aartsengel Michaël "de grote beschermer"
- Benedictusmedaille "duiveluitdrijvende krachten"

Nou heb ik me altijd afgevraagd, bezitten deze medailles echt pure krachten?
Dus bijv als je een medaiile van aartsengel Michaël draagt, dat hij je dan ook echt komt beschermen en anders niet? (of minder)
of zijn zulke medailles puur werelds, krachtloos en beteken ze niks voor God of wie dan ook?
Waarom ik dit vraag is dat ik nergens lees van bijvoorbeeld dat God zegt van: "wie deze medaille draagt zal eeuwig beschermt worden tegen het kwaad" of "wie deze medaille draagt zal eeuwige hulp krijgen" of iets in die richting.
Ik denk dat medailles dus totaal geen meerwaarde heeft en gewoon een stuk nutteloos materie is of heb ik dat mis?
Mieke
Berichten: 90
Lid geworden op: 22 aug 2015, 15:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Mieke »

Grote onzin
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Anja (oud account) »

Voor de beantwoording van je vraag gebruik ik twee berichten. Allereerst ga ik in op de vraag
Chips schreef: 1) Nou heb ik me altijd afgevraagd, bezitten deze medailles echt pure krachten?
En in het volgende bericht geef ik je een voorbeeld, als antwoord op je tweede vraag
Chips schreef:2) Ik denk dat medailles dus totaal geen meerwaarde heeft en gewoon een stuk nutteloos materie is of heb ik dat mis?
------------------------------------------

Als antwoord op
Chips schreef: 1) Nou heb ik me altijd afgevraagd, bezitten deze medailles echt pure krachten?
het volgende:

Een van de belangrijkste vragen in de geloofsopbouw en de bijbehorende groei in spiritualiteit, is hoe wonden omgezet kunnen worden in parels. Daarin wordt duidelijk of onze menswording wel of niet slaagt. Want ieder mens wordt in zijn leven verwond. Daar kunnen we niets aan veranderen. Het is aan ons hoe we met onze wonden omgaan: of we medelijden met onszelf hebben en in dat zelfmedelijden blijven steken; of we onze wonden verdringen; of we de wonden gebruiken als verontschuldiging om de eisen die het leven aan ons stelt uit de weg te gaan; of we ons leven lang anderen de schuld in de schoenen proberen te schuiven voor al onze eigen problemen.......

Het leven van een mens wordt pas vruchtbaar als ie zijn wonden onder ogen ziet, opnieuw de pijn wil ondergaan en het durft te verwerken.

Ik kan met mijn wonden bij God komen, ze voor Zijn aangezicht brengen en ze onder ogen zien, ze in gebed ter sprake brengen, zodat ze in de relatie met God in het bewustzijn langzamerhand worden veranderd. Het omzetten van de wonden in iets anders betekent dat onze wonden er mogen zijn, dat we ze niet hoeven te verdringen of toe te dekken, maar dat we ze open en vrij met ons meedragen. Dan dragen we ze niet als etterende wonden, maar dragen we ze als een kostbare schat, als parels die ons leven waardevol maken. Als ik me in relatie met God in het bewustzijn met mijn wonden heb verzoen en hun verandering heb ervaren, worden de wonden voor mij en voor anderen tot een bron van zegen en kunnen ze voor velen vruchtbaar zijn.

De verering van "noodhelpers", dat zijn bijvoorbeeld de veertien heiligen die bij rampen en in ziekten kunnen worden aangeroepen, en waarvan jij er eentje noemt in je rijtje, namelijk Christoforus oftewel Christoffel, heeft mensen eeuwenlang geholpen om hun wonden in parels om te zetten. In de figuren van deze heiligen heeft het volk zijn wonden onder ogen gezien en ze voor het aangezicht van God gebracht. In de legenden van de noodhelpers hebben mensen zichzelf en hun eigen wonden herkend!

Stukjes metaal, afbeeldingen, medailles, hebben op zichzelf natuurlijk geen waarde en zeker geen krachten. Ze kunnen een steun zijn voor mensen op basis van hun inhoudelijke verhaal . Door zich te verdiepen in de legenden ervoeren mensen dat ziektes en uitzichtloze situaties, dwangmatigheden en angsten bij het leven horen en er mogen zijn.

Tegelijkertijd kunnen we van de wonden parels maken en hoeven we niet met etterende wonden rond te lopen. De gang naar een bedevaartsoord (waar bijvoorbeeld die iconen verkregen kunnen worden) is (kan zijn) een eerste stap op weg naar genezing. Ik blijf dan niet vasthouden aan de wonden, maar ik ga op weg, naar een plek waar ik me opgetild voel, me aanvaard weet, waar ik samen met andere gelovigen die dezelfde of soortgelijke wonden hebben, mijn wonden voor Gods aangezicht breng.

In de Middeleeuwen waren bedevaartsoorden voor de gelovigen een therapeutisch verblijf, waarin ze hoopten op genezing van hun ziekte en dat ook nogal eens mochten ervaren. De traditie van de bedevaartsoorden is heel oud en van alle culturen en religies. Bij de oude Grieken pelgrimeerde men naar de orakelplaatsen Delphi en Epidauros, waar men in de tempel sliep en daar genezende dromen verwachtte. De heilige ruimte van de tempel was ook een plek die mensen genezing bracht. Ook de joden kenden plaatsen waar ze genezing zochten en baden. De traditie van alle oude culturen en religies werd door het christendom overgenomen. Elke zondag bezoeken veel christenen zo'n bedevaartsoord, namelijk de kerk.

Om terug te komen op de medailles en andere iconen: de noodhelpers zijn archeteypische noden die van alle tijden zijn. In hun beelden, komen legenden in de vorm van symbolen tot ons. Dit helpt ons om zonder angst en ook zonder schuldgevoelens de ziekte waaraan we zelf lijden, onder ogen te zien.

Er is naar mijn mening nog een extra belang in onze tijd. In evangelische kringen, maar ook in esoterische kringen, wordt er talloze leermeesters (een beruchte of beroemde uit New Age land is Christiane Beerlandt, duizende npagina's vol heeft ze geschreven,die gingen als zoete broodjes over de toonbank, en een scherpe observatie zal je leren dat er overal hetzelfde staat, je kunt 99 procent van zo'n boek weggooien, dan hou je over wat er overal staat, en dat is ook nog eens in hoge mate onjuist en suggestief) nogal eens beweerd dat ieder mens zijn eigen ziekte op de hals zou halen. Zij leggen al of niet onbedoeld schuld op mensen, en misplaatst verantwoordelijkheidsgevoel. De opvatting van de noodhelpers verschaft de mens dan veel meer hulp, want wij hoeven niet te zoeken naar de oorzaak, maar naar de beelden waarin wij onze wonden herkennen en waarin wij wegen tot genezing van de wonden vinden, en de wonden omzetten in parels die vrucht gaan dragen. Vrijwel alle Heiligen waren (al of niet periodiek) ziek!

Omdat ik persoonlijk meestal (bij uitzondering is dat anders) niet goed in staat ben zaken adequaat te verwoorden, maak ik soms gebruik van literatuur, van mensen die mij in de beleving en verwoording zijn voorgegaan. Die literatuur komt altijd ná dat ik zelf die inzichten en ervaringen heb gekregen en die koop ik altijd om in staat te zijn met anderen te delen wat ik zelf heb doorleefd maar niet goed kan verwoorden. Ik lepel dus niets op, maar maak gebruik van andermans verwoordingskracht. Daarbij schrijf ik meestal niet letterlijk over, maar vorm het een beetje om en voeg er iets aan toe, of laat iets weg. Daarom is het geen letterlijk citaat, maar moet (en wil) ik wel de bron vermelden. En dat doe ik dus ook. Voor bovenstaande heb ik gebruik gemaakt van: p. 7 t/m 13 uit: "Wonden genezen - veertien heilige heelmeesters" , van auteur Anselm Grün.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door callista »

Anja...waarom zet je deze zelfde reactie nu ook in katholiek leven?Afbeelding


Chips heeft 2 topics geopend en reageert verder nergens op.

Dus het lijkt mij verspilde energie om er nog op in te gaan.
Maar misschien komt er nog een reactie....hoop doet leven. 8-)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Anja (oud account) »

callista schreef:Anja...waarom zet je deze zelfde reactie nu ook in katholiek leven?Afbeelding


Chips heeft 2 topics geopend en reageert verder nergens op.

Dus het lijkt mij verspilde energie om er nog op in te gaan.
Maar misschien komt er nog een reactie....hoop doet leven. 8-)
Omdat
a) deze topic niet meer in de actieve lijst stond
b) ik dit soort onderwerpen niet wil bespreken onder de vlag van een synode (om de eenvoudige reden dat uitermate respect voor de RKK en uitgaan van de Traditie en de Moederkerk mbt dit onderwerp voorop moeten staan als men deze onderwerpen op een zuivere manier wil benaderen en werkelijk tot verstaan wil komen)
c) deze topic m.i. inhoudelijk simpelweg ook nergens anders thuishoort dan in Katholiek Leven, indien men in de benadering van deze onderwerpen althans oprecht is van hart en geest en zorgvuldig met de Traditie om wil gaan.

Ik vind het nimmer verspilde moeite om iets te delen waar andere mensen die welwillend zijn of zoekend, iets aan kunnen hebben, als het om deze inhoudelijke zaken gaat. Zelfs al zou het een voorbijganger zijn die er net even troost of kracht uit put en zich verder nooit laat zien of horen. Wij geven om niet en voeren geen discussie omwille van de discussie. De katholieke kerk staat van oudsher ook altijd open, je kon daar altijd zo naar binnen wandelen. Dat is nu helaas aan het veranderen door het waanzinnige geestesklimaat van de tijd waarin wij leven.

Het moddergesmijt dat hier van oudsher gebruikelijk is, vanuit protestantse hoek (sommige dan, maar andere protestanten doen daar gelukkig niet aan mee en getuigen wat meer van het katholieke hart van Christus) en sommige (vele) atheisten/andersgelovigen, vind ik wél verspilde moeite en daar ga ik dan ook niet op in.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Biker »

callista schreef:Anja...waarom zet je deze zelfde reactie nu ook in katholiek leven?Afbeelding

ja daar past die kolder inderdaad beter.
Ieder christen weet toch dat de koperen slang door de israelieten ook een te verheven plaats kreeg en daarom vernietigd moest worden?
Ook dat verhaal was een schaduw en waarschuwing.
En wat traditie betreft, ook daar waarschuwt Jezus en de discipelen voor.
Hou je er niet mee bezig, beelden, stukjes metaal, sterrenbeeld voorspellingen, heidense, gekerstende feestdagen, weg ermee.


https://www.youtube.com/watch?v=A6Ian6oV5RQ


[Wim] Onvoldoende respectvolle reactie [/Wim]
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door coby »

Biker schreef:
callista schreef:Anja...waarom zet je deze zelfde reactie nu ook in katholiek leven?Afbeelding

ja daar past die kolder inderdaad beter.
Ieder christen weet toch dat de koperen slang door de israelieten ook een te verheven plaats kreeg en daarom vernietigd moest worden?
Ook dat verhaal was een schaduw en waarschuwing.
En wat traditie betreft, ook daar waarschuwt Jezus en de discipelen voor.
Hou je er niet mee bezig, beelden, stukjes metaal, sterrenbeeld voorspellingen, heidense, gekerstende feestdagen, weg ermee.


https://www.youtube.com/watch?v=A6Ian6oV5RQ

LOL m'n tante vroeger had d'r hele huis vol met prachtige rommeldingen, kaboutertjes was ze ook dol op. Nou m'n moeder ging wel ff voor d'r kijken of er nog wat occults tussen zat. Hatsja hahahahahaha al de kabouters de plomp in. Geen dank zei moe en ging weer naar huus.


[Wim] Onvoldoende respectvolle reactie [/Wim]
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door coby »

Oh een vriendin van haar van de kerk was getrouwd met een ongelovige man die een machtig mooi afgodsbeeld in de huiskamer had staan. Dat mocht niet weg hoor. Toen ie naar z'n werk was knalde ze er tegenaan met de stofzuigerstang expres. Och wat jammer, in gruzelementen hahahahahahaha. M'n neefje had altijd nachtmerries. Moest m'n moeder voor 'm bidden want m' n zus gelooft niet maar het was wel handig als ie niet meer continu huilde 's nachts. Had ze Wajangpoppen in huis. Ze heeft ze eruit gesmeten en hup de nachtmerries waren over.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Biker »

coby schreef:Oh een vriendin van haar van de kerk was getrouwd met een ongelovige man die een machtig mooi afgodsbeeld in de huiskamer had staan. Dat mocht niet weg hoor. Toen ie naar z'n werk was knalde ze er tegenaan met de stofzuigerstang expres. Och wat jammer, in gruzelementen hahahahahahaha. M'n neefje had altijd nachtmerries. Moest m'n moeder voor 'm bidden want m' n zus gelooft niet maar het was wel handig als ie niet meer continu huilde 's nachts. Had ze Wajangpoppen in huis. Ze heeft ze eruit gesmeten en hup de nachtmerries waren over.
Nu dat Boeddha beeld van de Intratuin nog ;)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Anja (oud account) »

coby schreef:
Biker schreef:
callista schreef:Anja...waarom zet je deze zelfde reactie nu ook in katholiek leven?Afbeelding
ja daar past die kolder inderdaad beter.
Ieder christen weet toch dat de koperen slang door de israelieten ook een te verheven plaats kreeg en daarom vernietigd moest worden?
Ook dat verhaal was een schaduw en waarschuwing.
En wat traditie betreft, ook daar waarschuwt Jezus en de discipelen voor.
Hou je er niet mee bezig, beelden, stukjes metaal, sterrenbeeld voorspellingen, heidense, gekerstende feestdagen, weg ermee.


https://www.youtube.com/watch?v=A6Ian6oV5RQ
LOL m'n tante vroeger had d'r hele huis vol met prachtige rommeldingen, kaboutertjes was ze ook dol op. Nou m'n moeder ging wel ff voor d'r kijken of er nog wat occults tussen zat. Hatsja hahahahahaha al de kabouters de plomp in. Geen dank zei moe en ging weer naar huus.
Stuur je moeder maar effe naar Bikers Afrika dan :clown: . Helemaal vergeven van het animisme daar. :lol: Altijd weer hunor om te zien hoe de Vader de hoogmoedige ijdelen in een situatie manoeuvreert waarin zij zichzelf zullen blijken te veroordelen.

Verder natuurlijk heel zielig, dit soort angsten en bijgeloof. Laat hij wiens geloof klein is zich onthouden van alles waar ie bang van is en waar ie dus zelf in gelooft. Gelovigen die weten en diep beseffen en waarachtig geloven dat er geen andere Goden bestaan, leven vrij van al dit soort benauwdheden, precies zoals Jezus ons heeft geleerd.

Strakjes lekker weer gezellig een kerstboom halen, lichtjes erin, kaarsjes aan en gezelligheid in het donkere jaargetijde. Afbeelding Afbeelding En met pasen weer lekkere gezellige fleurige en kleurige chocolade paaseitjes Afbeelding Maar eerst op naar Sinterklaas. Afbeelding

En lang leve de verlichte leraar Boeddha :D Afbeelding

Bron: (en tevens nog meer hele mooie afbeeldingen): http://www.de-mooiste-animaties.nl/acht ... boeddha/2/
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Anja (oud account) »

Er is trouwens net (september 2016) een heel mooi boek uitgekomen, van Bisschop Tutu en de Dalai Lama. Een gesprek over diverse onderwerpen tussen hen twee. Het heet "Het boek van vreugde" en het ligt nu in de boekhandels en bij Bruna :D .

https://www.bol.com/nl/p/het-boek-van-v ... ypedsearch

Heb het zelf niet gekocht, want ik moet deze maand(en) behoorlijk op een houtje bijten, maar ik heb het bij Bruna wel al grotendeels gelezen 8-) :lol: Erg leuk om te lezen.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Anja (oud account) »

Heb het net toch gekocht :oops: ....ik vind het zo'n sprankelend liefdevol en leuk en "voedzaam" boek :) . Dan maar nog wat zuiniger boodschappen doen dit maandje 8-) .
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door coby »

Dalai Lama. Die zat ooit ergens in Canada zag ik, toen gingen ze ertegen bidden en het gebouw fikte af lol. Was op die video van Transformations met die plaatsen waar opwekking was uitgebroken.
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Anja (oud account) »

coby schreef:Dalai Lama. Die zat ooit ergens in Canada zag ik, toen gingen ze ertegen bidden en het gebouw fikte af lol. Was op die video van Transformations met die plaatsen waar opwekking was uitgebroken.
Dat heeft niets met christendom te maken. Wat zulke "christenen" doen, is zwarte magie :!: Dat zijn manipulaties uit de eigen wil. Ze weten niet wat ze doen. Hele domme mensen. Ze kunnen bidden vóór, niet tegen. En ze zullen nog wel een keer zien wat ze gedaan hebben, wat ze ervoor terug zullen krijgen. Men kan zich binnen deze context beter houden aan 1 gebed, het Onze Vader.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door coby »

Voor opwekking baden ze. In Afrika was ook zo'n stel. Een dag baden ze dat zo'n occulte witch die tovertrucen bij hun kerk deed om ze tegen te werken, zich zou bekeren of de stad verlaten want het hield de opwekking tegen. Ze werd gestript van d'r kracht en ging weg. Toen kwam bijna die hele stad tot bekering. Mooi filmpie was dat.
Laatst gewijzigd door coby op 27 sep 2016, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door coby »

Ach het was Yogi of zo, niet de Dalai Lama lol weetikveel ze lijken ook zo op elkaar en het was Californie niet Canada, nou ja begint ook met Ca.

https://youtu.be/dBvxWl7jXr0
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Piebe Paulusma »

Feit en fictie liggen soms dicht bij elkaar, maar als jij zegt dat het Calimero was, dan was het Calimero want dat begint ook met Ca. :clown:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Wim Nusselder »

Graag on topic reageren.
Zodra ik tijd heb ga ik daar ook op modereren in dit topic.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door coby »

chips schreef:Nou bestaan er een paar christelijke medailles zoals:
-Christoffel sleutelhanger "Kom veilig thuis
- aartsengel Michaël "de grote beschermer"
- Benedictusmedaille "duiveluitdrijvende krachten"

Nou heb ik me altijd afgevraagd, bezitten deze medailles echt pure krachten?
Dus bijv als je een medaiile van aartsengel Michaël draagt, dat hij je dan ook echt komt beschermen en anders niet? (of minder)
of zijn zulke medailles puur werelds, krachtloos en beteken ze niks voor God of wie dan ook?
Waarom ik dit vraag is dat ik nergens lees van bijvoorbeeld dat God zegt van: "wie deze medaille draagt zal eeuwig beschermt worden tegen het kwaad" of "wie deze medaille draagt zal eeuwige hulp krijgen" of iets in die richting.
Ik denk dat medailles dus totaal geen meerwaarde heeft en gewoon een stuk nutteloos materie is of heb ik dat mis?
Nutteloos of occult dus het tegenovergestelde.
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Biker »

Wim Nusselder schreef:Graag on topic reageren.
Zodra ik tijd heb ga ik daar ook op modereren in dit topic.
Is je vuilnisbak groot genoeg voor Anja's heidense dennebomen, sinterklaasmijters, paaseieren en intratuin-boogyman :D, wat in feite ook medailles zijn, allemaal gebadeerd op bijgeloof.
Er is dus geen enkel nut of werking te bespeuren in medailes, evenmin in wijwater of ouweltjes.


[Wim] Op de persoon spelen is niet de bedoeling hier.
Niet onderbouwde, respectloze kritiek evenmin. [/Wim]
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Piebe Paulusma »

Anja schreef:Heb het net toch gekocht :oops: ....ik vind het zo'n sprankelend liefdevol en leuk en "voedzaam" boek :) . Dan maar nog wat zuiniger boodschappen doen dit maandje 8-) .

De maand is bijna om, dat scheelt alweer. ;)

Lijkt me wel een leuk boek, soms kunnen die hindoes en boeddhisten wel interessant uit de hoek komen. Echter gebiedt de eerlijkheid me te zeggen dat ik het meeste ijdelheid vind.


[Wim] off-topic [/Wim]
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Anja (oud account) »

Piebe 2.2 schreef:
Anja schreef:Heb het net toch gekocht :oops: ....ik vind het zo'n sprankelend liefdevol en leuk en "voedzaam" boek :) . Dan maar nog wat zuiniger boodschappen doen dit maandje 8-) .

De maand is bijna om, dat scheelt alweer. ;)

Lijkt me wel een leuk boek, soms kunnen die hindoes en boeddhisten wel interessant uit de hoek komen. Echter gebiedt de eerlijkheid me te zeggen dat ik het meeste ijdelheid vind.


Ach, er zijn overal in de wereld ijdele en wat minder ijdele mensen, ook in de kerk en daarbuiten.

Het boek is een gesprek tussen de Dalai lama en Bisschop Tutu. En het is gewoon erg leuk en doorleefd van allebei. En de dalai lama vertelt ook een heel leuk stukje over een ijdele boeddhist, toevallig vanmorgen gelezen. Maar dat moet niet in deze topic, misschien doe ik dat wel in Praatvaria, want het zijn hele humoristische stukjes. :lol:


[Wim] off-topic [/Wim]
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Gebruikersavatar
Anja (oud account)
Berichten: 8983
Lid geworden op: 16 feb 2015, 11:00
Man/Vrouw: V

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Anja (oud account) »

coby schreef:
chips schreef:Nou bestaan er een paar christelijke medailles zoals:
-Christoffel sleutelhanger "Kom veilig thuis
- aartsengel Michaël "de grote beschermer"
- Benedictusmedaille "duiveluitdrijvende krachten"

Nou heb ik me altijd afgevraagd, bezitten deze medailles echt pure krachten?
Dus bijv als je een medaiile van aartsengel Michaël draagt, dat hij je dan ook echt komt beschermen en anders niet? (of minder)
of zijn zulke medailles puur werelds, krachtloos en beteken ze niks voor God of wie dan ook?
Waarom ik dit vraag is dat ik nergens lees van bijvoorbeeld dat God zegt van: "wie deze medaille draagt zal eeuwig beschermt worden tegen het kwaad" of "wie deze medaille draagt zal eeuwige hulp krijgen" of iets in die richting.
Ik denk dat medailles dus totaal geen meerwaarde heeft en gewoon een stuk nutteloos materie is of heb ik dat mis?
Nutteloos of occult dus het tegenovergestelde.

Ik vind het jammer dat sommige christenen nog steeds zomaar bij van alles en nog wat occult roepen, terwijl ze helemaal geen kennis en inzicht hebben over waar ze het het over hebben en zelfs de betekenis van het woord niet snappen. Gooi je Bijbel maar weg dan, want die is hartstikke occult , de leer van Jezus is dan occult, Zijn Offer is occult, en de Bijbel staat verder ook nog veel meer vol met het paranormale circus (dat is een uitdrukking die ik en de mijnen vaak gebruiken, niet als scheldwoord, ook geen denigrerend bedoeld woord, maar om er het spektakel-apsect mee aan te duiden en wat luchtigheid erin te brengen).

Met dat onwetende geroep doe je heel veel mensen tekort en vooral jezelf, want je roept simpelweg een oordeel over jezelf ermee af. Bovendien zijn sommigen zelf bezig met zwarte magie, bijvoorbeeld door mensen schade toe te bidden omdat ze boeddhist zijn. En dan nog gniffelen als een gebouw afbrandt...... Pure demonische "lol". En dát dan "opwekking" noemen.... Jaja, opwekking van de demonische kant van de geestelijke wereld ja, en gniffelen is je eigen duistere kant voeden.
Mat.7:21"Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!"
Voor sommigen is het misschien gewoon niet weggelegd om meer kennis en inzicht , onderscheidingsvermogen op te doen. Maar voor wie dat wel willen en kunnen, zijn twee boektitels misschien wel nuttig:
1) de Tarot en de Bijbel; auteur: Onno Docters van Leeuwen
2) Het dagelijks leven als inwijdingsweg - gedachten over spiritualiteit en gezond verstand; auteur Hans ten Dam

[Wim] Terechte waarschuwing tegen het afserveren van iets als 'occult' (of met een ander niet-uitgelegde term met negatieve connotatie).
Wat te ver uitgewerkt, met het risico van het aanzetten tot een off-topic discussie. [/Wim]
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Biker
Berichten: 3086
Lid geworden op: 17 jan 2015, 09:00
Man/Vrouw: M
Locatie: kl597

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Biker »

Anja schreef:
coby schreef:
chips schreef:Nou bestaan er een paar christelijke medailles zoals:
-Christoffel sleutelhanger "Kom veilig thuis
- aartsengel Michaël "de grote beschermer"
- Benedictusmedaille "duiveluitdrijvende krachten"

Nou heb ik me altijd afgevraagd, bezitten deze medailles echt pure krachten?
Dus bijv als je een medaiile van aartsengel Michaël draagt, dat hij je dan ook echt komt beschermen en anders niet? (of minder)
of zijn zulke medailles puur werelds, krachtloos en beteken ze niks voor God of wie dan ook?
Waarom ik dit vraag is dat ik nergens lees van bijvoorbeeld dat God zegt van: "wie deze medaille draagt zal eeuwig beschermt worden tegen het kwaad" of "wie deze medaille draagt zal eeuwige hulp krijgen" of iets in die richting.
Ik denk dat medailles dus totaal geen meerwaarde heeft en gewoon een stuk nutteloos materie is of heb ik dat mis?

Nutteloos of occult dus het tegenovergestelde.



Ik vind het jammer dat sommige christenen nog steeds zomaar bij van alles en nog wat occult roepen, terwijl ze helemaal geen kennis en inzicht hebben over waar ze het het over hebben en zelfs de betekenis van het woord niet snappen. Gooi je Bijbel maar weg dan, want die is hartstikke occult , de leer van Jezus is dan occult, Zijn Offer is occult, en de Bijbel staat verder ook nog veel meer vol met het paranormale circus (dat is een uitdrukking die ik en de mijnen vaak gebruiken, niet als scheldwoord, ook geen denigrerend bedoeld woord, maar om er het spektakel-apsect mee aan te duiden en wat luchtigheid erin te brengen).

Met dat onwetende geroep doe je heel veel mensen tekort en vooral jezelf, want je roept simpelweg een oordeel over jezelf ermee af. Bovendien zijn sommigen zelf bezig met zwarte magie, bijvoorbeeld door mensen schade toe te bidden omdat ze boeddhist zijn. En dan nog gniffelen als een gebouw afbrandt...... Pure demonische "lol". En dát dan "opwekking" noemen.... Jaja, opwekking van de demonische kant van de geestelijke wereld ja, en gniffelen is je eigen duistere kant voeden.

Mat.7:21"Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!"


Voor sommigen is het misschien gewoon niet weggelegd om meer kennis en inzicht , onderscheidingsvermogen op te doen.

Ik zou willen dat jij zelf het onderscheidingsvermogen eens verwierf om het verschil te zien tussen een (OT) verhaal dat een schaduw is van wat ging komen, in plaats van dat je ook maar enige kracht legt in een medaille, een kruisje, wijwater of een stukje brood.
Waarom denk je dat God beval de koperen stok te vernietigen, die de israelieten gingen aanbidden?


[Wim] Maak je punt op een respectvollere manier of reageer niet. Dit leidt tot ontsporing van het gesprek als hier weer op gereageerd wordt. [/Wim]
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Wat is het nut van het dragen van medailes?

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Anja,
Anja schreef:Als antwoord op
Chips schreef: 1) Nou heb ik me altijd afgevraagd, bezitten deze medailles echt pure krachten?
het volgende:
Een van de belangrijkste vragen in de geloofsopbouw en de bijbehorende groei in spiritualiteit, is hoe wonden omgezet kunnen worden in parels. [...] De verering van "noodhelpers", dat zijn bijvoorbeeld de veertien heiligen die bij rampen en in ziekten kunnen worden aangeroepen, en waarvan jij er eentje noemt in je rijtje, namelijk Christoforus oftewel Christoffel, heeft mensen eeuwenlang geholpen om hun wonden in parels om te zetten. [...] Stukjes metaal, afbeeldingen, medailles, hebben op zichzelf natuurlijk geen waarde en zeker geen krachten. Ze kunnen een steun zijn voor mensen op basis van hun inhoudelijke verhaal . Door zich te verdiepen in de legenden ervoeren mensen dat ziektes en uitzichtloze situaties, dwangmatigheden en angsten bij het leven horen en er mogen zijn.
Tegelijkertijd kunnen we van de wonden parels maken en hoeven we niet met etterende wonden rond te lopen. [...] Om terug te komen op de medailles en andere iconen: de noodhelpers zijn archeteypische noden die van alle tijden zijn. In hun beelden, komen legenden in de vorm van symbolen tot ons. Dit helpt ons om zonder angst en ook zonder schuldgevoelens de ziekte waaraan we zelf lijden, onder ogen te zien.
Dank je; dit helpt mij om meer begrip op te brengen voor mensen die waarde hechten aan medailles (wat ik zelf tot nu toe niet doe, mogelijk omdat ik domweg nog niet van dergelijke 'wonden' heb opgelopen).

Ik ben het met je eens dat medailles op zichzelf geen nut en 'kracht' hebben, maar dat wel kunnen krijgen door de manier waarop mensen ermee omgaan.
Ik begrijp nu dat we ze nut en kracht kunnen geven als 'in parel omgezette wond'.

Met v&Vriendengroet,

Wim