Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Alpha »

Anja schreef:
Alpha schreef:
Anja schreef:Ook ongelovigen zijn nog ver verwijderd van dogmatisch Godsbesef en verstaan de Heilige Drievuldigheid niet. Wat ze doen is als praten over witlof terwijl ze het niet hebben gesmaakt, het niet kennen. Men weet niet waar men over praat. Dan kan men er beter gewoon over zwijgen, want het is slechts holheid van woorden en gaat nergens over.
Dogma's zijn door mensen gemaakt en niet gebaseerd op de Bijbel, maar op de geloofsleer van de betreffende kerk.

Je weet niet waar je het over hebt. Een dogma in de theologie is hetzelfde als een axioma in de wiskunde.

Het WTG is nog ver verwijderd van dogmatisch Godsbesef, want hun organisatie heeft de theologische dogma's van De Heilige Kerk verwijderd om er haar eigen leerstellingen voor in de plaats te stellen. Op een andere wijze kon ze geen zieltjes winnen.
Wat is een axioma?
Een axioma is in de wiskunde en logica sinds Euclides en Aristoteles een niet bewezen, maar als (door mensen gemaakte) grondslag aanvaarde bewering.

Wat is een Dogma?
Een dogma is een (door mensen gemaakte) leerstelling die als onbetwistbaar wordt beschouwd door een religie.
In de Bijbel komen daarom geen dogma's voor.

Zieltjes winnen laten Jg graag over aan de "heilige" kerk.

Wat is, volgens de Bijbel, een ziel?
De in de oorspronkelijke talen gebruikte woorden voor „ziel” (Hebr.: neʹfesj; Gr.: psuʹche) blijken in de Schrift betrekking te hebben op een persoon, een dier, of het leven dat een persoon of een dier bezit.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea
Contacteer:

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Eliyahu »

Bs"d

Afgoderij is het aanbidden van iets of iemand anders dan de enig ware God J-H-W-H


“Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;
GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN."
Exodus 20:1-3


[modbreak Trajecto] Kleur bijgewerkt want dit blauw is voor de moderatie en de admin.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door callista »

Eliyahu schreef:Bs"d

Afgoderij is het aanbidden van iets of iemand anders dan de enig ware God J-H-W-H


“Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;
GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN."
Exodus 20:1-3
Dat is geen afgoderij
In wezen bestaat afgoderij niet.....
Iedereen heeft het recht te kiezen in het eigen pad...
En laat die hoofdletters maar achterwege....dat maakt geen indruk, eerder het tegenovergestelde...

Je hebt trouwens het evangeliseren...wat beslist niet joods is...nog in je genen zitten kennelijk.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea
Contacteer:

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Eliyahu »

callista schreef:
Eliyahu schreef:Bs"d

Afgoderij is het aanbidden van iets of iemand anders dan de enig ware God J-H-W-H


“Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;
GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN."
Exodus 20:1-3
Dat is geen afgoderij
In wezen bestaat afgoderij niet.....
Iedereen heeft het recht te kiezen in het eigen pad...
En laat die hoofdletters maar achterwege....dat maakt geen indruk, eerder het tegenovergestelde...

Je hebt trouwens het evangeliseren...wat beslist niet joods is...nog in je genen zitten kennelijk.
Bs"d

Als je even twee tellen had nagedacht dan had je begrepen dat deze post niet voor een atheïst bedoeld is.

http://tinyurl.com/ath-nonsense
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door callista »

:lol:
Ook een manier om diegenen die het niet met je eens zijn de mond te snoeren.
Erg origineel is het niet.....
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Inktvlam »

Ik herken hem aan die rooie schreeuwletters.
Zolang niks gehoord van hem, dat ik dacht dat ie weer teruggekeerd was naar het christendom en weer in Urk woonde. :)
Helaas.
Gewoon negeren die man, lijkt me het beste.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
peda
Berichten: 20453
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door peda »

En ik al blij zijn dat een welwillende gelovige, na een tweejarige afwezigheid, weer terugkwam.
Een verademing na al die schijn- geinteresseerden, genaamd "" bot"'.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door coby »

Eliyahu schreef:Bs"d

Afgoderij is het aanbidden van iets of iemand anders dan de enig ware God J-H-W-H


“Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;
GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN."
Exodus 20:1-3
Heeeee Eliyahu!
Welcome back!!
We hebben je gemist.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea
Contacteer:

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Eliyahu »

coby schreef:
Eliyahu schreef:Bs"d

Afgoderij is het aanbidden van iets of iemand anders dan de enig ware God J-H-W-H


“Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;
GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN."
Exodus 20:1-3
Heeeee Eliyahu!
Welcome back!!
We hebben je gemist.
Bs"d

Nou, ik ben er weer.

ZING HALLELUJAH!!

:D :D
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea
Contacteer:

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Eliyahu »

Inktvlam schreef:Ik herken hem aan die rooie schreeuwletters.
Zolang niks gehoord van hem, dat ik dacht dat ie weer teruggekeerd was naar het christendom en weer in Urk woonde. :)
Helaas.
Gewoon negeren die man, lijkt me het beste.
Bs"d

Ik ben geen Urker, ook nooit geweest.

En ik woon God zij dank nog steeds in de bergen van Judea.

Ook leuk om jou weer te zien Inktvlam. ;)
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door BdO »

Eliyahu schreef:Bs"d

Afgoderij is het aanbidden van iets of iemand anders dan de enig ware God J-H-W-H


“Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;
GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN."
Exodus 20:1-3
Ja, dat vindt Alpha ook, dat je geen andere goden voor Zijn aangezicht mag hebben. Alleen vroeg ik me af "hebben jullie het dan over dezelfde God of niet?"
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door pyro »

GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN

Het vroege Jodendom had Asjera als godinnetje dat bij god hoorde. De traditionele scheidbrief formule uit Hosea kan je zien als een afscheid van dit denkbeeld.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea
Contacteer:

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Eliyahu »

pyro schreef:GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN

Het vroege Jodendom had Asjera als godinnetje dat bij god hoorde. De traditionele scheidbrief formule uit Hosea kan je zien als een afscheid van dit denkbeeld.
Bs"d

Het Jodendom had dat nooit. Sommige vroege (en late) Joden die aanbaden afgoden, maar het Jodendom heeft dat nooit geleerd.

De Torah zoals we die nu hebben is de Torah zoals die door God aan Mozes gedicteerd is.

"Van al het gehoorde is het slotwoord, vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen. Want God zal alle dingen brengen in het gericht over al het verborgene, hetzij goed hetzij kwaad."
Prediker 12:13

http://tinyurl.com/Pred-12-13
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door pyro »

Eliyahu schreef: Bs"d

Het Jodendom had dat nooit. Sommige vroege (en late) Joden die aanbaden afgoden, maar het Jodendom heeft dat nooit geleerd.

De Torah zoals we die nu hebben is de Torah zoals die door God aan Mozes gedicteerd is.

"Van al het gehoorde is het slotwoord, vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen. Want God zal alle dingen brengen in het gericht over al het verborgene, hetzij goed hetzij kwaad."
Prediker 12:13

http://tinyurl.com/Pred-12-13
Vanuit het uitgangspunt dat godsbeelden niet zozeer religie-, als wel tijdsgebonden zijn, kun je in bijbel en archeologische bronnen allerlei aanwijzingen vinden dat polytheïsme aan monotheïsme vooraf ging.
https://www.trouw.nl/home/god-van-de-bi ... ~a5c6f7b9/
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea
Contacteer:

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Eliyahu »

pyro schreef: Vanuit het uitgangspunt dat godsbeelden niet zozeer religie-, als wel tijdsgebonden zijn, kun je in bijbel en archeologische bronnen allerlei aanwijzingen vinden dat polytheïsme aan monotheïsme vooraf ging.
https://www.trouw.nl/home/god-van-de-bi ... ~a5c6f7b9/
Bs"d

Natuurlijk was er afgodendienst & veelgoderij voordat Abraham en de Torah er waren, maar deTenach leert nergens veelgodendom.

De Tenach hamert er op van begin tot het eind dat er maar één God is die één is.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door coby »

Eliyahu schreef:
pyro schreef: Vanuit het uitgangspunt dat godsbeelden niet zozeer religie-, als wel tijdsgebonden zijn, kun je in bijbel en archeologische bronnen allerlei aanwijzingen vinden dat polytheïsme aan monotheïsme vooraf ging.
https://www.trouw.nl/home/god-van-de-bi ... ~a5c6f7b9/
Bs"d

Natuurlijk was er afgodendienst & veelgoderij voordat Abraham en de Torah er waren, maar deTenach leert nergens veelgodendom.

De Tenach hamert er op van begin tot het eind dat er maar één God is die één is.
Ja en Hij liet Zich soms zien als engel of mens of zoon der goden in die oven. Hij wandelde door de hof. Vroeger werd er in synagoges gezegd: het Woord van de Heer wandelde door de hof, zei Michael Brown. The Memra of the Lord. De moeder van Simson stierf niet toen ze God zag en er was in het O.T. ook al de Geest van de Heer.
Oh ja en bij Abraham en Lot waren er 3 mannen en een genaamd JHWH riep van de aarde vuur van de hemel van JHWH in de hemel. Maar als je zegt dat God Zich liet zien als Mens in een lichamelijke tempel is het ineens een probleem en afgoderij en 1 2 3.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea
Contacteer:

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Eliyahu »

coby schreef: Ja en Hij liet Zich soms zien als engel
Bs"d

God laat zich niet zien als engel. Een engel is een boodschapper van God. God is niet zijn eigen boodschapper.
of mens of zoon der goden in die oven.
In de oven waren engelen, niet God.
Hij wandelde door de hof. Vroeger werd er in synagoges gezegd: het Woord van de Heer wandelde door de hof, zei Michael Brown. The Memra of the Lord. De moeder van Simson stierf niet toen ze God zag
De moeder van Simson zag een engel, niet God.
en er was in het O.T. ook al de Geest van de Heer.
De geest is of God zelf, want God is geest, of het is de werkzame kracht van God.
Oh ja en bij Abraham en Lot waren er 3 mannen


En dat waren drie engelen.
en een genaamd JHWH riep van de aarde vuur van de hemel van JHWH in de hemel.
Als iemand zegt: "Tom gooide de bal, van Tom naar Harry", zijn er dan 2 Tom's, of maar 1?

Even zo is er maar één God J-H-W-H.
Maar als je zegt dat God Zich liet zien als Mens in een lichamelijke tempel is het ineens een probleem en afgoderij en 1 2 3.
God is niet een mens: "God is geen man, dat Hij liegen zou; of een mensenkind, dat Hij berouw zou hebben."
Numeri 23:19

"Ook liegt de Onveranderlijke Israëls niet en Hij kent geen berouw; want Hij is geen mens, dat Hij berouw zou hebben."
1 Samuel 15:29

"Want Ik ben God en geen mens, heilig in uw midden"
Hosea 11:9
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door coby »

En de Here verscheen aan hem bij de terebinten van Mamre, terwijl hij op het heetst van de dag in de ingang der tent zat.
Genesis 18:1 NBG51

Toen wendden die mannen zich vandaar en gingen naar Sodom, maar Abraham bleef nog staan voor de Here .
Genesis 18:22

Toen ging de Here weg, nadat Hij geëindigd had tot Abraham te spreken, en Abraham keerde naar zijn woonplaats terug.
Genesis 18:33

En de twee engelen kwamen in de avond te Sodom.

Toen liet de Here zwavel en vuur op Sodom en Gomorra regenen, van de Here, uit de hemel;
Genesis 19:24 NBG51
https://bible.com/bible/328/gen.19.24.NBG51

De engel des Heren is niet gewoon een engel.

Voorts zeide de Engel des Heren tot haar: Zie, gij zijt zwanger, en zult een zoon baren, en hem Ismaël noemen, want de Here heeft naar uw ellende gehoord. Hij zal een wilde ezel van een mens zijn; zijn hand zal tegen allen zijn en de hand van allen tegen hem, en hij zal ten aanschouwen van al zijn broederen wonen. Toen noemde zij de naam des Heren, die tot haar gesproken had: Gij zijt een God des aanziens; want, zeide zij, heb ik hier ook omgezien naar Hem, die naar mij ziet?
Genesis 16:11‭-‬13 NBG51
https://bible.com/bible/328/gen.16.11-13.NBG51

Jacob worstelde met een man en zei dat hij God van aangezicht tot aangezicht gezien had.

Zo bleef Jakob alleen achter. En een man worstelde met hem, totdat de dag aanbrak. Toen deze zag, dat hij hem niet overmocht, sloeg hij hem op zijn heupgewricht, zodat Jakobs heupgewricht ontwricht werd, terwijl hij met hem worstelde. Toen zeide hij: Laat mij gaan, want de dageraad is gekomen. Maar hij zeide: Ik laat u niet gaan, tenzij gij mij zegent. Daarop zeide hij tot hem: Hoe is uw naam? En hij zeide: Jakob. Toen zeide hij: Uw naam zal niet meer Jakob luiden, maar Israël, want gij hebt gestreden met God en mensen, en gij hebt overmocht. Daarop vroeg Jakob: Zeg mij toch uw naam. Maar hij antwoordde: Waarom vraagt gij toch naar mijn naam? En hij zegende hem daar. En Jakob noemde de plaats Pniël, want (zeide hij) ik heb God gezien van aangezicht tot aangezicht en mijn leven is behouden gebleven.
Genesis 32:24‭-‬30 NBG51
https://bible.com/bible/328/gen.32.24-30.NBG51

En hij zegende Jozef en zeide: God, voor wiens aangezicht mijn vaderen Abraham en Isaak gewandeld hebben; God, die mij als herder geleid heeft, mijn leven lang tot op deze dag; de Engel, die mij verlost heeft uit alle nood, zegene deze jongelingen, zodat in hen mijn naam en die van mijn vaderen Abraham en Isaak voortleven en zij in menigte mogen toenemen in het land.
Genesis 48:15‭-‬16 NBG51
https://bible.com/bible/328/gen.48.15-16.NBG51
Laatst gewijzigd door coby op 15 jun 2018, 02:17, 2 keer totaal gewijzigd.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door coby »

De Engel des Heren verscheen hem en zeide tot hem: De Here is met u, gij dappere held. Maar Gideon zeide tot hem: Och, mijn heer, indien de Here met ons is, waarom is dit alles ons dan overkomen? Waar zijn dan al zijn wonderen, waarvan onze vaderen ons vertelden, als zij zeiden: Heeft de Here ons niet uit Egypte gevoerd? Maar nu heeft de Here ons verstoten en ons prijsgegeven aan de greep van Midjan. Toen wendde de Here Zich tot hem en zeide: Ga heen in deze uw kracht en verlos Israël uit de greep van Midjan. Ik zend u immers? En de Here zeide tot hem: Ik ben met u, daarom zult gij Midjan verslaan als was het één man. Toen zeide hij tot Hem: Indien ik genade in uw ogen gevonden heb, geef mij dan een teken, dat Gij het zijt, die met mij spreekt. Toen begreep Gideon, dat het de Engel des Heren was, en hij zeide: Wee mij, Here Here ! want ik heb de Engel des Heren gezien van aangezicht tot aangezicht. Doch de Here zeide tot hem: Vrede zij u! Vrees niet, gij zult niet sterven.
Richteren 6:12‭-‬14‭, ‬16‭-‬17‭, ‬22‭-‬23 NBG51
https://bible.com/bible/328/jdg.6.12-23.NBG51
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door coby »

Nog eentje dan.

Want, zo zegt de Here der heerscharen, wiens heerlijkheid mij gezonden heeft, aangaande de volken die u uitgeplunderd hebben – want wie u aanraakt, raakt zijn oogappel aan –: voorwaar, zie, Ik beweeg mijn hand tegen hen, en zij zullen hun knechten ten buit worden. Dan zult gij weten, dat de Here der heerscharen mij gezonden heeft.
Zacharia 2:8‭-‬9 NBG51
https://bible.com/bible/328/zec.2.8-9.NBG51
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea
Contacteer:

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Eliyahu »

coby schreef:En de Here verscheen aan hem bij de terebinten van Mamre, terwijl hij op het heetst van de dag in de ingang der tent zat.
Genesis 18:1 NBG51
Bs"d

"En hij sloeg zijn ogen op en zag, en zie, drie mannen stonden bij hem;"
Toen wendden die mannen zich vandaar en gingen naar Sodom, maar Abraham bleef nog staan voor de Here .
Genesis 18:22
Dus DE mannen, de drie mannen, die gingen weg bij Abraham, en Abraham was alleen met God.
Toen ging de Here weg, nadat Hij geëindigd had tot Abraham te spreken, en Abraham keerde naar zijn woonplaats terug.
Genesis 18:33

En de twee engelen kwamen in de avond te Sodom.
Twee van de drie gingen naar Sodom, één van hen was al vertrokken van dit ondermaanse.
Toen liet de Here zwavel en vuur op Sodom en Gomorra regenen, van de Here, uit de hemel;
Dat mag een beetje eigenaardig taalgebruik lijken, maar hou in gedachten dat deze tekst 3300 jaar oud is.
Zoals ik al zei: Als iemand zegt: "Tom gooide de bal, van Tom naar Harry", zijn er dan twee Tom's, of maar één?

Even zo is er maar één God J-H-W-H.
Genesis 19:24 NBG51
https://bible.com/bible/328/gen.19.24.NBG51

De engel des Heren is niet gewoon een engel.
Het woord "engel" is in het hebreeuws "malach". Dat betekent "boodschapper", en zo wordt het overal vertaald, behalve als het over een boodschapper van God gaat, dan wordt het vertaald als "engel".
Maar er staat dus gewoon "boodschapper".

En een boodschapper van God is niet God zelf, net zoals de knecht van God niet God zelf is.
Voorts zeide de Engel des Heren tot haar: Zie, gij zijt zwanger, en zult een zoon baren, en hem Ismaël noemen, want de Here heeft naar uw ellende gehoord. Hij zal een wilde ezel van een mens zijn; zijn hand zal tegen allen zijn en de hand van allen tegen hem, en hij zal ten aanschouwen van al zijn broederen wonen. Toen noemde zij de naam des Heren, die tot haar gesproken had: Gij zijt een God des aanziens; want, zeide zij, heb ik hier ook omgezien naar Hem, die naar mij ziet?
Genesis 16:11‭-‬13 NBG51
https://bible.com/bible/328/gen.16.11-13.NBG51
Het woord hier vertaald met "God" is "elohiem". Dat betekent letterlijk "krachten". En dat wordt gebruikt voor God, voor engelen, voor machtige mannen, voor rechters, en voor anderen. Hier wordt er dus een engel mee aangeduid.
Jacob worstelde met een man en zei dat hij God van aangezicht tot aangezicht gezien had.
Hij zie dat hij "elohiem" gezien had van aangezicht tot aangezicht, en dat was in dit geval dus een engel.

"22Toen stond hij in die nacht op, nam zijn beide vrouwen, zijn beide slavinnen en zijn elf zonen, en trok de doorwaadbare plaats van de Jabbok over; 23hij nam hen en deed hen de beek overtrekken, en hij bracht alles wat hij had naar de overzijde. 24Zo bleef Jakob alleen achter. En een man worstelde met hem, totdat de dag aanbrak. 25Toen deze zag, dat hij hem niet overmocht, sloeg hij hem op zijn heupgewricht, zodat Jakobs heupgewricht ontwricht werd, terwijl hij met hem worstelde."
Gen 32

Denk je dat als God, de schepper van hemel en aarde, met Jacob vecht, dat hij dan niet van hem kan winnen??

Hier hebben we ook weer met een engel van doen.
En hij zegende Jozef en zeide: God, voor wiens aangezicht mijn vaderen Abraham en Isaak gewandeld hebben; God, die mij als herder geleid heeft, mijn leven lang tot op deze dag; de Engel, die mij verlost heeft uit alle nood, zegene deze jongelingen, zodat in hen mijn naam en die van mijn vaderen Abraham en Isaak voortleven en zij in menigte mogen toenemen in het land.
Genesis 48:15‭-‬16 NBG51
https://bible.com/bible/328/gen.48.15-16.NBG51
Wederom is het woord hier vertaald als "God" het woord "elohiem", wat hier ook weer gebruikt wordt voor een engel.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea
Contacteer:

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Eliyahu »

coby schreef:Nog eentje dan.

Want, zo zegt de Here der heerscharen, wiens heerlijkheid mij gezonden heeft, aangaande de volken die u uitgeplunderd hebben – want wie u aanraakt, raakt zijn oogappel aan –: voorwaar, zie, Ik beweeg mijn hand tegen hen, en zij zullen hun knechten ten buit worden. Dan zult gij weten, dat de Here der heerscharen mij gezonden heeft.
Zacharia 2:8‭-‬9 NBG51
https://bible.com/bible/328/zec.2.8-9.NBG51
Bs"d

Hier spreekt Zacharia en hij zegt: "Want, zo zegt J-H-W-H der heerscharen, wiens heerlijkheid mij gezonden heeft, aangaande de volken die u uitgeplunderd hebben – want wie u aanraakt, raakt zijn oogappel aan –: tot hier spreekt Zacharia zelf, hij zegt dat hij zelf door God gezonden is, maar nu gaat hij God citeren: voorwaar, zie, Ik beweeg mijn hand tegen hen, en zij zullen hun knechten ten buit worden. hier stopt Zacharia met het citeren van God, en nu spreekt hij weer over zichzelf: Dan zult gij weten, dat J-H-W-H der heerscharen mij gezonden heeft."

Niks geks aan de hand dus, en zeker geen twee goden.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea
Contacteer:

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Eliyahu »

coby schreef:De Engel des Heren verscheen hem en zeide tot hem: De Here is met u, gij dappere held. Maar Gideon zeide tot hem: Och, mijn heer, indien de Here met ons is, waarom is dit alles ons dan overkomen? Waar zijn dan al zijn wonderen, waarvan onze vaderen ons vertelden, als zij zeiden: Heeft de Here ons niet uit Egypte gevoerd? Maar nu heeft de Here ons verstoten en ons prijsgegeven aan de greep van Midjan. Toen wendde de Here Zich tot hem en zeide: Ga heen in deze uw kracht en verlos Israël uit de greep van Midjan. Ik zend u immers? En de Here zeide tot hem: Ik ben met u, daarom zult gij Midjan verslaan als was het één man. Toen zeide hij tot Hem: Indien ik genade in uw ogen gevonden heb, geef mij dan een teken, dat Gij het zijt, die met mij spreekt. Toen begreep Gideon, dat het de Engel des Heren was, en hij zeide: Wee mij, Here Here ! want ik heb de Engel des Heren gezien van aangezicht tot aangezicht. Doch de Here zeide tot hem: Vrede zij u! Vrees niet, gij zult niet sterven.
Richteren 6:12‭-‬14‭, ‬16‭-‬17‭, ‬22‭-‬23 NBG51
https://bible.com/bible/328/jdg.6.12-23.NBG51
Bs"d

"De boodschapper van J-H-W-H verscheen hem en zeide tot hem: J-H-W-H is met u, gij dappere held. Maar Gideon zeide tot hem: Och, mijn heer, indien J-H-W-H met ons is, waarom is dit alles ons dan overkomen? we zien hier dat zowel de engel/boodschapper als ook Gideon in de derde persoon over God spreken, wat duidelijk aangeeft dat ze beiden weten dat de engel niet God is Waar zijn dan al zijn wonderen, waarvan onze vaderen ons vertelden, als zij zeiden: Heeft J-H-W-H ons niet uit Egypte gevoerd? Maar nu heeft J-H-W-H ons verstoten en ons prijsgegeven aan de greep van Midjan. Toen wendde J-H-W-H Zich tot hem en zeide: Ga heen in deze uw kracht en verlos Israël uit de greep van Midjan. Ik zend u immers? En J-H-W-H zeide tot hem: Ik ben met u, daarom zult gij Midjan verslaan als was het één man. Toen zeide hij tot Hem: Indien ik genade in uw ogen gevonden heb, geef mij dan een teken, dat Gij het zijt, die met mij spreekt. Toen begreep Gideon, dat het de Engel van J-H-W-H was, en hij zeide: Wee mij, Here Here ! want ik heb de Engel van J-H-W-H gezien van aangezicht tot aangezicht. Doch J-H-W-H zeide tot hem: Vrede zij u! Vrees niet, gij zult niet sterven."

Het is duidelijk dat het hier gaat over een ENGEL/boodschapper van God, dat staat heel wat keren letterlijk vermeld in de tekst.

Maar waarom wordt er dan een paar keer gezegd dat God zelf met hem praatte? Dat is omdat in het Jodendom een boodschapper gelijk gesteld wordt met degene die hem stuurt. Het legale effect is hetzelfde.
Dat zien we vaker in de Tenach. Een goed bijbels voorbeeld van "een boodschapper is gelijkwaardig aan de zender" is Genesis 19 waar gesproken wordt over de vernietiging van Sodom en Gomorra. God stuurt twee engelen om de stad te vernietigen. De engelen zeggen tegen Lot in vers 13: "want wij gaan deze plaats verwoesten; want groot is het geroep over haar voor J-H-W-H; daarom heeft J-H-W-H ons gezonden om haar te verwoesten." Hierna zei Lot tegen zijn schoonzoons: "Staat op, verlaat deze plaats, want J-H-W-H gaat de stad verwoesten." Lot zei niet: "De engelen gaan de stad verwoesten", Hij zei: "J-H-W-H gaat de stad verwoesten." En in vers 29 staat: "Toen GOD de steden der Streek verwoestte, gedacht God Abraham," Dus de engelen waren gezonden door God om de stad te verwoesten, maar de bijbel zegt ons dat God het gedaan heeft.

Evenzo wanneer Gideon met de engel spreekt, omdat de engel spreekt voor en in opdracht van God, daarom wordt het een paar keer gezegd dat God met hem sprak, alhoewel het via een engel ging.

Maar God is niet zijn eigen boodschapper, en een boodschapper van God is niet God zelf.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door coby »

Maar dan is het toch geen probleem als Jezus de Engel des Heren zou zijn? Dat is dan toch geen afgoderij. Jacob zei: ik heb God gezien en het was de Engel van de Heer, want als het echt de Vader was, was hij gestorven.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea
Contacteer:

Re: Wat kunnen we uit de Bijbel leren; wat is afgoderij?

Bericht door Eliyahu »

coby schreef:Maar dan is het toch geen probleem als Jezus de Engel des Heren zou zijn? Dat is dan toch geen afgoderij. Jacob zei: ik heb God gezien en het was de Engel van de Heer, want als het echt de Vader was, was hij gestorven.
Bs"d

Ik denk niet dat er de geringste aanleiding is om te gaan denken dat JC de engel van God was.

Maar wat wel een groot probleem is, is dat het christendom (het overgrote deel althans) denkt dat JC God of een god was, en hem aanbidt.

En er is maar één God, en dat is J-H-W-H. Het aanbidden van iets of iemand anders is afgodendienst.

Maar als je denkt dat JC een engel is, of gewoon een schepping van God, en je gelooft niet dat hij God zelf is of goddelijk, en je aanbidt hem niet, maar alleen de enig ware God J-H-W-H, dan ben je in elk geval geen afgodendienaar.

“Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;
GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN."
Exodus 20:1-3
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Plaats reactie