New Age

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

New Age

Bericht door Tin »

Regelmatig komt het woord "new age" voorbij op het forum.
Ik loop al een tijdje rond met de gedachte er maar eens een apart topic over te openen, mede omdat het onderwerp meestal behoorlijk off topic ter sprake komt.
Trajecto's suggestie van vannacht trok mij over de streep.
Het is een behoorlijk breed onderwerp, omdat het een onderwerp is waarvan het de vraag ik welke lading het eigenlijk dekt. Daarover zullen de meningen uiteen lopen, maar ik hoop dat er een beetje zinvol en over geschreven kan.
Misschien is het onderwerp, zeker voor de start van de discussie, nog wat vaag, maar misschien is vaagheid "new age" wel eigen ;) . Kijk, dit grapje, dat ik er nu zelf over maak, vind ik dat kàn. Maar laten we het wel opbouwend houden aub.
Wat mij betreft, ik sta er een beetje "nostalgisch" tegenover.
Ben in mijn leven heel wat tegen gekomen dat men onder "new age"zou kunnen scharen.
Dat nostalgisch houdt in, dat ook wanneer ik inmiddels helemaal niet (meer) achter een bepaald gedachtengoed sta, ik er toch met een zekere minzame welwillendheid tegenover sta.
Wanneer ik zeg dat dat volgens mij niet met iedere forummer hier het geval is maak ik hier denk ik een understatement.
Maar wat is "new age" eigenlijk. Er zullen door forummers dingen al of niet terecht onder geschaard worden die totaal elkaar tegengestelde zijn.
Dus vraag één is: wat verstaan we er eigenlijk onder?
En vraag twee is: wat vinden we daar van?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door pyro »

Tin schreef:Regelmatig komt het woord "new age" voorbij op het forum.
Ik loop al een tijdje rond met de gedachte er maar eens een apart topic over te openen, mede omdat het onderwerp meestal behoorlijk off topic ter sprake komt.
Trajecto's suggestie van vannacht trok mij over de streep.
Het is een behoorlijk breed onderwerp, omdat het een onderwerp is waarvan het de vraag ik welke lading het eigenlijk dekt. Daarover zullen de meningen uiteen lopen, maar ik hoop dat er een beetje zinvol en over geschreven kan.
Misschien is het onderwerp, zeker voor de start van de discussie, nog wat vaag, maar misschien is vaagheid "new age" wel eigen ;) . Kijk, dit grapje, dat ik er nu zelf over maak, vind ik dat kàn. Maar laten we het wel opbouwend houden aub.
Wat mij betreft, ik sta er een beetje "nostalgisch" tegenover.
Ben in mijn leven heel wat tegen gekomen dat men onder "new age"zou kunnen scharen.
Dat nostalgisch houdt in, dat ook wanneer ik inmiddels helemaal niet (meer) achter een bepaald gedachtengoed sta, ik er toch met een zekere minzame welwillendheid tegenover sta.
Wanneer ik zeg dat dat volgens mij niet met iedere forummer hier het geval is maak ik hier denk ik een understatement.
Maar wat is "new age" eigenlijk. Er zullen door forummers dingen al of niet terecht onder geschaard worden die totaal elkaar tegengestelde zijn.
Dus vraag één is: wat verstaan we er eigenlijk onder?
Het idee van een nieuwe tijd heeft iets met astrologie te maken, de 'aarde' horoscoop schuift na een periode van een paar duizend jaar van vissen naar waterman. Het verband tussen vissen en christendom (ichthus!) is gauw gelegd, dus brengt volgens astrologen het nieuwe sterrenbeeld een tijdperk met een andere levensbeschouwing op de aarde.
Nu heeft het Christelijk geloof ook wel een notie van een nieuwe tijd, maar die komt niet zo dat het te berekenen is. Althans zo kunnen we het in de bijbel lezen. New age is dus niet zo compatibel met het Christelijk geloof.
En vraag twee is: wat vinden we daar van?
New agers zijn nooit blij met bestaande structuren, dat is allemaal maar oud en in de weg vinden ze. Ze zijn dan ook almaar bezig traditionele vormen af te breken en om te vormen. Wat je dan overhoudt is een totaal subjectief 'alles zit in jezelf' geloof waarmee ieder op z'n eigen roze wolk weg kan zweven. Alleen wat niet zo mooi is, dat zit niet in jezelf maar daarvan is de buitenwereld de schuld.

Dat is mijn (overigens vrij uitgebreide) ervaring met new age. Wat ik er zelf van vind, tja, het kan op zich wel eens gezond zijn een 'vanzelfsprekende' traditie waar je misschien mee opgegroeid bent eens in een nieuw licht te bezien. Dat kan verrijking en verdieping geven. New age vind ik juist oppervlakkig. Of je gaat er heel diep in en je komt bij spiritualisme uit. Dat laatste heb ik een hartgrondige afkeer van.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

Ik denk dat we meteen moeten doorstoten naar de oorsprong en de doelstellingen van de New Age.
Ik heb daar al veel over geroepen, namen bij genoemd, wat geschiedenis..

Ik kom nog wel met iets hier, maar zag liever dat men zelf kritisch op wat onderzoek uit gaat, al dan niet aan de hand van een aantal duidelijke hints (die ik al gaf).
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door pyro »

Jerommel schreef:Ik denk dat we meteen moeten doorstoten naar de oorsprong en de doelstellingen van de New Age.
Ik heb daar al veel over geroepen, namen bij genoemd, wat geschiedenis..

Ik kom nog wel met iets hier, maar zag liever dat men zelf kritisch op wat onderzoek uit gaat, al dan niet aan de hand van een aantal duidelijke hints (die ik al gaf).
Het punt is alleen dat jouw kritische onderzoek volgens mij altijd alles en iedereen afzinkt, ongeacht of het nu buitenchristelijk, katholiek, evangelisch of wat dan ook is. Daarom vind ik het meestal een beetje lastig met jou een genuanceerd gesprek te voeren.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

Laten we het bij de inhoud houden, Pyro.
Ik schrijf ook niet hoe jij op mij over komt, en daar gaat dit topic ook niet over.

Overigens bestaan "mijn onderzoeken" niet, omdat ik daar in afhankelijk ben van andermans onderzoeken, net als iedereen zo'n beetje.
En als het dan een misstand blijkt te betreffen, tja, dan is het geen feelgood verhaal inderdaad..

So please don't shoot the messenger, but check out the message, zoals ik al hoopte dat men zou doen, omdat je mij niet moet geloven, maar de Waarheid.
Misschien zit ik er wel helemaal naast, samen met al die broeders en zusters..
Misschien ben ik wel misleid.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door pyro »

Ik heb al inhoudelijk gereageerd, Jerommel.
Jij nog niet.
Je begint erover dat mensen iets gaan onderzoeken aan de hand van jouw hints.
Wat is dat nou voor kluitje riet benadering?

Geef gewoon je inhoudelijke mening, als je wilt.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

Mijn mening is niet zo relevant.
Mijn beeld er van ook niet.
Wat m.i. relevant is, is dit:
Jerommel schreef:Ik denk dat we meteen moeten doorstoten naar de oorsprong en de doelstellingen van de New Age.
Maar jij geeft nu al aan het niet te willen horen...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door Peter79 »

In onze omgeving zijn er mensen die aan yoga doen. Ik dacht dat het misschien onder New Age viel, maar dat lijkt niet echt het geval als ik daarop google. Het lijkt er op dat yoga erg populair is en het gaat ook over zelfrealisatie.

Ik dacht dat New Age iets was dat vooral speelde in de jaren '90. Ik heb daar zelf nooit mee te maken gehad. Is New Age een containerbegrip en is het zinvol om daarbinnen enkele belangrijke onderwerpen te bepalen?
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

Peter79 schreef:In onze omgeving zijn er mensen die aan yoga doen. Ik dacht dat het misschien onder New Age viel, maar dat lijkt niet echt het geval als ik daarop google. Het lijkt er op dat yoga erg populair is en het gaat ook over zelfrealisatie.
Het hoort er m.i. gewoon wel bij.
De oosterse aankleding en concepten zijn hier voor aan gegrepen, en in de jaren 60 en 70 breed geïntroduceerd alhier, d.m.v. lui als de Beatles.

Ik dacht dat New Age iets was dat vooral speelde in de jaren '90. Ik heb daar zelf nooit mee te maken gehad. Is New Age een containerbegrip en is het zinvol om daarbinnen enkele belangrijke onderwerpen te bepalen?
Ik denk echt dat het een hoop nutteloos gewouwel voorkomt als je gaat kijken waar het vandaan komt en waarom het er is.
Maar waar moet ik beginnen (als schijnbaar enige hier die er ernstige aanmerkingen op heeft...) ?
Iedereen kan docu's vinden over de New Age vanuit een kritische blik, ze vergelijken, verder googelen, enz..
Iedereen kan bidden tot God, of je Hem nu kent of niet, dat je iets mag vinden in de goede richting.

Voor de gelovigen in Christus onder ons:
Er is dus logischerwijs veel om te doen onder de kritische broeders.
Er zijn een aantal goede informatieve docu's gemaakt door gelovigen in Christus.
Dat is Gemeentewerk.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 09 okt 2013, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
vrolijke
Berichten: 3277
Lid geworden op: 11 mar 2013, 11:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Stuttgart

Re: New Age

Bericht door vrolijke »

Peter79 schreef:In onze omgeving zijn er mensen die aan yoga doen. Ik dacht dat het misschien onder New Age viel, maar dat lijkt niet echt het geval als ik daarop google. Het lijkt er op dat yoga erg populair is en het gaat ook over zelfrealisatie.

Ik dacht dat New Age iets was dat vooral speelde in de jaren '90. Ik heb daar zelf nooit mee te maken gehad. Is New Age een containerbegrip en is het zinvol om daarbinnen enkele belangrijke onderwerpen te bepalen?
Als je iets wil critizeren hang je er een bordje aan, en veralgemener het.
Dat gaat bij capitalisme en communisme. Ook daar wordt er al jaren mee geargumenteerd.
Het zorgd ervoor, dat je je niet met details moet bemoeien.
Iedereen, die niet is zoals ik is, communist, capitalist, new age, of wat dan ook.
Goeiekope argumentatie voor mensen die een werkelijk nadenken niet willen.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

Eén van de moeilijkheden van de New Age is dat het een esoterische religie is.
Dus verschillende niveaux van inwijding en verschillende leringen.
Dus New Age voor het plebs is nogal anders dan voor de elite.
De elitaire tak koketteert ook met communisme, als blauwdruk voor de machtsstructuur.
Het plebs wordt verleid met "we are one" of "we are the world" e.d. (one community)

En zo wordt ook duidelijk waarom de wereld zo lang individualisatie heeft meegegeven.
Het streelt de ego in eerste instantie, maar mensen willen graag in een groep samen zijn.
Dat verlangen is dus nu duidelijk naar buiten aan het komen.
Het is m.i. wachten op aantrekkelijke leiders en hop, je hebt de wereld in je handen...
Veel mensen willen het inmiddels gewoon zelf...
Vrijwillig communisme als 1 wereldvolk.
Maar wat nu als je niet mee wilt doen?
Dan is de wereld niet "One".
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door callista »

Jerommel schreef:Mijn mening is niet zo relevant.
Mijn beeld er van ook niet.
Wat m.i. relevant is, is dit:
Jerommel schreef:Ik denk dat we meteen moeten doorstoten naar de oorsprong en de doelstellingen van de New Age.
Maar jij geeft nu al aan het niet te willen horen...
je gaf in andere topics - off topic - wel jouw mening [negatief] over New Age.
dus barst nu hier maar los Jerommel -.......

in veel topics gaf je de indruk er het een en ander van af te weten, aangezien je er steeds de term "New Age" bijhaalde.
uit eigen ervaring?
en hoe en wat dan?
in welk opzicht?
wat heb je onderzocht?

nu ben ik benieuwd waar je precies op doelt [ aangezien het New Age spectrum nogal zeer breed is] en zul je ook met voorbeelden moeten komen, niet met vage veronderstellingen, verwijzingen naar hints, die je in andere topics hebt gezegd o.i.d. of vooroordelen en/of afkeuringen, die veelal geplukt zijn van christelijke sites...

je eigen ervaring dus - voor zover je die hebt inzake dit topic.


verder is New Age een nieuw woord [ontstaan in de 20e eeuw] voor begrippen die oud zijn, nog veel ouder dan het christendom b.v.
het behelst astrologie, filosofie, religie, esoterie, gnostiek, [kennis voor ingewijden, de Mysteriereligies] begrippen uit het boeddhisme en hindoeïsme, pantheïsme [alles is God] theosofie etc.
alles buiten de gevestigde religies met hun vaststaande dogma's en doctrines.
dus buiten de orthodoxie.
maar ook geneeskunde en de visie daarop etc.....

hier een paar links voor wat meer duidelijkheid...of om een indruk te krijgen..
en nog dan is er geen regel en is er veel verschil tussen de visie van de "aanhangers" van de New Age onderling.
http://gabrielevandoorn.wordpress.com/2 ... o-new-age/
http://wichm.home.xs4all.nl/newage_nl.html
Laatst gewijzigd door callista op 09 okt 2013, 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Tin »

Peter79 schreef:In onze omgeving zijn er mensen die aan yoga doen. Ik dacht dat het misschien onder New Age viel, maar dat lijkt niet echt het geval als ik daarop google. Het lijkt er op dat yoga erg populair is en het gaat ook over zelfrealisatie.

Ik dacht dat New Age iets was dat vooral speelde in de jaren '90. Ik heb daar zelf nooit mee te maken gehad. Is New Age een containerbegrip en is het zinvol om daarbinnen enkele belangrijke onderwerpen te bepalen?
Precies, daarom moet er als je een kreet roept eerst onderzocht wordt wat er eigenlijk bedoelt wordt.
En in ieder geval ook: wat WIJ ermee bedoelen.
Want het kan zijn dat een begrip in de loop van de tijd een heel andere lading krijgt.
En soms is het zo dat dat die lading dat de algemeen aanvaardde wordt.
Daarom vind ik je opmerking over yoga zo raar nog niet. Integendeel.
Als ik Jerommel over New Age hoor dan kan mij zo niet herkennen in het beeld dat hij blijkbaar voor zich heeft dat ik mij afvraag in hoeverre we er eigenlijk dezelfde inhoud aan geven.
Dat "mormonen" er onder zou vallen vind ik wel het vreemdste dat ik gelezen heb, want de mormonen dateren al van begin 19e eeuw, en de theosophie van Mevr. Blavatsky, die de term gebruikt heeft, van het einde van die eeuw.
Zoals Pyro al schrijft zou je de astrologische theorie van de invloed van het "watermantijdperk" op de mens als pijler van de nieuw age gedachte kunnen noemen. Deze gedachte werd geïntroduceerd door Alice Bailey, theosofe op het moment dat deze beweging al enige malen gesplitst was sinds de tijden van Blavatsky.
Persoonlijk associeer ik het fenomeen ook niet zo zeer met theosofie, maar meer met de wildgroei aan gedachtengoed, zoals dat vanaf de zestiger jaren opkwam, die wel geënt is op die gedachten van "een nieuwe tijd", maar eigenlijk vooral een mengeling is van de meest uiteenlopende zaken, die waarschijnlijk alleen met elkaar gemeen hebben dat ze religieus vernieuwend en tegen de materialistische wereldvisie gekeerd zijn. Vaak naief, soms waardevol. Soms totaal onjuist, soms heel lovenswaardig. Dit alles uiteraard gezien vanuit mijn ogen.
Het is dus inderdaad een "containerbegrip" (leuk gevonden :) ). Maar omdat het begrip tot nu toe als over één kam gescheerd hier vaak op het forum verscheen, dacht ik dat we eerst maar eens tot een plaatbepaling moesten komen.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Okidoki

Re: New Age

Bericht door Okidoki »

Check Wiki zou ik zeggen.
Als er één verzameling is waar je amper zicht op krijgt dan is het wel de New Age vergaarbak.
http://nl.wikipedia.org/wiki/New_age_(beweging) [zie "oorsprong"]
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door callista »

Okidoki schreef:Check Wiki zou ik zeggen.
Als er één verzameling is waar je amper zicht op krijgt dan is het wel de New Age vergaarbak.
http://nl.wikipedia.org/wiki/New_age_(beweging) [zie "oorsprong"]
die link doet het niet
deze wel

http://nl.wikipedia.org/wiki/New_age_%28beweging%29
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

Tin schreef:
Peter79 schreef:In onze omgeving zijn er mensen die aan yoga doen. Ik dacht dat het misschien onder New Age viel, maar dat lijkt niet echt het geval als ik daarop google. Het lijkt er op dat yoga erg populair is en het gaat ook over zelfrealisatie.

Ik dacht dat New Age iets was dat vooral speelde in de jaren '90. Ik heb daar zelf nooit mee te maken gehad. Is New Age een containerbegrip en is het zinvol om daarbinnen enkele belangrijke onderwerpen te bepalen?
Precies, daarom moet er als je een kreet roept eerst onderzocht wordt wat er eigenlijk bedoelt wordt.
En in ieder geval ook: wat WIJ ermee bedoelen.
Want het kan zijn dat een begrip in de loop van de tijd een heel andere lading krijgt.
En soms is het zo dat dat die lading dat de algemeen aanvaardde wordt.
Daarom vind ik je opmerking over yoga zo raar nog niet. Integendeel.
Als ik Jerommel over New Age hoor dan kan mij zo niet herkennen in het beeld dat hij blijkbaar voor zich heeft dat ik mij afvraag in hoeverre we er eigenlijk dezelfde inhoud aan geven.
Duidelijk geven we er een verschillende inhoud aan.
Maar dat is van ons allebei maar ijdel hersenwerk.
Zodoende dient de New Age onderzocht worden in haar oorsprong én als geheel.
En er is vooralsnog niets geheim, alles is te vinden, vanuit de beweging zelf bovendien.
Dat "mormonen" er onder zou vallen vind ik wel het vreemdste dat ik gelezen heb, want de mormonen dateren al van begin 19e eeuw, en de theosophie van Mevr. Blavatsky, die de term gebruikt heeft, van het einde van die eeuw.
Hmm.. De mormonen heb ik er ook nooit onder geschaard gezien.
Desalniettemin komt de leer van de mormonen gedeeltelijk (schijbaar) uit de zelfde koker.
Niet de koker van God iig, omdat het inhoudelijk niet er mee is te verenigen.
Wel is het grotere plaatje interessant:
al deze 'nieuwe' dwalingen ontstonden niet zo gek lang na het protestantisme, waarbij de Bijbel ook is bevrijd geworden.
Nu, wie, volgens de gelovigen, zal er achter die tegenaanval kunnen zitten?
Zoals Pyro al schrijft zou je de astrologische theorie van de invloed van het "watermantijdperk" op de mens als pijler van de nieuw age gedachte kunnen noemen. Deze gedachte werd geïntroduceerd door Alice Bailey, theosofe op het moment dat deze beweging al enige malen gesplitst was sinds de tijden van Blavatsky.
Persoonlijk associeer ik het fenomeen ook niet zo zeer met theosofie, maar meer met de wildgroei aan gedachtengoed, zoals dat vanaf de zestiger jaren opkwam,
Dat klopt.
Maar HOE kwamen al die ideeén tot het volk?
Via de media die ze leuk vindt.
Diezelfde media geeft de mens ook het gevoel dat ie een deel is van de hele wereld.
Zaken als gemeenschappelijk onderbewustzijn en spirituele eenheid worden geïntroduceerd (mind you, met name in de christelijke landen!)
die wel geënt is op die gedachten van "een nieuwe tijd", maar eigenlijk vooral een mengeling is van de meest uiteenlopende zaken, die waarschijnlijk alleen met elkaar gemeen hebben dat ze religieus vernieuwend en tegen de materialistische wereldvisie gekeerd zijn. Vaak naief, soms waardevol. Soms totaal onjuist, soms heel lovenswaardig. Dit alles uiteraard gezien vanuit mijn ogen.
Het is dus inderdaad een "containerbegrip" (leuk gevonden :) ). Maar omdat het begrip tot nu toe als over één kam gescheerd hier vaak op het forum verscheen, dacht ik dat we eerst maar eens tot een plaatbepaling moesten komen.
Okee, het is een containerbegrip geworden, dat klopt wel.
Kijk, voor een gelovige komt deze wind van leer niet van God.
God heeft namelijk een heel ander verhaal.
Evengoed wordt er wel naar verwezen, naar deze trend van gehoorverwennerij.
Het is namelijk populair omdat het de sentimenten aan spreekt.

Het punt is dat het toch wel 1 kam is, ook al lijkt dat dikwijls niet zo.
Dat komt mede doordat de ingewijden meer weten dan het plebs.
Desalniettemin hobbelt de wereld er vrolijk achter aan, alsof het iets is dat al in hun hart leefde.
En dat is ook zo, omdat het er bewust in is gestopt.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

Okidoki schreef:Check Wiki zou ik zeggen.
Als er één verzameling is waar je amper zicht op krijgt dan is het wel de New Age vergaarbak.
http://nl.wikipedia.org/wiki/New_age_%28beweging%29 [zie "oorsprong"]
Misschien is wiki daar wat mager over.
Want echt New is het allemaal niet.
Dwalingen en de brede weg zijn al zo oud als de zondeval...
Het gaat uit van de idee dat de serpent het was die ons maakte tot wat we zijn, en dat het God is die alles maar dwarsboomt.
"Evolutie van het menselijk bewustzijn", gij zult als God zijn, en niet door Gratie en Liefde, maar door kennis. Gnosis.
En emotionele onthechting (een soort zelf bewerkte apathie).
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door callista »

Jerommel schreef: Want echt New is het allemaal niet.
Dwalingen en de brede weg zijn al zo oud als de zondeval...
Het gaat uit van de idee dat de serpent het was die ons maakte tot wat we zijn, en dat het God is die alles maar dwarsboomt.
"Evolutie van het menselijk bewustzijn", gij zult als God zijn, en niet door Gratie, maar door kennis. gnosis.
precies, en deze [meest verloren] kennis is veel ouder dan de geïnstitutionaliseerde religies.
met dwalingen heeft het dus niets te maken,[ en de zondeval is een christelijk bedenksel , een dogma] eerder met terug naar de bron ---ook de voorchristelijke en de vroegchristelijke
en de serpent[ de slang] is in veel landen het symbool van wijsheid, kennis, wedergeboorte en vernieuwing....
Laatst gewijzigd door callista op 09 okt 2013, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: New Age

Bericht door Jerommel »

Het is dan ook dogma tegen dogma in feite.
Duidelijk is te zien welke het gaat 'winnen', als het van de wereld af zou hangen.

"Want iedereen zal het beest volgen.
Zelfs, als het mogelijk zou zijn, de uitverkorenen."

Maar zo ver is het nog niet.
Er komen nog grote tekenen en een valse profeet, die voor korte tijd de wereld weet te misleiden en te verenigen tegen God.
Men ziet er in verschillende kringen al reikhalzend naar uit.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door callista »

Jerommel schreef:Het is dan ook dogma tegen dogma in feite.
Duidelijk is te zien welke het gaat 'winnen', als het van de wereld af zou hangen.

"Want iedereen zal het beest volgen.
Zelfs, als het mogelijk zou zijn, de uitverkorenen."

Maar zo ver is het nog niet.
Er komen nog grote tekenen en een valse profeet, die voor korte tijd de wereld weet te misleiden en te verenigen tegen God.
Men ziet er in verschillende kringen al reikhalzend naar uit.
het is geen kwestie van winnen, gewoon een kwestie van ander inzicht en benadering.
Vertrokken user_2
Berichten: 1297
Lid geworden op: 13 mar 2013, 21:29
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door Vertrokken user_2 »

Tin schreef:... Dus vraag één is: wat verstaan we er eigenlijk onder?
En vraag twee is: wat vinden we daar van?
Tja, het Vaticaan heeft het in 2002 al eens uitgebreid in kaart gebracht en ik vind het wel een duidelijke analyse.... New Age wordt min of meer vakkundig 'in de pan gehakt' zal ik maar zeggen... :lol:

(zie ook wiki)

Ik heb er ook niets mee, maar ik begrijp de zoektocht naar spiritualiteit wel dus ik ga er verder ook niet over oordelen... het enige wat je kunt doen is nog beter getuigen van Christus. De tekst geeft ook een goed voorbeeld van Jezus met de Samaritaanse vrouw bij de put...
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door callista »

@loyola

wat Het Vaticaan en De Kerk over de New Age heeft te melden is alleen maar de mening van Het Vaticaan en die is mij welbekend.
daarvoor hoef ik alleen maar terug in de geschiedenis te gaan... :(
verder zal ik hier maar niet over uitweiden.

dus ik ben blij met mijn zg. 'tunnelvisie' -----ik hoop jij met de jouwe.
en die "hoogleraren" zijn leraren vanuit de apologetiek.....voor mij dus van nul en generlei waarde inzake dit onderwerp.
die praten in een cirkel om hun eigen religie te waarborgen en op te waarderen

en wat buiten die cirkel valt is vullis in hun ogen en heeft geen recht van spreken.
dat hoef ik jou toch niet te vertellen als rechtgeaarde katholiek?
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door pyro »

Loyola schreef:
Tin schreef:... Dus vraag één is: wat verstaan we er eigenlijk onder?
En vraag twee is: wat vinden we daar van?
Tja, het Vaticaan heeft het in 2002 al eens uitgebreid in kaart gebracht en ik vind het wel een duidelijke analyse.
Voortreffelijke informatie, dank voor de link. Ik vind het leuk dat ze bij 'wat is'... beginnen met de dingen die ik ook in mijn reactie schreef: de verwijzing naar het vermeende christelijke 'vissentijdperk', en de basis van new age in het spiritualisme.
:idea:
Laatst gewijzigd door pyro op 09 okt 2013, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: New Age

Bericht door pyro »

callista schreef: wat Het Vaticaan en De Kerk over de New Age heeft te melden is alleen maar de mening van Het Vaticaan en die is mij welbekend.
De inhoudelijke informatie op die site klopt gewoon. Als daar iets staat wat niet waar is, geef dan concreet aan wat dat is.
Anders beperk je je tot het kenbaar maken van uiterst negatieve vooroordelen jegens de Kerk. Dat voegt geen enkele waarde toe.
Terug naar het inhoudelijke gesprek over new age maar weer.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: New Age

Bericht door callista »

pyro schreef:
callista schreef: wat Het Vaticaan en De Kerk over de New Age heeft te melden is alleen maar de mening van Het Vaticaan en die is mij welbekend.
De inhoudelijke informatie op die site klopt gewoon. Als daar iets staat wat niet waar is, geef dan concreet aan wat dat is.
Anders beperk je je tot het kenbaar maken van uiterst negatieve vooroordelen jegens de Kerk. Dat voegt geen enkele waarde toe.
Terug naar het inhoudelijke gesprek over new age maar weer.
precies....het klopt in de ogen van de orthodoxen met hun Leer.

laten we het over de New Age hebben in al zijn veelkleurigheid en niet over wat de New Age inhoudt vanuit christelijk oogpunt of vanuit het oogpunt van De Kerk--die de esoterie en de gnostiek [die al bestonden vòòr het latere orthodoxe christendom]verbannen heeft.
want dat is alom bekend....zie de geschiedenis.
de christelijkheid is daar over het algemeen niet van gecharmeerd....vanuit haar Leer.

en dat zijn nu juist de [verloren] thema's die de New Age weer oppikt.
de Godsvonk, die in een ieder van ons zit en b.v. ook reïncarnatie ---waar de eerste christenen [ alsmede veel kerkvaders] ook in geloofden, maar werd verboden in de 5e eeuw. :|