Doel van de Bijbel

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Doel van de Bijbel

Bericht door doemdenker »

John Gavazzoni is één van mijn favoriete Bijbel uitleggers. Hij schrijft hier een prachtig stuk over het doel van de Bijbel. Als we een prehistorisch werktuig vinden dan gaan we na waar het voor gebruikt werd. Waar dient de Bijbel voor? Om ons te leren hoe we dingen moeten doen in het dagelijkse leven? Fout: De Bijbel leert ons wie Christus is.

http://www.tentmaker.org/Biblematters/b ... zzoni.html
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Doel van de Bijbel

Bericht door callista »

Nu zet je alleen een link neer en dan ook nog eens in het Engels...
Denk je dat veel mensen zich dan hierin zullen gaan verdiepen?
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Doel van de Bijbel

Bericht door doemdenker »

vanwege copyrights ga ik het stuk niet zomaar vertalen en het hier neerzetten. Maar ook als ik dat wel deed, dan was het nog niet goed geweest.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Doel van de Bijbel

Bericht door callista »

doemdenker schreef:vanwege copyrights ga ik het stuk niet zomaar vertalen en het hier neerzetten.
Maar ook als ik dat wel deed, dan was het nog niet goed geweest.
Ach toch...als je dat van tevoren al weet snap ik niet waarom je al die moeite doet
Het is helemaal niet nodig trouwens om alles letterlijk te vertalen...je kunt het ook in je eigen woorden weergeven.
Dan kan erover gediscussieerd worden eventueel en dat lijkt mij nu niet erg waarschijnlijk....
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Doel van de Bijbel

Bericht door peda »

doemdenker schreef:vanwege copyrights ga ik het stuk niet zomaar vertalen en het hier neerzetten. Maar ook als ik dat wel deed, dan was het nog niet goed geweest.
Toch heeft @ Callista daar een zeer goed punt. Wanneer een forumdeelnemer een thema voor zich als belangrijk ervaart, verwacht ik wel om persoonlijk mee te doen aan een gesprek een heldere uiteenzetting/samenvatting in de Nederlandse taal. Verwijzing naar links kan plaatsvinden als ondersteuning, verdere specificatie van het betoog, maar zij gelden in mijn optiek niet als de uiteenzetting zelve. Of het thema anderen vervolgens wel of niet aanspreekt, is altijd afwachten. Nooit geschoten, ook nooit geraakt.
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Doel van de Bijbel

Bericht door doemdenker »

onzin, ik heb de tekst in 1 zin samengevat door te stellen dat de Bijbel zich op kennis van christus focust en niet op hoe we moeten leven. Dat gezegd hebbende heeft John Gavazzoni een schat aan Bijbelstudies op zijn website. Een dergelijke link kan ook een reden zijn om je in zijn materie te verdiepen.
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Doel van de Bijbel

Bericht door peda »

doemdenker schreef:onzin, ik heb de tekst in 1 zin samengevat door te stellen dat de Bijbel zich op kennis van christus focust en niet op hoe we moeten leven. Dat gezegd hebbende heeft John Gavazzoni een schat aan Bijbelstudies op zijn website. Een dergelijke link kan ook een reden zijn om je in zijn materie te verdiepen.
Het is jou toch ook bekend dat Christus niet door iedereen op dezelfde wijze wordt ingevuld. Kijk alleen maar naar Christus in het esoterisch denken, Christus in de orthodoxe christelijke leer en de invulling van Christus bij de vele modernisten. Een ieder baseert zich daarbij voor de beeldvorming op eigen interpretatie van geeigende bijbel teksten. Over Christus zijn hele bibliotheken volgeschreven en John Gavazzoni is niet de enige leverancier van studies.
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Doel van de Bijbel

Bericht door doemdenker »

al die mensen die je noemt zijn geen Bereërs, zeker de esoteriërs niet. John Gavazzoni is dat wel. Ik ben het overigens niet met alles van hem eens.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Doel van de Bijbel

Bericht door Peter79 »

Wat het doel van de Bijbel is, is een zaak van degenen die haar als gezaghebbend beschouwen. Het is denk ik nog wel na te gaan wat het doel van de canon is: canon betekent maatstaf en de canon geeft aan welke boeken bij het apostolisch getuigenis horen.

Wat het doel is van de Bijbel zal je vooral na moeten gaan aan de hand van degenen die zich erover hebben uitgesproken. Origenes verwoordt het mooi:
Origenes schreef:The purpose of scripture is to draw us into fellowship with the Son, and through the Son with the Father, and to be so drawn we must enter the strenuous disciplines of the cross and allow ourselves to be enrolled in the stretching and reaching necessary for any movement toward the transcendent holiness of God.
Bron: http://jsrforum.lib.virginia.edu/writings/RenOrig.html

Het doel van de Bijbel is om ons in het gezelschap van de Zoon te trekken, en door de Zoon met de Vader. Onlosmakelijk daarmee verbonden is de navolging van Christus.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs