Bericht uit Vietnam

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Bericht uit Vietnam

Bericht door Tin »

Eens even een bericht uit Vietnam.
Een leuke mogelijkheid iets meer te weten te komen over het land en zijn cultuur is het vrijwilligersprogramma van studenten om gasten rond te leiden. Het idee is om niet alleen rond te leiden maar ook om wederzijds wat uit te wisselen. En voor de student zijn/ haar engels te verbeteren.
Zo kan je ook meer te weten komen over geloof in Vietnam.
Vanwege verschillende achtergronden en gebruik van woorden kunnen dingen anders blijken te zijn dan je in eerste instantie denkt.
Op internet is te vinden dat Vietnam 'een van de meest seculiere staten ter wereld' is. Het communisme zal snel gezien worden als oorzaak hiervan.
Maar hoe zit het?
80% van de bevolking is niet religieus.
Maar wat is religieus?
Ook hier op geloofsgesprek is daar regelmatig verwarring over.
Het is zo dat eveneens 80% van de vietnamesen een altaartje in huis heeft. Om de voorouders te eren 'die nu in een andere wereld zijn'.
Onze student formuleert het zo: we vereren geen God of Buddha. Dus wij zijn niet religieus.
Ten tijde van de oorlog was het de soldaten verboden godsdienstig te zijn. Waarom? Omdat het bidden naar een God of Buddha er maar voor zorgt dat je denkt dat een ander het wel voor je oplost en je zelf niks hoeft te doen.
Het is een theorie natuurlijk.
Hoewel we allemaal weten dat geloven in God of Buddha niet tot minder oorlogen heeft geleid....
Nu is er vrijheid van godsdienst.
Ho Chi Min zijn achtergrond was het Confuctionisme. Hij was wel min of meer atheïst. Vlak achter zijn mausoleum pronkt nog een geheiligde boom in een tempel, een geschenk uit India dat hij in dank aanvaard had. Dat dan weer wel.
Er zijn ong. 12% Buddhisten. En 6% Katholieken. Vietnam was tenslotte lang een Franse kolonie. Hetgeen nog duidelijk te merken is.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bericht uit Vietnsm

Bericht door Piebe Paulusma »

Nog een fijne vakantie gewenst!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bericht uit Vietnam

Bericht door callista »

Dank je wel Tin. :)
Interessante informatie....
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Bericht uit Vietnam

Bericht door doemdenker »

hmm ik was in Teheran, is ook seculier maar ze moeten verplicht moslim zijn. Ik lees net een boek van Barbara Tuchman over de 14de eeuw. De priesters van toen waren tevens herbergier of café houder om bij te beunen.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Bericht uit Vietnam

Bericht door Tin »

Wat wil je hier nou mee zeggen, Doemdenker?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Bericht uit Vietnam

Bericht door Bonjour »

Volgens wiki:
Onder religie (van het Latijnse religio) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat.
Het geloof in een noodzaak de voorouders te eren, zou ik zelf ook een vorm van religie noemen. Het hangt er misschien wel van af of ze denken dat het eren positieve effecten zal hebben op hun leven. Zonder geloof dat de voorouders merken dat ze geëerd worden, wordt het meer een traditie.

Volgens https://www.azie.nl/vietnam/reisgids/re ... s-vietnam/
de meeste Vietnamezen geloven in een mengeling van boeddhisme, taoïsme en confucianisme. De meeste Vietnamezen noemen zichzelf niet religieus, ook al gaan ze regelmatig naar een tempel. Veel Vietnamezen zijn zeer bijgelovig.
Ik vraag me af of het communisme ooit religie echt bestreden heeft. Ik kan me voorstellen dat er vaak kerkelijke leiders opgepakt zijn om te voorkomen dat er een sterke organisatie binnen de staat aanwezig is, maar echt bestrijden in de vorm van leren dat de gangbare stroming op onwaarheden gebaseerd is, dat weet ik niet. Wil je echt religie bestrijden, moet je niet alleen voorkomen dat mensen de religie kunnen uitvoeren, je moet ook hun ideeën over hun religie wijzigen. Anders gaat de religie ondergronds en komt weer boven als het regime valt. Dat kan leuk zijn om je student nog eens te bevragen. Bv, wat heeft die op school geleerd over de religies?

Fijne vakantie.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bericht uit Vietnam

Bericht door Piebe Paulusma »

Het communisme en het katholicisme liggen dicht bij elkaar, denk aan Italië.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Bericht uit Vietnam

Bericht door pyro »

Piebe Paulusma schreef:Het communisme en het katholicisme liggen dicht bij elkaar, denk aan Italië.
Strokarton en communisme ook, denk aan Oost Groningen.
https://www.youtube.com/watch?v=TT9iqeeAFyU
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bericht uit Vietnam

Bericht door Piebe Paulusma »

pyro schreef:
Piebe Paulusma schreef:Het communisme en het katholicisme liggen dicht bij elkaar, denk aan Italië.
Strokarton en communisme ook, denk aan Oost Groningen.
https://www.youtube.com/watch?v=TT9iqeeAFyU
:clown:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Bericht uit Vietnam

Bericht door Tin »

Bonjour schreef:Volgens wiki:
Onder religie (van het Latijnse religio) wordt gewoonlijk een van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan, waarbij meestal een hogere macht, opperwezen of god centraal staat.
Het geloof in een noodzaak de voorouders te eren, zou ik zelf ook een vorm van religie noemen. Het hangt er misschien wel van af of ze denken dat het eren positieve effecten zal hebben op hun leven. Zonder geloof dat de voorouders merken dat ze geëerd worden, wordt het meer een traditie.

Volgens https://www.azie.nl/vietnam/reisgids/re ... s-vietnam/
de meeste Vietnamezen geloven in een mengeling van boeddhisme, taoïsme en confucianisme. De meeste Vietnamezen noemen zichzelf niet religieus, ook al gaan ze regelmatig naar een tempel. Veel Vietnamezen zijn zeer bijgelovig.
Geeft inderdaad goed mijn persoonlijke bevindingen weer.
Sommige dingen zijn mijns inziens goed onder 'religie' te benoemen.
Het feit dat ze dat niet doen komt misschien omdat het ' not done' is.
Een woord dat je niet geacht bent te zijn, ben je niet, als je begrijpt wat ik boedoel

Ik vraag me af of het communisme ooit religie echt bestreden heeft. Ik kan me voorstellen dat er vaak kerkelijke leiders opgepakt zijn om te voorkomen dat er een sterke organisatie binnen de staat aanwezig is, maar echt bestrijden in de vorm van leren dat de gangbare stroming op onwaarheden gebaseerd is, dat weet ik niet. Wil je echt religie bestrijden, moet je niet alleen voorkomen dat mensen de religie kunnen uitvoeren, je moet ook hun ideeën over hun religie wijzigen. Anders gaat de religie ondergronds en komt weer boven als het regime valt. Dat kan leuk zijn om je student nog eens te bevragen. Bv, wat heeft die op school geleerd over de religies?

Fijne vakantie.
Dat laatste is een goede vraag.
Die ga ik nog stellen.
Ja het gaat om de mate van bedreiging (van religie)
En die is er niet. Het door je citaat omschreven mengelmoesje is een culturele identiteit die ook juist koestering nodig had door de strijd van de vietminh. Onze student begon dan ook in eerste instantie over de fransen die een ander geloof wilde brengen. Alsof zìj degenen waren die de godsdienstvrijheid wilden beperken.
Overigens is duidelijk te zien dat het katholieke geloof bepaald niet verboden is.
Sommige vietnamesen bouwen zich huizen die op replica"s van de st.pieter in Rome lijken haha..

Dank je.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Bericht uit Vietnam

Bericht door Tin »

Piebe Paulusma schreef:Het communisme en het katholicisme liggen dicht bij elkaar, denk aan Italië.
Zo zijn er nog wel wat redeneringen, haha.
Maar ondertussen blijft vietnam een fascinerend land. Waar de ouderwetse hammer-en-sikkel leuzen en dito tekeningen, die bij ons een beeld oproepen van het oude oostblok een beetje verdrongen zijn naar de middenberm van de weg. Voor de rest natuurlijk de gebruikelijke aziatische heksenketel en markplaza van verkopertjes en leurders, terwijl de grote multimationals hun best doen de hele zaak ook naar hun hand te zetten.

Misschien wel het meest opmerkelijk, apart, en ook mooi gezicht: de overal op het platteland rondgestooide grafmonumenten.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Bericht uit Vietnam

Bericht door Bonjour »

Wij kijken altijd met een aparte blik naar het communisme. Maar toen ik eens met wat voormalig Oost-Duitsers sprak, gaven ze aan dat ze toch wel dingen misten. Scholing en gezondheidszorg was goed (gratis) geregeld. En er was altijd een baan voor je.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.