Na het sterven linea recta naar de hemel

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Martha »

peda schreef:
Martha schreef:
Messenger schreef:
Martha schreef: Het is een gotspe dat als gevolg van het in Auschwitz gevelde oordeel onder mensen, God wordt doodverklaard, terwijl over de Duivel (en dus hel) niet gesproken wordt. Auschwitz is de hel in de tijd. Deze weerlegt niet het bestaan van God maar bewijst het bestaan van de Duivel.
Zegt de Heer in de Bijbel niet duidelijk :
Jesaja 45:7 "Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen."

U haalt de duivel erbij, maar die is boventallig als de HEERE zelf het kwaad schept. Of niet soms? Heeft de HEERE, die almachtig is, een hulpje nodig soms?
Goedemorgen meneer,

Leest u eerst eens Genesis 3.

Leest u vervolgens nogmaals langzaam en aandachtig het boek Job. Let dan extra op Job 2 vers 3 , met name het laatste zinsdeel van dat vers. Daar staat letterlijk in de grondtekst "om hem te verzwelgen zonder genade".

En gaat u dan eens rustig het Evangelie van Jezus Christus lezen in de boeken Matteüs, Marcus, Lucas en Johannes. Laat het bezinken in uw hart. Keer dan nog eens terug naar Job. Waarschijnlijk vallen u dan nog een paar andere dingen op dan alleen de losse zinssnede die u er nu uit isoleert.
Hallo Martha,

Jij geeft de schuld van het ( menselijk ) kwaad in de wereld aan de Persoonsachtige Satan.
Goede zondag, meneer Peda,

U kon er niet verder naast zitten. Waaruit meent u dit op te maken?

Maar het blijft toch in mijn optiek "'merkwaardig"' dat de Alwetende God in het Volkomen Paradijs begonnen is met daar de bekende Zondeval boom te plaatsen. Voorts heeft de Almachtige/Alwetende toegestaan dat de voordien reeds gevallen Satan in deze Volkomenheid mocht patrouilleren. Bij het Kruisoffer kun je ook de vraag stellen of het mogelijk zou zijn geweest dat Jezus het Offer ontlopen zou kunnen hebben, omdat in de scenerie er een belangrijk iemand niet meegedaan zou hebben. Was het voor de onschuldige Jezus wel mogelijk geweest om op hoge leeftijd een natuurlijke dood te sterven, of Moest de Kruisgang plaatsvinden, Beslist door Hogerhand en dwingend uitgevoerd door Beneden. Mij zijn de antwoorden vanuit het main stream christendom bekend, desondanks blijven de vragen levensgroot staan wanneer je een andere invalshoek de revue laat passeren. God volledig Goed en Satan volledig Slecht, dat is het christelijk axioma. Vandaar ook de schepping ex-nihilo; de schepping Oorspronkelijk Volledig Zonder Kwaad. Vervolgens gaat het volledig mis, wel lastig, althans in mijn optiek wanneer aan God de "' eigenschappen "" Almachtig, Alwetend en Volkomen Goed worden toegeschreven. Zelf kom ik niet helder uit deze Gordiaanse knoop..
Of men nu gelooft en aanvaarden kan dat de Duivel een zelfstandig opererende Entiteit is, waar wij als gelovigen vanuit gaan, of dat men de Duivel (op dit moment nog) aanmerkt als een aspect van God, doet aan de noodzaak van aanvaarding van de Genade niets af. Of men de zondeval nu noodzakelijk meent voor het leren kennen van de diepte van de Liefde en de Genade Gods, of dat men gelooft zoals de Heilige Schrift in Romeinen 8,20 aangeeft, dat God als gevolg van de zonde van de mens de schepping aan de zinloosheid heeft overgegeven, de Uitgang uit zijn benarde toestand blijft voor de mens Dezelfde.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Messenger »

peda schreef:
Messenger schreef:Ik zou de Bijbel op advies van Martha nogmaals kunnen herlezen, maar als ik de Bijbel lees ontdek ik telkens dat deze zichzelf ontkracht. De samenvatting die jij geeft @ Peda, komt overeen met die van mij. Met gebruikmaking van gezond verstand kom je niet uit de knoop die de Bijbel zelf tot stand brengt. Het bewijst maar weer dat de Bijbel is geschreven door mensen.

Ontkennen dat het kwaad ook van God komt heeft weinig zin. Kwaad is nodig om liefde te kunnen ervaren. Zonder rechts is er geen links, zonder boven geen beneden. Zonder warm geen koud.
Hallo Messenger,

Maar hoe kijk jij dan aan tegen een Volkomen Wereld. De wereld waar toch binnen en buiten religies naar wordt uitgezien. In zo'n Wereld is er toch geen plaats meer voor het Kwaad. Maar hoe kun je inderdaad de Liefde ervaren als het Kwaad niet meer bestaat? Daar denk ik over na. Wanneer nog steeds op aarde het Volkomen Paradijs zou bestaan, in het geheel geen dualiteit meer, zou de mens dan nog wel mens in de huidige zin van het woord zijn? Ons bewustzijn is toch ingesteld op het bestaan van dualiteit. Datzelfde geldt in mijn optiek voor de nieuwe scheppingsgedachte van een Volkomen Aarde. Maar dan toch bewoond door geheel andere wezens qua Identiteit als de huidige aardelingen.
De dualiteit zal blijven bestaan. We hoeven de dualiteit niet meer altijd te ervaren. De mensheid heeft ruime ervaring in het kwaad en zou, op basis van die ervaring, eendrachtig kunnen besluiten niet te kiezen voor herhaling van die ervaringen. Verder kun je het kwaad ook conceptueel kennen via horrorfilms bijvoorbeeld en ervoor kiezen die horror niet in praktijk te brengen.

Ik denk dat de mensheid in de huidige zin van het woord daar heel ver af is, gezien het beeld van de wereld momenteel. Het zou ook in korte tijd kunnen worden bereikt als de mensheid een andere mindset zou krijgen.
Hoger Ontwikkelde Wezens kunnen bestaan in een volmaakte wereld. Maar dat zullen wezens zijn die leren van hun ervaring en conceptueel omgaan met kwaad.

De mensheid staat nu op de onderste trede van de spirituele ladder. Zolang men ervaringen blijft herhalen zal de mensheid niet veel verder komen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Martha »

Messenger schreef:
Martha schreef:
Messenger schreef:
Martha schreef: Het is een gotspe dat als gevolg van het in Auschwitz gevelde oordeel onder mensen, God wordt doodverklaard, terwijl over de Duivel (en dus hel) niet gesproken wordt. Auschwitz is de hel in de tijd. Deze weerlegt niet het bestaan van God maar bewijst het bestaan van de Duivel.
Zegt de Heer in de Bijbel niet duidelijk :
Jesaja 45:7 "Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen."

U haalt de duivel erbij, maar die is boventallig als de HEERE zelf het kwaad schept. Of niet soms? Heeft de HEERE, die almachtig is, een hulpje nodig soms?
Goedemorgen meneer,

Leest u eerst eens Genesis 3.

Leest u vervolgens nogmaals langzaam en aandachtig het boek Job. Let dan extra op Job 2 vers 3 , met name het laatste zinsdeel van dat vers. Daar staat letterlijk in de grondtekst "om hem te verzwelgen zonder genade".

En gaat u dan eens rustig het Evangelie van Jezus Christus lezen in de boeken Matteüs, Marcus, Lucas en Johannes. Laat het bezinken in uw hart. Keer dan nog eens terug naar Job. Waarschijnlijk vallen u dan nog een paar andere dingen op dan alleen de losse zinssnede die u er nu uit isoleert.
Kunt u ook in uw eigen woorden van gedachten wisselen?
Ik acht u uitnemend genoeg om in alle rust zelf te lezen wat u werd aangereikt. Maar het staat u geheel vrij om dat niet te doen. De geloofsgeheimenissen komen in het boek Job als een parel door de oester heen. Indien u moeite heeft met lezen, kunt u het ook laten voorlezen in de bijbel-app Holy Bible, en dan de vertaling HTB (Het Boek). U ziet daar dan rechts boven een luidsprekertje staan dat u kunt aanklikken, en dan kunt u het boek Job door een zeer goed voorlezende menselijke voorlezer laten voorlezen, en zelf de tekst meelezen.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Messenger »

Martha schreef:
Messenger schreef: Kunt u ook in uw eigen woorden van gedachten wisselen?
Ik acht u uitnemend genoeg om in alle rust zelf te lezen wat u werd aangereikt. Maar het staat u geheel vrij om dat niet te doen. De geloofsgeheimenissen komen in het boek Job als een parel door de oester heen. Indien u moeite heeft met lezen, kunt u het ook laten voorlezen in de bijbel-app Holy Bible, en dan de vertaling HTB (Het Boek). U ziet daar een luidsprekertje staan dat u kunt aanklikken, en dan kunt u het boek Job door een zeer goed voorlezende menselijke voorlezer laten voorlezen, en zelf de tekst meelezen.
Ik vind dat u de weg van de minste weerstand kiest op een discussieforum waar het gewoon is dat mensen met elkaar van gedachten wisselen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Martha »

Beste meneer Messenger,

Wij geloven niet in zinloze herhaling.

U haalt 1 zin uit een Bijbelboek en smijt daarmee. Een typisch protest-antse wijze van omgang met de Schrift. En u is erop gewezen dat u een zin isoleert om een statement te maken, maar dat indien u bereid bent uw horizon op het Boek te verruimen door het te lezen, u een ander licht op zou kunnen gaan. Ook dat is van gedachten wisselen, doch u wijst de aangereikte gedachte af. Dat mag. Een persoonlijk statement maken door 1 zin uit de Bijbel neer te smijten, mag ook, maar het is naar onze ervaring zinloos om daar dan over "van gedachten te wisselen".

Om te discussieren is niet alleen maar zenden nodig, messengen, maar eerst en vooral luisteren, receiven. Dat begint in dit geval bij het lezen van de Schrift. Aangezien u die zelf aanhaalde.
Laatst gewijzigd door Martha op 12 aug 2018, 14:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Martha »

Messenger schreef: De mensheid heeft ruime ervaring in het kwaad en zou, op basis van die ervaring, eendrachtig kunnen besluiten niet te kiezen voor herhaling van die ervaringen.
Hoe meent u dit dan eendrachtig te regelen:

https://www.nu.nl/244096/video/timelaps ... ornie.html
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Martha »

Misschien dacht u dit op zijn Chinees te gaan regelen? Ook dan ben ik benieuwd hoe u een dergelijk kwaad als bij de genoemde burenruzie met brandstichting meent te voorkomen.....

In China heeft men een vernuftig systeem bedacht en reeds geïmplementeerd om eendrachtig alle mensen in het gareel te brengen. Schijnt nogal effectief te zijn. U bent neem ik aan op de hoogte? Het programma Door het hart van China gaf daar een inkijkje in het leven van alledag. Alles en iedereen staat onder toezicht van gezichtsherkennende bewakingscamera's. Zet u uw voet maar op de eerste tegel van het zebrapad terwijl het licht nog net op rood staat, krijgt u een strafpunt. Een x-aantal strafpunten houdt in ontzegging van de rijbevoegdheid, ontzegging van de mogelijkheid tot het kopen van een huis, etcetera. Dit is geen fantasie, geen complottheorie, maar voltooid realiteit.

Mocht u het gemist hebben, kunt u een en ander nog nakijken. https://www.vpro.nl/programmas/door-het ... china.html
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door peda »

Martha schreef:Misschien dacht u dit op zijn Chinees te gaan regelen? Ook dan ben ik benieuwd hoe u een dergelijk kwaad als bij de genoemde burenruzie met brandstichting meent te voorkomen.....

In China heeft men een vernuftig systeem bedacht en reeds geïmplementeerd om eendrachtig alle mensen in het gareel te brengen. Schijnt nogal effectief te zijn. U bent neem ik aan op de hoogte? Het programma Door het hart van China gaf daar een inkijkje in het leven van alledag. Alles en iedereen staat onder toezicht van gezichtsherkennende bewakingscamera's. Zet u uw voet maar op de eerste tegel van het zebrapad terwijl het licht nog net op rood staat, krijgt u een strafpunt. Een x-aantal strafpunten houdt in ontzegging van de rijbevoegdheid, ontzegging van de mogelijkheid tot het kopen van een huis, etcetera. Dit is geen fantasie, geen complottheorie, maar voltooid realiteit.

Mocht u het gemist hebben, kunt u een en ander nog nakijken. https://www.vpro.nl/programmas/door-het ... china.html
De Jezuïet Teilhard de Jardin had daar indertijd mooie gedachten over. Aan het einde van het evolutieproces zou de mensheid door volledige "' verinnerlijking "' zich zover ontwikkelt hebben, dat de "' status "" van het mystieke lichaam van Christus bereikt wordt. Het punt Omega. Zelf zie ik deze spirituele ontwikkeling naar volkomenheid voor allen als weinig aannemelijk, maar ik kan natuurlijk niet in de verre toekomst kijken
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Messenger »

Martha schreef:Misschien dacht u dit op zijn Chinees te gaan regelen? Ook dan ben ik benieuwd hoe u een dergelijk kwaad als bij de genoemde burenruzie met brandstichting meent te voorkomen.....

In China heeft men een vernuftig systeem bedacht en reeds geïmplementeerd om eendrachtig alle mensen in het gareel te brengen. Schijnt nogal effectief te zijn. U bent neem ik aan op de hoogte? Het programma Door het hart van China gaf daar een inkijkje in het leven van alledag. Alles en iedereen staat onder toezicht van gezichtsherkennende bewakingscamera's. Zet u uw voet maar op de eerste tegel van het zebrapad terwijl het licht nog net op rood staat, krijgt u een strafpunt. Een x-aantal strafpunten houdt in ontzegging van de rijbevoegdheid, ontzegging van de mogelijkheid tot het kopen van een huis, etcetera. Dit is geen fantasie, geen complottheorie, maar voltooid realiteit.

Mocht u het gemist hebben, kunt u een en ander nog nakijken. https://www.vpro.nl/programmas/door-het ... china.html
Ik heb de aflevering eerder al gezien. Een opgelegde eendrachtigheid heb ik niet voor ogen.

Waar ik het over heb is een andere mindset die ontstaat zodra de mensheid voor het grootste deel spiritueel gaat ontwaken.
Met eendrachtigheid bedoel ik dat dan de neuzen, in spirituele zin, dezelfde kant op gaan staan.
Een spirituele bewustzijn-verruiming.

Wat de brandstichting vanwege burenruzie betreft, meen ik dat sprake is van psychische problemen bij de brandstichter. Volgens mij is iemand die dit doet niet goed bij zijn verstand.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door peda »

Messenger schreef:
Martha schreef:Misschien dacht u dit op zijn Chinees te gaan regelen? Ook dan ben ik benieuwd hoe u een dergelijk kwaad als bij de genoemde burenruzie met brandstichting meent te voorkomen.....

In China heeft men een vernuftig systeem bedacht en reeds geïmplementeerd om eendrachtig alle mensen in het gareel te brengen. Schijnt nogal effectief te zijn. U bent neem ik aan op de hoogte? Het programma Door het hart van China gaf daar een inkijkje in het leven van alledag. Alles en iedereen staat onder toezicht van gezichtsherkennende bewakingscamera's. Zet u uw voet maar op de eerste tegel van het zebrapad terwijl het licht nog net op rood staat, krijgt u een strafpunt. Een x-aantal strafpunten houdt in ontzegging van de rijbevoegdheid, ontzegging van de mogelijkheid tot het kopen van een huis, etcetera. Dit is geen fantasie, geen complottheorie, maar voltooid realiteit.

Mocht u het gemist hebben, kunt u een en ander nog nakijken. https://www.vpro.nl/programmas/door-het ... china.html
Ik heb de aflevering eerder al gezien. Een opgelegde eendrachtigheid heb ik niet voor ogen.

Waar ik het over heb is een andere mindset die ontstaat zodra de mensheid voor het grootste deel spiritueel gaat ontwaken.
Met eendrachtigheid bedoel ik dat dan de neuzen, in spirituele zin, dezelfde kant op gaan staan.
Een spirituele bewustzijn-verruiming.

Wat de brandstichting vanwege burenruzie betreft, meen ik dat sprake is van psychische problemen bij de brandstichter. Volgens mij is iemand die dit doet niet goed bij zijn verstand.
De door mij eerder genoemde Teilhard de Jardin, ging er ook van uit dat er een voortgaande evolutie zal plaatsvinden op het gebied van spiritualiteit. Zelf loop ik niet warm voor die gedachte. Een enkel mens zal het best wel lukken om een paar treden verder te komen, maar voor de overgrote meerderheid zie ik dat niet plaatsvinden. De basis ""instincten"' die voortkomen uit de lange evolutionaire ontwikkeling, blijven toch het voortouw houden. Kennelijk zijn deze basis "' instincten "' ook voor de soort mens van enorme betekenis en hoge/edele spiritualiteit veel minder. :roll:
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Messenger »

peda schreef:
De door mij eerder genoemde Teilhard de Jardin, ging er ook van uit dat er een voortgaande evolutie zal plaatsvinden op het gebied van spiritualiteit. Zelf loop ik niet warm voor die gedachte. Een enkel mens zal het best wel lukken om een paar treden verder te komen, maar voor de overgrote meerderheid zie ik dat niet plaatsvinden. De basis ""instincten"' die voortkomen uit de lange evolutionaire ontwikkeling, blijven toch het voortouw houden. Kennelijk zijn deze basis "' instincten "' ook voor de soort mens van enorme betekenis en hoge/edele spiritualiteit veel minder. :roll:
Volgens mij gaan steeds meer mensen hun inzichten verrijken door open te staan voor andere zienswijzen.
Daarmee stijgen die mensen op de spirituele ladder en zullen er steeds meer mensen volgen, zeker wanneer een kritische massa wordt bereikt. Vanaf dat moment gaat het snel, zullen er grote groepen volgen. Waarna het overgrote deel van de mensheid in spiritueel opzicht zal evolueren.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Messenger »

Martha schreef:Beste meneer Messenger,

Wij geloven niet in zinloze herhaling.

U haalt 1 zin uit een Bijbelboek en smijt daarmee. Een typisch protest-antse wijze van omgang met de Schrift. En u is erop gewezen dat u een zin isoleert om een statement te maken, maar dat indien u bereid bent uw horizon op het Boek te verruimen door het te lezen, u een ander licht op zou kunnen gaan. Ook dat is van gedachten wisselen, doch u wijst de aangereikte gedachte af. Dat mag. Een persoonlijk statement maken door 1 zin uit de Bijbel neer te smijten, mag ook, maar het is naar onze ervaring zinloos om daar dan over "van gedachten te wisselen".

Om te discussieren is niet alleen maar zenden nodig, messengen, maar eerst en vooral luisteren, receiven. Dat begint in dit geval bij het lezen van de Schrift. Aangezien u die zelf aanhaalde.
Mevrouw (of is u een groep, aangezien u telkens vanuit de 'wij'-vorm spreekt?), u kunt me zelfs adviseren een theologiestudie te volgen maar ik betwijfel of we daarna dichter tot elkaar komen.
Het leesvoer heb ik eerder doorgelezen, maar zoals vaak in de Bijbel spreekt het een het ander tegen.

Als de Bijbel van God komt en ik een vers daaruit aanhaal, hoef ik geen complete bijbelstudie erbij te doen.
U mag persoonlijk van context voorzien als u vindt dat Jesaja 45:7 alleen te kort door de bocht is. De HEERE heeft het statement overigens zelf gemaakt, als ik de Bijbel mag geloven.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door peda »

Messenger schreef: Het leesvoer heb ik eerder doorgelezen, maar zoals vaak in de Bijbel spreekt het een het ander tegen.
Dat moge ook niet verbazen bij ca 33000 verzen, tot stand gekomen via een ruim aantal profeten, in verschillende culturele perioden, bestemd voor verschillende doelgroepen, in canonieke samenhang. Het is nu juist de theologie ( schriftstudie ) die dit tegenspreken te lijf gaat, daarbij gebruikmakende van een uitgebreide "'receptuur"' aan hulpmiddelen. Aangezien er in de loop der tijd de nodige theologische trajecten zijn ontwikkeld met onderling verschillende uitkomst, is het goed om zeer vroeg aan te geven over welke richting er wordt gesproken. Anders zit je snel in een Babylonische spraakverwarring.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Martha »

peda schreef:
Martha schreef:Misschien dacht u dit op zijn Chinees te gaan regelen? Ook dan ben ik benieuwd hoe u een dergelijk kwaad als bij de genoemde burenruzie met brandstichting meent te voorkomen.....

In China heeft men een vernuftig systeem bedacht en reeds geïmplementeerd om eendrachtig alle mensen in het gareel te brengen. Schijnt nogal effectief te zijn. U bent neem ik aan op de hoogte? Het programma Door het hart van China gaf daar een inkijkje in het leven van alledag. Alles en iedereen staat onder toezicht van gezichtsherkennende bewakingscamera's. Zet u uw voet maar op de eerste tegel van het zebrapad terwijl het licht nog net op rood staat, krijgt u een strafpunt. Een x-aantal strafpunten houdt in ontzegging van de rijbevoegdheid, ontzegging van de mogelijkheid tot het kopen van een huis, etcetera. Dit is geen fantasie, geen complottheorie, maar voltooid realiteit.

Mocht u het gemist hebben, kunt u een en ander nog nakijken. https://www.vpro.nl/programmas/door-het ... china.html
De Jezuïet Teilhard de Jardin had daar indertijd mooie gedachten over. Aan het einde van het evolutieproces zou de mensheid door volledige "' verinnerlijking "' zich zover ontwikkelt hebben, dat de "' status "" van het mystieke lichaam van Christus bereikt wordt. Het punt Omega. Zelf zie ik deze spirituele ontwikkeling naar volkomenheid voor allen als weinig aannemelijk, maar ik kan natuurlijk niet in de verre toekomst kijken
Ja. Die Chardin toch. Dat noemen wij wachten op Godot. Wachten op het horizontale collectief dat men tot godheid heeft gemaakt, dat men in wezen aanbidt en waarvan de mens zich spiritueel niet apart durft te laten zetten.
Laatst gewijzigd door Martha op 14 aug 2018, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Martha »

Messenger schreef:De dualiteit zal blijven bestaan. We hoeven de dualiteit niet meer altijd te ervaren. De mensheid heeft ruime ervaring in het kwaad en zou, op basis van die ervaring, eendrachtig kunnen besluiten niet te kiezen voor herhaling van die ervaringen. Verder kun je het kwaad ook conceptueel kennen via horrorfilms bijvoorbeeld en ervoor kiezen die horror niet in praktijk te brengen.

Ik denk dat de mensheid in de huidige zin van het woord daar heel ver af is, gezien het beeld van de wereld momenteel. Het zou ook in korte tijd kunnen worden bereikt als de mensheid een andere mindset zou krijgen.
Hoger Ontwikkelde Wezens kunnen bestaan in een volmaakte wereld. Maar dat zullen wezens zijn die leren van hun ervaring en conceptueel omgaan met kwaad.

De mensheid staat nu op de onderste trede van de spirituele ladder. Zolang men ervaringen blijft herhalen zal de mensheid niet veel verder komen.
Goedemiddag meneer Messenger. Een mooie overpeinzing, met veel waarheid, doch u heeft nog geen antwoord gegeven op de vraag hoe u die mensheid in het gareel dacht te brengen dan. Naar uw laatste berichten te beoordelen stemt u niet in met het Chinese electronische creditsysteem. U wilt dus niet toetreden tot zeg maar het electronisch collectief. U ziet geen heil in de techniek wat dat betreft.

Hoe zag u dan voor zich, wat u noemt het 'eendrachtig kunnen besluiten niet te kiezen voor herhaling van die ervaringen'. Over welke eendracht heeft u het dan?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:
Martha schreef:Misschien dacht u dit op zijn Chinees te gaan regelen? Ook dan ben ik benieuwd hoe u een dergelijk kwaad als bij de genoemde burenruzie met brandstichting meent te voorkomen.....

In China heeft men een vernuftig systeem bedacht en reeds geïmplementeerd om eendrachtig alle mensen in het gareel te brengen. Schijnt nogal effectief te zijn. U bent neem ik aan op de hoogte? Het programma Door het hart van China gaf daar een inkijkje in het leven van alledag. Alles en iedereen staat onder toezicht van gezichtsherkennende bewakingscamera's. Zet u uw voet maar op de eerste tegel van het zebrapad terwijl het licht nog net op rood staat, krijgt u een strafpunt. Een x-aantal strafpunten houdt in ontzegging van de rijbevoegdheid, ontzegging van de mogelijkheid tot het kopen van een huis, etcetera. Dit is geen fantasie, geen complottheorie, maar voltooid realiteit.

Mocht u het gemist hebben, kunt u een en ander nog nakijken. https://www.vpro.nl/programmas/door-het ... china.html
De Jezuïet Teilhard de Jardin had daar indertijd mooie gedachten over. Aan het einde van het evolutieproces zou de mensheid door volledige "' verinnerlijking "' zich zover ontwikkelt hebben, dat de "' status "" van het mystieke lichaam van Christus bereikt wordt. Het punt Omega. Zelf zie ik deze spirituele ontwikkeling naar volkomenheid voor allen als weinig aannemelijk, maar ik kan natuurlijk niet in de verre toekomst kijken
Uit een natuurproces als de evolutie komt, mijns inziens, nooit iets voort dat zich boven de natuur verheft.
Only dead fish go with the flow
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Martha »

Messenger schreef:
Martha schreef:Beste meneer Messenger,

Wij geloven niet in zinloze herhaling.

U haalt 1 zin uit een Bijbelboek en smijt daarmee. Een typisch protest-antse wijze van omgang met de Schrift. En u is erop gewezen dat u een zin isoleert om een statement te maken, maar dat indien u bereid bent uw horizon op het Boek te verruimen door het te lezen, u een ander licht op zou kunnen gaan. Ook dat is van gedachten wisselen, doch u wijst de aangereikte gedachte af. Dat mag. Een persoonlijk statement maken door 1 zin uit de Bijbel neer te smijten, mag ook, maar het is naar onze ervaring zinloos om daar dan over "van gedachten te wisselen".

Om te discussieren is niet alleen maar zenden nodig, messengen, maar eerst en vooral luisteren, receiven. Dat begint in dit geval bij het lezen van de Schrift. Aangezien u die zelf aanhaalde.
Mevrouw (of is u een groep, aangezien u telkens vanuit de 'wij'-vorm spreekt?), u kunt me zelfs adviseren een theologiestudie te volgen maar ik betwijfel of we daarna dichter tot elkaar komen.
Het leesvoer heb ik eerder doorgelezen, maar zoals vaak in de Bijbel spreekt het een het ander tegen.

Als de Bijbel van God komt en ik een vers daaruit aanhaal, hoef ik geen complete bijbelstudie erbij te doen.
U mag persoonlijk van context voorzien als u vindt dat Jesaja 45:7 alleen te kort door de bocht is. De HEERE heeft het statement overigens zelf gemaakt, als ik de Bijbel mag geloven.
Lezen van Zijn Boek is dus voor u op dit moment nog niet de beste optie. Dat is niet zo erg, in het Lichaam van Christus zijn vele voormalig eigenwijzen.

Er bestaat geen ik zonder een wij. Er bestaat ook geen ware ik, of hoger zelf, zoals men dat wel eens noemt, zonder wij. Maar hoe komt men daar.

Onze Lieve Heer komt op verschillende manieren met verschillende individuen tot Zijn Doel. Zoals door de mystiek. Geen gemakkelijk pad. Maar als het je pad is, wel de moeite waard.

https://www.youtube.com/watch?v=sx4m5bo4dLM
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: Uit een natuurproces als de evolutie komt, mijns inziens, nooit iets voort dat zich boven de natuur verheft.
Teilhard onderscheidde in kosmische evolutie, biologische evolutie en vervolgens geestelijke evolutie. De aanjager van dit alles zag hij in een soort van levensprincipe, waarbij ook materie een "'binnenkant"' heeft, een soort van bewustzijn beneden de waarnemingsdrempel. De latere beschouwers hebben in het algemeen de zienswijze van Teilhard weer verlaten. Of er een geestelijke evolutie zou kunnen plaatsvinden of dat zulks onmogelijk is, is nu eenmaal de grote vraag. Talloze esoterici gaan volledig voor vormen van zelf verlossing, de verlossing uit eigen innerlijke menselijke kracht. Christus niet buiten de mens, maar Christus als Godsvonk binnen de mens. De geestelijke evolutie wordt door deze volgers gezien als het steeds meer "' luisteren "" naar de innerlijke stem van de "' inwonende Christus. Bij hen heeft ieder mens de inwonende Christus, bij de orthodoxe bijbelgetrouwen "' woont "" Christus/H Geest niet in een ieder, maar alleen bij de "' christelijke wedergeborenen"" ( in mijn optiek de goddelijke intimi ).
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:
Zolderworm schreef: Uit een natuurproces als de evolutie komt, mijns inziens, nooit iets voort dat zich boven de natuur verheft.
Teilhard onderscheidde in kosmische evolutie, biologische evolutie en vervolgens geestelijke evolutie. De aanjager van dit alles zag hij in een soort van levensprincipe, waarbij ook materie een "'binnenkant"' heeft, een soort van bewustzijn beneden de waarnemingsdrempel. De latere beschouwers hebben in het algemeen de zienswijze van Teilhard weer verlaten. Of er een geestelijke evolutie zou kunnen plaatsvinden of dat zulks onmogelijk is, is nu eenmaal de grote vraag. Talloze esoterici gaan volledig voor vormen van zelf verlossing, de verlossing uit eigen innerlijke menselijke kracht. Christus niet buiten de mens, maar Christus als Godsvonk binnen de mens. De geestelijke evolutie wordt door deze volgers gezien als het steeds meer "' luisteren "" naar de innerlijke stem van de "' inwonende Christus. Bij hen heeft ieder mens de inwonende Christus, bij de orthodoxe bijbelgetrouwen "' woont "" Christus/H Geest niet in een ieder, maar alleen bij de "' christelijke wedergeborenen"" ( in mijn optiek de goddelijke intimi ).
Ik kan me wel wat voorstellen bij de gedachte dat het menselijk lichaam gereed moet zijn voor een eventuele transformatie, en dan met name de menselijke hersenen. Ik geloof ook zeker dat de materie een binnenkant heeft, die sturend kan zijn bij bepaalde processen. Sri Aurobindo heeft daar ook over geschreven.
Ik denk dat de orthodoxe bijbelgetrouwen het niet goed begrepen hebben en er een soort uiterlijke voorstelling van hebben gemaakt.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:
peda schreef:
Zolderworm schreef: Uit een natuurproces als de evolutie komt, mijns inziens, nooit iets voort dat zich boven de natuur verheft.
Teilhard onderscheidde in kosmische evolutie, biologische evolutie en vervolgens geestelijke evolutie. De aanjager van dit alles zag hij in een soort van levensprincipe, waarbij ook materie een "'binnenkant"' heeft, een soort van bewustzijn beneden de waarnemingsdrempel. De latere beschouwers hebben in het algemeen de zienswijze van Teilhard weer verlaten. Of er een geestelijke evolutie zou kunnen plaatsvinden of dat zulks onmogelijk is, is nu eenmaal de grote vraag. Talloze esoterici gaan volledig voor vormen van zelf verlossing, de verlossing uit eigen innerlijke menselijke kracht. Christus niet buiten de mens, maar Christus als Godsvonk binnen de mens. De geestelijke evolutie wordt door deze volgers gezien als het steeds meer "' luisteren "" naar de innerlijke stem van de "' inwonende Christus. Bij hen heeft ieder mens de inwonende Christus, bij de orthodoxe bijbelgetrouwen "' woont "" Christus/H Geest niet in een ieder, maar alleen bij de "' christelijke wedergeborenen"" ( in mijn optiek de goddelijke intimi ).
Ik kan me wel wat voorstellen bij de gedachte dat het menselijk lichaam gereed moet zijn voor een eventuele transformatie, en dan met name de menselijke hersenen. Ik geloof ook zeker dat de materie een binnenkant heeft, die sturend kan zijn bij bepaalde processen. Sri Aurobindo heeft daar ook over geschreven.
Ik denk dat de orthodoxe bijbelgetrouwen het niet goed begrepen hebben en er een soort uiterlijke voorstelling van hebben gemaakt.
Ik meen eerder dat de Jezuïet Teilhard teveel de nadruk heeft gelegd op de goddelijke essentie die in zijn optiek aanwezig is in ieder mens. De Kerk leert dat de mens door en door slecht is en helemaal niet beschikt over een goddelijke binnenkant. De Verlossing moet komen van Buiten ( God ) en de mens heeft te luisteren naar de Heilsboodschap van God en die verloopt uitsluitend via de acceptatie van het Kruisoffer als de Enige mogelijkheid om in aanmerking te komen voor de onverdiende Genade. Afwijzing in dit leven van het Kruisoffer en je kunt het Heil vergeten.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Messenger »

Martha schreef:
Messenger schreef:De dualiteit zal blijven bestaan. We hoeven de dualiteit niet meer altijd te ervaren. De mensheid heeft ruime ervaring in het kwaad en zou, op basis van die ervaring, eendrachtig kunnen besluiten niet te kiezen voor herhaling van die ervaringen. Verder kun je het kwaad ook conceptueel kennen via horrorfilms bijvoorbeeld en ervoor kiezen die horror niet in praktijk te brengen.

Ik denk dat de mensheid in de huidige zin van het woord daar heel ver af is, gezien het beeld van de wereld momenteel. Het zou ook in korte tijd kunnen worden bereikt als de mensheid een andere mindset zou krijgen.
Hoger Ontwikkelde Wezens kunnen bestaan in een volmaakte wereld. Maar dat zullen wezens zijn die leren van hun ervaring en conceptueel omgaan met kwaad.

De mensheid staat nu op de onderste trede van de spirituele ladder. Zolang men ervaringen blijft herhalen zal de mensheid niet veel verder komen.
Goedemiddag meneer Messenger. Een mooie overpeinzing, met veel waarheid, doch u heeft nog geen antwoord gegeven op de vraag hoe u die mensheid in het gareel dacht te brengen dan. Naar uw laatste berichten te beoordelen stemt u niet in met het Chinese electronische creditsysteem. U wilt dus niet toetreden tot zeg maar het electronisch collectief. U ziet geen heil in de techniek wat dat betreft.

Hoe zag u dan voor zich, wat u noemt het 'eendrachtig kunnen besluiten niet te kiezen voor herhaling van die ervaringen'. Over welke eendracht heeft u het dan?
U houdt niet van herhalen zei u eerder, maar dan toch:
Messenger schreef: Waar ik het over heb is een andere mindset die ontstaat zodra de mensheid voor het grootste deel spiritueel gaat ontwaken.
Met eendrachtigheid bedoel ik dat dan de neuzen, in spirituele zin, dezelfde kant op gaan staan.
Een spirituele bewustzijn-verruiming.
Ik ga persoonlijk de mensheid niet 'in het gareel' brengen. Dat doet God zelf.
Middels vele tekenen die we langs onze levensweg kunnen vinden en oppikken. Of negeren natuurlijk.

Eén van die tekenen is de boekenreeks van Neale Donald Walsch.
De bundel van de eerste drie boeken ("De gesprekken met God") en het boek "Thuis bij God" van Walsch.
Ik kan die boeken, en andere titels van Walsch, van harte aanbevelen.
Het is een feest van herkenning met consistente inzichten.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Messenger »

Martha schreef: Onze Lieve Heer komt op verschillende manieren met verschillende individuen tot Zijn Doel. Zoals door de mystiek. Geen gemakkelijk pad. Maar als het je pad is, wel de moeite waard.
En met vele verschillende boeken ook. Vandaar dat ik in mijn vorige bericht Neale Donald Walsch als voorbeeld aanhaalde.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Zolderworm »

peda schreef:
Zolderworm schreef:
peda schreef:
Zolderworm schreef: Uit een natuurproces als de evolutie komt, mijns inziens, nooit iets voort dat zich boven de natuur verheft.
Teilhard onderscheidde in kosmische evolutie, biologische evolutie en vervolgens geestelijke evolutie. De aanjager van dit alles zag hij in een soort van levensprincipe, waarbij ook materie een "'binnenkant"' heeft, een soort van bewustzijn beneden de waarnemingsdrempel. De latere beschouwers hebben in het algemeen de zienswijze van Teilhard weer verlaten. Of er een geestelijke evolutie zou kunnen plaatsvinden of dat zulks onmogelijk is, is nu eenmaal de grote vraag. Talloze esoterici gaan volledig voor vormen van zelf verlossing, de verlossing uit eigen innerlijke menselijke kracht. Christus niet buiten de mens, maar Christus als Godsvonk binnen de mens. De geestelijke evolutie wordt door deze volgers gezien als het steeds meer "' luisteren "" naar de innerlijke stem van de "' inwonende Christus. Bij hen heeft ieder mens de inwonende Christus, bij de orthodoxe bijbelgetrouwen "' woont "" Christus/H Geest niet in een ieder, maar alleen bij de "' christelijke wedergeborenen"" ( in mijn optiek de goddelijke intimi ).
Ik kan me wel wat voorstellen bij de gedachte dat het menselijk lichaam gereed moet zijn voor een eventuele transformatie, en dan met name de menselijke hersenen. Ik geloof ook zeker dat de materie een binnenkant heeft, die sturend kan zijn bij bepaalde processen. Sri Aurobindo heeft daar ook over geschreven.
Ik denk dat de orthodoxe bijbelgetrouwen het niet goed begrepen hebben en er een soort uiterlijke voorstelling van hebben gemaakt.
Ik meen eerder dat de Jezuïet Teilhard teveel de nadruk heeft gelegd op de goddelijke essentie die in zijn optiek aanwezig is in ieder mens. De Kerk leert dat de mens door en door slecht is en helemaal niet beschikt over een goddelijke binnenkant. De Verlossing moet komen van Buiten ( God ) en de mens heeft te luisteren naar de Heilsboodschap van God en die verloopt uitsluitend via de acceptatie van het Kruisoffer als de Enige mogelijkheid om in aanmerking te komen voor de onverdiende Genade. Afwijzing in dit leven van het Kruisoffer en je kunt het Heil vergeten.
Dat was de boodschap van het exoterisch christendom met als doel macht te verwerven over mensen en deze te misbruiken. Alleen door bemiddeling van de kerk was er een mogelijkheid tot genade. Zo hield je de mensen onder de duim. En uiteraard werden esoterische stromingen tot op de laatste man of vrouw vervolgd. Puur een kwestie van verslaving aan macht en de materiële voordelen die dat oplevert.
Zelfs Teilhard werd in zijn dagen door de kerk als een bedreiging gezien.
Only dead fish go with the flow
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Martha »

Messenger schreef:
Martha schreef: Onze Lieve Heer komt op verschillende manieren met verschillende individuen tot Zijn Doel. Zoals door de mystiek. Geen gemakkelijk pad. Maar als het je pad is, wel de moeite waard.
En met vele verschillende boeken ook. Vandaar dat ik in mijn vorige bericht Neale Donald Walsch als voorbeeld aanhaalde.
Een aardige doch helaas uiteindelijk onder invloed van zijn halsstarrige verachting voor de Kerk, zijn eigengereidheid, en zijn materiële rijkdom en wereldlijk succes ernstig misleide persoon noemt u daar, die helaas velen heeft kunnen misleiden. Een ernstig verdrietige zaak.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Na het sterven linea recta naar de hemel

Bericht door Messenger »

Martha schreef:
Messenger schreef:
Martha schreef: Onze Lieve Heer komt op verschillende manieren met verschillende individuen tot Zijn Doel. Zoals door de mystiek. Geen gemakkelijk pad. Maar als het je pad is, wel de moeite waard.
En met vele verschillende boeken ook. Vandaar dat ik in mijn vorige bericht Neale Donald Walsch als voorbeeld aanhaalde.
Een aardige doch helaas uiteindelijk onder invloed van zijn halsstarrige verachting voor de Kerk, zijn eigengereidheid, en zijn materiële rijkdom en wereldlijk succes ernstig misleide persoon noemt u daar, die helaas velen heeft kunnen misleiden. Een ernstig verdrietige zaak.
De man veracht de kerk allerminst. Eigengereidheid, waar baseert u dat op?
Materiële rijkdom en wereldlijk succes vallen hem ten deel inderdaad, waarschijnlijk doordat zijn boeken authentiek overkomen en God als een parel door de oester klinkt in de boeken. Velen voelen zich bevrijd, hoopvol en gelukkig met de boeken van Walsch.
Ik betwijfel ten zeerste of u de boeken ook zelf gelezen heeft.

Overigens heeft de katholieke kerk zich door de eeuwen heen verrijkt ten koste van gelovigen en ongelovigen, aflaten en zich misdadig gedragen met ketterverbrandingen o.a. Walsch heeft zich ook verrijkt maar niet ten koste van zijn lezers of anderen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.