Opwarming van de aarde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Bonjour »

pyro schreef: Bij een te hoge vochtigheidsgraad gaat het koelingssysteem van onze 100W verbrandingsmotor sputteren, zoveel is wel zeker...
Niet alleen de verbrandingsmotor. Het 100W beheersysteem krijgt al problemen, zonder dat die motor aangezet wordt.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door ericjan »

Yolanda_dB schreef:
ericjan schreef:
Yolanda_dB schreef:Dan ben ik heel benieuwd naar jouw uitleg van Romeinen 9:6 "... want die zijn niet allen Israël, die uit Israël zijn."
De Schrift legt dat zelf uit in de citaten erna
6 Ik zeg dit niet alsof het Woord van God vervallen is, want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
7 Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen. Maar: Alleen dat van Izak zal uw nageslacht genoemd worden.
8 Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.


Dat slaat weer hierop:
8 Hij denkt aan Zijn verbond voor eeuwig,
aan de belofte die Hij gedaan heeft, tot in duizend generaties,
9 aan het verbond dat Hij met Abraham gesloten heeft,
en Zijn eed aan Izak.
10 Voor Jakob heeft Hij het vastgesteld als een verordening,
voor Israël als een eeuwig verbond,

Psalm 105
Alles leuk en aardig, maar dat is geen antwoord op de vraag.

Met het volk Israël worden alle (fysieke) nakomelingen van aartsvader Jakob aangeduid.
Wat er eventueel over Izaak wordt gezegd, is dan dus niet relevant.

Jij lijkt te beweren dat als het over Israël gaat, dat het dan altijd om die nakomelingen van Jacob gaat, en nooit over "de Christelijke gemeente".
Maar dan staat in Romeinen 9 vers 6 dus dat toch niet alle nakomelingen van Jacob ook nakomelingen van Jacob zijn.
Oftewel: dat er dus twee betekenissen zijn voor "Israël".
Waarvan jij dus beweert dat dat niet zo is.
Het is precies andersom, dit is een waarschuwing tegen de vervangingsleer binnen het christendom, waar grote delen van de christelijke kerk meent zelf het nieuwe Israel te zijn. Zij claimen valselijk het nieuwe Israel te zijn, maar zijn dat niet.

Derhalve gaat het ook berder wie dan WEL uit Israel zijn, namelijk het nageslacht van Isaac. (Jacob staat er niet al loopt de lijn daar verder en niet via Ezau, die door G'd gehaat werd).

7 Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen. Maar: Alleen dat van Izak zal uw nageslacht genoemd worden.

De Belofte is gedaan aan Abraham, over Isaac en wie in die bloedlijn zit komt die Belofte toe. Geboren worden in Israel is het dus niet.
8 Dat is: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.
9 Want dit is het woord van de belofte: Rond deze tijd zal Ik komen, en dan zal Sara een zoon hebben.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Yolanda_dB »

ericjan schreef:Het is precies andersom, dit is een waarschuwing tegen de vervangingsleer binnen het christendom, waar grote delen van de
christelijke kerk meent zelf het nieuwe Israel te zijn. Zij claimen valselijk het nieuwe Israel te zijn, maar zijn dat niet.
...
De Belofte is gedaan aan Abraham, over Isaac en wie in die bloedlijn zit komt die Belofte toe. Geboren worden in Israel is het dus niet.
En opnieuw draai je er om heen.
Ik heb het niet over vervangingsleer in welke variant ook.
Ik heb het over jouw claim dat het in de Bijbel bij "Israël" altijd over "het volk Israël" gaat.
En in mijn woordenboek betekent "in de bloedlijn" zitten hetzelfde als "geboren worden in Israël".
Bij jou dus niet.
Daarom opnieuw mijn vraag om eens normaal en duidelijk uit te leggen hoe jij het interpreteert.

P.S.
En met "in Israël geboren worden" betekent bij mij niet dat je toevallig in het gebied van Israël bent en dan geboren wordt,
maar dat je Jood bent van geboorte.

Om het nog even anders te zeggen:
In mijn ogen is in Romeinen 9 : 6 sprake van twee verschillende betekenissen van "Israël",
en staat er dat niet allen tot het ene Israël horen die wel tot het andere Israël horen.
Daarom nogmaals mijn vraag: hoe interpreteer jij deze tekst?
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door ericjan »

Yolanda_dB schreef:
ericjan schreef:Het is precies andersom, dit is een waarschuwing tegen de vervangingsleer binnen het christendom, waar grote delen van de
christelijke kerk meent zelf het nieuwe Israel te zijn. Zij claimen valselijk het nieuwe Israel te zijn, maar zijn dat niet.
...
De Belofte is gedaan aan Abraham, over Isaac en wie in die bloedlijn zit komt die Belofte toe. Geboren worden in Israel is het dus niet.
En opnieuw draai je er om heen.
Ik heb het niet over vervangingsleer in welke variant ook.
Ik heb het over jouw claim dat het in de Bijbel bij "Israël" altijd over "het volk Israël" gaat.
En in mijn woordenboek betekent "in de bloedlijn" zitten hetzelfde als "geboren worden in Israël".
Bij jou dus niet.
Nee de Schrift laat dus zien dat geboren worden in het land Israel je niet tot het volk Israel en de bijbehorende belofte laat behoren.
Iemand moet in de bloedlijn van Abraham, Isaac en Jacob zitten. Dus een afstammeling van hen zijn.
Alleen geboren worden in het land Israel geeft daraover nog geen zekerheid. Geboren worden uit een Joodse moeder wel.

Daarop slaat dus Romeinen 9:6
Niet iedereen die geboren wordt in Israel (bijvoorbeeld Arabieren) zijn het volk van Israel.
Niet nakomelingen van ALLEEN Abraham zijn het volk Israel. Bij Isaac trekt G'd de lijn.
Zij kunnen GEEN aanspraak maken op de Belofte van G'd aan Abraham, Isaac en Jacob.

6 Ik zeg dit niet alsof het Woord van God vervallen is, want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Yolanda_dB »

ericjan schreef:
Yolanda_dB schreef:
ericjan schreef:Het is precies andersom, dit is een waarschuwing tegen de vervangingsleer binnen het christendom, waar grote delen van de
christelijke kerk meent zelf het nieuwe Israel te zijn. Zij claimen valselijk het nieuwe Israel te zijn, maar zijn dat niet.
...
De Belofte is gedaan aan Abraham, over Isaac en wie in die bloedlijn zit komt die Belofte toe. Geboren worden in Israel is het dus niet.
En opnieuw draai je er om heen.
Ik heb het niet over vervangingsleer in welke variant ook.
Ik heb het over jouw claim dat het in de Bijbel bij "Israël" altijd over "het volk Israël" gaat.
En in mijn woordenboek betekent "in de bloedlijn" zitten hetzelfde als "geboren worden in Israël".
Bij jou dus niet.
Nee de Schrift laat dus zien dat geboren worden in het land Israel je niet tot het volk Israel en de bijbehorende belofte laat behoren.
Iemand moet in de bloedlijn van Abraham, Isaac en Jacob zitten. Dus een afstammeling van hen zijn.
Alleen geboren worden in het land Israel geeft daraover nog geen zekerheid. Geboren worden uit een Joodse moeder wel.

Daarop slaat dus Romeinen 9:6
Niet iedereen die geboren wordt in Israel (bijvoorbeeld Arabieren) zijn het volk van Israel.
Niet nakomelingen van ALLEEN Abraham zijn het volk Israel. Bij Isaac trekt G'd de lijn.
Zij kunnen GEEN aanspraak maken op de Belofte van G'd aan Abraham, Isaac en Jacob.

6 Ik zeg dit niet alsof het Woord van God vervallen is, want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
Okee, jij verandert dus de betekenis van de term "uit Israël voortkomen".
Jij beweerde dat het bij Israël altijd gaat om het volk Israël,
en ik denk dat dat over het algemeen ook zo is,
maar nu blijkt dat jij hier ook de term gebruikt voor het land Israël,
daar waar de Bijbel het mijns inziens dan altijd heeft over "het land Kanaän" of "het beloofde land".
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door ericjan »

Yolanda_dB schreef: Okee, jij verandert dus de betekenis van de term "uit Israël voortkomen".
Jij beweerde dat het bij Israël altijd gaat om het volk Israël,
en ik denk dat dat over het algemeen ook zo is,
maar nu blijkt dat jij hier ook de term gebruikt voor het land Israël,
daar waar de Bijbel het mijns inziens dan altijd heeft over "het land Kanaän" of "het beloofde land".
Gaat toch niet uit deze discussie komen dat we eigenlijk hetzelfde bedoelen?

Volgens mij kan ik het het beste samenvatten:
Wanneer er in de Schrift over Israel wordt gesproken dat gaat het dus om de nakomelingen van Abraham, Isaac (en Jacob).
Dus ja wanneer Israel wordt genoemd in de Schrift gaat et over DAT Israel.

Wanneer de Schrift over Israel als land spreekt gaat het over het Beloofde Land Israel met Jeruzalem als ondeelbare hoofdstad.

Het volk Israel zijn de mensen en het land Israel is het ondeelbare Beloofde land
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door pyro »

Uit de evangelieen is de uitspraak bekend dat God bij machte is, uit stenen kinderen van Abraham te verwekken - in de context van mensen die zich beriepen op hun biologische afstamming. Een kind van Abraham zijn heeft toch meer met geloof te maken, denk ik, als in: het bekende verlaten op zoek naar en in vertrouwen op een ongeziene belofte die voor jou bestemd is.

Wat betreft de opwarming van de aarde valt nog te denken aan de wonderboom die de profeet Jona verkoeling schonk, totdat het ding verdorde met de boodschap dat bekering tot behoud redt van de ondergang... :arrow:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Yolanda_dB »

ericjan schreef:Gaat toch niet uit deze discussie komen dat we eigenlijk hetzelfde bedoelen?
Nee, we bedoelen zeer zeker niet hetzelfde.
Jij verandert de betekenis van "uit Israël voortkomen" naar "in het land Israël geboren zijn".
Voor mij betekent "uit Israël voortkomen" hetzelfde als "uit het volk Israël geboren zijn".
Een zeer essentieel verschil in betekenis.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door ericjan »

Yolanda_dB schreef:
ericjan schreef:Gaat toch niet uit deze discussie komen dat we eigenlijk hetzelfde bedoelen?
Nee, we bedoelen zeer zeker niet hetzelfde.
Jij verandert de betekenis van "uit Israël voortkomen" naar "in het land Israël geboren zijn".
Voor mij betekent "uit Israël voortkomen" hetzelfde als "uit het volk Israël geboren zijn".
Een zeer essentieel verschil in betekenis.
Voor mij betekent "uit Israël voortkomen" hetzelfde als "uit het volk Israël geboren zijn".
Voor mij ook ! Maar dit is niet hetzelfde als geboren worden in het land Israel !
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door Yolanda_dB »

ericjan schreef:
Yolanda_dB schreef:
ericjan schreef:Gaat toch niet uit deze discussie komen dat we eigenlijk hetzelfde bedoelen?
Nee, we bedoelen zeer zeker niet hetzelfde.
Jij verandert de betekenis van "uit Israël voortkomen" naar "in het land Israël geboren zijn".
Voor mij betekent "uit Israël voortkomen" hetzelfde als "uit het volk Israël geboren zijn".
Een zeer essentieel verschil in betekenis.
Voor mij betekent "uit Israël voortkomen" hetzelfde als "uit het volk Israël geboren zijn".
Voor mij ook ! Maar dit is niet hetzelfde als geboren worden in het land Israel !
Als jij dit meent, klopt het niet wat je eerder schreef over de betekenis van Romeinen 9:6.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Opwarming van de aarde

Bericht door ericjan »

Yolanda_dB schreef:
ericjan schreef:
Yolanda_dB schreef:
ericjan schreef:Gaat toch niet uit deze discussie komen dat we eigenlijk hetzelfde bedoelen?
Nee, we bedoelen zeer zeker niet hetzelfde.
Jij verandert de betekenis van "uit Israël voortkomen" naar "in het land Israël geboren zijn".
Voor mij betekent "uit Israël voortkomen" hetzelfde als "uit het volk Israël geboren zijn".
Een zeer essentieel verschil in betekenis.
Voor mij betekent "uit Israël voortkomen" hetzelfde als "uit het volk Israël geboren zijn".
Voor mij ook ! Maar dit is niet hetzelfde als geboren worden in het land Israel !
Als jij dit meent, klopt het niet wat je eerder schreef over de betekenis van Romeinen 9:6.
Volgens mij wel :D Wellicht begrijp jij mij en/of ik jou niet juist.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.