Godsbegrip

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Godsbegrip

Bericht door Wim Nusselder »

Niet iedereen heeft behoefte aan een Godsbegrip in haar/zijn levensbeschouwing.
Kunnen hanteren van een Godsbegrip helpt wel bij het communiceren over zingeving met hen die niet zonder kunnen.

In dit hoofdstuk van een boek van Miguel Ruiz kwam ik een metafoor voor de relatie tussen God en mensen tegen die misschien kan helpen om als non-theïst toch een Godsbegrip te leren hanteren: de relatie tussen een mens en haar/zijn lichaam.
Als je naar je lichaam kijkt, zul je tot de ontdekking komen dat dat bestaat uit miljarden levende wezens die allemaal van jou afhankelijk zijn. Voor alle ben jij verantwoordelijk. Voor al die levende wezens - je cellen - ben jij God.
Ik zou daaraan willen toevoegen dat die afhankelijkheidsrelatie wederzijds is: je kunt evenmin zonder (het merendeel van) je lichaamscellen als je lichaamscellen zonder jou kunnen.

Als je God begrijpt op zo'n panentheïstische manier (waarin mensen bestaan als onderdeel van God en God als mensen omvattend geheel) kunnen mensen niet zonder God én kan God niet zonder mensen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Godsbegrip

Bericht door Piebe Paulusma »

Ik moet denken aan moslims die willen bidden op het werk. En sorry hoor, maar daar heb ik absoluut geen begrip voor. Dat je zo nodig moet is jouw keis, maar dat je potdorie ook nog een kleed op de grond moet smijten waarop je geknield in gebed gaat? Nee, daar heb ik niks mee, net als het breed uitmeten van de vastentijd in de media en daarna het Suikerfeest.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Godsbegrip

Bericht door peda »

Wim Nusselder schreef:Niet iedereen heeft behoefte aan een Godsbegrip in haar/zijn levensbeschouwing.
Kunnen hanteren van een Godsbegrip helpt wel bij het communiceren over zingeving met hen die niet zonder kunnen.

In dit hoofdstuk van een boek van Miguel Ruiz kwam ik een metafoor voor de relatie tussen God en mensen tegen die misschien kan helpen om als non-theïst toch een Godsbegrip te leren hanteren: de relatie tussen een mens en haar/zijn lichaam.
Als je naar je lichaam kijkt, zul je tot de ontdekking komen dat dat bestaat uit miljarden levende wezens die allemaal van jou afhankelijk zijn. Voor alle ben jij verantwoordelijk. Voor al die levende wezens - je cellen - ben jij God.
Ik zou daaraan willen toevoegen dat die afhankelijkheidsrelatie wederzijds is: je kunt evenmin zonder (het merendeel van) je lichaamscellen als je lichaamscellen zonder jou kunnen.

Als je God begrijpt op zo'n panentheïstische manier (waarin mensen bestaan als onderdeel van God en God als mensen omvattend geheel) kunnen mensen niet zonder God én kan God niet zonder mensen.
Of God niet zonder mensen kan, durf ik niet te stellen. Ik weet niets van God of Zijn "' wereld "'. Voor mij blijft het sowieso een raadsel waarom een Volkomen Wezen ( waaraan het aan niets ontbreekt ) een schepping nodig zou hebben. Velen hebben daarover hun hoofd gebroken ( w.o. kabbala ), maar m.i. zonder te komen tot een , althans uit mijn zicht, bevredigende oplossing. In de proces theologie wordt ook een pan en theistisch Godsbeeld beschreven. De Niet Almachtige, die op inspiratieve wijze de mens probeert de beste oplossing in situaties aan te reiken, om daardoor uiteindelijk een volkomen wereld te bereiken. De mens is aldaar co-schepper, immers wanneer de mens het laat afweten ( vrije wil ) bereikt God Zijn Ultiem Doel met de schepping niet. God kan dus niet zonder de medewerking van mensen. Een gedachte die niet past binnen de orthodoxe visie, waar God Dwingend Zijn Doel Altijd bereikt.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Godsbegrip

Bericht door Messenger »

Voor mij als panentheïst is God overal en in alles.
Alle delen van God (de lichaamscellen in de beschrijving) hebben allen een ziel met hetzelfde DNA als God.
In de kern van alle cellen zijn exact dezelfde eigenschappen als van God.
Buiten God is er niets anders, geen schepping buiten God, alle cellen van God scheppen en herscheppen zichzelf.

Dat sommige delen van God zich niet de verbinding met God herinneren, ook hun eigen wezen niet herinneren, maakt dat die delen God niet hoeven te erkennen. God zelf (het complete lichaam) kent wel de waarheid en de verbinding met al zijn delen (lichaamscellen) en zal daar altijd aan vasthouden.

Een lichaamscel kan dus leven als atheïst en kan leven zonder God. God zelf blijft onlosmakelijk verbonden met die atheïstische lichaamscel.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Godsbegrip

Bericht door Wim Nusselder »

peda schreef:Voor mij blijft het sowieso een raadsel waarom een Volkomen Wezen ( waaraan het aan niets ontbreekt ) een schepping nodig zou hebben.
Blijft dat ook een raadsel voor als je je de relatie tussen God en mensen (of tussen God en 'schepping') begrijpt als vergelijkbaar met de relatie tussen een mens en haar/zijn lichaam?
De cellen van een menselijk lichaam kunnen die mens als hun schepper ervaren en tegelijkertijd kun je die mens als (collectieve) schepping van die cellen zien.
Die mens zou er niet zijn zonder die cellen (al zijn die ieder voor zich misbaar en vervangbaar).
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Godsbegrip

Bericht door peda »

Wim Nusselder schreef:
peda schreef:Voor mij blijft het sowieso een raadsel waarom een Volkomen Wezen ( waaraan het aan niets ontbreekt ) een schepping nodig zou hebben.
Blijft dat ook een raadsel voor als je je de relatie tussen God en mensen (of tussen God en 'schepping') begrijpt als vergelijkbaar met de relatie tussen een mens en haar/zijn lichaam?
De cellen van een menselijk lichaam kunnen die mens als hun schepper ervaren en tegelijkertijd kun je die mens als (collectieve) schepping van die cellen zien.
Die mens zou er niet zijn zonder die cellen (al zijn die ieder voor zich misbaar en vervangbaar).
Dan vul je de "' idee "' God op een andere wijze in als bij de klassieke gedachte. Kun je dan bij de cel vergelijking nog wel ter ondersteuning terugvallen op Openbaring ( de Zelf tot de mens sprekende God ) of neemt filosofie ( menselijk denkwerk Over God ) het over ?
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Godsbegrip

Bericht door ericjan »

Piebe Paulusma schreef:Ik moet denken aan moslims die willen bidden op het werk. En sorry hoor, maar daar heb ik absoluut geen begrip voor. Dat je zo nodig moet is jouw keis, maar dat je potdorie ook nog een kleed op de grond moet smijten waarop je geknield in gebed gaat? Nee, daar heb ik niks mee, net als het breed uitmeten van de vastentijd in de media en daarna het Suikerfeest.
Het zijn voortekenen van de eindtijd, de valse profeet van hen waar straks ook grote delen van de christelijke kerken achteraan lopen in hun poging vrede te houden met hen en naastenliefde te tonen, daarbij de christelijke waarden verkwanselend.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Godsbegrip

Bericht door Piebe Paulusma »

ericjan schreef:
Piebe Paulusma schreef:Ik moet denken aan moslims die willen bidden op het werk. En sorry hoor, maar daar heb ik absoluut geen begrip voor. Dat je zo nodig moet is jouw keis, maar dat je potdorie ook nog een kleed op de grond moet smijten waarop je geknield in gebed gaat? Nee, daar heb ik niks mee, net als het breed uitmeten van de vastentijd in de media en daarna het Suikerfeest.
Het zijn voortekenen van de eindtijd, de valse profeet van hen waar straks ook grote delen van de christelijke kerken achteraan lopen in hun poging vrede te houden met hen en naastenliefde te tonen, daarbij de christelijke waarden verkwanselend.
De eindtijd ligt gelukkig achter ons, zie Mattheus 16,28.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Godsbegrip

Bericht door Zolderworm »

Piebe Paulusma schreef:
ericjan schreef:
Piebe Paulusma schreef:Ik moet denken aan moslims die willen bidden op het werk. En sorry hoor, maar daar heb ik absoluut geen begrip voor. Dat je zo nodig moet is jouw keis, maar dat je potdorie ook nog een kleed op de grond moet smijten waarop je geknield in gebed gaat? Nee, daar heb ik niks mee, net als het breed uitmeten van de vastentijd in de media en daarna het Suikerfeest.
Het zijn voortekenen van de eindtijd, de valse profeet van hen waar straks ook grote delen van de christelijke kerken achteraan lopen in hun poging vrede te houden met hen en naastenliefde te tonen, daarbij de christelijke waarden verkwanselend.
De eindtijd ligt gelukkig achter ons, zie Mattheus 16,28.
Laten we ons on topic houden. Dit heeft met het topic niets te maken.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Godsbegrip

Bericht door Zolderworm »

Wim Nusselder schreef:Niet iedereen heeft behoefte aan een Godsbegrip in haar/zijn levensbeschouwing.
Kunnen hanteren van een Godsbegrip helpt wel bij het communiceren over zingeving met hen die niet zonder kunnen.

In dit hoofdstuk van een boek van Miguel Ruiz kwam ik een metafoor voor de relatie tussen God en mensen tegen die misschien kan helpen om als non-theïst toch een Godsbegrip te leren hanteren: de relatie tussen een mens en haar/zijn lichaam.
Als je naar je lichaam kijkt, zul je tot de ontdekking komen dat dat bestaat uit miljarden levende wezens die allemaal van jou afhankelijk zijn. Voor alle ben jij verantwoordelijk. Voor al die levende wezens - je cellen - ben jij God.
Ik zou daaraan willen toevoegen dat die afhankelijkheidsrelatie wederzijds is: je kunt evenmin zonder (het merendeel van) je lichaamscellen als je lichaamscellen zonder jou kunnen.

Als je God begrijpt op zo'n panentheïstische manier (waarin mensen bestaan als onderdeel van God en God als mensen omvattend geheel) kunnen mensen niet zonder God én kan God niet zonder mensen.
Ik vind dit wel een zeer goede vergelijking. Ik denk dat we ook het bewustzijn moeten toevoegen, naast afhankelijkheid. De individuele cellen zijn zich niet bewust van het totale lichaam (de mens is zich niet bewust van God; daartoe is zijn bewustzijn te beperkt). Maar het totale lichaam is zich wel bewust van de individuele cellen. Dat wil zeggen als cellen beschadigd raken, dan zijn wij ons daarvan bewust. Al geldt dat natuurlijk niet voor individuele cellen. Die zijn te klein. Dus de vergelijking gaat niet helemaal op.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Godsbegrip

Bericht door Piebe Paulusma »

Zolderworm schreef:
Piebe Paulusma schreef:
ericjan schreef:
Piebe Paulusma schreef:Ik moet denken aan moslims die willen bidden op het werk. En sorry hoor, maar daar heb ik absoluut geen begrip voor. Dat je zo nodig moet is jouw keis, maar dat je potdorie ook nog een kleed op de grond moet smijten waarop je geknield in gebed gaat? Nee, daar heb ik niks mee, net als het breed uitmeten van de vastentijd in de media en daarna het Suikerfeest.
Het zijn voortekenen van de eindtijd, de valse profeet van hen waar straks ook grote delen van de christelijke kerken achteraan lopen in hun poging vrede te houden met hen en naastenliefde te tonen, daarbij de christelijke waarden verkwanselend.
De eindtijd ligt gelukkig achter ons, zie Mattheus 16,28.
Laten we ons on topic houden. Dit heeft met het topic niets te maken.
Begon ik soms over de eindtijd? Als aspirant moderator moet je je taak wel goed doen!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Godsbegrip

Bericht door ericjan »

Piebe Paulusma schreef:
ericjan schreef:
Piebe Paulusma schreef:Ik moet denken aan moslims die willen bidden op het werk. En sorry hoor, maar daar heb ik absoluut geen begrip voor. Dat je zo nodig moet is jouw keis, maar dat je potdorie ook nog een kleed op de grond moet smijten waarop je geknield in gebed gaat? Nee, daar heb ik niks mee, net als het breed uitmeten van de vastentijd in de media en daarna het Suikerfeest.
Het zijn voortekenen van de eindtijd, de valse profeet van hen waar straks ook grote delen van de christelijke kerken achteraan lopen in hun poging vrede te houden met hen en naastenliefde te tonen, daarbij de christelijke waarden verkwanselend.
De eindtijd ligt gelukkig achter ons, zie Mattheus 16,28.
Dit heeft te maken met de eerste en tweede dood Piebe, maar goed ik ken je visie hieromtrendt.
Maar het is niet on topic hier inderdaad, dus laat ik het erbij.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Godsbegrip

Bericht door Martha »

Piebe Paulusma schreef:
ericjan schreef:
Piebe Paulusma schreef:Ik moet denken aan moslims die willen bidden op het werk. En sorry hoor, maar daar heb ik absoluut geen begrip voor. Dat je zo nodig moet is jouw keis, maar dat je potdorie ook nog een kleed op de grond moet smijten waarop je geknield in gebed gaat? Nee, daar heb ik niks mee, net als het breed uitmeten van de vastentijd in de media en daarna het Suikerfeest.
Het zijn voortekenen van de eindtijd, de valse profeet van hen waar straks ook grote delen van de christelijke kerken achteraan lopen in hun poging vrede te houden met hen en naastenliefde te tonen, daarbij de christelijke waarden verkwanselend.
De eindtijd ligt gelukkig achter ons, zie Mattheus 16,28.
Een geslacht is niet alleen een generatie, maar vooral een volk. Alle volkeren die dusdanig verspreid raakten over de aarde, zijn van de aardbodem verdwenen. Het Joodse volk zal niet van de aardbodem verdwijnen, totdat alles is geschied. Het moge overduidelijk zijn dat God Woord heeft gehouden, want ze zijn er nog steeds. En als u een klein beetje op de hoogte bent van de actuele toestand in Israël...... Geen enkele stam van het Joodse volk heeft men kunnen uitroeien. De mensheid heeft er alles aan gedaan om dat wel voor elkaar te krijgen en het is niet gelukt. En de mensheid doet er opnieuw alles aan om het voor elkaar te krijgen en het zal wederom niet lukken. Het uitverkoren Joodse volk heeft een taak te volbrengen tot het eind. Niet iets om jaloers op te zijn, wel iets om groot respect voor op te brengen.
Laatst gewijzigd door Martha op 16 aug 2018, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Godsbegrip

Bericht door doemdenker »

Beste wim,

God heeft inderdaad geen schepping nodig. Maar Hij vindt het leuk om een schepping te maken, net zoals jij het leuk vindt om op de Dolly Dots te dansen. God vermeerdert zichzelf als een plant middels een systeem dat op celdeling lijkt. In zijn eigen domein van de eeuwigheid kon Hij de zonde en de dood niet toelaten. Dus schiep hij een domein buiten zich om dat we de aionen noemen. Dit deed Hij zonder dat hij er zelf minder door werd.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Godsbegrip

Bericht door Zolderworm »

doemdenker schreef:Beste wim,

God heeft inderdaad geen schepping nodig. Maar Hij vindt het leuk om een schepping te maken, net zoals jij het leuk vindt om op de Dolly Dots te dansen. God vermeerdert zichzelf als een plant middels een systeem dat op celdeling lijkt. In zijn eigen domein van de eeuwigheid kon Hij de zonde en de dood niet toelaten. Dus schiep hij een domein buiten zich om dat we de aionen noemen. Dit deed Hij zonder dat hij er zelf minder door werd.
Ik denk niet dat Wim nu nog met de Dolly Dots wil dansen. Jij bent duidelijk van de oude doos.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 16 aug 2018, 11:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Godsbegrip

Bericht door Piebe Paulusma »

Martha schreef:
Piebe Paulusma schreef:
ericjan schreef:
Piebe Paulusma schreef:Ik moet denken aan moslims die willen bidden op het werk. En sorry hoor, maar daar heb ik absoluut geen begrip voor. Dat je zo nodig moet is jouw keis, maar dat je potdorie ook nog een kleed op de grond moet smijten waarop je geknield in gebed gaat? Nee, daar heb ik niks mee, net als het breed uitmeten van de vastentijd in de media en daarna het Suikerfeest.
Het zijn voortekenen van de eindtijd, de valse profeet van hen waar straks ook grote delen van de christelijke kerken achteraan lopen in hun poging vrede te houden met hen en naastenliefde te tonen, daarbij de christelijke waarden verkwanselend.
De eindtijd ligt gelukkig achter ons, zie Mattheus 16,28.
Een geslacht is niet alleen een generatie, maar vooral een volk.
Misschien moet je het vers ook even lezen met je geslacht en zie ook Matth. 10:23. En zo zijn er nog vele andere verzen te vinden die de eindtijd in de eerste eeuw plaatsen. Alleen extremistische christenen (ja vaak protestants) proberen dat nog te ontkennen. Maar goed, ik mag er van Zolderworm niks meer over zeggen dus laat ik het verder hierbij.
Martha schreef:Alle volkeren die dusdanig verspreid raakten over de aarde, zijn van de aardbodem verdwenen. Het Joodse volk zal niet van de aardbodem verdwijnen, totdat alles is geschied. Het moge overduidelijk zijn dat God Woord heeft gehouden, want ze zijn er nog steeds. En als u een klein beetje op de hoogte bent van de actuele toestand in Israël...... Geen enkele stam van het Joodse volk heeft men kunnen uitroeien. De mensheid heeft er alles aan gedaan om dat wel voor elkaar te krijgen en het is niet gelukt. En de mensheid doet er opnieuw alles aan om het voor elkaar te krijgen en het zal wederom niet lukken. Het uitverkoren Joodse volk heeft een taak te volbrengen tot het eind. Niet iets om jaloers op te zijn, wel iets om groot respect voor op te brengen.
Dit riekt naar schepsel verheerlijking maar ik eer alleen de Schepper (Rom. 1:25).
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Godsbegrip

Bericht door callista »

Gaat het nu weer over Israël en de eindtijd?
Daar zijn meer dan genoeg onderwerpen over...teveel zelfs als je het mij vraagt.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Godsbegrip

Bericht door Zolderworm »

callista schreef:Gaat het nu weer over Israël en de eindtijd?
Daar zijn meer dan genoeg onderwerpen over...teveel zelfs als je het mij vraagt.
Ja, vooral te veel domme praat.
Only dead fish go with the flow
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Godsbegrip

Bericht door ericjan »

Martha schreef:
Piebe Paulusma schreef:
ericjan schreef:
Piebe Paulusma schreef:Ik moet denken aan moslims die willen bidden op het werk. En sorry hoor, maar daar heb ik absoluut geen begrip voor. Dat je zo nodig moet is jouw keis, maar dat je potdorie ook nog een kleed op de grond moet smijten waarop je geknield in gebed gaat? Nee, daar heb ik niks mee, net als het breed uitmeten van de vastentijd in de media en daarna het Suikerfeest.
Het zijn voortekenen van de eindtijd, de valse profeet van hen waar straks ook grote delen van de christelijke kerken achteraan lopen in hun poging vrede te houden met hen en naastenliefde te tonen, daarbij de christelijke waarden verkwanselend.
De eindtijd ligt gelukkig achter ons, zie Mattheus 16,28.
Een geslacht is niet alleen een generatie, maar vooral een volk. Alle volkeren die dusdanig verspreid raakten over de aarde, zijn van de aardbodem verdwenen. Het Joodse volk zal niet van de aardbodem verdwijnen, totdat alles is geschied. Het moge overduidelijk zijn dat God Woord heeft gehouden, want ze zijn er nog steeds. En als u een klein beetje op de hoogte bent van de actuele toestand in Israël...... Geen enkele stam van het Joodse volk heeft men kunnen uitroeien. De mensheid heeft er alles aan gedaan om dat wel voor elkaar te krijgen en het is niet gelukt. En de mensheid doet er opnieuw alles aan om het voor elkaar te krijgen en het zal wederom niet lukken. Het uitverkoren Joodse volk heeft een taak te volbrengen tot het eind. Niet iets om jaloers op te zijn, wel iets om groot respect voor op te brengen.
Prachtig uitgelegd Martha, mijn complimenten !
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Godsbegrip

Bericht door callista »

Zolderworm schreef:
callista schreef:Gaat het nu weer over Israël en de eindtijd?
Daar zijn meer dan genoeg onderwerpen over...teveel zelfs als je het mij vraagt.
Ja, vooral te veel domme praat.
Yep-
:ugeek:
https://pimsep.files.wordpress.com/2012 ... dering.jpg
Laatst gewijzigd door callista op 16 aug 2018, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Godsbegrip

Bericht door ericjan »

Piebe Paulusma schreef:
Martha schreef:
Piebe Paulusma schreef:
ericjan schreef:
Piebe Paulusma schreef:Ik moet denken aan moslims die willen bidden op het werk. En sorry hoor, maar daar heb ik absoluut geen begrip voor. Dat je zo nodig moet is jouw keis, maar dat je potdorie ook nog een kleed op de grond moet smijten waarop je geknield in gebed gaat? Nee, daar heb ik niks mee, net als het breed uitmeten van de vastentijd in de media en daarna het Suikerfeest.
Het zijn voortekenen van de eindtijd, de valse profeet van hen waar straks ook grote delen van de christelijke kerken achteraan lopen in hun poging vrede te houden met hen en naastenliefde te tonen, daarbij de christelijke waarden verkwanselend.
De eindtijd ligt gelukkig achter ons, zie Mattheus 16,28.
Een geslacht is niet alleen een generatie, maar vooral een volk.
Misschien moet je het vers ook even lezen met je geslacht en zie ook Matth. 10:23. En zo zijn er nog vele andere verzen te vinden die de eindtijd in de eerste eeuw plaatsen. Alleen extremistische christenen (ja vaak protestants) proberen dat nog te ontkennen. Maar goed, ik mag er van Zolderworm niks meer over zeggen dus laat ik het verder hierbij.
Martha schreef:Alle volkeren die dusdanig verspreid raakten over de aarde, zijn van de aardbodem verdwenen. Het Joodse volk zal niet van de aardbodem verdwijnen, totdat alles is geschied. Het moge overduidelijk zijn dat God Woord heeft gehouden, want ze zijn er nog steeds. En als u een klein beetje op de hoogte bent van de actuele toestand in Israël...... Geen enkele stam van het Joodse volk heeft men kunnen uitroeien. De mensheid heeft er alles aan gedaan om dat wel voor elkaar te krijgen en het is niet gelukt. En de mensheid doet er opnieuw alles aan om het voor elkaar te krijgen en het zal wederom niet lukken. Het uitverkoren Joodse volk heeft een taak te volbrengen tot het eind. Niet iets om jaloers op te zijn, wel iets om groot respect voor op te brengen.
Dit riekt naar schepsel verheerlijking maar ik eer alleen de Schepper (Rom. 1:25).
Je blijft dit citaat incorrect gebruiken zie ik Piebe.
Al vaker heb ik aangetoond dat dit citaat helemaal niet gaat over hetgeen JIJ het voor misbruikt.
De citaat is tegen homoseksuelen !
24 Daarom ook heeft God hen in de begeerten van hun hart overgegeven aan de onreinheid om hun lichamen onder elkaar te onteren.
25 Zij hebben de waarheid van God vervangen door de leugen, en het schepsel vereerd en gediend boven de Schepper, Die te prijzen is tot in eeuwigheid. Amen.
26 Daarom heeft God hen overgegeven aan schandelijke hartstochten, want ook hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke.
27 En evenzo hebben ook de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkaar ontbrand: mannen doen schandelijke dingen met mannen en ontvangen het gepaste loon voor hun dwaling in zichzelf.
28 En omdat het hun niet goeddacht God te erkennen, heeft God hen overgegeven aan verwerpelijk denken, om dingen te doen die niet passen.

In de contaxt van de zeer goede uitleg van Martha, is het citaat geheel misplaatst.
In alle eerlijkheid zou ik je willen vragen eens goed te bedenken of in deze citaat niet juist voor jou een boodschap zit verstopt Piebe?
Heb jij niet de waarheid van G'd in de Schrift vervangen voor een leugen?
Want waar jij voor staat wordt ook tegen gewaarschuwt in de Schrift, dat alles NOG niet geschied is.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Godsbegrip

Bericht door Wim Nusselder »

doemdenker schreef:God heeft inderdaad geen schepping nodig. Maar Hij vindt het leuk om een schepping te maken […] een domein buiten zich om […] Dit deed Hij zonder dat hij er zelf minder door werd.
Jij lijkt anders te begrijpen dan ik.
Voor mij is God dat wat alles en iedereen verbindt.
Als er (nog) niets is om te verbinden, is ook het bestaan van God voor mij betekenisloos.

De relatie tussen een mens en (de cellen van) haar/zijn lichaam is voor mij een metafoor voor die alomvattende verbondenheid die ik God noem.
Zoals een mens haar/zijn cellen omvat en verbindt en niet zou bestaan zonder (uit cellen opgebouwd) lichaam, zo vind ik het ook niet zo zinvol om over het bestaan van God te hebben zonder (het bestaan van een) schepping.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Godsbegrip

Bericht door peda »

Wim Nusselder schreef:
doemdenker schreef:God heeft inderdaad geen schepping nodig. Maar Hij vindt het leuk om een schepping te maken […] een domein buiten zich om […] Dit deed Hij zonder dat hij er zelf minder door werd.
Jij lijkt anders te begrijpen dan ik.
Voor mij is God dat wat alles en iedereen verbindt.
Als er (nog) niets is om te verbinden, is ook het bestaan van God voor mij betekenisloos.

De relatie tussen een mens en (de cellen van) haar/zijn lichaam is voor mij een metafoor voor die alomvattende verbondenheid die ik God noem.
Zoals een mens haar/zijn cellen omvat en verbindt en niet zou bestaan zonder (uit cellen opgebouwd) lichaam, zo vind ik het ook niet zo zinvol om over het bestaan van God te hebben zonder (het bestaan van een) schepping.
Hallo Wim.

Jij spreekt over God in relatie tot een volledige verbinding met alles en iedereen. Ervaar jij dan niet de gebruikelijke volledige scheiding tussen mens en God, zoals in de klassieke theologie wordt "'geleerd"' ( het theïsme ) . De mens die uitsluitend door genadeverlening weer tot God wordt "' toegelaten"'? Dat is in mijn optiek wel geheel anders als met alles en iedereen verbonden zijn.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Godsbegrip

Bericht door Bonjour »

Wim Nusselder schreef:Voor mij is God dat wat alles en iedereen verbindt.
Zwaartekracht doet dat ook. Is God zwaartekracht?
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Godsbegrip

Bericht door Wim Nusselder »

peda schreef:Ervaar jij dan niet de gebruikelijke volledige scheiding tussen mens en God, zoals in de klassieke theologie wordt "'geleerd"' ( het theïsme ) .
Ik ervaar de alomvattende verbondenheid die ik associeer met God soms en ik vertrouw er op dat die verbondenheid er altijd is, ook als ik hem niet ervaar.
Het vertrouwen dat die verbondenheid er altijd is en dat ik er altijd een beroep op kan doen om me erdoor te laten leiden is voor mij 'geloof'.

Ja, ik ervaar dus ook vaak gescheidenheid en ik kies er voor om dat als illusie te beschouwen en niet tot basis van mijn theologie te maken.
Het feit dat ik niet echt in de hand heb wanneer ik die verbondenheid en Leiding ervaar, maakt dat ik me inderdaad wel iets voor kan stellen bij dat begrip 'genade'.
De volledig van de mens gescheiden 'God' beschouw ik als een menselijke constructie die niet strookt met mijn meest wezenlijke, religieuze ervaringen.
Dat neemt niet weg dat ik best begrip op kan brengen voor zo'n theologie op grond van mijn eigen ervaring, waarin ook ik die verbondenheid en Leiding lang niet altijd ervaar.