De grote strijd binnen het forum

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door pyro »

Zolderworm schreef: Om niet te slagen moet je het heel wat bonter maken dan jij. Maar Ik zou een proeftijd instellen. Maar volgens mij moeten we gewoon weer zoals vanouds een afdeling "orthodox" en een afdeling "lekker luchtig" hebben. Dan kunnen de orthodoxen weer gewoon hun gang gaan zonder steeds door luchtigen op de huid te worden gezeten (Callista en ik). Alleen zaten destijds de orthodoxen op het laatst vrijwel alleen nog maar op de afdeling luchtig.
Het gesprek met traditioneel christelijke forummers valt je best moeilijk, dat is duidelijk te merken. Maar verschillende groepen forummers uit elkaar houden heeft niet gewerkt. Je kunt toch sowieso ieder gewoon hun gang laten gaan, waarom niet? Mensen op de huid gaan zitten is helemaal niet zoals het forum bedoeld is te werken. :|
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door peda »

pyro schreef:
Zolderworm schreef: Om niet te slagen moet je het heel wat bonter maken dan jij. Maar Ik zou een proeftijd instellen. Maar volgens mij moeten we gewoon weer zoals vanouds een afdeling "orthodox" en een afdeling "lekker luchtig" hebben. Dan kunnen de orthodoxen weer gewoon hun gang gaan zonder steeds door luchtigen op de huid te worden gezeten (Callista en ik). Alleen zaten destijds de orthodoxen op het laatst vrijwel alleen nog maar op de afdeling luchtig.
Het gesprek met traditioneel christelijke forummers valt je best moeilijk, dat is duidelijk te merken. Maar verschillende groepen forummers uit elkaar houden heeft niet gewerkt. Je kunt toch sowieso ieder gewoon hun gang laten gaan, waarom niet? Mensen op de huid gaan zitten is helemaal niet zoals het forum bedoeld is te werken. :|
Zelf geloof ik ook niet in het succes van scheiding. Op een forum geloofsgesprek moeten in mijn beleving de aktieve deelnemers kunnen accepteren dat daar naar eigen beleving ook "' exotische "' denkbeelden van anderen naar voren komen. Overigens wordt in Nederland door toch wel enige honderdduizend gelovigen zo'n in veler ogen inmiddels "'exotisch"' theologisch beeld gevolgd. Wie het met zo'n opvatting niet eens, gaat met goede rationele argumenten de opvatting te lijf. Dat in de praktijk dan vervolgens geen millimeter verschuiving optreedt, is de normale gang van zaken. Agree to disagree en vervolgens einde gesprek en niet vervolgen met persoonlijke beschadiging over en weer. Daar ging mijn inbreng in dit verband over. De eigenaar van het forum, Trajecto let er bij de moderatie dan wel op dat de ""exotische"' geloofsuitspraken binnen toegestane forum-kaders blijven. Dus geen discriminatie van de homo of diegenen die de homo -praksis in de praktijk omzetten, geen gebedsgenezing/ gezond eten in plaats van reguliere medische zorg, geen andersdenkenden de hel als toekomstige straf in uitzicht stellen etc, etc.
Laatst gewijzigd door peda op 19 aug 2018, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door Piebe Paulusma »

De meeste zogenaamd orthodoxe christenen worden zelf als eerste venijnig als men hun dogma's onder de loep neemt, je kan niet eens een normaal gesprek hebben over eschatologie zonder doodgegooid te worden met apologetiek. Terwijl men zich er op laat voorstaan onderlegd te zijn, tref je hier zelden tot nooit een gelovige die iets verkondigt dat op een lijn zit met academisch geschoolde theologen. Dus breek me a.u.b. de bek niet open.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door Tin »

Ah. Is de Grote Strijd hier uitgebroken?
Och, valt nogal mee zo te zien.
Of is het "strubbelingen leidend tor nieuwe bloei?"
Ik zie best interessante topics voorbij komen.
Zoals over de vrije wil. Die natuurlijk eigenlijk niet kan bestaan maar waar we als werkmodel toch wel degelijk mee leven. Alles is illusie tenslotte.
Bijdragen vanuit een overtuigende zienswijze die tevens begrip heeft voor het feit dat een ander onmogelijk mee kan gaan in het eigen geloofsgebouw en toch respectvol is jegens die ander is tenslotte waar het hier om gaat. Bij onze nieuwe forummer Martha zag ik dat in verschillende bijdragen. Mooi.
Dat in het verhaal van Jezus de beslissing van het laten gebeuren van wat volgens het verhaal gebeurd is verschoven wordt naar vóór deze uiterlijke wereld sprak me wel aan.
Feitelijk verschuift het geheel dan m.i. naar het gebied dat de mens een mysterie is. Al willen godsdiensten er doorgaans een nadere invulling aan geven.
Karma is net zoiets. De geldigheid van Karma kunnen we bestuderen evenals de vraag of één leven (Jezus) invloed kan hebben op het geheel.
Het blijft echter wel altijd binnen de beperkingen van onze realiteit.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door Piebe Paulusma »

Een grote strijd wil ik het niet noemen, eerder een eye opener dat je nooit persoonlijk getinte zaken moet posten.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door Tin »

Piebe Paulusma schreef:Een grote strijd wil ik het niet noemen, eerder een eye opener dat je nooit persoonlijk getinte zaken moet posten.
Ah.
Ok.
Nou ja, de oorsprong is me wat ontgaan.
Maar aangrzien ik vandaag een héél relaxt dagje in m'n eentje aan het zwembad heb ben ik e.e.a. eens aan het lezen.
En zie ik wat dingen. Van "kierewiet' tot gewaardeerde forummers die weg zouden willen gaan.

Ja, met persoonlijke zaken moet je altijd voorzichtig zijn.
Dit forum is natuurlijk best persoonlijk af en toe.
Een aantal mensen kent elkaar redelijk goed.
En het kan dan ook prettig zijn wat persoonlijks te delen. Juist ook weer omdat het aan de andere kant vrijblijbend is.
Maar het blijft altijd een afweging.
Soms kunnen de reacties niet gewenst zijn.
Ik schrijf zelf denk ik ook redelijk persoonlijk.
Maar houd ook wel degelijk in de gaten wat wel en wat niet
Dus meestal leuke dingen, een zere kies (daar kun je geen buil aan vallen), of gewoon wat mopperen.
Wat problemen kan opleveren zijn de dingen waar je psychologisch vreselijk aan hecht.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door ericjan »

Zolderworm schreef:Ik vind dat er een toelatingscommissie zou moeten zijn, die dergelijke mensen hier niet toelaat. Als dit mijn forum zou zijn, dan zou ik die instellen. Het probleem is dat met deze mensen gewoon geen normaal gesprek mogelijk is. Ze doen telkens alsof ze de grote, verheven waarheid bezitten. .
Wel eens over nagedacht Zolderworm dat jou gedrag hier voor ware christenen niet anders is?
Met jou is bijbels gezien ook geen normaal gesprek mogelijk, tot meer dan meedelen dat het onzin is, ben je niet in staat.
Van mij mogen ongelovigen als jij ook op dit forum actief blijven, want dikwijls zijn er opmerkingen die juist het ongelijk van ongeloof bewijzen. Immers de duisternis kan alleen bestaan bij afwezigheid van het Licht. De duisternis kan nooit het Licht verdrukken, slechts afschermen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door callista »

@ericjan

Wat versta jij onder "ware" christenen?
Diegenen die de Bijbel letterlijk lezen van kaft tot kaft en bv. ook geloven in een aarde van 6000 jaar oud?
In een letterlijke Adam en Eva; letterlijk sprekende slang etc?
Laatst gewijzigd door callista op 20 aug 2018, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door Piebe Paulusma »

Tin schreef:
Piebe Paulusma schreef:Een grote strijd wil ik het niet noemen, eerder een eye opener dat je nooit persoonlijk getinte zaken moet posten.
Ah.
Ok.
Nou ja, de oorsprong is me wat ontgaan.
Maar aangrzien ik vandaag een héél relaxt dagje in m'n eentje aan het zwembad heb ben ik e.e.a. eens aan het lezen.
En zie ik wat dingen. Van "kierewiet' tot gewaardeerde forummers die weg zouden willen gaan.

Ja, met persoonlijke zaken moet je altijd voorzichtig zijn.
Dit forum is natuurlijk best persoonlijk af en toe.
Een aantal mensen kent elkaar redelijk goed.
En het kan dan ook prettig zijn wat persoonlijks te delen. Juist ook weer omdat het aan de andere kant vrijblijbend is.
Maar het blijft altijd een afweging.
Soms kunnen de reacties niet gewenst zijn.
Ik schrijf zelf denk ik ook redelijk persoonlijk.
Maar houd ook wel degelijk in de gaten wat wel en wat niet
Dus meestal leuke dingen, een zere kies (daar kun je geen buil aan vallen), of gewoon wat mopperen.
Wat problemen kan opleveren zijn de dingen waar je psychologisch vreselijk aan hecht.
Het forum nodigt inderdaad uit tot het posten van persoonlijke berichten en alhoewel je nooit mag verwachten dat iemand reageert zoals jij wilt, kan spot een mens in zijn schulp doen kruipen.

Nog een fijne dag gewenst in het zwembad, ik zal maar eens aan de slag.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door Wim Nusselder »

Zolderworm schreef: 14 mei 2021, 08:34Wim begon mij op een bepaald moment zelfs privémails te sturen om mij de les te lezen.
Dat waren e-mails uit hoofde van mijn functie als gespreksleider in de Nationale Synode subforums, geen privé-e-mails.
Om administrator en moderatoren de mogelijkheid te geven om deelnemers 'de les te lezen' die grenzen overschrijden (wat je deed in 'mijn' subforum "Geloof delen") is ieder forumlid verplicht zich te registreren met een werkend e-mail-adres.
Zolderworm schreef: 17 aug 2018, 20:02Het is zelfs zo dat ik niet iedere orthodox gelovige voor godsdienstwaanzinnige uitmaak. Ik weet beslist wat godsdienstwaanzin inhoudt. Ik heb daar best wel ervaring mee.
Praat eens met Willemijn, mijn vrouw, over wat godsdienstwaanzin inhoudt, als je wilt?
Zij vindt de hoeveelheid tijd die de top 10 deelnemers aan dit forum daaraan besteden al voldoende bewijs voor godsdienstwaanzin...
Ze maakt daarbij geen hard onderscheid tussen atheïsten die hun tijd verspillen aan 'geloofsgesprek' en orthodoxe gelovigen die dat doen.
Ook een tussenvorm van atheïsme en gelovigheid als ik, die zich Quaker noemt, krijgt met enige regelmaat zo'n kwalificatie aan zijn broek van haar. :shock:
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door hopper »

Ik vrees dat ik ook bij die top 10 zit. En ik geloof niet eens, geloven is tegen mijn religie.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door Snelheid »

Zo te zien speelt zich dat allemaal af in 2018 nu AD 2021;op zich niet zo gek om dit weer is voor het voet licht te brengen Maar de verschillen van de forumleden is hier zeer en zeer breed dat zal altijd wat strijd voort brengen op zich niet erg,maar laat men elkaar wel als mens blijven zien;voorts aan haat heeft men niets daar heb de hater alleen zich zelf mee. :o
Voorts een forum leeft ook bij wat gezelligheid,dat mag hier wel een onsje meer. 8-) :thumb1:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door Wim Nusselder »

Snelheid schreef: 14 mei 2021, 23:45Zo te zien speelt zich dat allemaal af in 2018 nu AD 2021
Het was een vergissinkje dat ik dit bericht hier plaatste.
Ik bedoelde het voor het topic "Eindtijd of nieuw begin" in "Christelijk open forum".
Ik heb deze post hier proberen te verwijderen, maar dat is kennelijk mislukt.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door Snelheid »

Wim Nusselder schreef: 15 mei 2021, 08:48
Snelheid schreef: 14 mei 2021, 23:45Zo te zien speelt zich dat allemaal af in 2018 nu AD 2021
Het was een vergissinkje dat ik dit bericht hier plaatste.
Ik bedoelde het voor het topic "Eindtijd of nieuw begin" in "Christelijk open forum".
Ik heb deze post hier proberen te verwijderen, maar dat is kennelijk mislukt.
Kan gebeuren,vraag het aan de Moderator of die wat kan doen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door hopper »

Wim Nusselder schreef: 15 mei 2021, 08:48
Snelheid schreef: 14 mei 2021, 23:45Zo te zien speelt zich dat allemaal af in 2018 nu AD 2021
Het was een vergissinkje dat ik dit bericht hier plaatste.
Ik bedoelde het voor het topic "Eindtijd of nieuw begin" in "Christelijk open forum".
Ik heb deze post hier proberen te verwijderen, maar dat is kennelijk mislukt.
Vermoedelijk komt dat omdat je niet meer tot de top 10 behoort!


:)


(Vermoedelijk zit er een tijdsverloop op. Ik kan dit bericht verwijderen, maar die ik hier gisteren plaatste niet. )
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door Zolderworm »

Wim Nusselder schreef: 15 mei 2021, 08:48
Snelheid schreef: 14 mei 2021, 23:45Zo te zien speelt zich dat allemaal af in 2018 nu AD 2021
Het was een vergissinkje dat ik dit bericht hier plaatste.
Ik bedoelde het voor het topic "Eindtijd of nieuw begin" in "Christelijk open forum".
Ik heb deze post hier proberen te verwijderen, maar dat is kennelijk mislukt.
Misschien kunnen we het zo laten. Want deze zaken zijn bij "Eindtijd of een nieuw begin" off topic. Als je het bericht niet kunt verwijderen, dan kun je het ook vervangen door een enkele punt.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door Zolderworm »

Wim Nusselder schreef: 14 mei 2021, 23:23
Zolderworm schreef: 14 mei 2021, 08:34Wim begon mij op een bepaald moment zelfs privémails te sturen om mij de les te lezen.
Dat waren e-mails uit hoofde van mijn functie als gespreksleider in de Nationale Synode subforums, geen privé-e-mails.
Om administrator en moderatoren de mogelijkheid te geven om deelnemers 'de les te lezen' die grenzen overschrijden (wat je deed in 'mijn' subforum "Geloof delen") is ieder forumlid verplicht zich te registreren met een werkend e-mail-adres.
Zolderworm schreef: 17 aug 2018, 20:02Het is zelfs zo dat ik niet iedere orthodox gelovige voor godsdienstwaanzinnige uitmaak. Ik weet beslist wat godsdienstwaanzin inhoudt. Ik heb daar best wel ervaring mee.
Praat eens met Willemijn, mijn vrouw, over wat godsdienstwaanzin inhoudt, als je wilt?
Zij vindt de hoeveelheid tijd die de top 10 deelnemers aan dit forum daaraan besteden al voldoende bewijs voor godsdienstwaanzin...
Ze maakt daarbij geen hard onderscheid tussen atheïsten die hun tijd verspillen aan 'geloofsgesprek' en orthodoxe gelovigen die dat doen.
Ook een tussenvorm van atheïsme en gelovigheid als ik, die zich Quaker noemt, krijgt met enige regelmaat zo'n kwalificatie aan zijn broek van haar. :shock:
Ik snap wel hoe je aan mijn emailadres komt en dat je toen een officiele functie had binnen het forum, met bijbehorend uniform en versierselen. Maar we acteren toch met z'n allen gewoon in het geloofsforum. Acteren is een mooi woord voor lekker bezig zijn. En daarin communiceren we met elkaar via PB's. En zo benaderen we elkaar niet in de privésfeer. En zo is het goed. Want niet voor niets mogen we hier incognito acteren. Weer dat moeilijke woord. Dat is een groot goed. En aangezien velen hun persoonlijke naam in hun emailadres hebben verwerkt, zou die incognito-postie verloren gaan. En dat is niet de bedoeling. Laten we lekker uit elkaars privésfeer blijven.

Wat de top 10 betreft, zou ik het willen beperken tot de top 5. De hoeveelheid tijd die ze aan dit forum besteden is voldoende bewijs voor hun eenzaamheid.
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door hopper »

Daarom schrijft het Ene ook niet op dit forum en komt niet voor in de top 10 (Zelfs niet in de top 1!).
Het ontbreekt hem *) aan 'de ander' om eenzaam te zijn.......


*) Voor Petra 'haar'.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door hopper »

Ik zit me nu te bedenken dat het Ene geheel off topic is in dit draadje. Het Ene ontbreekt het aan 'de ander' om er mee te strijden.
Het zou een waardeloze forum deelnemer zijn. Want waar blijven we zonder 'de grote strijd'?!?!?
Wat zou de mens zijn zonder oorlog? Waar moeten we het dan nog over hebben?
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door peda »

hopper schreef: 15 mei 2021, 12:55 Ik zit me nu te bedenken dat het Ene geheel off topic is in dit draadje. Het Ene ontbreekt het aan 'de ander' om er mee te strijden.
Het zou een waardeloze forum deelnemer zijn. Want waar blijven we zonder 'de grote strijd'?!?!?
Wat zou de mens zijn zonder oorlog? Waar moeten we het dan nog over hebben?
Je kunt het op een positieve wijze met elkaar oneens zijn en natuurlijk ook op negatieve wijze. Zelf probeer ik zoveel mogelijk de positieve kant in mijn kijkvenster te houden, maar voor anderen ( de geboren strijders ) is dat hetzelfde als weglopen. Het bewijst opnieuw dat niet iedereen op gelijke wijze tikt. In ieder geval een visie die wel 100 % door iedereen gedeeld zal worden.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door Snelheid »

hopper schreef: 15 mei 2021, 12:55 Ik zit me nu te bedenken dat het Ene geheel off topic is in dit draadje. Het Ene ontbreekt het aan 'de ander' om er mee te strijden.
Het zou een waardeloze forum deelnemer zijn. Want waar blijven we zonder 'de grote strijd'?!?!?
Wat zou de mens zijn zonder oorlog? Waar moeten we het dan nog over hebben?
Zie het is in een denkraam vergrotend perspectief.Daarnaast kan je altijd nog een goed glas bier drinken met grove worst uit Groningen met hete mosterd waar de tranen van uit je neus lopen,dat is dan een hele strijd om ze binnen te houden;zie daar de strijd zal altijd met u zijn.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door hopper »

peda schreef: 15 mei 2021, 13:05
hopper schreef: 15 mei 2021, 12:55 Ik zit me nu te bedenken dat het Ene geheel off topic is in dit draadje. Het Ene ontbreekt het aan 'de ander' om er mee te strijden.
Het zou een waardeloze forum deelnemer zijn. Want waar blijven we zonder 'de grote strijd'?!?!?
Wat zou de mens zijn zonder oorlog? Waar moeten we het dan nog over hebben?
Je kunt het op een positieve wijze met elkaar oneens zijn en natuurlijk ook op negatieve wijze. Zelf probeer ik zoveel mogelijk de positieve kant in mijn kijkvenster te houden, maar voor anderen ( de geboren strijders ) is dat hetzelfde als weglopen. Het bewijst opnieuw dat niet iedereen op gelijke wijze tikt. In ieder geval een visie die wel 100 % door iedereen gedeeld zal worden.
De bedoeling van een forum is juist dat je van mening verschilt. Op een forum waar we het allen roerend eens zijn valt niks te schrijven.
Oneens-zijn is per definitie een positieve zaak binnen een forum mijn inziens.

Waar het schip strandt is de vereenzelviging met de mening. Dan breekt de 'grote strijd' uit. De kunst is dus om van mening te verschillen en tegelijkertijd strijdloos te blijven. Het Ene in de praktijk.
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door peda »

hopper schreef: 15 mei 2021, 14:51
peda schreef: 15 mei 2021, 13:05
hopper schreef: 15 mei 2021, 12:55 Ik zit me nu te bedenken dat het Ene geheel off topic is in dit draadje. Het Ene ontbreekt het aan 'de ander' om er mee te strijden.
Het zou een waardeloze forum deelnemer zijn. Want waar blijven we zonder 'de grote strijd'?!?!?
Wat zou de mens zijn zonder oorlog? Waar moeten we het dan nog over hebben?
Je kunt het op een positieve wijze met elkaar oneens zijn en natuurlijk ook op negatieve wijze. Zelf probeer ik zoveel mogelijk de positieve kant in mijn kijkvenster te houden, maar voor anderen ( de geboren strijders ) is dat hetzelfde als weglopen. Het bewijst opnieuw dat niet iedereen op gelijke wijze tikt. In ieder geval een visie die wel 100 % door iedereen gedeeld zal worden.
De bedoeling van een forum is juist dat je van mening verschilt. Op een forum waar we het allen roerend eens zijn valt niks te schrijven.
Oneens-zijn is per definitie een positieve zaak binnen een forum mijn inziens.

Waar het schip strandt is de vereenzelviging met de mening. Dan breekt de 'grote strijd' uit. De kunst is dus om van mening te verschillen en tegelijkertijd strijdloos te blijven. Het Ene in de praktijk.
Hopper,
Totaal mee eens !!
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door Snelheid »

hopper schreef: 15 mei 2021, 14:51
peda schreef: 15 mei 2021, 13:05
hopper schreef: 15 mei 2021, 12:55 Ik zit me nu te bedenken dat het Ene geheel off topic is in dit draadje. Het Ene ontbreekt het aan 'de ander' om er mee te strijden.
Het zou een waardeloze forum deelnemer zijn. Want waar blijven we zonder 'de grote strijd'?!?!?
Wat zou de mens zijn zonder oorlog? Waar moeten we het dan nog over hebben?
Je kunt het op een positieve wijze met elkaar oneens zijn en natuurlijk ook op negatieve wijze. Zelf probeer ik zoveel mogelijk de positieve kant in mijn kijkvenster te houden, maar voor anderen ( de geboren strijders ) is dat hetzelfde als weglopen. Het bewijst opnieuw dat niet iedereen op gelijke wijze tikt. In ieder geval een visie die wel 100 % door iedereen gedeeld zal worden.
De bedoeling van een forum is juist dat je van mening verschilt. Op een forum waar we het allen roerend eens zijn valt niks te schrijven.
Oneens-zijn is per definitie een positieve zaak binnen een forum mijn inziens.

Waar het schip strandt is de vereenzelviging met de mening. Dan breekt de 'grote strijd' uit. De kunst is dus om van mening te verschillen en tegelijkertijd strijdloos te blijven. Het Ene in de praktijk.
Maar nu zonder gekheid........ @Hopper geheel mee eens.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De grote strijd binnen het forum

Bericht door Bastiaan73 »

hopper schreef: 15 mei 2021, 14:51
peda schreef: 15 mei 2021, 13:05
hopper schreef: 15 mei 2021, 12:55 Ik zit me nu te bedenken dat het Ene geheel off topic is in dit draadje. Het Ene ontbreekt het aan 'de ander' om er mee te strijden.
Het zou een waardeloze forum deelnemer zijn. Want waar blijven we zonder 'de grote strijd'?!?!?
Wat zou de mens zijn zonder oorlog? Waar moeten we het dan nog over hebben?
Je kunt het op een positieve wijze met elkaar oneens zijn en natuurlijk ook op negatieve wijze. Zelf probeer ik zoveel mogelijk de positieve kant in mijn kijkvenster te houden, maar voor anderen ( de geboren strijders ) is dat hetzelfde als weglopen. Het bewijst opnieuw dat niet iedereen op gelijke wijze tikt. In ieder geval een visie die wel 100 % door iedereen gedeeld zal worden.
De bedoeling van een forum is juist dat je van mening verschilt. Op een forum waar we het allen roerend eens zijn valt niks te schrijven.
Oneens-zijn is per definitie een positieve zaak binnen een forum mijn inziens.

Waar het schip strandt is de vereenzelviging met de mening. Dan breekt de 'grote strijd' uit. De kunst is dus om van mening te verschillen en tegelijkertijd strijdloos te blijven. Het Ene in de praktijk.
Amen. Als je dit uitvergroot en naar alle strijd in de wereld kijkt komt die strijd ook door een vereenzelviging/identificatie met iets externs. Met dít volk, niet dát volk. Met déze religie, niet díe religie. Iets kleinschaliger dan de hele wereld maar groter dan dit forum: de voetbalwereld. Ik snap het spelletje prima maar het voetbalvirus heeft mij nooit kunnen besmetten; ik ben er blijkbaar immuun voor. Ik ben geboren en leefzaam in Den Haag. Ik zou dus vanuit de voetbalgedachte voor ADO Den Haag moeten zijn. Niet voor Ajax, niet voor Feyenoord. Ik kan er niks aan doen maar ik vind dit zo f*cking dom. Alsof je zelf bepaald hebt waar je wieg stond. Ik ben niet vóór de ene voetbalclub en tegen de andere, ik vind het allemaal primitief/stupide stammengedrag. Zie de hooligans...

Dit terzijde; die vereenzelviging doet me denken aan een mooi stukje van Bram Moerland:
Een man, oud van dagen, zal niet aarzelen om een klein kind, zeven dagen oud, te vragen naar de plaats van het leven, en hij zal leven. (Thomas evangelie, logion 4)
Waarom naar de plaats van het leven vragen aan een kind van zeven dagen?
In de joodse samenleving waartoe Jezus behoorde werden jongetjes op de achtste dag besneden. Althans, zo had Jahweh dat bevolen:
Al uw mannelijke kinderen moeten als ze acht dagen oud zijn besneden worden. Iedere onbesnedene moet uit zijn stam verwijderd worden. (Genesis 17:12)
Daarna was het kind 'een besnedene' en leerde het zichzelf ook te ervaren als een besnedene. Als je jezelf ervaart als 'een besnedene' ken je jezelf daarmee een identiteit toe die deel is van een collectief, je voegt jezelf daarmee in de kudde van alle besnedenen. Je zegt dan niet van jezelf: 'Ik ben die ik ben', maar 'Ik ben een besnedene.' Je identificeert je dan met een rolmodel uit een cultuur. Maar op de zevende dag, de dag vóór de besnijdenis, is het kind nog zichzelf, het is nog geen 'besnedene.' Daarom weet een kind van zeven dagen nog 'de plaats van het leven'.
Bron: https://www.brammoerland.com/boeken/bkg ... dstk1.html
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.