Israël en de gemeente

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

maritime schreef:
ericjan schreef:Maar de Besnijdenis als tegen van de eeuwige Belofte van G'd aan Israel aan de Joden zonder Yeshua blijft van kracht, gelijk die Belofte van kracht blijft.
Dat verbond aan de (natuurlijke) joden is volgens Paulus gestopt. Voor de natuurlijke joden is er geen tweede kans!! Zij vallen ook onder het nieuwe verbond.

Hebreeen 8:
7 Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht zijn geweest.
8 Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten;
9 Niet naar het verbond, dat Ik met hun vaderen gemaakt heb, ten dage, als Ik hen bij de hand nam, om hen uit Egypteland te leiden; want zij zijn in dit Mijn verbond niet gebleven, en Ik heb op hen niet geacht, zegt de Heere.
10 Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
11 En zij zullen niet leren, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, zeggende: Ken den Heere; want zij zullen Mij allen kennen van den kleine onder hen tot den grote onder hen.
12 Want Ik zal hun ongerechtigheden genadig zijn, en hun zonden en hun overtredingen zal Ik geenszins meer gedenken.
13 Als Hij zegt: Een nieuw verbond, zo heeft Hij het eerste oud gemaakt; dat nu oud gemaakt is en verouderd, is nabij de verdwijning.
/
Dit vers wordt door zoveel kerkelijke leren zo verkeerd uitgelegd helaas, zoals ook jij hier.
Het wordt ook altijd ingezet om de vervangingsleer te ondersteunen.
8 Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten.
Hie zit het hem in Ziet in die dagen..... Het wordt door Paulus aangehaald en hij spreekt hier over de toekomst, namelijk in die dagen, en die dagen worden in de Schrift aangeduid wanneer het over de eindtijd gaat.
Dat nieuwe Verbond gaat dus geheel NIET over het evangelie, maar helaas menen onterecht veel christenen overal in de Schrift Yeshua en het evangelie terug te zien, tot en met de opstanding uit de graven aan toe.

Want alles uit een profetie moet geschieden en niet een beetje ervan:
Zie de volgende citaten: Wederom in die dagen, de eindtijd.
G'd zet Hij zal Zijn Wetten (dat is de Joodse Wet die de Joden nu nog steeds volgen) in hun verstand leggen en in hun harten schrijven. En beloofd dat Hij hun G'd zal zijn en Israel Zijn Volk. (dit gaat niet over het evangelie, maar is een voortzetting van G'd Zijn Belofte aan Abraha, Isaac en Jacob.)

10 Want dit is het verbond, dat Ik met het huis Israëls maken zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven, en in hun harten zal Ik die inschrijven; en Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.

En hier zegt G'd dat heel Israel Hem zal kennen en dat is NOG niet geschied, dat gaat geschieden ind e eindtijd.
11 En zij zullen niet leren, een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder, zeggende: Ken den Heere; want zij zullen Mij allen kennen van den kleine onder hen tot den grote onder hen.

Kortom deze citaten die veel onterecht worden gebruikt gaan niet over het evangelie.
Ik antwoord je ciatten 1 voor 1 omdat het er veel zijn en ik niet weet hoeveel tijd ik zal hebben om alles te antwoorden. Indien mogelijk volgt later meer.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

maritime schreef:
ericjan schreef:Maar de Besnijdenis als tegen van de eeuwige Belofte van G'd aan Israel aan de Joden zonder Yeshua blijft van kracht, gelijk die Belofte van kracht blijft.
Dat verbond aan de (natuurlijke) joden is volgens Paulus gestopt. Voor de natuurlijke joden is er geen tweede kans!! Zij vallen ook onder het nieuwe verbond.

Hebreeen 9:
15 En daarom is Hij de Middelaar des nieuwen testaments, opdat, de dood daartussen gekomen zijnde, tot verzoening der overtredingen, die onder het eerste testament waren, degenen, die geroepen zijn, de beloftenis der eeuwige erve ontvangen zouden.
16 Want waar een testament is, daar is het noodzaak, dat de dood des testamentmakers tussen kome;
17 Want een testament is vast in de doden, dewijl het nog geen kracht heeft, wanneer de testamentmaker leeft.
18 Waarom ook het eerste niet zonder bloed is ingewijd.

22 En alle dingen worden bijna door bloed gereinigd naar de wet, en zonder bloedstorting geschiedt geen vergeving.
23 Zo was het dan noodzaak, dat wel de voorbeeldingen der dingen, die in de hemelen zijn, door deze dingen gereinigd werden, maar de hemelse dingen zelve door betere offeranden dan deze.
24 Want Christus is niet ingegaan in het heiligdom, dat met handen gemaakt is, hetwelk is een tegenbeeld van het ware, maar in den hemel zelven, om nu te verschijnen voor het aangezicht van God voor ons;
Hier zit hem weer de kneep:
15 En daarom is Hij de Middelaar des nieuwen testaments, opdat, de dood daartussen gekomen zijnde, tot verzoening der overtredingen, die onder het eerste testament waren, degenen, die geroepen zijn, de beloftenis der eeuwige erve ontvangen zouden.
Zoals ik vaker aangeef hier is Yeshua Zijn Kruisoffer in beginsel bedoeld geweest voor de Joden, het volk Israel. Dit om de vele en talloze Beloften van G'd aan Israel over redding, mogelijk te maken.
Derhalve staat er ook tot verzoening der overtredingen, die onder het eerste testament ware. Dat zijn dus de Joden, het volk Israel de nakomelingen van Isaac en Jacob, waarop de eeuwige Belofte van G'd rust.
Om deze reden is de Joodse tempel ook vernietigd en zijn de offers conform de Joodse Wet niet meer nodig, omdat Yeshua DAT offer heeft gebracht.

Bijvoorbeeld Psalm 105
Het verbond van G'd met Israel is Eeuwig geldig en vanwege Zijn Belofte aan Isaac en eed aan Jacob, komt G'd die na.

6 nakomelingen van Abraham, Zijn dienaar,
kinderen van Jakob, Zijn uitverkorenen.
7 Hij is de HEERE, onze God,
Zijn oordelen gaan over heel de aarde.
8 Hij denkt aan Zijn verbond voor eeuwig,
aan de belofte die Hij gedaan heeft, tot in duizend generaties,
9 aan het verbond dat Hij met Abraham gesloten heeft,
en Zijn eed aan Izak.

10 Voor Jakob heeft Hij het vastgesteld als een verordening,
voor Israël als een eeuwig verbond,


Ik gebruik even Psalmen, er zijn er meer.
Maar menig christen legt het OT naast zich neer en kent het nauwelijks, maar uit Psalmen worden verzen gehaald en derhalve spreek ik de hoop uit dat dit dan geld voor HEEL de Psalmen.

En in het NT, Romeinen11
Wij als christenen tegen de natuur in op de Olijfboom geent, moeten niet oordelen over Joden die van nature op die olijfboom thuishoren en daarmee wijs zijn in eigen oog.

24 Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom.
25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.

Israel is door G'd bewust verhard voor het evangelie, opdat G'd Zijn Eeuiwge Beloften aan hen kan en zal nakomen.

Ook hier weer spreekt Paulus over het nieuwe Verbond, maar nu duidelijker dat heel Israel zalig zal worden.
(zalig worden is dat G'd de zonden niet meer toerekent, dus Genade)
En de reden geeft G'd ook, omdat Israel geliefden zijn vanwege hun voorvaderen, Isaac en Jacob.
26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.
28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

maritime schreef:
ericjan schreef:Maar de Besnijdenis als tegen van de eeuwige Belofte van G'd aan Israel aan de Joden zonder Yeshua blijft van kracht, gelijk die Belofte van kracht blijft.
Dat verbond aan de (natuurlijke) joden is volgens Paulus gestopt. Voor de natuurlijke joden is er geen tweede kans!! Zij vallen ook onder het nieuwe verbond.


. Jezus zeide tot hen: Hebt gij nooit gelezen in de Schriften: De steen, die de bouwlieden af­gekeurd hadden, deze is tot een hoeksteen geworden; van de Here is dit geschied, en het is wonderlijk in onze ogen?
Daarom, Ik zeg u, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden en het zal gegeven worden aan een volk, dat de vruchten daarvan opbrengt. (En wie op deze steen valt, zal verpletterd worden, en op wie hij valt, die zal hij vermorzelen.) En toen de overpriesters en de Farizeeën zijn gelijkenissen hadden gehoord, begrepen zij, dat Hij hen bedoelde. En hoewel zij Hem trachtten te grijpen, vreesden zij de scharen, daar die Hem voor een profeet hielden.” Matteüs 21:33-46

Jezus spreekt hier duidelijk taal.
Daarom, Ik zeg u, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden en het zal gegeven worden aan een volk, dat de vruchten daarvan opbrengt.” Matteüs 21:43
Deze duidelijke taal gaat niet tegen het hele Joodse volk, vers 45 bewijst dat geluukig ook.
Yeshua richt Zich hier tegen de paar overpriesters en Farizeeën, die beter wisten maar hun eigen macht in stand wilden houden (vergelijkbaar met de RKK in het christendom zeg maar)
45 En toen de overpriesters en Farizeeën deze gelijkenissen van Hem hoorden, begrepen zij dat Hij over hen sprak.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

maritime schreef:
ericjan schreef: Om tot de olijfboom, het ware Israël, te behoren is er een voorwaarde. Die voorwaarde is geloof in de belofte. Zonder dat geloof is men geen Israël. Door dat geloof behoort men tot het ware (geestelijke) Israël.
“Maar het is niet mogelijk, dat het woord Gods zou vervallen zijn. Want niet allen, die van Israël afstammen, zijn Israël, en zij zijn ook niet allen kinderen, omdat zij nageslacht van Abraham zijn, maar: Door Isaak zal men van nageslacht van u spreken. Dat wil zeggen: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen Gods, maar de kinderen der belofte gelden voor nageslacht.” Romeinen 9: 6-8. “En gij, broeders, zijt, evenals Isaak, kinderen der belofte.” Galaten 4: 28.
Hier wordt eveneens een klassieke fout gemaakt:
Hier wordt gesproken tegen Joden die NU christen geworden zijn.
Zij echter willen weer vasthouden aan de Joodse Wet van G'd om OOK tezamen met Genade in Yeshua de Belofte van G'd aan Israel te behouden.
(zie citaten ervoor 8-20) En DAT kan NOOIT !
Men valt als Jood onder het eerste Eeuwige verbond van G'd naar Israel OF men krijgt Genade in Christus waar mee de Belofte tav Israel voor die christen vervallen. (Let op, niet de gehel Belofte van G'd aan Israel vervalt, dat is de klassieke fout)
Dus Paulus stelt hier de Joden die Christus zijn gaan volgen gerust dat ze ook in Christus zonder Joodse Wet van G'd kind van de Belofte blijven. Geldt evenzo voor de citaat hieronder.
maritime schreef:Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk of vrouwelijk: gij allen zijt immers één in Christus Jezus. Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.” Galaten 3: 26-29.
In Christus maakt Jood of Griek niet meer uit, Yeshua brengt de Genade.
Maar zonder Christus is er nog steeds het Eewige Verbond van G'd met israel en Zijn Beloften tav Isaac en Jacob. Die zijn NOOIT opgeheven.
27 Want u allen die in Christus gedoopt bent, hebt zich met Christus bekleed.
28 Daarbij is het niet van belang dat men Jood is of Griek; daarbij is het niet van belang dat men slaaf is of vrije; daarbij is het niet van belang dat men man is of vrouw; want allen bent u één in Christus Jezus.
29 En als u van Christus bent, dan bent u Abrahams nageslacht en overeenkomstig de belofte erfgenamen.


Dus in Christus mogen wij uit de heidneen dezelfde aanspraak maken op de Belofte als Israel.
En Joden blijven in Christus dezelfde aanspraken maken op die Belofte aan Israel ook als ze Christus volgen, zonder de Joodse Wet aan te houden.

Immers de Joodse Wet van G'd was ingesteld door G'd om Israel/Joden apart te zetten als Zijn uitverkoren Volk met de Beloften aan hun voorouderen gedaan, Isaac en Jacob. Dat is de reden van Joden om de Joodse Wet van G'd te eerbiedigen, om onder de belofte te blijven.
Dit blijft eeuwig zo voor Joden maar voor de Joden die Yeshua volgen zijn van de Joodse Wet van G'd ontslagen en vrij ervan, want in Christus vallen zij eveneens onder de Belofte.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
maritime
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2016, 05:22
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door maritime »

Maar zonder Christus is er nog steeds het Eewige Verbond van G'd met israel en Zijn Beloften tav Isaac en Jacob. Die zijn NOOIT opgeheven.
Dit is niet waar.
Je gaat trouwens voorbij aan vers : 8 Want hen berispende, zegt Hij tot hen: Ziet, de dagen komen, spreekt de Heere, en Ik zal over het huis Israëls, en over het huis van Juda een nieuw verbond oprichten;
Met Christus blijft het eeuwige verbond met Abraham bestaan. De Here Jesus is "Israel" (Hij is immers koning van Israel), ieder die in Hem gelooft is het "geestelijke" volk Israel zowel jood, griek en heiden.
Voor Joden geld hetzelfde om het eeuwige leven (genade van God) te ontvangen. De Here Jezus zegt immers "Ik ben de weg, de waarheid en het leven, niemande komt toto de Vader dan door Hem. Tevens zegt Hij: Ik ben de ware wijnstok (olijfboom).
De Joden kunnen niet om Hem heen.

Paulus spreekt tot de heidenen over zijn groot hartzeer en zijn groot verlangen dat zijn verwanten naar het vlees deel zouden hebben aan de beloften door het geloof. Hij beijvert zich om enigen uit hen te behouden. “Ik spreek tot u, heidenen. Juist omdat ik apostel der heidenen ben, acht ik dit de heerlijkheid van mijn bediening, dat ik zo mogelijk de naijver van mijn vlees (en bloed) mocht opwekken, en enigen uit hen behouden.” Romeinen 11: 13, 14.

Door het geloof zijn de Israëlieten verbonden met de olijfboom. Er is maar één olijfboom en de verbinding met die boom is door geloof.
Jezus Christus is de saprijke wortel van de olijfboom.
“Zijn de eerstelingen heilig, dan ook het deeg, en is de wortel heilig, dan ook de takken. Indien nu enkele van de takken weggebroken zijn en gij als wilde loot daartussen geënt zijt en aan de saprijke wortel van de olijf deel hebt gekregen, beroemt u dan niet tegen de takken! Indien gij u ertegen beroemt – niet gij draagt de wortel, maar de wortel ú. Gij zult dan zeggen: er zijn takken weggebroken, opdat ik als loot geënt zou worden. Goed! Zij zijn om hun ongeloof weggebroken en gij staat door het geloof. Weest niet hoogmoedig, maar vrees! Want indien God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, Hij zal ook u niet sparen. Let dan op de goedertierenheid Gods en zijn gestrengheid: over de gevallenen gestrengheid, maar over u goedertierenheid Gods, indien gij bij de goedertierenheid blijft: anders zult ook gij weggekapt worden. Maar ook zij zullen, wanneer zij niet bij hun ongeloof blijven, weder geënt worden; God is immers bij machte hen opnieuw te enten.” Romeinen 11: 16-23.

Om tot de olijfboom, het ware Israël, te behoren is er een voorwaarde. Die voorwaarde is geloof in de belofte. Zonder dat geloof is men geen Israël. Door dat geloof behoort men tot het ware (geestelijke) Israël.
“Maar het is niet mogelijk, dat het woord Gods zou vervallen zijn. Want niet allen, die van Israël afstammen, zijn Israël, en zij zijn ook niet allen kinderen, omdat zij nageslacht van Abraham zijn, maar: Door Isaak zal men van nageslacht van u spreken. Dat wil zeggen: niet de kinderen van het vlees zijn kinderen Gods, maar de kinderen der belofte gelden voor nageslacht.” Romeinen 9: 6-8. “En gij, broeders, zijt, evenals Isaak, kinderen der belofte.” Galaten 4: 28.
“Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. Hierbij is geen sprake van Jood of Griek, van slaaf of vrije, van mannelijk of vrouwelijk: gij allen zijt immers één in Christus Jezus. Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen.” Galaten 3: 26-29.

29 Doch gelijkerwijs toen, die naar het vlees geboren was, vervolgde dengene, die naar den Geest geboren was, alzo ook nu.
30 Maar wat zegt de Schrift? Werp de dienstmaagd uit en haar zoon; want de zoon der dienstmaagd zal geenszins erven met den zoon der vrije.
31 Zo dan, broeders, wij zijn niet kinderen der dienstmaagd, maar der vrije.

Zo is het nu nog steeds.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Je hele reactie, waarvoor dank, is te weerleggen met het feit waar je in mijn reactie ook niet op in gaat.
De ciataten zijn in het licht van Joden die Christen zijn geworden.
Dus nogmaals, de Joodse Wet van G'd heeft G'd ingesteld voor ALLEEN de nakomelingen van Isaac en Jacob en heeft als doel dat de Joden binnen de voorwaarden van G'd Zijn Eeuwige Belofte aan Isaac en Jacob blijven.
Wanneer een Jood nu volgeling van Christus is geworden is het zinloos om de Joodse Wet van G'd te houden om daarmee binnen de Belofte van G'd aan Israel proberen te blijven. In Christus immers hebben ze dat evenzo, leert de Schrift.

Dat alles gaat dus alleen op voor Joden die Christen geworden zijn, tussen Jood en Griek is geen verschil meer onder de volgelingen van Cristus.
Maar daarbuiten blijven alle eeuiwge Beloften van G'd aan Israel overeind.

Derhalve zegt paulus ook tegen de Joden die nu Christus volgen EVENALS!
En gij, broeders, zijt, evenals Isaak, kinderen der belofte
U evenals Isaak, dus net als de Joden, ook kinderen van de Belofte.

Waarom zou Paulus uberhaubt beginnen over Hagar en Isaac tegen heidenen die Christen geworden waren? Die kenden beiden niet eens.
Omdat Paulus het heeft tegen Joden die Christus gingen volgen en Hagar wel kenden.
Derhalve zet Paulus dat ze nu niet meer onder de Wet van G'd dtaan als Joden maar vrij zijn in Christus.
Zo dan, broeders, wij zijn niet kinderen der dienstmaagd, maar der vrije

Je maakt een veel gemaakte klassieke fout die helaas veelvuldig in de christelijke leer is ingeslopen.
Men overziet het kernfeit dat het hier tegen Joden is gericht die Christen zijn geworden.
Niet tegen heidenen die Christen zijn geworden en niet tegen Joden die niets van Christus willen weten.

Zoals de Schrift ook waarschuwt.
2 Zie, Ik ga Jeruzalem maken tot een bedwelmende beker voor alle volken rondom, ja, ook tegen Juda zal het gaan bij de belegering van Jeruzalem.
3 Op die dag zal het gebeuren dat Ik Jeruzalem zal maken tot een steen die moeilijk te tillen is voor al de volken. Allen die hem optillen, zullen zichzelf zeker diepe sneden toebrengen, en al de volken van de aarde zullen zich tegen haar verzamelen.

Jesaja 60

Romeinen 11 legt het ook allemaal uit.
1 Ik zeg dan: Heeft God Zijn volk verstoten? Volstrekt niet! Ik ben immers ook een Israëliet, uit het nageslacht van Abraham, van de stam Benjamin.
2 God heeft Zijn volk, dat Hij van tevoren kende, niet verstoten. Of weet u niet wat de Schrift zegt in de geschiedenis van Elia, hoe hij God aanspreekt over Israël en zegt:

25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.
--> Paulus legt uit om te voorkomen dat christenen trots zouden worden, dat JHWH een verharding op Israël heeft gelegd om het evangelie niet aan te nemen, in beginsel hadden de Joden anders NOOIT Jezus Christus geofferd, zoals het heilsplan was.

26 En zo zal heel Israël zalig worden, zoals geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
--> Israel wordt dus zalig worden.
Zalig = niet geoordeeld worden, dat is genade.
Romeinen 4:7-8
7 Welzalig zijn zij van wie de ongerechtigheden vergeven, en van wie de zonden bedekt zijn
8 welzalig is de man aan wie de Heere de zonde niet toerekent.
27 En dit is het verbond van Mij met hen, wanneer Ik hun zonden zal wegnemen.
--> JHWH beloofd de zonden van de Joden Zelf weg te halen, G'd zal het doen, niet de Joden.

28 Zij zijn weliswaar wat het Evangelie betreft vijanden vanwege u, maar wat de verkiezing betreft geliefden vanwege de vaderen.
--> Joden dienen evangelie niet, maar worden door JHWH geliefd omwille van hun voorvaderen, waarmee JHWH Zijn eerste verbond heeft gesloten.
29 Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.
--> JHWH Zijn Genade is enorm en onbegrijpelijk.

Ten slotte beloofd G'd dat OMDAT hij niet Joden genade schenkt in Christus, dat Hij des te meer straks de Joden Genade zal verlenen.
30 Zoals ook u immers voorheen God ongehoorzaam was, maar nu ontferming verkregen hebt door hun ongehoorzaamheid,
--> Christenen zijn/waren ook ongehoorzaam en zondig, we zondigen immers omdat we zondig zijn, we zijn niet zondig doordat we zondigen. Door de ongehoorzaamheid van de Joden kon JHWH Jezus door hen laten kruisigen om christenen uit de heidenen te redden !
31 zo zijn ook zij nu ongehoorzaam geworden, opdat ook zij door de ontferming die u bewezen is, ontferming zouden verkrijgen.
--> De Joden moesten ongehoorzaam zijn, maar ontvangen uiteindelijk dezelfde ontferming die wij als christenen hebben mogen ontvangen.
32 Want God heeft hen allen in ongehoorzaamheid opgesloten om Zich over allen te ontfermen.
--> De Joden zijn ongehoorzaam zodat G'd Zich over hen kan ontfermen en wellicht om zo Zijn Eeuige Beloften aan hen na te kunnen komen.
Want zoals G'd in de Schrift eerder zegt in romeinen 9:
18 Dus Hij ontfermt Zich over wie Hij wil, en Hij verhardt wie Hij wil.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Door toedoen van de Roomse kerk is het Christendom ontjoodst helaas.
De niet toegestane afbeelding van Yeshua is bewust verwestelijkt, terwijl de Schrift kenbaar maakt dat Yeshua als orthodoxe Jood door het leven ging, een Rabbi.
Ook probeerde en probeert de Roomse kerk de plek in te nemen van Israel. Of te wel vervangingsteologie.
Maar ze kunnen er niet omheen, Yeshua zal als de Messials, de Leeuw van Juda wederkeren, niet naar Rome maar toch echt naar Jeruzalem.
Wie goed de Schrift leest herkent wel veel citaten waarin de Roomse kerk duidelijk herkenbaar is, in een minder fraai daglicht.

In WW2 heeft dit tot een smet op het christendom geleid tav de Joden die vervolgd omgebracht zijn.
Niet zo gek dat menig Jood wantrouwig naar de christen in het algemeen kijkt.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
peda
Berichten: 20574
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door peda »

ericjan schreef:Door toedoen van de Roomse kerk is het Christendom ontjoodst helaas.
De niet toegestane afbeelding van Yeshua is bewust verwestelijkt, terwijl de Schrift kenbaar maakt dat Yeshua als orthodoxe Jood door het leven ging, een Rabbi.
Ook probeerde en probeert de Roomse kerk de plek in te nemen van Israel. Of te wel vervangingsteologie.
Maar ze kunnen er niet omheen, Yeshua zal als de Messials, de Leeuw van Juda wederkeren, niet naar Rome maar toch echt naar Jeruzalem.
Wie goed de Schrift leest herkent wel veel citaten waarin de Roomse kerk duidelijk herkenbaar is, in een minder fraai daglicht.

In WW2 heeft dit tot een smet op het christendom geleid tav de Joden die vervolgd omgebracht zijn.
Niet zo gek dat menig Jood wantrouwig naar de christen in het algemeen kijkt.
In de geschiedenis is heel duidelijk de rode draad zichtbaar, waarlangs geleidelijk de splitsing verliep tussen christen-joden en christen-heidenen. Vergeet niet dat na de Bar-Kochba opstand (ca 135 n C ) de christen-joden het ontzettend zwaar te verduren hadden onder de Romeinen, hoewel de christen-joden zich volledig afzijdig hadden gehouden, maar wel als mede-Joden werden gezien. Sedertdien hadden de christen-heidenen het voor het zeggen in de vroege kerk, verkregen de bisschopszetels en vormden de groep van de kerkvaders in de latere tweede eeuw. Het is dan ook in mijn optiek helder dat de verwijdering van de oorspronkelijke Joodse wortels onder van origine heidenen steeds krachtiger werd. Een vruchtbare bodem voor het opkomen van de latere vervangingsleer. Gods Sturende Hand ?
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

peda schreef:
ericjan schreef:Door toedoen van de Roomse kerk is het Christendom ontjoodst helaas.
De niet toegestane afbeelding van Yeshua is bewust verwestelijkt, terwijl de Schrift kenbaar maakt dat Yeshua als orthodoxe Jood door het leven ging, een Rabbi.
Ook probeerde en probeert de Roomse kerk de plek in te nemen van Israel. Of te wel vervangingsteologie.
Maar ze kunnen er niet omheen, Yeshua zal als de Messials, de Leeuw van Juda wederkeren, niet naar Rome maar toch echt naar Jeruzalem.
Wie goed de Schrift leest herkent wel veel citaten waarin de Roomse kerk duidelijk herkenbaar is, in een minder fraai daglicht.

In WW2 heeft dit tot een smet op het christendom geleid tav de Joden die vervolgd omgebracht zijn.
Niet zo gek dat menig Jood wantrouwig naar de christen in het algemeen kijkt.
In de geschiedenis is heel duidelijk de rode draad zichtbaar, waarlangs geleidelijk de splitsing verliep tussen christen-joden en christen-heidenen. Vergeet niet dat na de Bar-Kochba opstand (ca 135 n C ) de christen-joden het ontzettend zwaar te verduren hadden onder de Romeinen, hoewel de christen-joden zich volledig afzijdig hadden gehouden, maar wel als mede-Joden werden gezien. Sedertdien hadden de christen-heidenen het voor het zeggen in de vroege kerk, verkregen de bisschopszetels en vormden de groep van de kerkvaders in de latere tweede eeuw. Het is dan ook in mijn optiek helder dat de verwijdering van de oorspronkelijke Joodse wortels onder van origine heidenen steeds krachtiger werd. Een vruchtbare bodem voor het opkomen van de latere vervangingsleer. Gods Sturende Hand ?
Wanneer je regelmatig in Jeruzalem komt zoals ik, dan zie je tevaak christenen daar lopen in een poging te evangeliseren. Ze kennen doorgaans amper de Schrift en geloven deze zelden woordelijk. Dat is al problematisch, want een Jood heeft doorgaans gedegen kennis van de Tenach/Torah.
Al vinger wijzend lopen ze daar ieder aan te klampen en rakelen hun ingestudeerde riedeltje op. Niet gehinderd door maar enige kennis van et Jodendom of het OT. Plaatsvervangende schaamte krijg ik ervan.
Terijl de Messiaanse Joden (Christen-Joden) veel succesvoller zijn, ze begrijpen het Jodendom wel en benaderen met begrip.

De Roomse kerk wilde een leugen-theorie laten ontstaan dat zij de plaats in konden nemen van de Joden en als het even kon Rome van Jeruzalem.
Niet voor niets trok G'd Zich terug uit de Roomse kerk en is deze langzaam maar zeker aan het instorten.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
peda
Berichten: 20574
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door peda »

ericjan schreef:
Wanneer je regelmatig in Jeruzalem komt zoals ik, dan zie je tevaak christenen daar lopen in een poging te evangeliseren.
Ooit ben ik langdurig in Israel geweest en heb daar toen vele in de bijbel genoemde plaatsen bezocht. Het was ondanks de immense toeristen industrie zeer indrukwekkend. Als herinnering heb ik toen een paar flesjes gezuiverd Jordaan water meegebracht, waarvan de inhoud mede werd gebruikt bij de doop van onze kleinkinderen. Ook kocht ik in Jeruzalem bij een Arabier vlak bij de rest tempelmuur een heel mooie antieke Joodse Jad, die thuis nog steeds een ereplaats heeft op de originele Statenbijbel daterend uit begin 18e eeuw. In ieder geval oud bij oud. Jij bent echt te benijden dat je frequent in Jeruzalem komt. Tijdens mijn verblijf aldaar kwam er op hetzelfde tijdstip ook een Amerikaanse president op bezoek en je weet niet wat je dan meemaakt aan veiligheidsmaatregelen. Zelfs de deksels van het riool waren dicht gesoldeerd en werden desondanks toch nog om de twee uren gecontroleerd. Reeksen aan scherpschutters op de hogere daken, talloze hondenstaffels op straat, meerdere militaire helicopters in de lucht en een karavaan van volledig geblindeerde auto's waarin ergens de president zat. Op de route-straten mocht niemand tijdelijk lopen of staan en de ramen langs de route moesten gesloten blijven. Wat een complete leegte in deze doorgaans bruisende stad. Bij het passeren reden alle auto's met een onvoorstelbaar hoge snelheid voorbij. In de auto een glas wijn nuttigen, uitgesloten. :!:
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

peda schreef:
ericjan schreef:
Wanneer je regelmatig in Jeruzalem komt zoals ik, dan zie je tevaak christenen daar lopen in een poging te evangeliseren.
Ooit ben ik langdurig in Israel geweest en heb daar toen vele in de bijbel genoemde plaatsen bezocht. Het was ondanks de immense toeristen industrie zeer indrukwekkend. Als herinnering heb ik toen een paar flesjes gezuiverd Jordaan water meegebracht, waarvan de inhoud mede werd gebruikt bij de doop van onze kleinkinderen. Ook kocht ik in Jeruzalem bij een Arabier vlak bij de rest tempelmuur een heel mooie antieke Joodse Jad, die thuis nog steeds een ereplaats heeft op de originele Statenbijbel daterend uit begin 18e eeuw. In ieder geval oud bij oud. Jij bent echt te benijden dat je frequent in Jeruzalem komt. Tijdens mijn verblijf aldaar kwam er op hetzelfde tijdstip ook een Amerikaanse president op bezoek en je weet niet wat je dan meemaakt aan veiligheidsmaatregelen. Zelfs de deksels van het riool waren dicht gesoldeerd en werden desondanks toch nog om de twee uren gecontroleerd. Reeksen aan scherpschutters op de hogere daken, talloze hondenstaffels op straat, meerdere militaire helicopters in de lucht en een karavaan van volledig geblindeerde auto's waarin ergens de president zat. Op de route-straten mocht niemand tijdelijk lopen of staan en de ramen langs de route moesten gesloten blijven. Wat een complete leegte in deze doorgaans bruisende stad. Bij het passeren reden alle auto's met een onvoorstelbaar hoge snelheid voorbij. In de auto een glas wijn nuttigen, uitgesloten. :!:
Ja Peda, Israel en Jeruzalem is heel bijzonder, bij de klaagmuur voel ik de aanwezigheid van G'd meer dan waar dan ook ter wereld.
Bijzonder de doop met dat water uit de Jordaan :D

Helaas is men in Israel al vanaf de heroprichting ervan genoodzaakt om te leven onder voortdurende dreiging van islamitische terroristen aanvallen. Waar men vanuit Europa dikwijls met de vinger wees met, "die palestijn had alleen maar een mes" en werd neergeschoten, ervaren we nu in Europa "gelukkig" een klein beetje het zelfde. En kijk eens hoe er nu moord en brand wordt geschreeuwd, wat terrecht is overigens, maard at was het in Israel altijd ook al. Of de strenge toegangscontroles in Israel vanuit Gaza, nu wordt hier in Europa ook opgeroepen tot strengere beveiliging en dan zullen automatisch baarden en hoofddoekjes extra verdacht zijn. Wanneer het gevaar eruit ziet als een eend, kwakt als een eend en loopt als een eend, dan zal de aandacht meer uitgaan naar eenden. ;)

Wat betreft de US president, ook elders worden de putdeksels dichtgelast op de plaats van bezoek, is standaard procedure.
Zelf vind ik het dan weer intressant om in Jeruzalem te zijn op het moment dat Trump daar was, geweldig namelijk de steun en liefde die Trump eindelijk voor Israel aan de dag legt. Niet praten maar doen en daar hou ik van.

Over evangelisatie in Israel vind ik dit een intressant stuk over een heel boeiende persoon:
https://christenenvoorisrael.nl/2018/09 ... luisteren/
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Martha »

ericjan schreef:
peda schreef:
ericjan schreef:Door toedoen van de Roomse kerk is het Christendom ontjoodst helaas.
De niet toegestane afbeelding van Yeshua is bewust verwestelijkt, terwijl de Schrift kenbaar maakt dat Yeshua als orthodoxe Jood door het leven ging, een Rabbi.
Ook probeerde en probeert de Roomse kerk de plek in te nemen van Israel. Of te wel vervangingsteologie.
Maar ze kunnen er niet omheen, Yeshua zal als de Messials, de Leeuw van Juda wederkeren, niet naar Rome maar toch echt naar Jeruzalem.
Wie goed de Schrift leest herkent wel veel citaten waarin de Roomse kerk duidelijk herkenbaar is, in een minder fraai daglicht.

In WW2 heeft dit tot een smet op het christendom geleid tav de Joden die vervolgd omgebracht zijn.
Niet zo gek dat menig Jood wantrouwig naar de christen in het algemeen kijkt.
In de geschiedenis is heel duidelijk de rode draad zichtbaar, waarlangs geleidelijk de splitsing verliep tussen christen-joden en christen-heidenen. Vergeet niet dat na de Bar-Kochba opstand (ca 135 n C ) de christen-joden het ontzettend zwaar te verduren hadden onder de Romeinen, hoewel de christen-joden zich volledig afzijdig hadden gehouden, maar wel als mede-Joden werden gezien. Sedertdien hadden de christen-heidenen het voor het zeggen in de vroege kerk, verkregen de bisschopszetels en vormden de groep van de kerkvaders in de latere tweede eeuw. Het is dan ook in mijn optiek helder dat de verwijdering van de oorspronkelijke Joodse wortels onder van origine heidenen steeds krachtiger werd. Een vruchtbare bodem voor het opkomen van de latere vervangingsleer. Gods Sturende Hand ?
Wanneer je regelmatig in Jeruzalem komt zoals ik, dan zie je tevaak christenen daar lopen in een poging te evangeliseren. Ze kennen doorgaans amper de Schrift en geloven deze zelden woordelijk. Dat is al problematisch, want een Jood heeft doorgaans gedegen kennis van de Tenach/Torah.
Al vinger wijzend lopen ze daar ieder aan te klampen en rakelen hun ingestudeerde riedeltje op. Niet gehinderd door maar enige kennis van et Jodendom of het OT. Plaatsvervangende schaamte krijg ik ervan.
Terijl de Messiaanse Joden (Christen-Joden) veel succesvoller zijn, ze begrijpen het Jodendom wel en benaderen met begrip.

De Roomse kerk wilde een leugen-theorie laten ontstaan dat zij de plaats in konden nemen van de Joden en als het even kon Rome van Jeruzalem.
Niet voor niets trok G'd Zich terug uit de Roomse kerk en is deze langzaam maar zeker aan het instorten.
Goedenavond meneer Eric Jan,

U kon er niet verder naast zitten. Ondanks het gegeven dat de Rooms Katholieke Kerk zich van binnenuit en van buitenaf in verdrukking bevindt, groeit zij nog steeds (http://www.missio.nl/nieuwses/groei-katholieke-kerk/ ). De enige plek waar het in rap tempo afneemt is atheistisch verislamiserend Europa. Dat deze grote afval zou plaatsvinden, werd tweeduizend jaar geleden reeds voorzegd.

Als ik u was, zou ik mij, - aangezien u met uw smadelijke houding bijdraagt tot het lijden van de uiterlijk zeer herkenbare en daarom meest kwetsbare Voorhoede van de Gemeenschap, het Lichaam van Christus, waarvan u pretendeert deel uit te maken, - meer zorgen maken om mijn eigen zonden dan die u vanaf de zijlijn meent te vinden in de Heilige Kerk en anders-dan-u-denkenden. Het is nog steeds niet te laat u daarvan te bekeren. Als eenmansfractie in het Ericjanisme blijft het vrij lastig om handen en voeten aan Christus te geven. De priesters die tijdens de dienst van Christus in Europa en daarbuiten van het fysieke leven werden beroofd, hielden in navolging van de heiligen, waaronder de heilige Paulus en de heilige Petrus, stand.... Wij zouden ons beter tien keer kunnen bezinnen voordat wij smadelijk spreken over de Heilige Kerk, het Lichaam van Christus.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Martha schreef: 05 sep 2018, 18:01
Als ik u was, zou ik mij, - aangezien u met uw smadelijke houding bijdraagt tot het lijden van de uiterlijk zeer herkenbare en daarom meest kwetsbare Voorhoede van de Gemeenschap, het Lichaam van Christus, waarvan u pretendeert deel uit te maken, - meer zorgen maken om mijn eigen zonden dan die u vanaf de zijlijn meent te vinden in de Heilige Kerk en anders-dan-u-denkenden. Het is nog steeds niet te laat u daarvan te bekeren. Als eenmansfractie in het Ericjanisme blijft het vrij lastig om handen en voeten aan Christus te geven. De priesters die tijdens de dienst van Christus in Europa en daarbuiten van het fysieke leven werden beroofd, hielden in navolging van de heiligen, waaronder de heilige Paulus en de heilige Petrus, stand.... Wij zouden ons beter tien keer kunnen bezinnen voordat wij smadelijk spreken over de Heilige Kerk, het Lichaam van Christus.
Er bestaat geen heilige kerkgenootschap Martha, zeker niet een kerk met de geschiedenis van de RKK en de huidige smeerlapperij die er veelvuldig plaatsvind. Alles behalve heilig dus.

Romeinen 7:12 Zo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig en rechtvaardig en goed.
G'd leert ons immers dat we de boom aan de vruchten ervan kunnen herkennen in Matteüs 7:15-23.
18 Een goede boom kan geen slechte vruchten voortbrengen en een slechte boom kan geen goede vruchten voortbrengen.

De mens ziet dus aan de daden (vruchten) van de RKK in verleden en heden dat het geen goede boom betreft.

Daarbij is het fundament dat Petrus en Paulus de eerste paus geweest zouden zijn onjuist.
De Schrift beschrijft immers een heel andere vorm van kerkgenootschap.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Martha schreef: 05 sep 2018, 18:01
U kon er niet verder naast zitten. Ondanks het gegeven dat de Rooms Katholieke Kerk zich van binnenuit en van buitenaf in verdrukking bevindt, groeit zij nog steeds (http://www.missio.nl/nieuwses/groei-katholieke-kerk/ ). De enige plek waar het in rap tempo afneemt is atheistisch verislamiserend Europa. Dat deze grote afval zou plaatsvinden, werd tweeduizend jaar geleden reeds voorzegd.

Als ik u was, zou ik mij, - aangezien u met uw smadelijke houding bijdraagt tot het lijden van de uiterlijk zeer herkenbare en daarom meest kwetsbare Voorhoede van de Gemeenschap, het Lichaam van Christus, waarvan u pretendeert deel uit te maken, - meer zorgen maken om mijn eigen zonden dan die u vanaf de zijlijn meent te vinden in de Heilige Kerk en anders-dan-u-denkenden.
Nergens pretendeer ik zonder zonden te zijn,
Maar conform de Schrift belijd ik mijn zonden in gebed in Naam van Yeshua aan G'd en vraag vergeving ervoor.
Aan G'd in Yeshua's Naam dus en niet een een priester die meent dat ie gerechtigd is om als plaatsvervanger van Yeshua vergeving te mogen verlenen.

Immers de Schift leert dat een ieder die oprecht Christus dient geheligd wordt, maar dus NIET heilig is. Dat geldt ook voor de RKK paus.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
maritime
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2016, 05:22
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door maritime »

ericjan 3 Op die dag zal het gebeuren dat Ik Jeruzalem zal maken tot een steen die moeilijk te tillen is voor al de volken. Allen die hem optillen, zullen zichzelf zeker diepe sneden toebrengen, en al de volken van de aarde zullen zich tegen haar verzamelen.
Jezus geeft dat als volgt weer in een ge­lijkenis, de gelijkenis van de onrechtvaar­dige pachters.
“Hoort een andere gelijkenis. Er was een heer des huizes, die een wijngaard plantte, en er een heg omheen zette, en er een wijn­pers in groef en een toren bouwde; en hij verhuurde die aan pachters en ging buiten­lands. Toen nu de tijd der vruchten na­derde, zond hij zijn slaven naar die pach­ters om zijn vruchten in ontvangst te ne­men. Maar de pachters grepen zijn slaven, sloegen de ene, doodden de andere en stenigden een derde. Hij zond weder andere slaven, nog meer dan eerst, en zij behan­delden hen op dezelfde wijze. Ten laatste zond hij zijn zoon tot hen, zeggende: Mijn zoon zullen zij ontzien. Maar toen de pach­ters de zoon zagen, zeiden zij tot elkander: Dit is de erfgenaam, komt, laten wij hem doden om zijn erfenis aan ons te brengen. En zij grepen hem en wierpen hem buiten de wijngaard en doodden hem. Wanneer nu de heer van de wijngaard komt, wat zal hij met die pachters doen? Zij zeiden tot Hem:
Een kwade dood zal hij die kwaden doen sterven en de wijngaard zal hij ver­huren aan andere pachters, die hem de vruchten op tijd zullen afleveren. Jezus zeide tot hen: Hebt gij nooit gelezen in de Schriften: De steen, die de bouwlieden af­gekeurd hadden, deze is tot een hoeksteen geworden; van de Here is dit geschied, en het is wonderlijk in onze ogen?
Daarom, Ik zeg u, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden en het zal gegeven worden aan een volk, dat de vruchten daarvan opbrengt. (En wie op deze steen valt, zal verpletterd worden, en op wie hij valt, die zal hij vermorzelen.) En toen de overpriesters en de Farizeeën zijn gelijkenissen hadden gehoord, begrepen zij, dat Hij hen bedoelde. En hoewel zij Hem trachtten te grijpen, vreesden zij de scharen, daar die Hem voor een profeet hielden.”
Matteüs 21:33-46

Jezus spreekt hier duidelijk taal.
Daarom, Ik zeg u, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden en het zal gegeven worden aan een volk, dat de vruchten daarvan opbrengt.” Matteüs 21:43

De joden begrepen precies wat Hij zei en hadden maar één antwoord: Dat nooit! Zie Lucas 20:16-19.
Het joodse volk stootte zich aan de steen des aanstoots en als natie werden zij vermorzeld bij de val van Jeruzalem. Het Koninkrijk Gods is gegeven aan een ander volk, de kerk en zij draagt vrucht in de gehele wereld. Jezus rept hier met geen woord over een herstel van de joodse natie in een nabije of verre toekomst, als een vervulling van de profetie.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

maritime schreef: 10 sep 2018, 13:11
Daarom, Ik zeg u, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden en het zal gegeven worden aan een volk, dat de vruchten daarvan opbrengt.” Matteüs 21:43
Lezen in Matteus 21 laat ook zien wie Yeshua bedoelt met de landbouwers:
45 En toen de overpriesters en Farizeeën deze gelijkenissen van Hem hoorden, begrepen zij dat Hij over hen sprak.

Pachters en landbouwers dragen zorg voor de opbrengst van het land.
De gelijenis gaat Pachters en landbouwers en dat zijn de religieuze leiders.
Israel is de opbrengst van het land.

Dus dit is niet tegen heel het volk Israel gericht, zoals de vervangingstheologie zo graag doet voorkomen.
Het getuigd wederom van niet woordelijk lezen wat G'd in Zijn Woord aan ons geeft in de Schrift.

De citaat doortrekkend, het Vaticaan zal straks eenzelfde straf ontvangen vanwege hun bewuste misleidingen en hang naar macht.
De geschiedenis herhaalt zich wat dat betreft.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
maritime
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2016, 05:22
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door maritime »

ericjan schreef: 10 sep 2018, 13:19

Pachters en landbouwers dragen zorg voor de opbrengst van het land.
De gelijenis gaat Pachters en landbouwers en dat zijn de religieuze leiders.
Israel is de opbrengst van het land.

Dus dit is niet tegen heel het volk Israel gericht, zoals de vervangingstheologie zo graag doet voorkomen.
Het getuigd wederom van niet woordelijk lezen wat G'd in Zijn Woord aan ons geeft in de Schrift.
Dat is een eigen uitleg.

Maar toen de pach­ters de zoon zagen, zeiden zij tot elkander: Dit is de erfgenaam, komt, laten wij hem doden om zijn erfenis aan ons te brengen.
Dit is nou precies wat jij mij probeert wijs te maken. Hier staat duidelijk Dat de Here Jezus de ware erfgenaam is (zaad van Abraham)
De joden hebben Hem gedood om zo de erfenis naar hun toe te trekken.

Lees Hosea 1:
4 En de HEERE zeide tot hem: Noem zijn naam Jizreël, want nog een weinig tijds, zo zal Ik de bloedschulden van Jizreël bezoeken over het huis van Jehu, en zal het koninkrijk van het huis van Israël doen ophouden.
5 En het zal te dien dage geschieden, dat Ik Israëls boog verbreken zal, in het dal van Jizreël.
6 En zij ontving wederom, en baarde een dochter; en Hij zeide tot hem: Noem haar naam Lo-ruchama; want Ik zal Mij voortaan niet meer ontfermen over het huis Israëls, maar Ik zal ze zekerlijk wegvoeren.
7 Maar over het huis van Juda zal Ik Mij ontfermen, en zal ze verlossen door den HEERE, hun God, en Ik zal ze niet verlossen door boog, noch door zwaard, noch door krijg, door paarden noch door ruiteren.
8 Als zij nu Lo-ruchama gespeend had, ontving zij, en baarde een zoon.
9 En Hij zeide: Noem zijn naam Lo-ammi; want gijlieden zijt Mijn volk niet, zo zal Ik ook de uwe niet zijn.
10 Nochtans zal het getal der kinderen Israëls zijn als het zand der zee, dat niet gemeten noch geteld kan worden; en het zal geschieden dat ter plaatse, waar tot hen gezegd zal zijn: Gijlieden zijt Mijn volk niet; tot hen gezegd zal worden: Gij zijt kinderen des levenden Gods.


Het was Gods bedoeling dat Zijn genade zowel onder de heidenen als onder de Israëlieten zou worden geopenbaard. Dit stond in oud­testamentische profetieën duidelijk beschreven. De apostel maakte in zijn betoog gebruik van enige van deze profetieën. “Heeft de potten­bakker niet de vrije beschikking over het leem", vraagt hij, “om uit dezelfde klomp het ene voorwerp te vervaardigen tot eervol, het andere tot alledaags gebruik?
En als God nu, Zijn toorn willende tonen en Zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft — juist om de rijkdom Zijner heerlijkheid bekend te maken over de voor­werpen van ontferming, die Hij tot heerlijkheid heeft voorbereid? En dat zijn wij, die Hij geroepen heeft, niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen, gelijk Hij ook bij Hosea zegt:
Ik zal niet-mijn-volk noemen: mijn-volk, en de niet-geliefde: geliefde. En het zal geschieden ter plaatse, waar [tot hen] gezegd was: gij zijt Mijn volk niet, daar zul­len zij genoemd worden: zonen van de levende God.” (Hosea 1:10)

Niettegenstaande Israëls falen als natie bleef er onder hen een over­blijfsel van hen die behouden zouden worden. Ten tijde van de komst van de Heiland waren er getrouwe mannen en vrouwen die met blijd­schap de boodschap van Johannes de Doper hadden aanvaard en er zodoende toe werden gebracht om de profetieën aangaande de Messias opnieuw te gaan bestuderen. Toen de eerste christelijke gemeente werd gesticht, was ze samengesteld uit deze gelovige Joden die Jezus van Nazareth erkenden als Degene naar wiens komst zij hadden ver­langd. Naar dit overblijfsel verwijst Paulus wanneer hij schrijft: “Zijn de eerstelingen heilig, dan ook het deeg, en is de wortel heilig, dan ook de takken.”

Paulus vergelijkt het overblijfsel in Israël met een edele olijfboom waarvan sommige takken zijn afgebroken. Hij vergelijkt de heidenen met takken van een wilde olijfboom die op de oorspronkelijke stam werden geënt. “Indien nu enkele van de takken weggebroken zijn", schrijft hij aan de gelovigen uit de heidenen, “en gij als wilde loot daartussen geënt zijt en aan de saprijke wortel van de olijf deel hebt gekregen, beroem u dan niet tegen de takken!
Indien gij u ertegen beroemt — niet gij draagt de wortel, maar de wortel ú. Gij zult dan zeggen: er zijn takken weggebroken, opdat ik als loot geënt zou worden. Goed! Zij zijn om hun ongeloof weggebroken en gij staat door het geloof.
Wees niet hoogmoedig, maar vrees! Want indien God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, Hij zal ook u niet sparen. Let dan op de goedertierenheid Gods en Zijn gestrengheid: over de ge­vallenen gestrengheid, maar over u goedertierenheid Gods, indien gij bij de goedertierenheid blijft; anders zult ook gij weggekapt worden".

Door ongeloof en het verwerpen van de hemelse bedoeling met hen had Israël als volk de verbinding met God verbroken. Maar God was bij machte de takken die van de oorspronkelijke stam waren afgebroken in te enten op de ware stam van Israël — het overblijfsel dat de God hunner vaderen trouw was gebleven. “Maar ook zij zullen", verklaart de apostel van deze afgebroken takken, “wanneer zij niet bij hun onge­loof blijven, weder geënt worden; God is immers bij machte hen op­nieuw te enten".
“Indien gij", schrijft hij aan de heidenen, “uit de wilde olijf waartoe gij naar uw natuur behoort, weggekapt en tegen uw natuur op de edele olijf geënt zijt, hoe veel te meer zullen dezen, naar hun natuur, op hun eigen olijf geënt worden. Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis: een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat".

“En aldus zal gans Israël behouden worden, gelijk geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen, Hij zal goddeloosheden van Jakob afwenden. En dit is Mijn verbond met hen, wanneer Ik hun zonden weg­neem. Zij zijn naar het evangelie vijanden om uwentwil, naar de ver­kiezing zijn zij geliefden om der vaderen wil. Want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk. Want evenals gij eertijds aan God ongehoorzaam waart, maar nu ontferming hebt gevonden door hun ongehoorzaamheid, zo zijn ook dezen nu ongehoorzaam geworden, op­dat door de u betoonde ontferming ook zij thans ontferming zouden vinden. Want God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten, om Zich over hen allen te ontfermen.”

“O diepte van rijkdom, van wijsheid en van kennis Gods, hoe ondoor­grondelijk zijn Zijn beschikkingen en hoe onnaspeurlijk Zijn wegen! Want: wie heeft Hem eerst iets gegeven, waarvoor Hij vergoeding ontvangen moet? Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle din­gen; Hem zij de heerlijkheid tot in eeuwigheid!"

Zo toonde Paulus aan dat God in ruime mate bij machte is de harten van Joden evenzeer als van heidenen te herscheppen en aan een ieder die in Christus gelooft, de aan Israël beloofde zegeningen te verlenen. Hij herhaalde Jesaja's voorzegging omtrent Gods volk:
“Al was het getal der kinderen Israëls als het zand der zee, het overschot zal behouden worden; want wat Hij gesproken heeft, zal de Here doen op aarde, volledig en snel. En gelijk Jesaja tevoren gezegd had: Indien de Here Zebaoth ons geen zaad overgelaten had, als Sodom zouden wij geworden zijn en aan Gomorra zouden wij gelijk gemaakt zijn.”
Laatst gewijzigd door maritime op 12 sep 2018, 20:25, 3 keer totaal gewijzigd.
HJW
Berichten: 5969
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door HJW »

maritime schreef: 10 sep 2018, 13:11
Jezus rept hier met geen woord over een herstel van de joodse natie in een nabije of verre toekomst, als een vervulling van de profetie.
Paulus in zijn romeinenbrief wel. Hij spreek van een tijdelijke verharding, waarna geheel (het natuurlijke volk) Israel zalig zal worden.
De vervangingstheologie is geen fraaie, om het maar eens heel subtiel te zeggen.
De joden hebben Hem gedood
Historisch gezien zeer onjuist en dit riekt behoorlijk naar antisemitisme.
ericjan schreef: 10 sep 2018, 13:19
Dus dit is niet tegen heel het volk Israel gericht, zoals de vervangingstheologie zo graag doet voorkomen.
Dit is helemaal correct wat je hier stelt.
maritime
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2016, 05:22
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door maritime »

HJW schreef: 12 sep 2018, 18:45

Paulus in zijn romeinenbrief wel. Hij spreek van een tijdelijke verharding, waarna geheel (het natuurlijke volk) Israel zalig zal worden.
De vervangingstheologie is geen fraaie, om het maar eens heel subtiel te zeggen.
Het is voor een deel over Israel gekomen, niet allen.
Het was totaan de tijd dat het evangelie naar de heiden kwam. Geschiedenis.

25 Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.


26 En alzo zal geheel Israël zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser (Here Jezus geschiedenis)zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.

27 En dit is hun een verbond van Mij, als Ik hun zonden zal wegnemen. (Geld ook voor de natuurlijke joden om verlost te worden en mede erfgenaam).
28 Zo zijn zij (heidenen) wel vijanden aangaande het Evangelie, om uwentwil (joden), maar aangaande de verkiezing zijn zij (heidenen) beminden, om der vaderen wil;
29 Want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk.
30 Want gelijkerwijs ook gijlieden (joden) eertijds Gode ongehoorzaam geweest zijt, maar nu barmhartigheid verkregen hebt door dezer ongehoorzaamheid;
31 Alzo zijn ook dezen (heidenen) nu ongehoorzaam geweest, opdat ook zij (heidenen) door uw barmhartigheid zouden barmhartigheid verkrijgen.
32 Want God heeft hen allen onder de ongehoorzaamheid besloten, opdat Hij hun allen zou barmhartig zijn.

Het vervangingsleer waar jij het over hebt, is blijkbaar een stokpaartje. Ik heb niks met de vervangingsleer, dat is heel wat anders.
Ik lees de Bijbel en de bijbel alleen.
HJW
Berichten: 5969
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door HJW »

maritime schreef: 12 sep 2018, 19:55 Het vervangingsleer waar jij het over hebt, is blijkbaar een stokpaartje. Ik heb niks met de vervangingsleer, dat is heel wat anders.
Ik lees de Bijbel en de bijbel alleen.
Wat jij verkondigt is feitelijk gewoon de vervangingstheologie.
Je leest de bijbel. Maar dan wel met een bepaalde blik.
Behoorlijk anti-joods. En dan lees je niet meer wat er werkelijk staat. Je interpreteert vanuit jouw theologie.
De bijbel leert echter wat anders.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

maritime schreef: 12 sep 2018, 17:53
ericjan schreef: 10 sep 2018, 13:19

Pachters en landbouwers dragen zorg voor de opbrengst van het land.
De gelijenis gaat Pachters en landbouwers en dat zijn de religieuze leiders.
Israel is de opbrengst van het land.

Dus dit is niet tegen heel het volk Israel gericht, zoals de vervangingstheologie zo graag doet voorkomen.
Het getuigd wederom van niet woordelijk lezen wat G'd in Zijn Woord aan ons geeft in de Schrift.
Dat is een eigen uitleg.
Leuke poging maar het is niet een theorie, ik citeerde immers uit G'd Zijn Woord.
G'd Zijn WOord is enige dat telt en NIET de RKK traditie.
Matteus 21 laat ook zien wie Yeshua bedoelt met de landbouwers:
45 En toen de overpriesters en Farizeeën deze gelijkenissen van Hem hoorden, begrepen zij dat Hij over hen sprak.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

HJW schreef: 12 sep 2018, 22:01
maritime schreef: 12 sep 2018, 19:55 Het vervangingsleer waar jij het over hebt, is blijkbaar een stokpaartje. Ik heb niks met de vervangingsleer, dat is heel wat anders.
Ik lees de Bijbel en de bijbel alleen.
Wat jij verkondigt is feitelijk gewoon de vervangingstheologie.
Je leest de bijbel. Maar dan wel met een bepaalde blik.
Behoorlijk anti-joods. En dan lees je niet meer wat er werkelijk staat. Je interpreteert vanuit jouw theologie.
De bijbel leert echter wat anders.
WOW Amen ! Spijker op zijn kop.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

maritime schreef: 12 sep 2018, 17:53
Ik zal niet-mijn-volk noemen: mijn-volk, en de niet-geliefde: geliefde. En het zal geschieden ter plaatse, waar [tot hen] gezegd was: gij zijt Mijn volk niet, daar zul­len zij genoemd worden: zonen van de levende God.” (Hosea 1:10)
Hier het voorbeeld van de gevaarlijke [toevoegingen] in G'd zijn Woord met woorden die in de grondteksten niet voorkomen.
Men had hierbij een beeld en dat paste niet bij hetgeen men las en dus voegt men er [herkenbaar woorden] aan toe om het eigen incorrecte beeld te laten kloppen.

Want het begint met Toch (ondanks alles) zal het aantal zijn als zand van de zee dat niet gemeten kan worden. Groots dus.
Israel was er op moment van NT vervaardiging niet meer en dus meenden de samenstellers van de vertaling dat het niet over Israel kon gaan.
Matine je leest met zo een antisemitische bril en misleiding door de RKK theologie, dat jij meent te lezen dat tegen hen gezegd wordt dat ze kinderen van de Levende G'd zijn, wel de Christelijke kerk moet zijn.
Niets is minder waar !
Hier zegt G'd ondanks alles wordt Israel als zand van de zee en tegen hen wordt gezegd op dezelfde plek (Israel) Israel is niet meer G'd Zijn Volk, nu gezegd, u bent kinderen van de Levende G'd. Deze belofte van kinderen te zijn van de Levende G'd is aan Israel en NIET aan de cjristelijke kerk zoals de RKK theologie incorrect leert.

10 Toch zal het aantal Israëlieten zijn als het zand van de zee, dat niet gemeten en niet geteld kan worden. En het zal gebeuren dat in de plaats waar tegen hen gezegd is: U bent niet Mijn volk, tegen hen gezegd zal worden: Kinderen van de levende God.

Ook wanneer we verder lezen is dat overduidelijk.
11 Dan zullen de Judeeërs bijeengebracht worden samen met de Israëlieten. Zij zullen voor zich één Hoofd aanstellen en uit het land oprukken; want groot zal de dag van Jizreël zijn.

Het is een schoolvoorbeeld die je geeft van vervangingsleer, die je ontkent.
Je zit erin verstrik zonder het te beseffen. :(
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

maritime schreef: 12 sep 2018, 19:55
Het is voor een deel over Israel gekomen, niet allen.
Het was totaan de tijd dat het evangelie naar de heiden kwam. Geschiedenis.

25 Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.


26 En alzo zal geheel Israël zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser (Here Jezus geschiedenis)zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
Merk op dathier ind e TOEKOMTIGE TIJD wordt gesproken over wat er GAAT gebeuren, niet over wat er gebeurd is.
maritime schreef: 12 sep 2018, 19:55 27 En dit is hun een verbond van Mij, als Ik hun zonden zal wegnemen. (Geld ook voor de natuurlijke joden om verlost te worden en mede erfgenaam).
ONZIN, niet OOK, dit geldt aleen voor Israel.
maritime schreef: 12 sep 2018, 19:55 28 Zo zijn zij (heidenen) wel vijanden aangaande het Evangelie, om uwentwil (joden), maar aangaande de verkiezing zijn zij (heidenen) beminden, om der vaderen wil;
Hou eens op door met je eigen toevoegingen de versen naar je eigen hand te zetten:
Niet de (vijanden) zijn vijanden van het evangelie, de Joden zijn dat, want de Joden zijnondanks hun vijandschap geliefden van G'd en NIET de (heidenen) Walgelijk gewoon hoe jij het Woord van G'd manipuleert omwille van vervaningstheologie.
maritime schreef: 12 sep 2018, 19:55 31 Alzo zijn ook dezen (heidenen) nu ongehoorzaam geweest, opdat ook zij (heidenen) door uw barmhartigheid zouden barmhartigheid verkrijgen.
Ook hier dezelfde misselijke vervangingsleer-truuc.
opdat ook zij, zijn niet de (heidenen) maar de Joden.
maritime schreef: 12 sep 2018, 19:55 32 Want God heeft hen allen onder de ongehoorzaamheid besloten, opdat Hij hun allen zou barmhartig zijn.
En wie zijn dan allen? Inderdaad Joden en heidenen.
maritime schreef: 12 sep 2018, 19:55 Het vervangingsleer waar jij het over hebt, is blijkbaar een stokpaartje. Ik heb niks met de vervangingsleer, dat is heel wat anders.
Ik lees de Bijbel en de bijbel alleen.
Jij ademt vervangingsleer en stinkt naar antisemitisme.

Dit alles bewijst dat het niet gewoon misleid is, dit bewijst boze opzet ! :evil:
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
HJW
Berichten: 5969
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door HJW »

maritime schreef: 12 sep 2018, 19:55 Het vervangingsleer waar jij het over hebt, is blijkbaar een stokpaartje. Ik heb niks met de vervangingsleer, dat is heel wat anders.
Ik lees de Bijbel en de bijbel alleen.
De bijbel op zich is best helder en daar zit een lijn in.
God gaat een eeuwigdurend verbond aan met Zijn volk, volgens Genesis 17 vers 7:

Ik zal Mijn verbond maken tussen Mij, u en uw nageslacht na u, al hun generaties door, tot een eeuwig verbond, om voor u tot een God te zijn, en voor uw nageslacht na u.

God bevestigt dat nogmaals in Psalm 105 vers 10:

voor Israël als een eeuwig verbond

Vers 8 geeft het aantal geslachten weer:

Hij denkt aan Zijn verbond voor eeuwig,

aan de belofte die Hij gedaan heeft, tot in duizend generaties


De 1000 geslachten zijn nog lang niet voorbij, dus is God Zijn volk nog steeds trouw. En ook al zouden we aan 1000 geslachten zitten: Zijn trouw is eeuwig.

In Jeremia 31 komt het nieuw te sluiten verbond naar voren. Vers 33 geeft aan dat Hij dat met het volk Israël zal sluiten.

Als God wist dat Zijn volk ongehoorzaam zou zijn en Jezus zou verwerpen en dat Hij dan Zijn volk terzijde zou schuiven en er een ander volk zou ontstaan, dan zijn al deze teksten volstrekt onzinnig.

Paulus geeft ook aan dat God Zijn volk niet verstoot:

In Romeinen 1 vers 1 is hij duidelijk:

Heeft God Zijn volk verstoten? Volstrekt niet!

Daarmee refererend aan Psalm 94 vers 14:

Want de HEERE zal Zijn volk niet in de steek laten,
Hij zal Zijn eigendom niet verlaten.


In Romeinen 11 vers 25 legt Paulus het uit:
dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnen gegaan.
De verharding is dus van tijdelijke aard. Totdat de heidenen zijn binnengetreden. Hier wordt weer Israël genoemd, en het is overduidelijk het volk Israël. Zoals dat door de hele bijbel consistent het geval is. 

Vers 26:

En zo zal heel Israël zalig worden.
Israël speelt dus een speciale rol om de heidenen de kans te geven zich bij het verbond te voegen: uitbreiding en geen vervanging.

Tenslotte worden dan nog in Openbaringen de 12 stammen van Israël bij name genoemd.

En daarmee is het bijbelse verhaal duideljk:
- God is Zijn volk eeuwig trouw
- door Jezus niet als messias te accepteren gaat de deur ook open voor de heidenen
- de verharding is tijdelijk
- geheel het volk Israël wordt zalig, zonder voorwaarden

Als jouw verhaal klopt, dan benoem je God feitelijk tot leugenaar en iemand die Zijn beloften niet nakomt.