Israël en de gemeente

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Zolderworm schreef: 13 sep 2018, 15:48
Het is natuurlijk volstrekt idioot om een groep mensen het recht op een leven, eigen grond, eigen voorzieningen, eigen bestaansmiddelen enzovoort te ontzeggen, omdat ze geen geschiedenis zouden hebben, wat je daar ook onder mag verstaan. Dat slaat echt nergens op. Voor mij is dat pure liefdeloosheid van iemand die zich christen noemt.
eigen voorzieningen? Zoals raketten en luchtbalonnen om brand te stichten in Israel?
eigen bestaansmiddelen? Zoals wat? Ze parasiteren daar op buitenlands hulpgeld.
Het is de waarheid en dan moet die niet verzwegen worden omwille van vrome schijnheiligheid.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

peda schreef: 13 sep 2018, 15:26
callista schreef: 13 sep 2018, 15:03

Vertel mij eens ericjan.
Jij schrijft als niet-jood en als christen G'd zoals de joden dat doen en toch ben jij van mening ...als ik mij niet vergis---dat jij vindt dat de joden Jezus moeten aannemen-- zich moeten bekeren---- willen zij zalig worden... m.a.w.dat je hun hun eigen geloof niet gunt...waarbij God zelf hun Verlosser is zonder tussenkomst van Jezus...

Vind je het vreemd dat ik dat ook onder antisemitisme schaar?
En tevens schijnheilig en kruiperig vind?
Hallo Callista,

Daar vergis je je in bij ericjan,

De joden hebben in zijn geloofsvisie een eigen keuze. Zij hebben in tegenstelling tot de heidenen de keuze om te geloven onder de grote paraplu van het tweede verbond ( Jezus volgen ) of rechtvaardiging te vinden onder het eerste verbond (de "' wet "' van het Joodse geloof ).

Diegenen die op dit forum in de noodzaak van volledige bekering door de Joden tot het christendom geloven om het Heil te kunnen verkrijgen zijn o.m. Martha, Maritime en verbaas je niet ook Piebe.
Ik snap het wel...zo moeilijk is dat niet...
Ja...de arrogantie en de stupiditeit van het christendom.
Waarom denk je dat ik dat christendom achter me heb gelaten :?:

Ik geef het nog een paar eeuwen of zelfs korter en dat is dat ook verleden tijd met de voortschrijdende intelligentie...en wetenschap.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

ericjan schreef: 13 sep 2018, 15:52
Zolderworm schreef: 13 sep 2018, 15:48
Het is natuurlijk volstrekt idioot om een groep mensen het recht op een leven, eigen grond, eigen voorzieningen, eigen bestaansmiddelen enzovoort te ontzeggen, omdat ze geen geschiedenis zouden hebben, wat je daar ook onder mag verstaan. Dat slaat echt nergens op. Voor mij is dat pure liefdeloosheid van iemand die zich christen noemt.
eigen voorzieningen? Zoals raketten en luchtbalonnen om brand te stichten in Israel?
eigen bestaansmiddelen? Zoals wat? Ze parasiteren daar op buitenlands hulpgeld.
Het is de waarheid en dan moet die niet verzwegen worden omwille van vrome schijnheiligheid.
Ja, ik weet niet. Wat jij allemaal schrijft zie ik toch als het gevolg van een onbegrensde liefdeloosheid en twee reusachtige oogkleppen. Het Palestijnse volk verkeert in verdrukking door de agressie van Israël, dat vanwege haar zelfbedachte religie in de mening verkeerd bepaalde rechten te hebben, wat echt totaal nergens op slaat. Je blijft bezig met het liefdeloos generaliseren van een groep mensen. En het plaatsen van allerlei schijnargumenten als excuus om een volk te mogen onderdrukken. Uiteraard hebben de Palestijnen weinig bestaansmiddelen, omdat hen dat door een agressor ontnomen is. Liefde begint bij aandacht voor de individuele mens. Maar dat is niet aan jou besteed.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 13 sep 2018, 16:15, 8 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
HJW
Berichten: 5999
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door HJW »

ericjan schreef: 13 sep 2018, 15:50
Palestina is een bedachte naam van na 1960 HJW, zoek internet er maar op na.
Palestina is de naam die de Britten gaven aan Israel in een poging het bijbelse ervan te verwijderen, destijds gestimuleert door hun Anglicaanse Kerk, die ook erg verstrikt is in vervangingstheologie.
En de flauwekul gaat gewoon door.
Syriers, Jordaniers en Libanezen zijn dan ook maar een verzonnen volk ?
Bij jou heb je blijkbaar geen rechten meer als je op een later tijdstip een specifieke naam krijgt.

En die verrekte Britten.....vandaar ook de Balfourverklaring uit 1917.

Je zoekt aan alle kanten rechtvaardiging voor de ontmenselijking van een groep mensen. Het verleden leert dat dat geen goede zaak is.
Ik ga wederom proberen deze discussie van mijn kant te stoppen.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Martha »

Zolderworm schreef: 13 sep 2018, 14:38
ericjan schreef: 13 sep 2018, 14:28
callista schreef: 13 sep 2018, 13:28
ericjan schreef: 13 sep 2018, 13:21
Niemand hier verafgod de Joden noch Israel.
Maar G'd heeft Israel en de Joden lief zoals blijkt uit talloze versen in de Schrift.
Kennelijk kent Martha niet geheel de betekenis van verafgoding.
Haar eigen RKK vergod hun leider die zich paus en vader laat noemen en zich heilig laat noemen, DAT is verafgoding.

Wie geen liefde kan opbrengen voor het uitverkoren volk Israel voelt geen liefde voor G'd.
Die uitspraak slaat als een tang op een varken...
Zou God wel weten dat Israël zich nogal eens vaak als schurkenstaat gedraagt :?:
Die de mensenrechten met voeten treedt :?:
G'd heeft het Beloofde Land Israel gegeven aan de Joden en niet aan terroristische arabieren.
Israel en Jeruzalem zijn dus voor altijd van de Joden.
Tegen terrorisme mag men zich verdedigen en hard ook.
In Europa beginnen we nu nog maar een klein beetje vergelijkbaar te ondervinden hoe het is om tussen islam terrorisme te leven.
In Israel is het 100x erger dan hier en wij in Europa roepen nu al moord en brand.

Het is een koekje van eigen deeg voor Europa, die zo graag met het vingertje wees naar Israel wanneer zij zich verdedigden.
Neem het voorval in Amsterdam onlangs of Parijs.
Wanneer zoiets zou gebeuren in Israel en de terroristen zouden worden gedood, dan is Leiden in last.
Met terroristen moet je niet praten, die moet je uitroeien met wortel en al.
Israël heeft het terrorisme volledig aan zichzelf te wijten, door grote groepen mensen te onderdrukken en hun de meest basale rechten te ontnemen. Wie zaait zal oogsten. Voor jou zijn blijkbaar alle Palestijnen terroristen. Wat een nare generalisatie! En wat een liefdeloosheid!
De heer Eric Jan moet kennelijk nog ontdekken wat het is om Christus te volgen. Kwaad met kwaad vergelden is onmogelijk. De gedachte is begrijpelijk, maar het is onmogelijk. Oog om oog is een oudtestamentische gedachte, die niet werkt om het kwaad uit de wereld te doen vertrekken. Men verplaatst het kwaad daarmee slechts naar het ongeziene, maar niet uit deze wereld.

Jezus sprak niet voor niets 'wie zijn leven wenst te behouden, zal het verliezen.' En (Mt 10, 28) 'Weest niet bevreesd voor hen die wel het lichaam kunnen doden maar niet de ziel; vreest veeleer Hem die en ziel en lichaam in het verderf kan storten in de hel.'

De waarheid is niet gemakkelijk. Wij geloven dat de waarheid wel de moeite waard is.
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door peda »

Martha schreef: 13 sep 2018, 16:33

De heer Eric Jan moet kennelijk nog ontdekken wat het is om Christus te volgen. Kwaad met kwaad vergelden is onmogelijk. De gedachte is begrijpelijk, maar het is onmogelijk. Oog om oog is een oudtestamentische gedachte, die niet werkt om het kwaad uit de wereld te doen vertrekken. Men verplaatst het kwaad daarmee slechts naar het ongeziene, maar niet uit deze wereld.

Jezus sprak niet voor niets 'wie zijn leven wenst te behouden, zal het verliezen.' En (Mt 10, 28) 'Weest niet bevreesd voor hen die wel het lichaam kunnen doden maar niet de ziel; vreest veeleer Hem die en ziel en lichaam in het verderf kan storten in de hel.'

De waarheid is niet gemakkelijk. Wij geloven dat de waarheid wel de moeite waard is.
Hallo Martha,

Het O T is niet geschreven buiten God om. Oog om oog is dus niet geschreven door mensen sec, maar met inwilliging/goedkeuring van God Zelve. God is in Zijn Doelstellingen Onveranderlijk, dus het is niet zo dat God in het O T boodschappen stuurt, die Hij in het N T ( Christus boodschap ) niet meer van belang acht. In mijn beleving, als ongelovige, kan dat wel degelijk ( mensen woorden Over God ) maar bij gelovige God-volgers ( woorden Van God ) gaat dat niet op.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Martha »

peda schreef: 13 sep 2018, 17:07
Martha schreef: 13 sep 2018, 16:33

De heer Eric Jan moet kennelijk nog ontdekken wat het is om Christus te volgen. Kwaad met kwaad vergelden is onmogelijk. De gedachte is begrijpelijk, maar het is onmogelijk. Oog om oog is een oudtestamentische gedachte, die niet werkt om het kwaad uit de wereld te doen vertrekken. Men verplaatst het kwaad daarmee slechts naar het ongeziene, maar niet uit deze wereld.

Jezus sprak niet voor niets 'wie zijn leven wenst te behouden, zal het verliezen.' En (Mt 10, 28) 'Weest niet bevreesd voor hen die wel het lichaam kunnen doden maar niet de ziel; vreest veeleer Hem die en ziel en lichaam in het verderf kan storten in de hel.'

De waarheid is niet gemakkelijk. Wij geloven dat de waarheid wel de moeite waard is.
Hallo Martha,

Het O T is niet geschreven buiten God om. Oog om oog is dus niet geschreven door mensen, maar met inwilliging/goedkeuring van God Zelve. God is in Zijn Doelstellingen Onveranderlijk, dus het is niet zo dat God in het O T boodschappen stuurt, die Hij in het N T ( Christus boodschap ) niet meer van belang acht. In mijn beleving, als ongelovige, kan dat wel degelijk ( mensen woorden Over God ) maar bij gelovige God-volgers ( woorden Van God ) gaat dat niet op.

Hallo meneer Peda,

Dat het OT niet buiten God om geschreven is, is natuurlijk juist, doch het is in onze optiek zeker ook niet woord voor woord door God gedicteerd. Zoals u wellicht begrijpt, gaan wij niet op dezelfde manier met het zogenaamde "Sola Scriptura" om als sommige protestanten. Sola Scriptura is in onze optiek een eveneens uit zijn context gerukt begrip, dat strikt verbonden is met de andere Sola's en niet zonder de andere Sola's kan.

De Vader heeft ook nooit offers gewild (kan men zelf nalezen in de Heilige Schrift), ook niet in oudtstamentische tijd. En gij zult niet doden geldt ook voor Israëlis en zij kunnen de Wet hier net zo min zelf houden als ieder ander mens. Sommige eenmansfracties wringen zich in allerlei bochten om uitzonderingen te maken waarin men wel zou moeten doden.

Bovendien was God de Zoon in het OT nog niet mens geworden. Zoals u zelf al sprak van voortschrijdende openbaring, die nu eenmaal afgewezen wordt door sommigen.
HJW
Berichten: 5999
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door HJW »

Martha schreef: 13 sep 2018, 17:22 De Vader heeft ook nooit offers gewild (kan men zelf nalezen in de Heilige Schrift), ook niet in oudtstamentische tijd.
Exodus 29 vanaf 38:
“Elke dag twee lammeren van een jaar oud, voortdurend. Het ene lam moet u in de morgen bereiden en het andere lam moet u tegen het vallen van de avond bereiden. (…) als een aangename geur. Het is een vuuroffer voor de Heere. Het moet een voortdurend brandoffer zijn, al uw generaties door, bij de ingang van de tent van ontmoeting, voor het aangezicht van de Heere. Daar zal Ik u ontmoeten om met u te spreken. (…) Ik zal dan te midden van de Israëlieten wonen en Ik zal hun tot een God zijn. En zij zullen weten dat ik de Heere, hun God, ben, Die hen uit het land Egypte geleid heeft, opdat Ik in hun midden zal wonen. Ik ben de Heere, hun God.”
Elke dag dus opnieuw, elke morgen en elke avond een lam als brandoffer.

Numeri 28 vers 1 en 2:
“U moet zorg dragen voor Mijn offergave – Mijn voedsel voor Mijn vuuroffers, voor Mij een aangename geur – door Mij die op de vastgestelde tij aan te bieden. U moet tegen hen zeggen: Dit is het vuuroffer dat u de Heere moet aanbieden: elke dag twee lammeren van een jaar oud, zonder enig gebrek, als een voortdurend brandoffer”
Numeri 28 staat er vol mee.
En gij zult niet doden geldt ook voor Israëlis en zij kunnen de Wet hier net zo min zelf houden als ieder ander mens.
In de Tenach werden complete volkeren in opdracht van God vermoord.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Martha »

HJW schreef: 13 sep 2018, 17:46
Martha schreef: 13 sep 2018, 17:22 De Vader heeft ook nooit offers gewild (kan men zelf nalezen in de Heilige Schrift), ook niet in oudtstamentische tijd.
Exodus 29 vanaf 38:
“Elke dag twee lammeren van een jaar oud, voortdurend. Het ene lam moet u in de morgen bereiden en het andere lam moet u tegen het vallen van de avond bereiden. (…) als een aangename geur. Het is een vuuroffer voor de Heere. Het moet een voortdurend brandoffer zijn, al uw generaties door, bij de ingang van de tent van ontmoeting, voor het aangezicht van de Heere. Daar zal Ik u ontmoeten om met u te spreken. (…) Ik zal dan te midden van de Israëlieten wonen en Ik zal hun tot een God zijn. En zij zullen weten dat ik de Heere, hun God, ben, Die hen uit het land Egypte geleid heeft, opdat Ik in hun midden zal wonen. Ik ben de Heere, hun God.”
Elke dag dus opnieuw, elke morgen en elke avond een lam als brandoffer.

Numeri 28 vers 1 en 2:
“U moet zorg dragen voor Mijn offergave – Mijn voedsel voor Mijn vuuroffers, voor Mij een aangename geur – door Mij die op de vastgestelde tij aan te bieden. U moet tegen hen zeggen: Dit is het vuuroffer dat u de Heere moet aanbieden: elke dag twee lammeren van een jaar oud, zonder enig gebrek, als een voortdurend brandoffer”
Numeri 28 staat er vol mee.
En gij zult niet doden geldt ook voor Israëlis en zij kunnen de Wet hier net zo min zelf houden als ieder ander mens.
In de Tenach werden complete volkeren in opdracht van God vermoord.


U pretendeerde eerder in dit topic ' in lijn' te zijn 'met de gehele Bijbel'. De dieroffers werden pas ingesteld ná dat de mens, in dit geval ook het joodse volk, te kennen had gegeven dat het volk niet zonder offers kon. Onze Vader werkt mét het kwaad dat aanwezig is in de harten van de mensen en in deze wereld en Hij gebruikt het ten goede voor hen die Hem liefhebben. Hij Wil het kwade niet en doet het kwade niet en Hij keurt het kwade niet goed, maar werkt ermee, omdat het in de mens aanwezig is en zich dus hoe dan ook manifesteert. In onze optiek kan een mens pas inzien hoe Hij dat in oudtestamentische tijden doet vanuit de kennis en het besef en geloof van het Nieuwe Testament en niet andersom. Tot die tijd slaat men met de Bijbel erop los zonder te weten waar men mee bezig is.
Laatst gewijzigd door Martha op 13 sep 2018, 18:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Martha »

pyro schreef: 13 sep 2018, 12:41
Martha schreef: 13 sep 2018, 12:03 Ik ben (alleen) bezig met het ontruimen van een deel van een woning [..]
Succes, en wees voorzichtig. Als men even niet oplet kan er 7x zo erge rommel terug komen in de ontstane leegte.
Dankuwel. En bij een renovatie, wat in dit geval aan de orde is, is de rommel wel tien keer erger. Als gelovige christenen kennen wij overigens geen leegte. Onafhankelijk van de omstandigheden is Hij altijd bij ons.
HJW
Berichten: 5999
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door HJW »

Martha schreef: 13 sep 2018, 18:06
U pretendeerde eerder in dit topic ' in lijn' te zijn 'met de gehele Bijbel'. De dieroffers werden pas ingesteld ná dat het joodse volk te kennen had gegeven dat zij niet zonder dieroffers kon.
Kun je de tekst aangeven waar dat staat ?
Onze Vader werkt mét het kwaad dat aanwezig is in de harten van de mensen en in deze wereld en Hij gebruikt het ten goede voor hen die Hem liefhebben. Hij Wil het kwade niet en doet het kwade niet en Hij keurt het kwade niet goed, maar werkt ermee, omdat het in de mens aanwezig is.
En dat is ook de reden dat God opdracht gaf om een compleet volk uit te moorden en de maagden als oorlogsbuit mee te nemen ?
Waarom zou God opdracht geven als het volk het zelf wilde ?
In onze optiek kan een mens pas inzien hoe Hij dat in oudtestamentische tijden doet vanuit de kennis en het besef en geloof van het Nieuwe Testament en niet andersom. Tot die tijd slaat men met de Bijbel erop los zonder te weten waar men mee bezig is.
Dat is idd jouw optiek, maar dat is het dan ook: een optiek.
Helaas blijkt in de praktijk dat ook NA die tijd men met de bijbel erop los slaat zonder te weten waar men mee bezig is.
Tenzij jij wilt stellen dat het erop los slaan NA die tijd wel gerechtvaardigd is.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Martha »

HJW schreef: 13 sep 2018, 18:13
Martha schreef: 13 sep 2018, 18:06
U pretendeerde eerder in dit topic ' in lijn' te zijn 'met de gehele Bijbel'. De dieroffers werden pas ingesteld ná dat het joodse volk te kennen had gegeven dat zij niet zonder dieroffers kon.
Kun je de tekst aangeven waar dat staat ?
Indien u geduld heeft, wil ik dat wel doen. Maar u moet dan echt geduld hebben. Na de belangrijkste klus vandaag, liep ik al wandelend naar de container een zweepslag blessure in de kuit op. Gelukkig is het de hiel en niet het hoofd die hierdoor geimmobiliseerd is :clown: . Maar ik kan mij slechts zeer moeilijk verplaatsen op het moment en morgen worden de krukken pas gebracht. Ik moet hiervoor even de literatuur in en dat gaat mij vandaag en waarschijnlijk ook morgen nog niet lukken. Doch indien u geduld oefent, wil ik het wel doen zodra het kan.

Voor nu kan ik u uit het blote hoofd zeggen dat de instelling van de dieroffers er, overigens direct al onder restricties, kwam nadat het volk in de woestijn in ongehoorzaamheid toch weer een gouden kalf had opgericht, terwijl Mozes op de berg was.
Laatst gewijzigd door Martha op 13 sep 2018, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
HJW
Berichten: 5999
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door HJW »

Martha schreef: 13 sep 2018, 18:23
Indien u geduld heeft, wil ik dat wel doen. Maar u moet dan echt geduld hebben. Na de belangrijkste klus vandaag, liep ik al wandelend naar de container een zweepslag blessure in de kuit op. Gelukkig is het de hiel en niet de kop die hierdoor geimmobiliseerd is. Maar ik kan mij slechts zeer moeilijk verplaatsen op het moment en morgen worden de krukken pas gebracht. Ik moet hiervoor even de literatuur in en dat gaat mij vandaag en waarschijnlijk ook morgen nog niet lukken. Doch indien u geduld oefent, wil ik het wel doen zodra het kan.

Voor nu kan ik u uit het blote hoofd zeggen dat de instelling van de dieroffers er, overigens direct al voorzien van grote beperkingen, kwam nadat het volk in de woestijn in ongehoorzaamheid toch weer een gouden kalf had opgericht, terwijl Mozes op de berg was.
Oei......nu ga je me aanspreken op wat zo ongeveer mijn minst ontwikkelde eigenschap is: geduld :shock:
Maar ik ga mijn best doen en dat gaat vast lukken.
Een zweepslag is een uitermate pijnlijke en langdurige blessure. Mijn vrouw en schoonzus hebben er allebei 1 gehad. Doe echt even rustig aan. Het antwoord kan gerust een aantal dagen wachten.
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door peda »

HJW schreef: 13 sep 2018, 18:30
Martha schreef: 13 sep 2018, 18:23
Indien u geduld heeft, wil ik dat wel doen. Maar u moet dan echt geduld hebben. Na de belangrijkste klus vandaag, liep ik al wandelend naar de container een zweepslag blessure in de kuit op. Gelukkig is het de hiel en niet de kop die hierdoor geimmobiliseerd is. Maar ik kan mij slechts zeer moeilijk verplaatsen op het moment en morgen worden de krukken pas gebracht. Ik moet hiervoor even de literatuur in en dat gaat mij vandaag en waarschijnlijk ook morgen nog niet lukken. Doch indien u geduld oefent, wil ik het wel doen zodra het kan.

Voor nu kan ik u uit het blote hoofd zeggen dat de instelling van de dieroffers er, overigens direct al voorzien van grote beperkingen, kwam nadat het volk in de woestijn in ongehoorzaamheid toch weer een gouden kalf had opgericht, terwijl Mozes op de berg was.
Oei......nu ga je me aanspreken op wat zo ongeveer mijn minst ontwikkelde eigenschap is: geduld :shock:
Maar ik ga mijn best doen en dat gaat vast lukken.
Een zweepslag is een uitermate pijnlijke en langdurige blessure. Mijn vrouw en schoonzus hebben er allebei 1 gehad. Doe echt even rustig aan. Het antwoord kan gerust een aantal dagen wachten.
Ik ben ook benieuwd naar de onderbouwing van Martha. Hierbij een bijbels onderbouwde verwijzing naar de offerande van dieren in het O T. Daar werden reeds offers van dieren kort na de schepping gebracht toen het Joodse Volk nog niet bestond ( het dierenoffer van Abel ). De nadruk ligt in het artikel op "" God eiste dierenoffers "".
https://www.gotquestions.org/Nederlands ... ffers.html
Laatst gewijzigd door peda op 13 sep 2018, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
HJW
Berichten: 5999
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door HJW »

peda schreef: 13 sep 2018, 18:37
Ik ben ook benieuwd naar de onderbouwing van Martha. Hierbij een verwijzing naar de offerande van dieren in het O T. Daar werden reeds offers van dieren kort na de schepping gebracht toen het Joodse Volk nog niet bestond ( het dierenoffer van Abel ). De nadruk ligt in het artikel op "" God eiste dierenoffers "".
Ik ben ook benieuwd. Maar Martha is zeer stellig, en als iemand stellig is, dan ben ik altijd benieuwd naar de onderbouwing. Daar wacht ik dan eerst even op.
Martha
Berichten: 499
Lid geworden op: 31 jul 2018, 22:29
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Martha »

HJW schreef: 13 sep 2018, 18:30
Martha schreef: 13 sep 2018, 18:23
Indien u geduld heeft, wil ik dat wel doen. Maar u moet dan echt geduld hebben. Na de belangrijkste klus vandaag, liep ik al wandelend naar de container een zweepslag blessure in de kuit op. Gelukkig is het de hiel en niet de kop die hierdoor geimmobiliseerd is. Maar ik kan mij slechts zeer moeilijk verplaatsen op het moment en morgen worden de krukken pas gebracht. Ik moet hiervoor even de literatuur in en dat gaat mij vandaag en waarschijnlijk ook morgen nog niet lukken. Doch indien u geduld oefent, wil ik het wel doen zodra het kan.

Voor nu kan ik u uit het blote hoofd zeggen dat de instelling van de dieroffers er, overigens direct al voorzien van grote beperkingen, kwam nadat het volk in de woestijn in ongehoorzaamheid toch weer een gouden kalf had opgericht, terwijl Mozes op de berg was.
Oei......nu ga je me aanspreken op wat zo ongeveer mijn minst ontwikkelde eigenschap is: geduld :shock:
Maar ik ga mijn best doen en dat gaat vast lukken.
Een zweepslag is een uitermate pijnlijke en langdurige blessure. Mijn vrouw en schoonzus hebben er allebei 1 gehad. Doe echt even rustig aan. Het antwoord kan gerust een aantal dagen wachten.
Dank voor uw geduld. Ja, ik ben met reden stellig en zal u de Schriftplaatsen echt aanleveren, zodra ik lang genoeg kan staan om ze uit de kast op te vissen.
HJW
Berichten: 5999
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door HJW »

Martha schreef: 13 sep 2018, 20:38 Dank voor uw geduld. Ja, ik ben met reden stellig en zal u de Schriftplaatsen echt aanleveren, zodra ik lang genoeg kan staan om ze uit de kast op te vissen.
Ik ben altijd geïnteresseerd in, voor mij, nieuwe informatie en kijk er met oprechte belangstelling naar uit.
Voor de goede orde: ik heb niets tegen het katholicisme an sich en zie de grote waarde die het heeft voor veel mensen. Wat ik jammer vind zijn de exclusiviteitsclaims. En het wegzetten van andere groeperingen, in onze discussie dan even de joden. En dan klim ik nog wel eens in de virtuele pen. En zo klim ik in dezelfde pen als iemand de palestijnen collectief ontmenwelijkt. Want zoals Zolderworm terecht stelt: het gaat altijd om individuen, om mensen. Ik volg daarin eigenlijk de bijbel: liefde is belangrijker dan geloof.

Op een ander forum heb ik een discussie gehad met een devoot katholiek. Alhoewel ik inhoudelijk nogal met hem verschil, geniet ik van hoe hij zich helemaal kan vinden in de orthodox katholieke omgeving.
Hopelijk heb je met deze info iets meer inzicht in hoe ik met bepaalde insteken om ga.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

HJW schreef: 13 sep 2018, 16:00
ericjan schreef: 13 sep 2018, 15:50
Palestina is een bedachte naam van na 1960 HJW, zoek internet er maar op na.
Palestina is de naam die de Britten gaven aan Israel in een poging het bijbelse ervan te verwijderen, destijds gestimuleert door hun Anglicaanse Kerk, die ook erg verstrikt is in vervangingstheologie.
En de flauwekul gaat gewoon door.
Syriers, Jordaniers en Libanezen zijn dan ook maar een verzonnen volk ?
Nee Syriers, Jordaniers en Libanezen hebben wel een daadwerkelijke geschiedenis.
Net als Turkije en Iran en Irak.
Maar "palestijnen" zijn een bedenksel van arafat in de jaren 60.
Sluwe zet geweest, want arafat wist dat de westerse linkse politiek nagenoeg altijd de undergog steunde en steunt.
Israel was tot dan de underdog tegen de vele arabieren die Israel wilde wegvagen en de Joden uitroeien.
Maar door de naam "palestijn" aan te nemen werden ze plots klein en was Israel plots groot.
Tezamen met bergen porpaganda gehoplen door de linkse groepen die nu een underdog "palestijnen" meeden te moeten helpen, is het kwaad geschied.

Hopelijk gaan de Nederlanders of beter alle Europeanen de ogen nu eens open, nu het islam terrorisme haar intede ook begint te doen in Europa.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Zolderworm schreef: 13 sep 2018, 15:57
ericjan schreef: 13 sep 2018, 15:52
Zolderworm schreef: 13 sep 2018, 15:48
Het is natuurlijk volstrekt idioot om een groep mensen het recht op een leven, eigen grond, eigen voorzieningen, eigen bestaansmiddelen enzovoort te ontzeggen, omdat ze geen geschiedenis zouden hebben, wat je daar ook onder mag verstaan. Dat slaat echt nergens op. Voor mij is dat pure liefdeloosheid van iemand die zich christen noemt.
eigen voorzieningen? Zoals raketten en luchtbalonnen om brand te stichten in Israel?
eigen bestaansmiddelen? Zoals wat? Ze parasiteren daar op buitenlands hulpgeld.
Het is de waarheid en dan moet die niet verzwegen worden omwille van vrome schijnheiligheid.
Ja, ik weet niet. Wat jij allemaal schrijft zie ik toch als het gevolg van een onbegrensde liefdeloosheid en twee reusachtige oogkleppen. Het Palestijnse volk verkeert in verdrukking door de agressie van Israël, dat vanwege haar zelfbedachte religie in de mening verkeerd bepaalde rechten te hebben, wat echt totaal nergens op slaat. Je blijft bezig met het liefdeloos generaliseren van een groep mensen. En het plaatsen van allerlei schijnargumenten als excuus om een volk te mogen onderdrukken. Uiteraard hebben de Palestijnen weinig bestaansmiddelen, omdat hen dat door een agressor ontnomen is. Liefde begint bij aandacht voor de individuele mens. Maar dat is niet aan jou besteed.
Degenen die het volk in gaza onderdrukt is Hamas zelf:
https://christenenvoorisrael.nl/isreali ... e-leiders/
http://www.israeltoday.nl/NewsItem/tabi ... fault.aspx
http://www.natgeotraveler.nl/artikel/lu ... ok-geopend

In Gaza en ook Judea en Samaria zijn specuale gebieden door de terrostisten gereserveerd die in slechte staat worden gehouden voor media doeleinden en hun Pallywood producties.
https://brabosh.com/2012/11/23/pqpct-lsc/
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Martha schreef: 13 sep 2018, 16:33
De heer Eric Jan moet kennelijk nog ontdekken wat het is om Christus te volgen. Kwaad met kwaad vergelden is onmogelijk. De gedachte is begrijpelijk, maar het is onmogelijk. Oog om oog is een oudtestamentische gedachte, die niet werkt om het kwaad uit de wereld te doen vertrekken. Men verplaatst het kwaad daarmee slechts naar het ongeziene, maar niet uit deze wereld.
Duidelijk dat Martha nog moet leren het verschil tussen wraak en verdediging.
Zolang de "palestijnen" meet haat jegens Joden hebben dan liefde voor hun eigen kinderen, zullen ze die als menselijke schild inzetten.
Ze sturen heimelijk kinderen naar wapen depots en lanceerplaatsen om te sneuvelen wanneer Israel die uitschakelt tbv hun pallywood producties.

Twee vliegen in een klap:
De westerse linkse media op hun hand en kinderen als ouders ereplek bij hun allah, als dank voor het offer.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door Zolderworm »

ericjan schreef: 14 sep 2018, 11:52
Martha schreef: 13 sep 2018, 16:33
De heer Eric Jan moet kennelijk nog ontdekken wat het is om Christus te volgen. Kwaad met kwaad vergelden is onmogelijk. De gedachte is begrijpelijk, maar het is onmogelijk. Oog om oog is een oudtestamentische gedachte, die niet werkt om het kwaad uit de wereld te doen vertrekken. Men verplaatst het kwaad daarmee slechts naar het ongeziene, maar niet uit deze wereld.
Duidelijk dat Martha nog moet leren het verschil tussen wraak en verdediging.
Zolang de "palestijnen" meet haat jegens Joden hebben dan liefde voor hun eigen kinderen, zullen ze die als menselijke schild inzetten.
Ze sturen heimelijk kinderen naar wapen depots en lanceerplaatsen om te sneuvelen wanneer Israel die uitschakelt tbv hun pallywood producties.

Twee vliegen in een klap:
De westerse linkse media op hun hand en kinderen als ouders ereplek bij hun allah, als dank voor het offer.
Het blijft maar bij dat oerdomme gepraat dat alle Palestijnen terroristen zijn, en dat ze allemaal hun kinderen als menselijk schild inzetten, en dat alle Israéli's goede mensen zijn en alle Palestijn kwaadaardige ratten. Wat moeten we met deze domheid?
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door peda »

Een recente wet in Israel bevestigt nog eens dat Israel de natiestaat is van het Joodse volk en niet de Arabische mede-bewoners

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/07/19 ... gitimeren/

Dat Israel toebehoort aan het Joodse volk en niet aan de oorspronkelijke Arabische bewoners, dat standpunt is inmiddels wel bekend en dat bij dit uitgangspunt Israel de Joodse Identiteit in de Staat absolute voorrang geeft, is ook helder. Voor mij blijft onduidelijk hoever Israel de territoriale "'aanspraken"' ziet aangaande wat zij beschouwen als het aan hen door JHWH in oude tijden toegekende Beloofde land. Blijft het bij de huidige grenzen of zal worden geprobeerd in de toekomst de grenzen uit te breiden om aldaar na landgewin ook de Joodse Identiteit te vestigen ?
HJW
Berichten: 5999
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door HJW »

peda schreef: 14 sep 2018, 12:44 Een recente wet in Israel bevestigt nog eens dat Israel de natiestaat is van het Joodse volk en niet de Arabische mede-bewoners

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/07/19 ... gitimeren/

Dat Israel toebehoort aan het Joodse volk en niet aan de oorspronkelijke Arabische bewoners, dat standpunt is inmiddels wel bekend en dat bij dit uitgangspunt Israel de Joodse Identiteit in de Staat absolute voorrang geeft, is ook helder. Voor mij blijft onduidelijk hoever Israel de territoriale "'aanspraken"' ziet aangaande wat zij beschouwen als het aan hen door JHWH in oude tijden toegekende Beloofde land. Blijft het bij de huidige grenzen of zal worden geprobeerd in de toekomst de grenzen uit te breiden om aldaar na landgewin ook de Joodse Identiteit te vestigen ?
Als we dan erbij betrekken dat het merendeel van het joodse volk seculier schijnt te zijn, valt daar grotendeels de basis voor de historische claim van het beloofde land weg.
Mocht Israël verder land willen claimen, dan is dat volgens Ericjan geen probleem, lijkt mij. Ook Libanezen, Jordaniërs en Syriërs zijn immers verzonnen volken, dus is het geen probleem om over dat grondgebied te stellen dat daar geen geschiedenis is, en dus ingepikt kan worden.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Israël en de gemeente

Bericht door callista »

Het zijn allemaal net dieren die hun eigen zelfgekozen en zelfbenoemde territorium met man en macht willen verdedigen.
Een ode aan de 'beschaving'....
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Israël en de gemeente

Bericht door ericjan »

Zolderworm schreef: 14 sep 2018, 12:20
ericjan schreef: 14 sep 2018, 11:52
Martha schreef: 13 sep 2018, 16:33
De heer Eric Jan moet kennelijk nog ontdekken wat het is om Christus te volgen. Kwaad met kwaad vergelden is onmogelijk. De gedachte is begrijpelijk, maar het is onmogelijk. Oog om oog is een oudtestamentische gedachte, die niet werkt om het kwaad uit de wereld te doen vertrekken. Men verplaatst het kwaad daarmee slechts naar het ongeziene, maar niet uit deze wereld.
Duidelijk dat Martha nog moet leren het verschil tussen wraak en verdediging.
Zolang de "palestijnen" meet haat jegens Joden hebben dan liefde voor hun eigen kinderen, zullen ze die als menselijke schild inzetten.
Ze sturen heimelijk kinderen naar wapen depots en lanceerplaatsen om te sneuvelen wanneer Israel die uitschakelt tbv hun pallywood producties.

Twee vliegen in een klap:
De westerse linkse media op hun hand en kinderen als ouders ereplek bij hun allah, als dank voor het offer.
Het blijft maar bij dat oerdomme gepraat dat alle Palestijnen terroristen zijn, en dat ze allemaal hun kinderen als menselijk schild inzetten, en dat alle Israéli's goede mensen zijn en alle Palestijn kwaadaardige ratten. Wat moeten we met deze domheid?
Neem kennis van de koran. Zoals vaker aangegeven hier op het forum heb ik deze toen ik in Azie begon te werken bestudeerd, zelfs les erin gehad. Ik zocht toen nog de overeenkomsten tussen christendom en islam om bruggen te kunnen slaan, maar ontdekte alleen maar meer en meer hoe anti-christelijk de koran en dus islam was.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.