De Sabbat voor christenen

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Peter79 »

Eliyahu schreef: Bs'd

Zeg aub even waar dat antwoord staat, dan kan ik er eens naar kijken.
Op deze plaats.

En hier geef ik nog eens aan dat vervullen en afschaffen niet hetzelfde is.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Eliyahu »

Peter79 schreef:
Eliyahu schreef: Bs'd

Zeg aub even waar dat antwoord staat, dan kan ik er eens naar kijken.
Op deze plaats.

En hier geef ik nog eens aan dat vervullen en afschaffen niet hetzelfde is.
Bs'd

Het punt is dat jij daar, net als de rest van de christenen, geen antwoord geeft op mijn vraag.

Dit was de discussie:
Peter79 schreef:Christenen volgen Jezus Christus na.
Eliyahu schreef: Behalve dan wanneer hij zegt: "Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen. 18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is. 19 Wie dan een van deze geringste geboden afschaft en de mensen zo onderwijst, zal de geringste genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar wie ze doet en onderwijst, die zal groot genoemd worden in het Koninkrijk der hemelen. "
Matt 5
Ook dan volgen ze Hem na.
Natuurlijk doen ze dat niet. JC zegt heel helder en heel duidelijk dat de wet voor eeuwig is en nageleefd moet worden.

Christenen doen dat niet, en daarom volgen ze JC niet na.
Er is in deze echter een verschil tussen de leerling en de Meester. De beker die Hij moest drinken, kunnen wij niet drinken. En het was niet van ons dat in de wet en profeten geschreven werd, maar van Hem. De woorden die je hier citeert, heeft Hij uitgesproken voordat Hij stierf aan het kruis en opstond uit de dood. De woorden waren gericht aan zijn volksgenoten.
Geloof je dan op zijn minst dat de joden de wet nog moeten naleven?
Daarmee onderstreepte Hij nog eens de wet en profeten en sloot daarmee elke weg tot eigen gerechtigheid af. De woorden die je niet mee citeerde zijn: "Want ik zeg jullie: als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de schriftgeleerden en de farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk van de hemel niet binnengaan."Daarmee bedoelde Hij de gerechtigheid die van God komt en die niet bereikt kan worden door het naleven van geboden en inzettingen.
Je praat een hoop, zegt weinig, en gooit, geheel tegen de wil van JC in, de hele wet overboord.

De tekst van Matt 5:17-19 is heel erg duidelijk, niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.

Christenen verdraaien en corrupteren die tekst om de wet maar niet na hoeven te leven.

Dat is een keuze. Net zoals over een paar maanden bij de kerstboom te zitten, puur heidendom, een keuze is.

Ik kies voor Gods wetten. De christenen kiezen voor wetteloosheid en heidendom.

Voor elk wat wils.

"Maar ik en mijn huis, wij zullen J-H-W-H dienen!"
Joz 25:15



Dit bericht wordt u toegestuurd vanuit mijn loofhut in het heilige land.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Peter79 »

Eliyahu schreef:Bs'd

Het punt is dat jij daar, net als de rest van de christenen, geen antwoord geeft op mijn vraag.
Het punt is dat jij niet met argumenten komt, waarom het antwoord niet valide zou zijn.
Natuurlijk doen ze dat niet. JC zegt heel helder en heel duidelijk dat de wet voor eeuwig is en nageleefd moet worden.
Totdat alles is geschied.
En alles is geschied. Alleen dat kan jij niet geloven. Je ziet Jezus slechts als rabbi met een bepaalde leer, niet als iemand door wie God geschiedenis schrijft.
Geloof je dan op zijn minst dat de joden de wet nog moeten naleven?
Nee natuurlijk niet. Door Jezus verandert de manier waarop je tegen de wet aankijkt, totaal. Christenen geloven dat alles in de wet geschreven is met het oog op de komst van de Messias. Dat past echter niet in een Joods denkkader. Daarom moet je wedergeboren worden.
Je praat een hoop, zegt weinig, en gooit, geheel tegen de wil van JC in, de hele wet overboord.

De tekst van Matt 5:17-19 is heel erg duidelijk, niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.

Christenen verdraaien en corrupteren die tekst om de wet maar niet na hoeven te leven.

Dat is een keuze.
Het Nieuwe Testament is heel duidelijk: de wet of Jezus.
Romeinen 2 is duidelijk over wat de wet doet en dit is geheel in lijn met Jezus' onderwijs in de evangeliën:
Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft.

Jezus zei: wie zonder zonde is, werpe de eerste steen (Joh 8). De schriftgeleerden en Farizeeën van toen gaven er blijk van te weten dat zij niet zonder zonde zijn. Met andere woorden dat er meer nodig is dan het houden van de wet, want daarvan wisten zij dat zij tekort schoten.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Dessa »

Eliyahu schreef:Christenen verdraaien en corrupteren die tekst om de wet maar niet na hoeven te leven.
Dat is geen verdraaien maar vanuit het NT leven.

Gal. 3:23 Doch voordat dit geloof kwam, werden wij onder de wet in verzekerde bewaring gehouden met het oog op het geloof, dat geopenbaard zou worden. 24 De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus, opdat wij uit geloof gerechtvaardigd zouden worden. 25 Nu echter het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef: Het Nieuwe Testament is heel duidelijk: de wet of Jezus.
De Wet van Jezus = de Wet van GOD, dus de Wet van de Joden.
Christus brengt "alleen" genade voor al de keren dat we de Wet van God weer eens niet doen..... Daarvoor is de schuld weggenomen, niet de wet van GOD en ook niet de zonden.

Jezus zegt toch Zelf dat Hij de Wet niet heeft weggedaan maar vervuld? Wanneer Jezus de Wet nieuw zou hebben gemaakt of een Wet van Jezus zou hebben gegeven dat zou dat toch hetzelfde zijn als de Wet van GOD wegdoen?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Eliyahu »

Peter79 schreef:
Eliyahu schreef:
Natuurlijk doen ze dat niet. JC zegt heel helder en heel duidelijk dat de wet voor eeuwig is en nageleefd moet worden.
Totdat alles is geschied.
En alles is geschied. Alleen dat kan jij niet geloven. Je ziet Jezus slechts als rabbi met een bepaalde leer, niet als iemand door wie God geschiedenis schrijft.
Geloof je dan op zijn minst dat de joden de wet nog moeten naleven?
Nee natuurlijk niet. Door Jezus verandert de manier waarop je tegen de wet aankijkt, totaal. Christenen geloven dat alles in de wet geschreven is met het oog op de komst van de Messias. Dat past echter niet in een Joods denkkader. Daarom moet je wedergeboren worden.
Je praat een hoop, zegt weinig, en gooit, geheel tegen de wil van JC in, de hele wet overboord.

De tekst van Matt 5:17-19 is heel erg duidelijk, niet voor tweeërlei uitleg vatbaar.

Christenen verdraaien en corrupteren die tekst om de wet maar niet na hoeven te leven.

Dat is een keuze.
Het Nieuwe Testament is heel duidelijk: de wet of Jezus.
Bs'd

Het NT is heel onduidelijk. JC is heel duidelijk, de wet staat voor eeuwig.
Totdat alles is geschied.
En alles is geschied. Alleen dat kan jij niet geloven. Je ziet Jezus slechts als rabbi met een bepaalde leer, niet als iemand door wie God geschiedenis schrijft.
Natuurlijk is alles niet geschied, want dan zou er nu niks meer geschieden.
Romeinen 2 is duidelijk over wat de wet doet en dit is geheel in lijn met Jezus' onderwijs in de evangeliën:
Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft.
Naturlijk is dat niet in lijn met de leringen van JC. Die zegt dat de wet voor eeuwig is, Paulus schaft de wet af. Dat is niet in lijn, dat is een lijnrechte tegenstelling.

Dus de christenen kunnen/moeten kiezen, wiens woorden gaan ze verdraaien? Die van JC of die van Paulus? Als je die van JC verdraait, dan kan je met Paulus meegaan die de wet afschaft, als je de woorden van Paulus verdraait, dan moet je met JC meegaan, en de wet houden.

Christenen kiezen voor wetteloosheid en heidendom.

Dat is hun keus.

Voor elk wat wils.

"Maar ik en mijn huis, wij zullen J-H-W-H dienen!"
Joz 25:15



Dit bericht wordt u toegestuurd vanuit mijn loofhut in het heilige land.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Gebruikersavatar
Eliyahu
Berichten: 2850
Lid geworden op: 29 jul 2014, 17:39
Man/Vrouw: M
Locatie: Judea

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Eliyahu »

Dessa schreef:
Eliyahu schreef:Christenen verdraaien en corrupteren die tekst om de wet maar niet na hoeven te leven.
Dat is geen verdraaien maar vanuit het NT leven.

Gal. 3:23 Doch voordat dit geloof kwam, werden wij onder de wet in verzekerde bewaring gehouden met het oog op het geloof, dat geopenbaard zou worden. 24 De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus, opdat wij uit geloof gerechtvaardigd zouden worden. 25 Nu echter het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester.
Bs'd

De aloude tegenstelling in het NT: JC zegt dat de wet voor eeuwig is en nageleeft moet worden, Paulus gooit de wet overboord.

Wie moet je geloven?

Heeft Paulus meer gezag dan jullie messias zelf?
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Dessa
Berichten: 4418
Lid geworden op: 18 jul 2014, 18:16
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Dessa »

Eliyahu schreef:Het NT is heel onduidelijk. JC is heel duidelijk, de wet staat voor eeuwig.
Kijk dit is het dus, hier draait het nu de hele tijd om. Je gelooft niet dat de Messias al is gekomen dus dan is het totaal anders als je dat gelooft.

Gal4:4 Maar toen de volheid des tijds gekomen was, heeft God zijn Zoon uitgezonden, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet, 5 om hen, die onder de wet waren, vrij te kopen, opdat wij het recht van zonen zouden verkrijgen.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Peter79 »

Eliyahu schreef:Het NT is heel onduidelijk. JC is heel duidelijk, de wet staat voor eeuwig.
Dat is het voor Paulus ook, zie hieronder.
Natuurlijk is alles niet geschied, want dan zou er nu niks meer geschieden.
Omdat je dat niet gelooft. Voor wie dat gelooft, is alles geschied. Wat toen gebeurd is, zal niet weer gebeuren. Wie in Christus is, heeft het oordeel al achter de rug. Wie niet in Hem is, voor die moet het nog gebeuren. En dan is het zoals Paulus zegt:
Romeinen 2 schreef:Allen die gezondigd hebben zonder de wet te kennen, zullen ook zonder de wet verloren gaan; en allen die gezondigd hebben terwijl ze de wet wel kennen, zullen door de wet worden veroordeeld. Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft.
De wet blijft staan en daarmee het oordeel. Slechts in Christus is ontkoming.
Christenen kiezen voor wetteloosheid en heidendom.
Jammer dat je dat denkt. De wet is werkelijk een scheidsmuur als ik af ga op jouw woorden. Het vooroordeel dat iemand zonder wet niet kan doen wat de wet gebiedt. Het neerbuigende naar mensen die geen Joden zijn. Maar ik weet dat omgekeerd mijn geloof de bijl is aan de wortel van jouw geloof. Jij kan niet anders. In mijn overtuiging kan slechts de Heilige Geest die muren slechten.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:
Peter79 schreef: Het Nieuwe Testament is heel duidelijk: de wet of Jezus.
De Wet van Jezus = de Wet van GOD, dus de Wet van de Joden.
Christus brengt "alleen" genade voor al de keren dat we de Wet van God weer eens niet doen..... Daarvoor is de schuld weggenomen, niet de wet van GOD en ook niet de zonden.
Door Jezus kunnen wij leven in de kracht van de Heilige Geest.
Galaten 5: 18 schreef:Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet.
Als je je niet door de Geest laat leiden, ben je wel onder de wet of ga je zonder wet verloren.
Daarom staat de wet nog steeds en de wet verspert de weg naar het paradijs.
Jezus zegt toch Zelf dat Hij de Wet niet heeft weggedaan maar vervuld? Wanneer Jezus de Wet nieuw zou hebben gemaakt of een Wet van Jezus zou hebben gegeven dat zou dat toch hetzelfde zijn als de Wet van GOD wegdoen?
Wat Jezus heeft gedaan, dat kunnen wij niet. Hij heeft de dood overwonnen. Dat is vervulling van de wet, want de wet beloofde leven. Dat leven is er door de Geest. Voor wie gelooft, is het leven onder de wet verleden tijd, want met al de glans die de wet had, is er toch iets beters: de Geest maakt nieuwe mensen van ons. De wet kon dat niet, want het vlees is zwak.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
maritime
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2016, 05:22
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door maritime »

De Here Jezus leert ons het volgende:

Johannes 8
10 En Jezus, Zich oprichtende, en niemand ziende dan de vrouw, zeide tot haar: Vrouw, waar zijn deze uw beschuldigers? Heeft u niemand veroordeeld?
11 En zij zeide: Niemand, Heere! En Jezus zeide tot haar: Zo veroordeel Ik u ook niet; ga heen, en zondig niet meer.


De Here Jezus steld Maria eerst onder de genade, en vervolgens weer in de wet (ga heen en zodig niet weer)

Hoezo de geboden (inclusief de sabbat) zijn niet voor ons??
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

maritime schreef: 16 sep 2018, 05:45
Johannes 8
10 En Jezus, Zich oprichtende, en niemand ziende dan de vrouw, zeide tot haar: Vrouw, waar zijn deze uw beschuldigers? Heeft u niemand veroordeeld?
11 En zij zeide: Niemand, Heere! En Jezus zeide tot haar: Zo veroordeel Ik u ook niet; ga heen, en zondig niet meer.


De Here Jezus steld Maria eerst onder de genade, en vervolgens weer in de wet (ga heen en zodig niet weer)
Waaruit leid jij af dat de overspelige vrouw Maria heet en welke Maria is dat dan ?
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Raymond B »

Beste mensen, Misschien dat deze teksten helpen.

28 Jezus dan zeide tot hen: Wanneer gij den Zoon des mensen zult verhoogd hebben, dan zult gij verstaan, dat Ik Die ben, en dat Ik van Mijzelven niets doe; maar deze dingen spreek Ik, gelijk Mijn Vader Mij geleerd heeft.
29 En Die Mij gezonden heeft, is met Mij. De Vader heeft Mij niet alleen gelaten, want Ik doe altijd, wat Hem behagelijk is.

Yeshua Verklaart diverse keren dat Hij alleen doet wat Hij de vader heeft zien doen

30 Ik kan van Mijzelven niets doen. Gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig; want Ik zoek niet Mijn wil, maar den wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft.

Zelfs in het gebed zegt Hij wiens wil je moet doen

Gij dan bidt aldus: Onze Vader, Die in de hemelen zijt! Uw Naam worde geheiligd.
10 Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in den hemel alzo ook op de aarde.

Dus Yeshua zegt dat Hij alleen doet wat de Vader wilt en dat wij dat ook moeten doen.
Hij doet wat behagelijk is voor de vader oftwel zonder zonde zijnde vertegenwoordigd Hij wat JHWH wilt.
Nu zegt Yeshua ook;volg mij na of doe wat ik heb gedaan, 45 Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is;
Volgens mij heeft iedereen de keuze; wil je Yeshua volgen, wil je net als Hij doen wat de vader wilt, wil je een kind van God zijn?
Doe dan wat zij zeggen. Hij en de Vader zijn 1, de geboden van de Vader zijn Zijn geboden.

Yeshua zegt voor diegene die zeggen dat zij van Hem houden;
15 Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden.
21 Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren.
Dit zijn niet zg overgebleven geboden of nieuwe geboden van Jezus maar;
10 Indien gij Mijn geboden bewaart, zo zult gij in Mijn liefde blijven; gelijkerwijs Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb, en blijf in Zijn liefde.

Naast het leven van Yeshua kan je in de levens van alle schrijvers in het NT zien dat zij ver na Zijn hemelvaart nog steeds doen naar het voorbeeld van Yeshua

Bijv. Johannes
3 En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.
4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;

Afhankelijk van wat je keuze is, dat volg je en draag je uit.
voel je je niet aangevallen maar als je werkelijk voor Yeshua wilt volgen/kiezen, dan weet je wat je moet doen.
Mvg Raymond
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Bonjour »

maritime schreef: 16 sep 2018, 05:45 De Here Jezus leert ons het volgende:

Johannes 8
10 En Jezus, Zich oprichtende, en niemand ziende dan de vrouw, zeide tot haar: Vrouw, waar zijn deze uw beschuldigers? Heeft u niemand veroordeeld?
11 En zij zeide: Niemand, Heere! En Jezus zeide tot haar: Zo veroordeel Ik u ook niet; ga heen, en zondig niet meer.


De Here Jezus steld Maria eerst onder de genade, en vervolgens weer in de wet (ga heen en zodig niet weer)

Hoezo de geboden (inclusief de sabbat) zijn niet voor ons??
Het verhaal van de overspelige vrouw is een latere toevoeging aan dit evangelie. Dus als referentie om er iets mee aan te tonen is het waardeloos.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door callista »

Bonjour schreef: 16 sep 2018, 18:26
maritime schreef: 16 sep 2018, 05:45 De Here Jezus leert ons het volgende:

Johannes 8
10 En Jezus, Zich oprichtende, en niemand ziende dan de vrouw, zeide tot haar: Vrouw, waar zijn deze uw beschuldigers? Heeft u niemand veroordeeld?
11 En zij zeide: Niemand, Heere! En Jezus zeide tot haar: Zo veroordeel Ik u ook niet; ga heen, en zondig niet meer.


De Here Jezus steld Maria eerst onder de genade, en vervolgens weer in de wet (ga heen en zodig niet weer)

Hoezo de geboden (inclusief de sabbat) zijn niet voor ons??
Het verhaal van de overspelige vrouw is een latere toevoeging aan dit evangelie.
Dus als referentie om er iets mee aan te tonen is het waardeloos.
Klopt en over ene Maria gaat het ook niet....het gaat daar over een willekeurige vrouw...

HJW stelde die vraag aan maritime...hopelijk komt maritime met het bewijs dat het wel over Maria...welke dan ook----gaat...
maritime
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2016, 05:22
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door maritime »

HJW schreef: 16 sep 2018, 08:43
Waaruit leid jij af dat de overspelige vrouw Maria heet en welke Maria is dat dan ?
ik bedoel Maria Magdalena. Hoop theologen beweren dat zij dat was.
Maar in de tekst staat alleen dat het om een overspellige vrouw ging.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

Raymond B schreef: 16 sep 2018, 10:22 Beste mensen, Misschien dat deze teksten helpen.

28 Jezus dan zeide tot hen: Wanneer gij den Zoon des mensen zult verhoogd hebben, dan zult gij verstaan, dat Ik Die ben, en dat Ik van Mijzelven niets doe; maar deze dingen spreek Ik, gelijk Mijn Vader Mij geleerd heeft.
29 En Die Mij gezonden heeft, is met Mij. De Vader heeft Mij niet alleen gelaten, want Ik doe altijd, wat Hem behagelijk is.

Yeshua Verklaart diverse keren dat Hij alleen doet wat Hij de vader heeft zien doen

30 Ik kan van Mijzelven niets doen. Gelijk Ik hoor, oordeel Ik, en Mijn oordeel is rechtvaardig; want Ik zoek niet Mijn wil, maar den wil des Vaders, Die Mij gezonden heeft.

Zelfs in het gebed zegt Hij wiens wil je moet doen

Gij dan bidt aldus: Onze Vader, Die in de hemelen zijt! Uw Naam worde geheiligd.
10 Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in den hemel alzo ook op de aarde.

Dus Yeshua zegt dat Hij alleen doet wat de Vader wilt en dat wij dat ook moeten doen.
Hij doet wat behagelijk is voor de vader oftwel zonder zonde zijnde vertegenwoordigd Hij wat JHWH wilt.
Nu zegt Yeshua ook;volg mij na of doe wat ik heb gedaan, 45 Opdat gij moogt kinderen zijn uws Vaders, Die in de hemelen is;
Volgens mij heeft iedereen de keuze; wil je Yeshua volgen, wil je net als Hij doen wat de vader wilt, wil je een kind van God zijn?
Doe dan wat zij zeggen. Hij en de Vader zijn 1, de geboden van de Vader zijn Zijn geboden.

Yeshua zegt voor diegene die zeggen dat zij van Hem houden;
15 Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden.
21 Die Mijn geboden heeft, en dezelve bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en die Mij liefheeft, zal van Mijn Vader geliefd worden; en Ik zal hem liefhebben, en Ik zal Mijzelven aan hem openbaren.
Dit zijn niet zg overgebleven geboden of nieuwe geboden van Jezus maar;
10 Indien gij Mijn geboden bewaart, zo zult gij in Mijn liefde blijven; gelijkerwijs Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb, en blijf in Zijn liefde.

Naast het leven van Yeshua kan je in de levens van alle schrijvers in het NT zien dat zij ver na Zijn hemelvaart nog steeds doen naar het voorbeeld van Yeshua

Bijv. Johannes
3 En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.
4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;

Afhankelijk van wat je keuze is, dat volg je en draag je uit.
voel je je niet aangevallen maar als je werkelijk voor Yeshua wilt volgen/kiezen, dan weet je wat je moet doen.
Mvg Raymond
Helaas Raymond trekt de overgrote meerderheid zich hier op het forum weinig aan van hetgeen in de Schrift staat, ze geven er een eigen draai aan.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

maritime schreef: 17 sep 2018, 01:38 ik bedoel Maria Magdalena. Hoop theologen beweren dat zij dat was.
Maar in de tekst staat alleen dat het om een overspellige vrouw ging.
In 591 n. Chr. legde de toenmalige paus Gregorius de volledig ongefundeerde link tussen MM en de prostitué uit Lucas 7.
Het is niet onwaarschijnlijk dat hij met haar rol wilde afrekenen.
Er is namelijk geen enkele bijbelse grond om die twee te linken.
In 1969 heeft de katholieke kerk schoorvoetend toegegeven dat het verband er niet is.
Ze heeft nu in de RKK haar eigen dag gekregen.

Enig eerherstel. In protestantse kring is men nog lang niet altijd zover. En is zelfs de overspelige vrouw erbij gekomen om MM onderuit te halen.
Ook hiervoor is geen enkele grond te vinden, anders dan het moedwillig willen beschadigen van MM.
Het zou fraai zijn als ook in deze kringen dit zou stoppen.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

De Sabbat is een Eeuwige verbondsdag tussen G'd de Vader en het Uitverkoren Volk Israel. Christenen hebben er niets te zoeken.
Exodus 31:13 U dan, spreek tot de Israëlieten en zeg: U moet zeker Mijn sabbatten in acht nemen, want dat is een teken tussen Mij en u, al uw generaties door, zodat men weet dat Ik de HEERE ben, Die u heiligt.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door coby »

HJW schreef: 17 sep 2018, 08:19
maritime schreef: 17 sep 2018, 01:38 ik bedoel Maria Magdalena. Hoop theologen beweren dat zij dat was.
Maar in de tekst staat alleen dat het om een overspellige vrouw ging.
In 591 n. Chr. legde de toenmalige paus Gregorius de volledig ongefundeerde link tussen MM en de prostitué uit Lucas 7.
Het is niet onwaarschijnlijk dat hij met haar rol wilde afrekenen.
Er is namelijk geen enkele bijbelse grond om die twee te linken.
In 1969 heeft de katholieke kerk schoorvoetend toegegeven dat het verband er niet is.
Ze heeft nu in de RKK haar eigen dag gekregen.

Enig eerherstel. In protestantse kring is men nog lang niet altijd zover. En is zelfs de overspelige vrouw erbij gekomen om MM onderuit te halen.
Ook hiervoor is geen enkele grond te vinden, anders dan het moedwillig willen beschadigen van MM.
Het zou fraai zijn als ook in deze kringen dit zou stoppen.
Moedwillig beschadigen?
Ik heb vroeger ook gehoord dat dat dezelfde kon zijn. Ze is dezelfde als de vrouw bij Simon die Zijn voeten volhuilde (weet Hij niet wat voor soort vrouw dit is) en Hij wierp 7 boze geesten uit haar. Dat wordt gewoon gezegd in de Bijbel.Ze had vele zonden begaan. Het was zo'n soort vrouw, maar nergens staat dat het dezelfde was. Ze komt er sowieso niet erg bekaaid vanaf in de Bijbel, dus ik vind het geen moedwillige beschadiging.
Laatst gewijzigd door coby op 17 sep 2018, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door callista »

Er zijn ook boeken geschreven dat MM de vrouw van Jezus was of een tweelingziel...ipv. een zondige vrouw of een hoer..
Iemand zwartmaken of negatief afschilderen is een koud kunstje... :evil:
Hear, hear en de roddelmachine draait al.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Piebe Paulusma »

Bonjour schreef: 16 sep 2018, 18:26
maritime schreef: 16 sep 2018, 05:45 De Here Jezus leert ons het volgende:

Johannes 8
10 En Jezus, Zich oprichtende, en niemand ziende dan de vrouw, zeide tot haar: Vrouw, waar zijn deze uw beschuldigers? Heeft u niemand veroordeeld?
11 En zij zeide: Niemand, Heere! En Jezus zeide tot haar: Zo veroordeel Ik u ook niet; ga heen, en zondig niet meer.


De Here Jezus steld Maria eerst onder de genade, en vervolgens weer in de wet (ga heen en zodig niet weer)

Hoezo de geboden (inclusief de sabbat) zijn niet voor ons??
Het verhaal van de overspelige vrouw is een latere toevoeging aan dit evangelie. Dus als referentie om er iets mee aan te tonen is het waardeloos.
Het is wel zo netjes dat je een bron vermeldt bij zo'n bewering want gemakshalve ga ik er maar even vanuit dat je er niet bij was.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

coby schreef: 17 sep 2018, 09:13
Moedwillig beschadigen?
Ik heb vroeger ook gehoord dat dat dezelfde kon zijn. Ze is dezelfde als de vrouw bij Simon die Zijn voeten volhuilde (weet Hij niet wat voor soort vrouw dit is) en Hij wierp 7 boze geesten uit haar. Dat wordt gewoon gezegd in de Bijbel.Ze had vele zonden begaan. Het was zo'n soort vrouw, maar nergens staat dat het dezelfde was. Ze komt er sowieso niet erg bekaaid vanaf in de Bijbel, dus ik vind het geen moedwillige beschadiging.
Ja, moedwillig beschadigen.
Uit andere teksten blijkt dat MM een voorname plaats in nam en blijkbaar paste dat op een gegeven moment in een patriarchale omgeving niet.
In het evangelie van Maria Magdalena wordt gesteld: "zij die het Al kende" en dat ze boven de discipelen stond.
Blijkbaar was dat iets wat niet meer getolereerd werd in de kerk. En dus moest zij afgeserveerd worden/

7 boze geesten uitwerpenn: vergelijkbaar met de 7 hoofdzonden. Oftewel: ze was vrij van de hoofdzonden. Zo kun je het ook lezen en is het in lijn met wat uit andere teksten naar voren komt.

Waarom zou je haar linken met die andere twee teksten, als daar geen enkele grond toe is ?
De katholieke kerk is er gelukkig op teruggekomen.
Laatst gewijzigd door HJW op 17 sep 2018, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

callista schreef: 17 sep 2018, 09:30 Er zijn ook boeken geschreven dat MM de vrouw van Jezus was of een tweelingziel...ipv. een zondige vrouw of een hoer..
Iemand zwartmaken of negatief afschilderen is een koud kunstje... :evil:
Hear, hear en de roddelmachine draait al.
Exact.
Maar een vrouw op zo'n positie, daar was de wereld nog niet klaar voor.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

HJW schreef: 17 sep 2018, 10:52
callista schreef: 17 sep 2018, 09:30 Er zijn ook boeken geschreven dat MM de vrouw van Jezus was of een tweelingziel...ipv. een zondige vrouw of een hoer..
Iemand zwartmaken of negatief afschilderen is een koud kunstje... :evil:
Hear, hear en de roddelmachine draait al.
Exact.
Maar een vrouw op zo'n positie, daar was de wereld nog niet klaar voor.
Het is iets wat de moderne wereld heeft bedacht, man en vrouw gelijk.
En DIE nieuwe regels wil men met terugwerkende kracht afdwingen in het verleden.
Terwijl het heden nog niet eens werkt.

Uit eigen ervaring kan ik stellen dat men hier in Scandinavie ook zo modern pleegt te denken en wettelijk tracht middels "voorkeursbehandeling" vrouwen op belangrijke posities te krijgen. (ten nadele van de mannen overigens).
resultaat is dan men bij ons na 3 mislukte dames op die postite, vanwege gebrek aan kunde en aanleg, eindelijk een zeer geschikte man mag aannemen. Verloren zijn een 3 tal jaren :(
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.