De Sabbat voor christenen

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door callista »

Pffff..vega natuurlijk... :w
Mij maakt het geen bal uit...ik heb mijn leven lang vlees gebraden voor mijn man en kinderen terwijl ik zelf vegetariër ben en als ik bezoek kreeg ook...
Niemand hoeft gelijk aan mij te zijn
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

peda schreef: 24 sep 2018, 12:00
ericjan schreef: 24 sep 2018, 11:56
Voor wie als Jood Messiaan is, geldt dat wie in Christus is het verschil tussen Joden en grieken komt te vervallen, dus ook aangaande de spijswetten.
De spijswetten blijven alleen geldig voor de Joden die Christus (nog) niet volgen, immers G'd heeft met hen de eeuwige Belofte gedaan.
Ga daarom ook nooit met een orthodoxe Jood die geen vegetarier is naar een restaurant van jouw keuze om samen culinair te genieten.
Gewoon gaan eten waar men Koosjer op het menu heeft, de betere restaurants hebben dat wel is mijn ervaring.
Helaas is Hallal voor islam al in opkomst in cafetaria's maar Koosjer is zover nog niet.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 24 sep 2018, 11:46 Ja dat zeggen veel Messiaanse Joden ook. Alleen dat stukje dat Petrus huichelde vind ik echt duidelijk. Het zal mij worst wezen of ze geen worst eten als ze dat zo gewend zijn, maar voor een Amerikaan die altijd bacon heeft gegeten, vind ik het wat sneu als dat dan ineens niet mag omdat ie Joods is.
Messiaanse jood is eigenlijk een pleonasme aangezien elke religieuze jood een Messias verwacht en zeker in de eerste eeuw toen het christendom nog gesticht moest worden. Petrus was een jood die wekelijks naar de synagoge ging net als de andere nakomelingen van David. Er waren geen kerken waar joden die in Jezus geloofden alternatieve preken hielden. Nee, Petrus en Paulus preekten in synagogen waar elke zaterdag uit de wet werd gelezen voor een joods publiek. De tweedeling tussen orthodoxe jood en Messiasbelijdende jood was er in de eerste eeuw absoluut niet. Nergens in de hele Bijbel maken Jezus en de apostelen onderscheid tussen twee soorten joden. Zoals ik reeds eerder citeerde, zei Jezus tegen de besnijdenis uit zijn tijd dat indien zij Mozes geloofden, zij hem zouden geloven. De alternatieve weg is er dus een van ongeloof en nergens lees ik dat God de ongelovigen laat erven! Hoe komen ze bij die waanzin?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

Piebe Paulusma schreef: 24 sep 2018, 15:14
coby schreef: 24 sep 2018, 11:46 Ja dat zeggen veel Messiaanse Joden ook. Alleen dat stukje dat Petrus huichelde vind ik echt duidelijk. Het zal mij worst wezen of ze geen worst eten als ze dat zo gewend zijn, maar voor een Amerikaan die altijd bacon heeft gegeten, vind ik het wat sneu als dat dan ineens niet mag omdat ie Joods is.
Messiaanse jood is eigenlijk een pleonasme aangezien elke religieuze jood een Messias verwacht en zeker in de eerste eeuw toen het christendom nog gesticht moest worden. Petrus was een jood die wekelijks naar de synagoge ging net als de andere nakomelingen van David. Er waren geen kerken waar joden die in Jezus geloofden alternatieve preken hielden. Nee, Petrus en Paulus preekten in synagogen waar elke zaterdag uit de wet werd gelezen voor een joods publiek. De tweedeling tussen orthodoxe jood en Messiasbelijdende jood was er in de eerste eeuw absoluut niet. Nergens in de hele Bijbel maken Jezus en de apostelen onderscheid tussen twee soorten joden. Zoals ik reeds eerder citeerde, zei Jezus tegen de besnijdenis uit zijn tijd dat indien zij Mozes geloofden, zij hem zouden geloven. De alternatieve weg is er dus een van ongeloof en nergens lees ik dat God de ongelovigen laat erven! Hoe komen ze bij die waanzin?
Hier praat je jezelf tegen:
Er zijn ook geen 2 soorten Joden, immers de Schrift stelt dat IN CHRISTUS Jood en Griek beiden Christen zijn, geen onderscheid meer. De muur die er was tussen de Jood als kind van G'd en de heiden die door G'd niet gekend werd is in Christus niet meer, IN CHRISTUS zijn beiden gelijk en Christen. Wij uit de heidenen horen er IN Christus nu OOK bij. Maar Buiten Christus om is nog steeds 1 Jood als volk van Israel.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Piebe Paulusma »

ericjan schreef: 24 sep 2018, 13:37
peda schreef: 24 sep 2018, 12:00 Ga daarom ook nooit met een orthodoxe Jood die geen vegetarier is naar een restaurant van jouw keuze om samen culinair te genieten.
Gewoon gaan eten waar men Koosjer op het menu heeft, de betere restaurants hebben dat wel is mijn ervaring.
Beste Ericjan, ik raad je aan nog wat meer te studeren op wat koosjer betekent, want dat de ingrediënten niet verboden zijn voor de joodse wet is geen garantie dat de maaltijd koosjer is. Zie hier een serie hieromtrent gemaakt door de Joodse Omroep die ik destijds geheel gekeken heb. Erg informatie en vermakelijk, jammer dat het wegbezuinigd is. Indien een maaltijd klaargemaakt en/of aangeraakt wordt door een niet-jood voordat die geserveerd wordt, is het eten nog steeds onrein. Wij mogen er niet met onze jatten aanzitten, dus tenzij je een jood in elk restaurant wilt neerzetten om te koken voor de besnijdenis, kan je een religieuze jood dus inderdaad niet overal mee naartoe nemen. Bovendien mag een orthodoxe jood sowieso niet met jou en mij eten omdat we geen joden zijn, dus het is slechts een hypothese.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door callista »

Piebe Paulusma schreef: 24 sep 2018, 15:22
ericjan schreef: 24 sep 2018, 13:37
peda schreef: 24 sep 2018, 12:00 Ga daarom ook nooit met een orthodoxe Jood die geen vegetarier is naar een restaurant van jouw keuze om samen culinair te genieten.
Gewoon gaan eten waar men Koosjer op het menu heeft, de betere restaurants hebben dat wel is mijn ervaring.
Beste Ericjan, ik raad je nog wat meer te studeren op wat koosjer betekent, want dat de ingrediënten niet verboden zijn voor de joodse wet is geen garantie dat de maaltijd koosjer is. Zie hier een serie hieromtrent gemaakt door de Joodse Omroep die ik destijds geheel gekeken heb. Erg informatie en vermakelijk, jammer dat het wegbezuinigd is. Indien een maaltijd klaargemaakt en/of aangeraakt wordt door een niet-jood voordat die geserveerd wordt, is het eten nog steeds onrein.

Wij mogen er niet met onze jatten aanzitten, dus tenzij je een jood in elk restaurant wilt neerzetten om te koken voor de besnijdenis, kan je een religieuze jood dus inderdaad niet overal mee naartoe nemen. Bovendien mag een orthodoxe jood sowieso niet met jou en mij eten omdat we geen joden zijn, dus het is slechts een hypothese.
Valt wel mee....zo erg is het niet.
Ik heb in een psychiatrische joodse kliniek gewerkt voor oorlogsslachtoffers en stelde o.a. de lijsten op voor het eten....vlees en melk gescheiden en zo moesten wij ook eten...zelfs met koek en gebak apart op een schotel.....

Verder viel het met die orthodoxie wel mee...'de psycholoog waarvoor ik o.a. werkte kon vloeken als een temeier...
Laatst gewijzigd door callista op 24 sep 2018, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
peda
Berichten: 20626
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef: 24 sep 2018, 15:22
ericjan schreef: 24 sep 2018, 13:37
peda schreef: 24 sep 2018, 12:00 Ga daarom ook nooit met een orthodoxe Jood die geen vegetarier is naar een restaurant van jouw keuze om samen culinair te genieten.
Gewoon gaan eten waar men Koosjer op het menu heeft, de betere restaurants hebben dat wel is mijn ervaring.
Beste Ericjan, ik raad je aan nog wat meer te studeren op wat koosjer betekent, want dat de ingrediënten niet verboden zijn voor de joodse wet is geen garantie dat de maaltijd koosjer is. Zie hier een serie hieromtrent gemaakt door de Joodse Omroep die ik destijds geheel gekeken heb. Erg informatie en vermakelijk, jammer dat het wegbezuinigd is. Indien een maaltijd klaargemaakt en/of aangeraakt wordt door een niet-jood voordat die geserveerd wordt, is het eten nog steeds onrein. Wij mogen er niet met onze jatten aanzitten, dus tenzij je een jood in elk restaurant wilt neerzetten om te koken voor de besnijdenis, kan je een religieuze jood dus inderdaad niet overal mee naartoe nemen. Bovendien mag een orthodoxe jood sowieso niet met jou en mij eten omdat we geen joden zijn, dus het is slechts een hypothese.
Ik mijd niet snel mensen uit welke cultuur dan ook, maar een ultra orthodoxe Jood ga ik persoonlijk uit de weg. De reden vermeld ik hier niet maar laten wij het houden op een absoluut onoverbrugbaar verschil in inzicht.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 24 sep 2018, 15:29
Piebe Paulusma schreef: 24 sep 2018, 15:22
ericjan schreef: 24 sep 2018, 13:37
peda schreef: 24 sep 2018, 12:00 Ga daarom ook nooit met een orthodoxe Jood die geen vegetarier is naar een restaurant van jouw keuze om samen culinair te genieten.
Gewoon gaan eten waar men Koosjer op het menu heeft, de betere restaurants hebben dat wel is mijn ervaring.
Beste Ericjan, ik raad je nog wat meer te studeren op wat koosjer betekent, want dat de ingrediënten niet verboden zijn voor de joodse wet is geen garantie dat de maaltijd koosjer is. Zie hier een serie hieromtrent gemaakt door de Joodse Omroep die ik destijds geheel gekeken heb. Erg informatie en vermakelijk, jammer dat het wegbezuinigd is. Indien een maaltijd klaargemaakt en/of aangeraakt wordt door een niet-jood voordat die geserveerd wordt, is het eten nog steeds onrein.

Wij mogen er niet met onze jatten aanzitten, dus tenzij je een jood in elk restaurant wilt neerzetten om te koken voor de besnijdenis, kan je een religieuze jood dus inderdaad niet overal mee naartoe nemen. Bovendien mag een orthodoxe jood sowieso niet met jou en mij eten omdat we geen joden zijn, dus het is slechts een hypothese.
Valt wel mee....zo erg is het niet.
Ik heb in een psychiatrische joodse kliniek gewerkt voor oorlogsslachtoffers en stelde o.a. de lijsten op voor het eten....vlees en melk gescheiden en zo moesten wij ook eten...zelfs met koek en gebak apart op een schotel.....

Verder viel het met die orthodoxie wel mee...'de psycholoog waarvoor ik o.a. werkte kon vloeken als een temeier...
http://www.nik.nl/kosjere-winkels-restaurants/
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

Piebe Paulusma schreef: 24 sep 2018, 15:22
ericjan schreef: 24 sep 2018, 13:37
peda schreef: 24 sep 2018, 12:00 Ga daarom ook nooit met een orthodoxe Jood die geen vegetarier is naar een restaurant van jouw keuze om samen culinair te genieten.
Gewoon gaan eten waar men Koosjer op het menu heeft, de betere restaurants hebben dat wel is mijn ervaring.
Beste Ericjan, ik raad je aan nog wat meer te studeren op wat koosjer betekent, want dat de ingrediënten niet verboden zijn voor de joodse wet is geen garantie dat de maaltijd koosjer is. Zie hier een serie hieromtrent gemaakt door de Joodse Omroep die ik destijds geheel gekeken heb. Erg informatie en vermakelijk, jammer dat het wegbezuinigd is. Indien een maaltijd klaargemaakt en/of aangeraakt wordt door een niet-jood voordat die geserveerd wordt, is het eten nog steeds onrein. Wij mogen er niet met onze jatten aanzitten, dus tenzij je een jood in elk restaurant wilt neerzetten om te koken voor de besnijdenis, kan je een religieuze jood dus inderdaad niet overal mee naartoe nemen. Bovendien mag een orthodoxe jood sowieso niet met jou en mij eten omdat we geen joden zijn, dus het is slechts een hypothese.
-
Werd onderbroken in mn reactie dus even een -

Maar, logisch dat de Joden niet vertrouwen op niet-Joden inzake hun voedselwetten door G'd aan hen gegeven.
Alelen al kijkend naar de doorsnee christenen onder ons en hoe beroerd die met G'd Zijn onfeilbare Woord omgaan, dan zou ik die figuren ook niet mijn Koosjer voedsel toevertrouwen. Je kunt er dan als Jood niet je hand voor in het vuur steken dat het echt Koosjer is.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
maritime
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2016, 05:22
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door maritime »

ericjan schreef: 24 sep 2018, 11:56
Voor wie als Jood Messiaan is, geldt dat wie in Christus is het verschil tussen Joden en grieken komt te vervallen, dus ook aangaande de spijswetten.
De spijswetten blijven alleen geldig voor de Joden die Christus (nog) niet volgen, immers G'd heeft met hen de eeuwige Belofte gedaan.
En dat is vevuld in de Here Jezus.
Lees handelingen 13

32 En wij verkondigen u de belofte, die tot de vaderen geschied is, dat namelijk God dezelve vervuld heeft aan ons, hun kinderen, als Hij Jezus verwekt heeft.
33 Gelijk ook in den tweeden psalm geschreven staat: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd.

De Here eist van ons de sabbat te `eren’. (Jes. 58:13)
Nadat de heilige sabbat gedurende ‘vele geslachten’ was vertreden, zal deze in de laatste dagen worden hersteld. (Jes. 58:12,13)
Alle heilige profeten hielden de zevende dag als rustdag.

De sabbatdag is de dag des Heren. (zie Openb. 1:10, Mark. 2:28, Jes. 58:13, Ex. 20:10)
Jezus was Heer van de sabbat. (Mark. 2:28) Dat betekent, heb ik de sabbat lief en bescherm hem, zoals de man heer is van de vrouw, haar moet liefhebben en beschermen. (1 Petr. 3:6)
De sabbat maakte Hij een inzetting van barmhartigheid, bedoeld voor het bestwil van de mens. (Mark. 2:23-28)
In plaats van de sabbat af te schaffen, leerde Hij zorgvuldig hoe die dag moet worden gevierd. (Matth. 12:1-13)
Hij onderwees zijn discipelen dat zij niets op de sabbat moesten doen, behalve wat ‘geoorloofd’ was. (Matth. 12:12)
Hij onderwees Zijn discipelen dat ook nog veertig jaar naar Zijn opstanding de sabbat biddende gehouden moest worden. (Matth. 24: 20)
De godvrezende vrouwen die bij Jezus waren geweest, eerbiedigen de sabbat na zijn dood. (Luc. 23:56)
Dertig jaar na de opstanding van Christus noemt de Heilige Geest deze dag nadrukkelijk ‘de sabbatdag’. (Hand. 13:14)
Paulus, de apostel der heiden, noemde het ‘de sabbatdag’ in het jaar 45. (Hand. 13:27) Wist Paulus het niet? Of moeten wij moderne leraars geloven, die beweren dat de sabbat na de opstanding van Christus niet langer de sabbat was?
Lucas, de geïnspireerde christelijke geschiedschrijver, die het jaar 62 schreef, noemt het, de sabbatdag’. (Hand.13:44)
De heidense bekeerlinge noemde het de sabbat. (Hand.13:42)
Op het eerste christelijk Concilie, in het jaar 52, noemde Jakobus het tegenwoordigheid van de apostelen en tal van discipelen ‘de sabbatdag’. (Hand. 15:21)

Het was gebruikelijk op die dag bidstonden te houden. (Hand. 16: 13)
Paulus las in het openbaar de Schriften op die dag. (Hand.17:2,3)
Hij was gewoon op die dag te prediken. (Hand. 17:2)
Het boek Handelingen alleen al vermeld 84 vergaderingen, op die dag gehouden. (Hand.13:14,44; 16:13; 17:2; 18:11)
Er was nooit een dispuut tussen christenen en joden wat betreft de sabbatdag. Dat is een bewijs dat de christenen dezelfde dag vierden als de joden.

Onder alle beschuldigingen tegen Paulus beschuldigden ze hem er nooit van dat hij de sabbat niet eerbiedigde. Waarom niet, als hij die niet hield?
Paulus zelf verklaarde nadrukkelijk dat hij de wet had gehouden. "Terwijl Paulus zich aldus verdedigde: Ik heb noch tegen de wet der joden noch tegen de tempel, noch tegen de keizer iets misdreven." (Hand. 25:8) Hoe kon dit waar zijn als hij de sabbat hield?
De sabbat wordt 59 keer in het Nieuwe Testament genoemd, altijd met eerbied en onder dezelfde naam als in het Oude Testament, ‘de sabbatdag’.
In het Nieuwe Testament wordt geen een woord gezegd over het afschaffen, veranderen of wegdoen van de sabbat of iets dergelijks.
Toen Jezus zijn werk begon, zei Hij nadrukkelijk dat Hij niet gekomen was om de wet te ontbinden. (Matth. 5:17)

Zoals de sabbat in het paradijs werd gehouden vóór de zondeval, zo zal die dag voor eeuwig worden gevierd op de vernieuwde aarde als alles is hersteld.

Jes. 66:
Zoals de sabbat in het paradijs werd gehouden vóór de zondeval, zo zal die dag voor eeuwig worden gevierd op de vernieuwde aarde als alles is hersteld.

Jezus bestrafte de Farizeeën streng als huichelaars omdat ze voorgaven God lief te hebben, terwijl ze gelijktijdig een van de "10 Geboden" teniet deden door hun overleveringen. Het vieren van de zondag is alleen maar een overlevering van mensen.
maritime
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2016, 05:22
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door maritime »

ericjan schreef: 24 sep 2018, 11:56
De spijswetten blijven alleen geldig voor de Joden die Christus (nog) niet volgen, immers G'd heeft met hen de eeuwige Belofte gedaan.
In eerste instantie werden aan de mens al het zaaddragende gewas en het geboomte, waaraan zaaddragende vruchten zijn, tot voedsel gegeven. (Genesis 1:29).
In het Oude Testament wordt, te beginnen in het verhaal over de zondvloed, een onderscheid gemaakt tussen reine en onreine dieren, vissen en vogels.
Van de reine dieren mochten zeven paar mee met de ark, van de overige dieren en van de vogels één paar. (Genesis 7:1-3). Hieruit kun je opmaken, dat het onderscheid aan de mens bekend was.

In Handelingen 15:19-21 wordt een met Genesis 9 vergelijkbare raad gegeven aan de gelovigen uit de heidenen. Daartegenover staat de opdracht van Jezus in Mattheüs 28:19 Leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. Nadat een mens tot discipel van Jezus is gebracht, kan hij gedoopt worden. Daarna begin een groei- en leerproces op weg naar de eeuwigheid. Net als bij voedsel voor het lichaam hebben sommigen nog geestelijke melk nodig, anderen kunnen al geestelijk vast voedsel verdragen. (1Cor. 3:1-3)

Waarom dit onderscheid?

Uitgaande van de schepping van de mens door God is het redelijk, dat Hij ook het beste weet, wat goed is voor Zijn schepsel.

In Deuteronomium 7 belooft God, dat hij alle ziekten van ons zal afwenden en ons geen van de boze kwalen van Egypte zal opleggen, indien wij Hem naarstig zullen gehoorzamen.

In ieder geval geldt, dat er ook buiten het volk Israël het besef bestond van een relatie tussen het eten van onreine dieren en ziektes.
Een aanwijzing dat het onderscheid tussen reine en onreine dieren te maken heeft met gezondheid is bijvoorbeeld een magisch tablet dat uit Syrië afkomstig is, uit de tijd dat Israël daar niet ver vandaan, in Palestina, woonde. Op het onderste niveau zien we hoe de hulpdemon Pazuzu de ziektedemon Lamaschtu het riet injaagt. (Hier wordt dus de duivel met Beëlzebub uitgedreven!). De ziektedemon Lamaschtu wordt duidelijk geassocieerd met dieren, die door Israël als onrein werden beschouwd: de kop van een leeuw, tweekoppige slangen in haar hand, een varken en een hond aan de borst, adelaarspoten en rijdend op een paard. Mogelijk hadden de volken rondom Israël en Israël zelf een duidelijk beeld van welke dieren met ongezondheid konden worden geassocieerd.

Heden ten dage beginnen mensen te beseffen, dat het menu van de mens van invloed is op zijn lichamelijke gezondheid. Het is voor bijvoorbeeld reumapatiënten af te raden om vlees te eten, omdat dit een negatieve invloed heeft op de gezondheid.

Tegenstanders van het houden van de spijswetten verwijzen vaak naar het visioen van Petrus in Handelingen 10 om aan te tonen dat het niet voor ons is.
Petrus hecht aan het visioen duidelijk een andere betekenis.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

maritime schreef: 24 sep 2018, 18:11 Mogelijk hadden de volken rondom Israël en Israël zelf een duidelijk beeld van welke dieren met ongezondheid konden worden geassocieerd.
En zo kwam het volk Israel er ook aan, gewoon op dezelfde wijze als de volkeren om hen heen. Waarschijnlijk ook al door de gedachten van andere volkeren.
Lees ook eens "Het oerboek van de mens". Zeer verhelderend op dit vlak.
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Raymond B »

Mart,
Je spreekt in jouw overtuiging en alsof je een autoriteit bent in Gods Woord.
Maar het Woord geeft aan dat wijsheid komt doordat je de Torah doet, niet omdat je dit een keer hebt gehoord.
Ik begrijp dat je voor een aantal mensen hier als 'wijs' in Gods Woord overkomt omdat je wellicht Joods bent en modern Hebreeuws kent, maar met het huidige Ivriet zal je nooit Bijbels Hebreeuws kunnen verklaren en heb je 0% geestelijk inzicht gezien deze en eerdere antwoorden.

Ik begrijp trouwens niet dat jij als atheist de voor Joden 'heilige' boek aanhaalt tw de talmoed, maar de talmoed is niet gelijk als de Bijbel (en zeker niet zoals beweerd wordt erboven). De huidige nakomelingen van de Farizeeen hebben doordat ze de Messias hebben verworpen en ook andere tegengestelde verklaringen in diezelfde talmoed van wel Godsvrezende rabijnen, een eigen agenda.
Dus hier een Bijbels reactie op jouw uitleg uit de talmoed.

Noot: De Bijbel JHWH zelf zegt van Hem en Zijn Woord dat Hij dezelfde is gister, heden en voor altijd, Hij en Zijn Woord veranderd niet, Yeshua is dit Woord levend geworden, maw zoals Yeshua zelf verklaart; dat Hij alleen maar het Woord brengt dat de Vader Hem geeft.
oftwel de Profeet waar Mozes over sprak dat Hij zou komen en dat zou doen.

Jouw verhaaltje nog even;
'De Torah zegt nergens dat niet-Joden de sjabbat zouden moeten vieren. De Torah was gegeven aan de Joden. Het was voor niet-Joodse nakomelingen van Noach genoeg geen valse goden te aanbidden of voedsel te eten dat aan deze afgoden was gewijd, of bloed, of voedsel dat afkomstig is van dieren die hebben geleden door bijvoorbeeld wurging, of seksueel immoreel gedrag te vertonen.

commentaar:
In Gen.1-3 staat dat God de Hemelen en aarde heeft gemaakt met alles wat daarin is, dat Hij dit in 6 dagen deed en op de 7de dag ruste van al dit werk.
God heeft alles geschapen en op het eind schiep Hij de mens en geeft deze mens Zijn hele schepping, en zegt' rust en geniet wandel met Mij, leer mij kennen'.
Was Adam een Jood? was Noach dat? Mischien Abraham of Jacob? nee het waren mensen, vandaar dat Yeshua zegt dat de Shabbat gemaakt is voor de mens niet speciaal voor de Jood!

Toen JHWH Zijn volk bevrijde bestond dat volk niet alleen uit de 12 stammen van Israel maar;
Ex.12:38 En veel vermengd volk trok ook met hen op, en schapen, en runderen, gans veel vee.
Dit gemengd volk bestond oa uit mensen die in de God van de Israelieten geloofden en met hun mee gingen.
Zij mochten zelfs met het Pasha meedoen als ze precies geloofden en deden wat Israel deed, en JHWH zei van een ieder die in de Pasha geloofde en wilde vieren.
Ex12:49 Enerlei wet zij voor den ingeborene, en den vreemdeling, die als vreemdeling in het midden van u verkeert.
Toen het volk bij de berg stond om voor de eerste keer JHWH zelf te horen stonden ze daar als 1 volk Israel.

En dat blijkt keer op keer, zelfs in de 10 geboden
10 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;

Het gemengd volk wat een verbond sluit wordt zo 1 volk Israel
Ex.31:13 Gij nu, spreek tot de kinderen Israëls, zeggende: Gij zult evenwel mijn sabbatten onderhouden; want dit is een teken tussen Mij en tussen ulieden, bij uw geslachten; opdat men wete, dat Ik de HEERE ben, Die u heilige.
Lev.19:34 De vreemdeling, die als vreemdeling bij u verkeert, zal onder u zijn als een inboorling van ulieden; gij zult hem liefhebben als uzelven; want gij zijt vreemdeling geweest in Egypteland; Ik ben de HEERE, uw God!

Het is altijd de bedoeling geweest dat Israel een licht zou zijn voor de natie's zodat zij jaloers zouden worden en hun eigen gemaakte flutgodjes zouden verlaten om de enige God te zoeken.
Omdat Israel hierin verzaakte bracht JHWH de kans bij de heidenen om zo Israel jaloers te maken.
Niet door zelf verzonnen tijden feesten of evangelie maar door hetzelfde verbond waarbij het nu niet werd bekrachtigd door dieren bloed maar door het bloed van Hemzelf.

Mvg Raymond
maritime
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2016, 05:22
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door maritime »

Raymond B schreef: 24 sep 2018, 19:10 Mart,
Je spreekt in jouw overtuiging en alsof je een autoriteit bent in Gods Woord.
Maar het Woord geeft aan dat wijsheid komt doordat je de Torah doet, niet omdat je dit een keer hebt gehoord.
Ik begrijp dat je voor een aantal mensen hier als 'wijs' in Gods Woord overkomt omdat je wellicht Joods bent en modern Hebreeuws kent, maar met het huidige Ivriet zal je nooit Bijbels Hebreeuws kunnen verklaren en heb je 0% geestelijk inzicht gezien deze en eerdere antwoorden.

Ik begrijp trouwens niet dat jij als atheist de voor Joden 'heilige' boek aanhaalt tw de talmoed, maar de talmoed is niet gelijk als de Bijbel (en zeker niet zoals beweerd wordt erboven). De huidige nakomelingen van de Farizeeen hebben doordat ze de Messias hebben verworpen en ook andere tegengestelde verklaringen in diezelfde talmoed van wel Godsvrezende rabijnen, een eigen agenda.
Dus hier een Bijbels reactie op jouw uitleg uit de talmoed.

Noot: De Bijbel JHWH zelf zegt van Hem en Zijn Woord dat Hij dezelfde is gister, heden en voor altijd, Hij en Zijn Woord veranderd niet, Yeshua is dit Woord levend geworden, maw zoals Yeshua zelf verklaart; dat Hij alleen maar het Woord brengt dat de Vader Hem geeft.
oftwel de Profeet waar Mozes over sprak dat Hij zou komen en dat zou doen.

Jouw verhaaltje nog even;
'De Torah zegt nergens dat niet-Joden de sjabbat zouden moeten vieren. De Torah was gegeven aan de Joden. Het was voor niet-Joodse nakomelingen van Noach genoeg geen valse goden te aanbidden of voedsel te eten dat aan deze afgoden was gewijd, of bloed, of voedsel dat afkomstig is van dieren die hebben geleden door bijvoorbeeld wurging, of seksueel immoreel gedrag te vertonen.

commentaar:
In Gen.1-3 staat dat God de Hemelen en aarde heeft gemaakt met alles wat daarin is, dat Hij dit in 6 dagen deed en op de 7de dag ruste van al dit werk.
God heeft alles geschapen en op het eind schiep Hij de mens en geeft deze mens Zijn hele schepping, en zegt' rust en geniet wandel met Mij, leer mij kennen'.
Was Adam een Jood? was Noach dat? Mischien Abraham of Jacob? nee het waren mensen, vandaar dat Yeshua zegt dat de Shabbat gemaakt is voor de mens niet speciaal voor de Jood!

Toen JHWH Zijn volk bevrijde bestond dat volk niet alleen uit de 12 stammen van Israel maar;
Ex.12:38 En veel vermengd volk trok ook met hen op, en schapen, en runderen, gans veel vee.
Dit gemengd volk bestond oa uit mensen die in de God van de Israelieten geloofden en met hun mee gingen.
Zij mochten zelfs met het Pasha meedoen als ze precies geloofden en deden wat Israel deed, en JHWH zei van een ieder die in de Pasha geloofde en wilde vieren.
Ex12:49 Enerlei wet zij voor den ingeborene, en den vreemdeling, die als vreemdeling in het midden van u verkeert.
Toen het volk bij de berg stond om voor de eerste keer JHWH zelf te horen stonden ze daar als 1 volk Israel.

En dat blijkt keer op keer, zelfs in de 10 geboden
10 Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is;

Het gemengd volk wat een verbond sluit wordt zo 1 volk Israel
Ex.31:13 Gij nu, spreek tot de kinderen Israëls, zeggende: Gij zult evenwel mijn sabbatten onderhouden; want dit is een teken tussen Mij en tussen ulieden, bij uw geslachten; opdat men wete, dat Ik de HEERE ben, Die u heilige.
Lev.19:34 De vreemdeling, die als vreemdeling bij u verkeert, zal onder u zijn als een inboorling van ulieden; gij zult hem liefhebben als uzelven; want gij zijt vreemdeling geweest in Egypteland; Ik ben de HEERE, uw God!

Het is altijd de bedoeling geweest dat Israel een licht zou zijn voor de natie's zodat zij jaloers zouden worden en hun eigen gemaakte flutgodjes zouden verlaten om de enige God te zoeken.
Omdat Israel hierin verzaakte bracht JHWH de kans bij de heidenen om zo Israel jaloers te maken.
Niet door zelf verzonnen tijden feesten of evangelie maar door hetzelfde verbond waarbij het nu niet werd bekrachtigd door dieren bloed maar door het bloed van Hemzelf.

Mvg Raymond
Goed bijbels geformuleerd.
Zo lees ik het ook in de bijbel.
maritime
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2016, 05:22
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door maritime »

Beterft de voedselwet.


verklaarde Jezus al het voedsel REIN?

Marcus 7:1-6: het eten van voedsel _zonder_ceremoniëel te wassen.
Marcus 7:7-13: het stellen van menselijke _regels_ boven de geboden Gods.
“de traditie van de oudsten” (Marcus 7:3,5,8,9).
Marcus 7:7-8: regels geleerd door _mensen_ en de traditie van de mens.
Woorden zoals ze verklaard worden door de context “alle voedsel rein verklaren”(Marc 7:19).
Marc 7:2: het voedsel wat _discipelen_ aan het eten waren.


Wat is het belangrijkst wat de bijbel ons leert?

Marcus 7:15: Het is wat uit de mond komt wat een persoon onrein maakt en niet wat de persoon eet. Nadat de bijbel een definitie geeft van goed voedsel.

Het originele woord voor “onrein” in de Schrift vandaag de dag wijst naar iets onreins door contact.
Het originele woord is heel wat anders dan wat wij vinden voor “onrein” in Leviticus 11.
In Leviticus 11 is de ware betekenis iets wat ongeschikt is voor voedsel!

44 Want Ik ben de HEERE, uw God; daarom zult gij u heiligen, en heilig zijn, dewijl Ik heilig ben; en gij zult uw ziel niet verontreinigen aan enig kruipend gedierte, dat zich op de aarde roert.
45 Want Ik ben de HEERE, die u uit Egypteland doe optrekken, opdat Ik u tot een God zij, en opdat gij heilig zijt, dewijl Ik heilig ben.
46 Dit is de wet van de beesten, en van het gevogelte, en van alle levende ziel, die zich roert in de wateren, en van alle ziel, die kruipt op de aarde;
47 Om te onderscheiden tussen het onreine en tussen het reine, en tussen het gedierte, dat men eten, en tussen het gedierte, dat men niet eten zal.

Het is een richtlijn voor ons om te zorgen dat we ons lichaam niet (verzieken)verontreinigen met vlees. Het maakt ons ziek.
Zo heeft God dat bedoeld.
We leven niet onder wet, maar kunnen wel kennis opdoen waarom God de wetten ingesteld heeft.
God heeft het goede met ons voor, maar wat doen we ermee?
Ziek worden en dan vragen om genezing van God??

Het begint met lezen van de bijbel en zoeken wat wil God mij duidelijk maken.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

Raymond B schreef: 24 sep 2018, 19:10 Mart,
Je spreekt in jouw overtuiging en alsof je een autoriteit bent in Gods Woord.
Ik begrijp dat jij een autoriteit hebt in Gods Woord ?
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Yolanda_dB »

HJW schreef: 24 sep 2018, 20:40
Raymond B schreef: 24 sep 2018, 19:10 Mart,
Je spreekt in jouw overtuiging en alsof je een autoriteit bent in Gods Woord.
Ik begrijp dat jij een autoriteit hebt in Gods Woord ?
Volgens mij begrijp je dat verkeerd.
Hij betwijfelt de autoriteit van Mart.
En hij is daar niet de enige in.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door callista »

Spreek jij ook al Hebreeuws Yolanda?
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Yolanda_dB »

callista schreef: 24 sep 2018, 22:12 Spreek jij ook al Hebreeuws Yolanda?
Nee.
Ik kom niet verder dan shalom en mazzeltov.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door callista »

Dan kunnen we elkaar de hand geven... :)
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door coby »

ericjan schreef: 24 sep 2018, 15:43 -
Werd onderbroken in mn reactie dus even een -

Maar, logisch dat de Joden niet vertrouwen op niet-Joden inzake hun voedselwetten door G'd aan hen gegeven.
Alelen al kijkend naar de doorsnee christenen onder ons en hoe beroerd die met G'd Zijn onfeilbare Woord omgaan, dan zou ik die figuren ook niet mijn Koosjer voedsel toevertrouwen. Je kunt er dan als Jood niet je hand voor in het vuur steken dat het echt Koosjer is.
Ik zag een keer een film van die Matzes fabriek in Nederland. Wist nooit dat dat kosher was. Al die eeuwen lang blijft het hetzelfde.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Piebe Paulusma »

maritime schreef: 24 sep 2018, 17:54 In het Nieuwe Testament wordt geen een woord gezegd over het afschaffen, veranderen of wegdoen van de sabbat of iets dergelijks.
Toen Jezus zijn werk begon, zei Hij nadrukkelijk dat Hij niet gekomen was om de wet te ontbinden. (Matth. 5:17)
Jezus kwam tot de joden onder de wet, dus logisch dat hij de sabbat niet afschafte. Paulus schreef echter in Kol. 2:16-17:

'Dat u dan niemand oordele in spijze of in drank, of in het stuk des feestdags of der nieuwe maan of der sabbatten, Welke zijn een schaduw der toekomende dingen, maar het lichaam is van Christus..

Van afschaffen is niet gesproken in het NT maar de schaduw is niet de waarheid zelf. En wanneer men de waarheid kent, kan je niet meer terug naar het oude.
maritime schreef: 24 sep 2018, 17:54Zoals de sabbat in het paradijs werd gehouden vóór de zondeval, zo zal die dag voor eeuwig worden gevierd op de vernieuwde aarde als alles is hersteld.

Jes. 66:
Zoals de sabbat in het paradijs werd gehouden vóór de zondeval, zo zal die dag voor eeuwig worden gevierd op de vernieuwde aarde als alles is hersteld.

Jezus bestrafte de Farizeeën streng als huichelaars omdat ze voorgaven God lief te hebben, terwijl ze gelijktijdig een van de "10 Geboden" teniet deden door hun overleveringen. Het vieren van de zondag is alleen maar een overlevering van mensen.
De eeuwige sabbat is de eeuwige rust

'Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven. Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.'(Mat 11,28-29)

De Hebreeën schrijver leert in hoofdstuk 4 vers 8 dat tevoren bekend was dat de oorspronkelijke sabbat ontoereikend was.

'Want indien Jozua hen in de rust gebracht heeft, zo had Hij daarna niet gesproken van een anderen dag.'

Voorts heeft Jezus nooit gezegd dat er 10 geboden zouden zijn, maar hij leerde dat twee de belangrijkste zijn (Mat 22,37-40).
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

maritime schreef: 24 sep 2018, 18:11
ericjan schreef: 24 sep 2018, 11:56
De spijswetten blijven alleen geldig voor de Joden die Christus (nog) niet volgen, immers G'd heeft met hen de eeuwige Belofte gedaan.
In eerste instantie werden aan de mens al het zaaddragende gewas en het geboomte, waaraan zaaddragende vruchten zijn, tot voedsel gegeven. (Genesis 1:29).
In het Oude Testament wordt, te beginnen in het verhaal over de zondvloed, een onderscheid gemaakt tussen reine en onreine dieren, vissen en vogels.
Van de reine dieren mochten zeven paar mee met de ark, van de overige dieren en van de vogels één paar. (Genesis 7:1-3). Hieruit kun je opmaken, dat het onderscheid aan de mens bekend was.

In Handelingen 15:19-21 wordt een met Genesis 9 vergelijkbare raad gegeven aan de gelovigen uit de heidenen. Daartegenover staat de opdracht van Jezus in Mattheüs 28:19 Leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. Nadat een mens tot discipel van Jezus is gebracht, kan hij gedoopt worden. Daarna begin een groei- en leerproces op weg naar de eeuwigheid. Net als bij voedsel voor het lichaam hebben sommigen nog geestelijke melk nodig, anderen kunnen al geestelijk vast voedsel verdragen. (1Cor. 3:1-3)

Waarom dit onderscheid?

Uitgaande van de schepping van de mens door God is het redelijk, dat Hij ook het beste weet, wat goed is voor Zijn schepsel.

In Deuteronomium 7 belooft God, dat hij alle ziekten van ons zal afwenden en ons geen van de boze kwalen van Egypte zal opleggen, indien wij Hem naarstig zullen gehoorzamen.

In ieder geval geldt, dat er ook buiten het volk Israël het besef bestond van een relatie tussen het eten van onreine dieren en ziektes.
Een aanwijzing dat het onderscheid tussen reine en onreine dieren te maken heeft met gezondheid is bijvoorbeeld een magisch tablet dat uit Syrië afkomstig is, uit de tijd dat Israël daar niet ver vandaan, in Palestina, woonde. Op het onderste niveau zien we hoe de hulpdemon Pazuzu de ziektedemon Lamaschtu het riet injaagt. (Hier wordt dus de duivel met Beëlzebub uitgedreven!). De ziektedemon Lamaschtu wordt duidelijk geassocieerd met dieren, die door Israël als onrein werden beschouwd: de kop van een leeuw, tweekoppige slangen in haar hand, een varken en een hond aan de borst, adelaarspoten en rijdend op een paard. Mogelijk hadden de volken rondom Israël en Israël zelf een duidelijk beeld van welke dieren met ongezondheid konden worden geassocieerd.

Heden ten dage beginnen mensen te beseffen, dat het menu van de mens van invloed is op zijn lichamelijke gezondheid. Het is voor bijvoorbeeld reumapatiënten af te raden om vlees te eten, omdat dit een negatieve invloed heeft op de gezondheid.

Tegenstanders van het houden van de spijswetten verwijzen vaak naar het visioen van Petrus in Handelingen 10 om aan te tonen dat het niet voor ons is.
Petrus hecht aan het visioen duidelijk een andere betekenis.
Dank voor je copy paste werk vanaf hier:
http://www.agp-internet.com/react/studyweb/009.htm

Hier zal ik moeten induiken en het ontbreekt mij aan tijd ervoor op dit moment.
We is de 7e dag adventisten hierin erg herkenbaar en begin ik je visie aangaande Israel en Joden te begrijpen.

Wel kan ik al reageren met het feit dat alle ciaten aangedragen waarin Yeshua Joodse spijswetten respecteerde, uiteraard correct is, immers Yeshua was een orthodoxe Jood en heeft de Wet vervuld, dus ook alle spijswetten. Maar op dat moment had Hij het Kruisoffer ook nog niet gebracht.
Yeshua was een Jood en op Hem lag daarmee evenzo de Eeuwige Belofte van G'd aan Israel/Joden.
Ook Yeshua moest dus binnen de voorwaarden van die Belofte blijven door als Jood te leven.

Wat betreft je opmerking over gezondheid en voeding kan ik beamen dat Koosjer voeding gezond is voor lichaam en geest.
Wel is vlees een te grote categorie, het gaat om het soort vlees en hoe het is behandeld/verwerkt.
De vegatarische/veganistische sekten zijn hierop gesprongen om te trachten alle vlees in het verdomhoekje proberen te krijgen door er een leugen van te maken dat alle vlees/vis ongezond zou zijn.
Laatst gewijzigd door ericjan op 25 sep 2018, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door callista »

21 september 10.00 gaf maritime als antwoord op mijn vraag of hij een zevendedagsadventist is

"Nee, ik ben nergens lid van"
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

Yolanda_dB schreef: 24 sep 2018, 22:10 Volgens mij begrijp je dat verkeerd.
Hij betwijfelt de autoriteit van Mart.
En hij is daar niet de enige in.
Ik weet wel wat hij bedoelt. Maar vervolgens praat hij zelf telkens alsof hij wel autoriteit heeft.
Inhoudelijk is hij blijbaar klaar met argumenteren en dan moet de persoon Mart maar gediskwalificeerd worden.
En dan denk ik: en jij dan ? Waarom zou jij wel autoriteit hebben ?