De Sabbat voor christenen

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Raymond B »

HJW,

Ik pretendeer niets behalve dat ik een mens ben met al mijn fouten.
De enige autoriteit waar ik op wijs is de Bijbel Zijn woord.
En zo heeft een ieder zijn eigen inspiratiebron, wou je zeggen dat mensen die niet in Zijn Woord of Hem geloven.
Door Hem geinspireerd zijn, dus Hij bestaat niet maar ik heb wel Zijn wijsheid??

Laat een ieder zijn /haar verhaal verdedigen waar zij hun waarheid vandaan halen.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

Raymond B schreef: 25 sep 2018, 11:08 Laat een ieder zijn /haar verhaal verdedigen waar zij hun waarheid vandaan halen.
Helemaal mee eens. En de ander dan als persoon diskwalificeren past daar niet in.
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Raymond B »

idd dat doet een ieder zelf.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

Raymond B schreef: 25 sep 2018, 11:28 idd dat doet een ieder zelf.
Jammer dat je dit pad blijft kiezen.
Ieder mag zijn verhaal verdedigen, zolang het maar jouw verhaal is.
De rest diskwalificeert zichzelf.......tja.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Piebe Paulusma »

Zeg HJW, wat ben jij een irritant kereltje zeg, iedereen de maat te nemen. Als ik moderator was zou ik je eruit knikkeren want sinds jij terug bent is de sfeer omgeslagen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 25 sep 2018, 11:47 Zeg HJW, wat ben jij een irritant kereltje zeg, iedereen de maat te nemen. Als ik moderator was zou ik je eruit knikkeren want sinds jij terug bent is de sfeer omgeslagen.
Tja......je hebt al lang een hekel aan mij. Kan ik weinig aan veranderen. Ik laat je frustratie bij jou. Ik ga er niet in mee.
Het is tegen mij als persoon gericht, jammer.
Wat er gebeurt is dat Raymond de maat neemt van Mart en ik stel dat dat niet zo fijn is.
Vervolgens word je weer eens boos op mij........ik kan er niets mee.
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Raymond B »

HJW,

Ik weet niet of je het door hebt.
Maar voor de duidelijkheid; ik neem het op tegen een ieder die tegen Gods woord ingaat.
Ik geloof dat iedereen de kans heeft om terug te keren naar de liefdevolle vader.
Daarvoor heeft Hij zijn woord gegeven zodat een ieder kan leven in overvloed en zegen.

Als je alleen jezelf schade zou toebrengen door niet voor Hem te kiezen prima success ermee.
Maar door als atheist ,toverknobbel of anders tegen dit woord in te gaan op een notabene geloofssite beschadig je andere mensen en of ontneem je hun kans op leven.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door callista »

Je snapt er niets van, waar het om gaat in discussies.....en ook niet wat betreft in deze discussie....
Helaas...misschien kun je wel niet anders....
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

Raymond B schreef: 25 sep 2018, 12:14
Ik weet niet of je het door hebt.
Maar voor de duidelijkheid; ik neem het op tegen een ieder die tegen Gods woord ingaat.
Kleine corrective: je neemt het op tegen een ieder die een andere interpretatie heeft dan jij.
Want net als ik verkondig jij ook jouw overtuigingen en niet de absolute waarheid.
Ik geloof dat iedereen de kans heeft om terug te keren naar de liefdevolle vader.
Mee eens. Sterker nog: ik ben ervan overtuigd dat iedereen ZAL terugkeren. Er is sprake van onvoorwaardelijke liefde.
Daarvoor heeft Hij zijn woord gegeven zodat een ieder kan leven in overvloed en zegen.
En nog veel meer dan alleen dat.
Ik ken overigens genoeg mensen die in God geloven maar bepaald niet in overvloed leven.
Maar door als atheist ,toverknobbel of anders tegen dit woord in te gaan op een notabene geloofssite beschadig je andere mensen en of ontneem je hun kans op leven.
Jaja. Deze site heeft volgens mij een iets andere insteek.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Yolanda_dB »

HJW schreef:
Yolanda_dB schreef:Volgens mij begrijp je dat verkeerd.
Hij betwijfelt de autoriteit van Mart.
En hij is daar niet de enige in.
Ik weet wel wat hij bedoelt. Maar vervolgens praat hij zelf telkens alsof hij wel autoriteit heeft.
Inhoudelijk is hij blijbaar klaar met argumenteren en dan moet de persoon Mart maar gediskwalificeerd worden.
En dan denk ik: en jij dan ? Waarom zou jij wel autoriteit hebben ?
Misschien moet je je even verdiepen in het onderscheid tussen praten "met autoriteit" en praten "met overtuiging".
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

Yolanda_dB schreef: 25 sep 2018, 12:50 Misschien moet je je even verdiepen in het onderscheid tussen praten "met autoriteit" en praten "met overtuiging".
Stelt Mart dat hij met autoriteit spreekt ?
Ik zie namelijk beide heten hetzelfde doen: spreken vanuit hun overtuiging. En met die overtuiging kun je het wel of niet eens zijn.
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Raymond B »

Mee eens. Sterker nog: ik ben ervan overtuigd dat iedereen ZAL terugkeren. Er is sprake van onvoorwaardelijke liefde.

commentaar;
Hoewel wij mensen graag willen geloven dat iedereen gered zal worden is de Bijbel is het hier niet mee eens.
je vergelijkt verward JHWH met sinterklaas.

Dit staat ons oa nog te gebeuren;
8 En de vierde engel goot zijn fiool uit op de zon; en haar is macht gegeven de mensen te verhitten door vuur.
9 En de mensen werden verhit met grote hitte, en lasterden den Naam Gods, Die macht heeft over deze plagen; en zij bekeerden zich niet, om Hem heerlijkheid te geven.
10 En de vijfde engel goot zijn fiool uit op den troon van het beest; en zijn rijk is verduisterd geworden; en zij kauwden hun tongen van pijn;
11 En zij lasterden den God des hemels vanwege hun pijnen, en vanwege hun gezweren; en zij bekeerden zich niet van hun werken.21 En een grote hagel, elk als een talent pond zwaar, viel neder uit den hemel op de mensen; en de mensen lasterden God vanwege de plage des hagels; want deszelfs plage was zeer groot.

De mensen zullen Hem blijven lasteren en zich niet bekeren en dus niet met Hem verzoend worden.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door callista »

Raymond B schreef: 25 sep 2018, 13:01 Mee eens. Sterker nog: ik ben ervan overtuigd dat iedereen ZAL terugkeren. Er is sprake van onvoorwaardelijke liefde.

commentaar;
Hoewel wij mensen graag willen geloven dat iedereen gered zal worden is de Bijbel is het hier niet mee eens.
je vergelijkt verward JHWH met sinterklaas.

Dit staat ons oa nog te gebeuren;
8 En de vierde engel goot zijn fiool uit op de zon; en haar is macht gegeven de mensen te verhitten door vuur.
9 En de mensen werden verhit met grote hitte, en lasterden den Naam Gods, Die macht heeft over deze plagen; en zij bekeerden zich niet, om Hem heerlijkheid te geven.
10 En de vijfde engel goot zijn fiool uit op den troon van het beest; en zijn rijk is verduisterd geworden; en zij kauwden hun tongen van pijn;
11 En zij lasterden den God des hemels vanwege hun pijnen, en vanwege hun gezweren; en zij bekeerden zich niet van hun werken.21 En een grote hagel, elk als een talent pond zwaar, viel neder uit den hemel op de mensen; en de mensen lasterden God vanwege de plage des hagels; want deszelfs plage was zeer groot.

De mensen zullen Hem blijven lasteren en zich niet bekeren en dus niet met Hem verzoend worden.
Het is mij duidelijk dat jij je ook hebt laten leiden door ANGST als basis voor je geloof...
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Yolanda_dB »

HJW schreef: 25 sep 2018, 12:58
Yolanda_dB schreef: 25 sep 2018, 12:50 Misschien moet je je even verdiepen in het onderscheid tussen praten "met autoriteit" en praten "met overtuiging".
Stelt Mart dat hij met autoriteit spreekt ?
Ik heb het tegen/over jou, niet over Mart.
Als ik zou vinden dat Mart zich moet verdiepen in dat onderscheid, reageer ik wel op een opmerking van hem.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

callista schreef: 25 sep 2018, 13:03 Het is mij duidelijk dat jij je ook hebt laten leiden door ANGST als basis voor je geloof...
Deze opmerking bewijst dat jij meer angst hebt voor wat komen aat dan Raymond.
Zoals vaker uitgelegd hier is van angst voor wat komen gaat geen plaats wanneer men volledig vertrouwd op Yeshua Zijn Kruisoffer.
Als er al angst is, dan is dat angst voor het lot van de medemens die blijft negeren.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door callista »

ericjan schreef: 25 sep 2018, 15:03
callista schreef: 25 sep 2018, 13:03 Het is mij duidelijk dat jij je ook hebt laten leiden door ANGST als basis voor je geloof...
Deze opmerking bewijst dat jij meer angst hebt voor wat komen aat dan Raymond.
Zoals vaker uitgelegd hier is van angst voor wat komen gaat geen plaats wanneer men volledig vertrouwd op Yeshua Zijn Kruisoffer.
Als er al angst is, dan is dat angst voor het lot van de medemens die blijft negeren.
Dat zie jij dan verkeerd.....wishful thinking...i presume...
Kortzichtiger kan het niet....
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door peda »

ericjan schreef: 25 sep 2018, 15:03
callista schreef: 25 sep 2018, 13:03 Het is mij duidelijk dat jij je ook hebt laten leiden door ANGST als basis voor je geloof...
Deze opmerking bewijst dat jij meer angst hebt voor wat komen aat dan Raymond.
Zoals vaker uitgelegd hier is van angst voor wat komen gaat geen plaats wanneer men volledig vertrouwd op Yeshua Zijn Kruisoffer.
Als er al angst is, dan is dat angst voor het lot van de medemens die blijft negeren.
Waarom heeft een christen gelovige geen angst voor de in de koran aangekondigde straffen voor ongelovigen? Ongeveer hetzelfde antwoord geeft een ongelovige aan de christen die hem/haar het christen-onheil voorspelt. Waarom stelt de christen- god gruwelijke straffen in het vooruitzicht en wordt daarbij ja geknikt, terwijl bij de moslim-god gelachen wordt wanneer Allah dezelfde eeuwige straf belooft.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

peda schreef: 25 sep 2018, 15:16
ericjan schreef: 25 sep 2018, 15:03
callista schreef: 25 sep 2018, 13:03 Het is mij duidelijk dat jij je ook hebt laten leiden door ANGST als basis voor je geloof...
Deze opmerking bewijst dat jij meer angst hebt voor wat komen aat dan Raymond.
Zoals vaker uitgelegd hier is van angst voor wat komen gaat geen plaats wanneer men volledig vertrouwd op Yeshua Zijn Kruisoffer.
Als er al angst is, dan is dat angst voor het lot van de medemens die blijft negeren.
Waarom heeft een christen gelovige geen angst voor de in de koran aangekondigde straffen voor ongelovigen? Ongeveer hetzelfde antwoord geeft een ongelovige aan de christen die hem/haar het christen-onheil voorspelt. Waarom stelt de christen- god gruwelijke straffen in het vooruitzicht en wordt daarbij ja geknikt, terwijl bij de moslim-god gelachen wordt wanneer Allah dezelfde eeuwige straf belooft.
Uit ervaring met atheisten weet ik dat juist de handnekkigsten en degenen die het daadwerkelijk bestrijden als het ter sprake komt, of op fora, juist diep van binnen doodsangsten uitstaan voor de dood. De twijdel vreet hen op.
Gewone attheisten willen zich namelijk nog niet eens verdiepen in de materie, voor hen is voorbij en dood hetzelfde, ze besteden er geen aandacht aan.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door callista »

Pvd. :evil: ..de domste uitspraak van de dag..
.Soms vraag ik me weleens af wat ik hier nog te zoeken heb...
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

callista schreef: 25 sep 2018, 15:24 Pvd. :evil: ..de domste uitspraak van de dag..
.Soms vraag ik me weleens af wat ik hier nog te zoeken heb...
Nu pas? :mrgreen: na 8 jaar?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door callista »

Rekenfout.......dit forum bestaat pas 5 1/2 jaar....
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

peda schreef: 25 sep 2018, 15:16 Waarom heeft een christen gelovige geen angst voor de in de koran aangekondigde straffen voor ongelovigen? Ongeveer hetzelfde antwoord geeft een ongelovige aan de christen die hem/haar het christen-onheil voorspelt. Waarom stelt de christen- god gruwelijke straffen in het vooruitzicht en wordt daarbij ja geknikt, terwijl bij de moslim-god gelachen wordt wanneer Allah dezelfde eeuwige straf belooft.
Compleet terechte vragen. Als de moslims gelijk hebben Ericjan, jij en ik ineens hetzelfde problem.......
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

ericjan schreef: 25 sep 2018, 15:22
Uit ervaring met atheisten weet ik dat juist de handnekkigsten en degenen die het daadwerkelijk bestrijden als het ter sprake komt, of op fora, juist diep van binnen doodsangsten uitstaan voor de dood. De twijdel vreet hen op.
Gewone attheisten willen zich namelijk nog niet eens verdiepen in de materie, voor hen is voorbij en dood hetzelfde, ze besteden er geen aandacht aan.
Doodsbang voor iets waar je geen aandacht aan besteedt ? Tja........logica is ook een vak.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Zolderworm »

ericjan schreef: 24 sep 2018, 08:29
Zolderworm schreef: 21 sep 2018, 14:47
ericjan schreef: 21 sep 2018, 14:25 @ Zolderworm, als Kabbalah zoveel je belangstelling heeft, verdiep je dan eens in het lot dat elk mens van G'd zou krijgen ten gevolge van de fouten in het voorgaande leven....
Daarover heb ik nooit iets kunnen vinden in de kabbala-literatuur. Ik denk dat de kabbala daar niet over gaat. Of heb jij wel bronnen? Ik ken ze niet.
Persoonlijk geloof ik sowieso niet zo in karma.
Ik ken een aantal Kabbalisten vandaar dat ik van het bestaan ervan weet.
Precieze bronnen buiten de Zohar (jou wel bekend denk ik), heb ik niet, als ik Google op "Kabbala reincarnatie vind ik wel hits.
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/r ... endom.html
Maar Kabbalah is gelijk andere religies, ook verdeeld in visies.
Ja, dit zie ik ook allemaal als speculatie. De kabbala is voor mij vooral werken met de kabbalistische levensboom, met name op meditatieve wijze. De rest geloof ik wel. Of feitelijk niet.
Only dead fish go with the flow
maritime
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2016, 05:22
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door maritime »

callista schreef: 25 sep 2018, 08:56 21 september 10.00 gaf maritime als antwoord op mijn vraag of hij een zevendedagsadventist is

"Nee, ik ben nergens lid van"

Het klopt nog steeds ik ben er niet lid van.
Ik ben wel een advertist en hou de sabbatsrust op zaterdag. Maar ben los van kerkelijke genootschappen.
Oorspronkelijk kom ik uit de evangelische kerken waar ik met veel vragen kwam te zitten dat niet strookt met de bijbel.
Ik vond de antwoorden wel via de internet bij de site agp en andere sabbats gemeenten.