De Sabbat voor christenen

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

coby schreef: 01 okt 2018, 13:27
ericjan schreef: 01 okt 2018, 11:56
HJW schreef: 01 okt 2018, 11:30
ericjan schreef: 01 okt 2018, 10:58 De discussie ging over het feit dat volgens Zolderworm en jou iemand als ik niet zeker kan weten, maar slechts geloven.
Ik geeft hierboven dus aan waarom dat verschil van inzicht er is.
Een mens kan proberen te geloven op eigen kracht, in G'd van Israel, Yeshua maar ook in afgoden. Het brengt allemaal niets.
Een mens kan zeker weten dat G'd van Israel bestaat en Yeshua wanneer G'd dat weten in het hart legt.
En zo gelooft de moslim dat Allah bestaat en Mohammed zijn profeet is, want dat is in zijn hart gelegd.
Zo gelooft de hindoe dat Brahma bestaat en dat dat in zijn hart is gelegd.
Het lukt je niet om dat in te zien. En op dat punt ben je dus blind.
Het begrip dat faith in hun hart is gelegd door de afgod die zij aanbidden kennen ze in deze afgoderijen niet.
Nergens in de koran staat dat vermeld.
Ik nam aan dat het bij hen net zoiets was als bij ons. Toen had ik eens een gesprek met een haatbaard, zoals ze 'm noemden. En hij geloofde helemaal niet eens in Allah. Ik zeg: wut? Hij hield zich gewoon aan al die wetten en het was politiek of zo, geen idee, maar geen geloof.
Inderdaad, wanneer je de koran bestudeerd, zoals ik gedaan heb toen ik in Azie werkzaam was, dan ontdek je dat allah een afstandelijke anti-god is, die mensen maar smerige wezens vindt.

aanvuling:
Binnen de ideologie islam is men altijd onzeker over het oordeel van allah over hen.
De enige manieren om zekerheid te krijgen om nij allah en de 7 maagden te komen is Jihad.
Of te wel: Jezelf of je kinderen opofferen met geweld voor islam in het huis van oorlog.
Huis van oorlog in Islam is gebied waar islam nog niet heersend is en de Sharia nog niet de wet.
Laatst gewijzigd door ericjan op 01 okt 2018, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door callista »

En de God van de Bijbel heeft wel respect voor Zijn schepselen?
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

callista schreef: 01 okt 2018, 13:31 En de God van de Bijbel heeft wel respect voor Zijn schepselen?
Wel voor Zijn kinderen, dat is iets anders dan al Zijn schepselen, zoals vaker aangegeven laat G'd in de Schrift zien dat er tarwe is onder de mensen maar ook onkruid, met heldere uitleg wie wanneer onder welke categorie hoort,
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door callista »

ericjan schreef: 01 okt 2018, 13:33
callista schreef: 01 okt 2018, 13:31 En de God van de Bijbel heeft wel respect voor Zijn schepselen?
Wel voor Zijn kinderen, dat is iets anders dan al Zijn schepselen, zoals vaker aangegeven laat G'd in de Schrift zien dat er tarwe is onder de mensen maar ook onkruid, met heldere uitleg wie wanneer onder welke categorie hoort,
Ja..dat is jouw God...een uitvergroot mens...
Alhoewel.....erger nog eigenlijk...in het kwadraat misschien wel, want de meeste ouders houden toch van al hun kinderen...en maken geen onderscheid; ook al kunnen sommige kinderen wel hun voorkeur hebben, maar ze zullen niet een van hen volgens mij de verdoemenis wensen; of ze moeten wel heel erge dingen gedaan hebben, zoals moorden en verkrachten etc.....zonder scrupules...

Nou...dat is toch wel een verschil met jouw God....waarvoor je moet buigen of barsten
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Piebe Paulusma »

De meeste ouders hebben een duidelijke voorkeur helaas.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef: 01 okt 2018, 14:30 De meeste ouders hebben een duidelijke voorkeur helaas.
Dat is inderdaad het geval en deze eigenschap is door de mens vervolgens weer uitvergroot naar God. Of God Zelve heeft Voorkeuren en heeft de voorkeur bij de mens ingeschapen .
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 01 okt 2018, 14:38
Piebe Paulusma schreef: 01 okt 2018, 14:30 De meeste ouders hebben een duidelijke voorkeur helaas.
Dat is inderdaad het geval en deze eigenschap is door de mens vervolgens weer uitvergroot naar God. Of God Zelve heeft Voorkeuren en heeft de voorkeur bij de mens ingeschapen .
Uit het NT mogen we concluderen dat Christus een voorkeur heeft voor christenen en uitsluitend hen tot de kinderen rekent. Het verschil met Christus en onze biologische ouders is dat we wél christen kunnen worden maar niet het favoriete broertje of zusje.

Daarom is God rechtvaardiger dan de mens.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door callista »

Een God met een onvoorwaardelijke liefde voor iedereen lijkt mij geen voorkeuren te hebben en geen onderscheid te maken.
Maar ja...dat is niet de God van de geïnstitutionaliseerde
Abrahamitische religies...
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef: 01 okt 2018, 14:49
peda schreef: 01 okt 2018, 14:38
Piebe Paulusma schreef: 01 okt 2018, 14:30 De meeste ouders hebben een duidelijke voorkeur helaas.
Dat is inderdaad het geval en deze eigenschap is door de mens vervolgens weer uitvergroot naar God. Of God Zelve heeft Voorkeuren en heeft de voorkeur bij de mens ingeschapen .
Uit het NT mogen we concluderen dat Christus een voorkeur heeft voor christenen en uitsluitend hen tot de kinderen rekent. Het verschil met Christus en onze biologische ouders is dat we wél christen kunnen worden maar niet het favoriete broertje of zusje.

Daarom is God rechtvaardiger dan de mens.
Maar volgens ericjan kun je alleen echte wedergeboren christen zijn wanneer je door God Zelve wordt aangeraakt. De mens wikt, maar God beschikt.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

peda schreef: 01 okt 2018, 14:55 Maar volgens ericjan kun je alleen echte wedergeboren christen zijn wanneer je door God Zelve wordt aangeraakt. De mens wikt, maar God beschikt.
De Schrift geeft dat aan in diverse citaten, wat ik vind doet er geheel niet toe, maar wat G'd vindt en ons in Zijn onfeilbaar Woord heeft gegeven des te meer. De praktijk bewijst het ook, gezien de vele mensen die zichzelf christen achten en krampachtig proberen te geloven in uitgekozen delen van de Schrift, andere citaten weerleggend door gebrek aan geloof.

Zoals G'd aangeeft in de Schrift:
Johannes 5:47 Maar als u zijn Schriften niet gelooft, hoe zult u Mijn woorden geloven?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door callista »

ericjan schreef: 01 okt 2018, 15:13
peda schreef: 01 okt 2018, 14:55 Maar volgens ericjan kun je alleen echte wedergeboren christen zijn wanneer je door God Zelve wordt aangeraakt. De mens wikt, maar God beschikt.
De Schrift geeft dat aan in diverse citaten, wat ik vind doet er geheel niet toe, maar wat G'd vindt en ons in Zijn onfeilbaar Woord heeft gegeven des te meer.
Wat God vindt dat weet geen mens....die kan dat alleen maar invullen naar eigen goeddunken en lezen uit de Bijbel, die door mensen is geschreven en niet onfeilbaar is.
Het zou eens verboden moeten worden dat jij de Bijbel Gods onfeilbaare Woord noemt....dat past niet in dit forum.... :naughty: en als je dat wel doet erbij te vermelden dat dat jouw mening is.

Dat is je trouwens al eerder verteld; maar je hebt er lak aan.
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

callista schreef: 01 okt 2018, 15:17 Het zou eens verboden moeten worden dat jij de Bijbel Gods onfeilbaare Woord noemt....dat past niet in dit forum.... :naughty: en als je dat wel doet erbij te vermelden dat dat jouw mening is.
De satanisten gruwen ook van dit feit inderdaad, maar gelukkig staat het in de Schrift.
En euh, wanneer je er blij van wordt ben je vrij om het steeds tegen te spreken hoor, be my guest :lol:
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door callista »

ericjan schreef: 01 okt 2018, 15:18
callista schreef: 01 okt 2018, 15:17 Het zou eens verboden moeten worden dat jij de Bijbel Gods onfeilbaare Woord noemt....dat past niet in dit forum.... :naughty: en als je dat wel doet erbij te vermelden dat dat jouw mening is.
De satanisten gruwen ook van dit feit inderdaad, maar gelukkig staat het in de Schrift.
En euh, wanneer je er blij van wordt ben je vrij om het steeds tegen te spreken hoor, be my guest :lol:
Je weet niet eens wat een satanist behelst.....klok en klepel...
Ja..als het in de Schrift staat is het waar.....hoe simpel kun je denken...een leven geregeerd door cirkelredeneringen...tja...als je daarvoor kiest...be my guest
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 01 okt 2018, 14:55
Piebe Paulusma schreef: 01 okt 2018, 14:49
peda schreef: 01 okt 2018, 14:38
Piebe Paulusma schreef: 01 okt 2018, 14:30 De meeste ouders hebben een duidelijke voorkeur helaas.
Dat is inderdaad het geval en deze eigenschap is door de mens vervolgens weer uitvergroot naar God. Of God Zelve heeft Voorkeuren en heeft de voorkeur bij de mens ingeschapen .
Uit het NT mogen we concluderen dat Christus een voorkeur heeft voor christenen en uitsluitend hen tot de kinderen rekent. Het verschil met Christus en onze biologische ouders is dat we wél christen kunnen worden maar niet het favoriete broertje of zusje.

Daarom is God rechtvaardiger dan de mens.
Maar volgens ericjan kun je alleen echte wedergeboren christen zijn wanneer je door God Zelve wordt aangeraakt. De mens wikt, maar God beschikt.
Ericjan heeft de sleutels naar een goed fysiek, maar heeft hij de sleutels naar het rijk der hemelen?

Wij mensen kunnen niet voor God bepalen wie wordt aangenomen en wie niet en mogen dat evenmin. Jezus zegt zelf dat niet iedereen die hem heer noemt binnen zal gaan in het Koninkrijk (Matth. 7:21) maar die de wil van de Vader doet. Lijkt me duidelijke taal en een uitspraak die beide kanten uitwerkt.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

Piebe Paulusma schreef: 01 okt 2018, 15:27 Wij mensen kunnen niet voor God bepalen wie hij aanneemt of niet en mogen dat evenmin. Jezus zegt zelf dat niet iedereen die hem heer noemt binnen zal gaan in het Koninkrijk. Lijkt me duidelijke taal en een uitspraak die beide kanten uitwerkt.
Precies !
Niet iedereen die Here Here roept is een kind van G'd. Dat bevestigd mijn punt dus tezamen met de citaten dat niemand tot yeshua kan komen als G'd deze kennis niet in het hart legt.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door callista »

Wat mij weleens benieuwt is of God---als Hij bestaat---zich in al deze uitspraken die over Hem gezegd worden met zo'n grote stelligheid---herkent
Eerlijk gezegd vrees ik het ergste....
Laatst gewijzigd door callista op 01 okt 2018, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Piebe Paulusma »

ericjan schreef: 01 okt 2018, 15:30
Piebe Paulusma schreef: 01 okt 2018, 15:27 Wij mensen kunnen niet voor God bepalen wie hij aanneemt of niet en mogen dat evenmin. Jezus zegt zelf dat niet iedereen die hem heer noemt binnen zal gaan in het Koninkrijk. Lijkt me duidelijke taal en een uitspraak die beide kanten uitwerkt.
Precies !
Niet iedereen die Here Here roept is een kind van G'd. Dat bevestigd mijn punt dus tezamen met de citaten dat niemand tot yeshua kan komen als G'd deze kennis niet in het hart legt.
Sorry, maar neen mijn broeder! Het bevestigt 'slechts' dat er meer voor nodig is om gered te zijn dan Jezus heer noemen! Denk hierbij aan wat Jakobus leert betreffende een geloof zonder werken. Indien God tevoren bepaalt wie gered is, hoezo is een geloof zonder werken dan dood?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 01 okt 2018, 15:34 Wat mij weleens benieuwt is of God---als Hij bestaat---zich in al deze uitspraken die over Hem gezegd worden met zo'n grote stelligheid---herkent
Eerlijk gezegd vrees ik het ergste....
Daarom wil ik niets beweren dat niet nadrukkelijk in de Bijbel staat! :ugeek:

Indien Christus zich dan niet herkent in mijn bewering kan ik zeggen: 'maar daar en daar staat het!' ;)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door ericjan »

Piebe Paulusma schreef: 01 okt 2018, 15:36
ericjan schreef: 01 okt 2018, 15:30
Piebe Paulusma schreef: 01 okt 2018, 15:27 Wij mensen kunnen niet voor God bepalen wie hij aanneemt of niet en mogen dat evenmin. Jezus zegt zelf dat niet iedereen die hem heer noemt binnen zal gaan in het Koninkrijk. Lijkt me duidelijke taal en een uitspraak die beide kanten uitwerkt.
Precies !
Niet iedereen die Here Here roept is een kind van G'd. Dat bevestigd mijn punt dus tezamen met de citaten dat niemand tot yeshua kan komen als G'd deze kennis niet in het hart legt.
Sorry, maar neen mijn broeder! Het bevestigt 'slechts' dat er meer voor nodig is om gered te zijn dan Jezus heer noemen! Denk hierbij aan wat Jakobus leert betreffende een geloof zonder werken. Indien God tevoren bepaalt wie gered is, hoezo is een geloof zonder werken dan dood?
Dat is dus de faith waarvan G'd zegt in Zijn Woord dat Hij die Zelf in de mensen legt (of niet) --> Zie onder
In u geplante Woord ontvangen !
Vervolgens kunnen we als waar christen niet bewust zonden blijven doen, de Wet horen en lezen maar naast ons neerleggen.
21 Leg daarom af alle vuilheid en elke uitwas van slechtheid en ontvang met zachtmoedigheid het in u geplante Woord, dat uw zielen zalig kan maken.
22 En wees daders van het Woord en niet alleen hoorders. Anders bedriegt u uzelf.

Jacobus 1
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

ericjan schreef: 01 okt 2018, 13:30 Inderdaad, wanneer je de koran bestudeerd, zoals ik gedaan heb toen ik in Azie werkzaam was, dan ontdek je dat allah een afstandelijke anti-god is, die mensen maar smerige wezens vindt.
Jouw interpretatie. Zo zal de moslim jouw God een moordenaar vinden. Het is maar net waar je de nadruk op legt.
Of te wel: Jezelf of je kinderen opofferen met geweld voor islam in het huis van oorlog.
Huis van oorlog in Islam is gebied waar islam nog niet heersend is en de Sharia nog niet de wet.
Je hebt een verwrongen beeld van de jihad.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

ericjan schreef: 01 okt 2018, 15:30 Niet iedereen die Here Here roept is een kind van G'd. Dat bevestigd mijn punt dus tezamen met de citaten dat niemand tot yeshua kan komen als G'd deze kennis niet in het hart legt.
Dan heeft al jouw geëvangeliseer hier dus geen enkele zin.
En is God dus verantwoordelijk voor wie er gelooft en wie niet. Om vervolgens mensen eeuwig te laten lijden omdat HIJZELF de mensen het niet in het hart heeft gelegd.
Onrechtvaardiger dan dat kan het niet meer worden.
Laatst gewijzigd door HJW op 01 okt 2018, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

Piebe Paulusma schreef: 01 okt 2018, 14:49 Uit het NT mogen we concluderen dat Christus een voorkeur heeft voor christenen en uitsluitend hen tot de kinderen rekent. Het verschil met Christus en onze biologische ouders is dat we wél christen kunnen worden maar niet het favoriete broertje of zusje.

Daarom is God rechtvaardiger dan de mens.
Reden om dan het NT maar niet aan te nemen als Gods woord. Het gaat uit van voorwaardelijke liefde.
Kan dus niet van God zijn......
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door Raymond B »

HJW

ik heb voor volwassenen en kinderen gestaan, diverse groepen studies gegeven waarbij de jongste een jaar of 10 moet zijn geweest.
Je bent echter de eerste die zulk indrukwekkende antwoorden geeft dat ik je niet kan plaatsen in een leeftijd of kennis groep.
Echt heel bijzonder
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door HJW »

Raymond B schreef: 01 okt 2018, 17:49 Je bent echter de eerste die zulk indrukwekkende antwoorden geeft
Echt heel bijzonder
Geniet ervan !!

Ga je nog in op de 6 vragen die openstaan ?
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De Sabbat voor christenen

Bericht door peda »

HJW schreef: 01 okt 2018, 17:40
Piebe Paulusma schreef: 01 okt 2018, 14:49 Uit het NT mogen we concluderen dat Christus een voorkeur heeft voor christenen en uitsluitend hen tot de kinderen rekent. Het verschil met Christus en onze biologische ouders is dat we wél christen kunnen worden maar niet het favoriete broertje of zusje.

Daarom is God rechtvaardiger dan de mens.
Reden om dan het NT maar niet aan te nemen als Gods woord. Het gaat uit van voorwaardelijke liefde.
Kan dus niet van God zijn......
Hallo HJW,

Je bedoelt te zeggen : kan dus, in mijn beleving, niet van God zijn. Zoals jij het stelt, weet jij het antwoord en kun je er een voor iedereen geldende uitspraak in lezen. Dat mag zo zijn maar je moet dan jouw gelijk in mijn optiek met argumenten onderbouwen en dat is in de praktijk, door het ontbreken van feiten God aangaande, best wel lastig. Dezelfde opmerking geldt voor gelovigen, die ook beweren het voor een ieder te weten en menen op grond daarvan geldende uitspraken voor allen te doen. Ook bij hen blijf je hangen in het al of niet accepteren van de bijbel als bron van Gezag.