NWT bijbelvertaling

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderator: Bonjour
Forumregels
Richtlijnen subforum

Forummers die over iets willen discussiëren op basis van het erkend zijn van de Bijbel als "Gods onfeilbaar woord" en/of het Apostolicum en daartoe een topic starten, zullen duidelijk bij de topicstart moeten aangeven dat de genoemde basis is bedoeld te gelden en dat reageren als men die basis niet accepteert en ter discussie wil stellen als off-topic zal gelden.

Moderator: Bonjour
HJW
Man/Vrouw: M

Re: NWT bijbelvertaling

Bericht door HJW » 06 okt 2018, 14:51

Mart schreef:
06 okt 2018, 12:37

Persoonlijk vind ik het WTG een interessante mutatie en de aanpassingen zijn best begrijpelijk,
Ik vind het geen stap voorwaarts, maar achteruit denderen. Zo blijven zij vasthouden aan de regel van het moeten hebben van twee getuigen. Ook bij kindermisbruik. Met als gevolg dat veel kindermisbruik onbestraft blijft. Kosten wat kost moet het regeltje gehandhaafd worden. Ook als dat betekent dat het kind mentaal compleet gebroken wordt. Dat nemen ze op de koop toe. Het kind wordt mentaal geofferd aan de regels.
Terwijl er nu goede methodes zijn om kindermisbruik vast te stellen of waarschijnlijk te maken.
Maar ze willen er niets van weten.

Het is een oerconservatieve, sektarische club.
Bepaald geen vooruitgang.

HJW

Bericht door HJW » 06 okt 2018, 14:53

Raymond B schreef:
06 okt 2018, 13:55
Het geloof in het verhaal dat de mens is voortgekomen uit een aap
Het verbaast me niets dat jij er moeite mee hebt.
Opvallend is wel weer dat je geen kennis van zaken hebt. Je praat anderen na.
De evolutietheorie stelt helemaal niet dat de mens van de aap afstamt.
Beter is het als je eerst eens wat kennis op doet, voordat je begint te roepen.

De wetenschap heeft wel aangetoond dat slangen niet praten, mensen niet 969 jaar oud werden en mensen niet drie dagen in een vis kunnen leven.
Je gelooft niet in de evolutietheorie want die is nooit bewezen.
Maar deze dingen geloof je wel ?

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 06 okt 2018, 15:27

Mart schreef:
06 okt 2018, 12:02
Piebe Paulusma schreef:
06 okt 2018, 11:07
Mart schreef:
06 okt 2018, 03:07
Ik vind de NWV soms beter dan vele andere vertalingen.
Er is wel beweerd dat het WTG een joodse samenzwering is.
Dat klinkt zeer geloofwaardig. Zouden ze deel uitmaken van de Mossad?
:clown:
Wat de vos niet weet, weet de haas ook niet.

Messenger
Moderator Levenbeschouwing

Bericht door Messenger » 06 okt 2018, 16:07

Raymond B schreef:
05 okt 2018, 18:54
Ik neem het de andere groep niet kwalijk, een ieder spreekt naar wat Hij of zij is geleerd, het enige wat ik niet begrijp is als je niet in het Woord van JHWH geloofd waarom haal je dan uberhaubt iets uit het Woord? of denkt te weten Hoe de God van de Bijbel in elkaar steekt?
Ik kan de Bijbel grotendeels afkeuren terwijl enkele inzichten overeen komen met mijn eigen spiritualiteit.
Ik hoef de Bijbel niet in totaliteit te verwerpen als er ook zinvolle inzichten in staan.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 06 okt 2018, 16:14

Messenger schreef:
06 okt 2018, 16:07
Raymond B schreef:
Ik neem het de andere groep niet kwalijk, een ieder spreekt naar wat Hij of zij is geleerd, het enige wat ik niet begrijp is als je niet in het Woord van JHWH geloofd waarom haal je dan uberhaubt iets uit het Woord? of denkt te weten Hoe de God van de Bijbel in elkaar steekt?
Ik kan de Bijbel grotendeels afkeuren terwijl enkele inzichten overeen komen met mijn eigen spiritualiteit.
Ik hoef de Bijbel niet in totaliteit te verwerpen als er ook zinvolle inzichten in staan.
Nee, maar een aantal leerstellingen zal je moeten onderschrijven, zoals dat Jezus de Zoon van God is en dat hij na drie dagen en nachten is opgewekt. Een ieder die dat belijdt wordt gedoopt in het NT en geen van hen werd gevraagd of zij het hele OT wel onderschrijven.

callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista » 06 okt 2018, 16:21

Nou, dat hoeft helemaal niet volgens mij...
Dat lijken mij eerder dogma's...die men strikt moet opvolgen.....dogma's opgesteld in de vele concilies...terwijl andere inzichten als ketterijen werden bestempeld....bbbrrr.......alle hoofden dezelfde kant op en Hallelujah...hoe dom, armzalig; geestloos en gespeend van elke vorm van spiritualiteit kun je het verzinnen.....
Geloven in leerstellingen op commando....
Nou...tabee en adieu
Laatst gewijzigd door callista op 06 okt 2018, 16:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Messenger

Bericht door Messenger » 06 okt 2018, 16:23

Piebe Paulusma schreef:
06 okt 2018, 16:14
Messenger schreef:
Raymond B schreef:
Nee, maar een aantal leerstellingen zal je moeten onderschrijven, zoals dat Jezus de Zoon van God is en dat hij na drie dagen en nachten is opgewekt. Een ieder die dat belijdt wordt gedoopt in het NT en geen van hen werd gevraagd of zij het hele OT wel onderschrijven.
Ik ken Jezus persoonlijk niet en we zijn allen onlosmakelijk deel van God. De dood bestaat niet, het sterven is slechts veranderen van vorm waarmee we van het fysieke naar het spirituele Rijk gaan. In het spirituele Rijk ontmoeten we al onze dierbaren, kijken we terug op ons leven door de ogen van anderen en ervaren we de hemel van liefde. In het spirituele Rijk scheppen we een nieuw leven en keren we terug naar het fysieke Rijk ergens in dit universum om dat nieuwe leven empirisch te ervaren.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.

Messenger

Bericht door Messenger » 06 okt 2018, 16:25

callista schreef:
06 okt 2018, 16:21
Nou, dat hoeft helemaal niet volgens mij...
Dat lijken mij eerder dogma's...die men strikt moet opvolgen.....dogma's opgesteld in de vele concilies...terwijl andere inzichten als ketterijen werden bestempeld....bbbrrr.......alle hoofden dezelfde kant open Hallelujah...hoe dom, armzalig en geestloos en gespeend van elke vorm van spiritualiteit kun je het verzinnen.....
Geloven in leerstellingen op commando....
Nou...tabee en adieu
Het opdringen van een 'waarheid', meestal al in de vroege kinderjaren.

Raymond B

Bericht door Raymond B » 06 okt 2018, 16:33

HJW,

begin dan maar te vertellen waarom evolutie waar zou moeten zijn?

callista

Bericht door callista » 06 okt 2018, 16:40

Raymond B schreef:
06 okt 2018, 16:33
HJW,

Opvallend is wel weer dat je geen kennis van zaken hebt.
Je praat anderen na.
Heb je nu al eens geoefend op het quoten?

Zo is het onduidelijk naar welke post van HJW je verwijst, nog afgezien van hetgeen je hier arrogant neerzet, kennelijk zonder kennis van zaken...

Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma » 06 okt 2018, 17:10

Messenger schreef:
06 okt 2018, 16:23
Piebe Paulusma schreef:
Messenger schreef:
Raymond B schreef:
Ik ken Jezus persoonlijk niet en we zijn allen onlosmakelijk deel van God. De dood bestaat niet, het sterven is slechts veranderen van vorm waarmee we van het fysieke naar het spirituele Rijk gaan. In het spirituele Rijk ontmoeten we al onze dierbaren, kijken we terug op ons leven door de ogen van anderen en ervaren we de hemel van liefde. In het spirituele Rijk scheppen we een nieuw leven en keren we terug naar het fysieke Rijk ergens in dit universum om dat nieuwe leven empirisch te ervaren.
Het zijn terugkomende leerstellingen in het NT, dat men dient te geloven dat Jezus Gods zoon is en dat hij op de derde dag is opgewekt. Ik wist dat het triest gesteld is met de Bijbelkennis in ons land, maar dat ik dit moet mededelen verbaast zelfs mij.

HJW

Bericht door HJW » 06 okt 2018, 17:38

Raymond B schreef:
06 okt 2018, 16:33
HJW,

Je quoten is inderdaad beroerd.
Daarnaast lees je weer eens slecht.
Ik stel nergens dat de evolutie theorie correct is.
Wat ik stel is dat jij maar iets roept, zonder dat je kennis van zaken hebt.
De evolutie theorie stelt nergens dat de mens van de aap afstamt.

Als je een discussie over dit soort zaken aangaat is het wel aan te bevelen dat je enige basale kennis hebt.
En die blijk je niet te hebben.

Raymond B

Bericht door Raymond B » 06 okt 2018, 17:55

hahaha HJW is dat alles? alleen maar mauwen en geen verdediging waarom je je evolutiegeloof aanhangt?
Kan je geeneens verklaren waarom je evolutiegeloof de waarheid is?

Messenger

Bericht door Messenger » 06 okt 2018, 18:11

Piebe Paulusma schreef:
06 okt 2018, 17:10
Messenger schreef:
06 okt 2018, 16:23
Piebe Paulusma schreef:
Messenger schreef:
Raymond B schreef:
Het zijn terugkomende leerstellingen in het NT, dat men dient te geloven dat Jezus Gods zoon is en dat hij op de derde dag is opgewekt. Ik wist dat het triest gesteld is met de Bijbelkennis in ons land, maar dat ik dit moet mededelen verbaast zelfs mij.
Ik ken die leerstellingen wel maar ik onderschrijf ze niet. Ik heb een andere spiritualiteit.

HJW

Bericht door HJW » 06 okt 2018, 18:13

Raymond B schreef:
06 okt 2018, 17:55
hahaha HJW is dat alles? alleen maar mauwen en geen verdediging waarom je je evolutiegeloof aanhangt?
Kan je geeneens verklaren waarom je evolutiegeloof de waarheid is?
Kun jij aangeven waar ik stel dat ik in de evolutietheorie geloof ?

Raymond B

Bericht door Raymond B » 06 okt 2018, 18:17

HJW schreef:
06 okt 2018, 14:53
Raymond B schreef:
06 okt 2018, 13:55
Het geloof in het verhaal dat de mens is voortgekomen uit een aap
Het verbaast me niets dat jij er moeite mee hebt.
De evolutietheorie stelt helemaal niet dat de mens van de aap afstamt.
Beter is het als je eerst eens wat kennis op doet, voordat je begint te roepen.

De wetenschap heeft wel aangetoond dat slangen niet praten, mensen niet 969 jaar oud werden en mensen niet drie dagen in een vis kunnen leven.
Je gelooft niet in de evolutietheorie want die is nooit bewezen.
Maar deze dingen geloof je wel ?
Oa hier geef je aan dat evolutie toch datgene is wat boven de Bijbel staat of niet ?

HJW

Bericht door HJW » 06 okt 2018, 19:31

Raymond B schreef:
06 okt 2018, 18:17
hier geef je aan dat evolutie toch datgene is wat boven de Bijbel staat of niet ?
Nee, in het geheel niet.
Je leest wat je wilt lezen, en dat doe je vaker.

Ik stel het volgende:
- jij hebt geen kennis van zaken over de evolutietheorie, want je denkt dat zij zeggen dat mensen van apen afstammen
- wetenschap heeft wel aangetoond dat slangen niet praten en mensen niet 969 jaar oud werden
Ik doe hiermee geen enkele uitspraak over het al dan niet juist zijn van deze theorie.
Zelfs als ik zou stellen dat de evolutietheorie boven de bijbel gaat, wil dat nog steeds niet zeggen dat ik in de evolutietheorie geloof.
Het kan best zijn dat ik in beide niet geloof.

Daarnaast heb ik op het forum al een aantal keren aangegeven dat ik denk dat er over het universum is nagedacht en dat er een scheppend bewustzijn achter zit.
Dat ik echter niet geloof dat de bijbel een goede beschrijving is van dat scheppende bewustzijn.

Dus om je uit je lijden te verlossen, want je snapt het echt niet:
- ik geloof niet in de bijbel wat de schepping aangaat
- ik geloof niet in de evolutietheorie

Raymond B

Bericht door Raymond B » 06 okt 2018, 20:02

Prima HJW, doe dan ook niet alsof.
en erg grappig als mensen het een zeggen over een ander en dan precies datgene doen.

HJW

Bericht door HJW » 06 okt 2018, 20:06

Raymond B schreef:
06 okt 2018, 20:02
Prima HJW, doe dan ook niet alsof.
Ik doe nergens net alsof.
Ik ben niet verantwoordelijk voor jouw gebrekkige begrijpend lezen. Het kan iedereen een keer overkomen dat een ander verkeerd begrepen wordt.
Bij jou is het een terugkerend patroon.

Daarnaast blijft dus de opmerking staan dat je de basale kennis van de evolutietheorie mist.

Raymond B

Bericht door Raymond B » 06 okt 2018, 22:40

HJW
Je blijft mauwen terwijl je zegt niet in de evolutietheorie te geloven.
als je het zo goed weet in plaats van mij wat de evolutietheore is waarom komje er dan gewoon niet mee?

peda

Bericht door peda » 07 okt 2018, 09:26

Raymond B schreef:
06 okt 2018, 22:40
HJW
als je het zo goed weet in plaats van mij wat de evolutietheore is waarom komje er dan gewoon niet mee?
Zelf geef ik de evolutie theorie een buitengewoon hoge waarschijnlijkheid op juistheid, maar een discussie voer ik niet. Het is iedere keer een volledige herhaling van aap-noot-mies met elke nieuwe creationistisch ingestelde deelnemer op dit forum. Agree to disagree en dat scheelt enorm veel werk, omdat wat ook over en weer aan argumentatie wordt ingebracht, oor in, oor uit betekent. Gewoon in de historie van dit forum kijken wat er al zo over en weer werd geschreven en je hebt een goede indruk.

HJW

Bericht door HJW » 07 okt 2018, 09:44

Raymond B schreef:
HJW
Zoals Peda al aangeeft zou dat geen zinvolle discussie opleveren.
Daarnaast laat je op dit forum duidelijk zien dat jouw bijdragen eigenlijk alleen maar knip- en plakwerk zijn.
Zodra je zelf iets moet vinden, haak je af. Wat blijkt bij de 6 vragen die ik je gesteld heb. Dat red je niet met knip- en plakwerk en dan val je stil.

pyro

Bericht door pyro » 07 okt 2018, 10:01

HJW schreef:
07 okt 2018, 09:44
Raymond B schreef:
HJW
als je het zo goed weet in plaats van mij wat de evolutietheorie is waarom kom je er dan gewoon niet mee?
Zoals Peda al aangeeft zou dat geen zinvolle discussie opleveren.
Daarnaast laat je op dit forum duidelijk zien dat jouw bijdragen eigenlijk alleen maar knip- en plakwerk zijn.
Zodra je zelf iets moet vinden, haak je af. Wat blijkt bij de 6 vragen die ik je gesteld heb. Dat red je niet met knip- en plakwerk en dan val je stil.
Ik ben het toch wel met Martha eens als ze benoemt dat ze bij jou en sommige anderen uit zeg maar niet christelijke hoek soms dwingelandij waarneemt. Geeft iemand daar geen antwoord op, geloof je dat dat komt omdat die uit zichzelf niets te zeggen heeft. Geef je zelf geen antwoord, is het omdat je vindt dat het geen zinvolle discussie oplevert. Tja. Het kan toch bijna niet duidelijker, zou je zeggen :|
De Ark is gebouwd door amateurs, de Titanic door professionals

Martha

Bericht door Martha » 07 okt 2018, 10:06

Raymond B schreef:
HJW
Goedemorgen Raymond,

Wij Katholieken hebben daar onder de bezielende geleerde en doorleefde Leiding van onze Paus allang een Oplossing voor. Wij zeggen gewoon: eventuele evolutie ligt in de Schepping besloten.

Klaar. :flower1:

Dat bespaart ons een hoop onnodig energieverbruik. ;) :flower1:

Raymond B

Bericht door Raymond B » 07 okt 2018, 10:11

Goedemorgen Martha,
Mooi hoor
Daar ben ik het mee eens, micro evolutie wel te verstaan.

Plaats reactie