Wat is gerechtigheid?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Wat is gerechtigheid?

Bericht door Messenger »

Wat is gerechtigheid voor een slachtoffer die de dader reeds vergeven heeft?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door HJW »

Messenger schreef: 03 nov 2018, 15:28 Wat is gerechtigheid voor een slachtoffer die de dader reeds vergeven heeft?
Goed om te voorkomen dat het weer gebeurt.
Wat heb je eraan als een kind een kindermisbruiker vergeeft, de misbruiker gaat vrijuit en pakt het volgende kind.

Vind jij dat kindermisbruikers het gevang in moeten ?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door Messenger »

HJW schreef: 03 nov 2018, 15:34
Messenger schreef: 03 nov 2018, 15:28 Wat is gerechtigheid voor een slachtoffer die de dader reeds vergeven heeft?
Goed om te voorkomen dat het weer gebeurt.
Wat heb je eraan als een kind een kindermisbruiker vergeeft, de misbruiker gaat vrijuit en pakt het volgende kind.

Vind jij dat kindermisbruikers het gevang in moeten ?
Jazeker vind ik dat, ter preventie van nieuw misbruik is dat zeker nodig.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door HJW »

Maar waarom in het gevang. God intervenieert niet, waarom de mens dan wel ?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door Messenger »

HJW schreef: 03 nov 2018, 15:57 Maar waarom in het gevang. God intervenieert niet, waarom de mens dan wel ?
De mens heeft een set spelregels nodig en wil zich beschermen.
Die spelregels kan de mens zelf opstellen.

Maar er is gevang en er is gevang. En er zijn spelregels en spelregels.
Dat verschilt nogal in de wereld.

Kijk naar het gevang in de VS waar men met meerdere keren levenslang vastzit zonder vooruitzichten op een ander leven, en kijk naar het Noorse gevangenissysteem waar men weliswaar wordt afgescheiden van de samenleving maar waar het gevang nog wel menselijk is.

En wat spelregels betreft zit daar tussen de vele landen ook nog veel verschil in. In Nederland krijg je een taakstraf of geldboete na winkeldiefstal en in een ander land wordt de hand afgehouwen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door HJW »

Messenger schreef: 03 nov 2018, 16:37
HJW schreef: 03 nov 2018, 15:57 Maar waarom in het gevang. God intervenieert niet, waarom de mens dan wel ?
De mens heeft een set spelregels nodig en wil zich beschermen.
Die spelregels kan de mens zelf opstellen.

Kijk naar het gevang in de VS waar men met meerdere keren levenslang vastzit zonder vooruitzichten op een ander leven, en kijk naar het Noorse gevangenissysteem waar men weliswaar wordt afgescheiden van de samenleving maar waar het gevang nog wel menselijk is.
Gevang is gevang. Je zit daar vanwege een oordeel van andere mensen.
Mensen interveniëren dus, terwijl God dat niet doet.
God past Onvoorwaardelijke Liefde toe, en geeft geen regels.
Mensen wel.
Ik vind het nog steeds onbevredigend.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door coby »

Messenger schreef: 03 nov 2018, 15:28 Wat is gerechtigheid voor een slachtoffer die de dader reeds vergeven heeft?
Dat de duivel die 'm inspireerde een eeuwigheid crepeert in de hel.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door HJW »

coby schreef: 03 nov 2018, 17:41
Dat de duivel die 'm inspireerde een eeuwigheid crepeert in de hel.
Het is wel heerlijk overzichtelijk met een God die al het goede doet en een duivel die al het slechte doet, of mensen daartoe inspireert.
Met de werkelijkheid heeft het allemaal niets te maken, dat is dan wel een klein detail.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door Peter79 »

HJW schreef: 03 nov 2018, 17:46
coby schreef: 03 nov 2018, 17:41
Dat de duivel die 'm inspireerde een eeuwigheid crepeert in de hel.
Het is wel heerlijk overzichtelijk met een God die al het goede doet en een duivel die al het slechte doet, of mensen daartoe inspireert.
Met de werkelijkheid heeft het allemaal niets te maken, dat is dan wel een klein detail.
Het feit dat mensen een duivel bedenken heeft m.i wel te maken met het beleven van de realiteit. We kennen niet voor niets het werkwoord demoniseren.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Raymond B
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 sep 2018, 15:26
Man/Vrouw: M
Locatie: Tussen Haarlem en Amsterdam

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door Raymond B »

[/quote]
Gevang is gevang. Je zit daar vanwege een oordeel van andere mensen.
Mensen interveniëren dus, terwijl God dat niet doet.
God past Onvoorwaardelijke Liefde toe, en geeft geen regels.
Mensen wel.
Ik vind het nog steeds onbevredigend.
[/quote]

Behalve dat Bijbelse gerechtigheid iets heel anders inhoud, is bovenstaand gewoon niet waar.
God is liefde en wilt dat Zijn kinderen dezelfde liefde hebben en uitdragen. en gaf richtlijnen binnen die gemeenschap hoe ze dat onderling moesten doen.
Voor diegene die in die gemeenschap wilde zijn maar die regels overboord gooiden en zo een gevaar voor zichzelf en anderen werd waren er straffen die meteen moesten worden uitgevoerd.
Wij denken aan een oog voor een oog en tand voor tand aan een wrede god of gemeenschap, maar je kan onze wereld niet vergelijken met de cultuur en gemeenschap waarin JHWH Zijn leefregels gaf.
In een gemeenschap waar Zijn liefde en leven heerst is die boodschap een waarschuwing om te leven met respect en liefde voor je naaste.

Tenzij door een ongeluk werd een voorval door twee of drie getuigen die ook respect en liefde hadden, wel of niet beaamt en de bewuste dader meteen gestraft.
Zo werd voorkomen dat respecteloosheid of ander gedrag waar wij nu mee te maken hebben verder werd verspreid.
Toen had je misschien een enkele die ervoor koos om buiten de bescherming van God of Zijn mensen te leven.
Nu is dat precies andersom, behalve dat er geen recht is zijnde gevangenissen overvol en worden er zelfs mensen vrijgelaten of niet vervolgd vanwege de druk van "urgentere" zaken.
Wereldse recht heeft niets met bijbels recht te maken, gevangenissen bestonden alleen maar voor oorlogs gevangenen, niet zoals nu.
Het huidige rechtsysteem is net zo recht als een banaan en ja onbevredigend, het is echter de schuld en oorzaak van mensen, niet van JHWH.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door HJW »

Peter79 schreef: 03 nov 2018, 17:48 Het feit dat mensen een duivel bedenken heeft m.i wel te maken met het beleven van de realiteit. We kennen niet voor niets het werkwoord demoniseren.
Dat zeg je correct.......mensen bedenken het. Daarmee maken ze het voor zichzelf waar en beleven ze het. Maar het is niet de realiteit.
Voodoo schijnt ook te werken......als mensen erin geloven. Als ze er niet meer in geloven is het weg. Zelfde geldt voor de duivel. Het is een bedenksel, een hersenspinsel.
Imho.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door Peter79 »

Het hersenspinsel staat voor iets reeels dat mensen ervaren.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door coby »

HJW schreef: 03 nov 2018, 17:46
coby schreef: 03 nov 2018, 17:41
Dat de duivel die 'm inspireerde een eeuwigheid crepeert in de hel.
Het is wel heerlijk overzichtelijk met een God die al het goede doet en een duivel die al het slechte doet, of mensen daartoe inspireert.
Met de werkelijkheid heeft het allemaal niets te maken, dat is dan wel een klein detail.
Dat is een onreine geest. Het is inderdaad handig dat je nog iemand kunt haten als je de persoon vergeeft en die zegt tegen God sorry de porrie en weg is het.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door Messenger »

HJW schreef: 03 nov 2018, 17:55
Peter79 schreef: 03 nov 2018, 17:48 Het feit dat mensen een duivel bedenken heeft m.i wel te maken met het beleven van de realiteit. We kennen niet voor niets het werkwoord demoniseren.
Dat zeg je correct.......mensen bedenken het. Daarmee maken ze het voor zichzelf waar en beleven ze het. Maar het is niet de realiteit.
Voodoo schijnt ook te werken......als mensen erin geloven. Als ze er niet meer in geloven is het weg. Zelfde geldt voor de duivel. Het is een bedenksel, een hersenspinsel.
Imho.
Dat ben ik met je eens HJW.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door coby »

Peter79 schreef: 03 nov 2018, 17:57 Het hersenspinsel staat voor iets reeels dat mensen ervaren.
Bij mij had alleen iemand een poging gedaan als kind en die had er nog spijt van, dus niet te vergelijken met echte slachtoffers, maar daar had ik al een vuile onreine geest van over gekregen die me 's nachts wilde verkrachten.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door HJW »

Raymond B schreef: 03 nov 2018, 17:54 God is liefde en wilt dat Zijn kinderen dezelfde liefde hebben en uitdragen. en gaf richtlijnen binnen die gemeenschap hoe ze dat onderling moesten doen.
Als je denkt dat liefde te vangen is in regels en richtlijnen, dan snap je de eerste beginselen van liefde niet.
Maar als je dan toch de regels hebt: gij zult geen vals getuigenis geven jegens uw naaste......
Zo werd voorkomen dat respecteloosheid of ander gedrag waar wij nu mee te maken hebben verder werd verspreid.
Er werd helemaal niets voorkomen. Het is daar en toen echt niet beter dan hier en nu.
Toen had je misschien een enkele die ervoor koos om buiten de bescherming van God of Zijn mensen te leven.
Je hebt geen kennis van de geschiedenis blijkbaar.
Wereldse recht heeft niets met bijbels recht te maken, gevangenissen bestonden alleen maar voor oorlogs gevangenen, niet zoals nu.
Het huidige rechtsysteem is net zo recht als een banaan en ja onbevredigend, het is echter de schuld en oorzaak van mensen, niet van JHWH.
Je hebt een veel te aardse blik op het goddelijke. Zolang je dat hebt, blijf je maar hard roepen en rennen in de duisternis.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door Messenger »

coby schreef: 03 nov 2018, 17:58
HJW schreef: 03 nov 2018, 17:46
coby schreef: 03 nov 2018, 17:41
Dat de duivel die 'm inspireerde een eeuwigheid crepeert in de hel.
Het is wel heerlijk overzichtelijk met een God die al het goede doet en een duivel die al het slechte doet, of mensen daartoe inspireert.
Met de werkelijkheid heeft het allemaal niets te maken, dat is dan wel een klein detail.
Dat is een onreine geest. Het is inderdaad handig dat je nog iemand kunt haten als je de persoon vergeeft en die zegt tegen God sorry de porrie en weg is het.
Haat slaat terug op je eigen geest. Je verteert jezelf ermee.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door HJW »

Peter79 schreef: 03 nov 2018, 17:57 Het hersenspinsel staat voor iets reeels dat mensen ervaren.
Klopt. Oplossing ligt in het veranderen van de gedachte en het verwijderen van het hersenspinsel.
Zolang je dat niet doet, blijft het eng reëel en blijf je het ervaren.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door Peter79 »

HJW schreef: 03 nov 2018, 18:02
Peter79 schreef: 03 nov 2018, 17:57 Het hersenspinsel staat voor iets reeels dat mensen ervaren.
Klopt. Oplossing ligt in het veranderen van de gedachte en het verwijderen van het hersenspinsel.
Zolang je dat niet doet, blijft het eng reëel en blijf je het ervaren.
Het is de vraag hoe je die realiteit kan veranderen. Zie Coby' reactie: er zijn mensen voor wie boze geesten realiteit zijn. Het zou mooi zijn als het een kwestie zou zijn van het veranderen van gedachten, maar dat werkt niet altijd.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door HJW »

Peter79 schreef: 03 nov 2018, 18:07 Het is de vraag hoe je die realiteit kan veranderen. Zie Coby' reactie: er zijn mensen voor wie boze geesten realiteit zijn. Het zou mooi zijn als het een kwestie zou zijn van het veranderen van gedachten, maar dat werkt niet altijd.
Eerst maar eens beseffen dat er geen boze geesten zijn. Iets in de psyche zal de oorzaak zijn. Bliksem is geen straf van God, bezetenheid bestaat niet.
Laten we daarover eerst eens de kennis toepassen die er is.
Het is zeker niet eenvoudig de realiteit te veranderen, maar daar ligt wel de oplossing.
Ik heb het niet over zo maar wat oppervlakkige gedachten, het gaat wel wat dieper dan dat.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door coby »

Messenger schreef: 03 nov 2018, 18:01
coby schreef: 03 nov 2018, 17:58
HJW schreef: 03 nov 2018, 17:46
coby schreef: 03 nov 2018, 17:41
Dat de duivel die 'm inspireerde een eeuwigheid crepeert in de hel.
Het is wel heerlijk overzichtelijk met een God die al het goede doet en een duivel die al het slechte doet, of mensen daartoe inspireert.
Met de werkelijkheid heeft het allemaal niets te maken, dat is dan wel een klein detail.
Dat is een onreine geest. Het is inderdaad handig dat je nog iemand kunt haten als je de persoon vergeeft en die zegt tegen God sorry de porrie en weg is het.
Haat slaat terug op je eigen geest. Je verteert jezelf ermee.
Haat naar mensen wel ja. Ik had er altijd mee te doen. Kwam eens een verkrachter tegen toen ik als 18 jarige om 11 uur 's avonds in het bos fietste. Hij dorst niks te doen, toen ik zei: God is hierrrrr en toen zei ik dat God 'm er wel van kon genezen en verwees hem naar een goeie kerk.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door coby »

Peter79 schreef: 03 nov 2018, 18:07
HJW schreef: 03 nov 2018, 18:02
Peter79 schreef: 03 nov 2018, 17:57 Het hersenspinsel staat voor iets reeels dat mensen ervaren.
Klopt. Oplossing ligt in het veranderen van de gedachte en het verwijderen van het hersenspinsel.
Zolang je dat niet doet, blijft het eng reëel en blijf je het ervaren.
Het is de vraag hoe je die realiteit kan veranderen. Zie Coby' reactie: er zijn mensen voor wie boze geesten realiteit zijn. Het zou mooi zijn als het een kwestie zou zijn van het veranderen van gedachten, maar dat werkt niet altijd.
Demoontje eruit laten kicken werkte prima. De psychiater had ik niet veel aan.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door Peter79 »

HJW schreef: 03 nov 2018, 18:15
Peter79 schreef: 03 nov 2018, 18:07 Het is de vraag hoe je die realiteit kan veranderen. Zie Coby' reactie: er zijn mensen voor wie boze geesten realiteit zijn. Het zou mooi zijn als het een kwestie zou zijn van het veranderen van gedachten, maar dat werkt niet altijd.
Eerst maar eens beseffen dat er geen boze geesten zijn. Iets in de psyche zal de oorzaak zijn. Bliksem is geen straf van God, bezetenheid bestaat niet.
Laten we daarover eerst eens de kennis toepassen die er is.
Het is zeker niet eenvoudig de realiteit te veranderen, maar daar ligt wel de oplossing.
Ik heb het niet over zo maar wat oppervlakkige gedachten, het gaat wel wat dieper dan dat.
Het kan dat daar de oplossing ligt, het hoeft niet.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door Peter79 »

coby schreef: 03 nov 2018, 18:46
Peter79 schreef: 03 nov 2018, 18:07
HJW schreef: 03 nov 2018, 18:02
Peter79 schreef: 03 nov 2018, 17:57 Het hersenspinsel staat voor iets reeels dat mensen ervaren.
Klopt. Oplossing ligt in het veranderen van de gedachte en het verwijderen van het hersenspinsel.
Zolang je dat niet doet, blijft het eng reëel en blijf je het ervaren.
Het is de vraag hoe je die realiteit kan veranderen. Zie Coby' reactie: er zijn mensen voor wie boze geesten realiteit zijn. Het zou mooi zijn als het een kwestie zou zijn van het veranderen van gedachten, maar dat werkt niet altijd.
Demoontje eruit laten kicken werkte prima. De psychiater had ik niet veel aan.
Ik ben daar niet van dichtbij mee bekend, ik weet het alleen van horen zeggen. Je had laatst trouwens ook een mooi filmpje, dat heel herkenbaar was en waarin de man ook getuigde van genezing.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat is gerechtigheid?

Bericht door coby »

Peter79 schreef: 03 nov 2018, 18:53
coby schreef: 03 nov 2018, 18:46
Peter79 schreef: 03 nov 2018, 18:07
HJW schreef: 03 nov 2018, 18:02
Peter79 schreef: 03 nov 2018, 17:57 Het hersenspinsel staat voor iets reeels dat mensen ervaren.
Klopt. Oplossing ligt in het veranderen van de gedachte en het verwijderen van het hersenspinsel.
Zolang je dat niet doet, blijft het eng reëel en blijf je het ervaren.
Het is de vraag hoe je die realiteit kan veranderen. Zie Coby' reactie: er zijn mensen voor wie boze geesten realiteit zijn. Het zou mooi zijn als het een kwestie zou zijn van het veranderen van gedachten, maar dat werkt niet altijd.
Demoontje eruit laten kicken werkte prima. De psychiater had ik niet veel aan.
Ik ben daar niet van dichtbij mee bekend, ik weet het alleen van horen zeggen. Je had laatst trouwens ook een mooi filmpje, dat heel herkenbaar was en waarin de man ook getuigde van genezing.
Oh die Joodse man? Geweldig was dat.