Wat is genade?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door dingo »

Genade is iets wat je krijgt wat je niet verdiend hebt. Het idee dat je nooit iets fout doet en daarom ook geen genade nodig hebt vind ik wel bijzonder. Met alle rottigheid die mensen uithalen in het groot en het klein zou ik iets anders verwachten.

Wat de stelling van Piebe betreft, bedoel je de teksten uit Openbaringen? Openbaringen staat vol symboliek en daartoe reken ik ook de teksten over hoe de nieuwe aarde tot stand komt. Je hebt ook de Griekse mythologie waar de phoenix uit zijn as herrijst dus het beeld van een aarde die door vuur vergaat en herboren wordt was helemaal geen vreemde gedachte in die tijd.

Ik geloof wel dat er een oordeel komt, mensen die willens en wetens gekozen hebben voor het kwade zullen gestraft worden. Hoe dat er uit ziet heb ik dan weer geen idee van. Net zo min als van hoe een nieuwe hemel en aarde er uit gaan zien.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door Peter79 »

Het is onzin om te zeggen dat er meer dan 1 waarheid is. Uiteraard denkt ieder er anders over, maar uiteindelijk kan er ook voor jou maar 1 waarheid zijn. Als Jezus Christus de waarheid is, dan ben je binnen het christendom op de goede plek, daarbuiten niet. Als je buiten het christendom bent en je neemt Jezus aan, dan ben je er niet meer buiten.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat is genade?

Bericht door callista »

Niemand zal ooit weten of te weten komen wat De Absolute Waarheid is.
Zo heeft een ieder zijn/haar eigen "waarheid", die niet absoluut is.
Eigenlijk is het allemaal verbeelding en fantasie
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door dingo »

Toch heeft peter79 wel een punt want enig moment is iemands waarheid wel zijn/haar eigen waarheid en niet andermans waarheden.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat is genade?

Bericht door callista »

dingo schreef: 03 nov 2018, 22:49 Toch heeft peter79 wel een punt want enig moment is iemands waarheid wel zijn/haar eigen waarheid en niet andermans waarheden.
Tja...maar wanneer?
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door HJW »

dingo schreef: 03 nov 2018, 22:35 Genade is iets wat je krijgt wat je niet verdiend hebt. Het idee dat je nooit iets fout doet en daarom ook geen genade nodig hebt vind ik wel bijzonder.
Heb jij kinderen ? Hebben ze ooit wel iets gedaan, een klein dingetje wat in jouw ogen niet deugde ? Hebben ze daarmee jouw liefde verspeeld ? Als jij dan in al jouw goedheid toch ze vergeeft, is dat dan een onverdiende gunst ?
Je denkt vanuit de christelijke optiek.
Als je daar bovenuit stijgt, komt er een andere realiteit naar boven. Genade is dan passé, evenals oordeel, hel, eeuwig lijden.
Je hebt ook de Griekse mythologie waar de phoenix uit zijn as herrijst dus het beeld van een aarde die door vuur vergaat en herboren wordt was helemaal geen vreemde gedachte in die tijd.
Klopt. In die tijd is het wel te verklaren dat men op die manier dacht. En het zou heel goed kunnen dat het christelijke geloof dit soort zaken heeft overgenomen van andere godsdiensten uit die tijd.
En daar zouden we het dan ook moeten laten: in die tijd.
Ik geloof wel dat er een oordeel komt, mensen die willens en wetens gekozen hebben voor het kwade zullen gestraft worden.
Vanuit menselijk oogpunt een begrijpelijk standpunt.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door HJW »

Peter79 schreef: 03 nov 2018, 22:36 Het is onzin om te zeggen dat er meer dan 1 waarheid is. Uiteraard denkt ieder er anders over, maar uiteindelijk kan er ook voor jou maar 1 waarheid zijn. Als Jezus Christus de waarheid is, dan ben je binnen het christendom op de goede plek, daarbuiten niet. Als je buiten het christendom bent en je neemt Jezus aan, dan ben je er niet meer buiten.
Laat ik het anders stellen: vanuit onze beperkte visie als mensheid, zien we alleen slechts een deel van de werkelijkheid. Die delen kunnen echter prima naast elkaar bestaan, terwijl wij wellicht denken dat ze elkaar uitsluiten.'
Neem als voorbeeld reïncarnatie.......voor mijzelf kan ik wel stellen dat ik hier voor het eerst en het laatst ben. Dat neemt echter niet weg dat voor andere mensen dat anders zou kunnen zijn. Ik sluit zeker niet uit dat anderen hier vaker komen.
Bestaat reïncarnatie ? Voor de één wel en voor de ander niet.
Op die wijze kunnen er heel goed meerdere waarheden naast elkaar bestaan.
Wij zijn dat dan als verschillende waarheden, omdat we de waarheid die daar boven zit (nog) niet doorgronden. We hebben hier nu op dit moment een beperkte perceptie en een beperkt inzicht.

Zo denk ik ook dat Jezus een onderdeel van de waarheid is, maar niet DE waarheid.
Dat laatste is een uitvloeisel van menselijke gedachten en menselijke behoeften.
Je kan dus in het christendom prima zitten, maar ook in andere geloven en zelfs in ongeloof.
Dat de ene godsdienst zich verheven voelt boven de andere, is een gevolg van menselijke behoeften.
Je ziet bij meerdere godsdiensten de behoefte om hun eigen geschriften heilig te verklaren. Blijkbaar zoekt men naar een extern houvast.

Onvoorwaardelijke Liefde is religie-overstijgend en trekt zich niets aan van jouw en mijn beperkte visie.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door Peter79 »

Zolang jouw waarheid een voorlopig karakter heeft, kan je die inruilen voor een andere waarheid. Wie waarheid belangrijk vindt, zal blijven toetsen. Ik gun de ander ruimte voor zijn eigen geloof, bijvoorbeeld in reïncarnatie. Vanuit mijn eigen geloof heb ik raakvlakken: de incarnatie van God in Christus en de wederopstanding van de doden. Maar verder geloof ik geen barst van reïncarnatie. Mijn geloof (mijn waarheid) sluit reïncarnatie uit. De uiteindelijke waarheid kan reïncarnatie zijn, dan is dat de waarheid en wat ik geloof niet.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door HJW »

Peter79 schreef: 04 nov 2018, 07:40 Zolang jouw waarheid een voorlopig karakter heeft, kan je die inruilen voor een andere waarheid. Wie waarheid belangrijk vindt, zal blijven toetsen.
Correct. Ik besef dat ik niet de waarheid ken, maar slechts mijn eigen gedachten en overtuigingen. Een aantal keren heb ik mijn overtuigingen aangepast. Inruilen voor een betere.
Ik gun de ander ruimte voor zijn eigen geloof,
Dat is mooi.
Maar verder geloof ik geen barst van reïncarnatie. Mijn geloof (mijn waarheid) sluit reïncarnatie uit.
Het is je goed recht. Ik ga echt niet proberen je van iets anders te overtuigen.
De uiteindelijke waarheid kan reïncarnatie zijn, dan is dat de waarheid en wat ik geloof niet.
Dat lijkt mij de juiste insteek.

Wat betreft reïncarnatie is het dan allemaal nog redelijk onschuldig.
Probleem wat ik bij het christendom (en de islam) tegenkom, is dat als je niet de juiste waarheid gelooft, dat het dan heel slecht met je afloopt. Voor eeuwig, zonder kans op herstel.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door HJW »

dingo schreef: 03 nov 2018, 22:49 Toch heeft peter79 wel een punt want enig moment is iemands waarheid wel zijn/haar eigen waarheid en niet andermans waarheden.
Dat klopt. En dus is het verstandig om anderen niet om de oren te slaan met jouw of mijn waarheid.
Als we maar beseffen dat het ONZE waarheid is en niet DE waarheid.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door dingo »

HJW schreef: 04 nov 2018, 06:57
dingo schreef: 03 nov 2018, 22:35 Genade is iets wat je krijgt wat je niet verdiend hebt. Het idee dat je nooit iets fout doet en daarom ook geen genade nodig hebt vind ik wel bijzonder.
Heb jij kinderen ? Hebben ze ooit wel iets gedaan, een klein dingetje wat in jouw ogen niet deugde ? Hebben ze daarmee jouw liefde verspeeld ? Als jij dan in al jouw goedheid toch ze vergeeft, is dat dan een onverdiende gunst ?
Je denkt vanuit de christelijke optiek.
Als je daar bovenuit stijgt, komt er een andere realiteit naar boven. Genade is dan passé, evenals oordeel, hel, eeuwig lijden.
Jij denkt te menselijk, God kan geen kwaad verdragen. En dan nog; als één van mijn kinderen een ander kind of volwassene zou vermoorden iets wat we als mensheid constant doen, zou ik dan zeggen geeft niets hoor?
HJW schreef: 04 nov 2018, 06:57
dingo schreef: 03 nov 2018, 22:35Ik geloof wel dat er een oordeel komt, mensen die willens en wetens gekozen hebben voor het kwade zullen gestraft worden.
Vanuit menselijk oogpunt een begrijpelijk standpunt.
Spreuken 26:4
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door HJW »

dingo schreef: 04 nov 2018, 12:38 Jij denkt te menselijk, God kan geen kwaad verdragen. En dan nog; als één van mijn kinderen een ander kind of volwassene zou vermoorden iets wat we als mensheid constant doen, zou ik dan zeggen geeft niets hoor?
Grappig.....ik denk, laat ik ook eens een keer aansluiting zoeken met een menselijk voorbeeld, krijg ik gelijk te horen dat ik te menselijk denk.
Dat God geen kwaad kan verdragen is een complete misvatting.
Liefde bedekt alle dingen, verdraagt alle dingen. In 1 Kor 13 staat het letterlijk: Liefde verdraagt alles.

Je laatste zin geeft het probleem aan.
Als je kind iemand vermoordt, zul je dan zeggen: ik zal jou eeuwig laten lijden, zonder kans op herstel ?

Sterker nog: je kunt een geweldige zoon hebben, met heel veel goede daden, die altijd om kijkt naar zijn medemens, de armen helpt, de hongerigen voedt, voor Artsen zonder Grenzen in oorlogsgebieden wekt en noem maar op.
Maar hij ziet jou niet als vader (ook omdat je je nooit aan hem hebt getoond).
Zou jij tegen dat kind zeggen: branden zul je, voor eeuwig. Ik moet je niet, hoe goed je ook geweest bent.....

Leg mij eens uit hoe ik dat kan linken aan Liefde ?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door Messenger »

HJW schreef: 04 nov 2018, 12:45
Sterker nog: je kunt een geweldige zoon hebben, met heel veel goede daden, die altijd om kijkt naar zijn medemens, de armen helpt, de hongerigen voedt, voor Artsen zonder Grenzen in oorlogsgebieden wekt en noem maar op.
Maar hij ziet jou niet als vader (ook omdat je je nooit aan hem hebt getoond).
Zou jij tegen dat kind zeggen: branden zul je, voor eeuwig. Ik moet je niet, hoe goed je ook geweest bent.....

Leg mij eens uit hoe ik dat kan linken aan Liefde ?
En hoe kun je dat linken aan Rechtvaardigheid/Gerechtigheid en Barmhartigheid?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Wat is genade?

Bericht door Martine »

Een moeder zal de deur altijd openhouden voor haar kind.
Wat hij/zij ook doet.
Maar die moeder zal wel met het kind dat iets ernstigs heeft gedaan praten en hem/haar vragen zelf naar de politie te gaan of naar degene die kwaad is gedaan.
Zo is voor God de deur open tot het laatste moment.

In sommige stromingen is de angst voor de dood groot.
Een lid van zijn kerk is stervende en dus gaat de dominee naar haar toe. Ze is bang, want zal God haar wel aanvaarden? Niet verstoten?
De dominee vraagt deze moeder precies wat ik hierboven aangeef: "als een kind iets kwaads heeft gedaan, mag hij thuiskomen? Of stuurt u dat kind weg?
De vrouw zegt: de deur zal altijd open zijn.
De dominee zei: zo is het met God ook...Hij heeft dat nog een paar keer moeten zeggen, voordat ze helemaal rustig kon sterven..
Het mooiste verhaal in de Bijbel is dat van de verloren zoon. De vader vergeet de zoon niet, maar kijkt alle dagen naar hem uit en ontvangt hem met open armen. Rembrandt schilderde dat en de handen op de rug van de zoon die terugkomt zijn een mannenhand én een vrouwenhart...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door dingo »

HJW schreef: 04 nov 2018, 12:45
dingo schreef: 04 nov 2018, 12:38 Jij denkt te menselijk, God kan geen kwaad verdragen. En dan nog; als één van mijn kinderen een ander kind of volwassene zou vermoorden iets wat we als mensheid constant doen, zou ik dan zeggen geeft niets hoor?
Grappig.....ik denk, laat ik ook eens een keer aansluiting zoeken met een menselijk voorbeeld, krijg ik gelijk te horen dat ik te menselijk denk.
Dat God geen kwaad kan verdragen is een complete misvatting.
Liefde bedekt alle dingen, verdraagt alle dingen. In 1 Kor 13 staat het letterlijk: Liefde verdraagt alles.

Je laatste zin geeft het probleem aan.
Als je kind iemand vermoordt, zul je dan zeggen: ik zal jou eeuwig laten lijden, zonder kans op herstel ?
Ik niet, ik ben net zo menselijk als jij. Maar jij en ik zijn God niet.
HJW schreef: 04 nov 2018, 12:45 Sterker nog: je kunt een geweldige zoon hebben, met heel veel goede daden, die altijd om kijkt naar zijn medemens, de armen helpt, de hongerigen voedt, voor Artsen zonder Grenzen in oorlogsgebieden wekt en noem maar op.
Maar hij ziet jou niet als vader (ook omdat je je nooit aan hem hebt getoond).
Zou jij tegen dat kind zeggen: branden zul je, voor eeuwig. Ik moet je niet, hoe goed je ook geweest bent.....

Leg mij eens uit hoe ik dat kan linken aan Liefde ?
Ik zie het verband niet? Als iemand voor het kwade kiest zie ik hem niet voor Artsen zonder Grenzen werken etc. Afgezien daarvan, ik geloof dit:
Romeinen 2 schreef: 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft.14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet.15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten.16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.
Spreuken 26:4
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door HJW »

dingo schreef: 04 nov 2018, 13:43 Ik niet, ik ben net zo menselijk als jij. Maar jij en ik zijn God niet.
Onze beperkte menselijke liefde zou het wel doen, en de goddelijke liefde niet ?
Ik zie het verband niet? Als iemand voor het kwade kiest zie ik hem niet voor Artsen zonder Grenzen werken etc.

Vandaar dat ik even het onderscheid maakte met het voorbeeld.
Iemand die het kwade kiest, heeft meer behoefte aan Liefde dan iemand die uit zichzelf het goede doet.
Degene die het kwade kiest, is verder van huis afgedwaald.
Als wij al opgeroepen worden om onze vijanden lief te hebben, hoeveel te meer zal het goddelijke dan degene die het kwade doet eveneens liefhebben.
Afgezien daarvan, ik geloof dit:
Romeinen 2 schreef: 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft.14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet.15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten.16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.
Helder en beter.
In behoudende protestantse en JG kring kom je nog heeeel vaak tegen dat zij denken dat mensen eeuwig in de hel zullen lijden als ze niet het juiste geloof aanhangen.
En daar zijn dan ook teksten voor te vinden.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door dingo »

HJW schreef: 04 nov 2018, 13:47
dingo schreef: 04 nov 2018, 13:43 Ik niet, ik ben net zo menselijk als jij. Maar jij en ik zijn God niet.
Onze beperkte menselijke liefde zou het wel doen, en de goddelijke liefde niet ?
Ik zie het verband niet? Als iemand voor het kwade kiest zie ik hem niet voor Artsen zonder Grenzen werken etc.

Vandaar dat ik even het onderscheid maakte met het voorbeeld.
Iemand die het kwade kiest, heeft meer behoefte aan Liefde dan iemand die uit zichzelf het goede doet.
Degene die het kwade kiest, is verder van huis afgedwaald.
Als wij al opgeroepen worden om onze vijanden lief te hebben, hoeveel te meer zal het goddelijke dan degene die het kwade doet eveneens liefhebben.
Afgezien daarvan, ik geloof dit:
Romeinen 2 schreef: 13 Niet wie de wet slechts aanhoort zal voor God rechtvaardig zijn, maar wie de wet naleeft.14 Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet.15 Ze bewijzen door hun daden dat wat de wet eist in hun hart geschreven staat; en hun geweten bevestigt dit, omdat ze zichzelf met hun gedachten beschuldigen of vrijpleiten.16 Dit alles zal blijken op de dag waarop, volgens het evangelie dat ik verkondig, God door Christus Jezus oordeelt over wat er in de mens verborgen is.
Ik maak wel het onderscheid tussen het goede te willen en toch soms iets verkeerd doen en willens en wetens voor het kwade kiezen. Dat onderscheid maakt de bijbel namelijk ook. Zoals bijvoorbeeld als je naar de geschiedenis van Saul en David kijkt. Maar ook wat Paulus schrijft over het goede willen doen en het (soms) niet kunnen. We zijn nog niet volmaakt.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat is genade?

Bericht door callista »

Tja...dan hangt er ook van af wat je het goede of het kwade noemt....
Daar zullen de meningen ook over uiteenlopen...
Allemaal subjectief.....
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door HJW »

dingo schreef: 04 nov 2018, 14:00 Ik maak wel het onderscheid tussen het goede te willen en toch soms iets verkeerd doen en willens en wetens voor het kwade kiezen. Dat onderscheid maakt de bijbel namelijk ook. Zoals bijvoorbeeld als je naar de geschiedenis van Saul en David kijkt. Maar ook wat Paulus schrijft over het goede willen doen en het (soms) niet kunnen. We zijn nog niet volmaakt.
Ik snap het onderscheid.
Ik denk echter nog steeds dat degene die willens en wetens het kwade kiest, net zo waardevol is als ik dat ben of jij of wie dan ook.
Bij deze personen probeer ik in het oog te houden dat zij uit dezelfde bron komen als ik.
Neemt niet weg dat ik een fors aantal daden op deze aardkloot hartgrondig veroordeel.

Maar ik tracht nog steeds dezelfde Bron in die mensen te zien. Lukt overigens ook lang niet altijd.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat is genade?

Bericht door coby »

HJW schreef: 04 nov 2018, 12:45
dingo schreef: 04 nov 2018, 12:38 Jij denkt te menselijk, God kan geen kwaad verdragen. En dan nog; als één van mijn kinderen een ander kind of volwassene zou vermoorden iets wat we als mensheid constant doen, zou ik dan zeggen geeft niets hoor?
Grappig.....ik denk, laat ik ook eens een keer aansluiting zoeken met een menselijk voorbeeld, krijg ik gelijk te horen dat ik te menselijk denk.
Dat God geen kwaad kan verdragen is een complete misvatting.
Liefde bedekt alle dingen, verdraagt alle dingen. In 1 Kor 13 staat het letterlijk: Liefde verdraagt alles.

Je laatste zin geeft het probleem aan.
Als je kind iemand vermoordt, zul je dan zeggen: ik zal jou eeuwig laten lijden, zonder kans op herstel ?

Sterker nog: je kunt een geweldige zoon hebben, met heel veel goede daden, die altijd om kijkt naar zijn medemens, de armen helpt, de hongerigen voedt, voor Artsen zonder Grenzen in oorlogsgebieden wekt en noem maar op.
Maar hij ziet jou niet als vader (ook omdat je je nooit aan hem hebt getoond).
Zou jij tegen dat kind zeggen: branden zul je, voor eeuwig. Ik moet je niet, hoe goed je ook geweest bent.....

Leg mij eens uit hoe ik dat kan linken aan Liefde ?
Dat doet God helemaal niet.
Moordenaars worden vergeven. Alles wordt vergeven als iemand berouw heeft, behalve de onvergevelijke zonde. Voor mensen die die zonde doen moet je niet eens bidden. De moordenaars die niet vergeven werden, waren sommige Farizeeen. Die deden het willens en wetens en stopten niet. Er was geen grein berouw. Daarbij liet Hij Zich overduidelijk aan hen zien. Als je Mij niet gelooft om mijn Woorden, gelooft om de werken.
Vervolgens vermoordden ze zijn discipelen. Ze wilden zelfs Lazarus vermoorden die uit de dood was opgewekt.
De priesters kwamen tot geloof toen Jezus was opgestaan, maar zij niet en toch wilde Paulus nog enigen uit hen behouden. Hij werd wel vergeven, omdat z'n hart goed was, al moordde ie. Kinderen van de duivel zijn net als de duivel geworden en worden in eeuwigheid niet vergeven. Dan is iemand trots en blijft weigeren te luisteren en blijft z'n hart verharden en dan wil God ze niet eens meer redden, net als bij Farao. Dan geeft Hij ze over aan wat ze zelf willen, de duivel dienen.
Iemand die de armen helpt en God niet kent, ik geloof dat God Zich daaraan zal openbaren, voor mijn part vlak voor ze sterven. Al wie de Naam des Heren aanroept zal behouden worden. Ik had honger en gij hebt Mij te eten gegeven.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door Peter79 »

coby schreef: 08 nov 2018, 10:54 Dat doet God helemaal niet.
Moordenaars worden vergeven. Alles wordt vergeven als iemand berouw heeft, behalve de onvergevelijke zonde. Voor mensen die die zonde doen moet je niet eens bidden. De moordenaars die niet vergeven werden, waren sommige Farizeeen. Die deden het willens en wetens en stopten niet. Er was geen grein berouw. Daarbij liet Hij Zich overduidelijk aan hen zien. Als je Mij niet gelooft om mijn Woorden, gelooft om de werken.
Vervolgens vermoordden ze zijn discipelen. Ze wilden zelfs Lazarus vermoorden die uit de dood was opgewekt.
De priesters kwamen tot geloof toen Jezus was opgestaan, maar zij niet en toch wilde Paulus nog enigen uit hen behouden. Hij werd wel vergeven, omdat z'n hart goed was, al moordde ie. Kinderen van de duivel zijn net als de duivel geworden en worden in eeuwigheid niet vergeven. Dan is iemand trots en blijft weigeren te luisteren en blijft z'n hart verharden en dan wil God ze niet eens meer redden, net als bij Farao. Dan geeft Hij ze over aan wat ze zelf willen, de duivel dienen.
Iemand die de armen helpt en God niet kent, ik geloof dat God Zich daaraan zal openbaren, voor mijn part vlak voor ze sterven. Al wie de Naam des Heren aanroept zal behouden worden. Ik had honger en gij hebt Mij te eten gegeven.
Het is inderdaad de vraag of iemand die van God niets wil weten en er op rekent dat het leven na de dood is afgelopen, of die tegen wil en dank ingaat in het eeuwige leven.

De gelijkenis van de verloren zoon laat een vader zien die zijn verlies neemt en de zoon weer aanneemt. De zoon is hem alles waard, over het verlies van de helft van het familiebezit heeft hij het niet. Dat is peanuts.

Het evangelie toont dat God tot het uiterste gaat om het verlorene te vinden. De herder laat de 99 onbewaakt achter om die ene te vinden. Jezus heeft alles verdragen, alle haat gedragen, tot de dood toe. Ja, de liefde verdraagt alles. Maar het lijden blijft lijden. Het kwaad blijft kwaad. Lijden en kwaad vernietigt de schepping, het familiebezit. Als ik groente laat bederven, kan ik het wel weggooien. Het is verlies, dat nooit meer terugkomt. Ik kan aan dat verlies nog enige zin geven door de bedorven groente te composteren.

Ik hoop dat de geschiedenis uitloopt op vergeving van iedereen. Die vergeving houdt geen bagatellisering in van het lijden en het kwaad, maar is een bewuste keus om het verlies te nemen.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door Messenger »

coby schreef: 08 nov 2018, 10:54 Moordenaars worden vergeven. Alles wordt vergeven als iemand berouw heeft, behalve de onvergevelijke zonde. Voor mensen die die zonde doen moet je niet eens bidden.
Wat is die onvergefelijke zonde dan precies?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat is genade?

Bericht door coby »

Messenger schreef: 08 nov 2018, 11:11
coby schreef: 08 nov 2018, 10:54 Moordenaars worden vergeven. Alles wordt vergeven als iemand berouw heeft, behalve de onvergevelijke zonde. Voor mensen die die zonde doen moet je niet eens bidden.
Wat is die onvergefelijke zonde dan precies?
De Farizeeen deden dat. Ik zou niet iemand kunnen noemen van nu die dat doet. Ze zeiden dat Jezus een duivel had en dat die de wonderen deed. Dat doen wel meer mensen, zeggen dat het duivels is als iemand in Jezus' Naam wonderen doet, heb ik zelf ook gedaan, gezegd dat iets duivels is uit dommigheid. Ze deden het niet uit dommigheid. Als je ziet dat iemand na 3 dagen uit de dood wordt opgewekt en dan gaat liegen tegen anderen dat het niet zo is, zodat ze jou volgen en jij macht hebt en geld, ik ken persoonlijk niemand die zo verrot slecht zou zijn. Die rabbi Singer was boos, dat het N.T. zo antisemitisch is, hoe Jezus tegen de Farizeeen spreekt. Hij zei: Dat kan niet. Als je je toch hebt vergist en hij blijkt toch de Messias, omdat hij opstaat uit de dood, dan ga je daar toch niet over liegen? Dat moet dan toch heel Israel weten? In het O.T. is God ook al giftig op die herders en zegt Hij: ik zal Mijn schapen uit hun mond redden.
En dan zijn er christenen die tegen 'm zeggen dat ie een Farizeeer is. Doe toch niet zo lomp en dom. Die uitspraak van die man laat toch al zien dat ie zelf niet zo is. Hij meent het goed. Zo de waard is vertrouwt ie zijn gasten.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat is genade?

Bericht door Messenger »

coby schreef: 08 nov 2018, 11:29
Messenger schreef: 08 nov 2018, 11:11
coby schreef: 08 nov 2018, 10:54 Moordenaars worden vergeven. Alles wordt vergeven als iemand berouw heeft, behalve de onvergevelijke zonde. Voor mensen die die zonde doen moet je niet eens bidden.
Wat is die onvergefelijke zonde dan precies?
De Farizeeen deden dat. Ik zou niet iemand kunnen noemen van nu die dat doet. Ze zeiden dat Jezus een duivel had en dat die de wonderen deed. Dat doen wel meer mensen, zeggen dat het duivels is als iemand in Jezus' Naam wonderen doet, heb ik zelf ook gedaan, gezegd dat iets duivels is uit dommigheid. Ze deden het niet uit dommigheid. Als je ziet dat iemand na 3 dagen uit de dood wordt opgewekt en dan gaat liegen tegen anderen dat het niet zo is, zodat ze jou volgen en jij macht hebt en geld, ik ken persoonlijk niemand die zo verrot slecht zou zijn. Die rabbi Singer was boos, dat het N.T. zo antisemitisch is, hoe Jezus tegen de Farizeeen spreekt. Hij zei: Dat kan niet. Als je je toch hebt vergist en hij blijkt toch de Messias, omdat hij opstaat uit de dood, dan ga je daar toch niet over liegen? Dat moet dan toch heel Israel weten? In het O.T. is God ook al giftig op die herders en zegt Hij: ik zal Mijn schapen uit hun mond redden.
En dan zijn er christenen die tegen 'm zeggen dat ie een Farizeeer is. Doe toch niet zo lomp en dom. Die uitspraak van die man laat toch al zien dat ie zelf niet zo is. Hij meent het goed. Zo de waard is vertrouwt ie zijn gasten.
Als ik je goed begrijp is die onvergefelijke zonde het ontkennen van het bestaan van Jezus?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat is genade?

Bericht door coby »

Messenger schreef: 08 nov 2018, 11:42
coby schreef: 08 nov 2018, 11:29
Messenger schreef: 08 nov 2018, 11:11
coby schreef: 08 nov 2018, 10:54 Moordenaars worden vergeven. Alles wordt vergeven als iemand berouw heeft, behalve de onvergevelijke zonde. Voor mensen die die zonde doen moet je niet eens bidden.
Wat is die onvergefelijke zonde dan precies?
De Farizeeen deden dat. Ik zou niet iemand kunnen noemen van nu die dat doet. Ze zeiden dat Jezus een duivel had en dat die de wonderen deed. Dat doen wel meer mensen, zeggen dat het duivels is als iemand in Jezus' Naam wonderen doet, heb ik zelf ook gedaan, gezegd dat iets duivels is uit dommigheid. Ze deden het niet uit dommigheid. Als je ziet dat iemand na 3 dagen uit de dood wordt opgewekt en dan gaat liegen tegen anderen dat het niet zo is, zodat ze jou volgen en jij macht hebt en geld, ik ken persoonlijk niemand die zo verrot slecht zou zijn. Die rabbi Singer was boos, dat het N.T. zo antisemitisch is, hoe Jezus tegen de Farizeeen spreekt. Hij zei: Dat kan niet. Als je je toch hebt vergist en hij blijkt toch de Messias, omdat hij opstaat uit de dood, dan ga je daar toch niet over liegen? Dat moet dan toch heel Israel weten? In het O.T. is God ook al giftig op die herders en zegt Hij: ik zal Mijn schapen uit hun mond redden.
En dan zijn er christenen die tegen 'm zeggen dat ie een Farizeeer is. Doe toch niet zo lomp en dom. Die uitspraak van die man laat toch al zien dat ie zelf niet zo is. Hij meent het goed. Zo de waard is vertrouwt ie zijn gasten.
Als ik je goed begrijp is die onvergefelijke zonde het ontkennen van het bestaan van Jezus?
Nee natuurlijk niet. Ik heb toch zelf ook jaren Zijn bestaan ontkend.