Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
ericjan
Berichten: 5479
Lid geworden op: 11 feb 2014, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door ericjan »

Messenger schreef: 30 nov 2018, 14:12
ericjan schreef: 30 nov 2018, 10:53
Keep dreaming !
Inderdaad want het maakt helemaal niets uit wat je gelooft, wat je hoopt, wat je denkt en waar je van droomt.
Inderdaad, dromen staat vrij, hopen eveneens.
Maar van een koude kermis thuiskomen is eveneens harde realiteit.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door callista »

ericjan schreef: 30 nov 2018, 15:10
Messenger schreef: 30 nov 2018, 14:12
ericjan schreef: 30 nov 2018, 10:53
Keep dreaming !
Inderdaad want het maakt helemaal niets uit wat je gelooft, wat je hoopt, wat je denkt en waar je van droomt.
Inderdaad, dromen staat vrij, hopen eveneens.
Maar van een koude kermis thuiskomen is eveneens harde realiteit.
Misschien kom jij wel van een koude kermis thuis......who knows...
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 29 nov 2018, 15:42
ericjan schreef: 29 nov 2018, 15:01 Volgens G'd is de poort nauw en komen er maar weinigen binnen.

13 Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan;
14 maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden.

Mattheus 7
Dan wordt het lekker rustig in de hemel.... :geek:
Hebben ze daar wel wijn en bier of is dat alleen te verkrijgen als je je op de brede weg begeeft?
Jezus dronk wijn en de beste bieren worden door monniken gemaakt. Dus, wie weet! :)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
maritime
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2016, 05:22
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door maritime »

Jesusisinnocent schreef: 16 nov 2018, 17:45
coby schreef: 16 nov 2018, 17:26 Verzegeld zegt toch niets over naar de hemel gaan. Die prediken in de eindtijd. Er gaat dan een schare die niet te tellen is naar de hemel.
Wie zijn dan die 144000 eerstelingen?

4 Dezen zijn het, die met vrouwen niet bevlekt zijn, want zij zijn maagden; dezen zijn het, die het Lam volgen, waar Het ook heengaat; dezen zijn gekocht uit de mensen, tot eerstelingen Gode en het Lam. (Openbaring 14)
Vers vier geeft aan welke criterium waar de 144000 verzegelden aan voldoen.
In de versen daarop wordt uitgelegd wat ermee bedoeld wordt.

4 Dezen zijn het, die met vrouwen niet bevlekt zijn, want zij zijn maagden;
6 En ik zag een anderen engel, vliegende in het midden des hemels, en hij had het eeuwige Evangelie, om te verkondigen dengenen, die op de aarde wonen, en aan alle natie, en geslacht, en taal, en volk;
7 Zeggende met een grote stem: Vreest God, en geeft Hem heerlijkheid, want de ure Zijns oordeels is gekomen; en aanbidt Hem, Die den hemel, en de aarde, en de zee, en de fonteinen der wateren gemaakt heeft.

dezen zijn het, die het Lam volgen, waar Het ook heengaat (Zijn uit babylon gegaan).
8 En er is een andere engel gevolgd, zeggende: Zij is gevallen, zij is gevallen, Babylon, die grote stad, omdat zij uit den wijn des toorns harer hoererij alle volken heeft gedrenkt.8 En er is een andere engel gevolgd, zeggende: Zij is gevallen, zij is gevallen, Babylon, die grote stad, omdat zij uit den wijn des toorns harer hoererij alle volken heeft gedrenkt.
9 En een derde engel is hen gevolgd, zeggende met een grote stem: Indien iemand het beest aanbidt en zijn beeld, en ontvangt het merkteken aan zijn voorhoofd, of aan zijn hand,
10 Die zal ook drinken uit den wijn des toorn Gods, die ongemengd ingeschonken is, in den drinkbeker Zijns toorns; en hij zal gepijnigd worden met vuur en sulfer voor de heilige engelen en voor het Lam.
11 En de rook van hun pijniging gaat op in alle eeuwigheid, en zij hebben geen rust dag en nacht, die het beest aanbidden en zijn beeld, en zo iemand het merkteken zijns naams ontvangt.

dezen zijn gekocht uit de mensen, tot eerstelingen Gode en het Lam
12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus.

Dit vind plaats vlak voor dat de Here Jezus terug komt.
14 En ik zag, en ziet, een witte wolk, en op de wolk was Een gezeten, des mensen Zoon gelijk, hebbende op Zijn hoofd een gouden kroon; en in Zijn hand een scherpe sikkel.
15 En een andere engel kwam uit den tempel, roepende met een grote stem tot Dengene, Die op de wolk zat: Zend Uw sikkel en maai; want de ure om te maaien is nu gekomen, dewijl de oogst der aarde rijp is geworden.
16 En Die op de wolk zat, zond Zijn sikkel op de aarde, en de aarde werd gemaaid.

Dus een duidelijke scheiding van wie er behouden zijn en wie niet.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door callista »

Zeer duidelijk allemaal..... 8-) :w
Heerlijk dat sommigen het precies weten.... :geek:
Kunnen we ook weer rustig gaan slapen...
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Piebe Paulusma »

Ik heb nog een paar leuke aflaten te koop voor een enkeltje hemel. Stuur me maar een pm voor de prijs.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
maritime
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2016, 05:22
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door maritime »

Piebe Paulusma schreef: 02 dec 2018, 00:11 Ik heb nog een paar leuke aflaten te koop voor een enkeltje hemel. Stuur me maar een pm voor de prijs.
Met kerst sale 50%.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

Piebe Paulusma schreef: 02 dec 2018, 00:11 Ik heb nog een paar leuke aflaten te koop voor een enkeltje hemel. Stuur me maar een pm voor de prijs.
In de toko verkopen ze Heaven Banknotes. Nep-geldbiljetten die je voor je overleden dierbaren naar de hemel kunt sturen middels verbranding in vuur. Voorbeelden zie je hier : https://www.google.nl/search?q=heaven+b ... 00&bih=789
Maar je hebt natuurlijk niets nodig om in de hemel te komen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Tin »

Is er 'iets' waar je 'niets' voor nodig hebt?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Tin schreef: 02 dec 2018, 11:49 Is er 'iets' waar je 'niets' voor nodig hebt?
Dat is het raadsel wanneer je de kosmos op een naturalistische wijze als tot stand gekomen ziet. Wat is de eerste oorzaak?
Eigenlijk ook wanneer je God als eerste Oorzaak ziet. Waar kwam God dan weer vandaan. Die bestond Eeuwig zo luidt dan het gelovige antwoord.
Het blijft gewoon een Mysterie dat de kosmos bestaat met de mens daarbinnen en over de Echte Eerste Oorzaak wordt nog steeds onderling
gestreden. Voor mij het Mysterie, dat nog verre van opgelost is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door callista »

Ons verstand schiet te kort in dat opzicht
Ik ken iemand die daar compleet gek van is geworden.......hij kon het niet bevatten, maar ook niet loslaten...

Wie weet komt er nog eens wat licht in die duisternis....alhoewel er dan waarschijnlijk weer andere vragen zullen rijzen.....
Misschien is alles er altijd al geweest...en zo ja...dat zullen we dan ook niet begrijpen met ons beperkte verstand
Ons verstand lijkt hier aardig ver ontwikkeld, maar dat is maar net met wat het vergeleken wordt..
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 02 dec 2018, 12:12
Tin schreef: 02 dec 2018, 11:49 Is er 'iets' waar je 'niets' voor nodig hebt?
Dat is het raadsel wanneer je de kosmos op een naturalistische wijze als tot stand gekomen ziet. Wat is de eerste oorzaak?
Eigenlijk ook wanneer je God als eerste Oorzaak ziet. Waar kwam God dan weer vandaan. Die bestond Eeuwig zo luidt dan het gelovige antwoord.
Het blijft gewoon een Mysterie dat de kosmos bestaat met de mens daarbinnen en over de Echte Eerste Oorzaak wordt nog steeds onderling
gestreden. Voor mij het Mysterie, dat nog verre van opgelost is.
Het Mysterie is de God die Paulus verkondigde. (Hand. 17:23)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef: 02 dec 2018, 14:50
peda schreef: 02 dec 2018, 12:12
Tin schreef: 02 dec 2018, 11:49 Is er 'iets' waar je 'niets' voor nodig hebt?
Dat is het raadsel wanneer je de kosmos op een naturalistische wijze als tot stand gekomen ziet. Wat is de eerste oorzaak?
Eigenlijk ook wanneer je God als eerste Oorzaak ziet. Waar kwam God dan weer vandaan. Die bestond Eeuwig zo luidt dan het gelovige antwoord.
Het blijft gewoon een Mysterie dat de kosmos bestaat met de mens daarbinnen en over de Echte Eerste Oorzaak wordt nog steeds onderling
gestreden. Voor mij het Mysterie, dat nog verre van opgelost is.
Het Mysterie is de God die Paulus verkondigde. (Hand. 17:23)
Voor Paulus was God geen Mysterie. Paulus kende de antwoorden op de 3 basis vragen t.w. Wie is God ? Is God voor de mens te kennen? Wat betekent de mens voor God? Ik ken de antwoorden niet, dus voor mij is God een Mysterie. Paulus kende de antwoorden wel, althans hij geloofde de antwoorden te kennen. Dat is ook de reden dat gelovigen bidden, voor hen is God geen Mysterie. Bidden tegen een Mysterie heeft geen zin, dat is ook de reden dat ik nooit aan het bidden ben. Ik denk wel na Over God, maar dat is geen bidden.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door coby »

peda schreef: 02 dec 2018, 15:10
Piebe Paulusma schreef: 02 dec 2018, 14:50
peda schreef: 02 dec 2018, 12:12
Tin schreef: 02 dec 2018, 11:49 Is er 'iets' waar je 'niets' voor nodig hebt?
Dat is het raadsel wanneer je de kosmos op een naturalistische wijze als tot stand gekomen ziet. Wat is de eerste oorzaak?
Eigenlijk ook wanneer je God als eerste Oorzaak ziet. Waar kwam God dan weer vandaan. Die bestond Eeuwig zo luidt dan het gelovige antwoord.
Het blijft gewoon een Mysterie dat de kosmos bestaat met de mens daarbinnen en over de Echte Eerste Oorzaak wordt nog steeds onderling
gestreden. Voor mij het Mysterie, dat nog verre van opgelost is.
Het Mysterie is de God die Paulus verkondigde. (Hand. 17:23)
Voor Paulus was God geen Mysterie. Paulus kende de antwoorden op de 3 basis vragen t.w. Wie is God ? Is God voor de mens te kennen? Wat betekent de mens voor God? Ik ken de antwoorden niet, dus voor mij is God een Mysterie. Paulus kende de antwoorden wel, althans hij geloofde de antwoorden te kennen. Dat is ook de reden dat gelovigen bidden, voor hen is God geen Mysterie. Bidden tegen een Mysterie heeft geen zin, dat is ook de reden dat ik nooit aan het bidden ben. Ik denk wel na Over God, maar dat is geen bidden.
Natuurlijk heeft dat wel zin. Dan zeg je: Zeg Mysterie, doe eens even niet zo mysterieus.
Op een forum zat een katholieke jongen die dingen uit de Bijbel een mysterie noemde en daar nam ie dan gewoon genoegen mee. Dat kon ik niet begrijpen. Ik moet weten hoe het zit.
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door ben db bd »

Is nou de vraag hoeveel mensen er naar de hemel gaan een beetje opgelost op dit forum?
hier zou de Bijbel als basis voor de gesprekken moeten dienen, lees ik. Dat is bepaald niet optimaal gelukt, lijkt mij. Ach, mij ook niet hoor...
De breede en de smalle weg en -poort leert ons dat de grote massa niet op de hemel moet rekenen, toch?
Als christen beweer ik op grond van Gods heilig Woord dat alleen wie in Christus is een hemelse bestemming heeft.
Niet iedereen die lid is van een christelijke kerk en laten we zeggen belijdenis heeft gedaan, is m.i. genoeg geheiligd, vernieuwd, wedergeboren, om dat hoogste niveau te halen, begrijp ik uit voornamelijk de preken binnen de gereformeerde denominaties van de kerken.
Ja, als dat zo is, waarvoor ik ook vrees, dan begint wereldwijd gesproken de 'spoeling dun' te worden voor de hemel.
Ons worden dan o.a. uitdrukkingen als 'velen geroepen maar weinigen uitverkoren' en 'een klein kuddeke' voorgehouden. Op zich geen leugens, dunkt mij.

Overigens zijn voor mij de enigen welke een eeuwig hemelse bestemming hebben, zij die opgenomen worden zoals in 1Kor.15 en 1Thess.4 staat. (Joh. 14 wijst daar m.i. ook naartoe.) Ja, en juist het geloof dáárin stagneert nogal in mijn gezindte.
Die mensen zijn in mijn Bijbel namelijk de enigen welke die zo benodigde bijzondere metamorfose mee zullen maken, zodat hun lichaam in een ondeelbaar ogenblik zal worden veranderd in een nieuw hemels eeuwig opstandingslichaam, zoals de Heere Jezus Zelf toonde als 'Eersteling' na Zijn opstanding uit de dood.
Die mensen, vrijgemaakt van tijd en plaats, net als nu ook engelen m.i., kunnen immers zich vrij bewegen in een hemel, welke als die als het nieuwe Jeruzalem uit de hemel zal nederdalen op de nieuwe aarde nog altijd ruim 2200 km. hoog is. (Op.21) Als we dat niet raar 'vergeestelijken', tenminste.
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door ben db bd »

Mag ik er op dit topic een vraag bijvoegen?
Heel veel mensen gaan dus zoals ik lees in mijn Bijbel, niet naar de hemel, (tenminste uiteindelijk niet.)
Maar hoeveel mensen komen we straks tegen op de eeuwige nieuwe aarde? Die valt namelijk ook onder het Koninkrijk Gods en wordt puur paradijselijk.
Nou, dan kom ik veel verder dan mijn gereformeerde geloofsleer, meen ik. En zou daar ook geen logica in zitten, Gods grote liefde kennend?
Omdat christenen die niet het niveau van Bruidsgemeente halen, wellicht verloren kunnen zijn voor een hemelse toekomst, is daar nog niet mee gezegd dat ze in de eeuwige poel van vuur en sulfer terechtkomen, welke voor de duivel en zijn trawanten bereid is. Daar zit heel de nieuwe aarde immers nog tussen ?! Die nieuwe aarde haalt lang het heerlijkheidsniveau niet van de hemel, maar ligt veel dichter bij nog wel behouden mensen, lees zelf maar! (Op.21)

Als we netjes chronologisch Openbaring 21-22 doorlezen zien we enerzijds de hemelse heerlijkheid van het nieuwe Jeruzalem en anderzijds een nieuwe aarde zonder dood en verderf, zonder zee, zonder tranen, zonder rouw en zelfs zonder moeite. Dat wordt puur paradijselijk !!
Alle verfoeilijke mensen; moordenaars, ontuchtplegers, aartsleugenaars, afgodendienaars, enz. liggen dan na het grote eindoordeel voor Gods grote witte troon (zie Op.20) in de hel, Gehenna, de tweede dood.
Edoch, eerlijk betuigt Gods heilig Woord dat er dus nog wel ziekte kan zijn op de nieuwe aarde, want daar hangen de bladeren ter genezing voor aan de bomen des levens welke langs de rivier met levend water staan.
De mensen die op de nieuwe aarde zalig worden, worden in sommige vertalingen zelfs als heidenvolken geduid. Dat is niet zo gek hoor, want kijk maar naar het grote eindoordeel over de mensen voor Gods grote witte rechterstoel. Daar wordt niet (meer) geoordeeld op grond van geloof maar naar de werken, het doen en laten van de mensen, zoals dat in de boeken dienaangaande aangetekend staat.
(echte gelovigen behoren dan al >1000 jaar in de hemel te zijn)

Tot slot nog even 'planologisch': hoeveel ruimte voor verheerlijkte mensenkinderen zou er straks in de nieuwe hemel zijn?
De Heere laat ons weten dat het nieuwe Jeruzalem wel 12000x12000x12000x0,185 km groot is, ruim >10 miljard kubieke kilometer dus.
Zelf waag ik mij niet aan schattingen over die hemel, maar de nieuwe aarde durf ik wel in te schatten; veel theologen geloven niet zozeer in een nieuwe aarde als wel in een vernieuwde aarde. Zo lees ik het niet in mijn Bijbel, maar laten we er nu eens slaafs van uitgaan dat de nieuwe aarde net zo groot zal zijn als de oude nu. Dat is dan 510.000.000 km2. Daar zouden we een kleine 5.000.000 km2 af kunnen halen voor het hemelse nieuwe Jeruzalem.
(hoewel het mij logisch lijkt dat de Joden daarvan het maaiveldniveau bewonen, waar hun stamnamen immers op de poorten staan)
In ons land wonen we nu met zo'n 450 mensen gemiddeld op een km2. Daar kunnen er nog wel 6 miljoen bij, zeggen de globalisten, maar ik ga niet verder als 400/km2. (in Taiwan zijn het er meer, zag ik bij Erika op reis)
Op de hele nieuwe aarde zonder zee zouden er dan >200.000.000.000 gezaligden gehuisvest kunnen worden.
(grapje: we begrijpen dus waarom men in Canada nu reeds naar geboortebeperking sturen wil ;)
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Piebe Paulusma schreef: 18 nov 2018, 11:00
Alpha schreef: 17 nov 2018, 21:45
callista schreef: 17 nov 2018, 21:33 Er is geen mens die daar een adequaat antwoord op kan geven.......niemand dus...
Het enig mogelijke antwoord is....."wij weten het niet"
De Bijbel is gewoon duidelijk, 144.000 mensen, die door Jezus zijn uitgekozen om met hem de hemelse regering te vormen.

Maar ja, het begrip van de Bijbel wordt m.i. sterk beïnvloed door buiten Bijbelse leringen.

Waarom is het getal 144.000 in het boek Openbaring letterlijk en niet symbolisch?

De apostel Johannes schreef: „Ik hoorde het aantal van hen die verzegeld werden, honderd vierenveertig duizend” (Openbaring 7:4).
In de bijbel heeft de uitdrukking „hen die verzegeld werden” betrekking op een groep personen die uit het midden van de mensen gekozen zijn om met Christus in de hemel over het komende paradijs op aarde te regeren (2 Korinthiërs 1:21, 22; Openbaring 5:9, 10; 20:6).
Hun aantal, 144.000, wordt om verschillende redenen letterlijk opgevat.
Een daarvan staat in de onmiddellijke context van Openbaring 7:4.
Nadat de apostel Johannes in een visioen over deze groep van 144.000 personen had gehoord, werd hem een andere groep getoond.
Johannes beschrijft deze tweede groep als „een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en stammen en volken en talen”.
Deze grote schare heeft betrekking op degenen die de komende „grote verdrukking”, waarin de huidige goddeloze wereld vernietigd zal worden, zullen overleven. — Openbaring 7:9, 14.NWV.
144.000 is de som van de volheid van de twaalf stammen.
Volgens jouw leer zouden er dus alleen Israëlieten in de hemel zijn.
Je bedoeld de Bijbelse leer!
"Mijn" leer is alleen op de Bijbel gebaseerd en niet op allerlei eeuwenoude overleveringen, die geen Bijbelse oorsprong hebben.

De Bijbel geeft aan dat niet alleen Israëlieten als mede regeerders met Jezus uitgenodigd zijn.
Kijk eens naar Petrus die "de sleutels" ( Mt 16:18-20) gebruikt om mede regeerders van Jezus uit te nodigen.
De eerste sleutel is voor Israël(Han 2:22-41), de tweede sleutel voor de Samaritanen (Han 8:14-17) en de derde sleutel voor de heidenen (Han 10:34-38).

1 Pe 2:
9 Maar jullie zijn ‘een uitverkoren geslacht, een koninklijke priesterschap, een heilige natie, een volk dat een speciaal eigendom is, zodat jullie overal de schitterende eigenschappen bekend zouden maken’ van degene die jullie uit de duisternis heeft geroepen naar zijn wonderbaarlijke licht.
10 Want ooit waren jullie geen volk, maar nu zijn jullie Gods volk. Ooit was er geen barmhartigheid voor jullie, maar nu hebben jullie barmhartigheid ontvangen.

Openbaring 5:
9 Ze zingen een nieuw lied: ‘U bent het waard de boekrol te nemen en de zegels te openen, want u bent geslacht en met uw bloed hebt u mensen voor God gekocht uit alle stammen, talen, volken en landen.
10 U hebt ze gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters voor onze God, en ze zullen als koningen over de aarde regeren.’

Openbaring 7:4 En ik hoorde het aantal van hen die verzegeld werden: 144.000, verzegeld uit elke stam van de zonen van Israël. NWV.

De natie Israël is sinds de val van Jeruzalem in het jaar 70 geen theocratische natie meer.
De Tempel werd definitief vernietigd en kwamen er 1.100.000 Joden om het leven.
Geen enkele volgeling van Jezus was daarbij, zij hadden Jezus raad ter harte genomen en waren gevlucht naar de bergen van Judea, overeenkomstig Jezus profetische waarschuwing.

Zij werden vervangen door het geestelijke Israël, de 144.000.
Vanwege de belofte aan Abraham en David* had Israël de eerste keuze. * (Hand 2:29-36).
Helaas had "Israël" hun Messias verworpen en waren er maar weinigen, die Jezus wèl als Messias accepteerden.
Vandaar dat de Samaritanen de tweede keus kregen.
Tenslotte werden bekeerde heidenen uitgenodigd. Cornelius was de eerste.
Het geestelijk Israël werd met Pinksteren opgericht in de bovenkamer.


Handelingen 2:
1 Op de dag van het pinksterfeest waren ze allemaal ( ca. 120) op dezelfde plaats bij elkaar.
2  Plotseling kwam er uit de hemel een geluid dat klonk als een sterke windvlaag, en het vulde het hele huis waar ze waren.
3  Toen zagen ze een soort vuurtongen. Die verspreidden zich en op iedereen daalde er één neer.
4  Ze werden allemaal met heilige geest vervuld en begonnen in verschillende talen te spreken, zoals het hun door de geest werd ingegeven. NWV.

Later kwamen op die dag nog ca. 3000 personen erbij.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Jerommel schreef: 20 nov 2018, 23:48 Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Een schare die niemand tellen kon. (Openbaring 7:9)
Heel erg veel dus.
Nee, die blijven gewoon op aarde.
Ze uitten hun vreugde door met palmtakken te zwaaien, een gewone vreugde uiting.
Of zouden in de hemel palmbomen groeien?

Jesaja 66:1 Dit heeft Jehovah gezegd: „De hemel is mijn troon en de aarde mijn voetbank. Waar is dan het huis dat gijlieden mij kunt bouwen, en waar is dan de plaats, mij tot rustplaats?” NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 21 nov 2018, 12:50
Jerommel schreef: 20 nov 2018, 23:48 Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Een schare die niemand tellen kon. (Openbaring 7:9)
Heel erg veel dus.
Allemaal.
Wishfull thinking dat niet op Bijbelse leer is gebaseerd.
Jezus zei dit:

Joh 3:13 Bovendien is geen mens tot in de hemel opgestegen, dan hij [Jezus]die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 21 nov 2018, 13:15 Je bedoelt geloven met het mes op de keel?
Buigen of barsten?
Misschien volgens jouw evangelie?

2 Kor 3:17 Jehovah nu is de Geest, en waar de geest van Jehovah is, daar is vrijheid. 

Ps 37:11 De zachtmoedigen zullen de aarde bezitten, ze zullen intens genieten van vrede in overvloed. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 21 nov 2018, 13:38
Jerommel schreef: 21 nov 2018, 13:12
Messenger schreef: 21 nov 2018, 12:50
Jerommel schreef: 20 nov 2018, 23:48 Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Een schare die niemand tellen kon. (Openbaring 7:9)
Heel erg veel dus.
Allemaal.
Hopelijk, mogelijk, misschien...
"Elke knie zal buigen".
Maar sommige schepsels willen het misschien echt niet..
Er is geen andere plek dan de hemel om naar toe te gaan.
Mt 5:5 Gelukkig zijn degenen die zachtaardig zijn, want van hen zal de aarde worden. NWV.

Jezus verwijst hier naar Ps 37:11.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Jerommel schreef: 21 nov 2018, 13:43
Messenger schreef: 21 nov 2018, 13:38
Jerommel schreef: 21 nov 2018, 13:12
Messenger schreef: 21 nov 2018, 12:50
Jerommel schreef: 20 nov 2018, 23:48 Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Een schare die niemand tellen kon. (Openbaring 7:9)
Heel erg veel dus.
Allemaal.
Hopelijk, mogelijk, misschien...
"Elke knie zal buigen".
Maar sommige schepsels willen het misschien echt niet..
Er is geen andere plek dan de hemel om naar toe te gaan.
De put des vuurs, dat is de 2e dood, einde van het bestaan (dus geen eeuwig leven in de hel ofzo).
"...opdat eenieder die in Hem gelooft eeuwig leven hebbe en niet vergaan zal.
Dus leven of vergaan.
De hel komt niet in de Bijbel voor. De gedachte is afkomstig uit o.a. de Griekse filosofie.
De oorspronkelijke woorden zijn Sjeool en Hades.
Dat heeft de betekenis van graf.
De HSV vertaalt Sjeool in de meeste gevallen dan ook met graf.
In de Septuaginta wordt Sjeool met Hades vertaald.
Gehenna is een verwijzing naar de vuilnisbelt bij Jeruzalem, door koning Jozia ingesteld op die plaats voor Baäl aanbidding ongeschikt te maken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gehenna
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 21 nov 2018, 13:55 Onder "elke knie zal buigen"....versta ik geen echte liefde...
Ook al beloven ze mij de hemel op aarde...zal ik het vertikken....
Rom 14:
11 Er staat geschreven: ‘“Zo zeker als ik leef,” zegt Jehovah, “elke knie zal zich voor mij buigen en elke tong zal God openlijk erkennen.”’
12 Ieder van ons zal zich dus zelf verantwoorden tegenover God.

Mt 5:5 Gelukkig zijn de zachtaardigen, want zij zullen de aarde beërven. NWV.

Openbaring 21:
1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is niet meer. 
2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, van God uit de hemel neerdalen, toebereid als een bruid die zich voor haar man versierd heeft. 
3 Toen hoorde ik een luide stem, afkomstig van de troon, zeggen: „Zie! De tent van God is bij de mensen, en hij zal bij hen verblijven, en zij zullen zijn volken zijn. En God zelf zal bij hen zijn. 
4 En hij zal elke traan uit hun ogen wegwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. De vroegere dingen zijn voorbijgegaan.” NWV.

De hier gebruikte symbolen heb ik al meerdere keren a.d.h.v. de Bijbel verklaard.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 21 nov 2018, 14:21
Messenger schreef: 21 nov 2018, 14:19
Jerommel schreef: 21 nov 2018, 14:16
Messenger schreef: 21 nov 2018, 14:12
Jerommel schreef: 21 nov 2018, 14:05Echter, in Bijbelgesprek gaat het gesprek over de Bijbel.
Jazeker en ik schijn daar een ander licht op.
Nee, je gaat er aan voorbij en gebruikt leer die niet in de Bijbel voor komt.

Het is overigens wel de uiteindelijke bestemming, dat God "al in al" zal zijn.
Nou had jij het over de put van vuur en de 2e dood. Dat zal ongetwijfeld in de Bijbel staan.
Ik zeg dat zoiets niet bestaat en dat, als dat in de Bijbel wel zo staat, dat de Bijbel daarin onjuist is.
Als het in de Bijbel over de poel van zwavel en vuur gaat wordt daarmee de reiniging bedoeld; de zuivering....loutering...
De vuilnisbelt "Gehenna" werd dag en nacht aan het brandende gehouden door toevoeging van zwavel en pek.

Wiki: Afval, vuil en lijken van dieren en verachte misdadigers werden geworpen in het vuur van Gehenna, ofwel het Dal van Hinnom. Gewoonlijk werd al wat in dit dal werd geworpen door vuur vernietigd, volledig opgebrand. Het vuur werd dag en nacht brandend gehouden met behulp van fosfor en de geur was van verre te ruiken.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8819
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 21 nov 2018, 14:27 De Bijbel kan op veel manieren gelezen worden....dus niet alleen maar volgens de dogmatiek...maar veel ruimer.
Leerstellingen en teksten opdreunen levert weinig tot niets op.
Wanneer je de bijbel zelf laat spreken, zijn er geen meerdere manieren.