Bidden

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Bidden

Bericht door Piebe Paulusma »

Laten we het eens hebben over bidden. Hoe ik er over denk is als volgt: een verspilling van tijd en een baken van bijgeloof. Toch bid ik wel eens op een moment van nood. Dat is meer een schietgebed en vrij hypocriet gezien mijn opvatting over gebed.

In de Bijbel wordt ook gebeden - en wie ben ik ook daar iets van te zeggen - maar als ik door het NT blader krijg ik niet de indruk dat Jezus en de apostelen vaak zaten te bidden. Integendeel zelfs zou ik zeggen. En ook betekent bidden in de NT context veelmeer vragen dan urenlang leuteren en eigenlijk God bijna corrigerend toespreken. Als iemand een mens al irriteert door hem tien dingen te vragen die hij al van plan was te doen, hoeveel meer zal men God dan vertoornen door hem te vragen te doen wat hij al doet.

Bidden zie ik niet als nuttig en het heeft ook geen duidelijke uitwerking. Ik bedoel, bidden we voor genezing van honderd mensen en er sterven bijvoorbeeld vijfentachtig, dan kan je toch niet zeggen dat het ongeloof van het merendeel hen de kop kostte? Immers, jij bad voor hen, dus het was dan JOUW ongeloof.

Dit is momenteel mijn mening, maar ik ben altijd bereid die bij te stellen als daar voldoende reden voor .

Sommige users zoals Dirk die hier voorheen actief was, vinden zelfs dat je moet bidden om überhaupt christen te zijn.

En wat is jouw mening over bidden?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Bidden

Bericht door peda »

Gezien mijn persoonlijke gedachten Over God, staat bidden ten diepste gelijk aan praten met jezelf. Van Boven komt geen Wonder
naar de wereld beneden. In de bijbel wordt het onderwerp bidden daarentegen regelmatig aangesproken. In het N T bad Jezus bij mijn weten niet in het openbaar. Het Onze Vader zie ik meer als doceren van bid- lesstof dan als een gezamenlijk gebed tezamen met de discipelen. Daar waar de evangelie schrijvers het hebben over het gebed in prive van Jezus, merk ik wel op dat daar geen ooggetuigen verslagen van bestaan. Afgezien daarvan zie ik deze beschrijving in prive, theologisch eerder als een dialoog met , dan het bidden tussen 2 gelijke Godsdelen, ( Vader en Zoon / de innerGoddelijke relatie ). Wanneer je de bijbel leest als regelgever om te doen wat God pleziert, dan zal Dirk wel gelijk hebben. Een christen behoort een levende relatie met God te hebben en bidden behoort daartoe, dat lijkt mij theologisch lastig om te ontkennen. Zelf ervaar ik geen relatie met het Goddelijke, dus mij is bidden persoonlijk vreemd. Ik verwonder mij wel bij voortduring , maar staat verwonderen gelijk aan bidden met een ( vermeende ) Persoonsachtige?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Bidden

Bericht door Zolderworm »

Als God alomtegenwoordig is en alles hoort en ziet, waarom zou je dan moeten bidden? God weet dan immers al alles van je. En hij kent dan ook je behoeften en wensen. Bidden doet een mens vooral voor zichzelf, om het gevoel te hebben dat er iemand naar hem luistert en het gevoel te hebben niet alleen te zijn. Ik zie het meer als de uiting van een psychologische behoefte.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bidden

Bericht door Piebe Paulusma »

Zolderworm schreef: 03 jan 2019, 10:19 Als God alomtegenwoordig is en alles hoort en ziet, waarom zou je dan moeten bidden? God weet dan immers al alles van je. En hij kent dan ook je behoeften en wensen.
Amen! :flower1:
Zolderworm schreef: 03 jan 2019, 10:19Bidden doet een mens vooral voor zichzelf, om het gevoel te hebben dat er iemand naar hem luistert en het gevoel te hebben niet alleen te zijn. Ik zie het meer als de uiting van een psychologische behoefte.
Ja maar die duizenden christenen die samenkomen zomers in van die tenten om met elkaar te bidden zijn de ergste. Zo van kijk mij eens vroom zijn vergeleken met de zondaar die niet bidt.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door Vertrokken user 5 »

Men moet niets. Men mag. Het is geen praten met jezelf. En er gebeuren wel degelijk soms mirakelen. Deze Parel verdient echter een oester. Bidden is heilig (doch geen moetje). En het is ontzettend fijn om zo met God in contact te zijn. Heilig met grote H. Er gebeuren vaak onuitsprekelijk overspoelend goede dingen. Inwendig en regelmatig ook uitwendig. God is een Liefde, die onbeschrijflijk ver boven ons besef van liefde uitstijgt.

Voor wie het interesseert, op Radio Maria spreekt Hans Schouten (vroeger gereformeerd predikant, nu al jaren RK) over het onderwerp "Is het bestaan van God aantoonbaar", in het programma Kerygma. Heel mooi en interessante bespreking over o.a. paranormale onderwerpen. Vanavond om 20.30 uur wordt het herhaald.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 03 jan 2019, 11:57, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bidden

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 03 jan 2019, 07:17 Wanneer je de bijbel leest als regelgever om te doen wat God pleziert, dan zal Dirk wel gelijk hebben. Een christen behoort een levende relatie met God te hebben en bidden behoort daartoe, dat lijkt mij theologisch lastig om te ontkennen. Zelf ervaar ik geen relatie met het Goddelijke, dus mij is bidden persoonlijk vreemd. Ik verwonder mij wel bij voortduring , maar staat verwonderen gelijk aan bidden met een ( vermeende ) Persoonsachtige?
Waarom zou bidden God nou plezieren? In de Bijbel staat dat de onvervalste Godsdienst God pleziert, dat is het bezoeken van weduwen en wezen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Bidden

Bericht door Zolderworm »

Piebe Paulusma schreef: 03 jan 2019, 11:48
peda schreef: 03 jan 2019, 07:17 Wanneer je de bijbel leest als regelgever om te doen wat God pleziert, dan zal Dirk wel gelijk hebben. Een christen behoort een levende relatie met God te hebben en bidden behoort daartoe, dat lijkt mij theologisch lastig om te ontkennen. Zelf ervaar ik geen relatie met het Goddelijke, dus mij is bidden persoonlijk vreemd. Ik verwonder mij wel bij voortduring , maar staat verwonderen gelijk aan bidden met een ( vermeende ) Persoonsachtige?
Waarom zou bidden God nou plezieren? In de Bijbel staat dat de onvervalste Godsdienst God pleziert, dat is het bezoeken van weduwen en wezen.
Het pleziert hem omdat hij dan weet dat je lid bent van z'n fanclub.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Bidden

Bericht door Zolderworm »

Anja schreef: 03 jan 2019, 11:47 Men moet niets. Men mag. Het is geen praten met jezelf. En er gebeuren wel degelijk soms mirakelen. Deze Parel verdient echter een oester. Bidden is heilig (doch geen moetje). En het is ontzettend fijn om zo met God in contact te zijn. Heilig met grote H. Er gebeuren vaak onuitsprekelijk overspoelend goede dingen. Inwendig en regelmatig ook uitwendig. God is een Liefde, die onbeschrijflijk ver boven ons besef van liefde uitstijgt.
Hoe weet je nou dat je met God in contact bent? Dat is maar een veronderstelling. Maar goed, als dat je een fijn gevoel geeft...
Only dead fish go with the flow
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door Vertrokken user 5 »

Zolderworm schreef: 03 jan 2019, 12:03
Anja schreef: 03 jan 2019, 11:47 Men moet niets. Men mag. Het is geen praten met jezelf. En er gebeuren wel degelijk soms mirakelen. Deze Parel verdient echter een oester. Bidden is heilig (doch geen moetje). En het is ontzettend fijn om zo met God in contact te zijn. Heilig met grote H. Er gebeuren vaak onuitsprekelijk overspoelend goede dingen. Inwendig en regelmatig ook uitwendig. God is een Liefde, die onbeschrijflijk ver boven ons besef van liefde uitstijgt.
Hoe weet je nou dat je met God in contact bent? Dat is maar een veronderstelling. Maar goed, als dat je een fijn gevoel geeft...
Dat is Zekerheid boven elke andere zekerheid die er maar kan bestaan.

De wijze waarop je erover spreekt vind ik bijzonder pijnlijk. Daarmee bedoel ik niet dat ik beledigd zou zijn, maar dat ik het als bijzonder schrijnend ervaar dat je die heiligheid niet kent en gewoon echt niet weet waar je over spreekt. Men kan imho dan beter gewoon zwijgen, want met onbedachtzame oordelen over het gebed verwijder je jezelf nog verder van God. Dat doet de mens zelf.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door Vertrokken user 5 »

Zolderworm schreef: 03 jan 2019, 12:01
Piebe Paulusma schreef: 03 jan 2019, 11:48
peda schreef: 03 jan 2019, 07:17 Wanneer je de bijbel leest als regelgever om te doen wat God pleziert, dan zal Dirk wel gelijk hebben. Een christen behoort een levende relatie met God te hebben en bidden behoort daartoe, dat lijkt mij theologisch lastig om te ontkennen. Zelf ervaar ik geen relatie met het Goddelijke, dus mij is bidden persoonlijk vreemd. Ik verwonder mij wel bij voortduring , maar staat verwonderen gelijk aan bidden met een ( vermeende ) Persoonsachtige?
Waarom zou bidden God nou plezieren? In de Bijbel staat dat de onvervalste Godsdienst God pleziert, dat is het bezoeken van weduwen en wezen.
Het pleziert hem omdat hij dan weet dat je lid bent van z'n fanclub.
Zeg je dit ook tegen je vriendin als ze bij je wil zijn? Waarschijnlijk niet. Zo is dat ook in de persoonlijke relatie met God.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Bidden

Bericht door Zolderworm »

Anja schreef: 03 jan 2019, 12:14
Zolderworm schreef: 03 jan 2019, 12:01
Piebe Paulusma schreef: 03 jan 2019, 11:48
peda schreef: 03 jan 2019, 07:17 Wanneer je de bijbel leest als regelgever om te doen wat God pleziert, dan zal Dirk wel gelijk hebben. Een christen behoort een levende relatie met God te hebben en bidden behoort daartoe, dat lijkt mij theologisch lastig om te ontkennen. Zelf ervaar ik geen relatie met het Goddelijke, dus mij is bidden persoonlijk vreemd. Ik verwonder mij wel bij voortduring , maar staat verwonderen gelijk aan bidden met een ( vermeende ) Persoonsachtige?
Waarom zou bidden God nou plezieren? In de Bijbel staat dat de onvervalste Godsdienst God pleziert, dat is het bezoeken van weduwen en wezen.
Het pleziert hem omdat hij dan weet dat je lid bent van z'n fanclub.
Zeg je dit ook tegen je vriendin als ze bij je wil zijn? Waarschijnlijk niet. Zo is dat ook in de persoonlijke relatie met God.
Het is niet eens zeker of God wel echt bestaat. Of mag ik dat in bijbelgesprek niet zeggen.

[modbreak Trajecto] Off-topic opmerking die ook inderdaad niet past in Bijbelgesprek
Only dead fish go with the flow
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door Vertrokken user 5 »

Zolderworm schreef: 03 jan 2019, 12:24
Anja schreef: 03 jan 2019, 12:14
Zolderworm schreef: 03 jan 2019, 12:01
Piebe Paulusma schreef: 03 jan 2019, 11:48
peda schreef: 03 jan 2019, 07:17 Wanneer je de bijbel leest als regelgever om te doen wat God pleziert, dan zal Dirk wel gelijk hebben. Een christen behoort een levende relatie met God te hebben en bidden behoort daartoe, dat lijkt mij theologisch lastig om te ontkennen. Zelf ervaar ik geen relatie met het Goddelijke, dus mij is bidden persoonlijk vreemd. Ik verwonder mij wel bij voortduring , maar staat verwonderen gelijk aan bidden met een ( vermeende ) Persoonsachtige?
Waarom zou bidden God nou plezieren? In de Bijbel staat dat de onvervalste Godsdienst God pleziert, dat is het bezoeken van weduwen en wezen.
Het pleziert hem omdat hij dan weet dat je lid bent van z'n fanclub.
Zeg je dit ook tegen je vriendin als ze bij je wil zijn? Waarschijnlijk niet. Zo is dat ook in de persoonlijke relatie met God.
Het is niet eens zeker of God wel echt bestaat. Of mag ik dat in bijbelgesprek niet zeggen.
Jij mag wat mij betreft alles zeggen. Als je denkt van niet, dan heb je me echt verkeerd begrepen.

Mag ik ook antwoorden?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Bidden

Bericht door Zolderworm »

Anja schreef: 03 jan 2019, 12:26
Zolderworm schreef: 03 jan 2019, 12:24
Anja schreef: 03 jan 2019, 12:14
Zolderworm schreef: 03 jan 2019, 12:01
Piebe Paulusma schreef: 03 jan 2019, 11:48
Waarom zou bidden God nou plezieren? In de Bijbel staat dat de onvervalste Godsdienst God pleziert, dat is het bezoeken van weduwen en wezen.
Het pleziert hem omdat hij dan weet dat je lid bent van z'n fanclub.
Zeg je dit ook tegen je vriendin als ze bij je wil zijn? Waarschijnlijk niet. Zo is dat ook in de persoonlijke relatie met God.
Het is niet eens zeker of God wel echt bestaat. Of mag ik dat in bijbelgesprek niet zeggen.
Jij mag wat mij betreft alles zeggen. Als je denkt van niet, dan heb je me echt verkeerd begrepen.
Mag ik ook antwoorden?
Dat moet je aan de moderatie vragen.
Only dead fish go with the flow
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door Vertrokken user 5 »

Zolderworm schreef: 03 jan 2019, 12:24
Anja schreef: 03 jan 2019, 12:14
Zolderworm schreef: 03 jan 2019, 12:01
Piebe Paulusma schreef: 03 jan 2019, 11:48
peda schreef: 03 jan 2019, 07:17 Wanneer je de bijbel leest als regelgever om te doen wat God pleziert, dan zal Dirk wel gelijk hebben. Een christen behoort een levende relatie met God te hebben en bidden behoort daartoe, dat lijkt mij theologisch lastig om te ontkennen. Zelf ervaar ik geen relatie met het Goddelijke, dus mij is bidden persoonlijk vreemd. Ik verwonder mij wel bij voortduring , maar staat verwonderen gelijk aan bidden met een ( vermeende ) Persoonsachtige?
Waarom zou bidden God nou plezieren? In de Bijbel staat dat de onvervalste Godsdienst God pleziert, dat is het bezoeken van weduwen en wezen.
Het pleziert hem omdat hij dan weet dat je lid bent van z'n fanclub.
Zeg je dit ook tegen je vriendin als ze bij je wil zijn? Waarschijnlijk niet. Zo is dat ook in de persoonlijke relatie met God.
Het is niet eens zeker of God wel echt bestaat. Of mag ik dat in bijbelgesprek niet zeggen.
Het bestaan van God kun je niet bewijzen. Punt. Stelt dat je gerust Zolderworm?

Beluister als je zin hebt deze uitzending eens: https://soundcloud.com/radiomarianl/201 ... ar-kerygma
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Bidden

Bericht door Zolderworm »

Anja schreef: 03 jan 2019, 12:44
Zolderworm schreef: 03 jan 2019, 12:24
Anja schreef: 03 jan 2019, 12:14
Zolderworm schreef: 03 jan 2019, 12:01
Piebe Paulusma schreef: 03 jan 2019, 11:48
Waarom zou bidden God nou plezieren? In de Bijbel staat dat de onvervalste Godsdienst God pleziert, dat is het bezoeken van weduwen en wezen.
Het pleziert hem omdat hij dan weet dat je lid bent van z'n fanclub.
Zeg je dit ook tegen je vriendin als ze bij je wil zijn? Waarschijnlijk niet. Zo is dat ook in de persoonlijke relatie met God.
Het is niet eens zeker of God wel echt bestaat. Of mag ik dat in bijbelgesprek niet zeggen.
Het bestaan van God kun je niet bewijzen. Punt. Stelt dat je gerust Zolderworm?
Dat benadrukt des te meer mijn stelling dat het niet zeker is dat God bestaat? Jij doet alsof dat wel zeker is. Maar goed, dat is niet het onderwerp van dit topic.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Bidden

Bericht door Peter79 »

Ik denk dat bidden onlosmakelijk met christen-zijn verbonden is. Ook al zijn er perioden en situaties dat een mens niet kan bidden.

Bidden geeft een nauwe verbondenheid aan met God door Jezus Christus. Het gaat er ten diepste om dat je zijn stem hoort en je leven aan Hem toevertrouwt. Beiden vergt een actie en discipline van de mens. Luisteren kan alleen als je zelf stil wordt en als je iets in zijn handen hebt gelegd, kan je het niet terugnemen. Je moet er op vertrouwen dat het bij Hem goed is. De vorm van gebed is minder belangrijk.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bidden

Bericht door Piebe Paulusma »

Peter79 schreef: 03 jan 2019, 19:24 Ik denk dat bidden onlosmakelijk met christen-zijn verbonden is. Ook al zijn er perioden en situaties dat een mens niet kan bidden.
Waar baseer je dat op?
Peter79 schreef: 03 jan 2019, 19:24Bidden geeft een nauwe verbondenheid aan met God door Jezus Christus. Het gaat er ten diepste om dat je zijn stem hoort en je leven aan Hem toevertrouwt.
Dus iemand die niet bidt kan geen nauwe verbondenheid met God hebben? Als dat zo is, waarom is bidden dan niet het grote gebod?
Peter79 schreef: 03 jan 2019, 19:24Beiden vergt een actie en discipline van de mens. Luisteren kan alleen als je zelf stil wordt en als je iets in zijn handen hebt gelegd, kan je het niet terugnemen. Je moet er op vertrouwen dat het bij Hem goed is. De vorm van gebed is minder belangrijk.
Op die wijze bidt iedereen die gelooft ook zonder gebed.

Het bidden waar ik op doel is het vouwen van de handen, de ogen sluiten en God aanroepen. Bijvoorbeeld bidden voor de genezing van een dierbare. Alsdan diegene niet geneest, dan mag je wel de conclusie trekken dat bidden niet heeft geholpen om te voorkomen dat die persoon stierf aan de ziekte. Dan is het gewenste effect duidelijk uitgebleven dus hoezo heeft iemand dan geen nauwe band met God die daarna niet meer bidt?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door Vertrokken user 5 »

Peter79 schreef: 03 jan 2019, 19:24 Ik denk dat bidden onlosmakelijk met christen-zijn verbonden is. Ook al zijn er perioden en situaties dat een mens niet kan bidden.

Bidden geeft een nauwe verbondenheid aan met God door Jezus Christus. Het gaat er ten diepste om dat je zijn stem hoort en je leven aan Hem toevertrouwt. Beiden vergt een actie en discipline van de mens. Luisteren kan alleen als je zelf stil wordt en als je iets in zijn handen hebt gelegd, kan je het niet terugnemen. Je moet er op vertrouwen dat het bij Hem goed is. De vorm van gebed is minder belangrijk.
Mee eens. Voor mij persoonlijk geldt wel dat de katholieke gebeden, die soms met enige smalende ondertoon formuliergebeden worden genoemd, een diepere dimensie hebben dan ik in mijn stoutste dromen kon hebben verwacht. Vaak is Zijn Liefde zo hevig, dat ik de rest van de rozenkrans die ik dan aan het bidden ben, alleen nog maar achter elkaar door danken kan. Zijn uitgestorte liefde is zomaar niet te ontvangen. Dat moet Hij doseren, is althans mijn ervaring.

Ook staat voor mij als een paal boven water dat Maria wel degelijk medeverlosseres, middelares en voorspreekster is. Ik ervaar de gebeden aan Maria als een onvoorstelbaar grote genade. Het respect, de eerbied en de liefde voor en van Maria, geneest bovendien de in mijn ogen al te extreem paternalistische geesteshouding in het christendom in zijn algemeenheid en het protestantisme in het bijzonder en in mijn ogen behoeft dat genezing.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 03 jan 2019, 20:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door callista »

Ik denk dat je door te bidden in wezen je eigen verborgen krachten aanspreekt of in een radeloze, wanhopige toestand in het wilde weg schreeuwt om hulp...naar wie of wat dan ook......maar je zendt het uit en hoopt dat het aankomt....waar dan ook.
Misschien of waarschijnlijk sta je daar ook niet eens bij stil.....
Daar hoef je nog niet eens gelovig voor te zijn..

Bidden om genezing helpt niet is mijn mening
Je kunt je er hooguit sterker door voelen door jezelf moed in te spreken en geloven dat het helpt....als een soort placebo...
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door Vertrokken user 5 »

Bidden voor genezing in engere zin, is imho een vleselijk gebed. Vragen dienen in mijn optiek te zijn naar de Wil van God en in overeenstemming met de Wil van God. Heer, als het Uw Wil is, geneest u dan alstublieft de buurman. En als dat niet het beste is, wilt u hem dan kracht schenken de ziekte te dragen. Wilt u mij leiden in hoe ik hem het beste kan steunen in zijn proces
Amen.
Bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bidden

Bericht door Piebe Paulusma »

Anja schreef: 03 jan 2019, 19:44 Ook staat voor mij als een paal boven water dat Maria wel degelijk medeverlosseres, middelares en voorspreekster is. Ik ervaar de gebeden aan Maria als een onvoorstelbaar grote genade. Het respect, de eerbied en de liefde voor en van Maria, geneest bovendien de in mijn ogen al te extreem paternalistische geesteshouding in het christendom in zijn algemeenheid en het protestantisme in het bijzonder en in mijn ogen behoeft dat genezing.
Die overdreven liefde voor Maria komt voort uit een moedercomplex. Italianen blijven vaak ook tot hun pensioen bij mamma.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bidden

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 03 jan 2019, 19:52 Bidden om genezing helpt niet is mijn mening
Je kunt je er hooguit sterker door voelen door jezelf moed in te spreken en geloven dat het helpt....als een soort placebo...
Bidden helpt niet inderdaad, waarop Dirk dan steevast opmerkte dat men verkeerd bidt.

Voor christenen werkt het zo: werkt het gebed, ziehier het bewijs! Gebeurt er niks, dan ligt het aan jouw bidden en/of geloof.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door callista »

Anja schreef: 03 jan 2019, 20:01 Bidden voor genezing in engere zin, is imho een vleselijk gebed.

Vragen dienen in mijn optiek te zijn naar de Wil van God en in overeenstemming met de Wil van God. Heer, als het Uw Wil is, geneest u dan alstublieft de buurman.
En als dat niet het beste is, wilt u hem dan kracht schenken de ziekte te dragen. Wilt u mij leiden in hoe ik hem het beste kan steunen in zijn proces
Amen.
Bijvoorbeeld.
Sorry Anja...maar daar heb ik echt niks mee.... :?
Dan is de uitkomst altijd goed...want God weet het het beste.....ook als Hij niet geneest, dan zal er wel een gegronde reden voor zijn....zg.
Due verhalen hoor je ook weleens en zeker als het kinderen betreft die vroeg overlijden.
"God wilde hem of haar bij zich hebben"
Dat is dan het beste....daar moet je het dan mee doen. :cry:

Bovendien moet God mij leiden in een ziekteproces van mijn naaste?
Of moet dat uit mijzelf komen?
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door Vertrokken user 5 »

callista schreef: 03 jan 2019, 20:15
Anja schreef: 03 jan 2019, 20:01 Bidden voor genezing in engere zin, is imho een vleselijk gebed.

Vragen dienen in mijn optiek te zijn naar de Wil van God en in overeenstemming met de Wil van God. Heer, als het Uw Wil is, geneest u dan alstublieft de buurman.
En als dat niet het beste is, wilt u hem dan kracht schenken de ziekte te dragen. Wilt u mij leiden in hoe ik hem het beste kan steunen in zijn proces
Amen.
Bijvoorbeeld.
Sorry Anja...maar daar heb ik echt niks mee.... :?
Dan is de uitkomst altijd goed...want God weet het het beste.....ook als Hij niet geneest, dan zal er wel een gegronde reden voor zijn....zg.

Dat geeft niet. We zijn met velen hier.
callista schreef:Bovendien moet God mij leiden in een ziekteproces van mijn naaste?
Of moet dat uit mijzelf komen?
Dat is een vraag waar, zoals ik het zie, alleen jijzelf antwoord op kunt ontvangen, omdat dat van een ander, zeker van een gelovige, jou niet tevreden stelt. En ik begrijp dat, want ik was zelf ook zo. Ofschoon het mij schrijnend pijn doet dat jij Hem niet, of althans niet op die wijze, ervaart.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Bidden

Bericht door Vertrokken user 5 »

Piebe Paulusma schreef: 03 jan 2019, 20:09
Anja schreef: 03 jan 2019, 19:44 Ook staat voor mij als een paal boven water dat Maria wel degelijk medeverlosseres, middelares en voorspreekster is. Ik ervaar de gebeden aan Maria als een onvoorstelbaar grote genade. Het respect, de eerbied en de liefde voor en van Maria, geneest bovendien de in mijn ogen al te extreem paternalistische geesteshouding in het christendom in zijn algemeenheid en het protestantisme in het bijzonder en in mijn ogen behoeft dat genezing.
Die overdreven liefde voor Maria komt voort uit een moedercomplex. Italianen blijven vaak ook tot hun pensioen bij mamma.
God is evenveel vrouw als man. Nederlanders blijven net als Italianen vaak ook tot hun pensioen paternalisten.