Nashville verklaring

Discussie over de rol van christenen en christendom in de samenleving.
:!: In dit subforum kunnen forummers meedoen en posten die daarvoor toestemming hebben.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Afbeelding

Geen tekst uit berichten hier kopiëren naar andere subforums.
Gebruikersavatar
rfdekruijff
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Maarssen

Nashville verklaring

Bericht door rfdekruijff »

Ik zie in het nieuws dat de reacties op de ondertekening van deze Nashville verklaring (over dat er volgens de Bijbel maar een soort huwelijk is, nl. tussen één man en één vrouw) al heftig worden. Ik vind dat het niet heel gek is om deze als christen te ondertekenen. Wat denken jullie?
Niet omdat de dingen moeilijk zijn, maar omdat wij niet durven zijn de dingen moeilijk.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Nashville verklaring

Bericht door callista »

Als je dat nodig vindt ga gerust je gang; be a real christian..
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Nashville verklaring

Bericht door coby »

rfdekruijff schreef: 07 jan 2019, 18:20 Ik zie in het nieuws dat de reacties op de ondertekening van deze Nashville verklaring (over dat er volgens de Bijbel maar een soort huwelijk is, nl. tussen één man en één vrouw) al heftig worden. Ik vind dat het niet heel gek is om deze als christen te ondertekenen. Wat denken jullie?
Ik zie er het nut niet van in. Stoot alleen maar mensen af. Er is niet maar 1 huwelijk tussen 1 man en 1 vrouw. Idealiter wel, maar helaas pindakaas. Het ken weleens anders lopen. Elk nadeel hep ze voordeel. Ergerlijk als mensen zich daar ongevraagd tegenaan bemoeien. Irritant. Het zijn ook altijd van die ergerlijke getrouwden die maar raak seksen die het doen of ouwe taarten die toch niets willen en makkelijk droog kunnen staan. Als een hetero getrouwde tegen een gescheiden hetero of homo zegt dat ie zich maar de rest van z'n leven moet inhouden, doe het dan zelf ook en hou op met zeuren. Hou je lekker in en castreer je als je voor een ander het huwelijk verbiedt.
Gebruikersavatar
rfdekruijff
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Maarssen

Re: Nashville verklaring

Bericht door rfdekruijff »

Maar het gaat hier niet alleen om trouwen, maar om het inzegenen van zo'n huwelijk. Zeg je daar impliciet mee dat je Gods goedkeuring geeft aan de intimiteit die deze mensen ingaan? Ik denk dat elk huwelijk moet zijn tussen twee mensen en God, als God dan de norm geeft is het toch goed om hier waarde aan te hechten?

@Callista
"be a real christian..."
Ik zie niet hoe je dit schrijft en weet dus niet precies hoe je het bedoelt, maar dat klinkt zo alsof anderen het niet zijn en dat is niet mijn intentie en ik denk ook niet die van de verklaring.
Niet omdat de dingen moeilijk zijn, maar omdat wij niet durven zijn de dingen moeilijk.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Nashville verklaring

Bericht door callista »

Het was cynisch bedoeld.....ik dacht dat je dat wel zou begrijpen...
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Nashville verklaring

Bericht door Vertrokken user 5 »

callista schreef: 07 jan 2019, 18:22 Als je dat nodig vindt ga gerust je gang; be a real christian..
Zo is dat. Walgelijk pseudochristelijk gebeuren, en het is al genoemd in de nieuwstopic. Waarom er een topic van maken ook nog. Opruiend gedoe.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Nashville verklaring

Bericht door coby »

rfdekruijff schreef: 07 jan 2019, 18:42 Maar het gaat hier niet alleen om trouwen, maar om het inzegenen van zo'n huwelijk. Zeg je daar impliciet mee dat je Gods goedkeuring geeft aan de intimiteit die deze mensen ingaan? Ik denk dat elk huwelijk moet zijn tussen twee mensen en God, als God dan de norm geeft is het toch goed om hier waarde aan te hechten?

@Callista
"be a real christian..."
Ik zie niet hoe je dit schrijft en weet dus niet precies hoe je het bedoelt, maar dat klinkt zo alsof anderen het niet zijn en dat is niet mijn intentie en ik denk ook niet die van de verklaring.
Laat die inzegenaars het daar 1 op 1 over hebben met mensen.
Gebruikersavatar
rfdekruijff
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Maarssen

Re: Nashville verklaring

Bericht door rfdekruijff »

Ok, ik ben niet helemaal thuis in fora, dus vergeef me als ik het niet volgens protocollen doe.
Helaas ik zie al twee keer cynisme nu, sorry dat ik dit niet/te laat herken.
Ik heb een mening en ik vroeg naar die van jullie, ik dacht voor een interessant gesprek. Is dat mogelijk of moet ik gewoon maar een perfecte pseudochristen zijn en mijn mond houden?
Niet omdat de dingen moeilijk zijn, maar omdat wij niet durven zijn de dingen moeilijk.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Nashville verklaring

Bericht door coby »

Wat mij zo irriteert aan die christelijke amerikanen is bijvoorbeeld dat taartenbakgezanik. Homos krijgen geen taart. Heteros wordt niet nagevraagd. Ik sprak laatst een vrouw van een voorganger die zei dat ze nooit meer een huwelijk in wilde zegenen. Haar man mocht het ook sluiten in Australie. Laatste bleek te zijn vreemd gegaan en wou toen die trouwen, deden zij en na de huwelijksnacht rende ze er vandoor.
Gebruikersavatar
rfdekruijff
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Maarssen

Re: Nashville verklaring

Bericht door rfdekruijff »

Hetero's zijn niet perfect, dat is toch ook niet de suggestie?
Niet omdat de dingen moeilijk zijn, maar omdat wij niet durven zijn de dingen moeilijk.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Nashville verklaring

Bericht door Vertrokken user 5 »

Van mij mogen die predikanten a la minute uit hun ambt gezet worden en de politici ontslagen. En wel direct.

En nu lees ik maar niet meer in deze topic, want ik vind het verrrrrssssschriiiiikkkelijk. Nu staat op rtl zo'n schijnheilige te vertellen dat ie "ze" lief heeft.

Staaij, ontslaan.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 07 jan 2019, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Nashville verklaring

Bericht door callista »

rfdekruijff schreef: 07 jan 2019, 19:07 Hetero's zijn niet perfect, dat is toch ook niet de suggestie?
Als jij mijn mening en reacties wilt lezen en ook van sommige anderen over dit onderwerp dan kun je je hier vast inlezen
Deze bladzijde en een bladzijde terug
In dit nieuwstopic...
viewtopic.php?f=98&t=3519&start=275
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Nashville verklaring

Bericht door callista »

Anja schreef: 07 jan 2019, 19:31 Van mij mogen die predikanten a la minute uit hun ambt gezet worden en de politici ontslagen. En wel direct.

En nu lees ik maar niet meer in deze topic, want ik vind het verrrrrssssschriiiiikkkelijk. Nu staat op rtl zo'n schijnheilige te vertellen dat ie "ze" lief heeft.

Staaij, ontslaan.

Dat zijn de geijkte schijnheilige, valse opmerkingen
We houden van ze zolang ze maar niet ****** etc.. :evil:
Om misselijk van te worden.
Maar het laatste woord is er nog niet over gezegd en er wordt al van alle kanten scherp tegen geageerd; ook door christenen---gelukkig..
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Nashville verklaring

Bericht door dingo »

Anja schreef: 07 jan 2019, 19:31 Van mij mogen die predikanten a la minute uit hun ambt gezet worden en de politici ontslagen. En wel direct.

En nu lees ik maar niet meer in deze topic, want ik vind het verrrrrssssschriiiiikkkelijk. Nu staat op rtl zo'n schijnheilige te vertellen dat ie "ze" lief heeft.

Staaij, ontslaan.
Vrijheid van meningsuiting geldt voor iedereen, ook voor de christenen die tegen homorelaties zijn. Het is hun mening/overtuiging, wat heeft de rest van de mensheid daar mee te maken? Als je homo bent hou je dat manifest binnen handbereik zodat je weet bij welke dominees je niet moet zijn. En daar houdt het wel mee op.

En voor de duidelijkheid: ik heb niks tegen homorelaties.
Spreuken 26:4
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Nashville verklaring

Bericht door Vertrokken user 5 »

callista schreef: 07 jan 2019, 19:37
Anja schreef: 07 jan 2019, 19:31 Van mij mogen die predikanten a la minute uit hun ambt gezet worden en de politici ontslagen. En wel direct.

En nu lees ik maar niet meer in deze topic, want ik vind het verrrrrssssschriiiiikkkelijk. Nu staat op rtl zo'n schijnheilige te vertellen dat ie "ze" lief heeft.

Staaij, ontslaan.

Dat zijn de geijkte schijnheilige, valse opmerkingen
We houden van ze zolang ze maar niet ****** etc.. :evil:
Klopt! :kiss1:

Het droop ervanaf, die schijnheiligheid. Een echte kip zonder kop.

Onlangs hoorde ik nog zo'n schijnheil, Willem Ouweneel op youtube. Tik zijn naam maar in + homosexualiteit. Dan vind je een videofilmpje. Het druipt ervanaf, hij presenteert zich als de wijze bedaarde liefhebbende ruimdenkende, en dan in de staart komt het venijn. Als ze maar niet.
Gebruikersavatar
rfdekruijff
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Maarssen

Re: Nashville verklaring

Bericht door rfdekruijff »

Ik heb het teruggelezen.
Maar omdat het zo'n gevoelig onderwerp is, moeten we het er maar niet over hebben?
Met welke intentie denken jullie überhaupt dat ik het hierover wil hebben?
Mensen maken beslissingen op grond van de Bijbel, is dat verkeerd? Laat de Bijbel alles toe?
Jullie zijn erg defensief, vanaf het eerste antwoord. Waar heb ik dat aan verdiend?
Niet omdat de dingen moeilijk zijn, maar omdat wij niet durven zijn de dingen moeilijk.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Nashville verklaring

Bericht door Vertrokken user 5 »

dingo schreef: 07 jan 2019, 19:40
Anja schreef: 07 jan 2019, 19:31 Van mij mogen die predikanten a la minute uit hun ambt gezet worden en de politici ontslagen. En wel direct.

En nu lees ik maar niet meer in deze topic, want ik vind het verrrrrssssschriiiiikkkelijk. Nu staat op rtl zo'n schijnheilige te vertellen dat ie "ze" lief heeft.

Staaij, ontslaan.
Vrijheid van meningsuiting geldt voor iedereen, ook voor de christenen die tegen homorelaties zijn. Het is hun mening/overtuiging, wat heeft de rest van de mensheid daar mee te maken? Als je homo bent hou je dat manifest binnen handbereik zodat je weet bij welke dominees je niet moet zijn. En daar houdt het wel mee op.

En voor de duidelijkheid: ik heb niks tegen homorelaties.
Het deel van het zogenaamde christendom dat zich nu tegen homo's keert, een groep die sowieso al onder druk staat door de importeligie van de zogenaamde vrede, dat roept over zichzelf af dat er op een kwade dag pamfletten tegen christenen komen. Heel simpel.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 07 jan 2019, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Nashville verklaring

Bericht door callista »

rfdekruijff schreef: 07 jan 2019, 19:46 Ik heb het teruggelezen.
Maar omdat het zo'n gevoelig onderwerp is, moeten we het er maar niet over hebben?
Met welke intentie denken jullie überhaupt dat ik het hierover wil hebben?
Mensen maken beslissingen op grond van de Bijbel, is dat verkeerd? Laat de Bijbel alles toe?
Jullie zijn erg defensief, vanaf het eerste antwoord. Waar heb ik dat aan verdiend?
Leg dan eens precies uit hoe jij het ziet?
Als je wilt?
Dan zijn we op de hoogte van jouw visie en mening.

Je hebt gezegd dat je het niet zo gek vindt om te ondertekenen.
Kun je dat toelichten?
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Nashville verklaring

Bericht door Vertrokken user 5 »

dingo schreef: 07 jan 2019, 19:40
Anja schreef: 07 jan 2019, 19:31 Van mij mogen die predikanten a la minute uit hun ambt gezet worden en de politici ontslagen. En wel direct.

En nu lees ik maar niet meer in deze topic, want ik vind het verrrrrssssschriiiiikkkelijk. Nu staat op rtl zo'n schijnheilige te vertellen dat ie "ze" lief heeft.

Staaij, ontslaan.
Vrijheid van meningsuiting geldt voor iedereen, ook voor de christenen die tegen homorelaties zijn. Het is hun mening/overtuiging, wat heeft de rest van de mensheid daar mee te maken? Als je homo bent hou je dat manifest binnen handbereik zodat je weet bij welke dominees je niet moet zijn. En daar houdt het wel mee op.

En voor de duidelijkheid: ik heb niks tegen homorelaties.
Als jij homo zou zijn in deze tijd, en je krijgt dit allemaal te lezen en te horen op televisie en van politici, dan zou je wel anders spreken. Van mij mogen die kerken verboden worden. Je hebt mensen niet te discrimineren. Niet als ze in een rolstoel zitten, niet als ze een andere huidskleur hebben, en ook niet als ze homosexueel zijn. Gewoon sluiten die handel. Het lijkt de jaren '30 wel. Ook homosexuelen hadden en hebben veel te duchten van rechtsextremisten. Ik houd mijn hart vast om hoe men bij de Oosterbuur zal reageren. Na de "eenwording" leefde het rechtsextremisme daar weer op. In mijn studietijd werd er nog wel eens een neger of iemand in een rolstoel vermoord of ernstig mishandeld.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 07 jan 2019, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rfdekruijff
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Maarssen

Re: Nashville verklaring

Bericht door rfdekruijff »

Dank je Callista.
Ik vind, zoals eerder beschreven, dat het niet heel gek is om zoiets te ondertekenen. Het is in lijn met wat vele interpretaties van de Bijbel vertellen.
Deze op zichzelf staande kleine daad geeft zoveel reactie, dat ik benieuwd was wat anderen hiervan dachten. Ik kon even geen ander platform bedenken waar dit mogelijk was dan hier en ik dacht het erin te gooien, met de hoop een discussie te kunnen voeren. Het liefst een die niet bestaat uit schreeuwende partijen met veel emoties en minder inhoud. (Dit is nu geen verwijt, maar een wens)

Ik vraag me namelijk af, of het echt zo gek is om te vinden dat God het huwelijk voor een man en een vrouw heeft bedoeld.
Dit is dus geen uitnodiging om te praten over hoe geweldig homo's kunnen zijn en hoeveel beter ze misschien wel zijn dan hetero's. Het is ook geen manier om te zeggen dat homo's op welke manier dan ook tweederangs zijn.

Als het mogelijk is, wil ik graag weten wat je mening over deze kwestie is, waar die op gebaseerd is en als het meer inzicht geeft, vertel dan graag ook je emoties met het liefst een onderbouwing, zodat ik kan leren wie je bent.
Niet omdat de dingen moeilijk zijn, maar omdat wij niet durven zijn de dingen moeilijk.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Nashville verklaring

Bericht door callista »

De Nashville verklaring spreekt zich openlijk uit tegen homoseksualiteit en transgenders.
Sta je daarachter?
Zou je dat willen onderteken?
Gebruikersavatar
rfdekruijff
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:10
Man/Vrouw: M
Locatie: Maarssen

Re: Nashville verklaring

Bericht door rfdekruijff »

Wil je 'tegen' specificeren?
Wat bedoel je met 'uitspreken tegen homo's'
Niet omdat de dingen moeilijk zijn, maar omdat wij niet durven zijn de dingen moeilijk.
Seven
Berichten: 336
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: Nashville verklaring

Bericht door Seven »

Anja schreef: 07 jan 2019, 19:53
dingo schreef: 07 jan 2019, 19:40
Anja schreef: 07 jan 2019, 19:31 Van mij mogen die predikanten a la minute uit hun ambt gezet worden en de politici ontslagen. En wel direct.

En nu lees ik maar niet meer in deze topic, want ik vind het verrrrrssssschriiiiikkkelijk. Nu staat op rtl zo'n schijnheilige te vertellen dat ie "ze" lief heeft.

Staaij, ontslaan.
Vrijheid van meningsuiting geldt voor iedereen, ook voor de christenen die tegen homorelaties zijn. Het is hun mening/overtuiging, wat heeft de rest van de mensheid daar mee te maken? Als je homo bent hou je dat manifest binnen handbereik zodat je weet bij welke dominees je niet moet zijn. En daar houdt het wel mee op.

En voor de duidelijkheid: ik heb niks tegen homorelaties.
Als jij homo zou zijn in deze tijd, en je krijgt dit allemaal te lezen en te horen op televisie en van politici, dan zou je wel anders spreken. Van mij mogen die kerken verboden worden. Je hebt mensen niet te discrimineren. Niet als ze in een rolstoel zitten, niet als ze een andere huidskleur hebben, en ook niet als ze homosexsueel zijn. Gewoon sluiten die handel. Het lijkt de jaren '30 wel. Ook homosexuelen hadden en hebben veel te duchten van rechtsextremisten. Ik houd mijn hart vast om hoe men bij de Oosterbuur zal reageren. Na de "eenwording" leefde het rechtsextremisme daar weer op. In mijn studietijd werd er nog wel eens een neger of iemand in een rolstoel vermoord of ernstig mishandeld.
Waar hebben we het eigenlijk over? Nergens in de wereld hebben homoseksuelen zoveel rechten en vrijheden als in christelijke staten. Als homoseksueel zijnde zou je blij moeten zijn dat je in een christelijk land woont en niet ergens anders. Er is geen religie ter wereld die meer opkomt voor homorechten als de christelijke religie. Elke religie vind wel iets van homoseksualiteit of het homohuwelijk maar mensen doen alleen maar zeuren als christenen daar iets van vinden.

Homoseksuelen mogen en kunnen alles hoor in de meeste christelijke landen Daar kunnen ze openlijk uitkomen voor hun geaardheid, daar kunnen ze trouwen en zelfs in hun blootje kontje door de Amsterdamse grachten varen tijdens een gay parade. Als homo moet je God dankbaar zijn dat je in een christelijk land bent geboren.

Homoseksuelen kunnen gewoon homo zijn hoor maar mogen christenen misschien ook gewoon christen zijn ?
Laatst gewijzigd door Seven op 07 jan 2019, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Nashville verklaring

Bericht door callista »

rfdekruijff schreef: 07 jan 2019, 20:11 Wil je 'tegen' specificeren?
Wat bedoel je met 'uitspreken tegen homo's'
Nou zeg....nou wordt ie fraai...
Je vindt het niet gek te tekenen als christen terwijl je niet eens weet wat er precies in staat? :roll:

[modbreak Trajecto] Nee, zo is het denk ik niet. Je zou een passage uit de verklaring kunnen citeren die jij die kwalificatie geeft. In principe spreekt men zich uit tegen wat men labelt als zonde en niet tegen personen. Je hoeft het niet met een ander eens te zijn maar een forummer dient een gewoon rustig antwoord te krijgen.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Nashville verklaring

Bericht door Vertrokken user 5 »

rfdekruijff schreef: 07 jan 2019, 19:58 Ik vraag me namelijk af, of het echt zo gek is om te vinden dat God het huwelijk voor een man en een vrouw heeft bedoeld.
Hoe God iets bedoeld zou hebben of niet, doet niet ter zake. Hoe een ander zijn prive leven leidt gaat jou niets aan. God gaf ieder mens de vrijheid om zijn leven zo in te richten als hem goeddunkt. Jij bent God niet en van der Staaij ook niet.

[modbreak Trajecto] Maar een mening geven of over een mening discussiëren -- over de inhoud en erover of het als je achter de in een verklaring gegeven mening staat je dan er een handtekening onder zou willen plaatsen of dat je dat toch niet dienstig vindt -- kan natuurlijk wel.