Geen plaats in de herberg?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Geen plaats in de herberg?

Bericht door doemdenker »

Prachtige studie over die eeuwige herberg waar Jezus niet geboren mocht worden. Of lezen we verkeerd en wilden Maria en Jozef helemaal niet in de herberg overnachten?

http://www.wereldgeschiedenis.com/was-e ... de-herberg
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door coby »

doemdenker schreef: 07 feb 2019, 21:10 Prachtige studie over die eeuwige herberg waar Jezus niet geboren mocht worden. Of lezen we verkeerd en wilden Maria en Jozef helemaal niet in de herberg overnachten?

http://www.wereldgeschiedenis.com/was-e ... de-herberg
Hm kan me niet voorstellen dat een zwangere er de voorkeur aan geeft haar kind in een krib te leggen en in een stal te baren.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door Bonjour »

coby schreef: 07 feb 2019, 23:31 Hm kan me niet voorstellen dat een zwangere er de voorkeur aan geeft haar kind in een krib te leggen en in een stal te baren.
Ik kan me niet voorstellen dat Romeinen alleen maar een volk kunnen tellen, door ze naar de geboortestad te laten reizen.
Ik kan me niet een man een hoogzwangere vrouw op een ezel zet, met het risico zijn vrouw en/of kind te verliezen. En daarna moesten ze ook nog vluchten naar Egypte. Oh nee, dat was 10 jaar eerder.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door coby »

Bonjour schreef: 08 feb 2019, 08:40
coby schreef: 07 feb 2019, 23:31 Hm kan me niet voorstellen dat een zwangere er de voorkeur aan geeft haar kind in een krib te leggen en in een stal te baren.
Ik kan me niet voorstellen dat Romeinen alleen maar een volk kunnen tellen, door ze naar de geboortestad te laten reizen.
Ik kan me niet een man een hoogzwangere vrouw op een ezel zet, met het risico zijn vrouw en/of kind te verliezen. En daarna moesten ze ook nog vluchten naar Egypte. Oh nee, dat was 10 jaar eerder.
Hij kon moeilijk ff een taxi nemen.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door Bonjour »

coby schreef: 08 feb 2019, 09:23 Hij kon moeilijk ff een taxi nemen.
Maar stel nu eens dat Jozef ook nog een vader in huis had die niet meer kon reizen en nog verder naar zijn geboortestad moest. En nog meer kinderen. Hoe had Jozef kunnen reizen?
Heb je nooit dat verhaal van tellen in de geboortestad raar gevonden?
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door coby »

Bonjour schreef: 08 feb 2019, 09:38
coby schreef: 08 feb 2019, 09:23 Hij kon moeilijk ff een taxi nemen.
Maar stel nu eens dat Jozef ook nog een vader in huis had die niet meer kon reizen en nog verder naar zijn geboortestad moest. En nog meer kinderen. Hoe had Jozef kunnen reizen?
Heb je nooit dat verhaal van tellen in de geboortestad raar gevonden?
Ze reisden toch ook door die woestijn met al die kinderen en oude mensen, lopend. Nee. Nu sta je ook eerst ingeschreven bij je geboortestad.
Romeinen telden de mensen.
https://books.google.nl/books?id=pvL91N ... ns&f=false
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door coby »

https://crossexamined.org/really-census ... -augustus/

Er is iets van papyrus uit 104 dat Egyptenaren ook naar hun geboortestad moesten.
Seven
Berichten: 336
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door Seven »

Er was geen plaats meer in de herberg omdat Jezus geboren is tijdens Loofhuttenfeest. En tijdens Loofhuttenfeest was het gebruikelijk dat iedereen samenkwam om het feest te vieren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door callista »

Het is niet eens bekend wanneer Jezus geboren is...mocht hij al letterlijk bestaan hebben
Ook buiten de Bijbel staat er niets over vermeld.
En dat is vreemd, aangezien het toch een heel bijzondere gebeurtenis moet zijn geweest.
Seven
Berichten: 336
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door Seven »

Dat staat juist prima gedocumenteerd in Lukas. Op basis van de Tempeldienst van Zacharias die lid van Abia was kunnen we namelijk weten wanneer Johannes de Doper is verwekt. En ook weten we dat Christus is verwekt 6 maanden na de verwekking van Johannes de Doper. Op basis van de Tempeldienst en de verwekking van Johannes kan je uitrekenen in welke maand hij geboren moet zijn. Christus werd een half jaar later verwekt dus ook een half jaar later geboren. Johannes de Doper is in de eerste maand van het jaar geboren. Christus een half jaar later en dus komen we uit op de zevende maand. En in die maand werd het Loofhuttenfeest gevierd.

Dus wat weten we niet? Weten we wel moet je de Bijbel lezen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door callista »

Seven schreef: 08 feb 2019, 13:45 Dat staat juist prima gedocumenteerd in Lukas. Op basis van de Tempeldienst van Zacharias die lid van Abia was kunnen we namelijk weten wanneer Johannes de Doper is verwekt. En ook weten we dat Christus is verwekt 6 maanden na de verwekking van Johannes de Doper. Op basis van de Tempeldienst en de verwekking van Johannes kan je uitrekenen in welke maand hij geboren moet zijn. Christus werd een half jaar later verwekt dus ook een half jaar later geboren. Johannes de Doper is in de eerste maand van het jaar geboren. Christus een half jaar later en dus komen we uit op de zevende maand. En in die maand werd het Loofhuttenfeest gevierd.

Dus wat weten we niet? Weten we wel moet je de Bijbel lezen.
Oh ja...logisch
Daarom vieren we zijn geboorte op 25 december.... :geek:
Seven
Berichten: 336
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door Seven »

callista schreef: 08 feb 2019, 13:53
Seven schreef: 08 feb 2019, 13:45 Dat staat juist prima gedocumenteerd in Lukas. Op basis van de Tempeldienst van Zacharias die lid van Abia was kunnen we namelijk weten wanneer Johannes de Doper is verwekt. En ook weten we dat Christus is verwekt 6 maanden na de verwekking van Johannes de Doper. Op basis van de Tempeldienst en de verwekking van Johannes kan je uitrekenen in welke maand hij geboren moet zijn. Christus werd een half jaar later verwekt dus ook een half jaar later geboren. Johannes de Doper is in de eerste maand van het jaar geboren. Christus een half jaar later en dus komen we uit op de zevende maand. En in die maand werd het Loofhuttenfeest gevierd.

Dus wat weten we niet? Weten we wel moet je de Bijbel lezen.
Oh ja...logisch
Daarom vieren we zijn geboorte op 25 december.... :geek:
Dat slaat nergens op. Kestmis zoals we dat vandaag de dag kennen werd helemaal niet gevierd door de eerste christelijke gemeentes. Kerst is namelijk ingevoerd door de katholieke kerk. Maar 25 december is niet de geboortedatum van Jezus. Andere goden waren geboren op 25 december. zoals Horus, of Mitrhas en nog vele andere. Maar Jezus niet.

Net zoals bv pasen zoals wij die kunnen. Dat heeft ook niets met christendom te maken. Dat is het feest van Ishtar. In het Engels heet het zelfs zo. Easterfeast. En Ishtar is de vruchtbaarheidsgodin. Vandaar de paaseieren. Een ei is het symbool van de vruchtbaarheid. Jezus is niet gestorven op pasen maar tijdens het Pashafeest en dat is totaal wat anders.

De kerstman is een afgeleide van Sinterklaas. Santa Claus. Van Sint Nicolaas. De Nikolaïeten wat een Gnostische sekte was en die zelfs in de Bijbel genoemd worden.

Op 2:6 Maar dit hebt u vóór, dat u de werken van de Nikolaïeten haat, die ook Ik haat.

En van Santa kan je heel gemakkelijk Satan maken.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door callista »

Seven schreef: 08 feb 2019, 14:16
callista schreef: 08 feb 2019, 13:53
Seven schreef: 08 feb 2019, 13:45 Dat staat juist prima gedocumenteerd in Lukas. Op basis van de Tempeldienst van Zacharias die lid van Abia was kunnen we namelijk weten wanneer Johannes de Doper is verwekt. En ook weten we dat Christus is verwekt 6 maanden na de verwekking van Johannes de Doper. Op basis van de Tempeldienst en de verwekking van Johannes kan je uitrekenen in welke maand hij geboren moet zijn. Christus werd een half jaar later verwekt dus ook een half jaar later geboren. Johannes de Doper is in de eerste maand van het jaar geboren. Christus een half jaar later en dus komen we uit op de zevende maand. En in die maand werd het Loofhuttenfeest gevierd.

Dus wat weten we niet? Weten we wel moet je de Bijbel lezen.
Oh ja...logisch
Daarom vieren we zijn geboorte op 25 december.... :geek:
Dat slaat nergens op. Kestmis zoals we dat vandaag de dag kennen werd helemaal niet gevierd door de eerste christelijke gemeentes. Kerst is namelijk ingevoerd door de katholieke kerk. Maar 25 december is niet de geboortedatum van Jezus. Andere goden waren geboren op 25 december. zoals Horus, of Mitrhas en nog vele andere. Maar Jezus niet.

Net zoals bv pasen zoals wij die kunnen. Dat heeft ook niets met christendom te maken. Dat is het feest van Ishtar. In het Engels heet het zelfs zo. Easterfeast. En Ishtar is de vruchtbaarheidsgodin. Vandaar de paaseieren. Een ei is het symbool van de vruchtbaarheid. Jezus is niet gestorven op pasen maar tijdens het Pashafeest en dat is totaal wat anders.

De kerstman is een afgeleide van Sinterklaas. Santa Claus. Van Sint Nicolaas. De Nikolaïeten wat een Gnostische sekte was en die zelfs in de Bijbel genoemd worden.

Op 2:6 Maar dit hebt u vóór, dat u de werken van de Nikolaïeten haat, die ook Ik haat.

En van Santa kan je heel gemakkelijk Satan maken.
Dankjewel.
Dat is het christendom ....heeft legendes overgenomen, mede door kerstening en er een eigen uitleg aangegeven.
Maar ik ben daar natuurlijk mee bekend.
Geen enkele religie kan dus patent hebben op absolute waarheid en originaliteit
Veel van die verhalen lijken dan ook op elkaar....

Dat vind ik op zich wel het mooie..alhoewel ik de kerstening verwerpelijk vind...een schandvlek in het christendom
25 december.....het feest van het Licht...en dat kan een ieder op zijn/haar eigen manier uitleggen en zien..

Geen geleuter van haat of Santa is Satan of haat zaaien [Nikolaïeten] om de eigen visie kracht bij te zetten
'Dat haat ik nu b.v...gruwelijk...
In elke religie zitten elementen uit andere voorgaande beschouwingen
Geen enkele is direct uit de hemel komen vallen....

Ook de abrahamitische religies niet....dus ook het christendom heeft geen enkele reden tot arrogantie van de Absolute en Enige Waarheid in pacht te hebben en andere zienswijzen en levensbeschouwingen te verketteren....
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 08 feb 2019, 15:01 Ook de abrahamitische religies niet....dus ook het christendom heeft geen enkele reden tot arrogantie van de Absolute en Enige Waarheid in pacht te hebben en andere zienswijzen en levensbeschouwingen te verketteren....
Voordat het christendom bestond geloofden joden al dat God Eén is, maar hen noem je niet arrogant. En dat mag hoor, maar het riekt een bietje veel naar willekeur.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door callista »

Piebe Paulusma schreef: 08 feb 2019, 15:49
callista schreef: 08 feb 2019, 15:01 Ook de abrahamitische religies niet....dus ook het christendom heeft geen enkele reden tot arrogantie van de Absolute en Enige Waarheid in pacht te hebben en andere zienswijzen en levensbeschouwingen te verketteren....
Voordat het christendom bestond geloofden joden al dat God Eén is, maar hen noem je niet arrogant. En dat mag hoor, maar het riekt een bietje veel naar willekeur.
Je snapt niet eens waar ik het over heb...
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 08 feb 2019, 15:52
Piebe Paulusma schreef: 08 feb 2019, 15:49
callista schreef: 08 feb 2019, 15:01 Ook de abrahamitische religies niet....dus ook het christendom heeft geen enkele reden tot arrogantie van de Absolute en Enige Waarheid in pacht te hebben en andere zienswijzen en levensbeschouwingen te verketteren....
Voordat het christendom bestond geloofden joden al dat God Eén is, maar hen noem je niet arrogant. En dat mag hoor, maar het riekt een bietje veel naar willekeur.
Je snapt niet eens waar ik het over heb...
Dat is goed mogelijk hoor, maar wat snap ik dan niet? Bedoel je dat het ook niet netjes is dat joden christenen betichten van afgoderij?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door callista »

Laat maar ik heb er geen zin in...en ook even geen tijd voor.
Het gaat niet om 1God......of joden versus christenen in dit geval en vice versa
Ik dacht dat ik het duidelijk genoeg had uitgelegd.....
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 08 feb 2019, 16:08 Laat maar ik heb er geen zin in...en ook even geen tijd voor.
Het gaat niet om 1God......of joden versus christenen in dit geval en vice versa
Ik dacht dat ik het duidelijk genoeg had uitgelegd.....
Wel, je noemt het christendom arrogant vanwege een claim die de andere Abrahamitische religies er ook op nahouden. Sterker nog: de Islam stelt zelfs dat God deelgenoten toekennen (i.e. zeggen dat hij een zoon heeft) de grootste zonde is. Derhalve kwam het wat onredelijk over, maar misschien bedoelde je het niet zo.

Maar goed, ik begrijp dat je zoon er is, dus veel plezier met je deelgenoot! :D
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door callista »

Dankjewel Piebe :D
Seven
Berichten: 336
Lid geworden op: 13 okt 2017, 11:24
Man/Vrouw: M

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door Seven »

Dat vind ik op zich wel het mooie..alhoewel ik de kerstening verwerpelijk vind...een schandvlek in het christendom
25 december.....het feest van het Licht...en dat kan een ieder op zijn/haar eigen manier uitleggen en zien..
Is complete onzin. Hoe iemand een feest wil uitleggen doet helemaal niet terzake. Maar wat het feest van oorsprong is, waar het vandaan komt. En buiten dat om worden die feesten nog steeds op de zelfde manier gevierd zoals het dus vroeger was. Bv pasen met paaseieren of paashazen. Zoals ze vroeger symbolen gebruikte zo gebruiken we die nog steeds. Het zelfde geldt voor kerst. De decemberfeesten van vroeger werden ook gevierd met bv versierde bomen of gewijde palen. Dat doen we nog steeds En waarom omdat het symbolisch nog steeds de zelfde betekenis heeft als vroeger. Zelfs de versierde gewijde palen komt in de Bijbel voor.

Jer 10:2 Zo zegt de HEERE:
U mag u de weg van de heidenvolken niet aanleren,
en u niet ontstellen door de tekenen aan de hemel,
omdat de heidenvolken zich daardoor ontstellen.
3 Want de gebruiken van die volken zijn onzinnig:
het is immers een stuk hout, iemand heeft het uit het bos gekapt,
vakwerk met de bijl.
4 Met zilver en met goud maken ze het mooi,
met spijkers en met hamers zetten ze het vast,
zodat het niet kan wiebelen.

En de Nikolaïeten geeft juist mooi weer hoe die leer uiteindelijk in de kerk is beland. In Openbaring 2:6 lezen we namelijk dat ze zich niet houden aan de werken van de Nikolaïeten

Maar dit hebt u vóór, dat u de werken van de Nikolaïeten haat, die ook Ik haat.

Maar in 2:15 lezen we precies het tegenovergestelde. Nu houden ze zichzelf ineens aan de leer van de Nikolaïeten

15 Zo hebt u er ook die zich houden aan de leer van de Nikolaïeten en dat haat Ik.

Bij de eerste christelijke gemeentes vonden ze het maar niets en vervolgens een paar eeuwen later hebben ze het omarmd.
Michelvooijs
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 feb 2019, 17:09
Man/Vrouw: M

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door Michelvooijs »

Gaat het met schriften niet zo dat het geschreven is door mensen. Wat ik weet van verhalen is dat als ze doorverteld worden steeds verder van de waarheid komen te staan.
Op een zeker moment is het opgeschreven in een taal die vertaald en vertaald is. Wat als de vertaling verkeerd geïnterpreteerd is.Zie de verhalen als een les om je leven goed te leven ,voor anderen als voor jezelf.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door peda »

Michelvooijs schreef: 08 feb 2019, 17:38 Gaat het met schriften niet zo dat het geschreven is door mensen. Wat ik weet van verhalen is dat als ze doorverteld worden steeds verder van de waarheid komen te staan.
Op een zeker moment is het opgeschreven in een taal die vertaald en vertaald is. Wat als de vertaling verkeerd geïnterpreteerd is.Zie de verhalen als een les om je leven goed te leven ,voor anderen als voor jezelf.
Hallo Michel,

Dat hangt natuurlijk af van je basis overtuiging. Ga je er van uit dat de verhalen door God Zelve zijn geinspireerd en vervolgens dat God Zelve wel in staat is om zijn geschriften in de loop der tijd te bewaren, dan gaat jouw visie niet op. Wanneer je de mening bent toegedaan dat de geschriften mensenwerk zijn en de inhoud geen enkele bescherming kent in de loop van de tijd, dan is jouw conclusie juist. Als je een God- gelovige bent, maar wel uitgaat van een God Die zich niet Openbaart of die Openbaring in de loop der tijd niet bewaard, dan ben ik wel benieuwd waar jij het persoonlijk weten inzake God vandaan haalt.
doemdenker
Berichten: 426
Lid geworden op: 03 jul 2018, 18:33
Man/Vrouw: M

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door doemdenker »

callista

het is niet relevant wanneer jezus geboren was. De Bijbel telt de laatste jaarweek vanaf zijn doop tot de steniging van Stefanus.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door Bonjour »

Michelvooijs schreef: 08 feb 2019, 17:38 Gaat het met schriften niet zo dat het geschreven is door mensen. Wat ik weet van verhalen is dat als ze doorverteld worden steeds verder van de waarheid komen te staan.
Op een zeker moment is het opgeschreven in een taal die vertaald en vertaald is. Wat als de vertaling verkeerd geïnterpreteerd is.Zie de verhalen als een les om je leven goed te leven ,voor anderen als voor jezelf.
Welkom
Ik heb heel lang gedacht dat de evangeliën gebaseerd waren op een verhaal dat steeds mooier werd. En elk evangelie was het verhaal zoals die in een regio op een bepaald moment verteld werd.
Maar daar ben ik vanaf gestapt omdat er tot het jaar 70 geen enkel stuk is dat details over Jezus' leven verteld. En dan zien we opeens een verhaal dat volledig op teksten uit het OT gebaseerd is. Heel mooi geconstrueerd, met allerlei mythes erin verwerkt, zoals zondebok en paaslam. Het zijn geen verzamelingen van ooggetuige verslagen of doorvertellingen daarvan. Er is heel intens over nagedacht.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Geen plaats in de herberg?

Bericht door Peter79 »

Michelvooijs schreef: 08 feb 2019, 17:38 Gaat het met schriften niet zo dat het geschreven is door mensen. Wat ik weet van verhalen is dat als ze doorverteld worden steeds verder van de waarheid komen te staan.
Op een zeker moment is het opgeschreven in een taal die vertaald en vertaald is. Wat als de vertaling verkeerd geïnterpreteerd is.Zie de verhalen als een les om je leven goed te leven ,voor anderen als voor jezelf.
Hallo Michel,
Het ligt er maar aan wat je als waarheid ziet. Gaat het je om de feitelijke details, dan heb je gelijk.

Maar het voordeel van meer afstand in de tijd is, dat de essentie belangrijker wordt. Wat beklijft er; wat is de moeite waard om op te schrijven, wat heeft zich bewezen etc. Ik heb zelf daarom het meest met het Johannes-evangelie omdat dit het meest het product is van reflectie.

Vertalingen zijn vooral een probleem voor mensen die elke letter belangrijk vinden. De essentie is weinig gevoelig voor vertalingen, omdat je die ontdekt door de gemeenschappelijke deler in een ruime variatie aan teksten te zoeken.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs