Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door ben db bd »

nog maar even hierop ingaan: ben db bd schreef:
Doch ze kunnen niet meer sterven, want zowel de dood als het dodenrijk, Hades, zijn zelf in de poel van vuur geworpen. Best wel troostvol toch?
Anja schreef 11 jan. toen:
Dat kan dan niet het duizendjarige rijk zijn, want daar sterft men nog wel. Iemand die op zijn honderdste sterft zal er als jong gestorven worden beschouwd. Die sterfelijkheid is nou juist een van de grootste verschillen tussen hemelingen en mensen. Dood en dodenrijk worden pas na de duizend jaar opgeheven.
Dat is helemaal waar Anja. Maar ik schreef over de nieuwe aarde zoals die ons in Op. 21 wordt beschreven.
Daar wordt vanaf vers 9 door veel Bijbelgeleerden wel gezegd dat het dan weer over het vrederijk gaat, maar daar doe ik niet aan mee hoor.
Ten eerste geloof ik in de chronologie zoals die in het boek Openbaring voorkomt. Dan lezen we de wederkomst van de Heere Jezus in hst.19 ná Zijn bruiloft in de hemel en in hst.20 het 1000 jarig Vrederijk, eindigend met het grote eindoordeel voor Gods grote witte troon, waar in het boek der levenden de namen staan aangegeven van wie er door mogen naar de nieuwe aarde. En ja, wiens naam daar niet in staat, de mensen met de foute werken dus, die gaat het eeuwige vuur in. En in dat vuur worden ook de dood en het dodenrijk Hades geworpen, toch?

Maar waar ik zo blij van word is dat de aanwezigheid van hele (heiden)volken op de nieuwe aarde wordt vermeld, welke helemaal niet zo heilig blijken te zijn als ik vroeger veronderstelde bij 'gezaligden'. Ze blijken nog geneeskrachtige bladeren nodig te kunnen hebben en worden nog geregeerd door koningen en uiteraard hemelingen, welke wel helemaal geheiligd zijn met hun nieuwe eeuwige opstandingslichamen, net als de Eersteling Zelf en los van tijd en plaats.

En omdat de zee niet meer is (hst.21:1) is het paradijs op de nieuwe aarde >3x zo groot als in het Vrederijk. IJspolen en woestijnen horen daar binnen mijn beeldvorming ook niet meer bij. Zo kom ik er bij om te berekenen dat bij gelijke grootte als nu er vlot 100 miljard mensen kunnen wonen. Als ik een bevolkingsdichtheid aan zou houden als nu in Nederland kunnen dat er ook wel ruim 200 miljard worden. Dat zijn er een boel?!

Dan begin ik ook mijn Bijbel anders te lezen en kom er achter dat in de Bijbel met ongelovigen (zie o.a. HSV Op.21:8) altijd bewust, gekozen ongelovigen wordt bedoeld en geen mensen welke nooit van het heil in Christus hebben gehoord. Ook begrijp ik als streng gereformeerd dat 'verlorenen' in de Bijbel altijd als verloren voor een hemelse toekomst moeten worden geduid. In het laatste eindoordeel komt trouwens heel het geloof niet meer ter sprake, alleen de werken, goed of kwaad. Dan valt ook heel het oordeel van mijn kerk in duigen dat wie niet in de hemel komt dus in de poel des vuurs, welke van zwavel brandt zal worden geworpen.

Heeft u ook zoveel lieve goed doende mensen om u heen welke u nooit in de hel zou willen laten gooien? Nee ze zijn niet van mijn biblebelt kerkje, maar omdat Christus stierf voor alle zonden van de hele wereld, mag Hij hun eeuwige toekomst bepalen. Zie Zijn zaligsprekingen! (daar staat nergens bij dat ze dan wel ook gereformeerde of zo belijders moeten zijn.) In Rom. 2 komen wij die mensen tegen, lees maar...
Ik geloof niet in alverzoening hoor, maar ik snap wel waarom die alverzoeners zo doorslaan naar de andere kant.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Leonardus Calvijn schreef: 15 jan 2019, 00:59
Alpha schreef: 19 dec 2018, 06:25 Lees de Bijbel eens, zonder je zwarte bril op?
Lees jij de Bijbel zonder NWV bril op?
Ik vrees van niet.
Ik lees dat jij / u nadrukkelijk in de wereld van de Jehova's zit en werkelijk alle andere lezing negeert of niet wenst te onderzoeken.
Vandaar mijn vraag: lees jij/ leest u de brontalen wel?
Net als Jezus probeer ik geen deel van deze wereld te zijn.
Immers de macht van deze wereld is in handen van de goddeloze.

Ik lees de Bijbel met een leesbril op en de Bijbel geeft mij inzicht.
Waarom zou ik de brontalen zelf moeten kunnen lezen?
Ik heb meer dan voldoende aan een interlineair. Die raadpleeg ik regelmatig.
Ik zie b.v. dit staan: יְהוָ֗ה
Dat wordt meestal vertaald met Heere.
Sommige vertalers zijn wat oprechter en vertalen dat met Jehovah of Jahweh.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

ben db bd schreef: 16 jan 2019, 19:04 nog maar even hierop ingaan: ben db bd schreef:
Doch ze kunnen niet meer sterven, want zowel de dood als het dodenrijk, Hades, zijn zelf in de poel van vuur geworpen. Best wel troostvol toch?
Anja schreef 11 jan. toen:
Dat kan dan niet het duizendjarige rijk zijn, want daar sterft men nog wel. Iemand die op zijn honderdste sterft zal er als jong gestorven worden beschouwd. Die sterfelijkheid is nou juist een van de grootste verschillen tussen hemelingen en mensen. Dood en dodenrijk worden pas na de duizend jaar opgeheven.
Dat is helemaal waar Anja. Maar ik schreef over de nieuwe aarde zoals die ons in Op. 21 wordt beschreven.
Daar wordt vanaf vers 9 door veel Bijbelgeleerden wel gezegd dat het dan weer over het vrederijk gaat, maar daar doe ik niet aan mee hoor.
Ten eerste geloof ik in de chronologie zoals die in het boek Openbaring voorkomt. Dan lezen we de wederkomst van de Heere Jezus in hst.19 ná Zijn bruiloft in de hemel en in hst.20 het 1000 jarig Vrederijk, eindigend met het grote eindoordeel voor Gods grote witte troon, waar in het boek der levenden de namen staan aangegeven van wie er door mogen naar de nieuwe aarde. En ja, wiens naam daar niet in staat, de mensen met de foute werken dus, die gaat het eeuwige vuur in. En in dat vuur worden ook de dood en het dodenrijk Hades geworpen, toch?

Maar waar ik zo blij van word is dat de aanwezigheid van hele (heiden)volken op de nieuwe aarde wordt vermeld, welke helemaal niet zo heilig blijken te zijn als ik vroeger veronderstelde bij 'gezaligden'. Ze blijken nog geneeskrachtige bladeren nodig te kunnen hebben en worden nog geregeerd door koningen en uiteraard hemelingen, welke wel helemaal geheiligd zijn met hun nieuwe eeuwige opstandingslichamen, net als de Eersteling Zelf en los van tijd en plaats.

En omdat de zee niet meer is (hst.21:1) is het paradijs op de nieuwe aarde >3x zo groot als in het Vrederijk. IJspolen en woestijnen horen daar binnen mijn beeldvorming ook niet meer bij. Zo kom ik er bij om te berekenen dat bij gelijke grootte als nu er vlot 100 miljard mensen kunnen wonen. Als ik een bevolkingsdichtheid aan zou houden als nu in Nederland kunnen dat er ook wel ruim 200 miljard worden. Dat zijn er een boel?!

Dan begin ik ook mijn Bijbel anders te lezen en kom er achter dat in de Bijbel met ongelovigen (zie o.a. HSV Op.21:8) altijd bewust, gekozen ongelovigen wordt bedoeld en geen mensen welke nooit van het heil in Christus hebben gehoord. Ook begrijp ik als streng gereformeerd dat 'verlorenen' in de Bijbel altijd als verloren voor een hemelse toekomst moeten worden geduid. In het laatste eindoordeel komt trouwens heel het geloof niet meer ter sprake, alleen de werken, goed of kwaad. Dan valt ook heel het oordeel van mijn kerk in duigen dat wie niet in de hemel komt dus in de poel des vuurs, welke van zwavel brandt zal worden geworpen.

Heeft u ook zoveel lieve goed doende mensen om u heen welke u nooit in de hel zou willen laten gooien? Nee ze zijn niet van mijn biblebelt kerkje, maar omdat Christus stierf voor alle zonden van de hele wereld, mag Hij hun eeuwige toekomst bepalen. Zie Zijn zaligsprekingen! (daar staat nergens bij dat ze dan wel ook gereformeerde of zo belijders moeten zijn.) In Rom. 2 komen wij die mensen tegen, lees maar...
Ik geloof niet in alverzoening hoor, maar ik snap wel waarom die alverzoeners zo doorslaan naar de andere kant.
Grappig dat je "de zee die niet meer zal zijn" letterlijk neemt.

Kijk je wat verder, dan verklaart de Bijbel dit:

Jes 57:20 ‘Maar slechte mensen zijn als de onstuimige zee die niet tot rust kan komen,
waarvan het water zeewier en slijk blijft opwerpen. NWV.

Je ziet nu steeds meer mensen die in opstand komen tegen hun heersers.
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door ben db bd »

Grappig dat je "de zee die niet meer zal zijn" letterlijk neemt.
@ Alpha, wilt u eens toelichten wat u met uw laatste zin bedoelt?
Inzake "en de zee was er niet meer" vinden mijn gereformeerde kanttekeningen zelfs dat er dan geen boze chaosmachten meer zullen zijn.
Dat ben ik wel met hen eens, want samen met de duivel zelf zullen zeker allen die bij hem horen (zijn trawanten) afgevoerd zijn geworden. Persoonlijk voeg ik daar dan graag aan toe dat ik zeker weet dat er dan ook geen bosquirybrandten meer zullen zijn, ... maar dat staat er niet.
Tegen u gezegd neem ik heel Gods onversneden heilig Woord gewoon voor wat er staat. Omdat ik de Heere heerlijk serieus neem.
Kijk, als de antichrist, het eerste 'Beest' uit de zee komt, is het m.i. onzinnig om dat niet als beeldspraak te zien. Hij is immers zeker geen zeemeermin/man/x. En uw aangehaalde tekst zegt het er zelfs speciaal bij: "Maar slechte mensen zijn als de onstuimige zee"enz.

Natuurlijk erken ik dat de zee zich uitstekend voor beeldvorming leent. Maar beeldvorming bewijst zich altijd als zodanig, toch?
Ik zou het ook niet kwijt willen zijn, dat verrukkelijke vergezicht van bij gelijke grootte als nu, die 500miljoen km2 paradijs.
Kijk ik nu naar de globe op het ladekastje naast mij, dan is die voor 70% blauw. Zou dat niet door de zondvloed komen? vraag ik mij af.
Laten we ons toch dat Godswoord, dat de zee er straks niet meer zal zijn, nóóit af laten nemen door Woordverdraaiers!
Als ik naar m'n globe kijk, zou ik die nu al graag helemaal groen willen verven als Bijbelse belofte, daar kunnen wel 100-200miljard gezaligde mensen op wonen, wel eens naar gerekend? (aangenomen dichtheid zoals nu bij ons in Nederland tot de helft daarvan)
Die gezaligde (heiden)volken hoeven allemaal niet in de hel als ze in het boek der levenden ingeschreven mogen staan. Rijk hè?

Van het nieuwe Jeruzalem heb ik de hoekpiketten laatst eens op de globe uitgezet op schaal, vertelde ik dat al? Uitgaande van 'te Jeruzalem' heb ik één hoekpunt op de Kreeftskeerkring op de noordelijkste punt van Soedan gezet. Oostelijk komen we dan in Oman uit en noordelijk in de Zwarte Zee en onder het Aralmeer. Die bijna 5miljoen km2 gaat niet eens van die 500miljoen km2 af, omdat we er 9miljoen over hielden. ;)
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

ben db bd schreef: 20 jan 2019, 22:48
Grappig dat je "de zee die niet meer zal zijn" letterlijk neemt.
@ Alpha, wilt u eens toelichten wat u met uw laatste zin bedoelt?
Inzake "en de zee was er niet meer" vinden mijn gereformeerde kanttekeningen zelfs dat er dan geen boze chaosmachten meer zullen zijn.
Dat ben ik wel met hen eens, want samen met de duivel zelf zullen zeker allen die bij hem horen (zijn trawanten) afgevoerd zijn geworden. Persoonlijk voeg ik daar dan graag aan toe dat ik zeker weet dat er dan ook geen bosquirybrandten meer zullen zijn, ... maar dat staat er niet.
Tegen u gezegd neem ik heel Gods onversneden heilig Woord gewoon voor wat er staat. Omdat ik de Heere heerlijk serieus neem.
Kijk, als de antichrist, het eerste 'Beest' uit de zee komt, is het m.i. onzinnig om dat niet als beeldspraak te zien. Hij is immers zeker geen zeemeermin/man/x. En uw aangehaalde tekst zegt het er zelfs speciaal bij: "Maar slechte mensen zijn als de onstuimige zee"enz.

Natuurlijk erken ik dat de zee zich uitstekend voor beeldvorming leent. Maar beeldvorming bewijst zich altijd als zodanig, toch?
Ik zou het ook niet kwijt willen zijn, dat verrukkelijke vergezicht van bij gelijke grootte als nu, die 500miljoen km2 paradijs.
Kijk ik nu naar de globe op het ladekastje naast mij, dan is die voor 70% blauw. Zou dat niet door de zondvloed komen? vraag ik mij af.
Laten we ons toch dat Godswoord, dat de zee er straks niet meer zal zijn, nóóit af laten nemen door Woordverdraaiers!
Als ik naar m'n globe kijk, zou ik die nu al graag helemaal groen willen verven als Bijbelse belofte, daar kunnen wel 100-200miljard gezaligde mensen op wonen, wel eens naar gerekend? (aangenomen dichtheid zoals nu bij ons in Nederland tot de helft daarvan)
Die gezaligde (heiden)volken hoeven allemaal niet in de hel als ze in het boek der levenden ingeschreven mogen staan. Rijk hè?

Van het nieuwe Jeruzalem heb ik de hoekpiketten laatst eens op de globe uitgezet op schaal, vertelde ik dat al? Uitgaande van 'te Jeruzalem' heb ik één hoekpunt op de Kreeftskeerkring op de noordelijkste punt van Soedan gezet. Oostelijk komen we dan in Oman uit en noordelijk in de Zwarte Zee en onder het Aralmeer. Die bijna 5miljoen km2 gaat niet eens van die 500miljoen km2 af, omdat we er 9miljoen over hielden. ;)
Natuurlijk, maar dat heb ik al vele malen gedaan.

Het probleem met de Bijbel is, dat niet alles letterlijk bedoeld is.
Het is de kunst om begrijpen wat er is bedoeld.
Daarbij kàn de Bijbel je helpen, als je dat weet te vinden.
Het mag niet zo zijn, dat je interpretatie willekeurig of naar eigen behoefte is.

Laten we de tekst er even bij pakken.

Openbaring 21:
1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is er niet meer. NWV.

1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, want de eerste hemel en de eerste aarde waren voorbijgegaan. En de zee was er niet meer. HSV

Het is een herhaling van:

Jesaja 65:17 Want kijk, ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde en aan de dingen van vroeger zal niet meer worden gedacht, ze zullen niet meer in het hart opkomen.

Het is een belofte voor de toekomst.

2 Petrus 3:13 Maar volgens zijn belofte verwachten we een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, en daarin zal rechtvaardigheid heersen.

De vraag is dus of je deze tekst letterlijk moet zien, of figuurlijk.
De Bijbel is daar in m.i. duidelijk.

Ik denk b.v. aan deze teksten:
Ps 37: 29 De rechtvaardigen zullen de aarde bezitten en ze zullen er eeuwig leven.
Pr 1:4  Een generatie gaat, een generatie komt, maar de aarde blijft altijd bestaan.
Ps 104: 5 U hebt de aarde op haar fundamenten gevestigd. Voor altijd en eeuwig zal ze niet van haar plaats worden gehaald.

De aarde is eeuwig, ter bewoning van de mens.

Dat de „hemel” in verband staat met regeringsmacht vormt een hulp om de betekenis te begrijpen van de uitdrukking „nieuwe hemelen en een nieuwe aarde”, die in Jesaja 65:17 en 66:22 te vinden is en door de apostel Petrus in 2 Petrus 3:13 wordt aangehaald.

In de Cyclopædia van M’Clintock en Strong (1891, Deel IV, blz. 122) wordt de aandacht gevestigd op deze samenhang: „In Jes. lxv, 17, duiden een nieuwe hemel en een nieuwe aarde op een nieuwe regering, een nieuw koninkrijk, een nieuw volk.”
Zoals de „aarde” betrekking kan hebben op een maatschappij van mensen (Ps 96:1; ), zo kunnen ook de „hemelen” de superieure regeringsmacht of regering over zo’n „aarde” symboliseren. De bij monde van Jesaja geuite profetie die de belofte van „nieuwe hemelen en een nieuwe aarde” inhield, handelde in de eerste plaats over het herstel van Israël uit de Babylonische ballingschap.


Een andere aanwijzing is dat de zee er niet meer kan zijn. Zonder de zee is er geen leven op aarde mogelijk.
Kijk naar de planeet Mars. Met het water is kennelijk ook de atmosfeer verdwenen. Er is dan geen leven mogelijk.
Er zijn nog veel meer factoren, die het leven op aarde mogelijk maakt.

De Bijbel laat de betekenis zien van "de zee:
Jes 57: 20 ‘Maar slechte mensen zijn als de onstuimige zee die niet tot rust kan komen, waarvan het water zeewier en slijk blijft opwerpen.

Het zijn mensen die in opstand komen, net als Satan in opstand tegen JHWH is gekomen.
De Schrift geeft te kennen dat het schepsel dat als Satan bekendstaat, deze naam niet altijd heeft gedragen. Satan kreeg deze beschrijvende naam veeleer omdat hij een weg van tegenstand en opstand tegen God insloeg.
Jezus Christus zei over hem: „Die was een doodslager toen hij begon, en hij stond niet vast in de waarheid, omdat er geen waarheid in hem is”. Satan is de vader van de leugen.

De term "heidenvolken" is een woord dat door de Statenvertaling wordt gebruikt. Anderen gebruiken heidenen, volken of natiën. Het woord wordt gebruikt om buitenlanders, buiten Israël, aan te duiden.

Wat de vloed betreft, m.i. is het duidelijk dat er voor de vloed een veel lagere waterspiegel was.
Men heeft nederzettingen gevonden ver beneden de huidige waterspiegel.

Gen 7:
11 In het 600ste jaar van Noachs leven, op de 17de dag van de tweede maand, op die dag barstten alle bronnen van de grote watermassa open en werden de sluizen van de hemel geopend.
12 En 40 dagen en 40 nachten lang stortregende het op de aarde.



Het nieuwe Jeruzalem is m.i. in de hemel.

Openbaring 21:2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, bij God vandaan uit de hemel neerdalen, klaar als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man.

Het staat symbool voor de goddelijke regering, met Jezus als koning.
Jezus zit naast zijn vader op de troon, samen met zijn mede regeerders.
Maar dat is een probleem, waar velen de gebruikte symbolen niet kunnen begrijpen.
Ze proberen het verstandelijk op te lossen, maar het is geestelijk.

Jeruzalem was in het oude Israël de "zetel" van Gods macht en werd in de tempel gesymboliseerd in het aller heiligste.
Daar bevond zich de met goud overtrokken ark des verbonds, alleen de hoge priester mocht daar zijn.
Jezus is nu onze hoge priester.

Hebr 9: 24 Want Christus is niet binnengegaan in een heilige plaats die met handen is gemaakt, een kopie van de werkelijkheid, maar in de hemel zelf, zodat hij nu ten behoeve van ons voor God verschijnt. NWV.
Leonardus Calvijn
a.k.a. R.L.
Berichten: 200
Lid geworden op: 03 okt 2018, 00:30
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Leonardus Calvijn »

Alpha schreef: 20 jan 2019, 15:57 ]Net als Jezus probeer ik geen deel van deze wereld te zijn.
Grapige is dat Jezus afdaalde om WEL deel te zijn van de wereld.
De JHG willen geen deel zijn van de wereld maar staan wel elke zoveel weken op de stoep hier.....
Kennelijk dat de "wereld" wel aantrekkelijk is voor een JHG :D
Per saldo komen ze elke maand weer 8-)
Wie een mens veracht zal nooit iets met hem kunnen beginnen. (Dietrich Bonhoeffer)
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

ben db bd schreef: 20 jan 2019, 22:48
Grappig dat je "de zee die niet meer zal zijn" letterlijk neemt.
@ Alpha, wilt u eens toelichten wat u met uw laatste zin bedoelt?
Inzake "en de zee was er niet meer" vinden mijn gereformeerde kanttekeningen zelfs dat er dan geen boze chaosmachten meer zullen zijn.
Dat ben ik wel met hen eens, want samen met de duivel zelf zullen zeker allen die bij hem horen (zijn trawanten) afgevoerd zijn geworden. Persoonlijk voeg ik daar dan graag aan toe dat ik zeker weet dat er dan ook geen bosquirybrandten meer zullen zijn, ... maar dat staat er niet.
Tegen u gezegd neem ik heel Gods onversneden heilig Woord gewoon voor wat er staat. Omdat ik de Heere heerlijk serieus neem.
Kijk, als de antichrist, het eerste 'Beest' uit de zee komt, is het m.i. onzinnig om dat niet als beeldspraak te zien. Hij is immers zeker geen zeemeermin/man/x. En uw aangehaalde tekst zegt het er zelfs speciaal bij: "Maar slechte mensen zijn als de onstuimige zee"enz.

Natuurlijk erken ik dat de zee zich uitstekend voor beeldvorming leent. Maar beeldvorming bewijst zich altijd als zodanig, toch?
Ik zou het ook niet kwijt willen zijn, dat verrukkelijke vergezicht van bij gelijke grootte als nu, die 500miljoen km2 paradijs.
Kijk ik nu naar de globe op het ladekastje naast mij, dan is die voor 70% blauw. Zou dat niet door de zondvloed komen? vraag ik mij af.
Laten we ons toch dat Godswoord, dat de zee er straks niet meer zal zijn, nóóit af laten nemen door Woordverdraaiers!
Als ik naar m'n globe kijk, zou ik die nu al graag helemaal groen willen verven als Bijbelse belofte, daar kunnen wel 100-200miljard gezaligde mensen op wonen, wel eens naar gerekend? (aangenomen dichtheid zoals nu bij ons in Nederland tot de helft daarvan)
Die gezaligde (heiden)volken hoeven allemaal niet in de hel als ze in het boek der levenden ingeschreven mogen staan. Rijk hè?

Van het nieuwe Jeruzalem heb ik de hoekpiketten laatst eens op de globe uitgezet op schaal, vertelde ik dat al? Uitgaande van 'te Jeruzalem' heb ik één hoekpunt op de Kreeftskeerkring op de noordelijkste punt van Soedan gezet. Oostelijk komen we dan in Oman uit en noordelijk in de Zwarte Zee en onder het Aralmeer. Die bijna 5miljoen km2 gaat niet eens van die 500miljoen km2 af, omdat we er 9miljoen over hielden. ;)
Ik heb proberen aan te tonen dat " de zee" niet de oceanen zijn, maar opstandige mensen, net zo als ook Satan opstond tegen JHWH.

Het "nieuwe" Jeruzalem symboliseert de regeringsmacht over de aarde en hij heeft Jezus als uitvoerder van die macht benoemd. Hij zal die macht vanuit de hemel uitoefenen.
Het Nieuwe Jeruzalem is hemels, niet aards, want het daalt „van God uit de hemel” neer (Opb 21:10)

Vandaar dat Jezus naast JHWH op de troon zit en er zijn meerdere tronen, naast hem.

Dat het Nieuwe Jeruzalem inderdaad een hemelse stad is, wordt verder bevestigd door het visioen dat Johannes van haar had. Alleen een symbolische stad zou de afmetingen en de pracht van het Nieuwe Jeruzalem kunnen hebben. Het grondvlak ervan was vierkant, waarbij elke zijde ongeveer 555 km lang was, wat op een omtrek van ongeveer 2220 km, dat wil zeggen 12.000 stadiën, neerkwam. Aangezien de stad de vorm van een kubus had, waren haar hoogte, lengte en breedte gelijk. Geen door mensen gebouwde stad zou ooit zover in het „hemelruim” kunnen oprijzen. Ze was omgeven door een muur van 144 el (64 m) hoog. De muur zelf bestond uit jaspis en rustte op twaalf fundamentstenen, kostbare stenen van uitzonderlijke schoonheid: jaspis, saffier, chalcedon, smaragd, sardonyx, sardius, chrysoliet, beril, topaas, chrysopraas, hyacint en amethist. Op deze twaalf fundamentstenen stonden de namen van de twaalf apostelen van het Lam gegrift. De eigenlijke stad binnen deze prachtige muren was niet minder luisterrijk, want in de beschrijving wordt gezegd dat ze van „zuiver goud, gelijk helder glas” was en een brede straat van „zuiver goud, als doorzichtig glas” had. — Opb 21:12-21.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Leonardus Calvijn schreef: 28 jan 2019, 00:59
Alpha schreef: 20 jan 2019, 15:57 ]Net als Jezus probeer ik geen deel van deze wereld te zijn.
Grapige is dat Jezus afdaalde om WEL deel te zijn van de wereld.
De JHG willen geen deel zijn van de wereld maar staan wel elke zoveel weken op de stoep hier.....
Kennelijk dat de "wereld" wel aantrekkelijk is voor een JHG :D
Per saldo komen ze elke maand weer 8-)
Nee, hoor.

Joh 17:16 Ze zijn geen deel van de wereld, net zoals ik geen deel van de wereld ben.

Waarom?

1 Joh 5: 19 Wij weten dat we uit God voortkomen, maar de hele wereld ligt in de macht van de goddeloze.

Satan is de heerser van deze wereld.
Daarom wil Jezus èn zijn volgelingen daar geen deel van zijn.

Johannes 14:30 Ik zal niet veel meer met jullie praten, want de heerser van de wereld komt eraan, en hij heeft geen vat op mij.

Mt 4:
1 Vervolgens werd Jezus door de geest naar de woestijn geleid om door de Duivel op de proef te worden gesteld.
2 Nadat hij 40 dagen en 40 nachten had gevast, had hij honger.
3 Toen kwam de Beproever naar hem toe en zei tegen hem: ‘Als je een zoon van God bent, zeg dan tegen deze stenen dat ze broden moeten worden.’
4 Maar hij antwoordde: ‘Er staat geschreven: “De mens moet niet alleen van brood leven, maar van elk woord dat uit Jehovah’s mond komt.”’
5 Daarna nam de Duivel hem mee naar de heilige stad en hij plaatste hem op het hoogste punt van de tempel.
6 Hij zei tegen hem: ‘Als je een zoon van God bent, spring dan naar beneden, want er staat geschreven: “Hij zal voor jou zijn engelen bevel geven” en: “Ze zullen je op hun handen dragen, zodat je je voet niet aan een steen zult stoten.”’ 7 Jezus zei tegen hem: ‘Er staat ook geschreven: “Je mag Jehovah, je God, niet op de proef stellen.”’
8 Opnieuw nam de Duivel hem mee, nu naar een heel hoge berg, en hij liet hem alle koninkrijken van de wereld zien, met hun pracht en praal.
9 Hij zei tegen hem: ‘Dit geef ik je allemaal als je voor me neerknielt en me aanbidt.’
10 Toen zei Jezus tegen hem: ‘Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Jehovah, je God, moet je aanbidden en alleen voor hem moet je heilige dienst doen.”’
11 Daarna ging de Duivel weg en er kwamen engelen om Jezus van dienst te zijn. NWV.

Je vergeet overigens de opdracht die Jezus aan zijn discipelen gaf:

Mattheüs 28:19 Ga dus en maak discipelen van mensen uit alle volken. NWV.

Jezus gaf die opdracht na zijn opstanding.
Jg volgen daarom Jezus voorbeeld.
Jezus onderwees zijn volgelingen, die toch allen een goede Bijbelkennis hadden.
De apostelen gingen op onderwijzingstocht, gelovigen en ongelovigen werden onderwezen.
Zij deden dat tot hun dood toe en gaven die opbracht door.
Leonardus Calvijn
a.k.a. R.L.
Berichten: 200
Lid geworden op: 03 okt 2018, 00:30
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Leonardus Calvijn »

Jezus gaf die opdracht met direct een restrictie in het aantal?

Enne: de aanname dat de volgelingen van Jezus een goede "bijbelkennis" hadden is vreemd.
De gemiddelde visser in die tijd was namelijk visser en ongeletterd.
Zo weten we dat Petrus niet echt geletterd was en dat Marcus de verhalen van Petrus opgeschreven heeft in het evangelie van Marcus.

En nog steeds staan ze (de JG) hier elke maand op de stoep.
En elke keer leren ze wat meer :D
Wie een mens veracht zal nooit iets met hem kunnen beginnen. (Dietrich Bonhoeffer)
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Leonardus Calvijn schreef: 04 feb 2019, 00:37 Jezus gaf die opdracht met direct een restrictie in het aantal?

Enne: de aanname dat de volgelingen van Jezus een goede "bijbelkennis" hadden is vreemd.
De gemiddelde visser in die tijd was namelijk visser en ongeletterd.
Zo weten we dat Petrus niet echt geletterd was en dat Marcus de verhalen van Petrus opgeschreven heeft in het evangelie van Marcus.

En nog steeds staan ze (de JG) hier elke maand op de stoep.
En elke keer leren ze wat meer :D
Net als Jezus en zijn volgelingen maken Jg het goede nieuws bekend, zoals Jezus dat opdroeg.
Er wordt veel beweerd over de Bijbel, mensen vinden het kennelijk interessant om deze te bekritiseren.

Petrus en zijn broer Andreas waren samen met Jakobus en Johannes, de zonen van Zebedeüs, „die Simons deelhebbers waren”, als vissers werkzaam. Petrus was dus geen visser die als zelfstandige werkte, maar maakte deel uit van een tamelijk groot vissersbedrijf. Hoewel Petrus en Johannes door de joodse leiders als „ongeletterde en gewone mensen” werden bezien, wil dit niet zeggen dat zij onontwikkeld of ongeschoold waren.
De term ongeletterd heeft, betekend in de bijbel dat men niet de farizese school heeft doorlopen, vergelijkbaar met de Theologische hoge school in onze tijd. De Joden waren goed op de hoogte van de Bijbel en konden daarom lezen en schrijven.
Wanneer je de bijbel zonder vooroordeel had gelezen, dan had je opgemerkt :

Lukas 5:
7 Daarom gebaarden ze naar hun collega’s in de andere boot dat ze moesten komen helpen. Die kwamen, en ze laadden beide boten zo vol dat ze bijna zonken.
10 Dat gold ook voor Jakobus en Johannes, de zonen van Zebedeüs, die collega’s van Simon waren. Maar Jezus zei tegen Simon: ‘Je hoeft niet meer bang te zijn. Voortaan zul je mensen levend vangen.’

Mattheüs 4:
18 Toen hij langs het Meer van Galilea liep, zag hij twee broers: Simon, die Petrus wordt genoemd, en zijn broer Andreas. Ze gooiden een net uit in het meer. Het waren vissers.
19 Hij zei tegen ze: ‘Kom, volg me, dan zal ik van jullie vissers van mensen maken.’
20 Onmiddellijk lieten ze hun netten in de steek en volgden hem.
21 Verderop zag hij twee andere broers: Jakobus, de zoon van Zebede̱üs, en zijn broer Johannes. Ze waren met hun vader Zebede̱üs in de boot bezig hun netten te repareren, en hij riep ze.
22 Meteen lieten ze de boot en hun vader achter en volgden Jezus.

Markus 1:
16 Terwijl hij langs het Meer van Galilea liep, zag hij Simon en zijn broer Andreas hun netten in het meer uitgooien. Het waren vissers.
17 Jezus zei tegen ze: ‘Kom, volg me, dan zal ik van jullie vissers van mensen maken.’
18 Onmiddellijk lieten ze hun netten in de steek en volgden hem.
19 Verderop zag hij Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en zijn broer Johannes, die in hun boot bezig waren hun netten te repareren.
20 Meteen riep hij hen. Ze lieten hun vader Zebedeüs met de loonarbeiders in de boot achter en volgden hem.
21 Daarna gingen ze Kapernaüm in. Zodra het sabbat was, ging hij de synagoge in en begon te onderwijzen.

Hun vader Zebedeüs had dus een vissersbedrijf met meerdere arbeiders.

Kenmerkend van Jezus was dat hij zijn volgelingen onderwees. Hij leerde hen te begrijpen wat geschreven stond.
Daardoor hadden zij veel meer begrip, dan de gemiddelde kerkganger nu. De meeste gelovigen kennen de bijbel van buiten, ze hebben die soms in de kast staan en komt daar meestal niet uit.

In de Bijbel wordt gesproken over 144.000 gezalfden.
De Kerkleer beweert dat "iedereen" naar de hemel gaat.
Daardoor kan men niet begrijpen dat zij mederegeerders met Jezus zijn.

Openbaring 5:10  U hebt ze gemaakt tot een koninkrijk en tot priesters voor onze God, en ze zullen als koningen over de aarde regeren. NWV.

Jezus had het over "het paradijs".
Hij doelde daar op het oorspronkelijke paradijs, dat hersteld zal worden.
Jesaja geeft daar een beschrijving van:

Jes 11:
 6 Een wolf en een lam zullen samen rusten, een luipaard zal naast een geitje liggen,
een kalf, een leeuw en een vetgemest dier zullen allemaal samen zijn,en een kleine jongen zal ze leiden.
 7 Een koe en een beer zullen samen grazen en hun jongen zullen bij elkaar liggen.
Een leeuw zal stro eten net als een stier.
 8 Een zuigeling zal spelen bij het hol van een cobra en een kind zal zijn hand leggen op het nest van een giftige slang.
 9 Ze zullen geen kwaad doen of schade aanrichten op heel mijn heilige berg,want de aarde zal beslist vervuld zijn
van de kennis van Jehovah zoals water de zeebodem bedekt.


Vandaar dat in Openbaring wordt gezegd:

Openbaring 21:
1 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is er niet meer.
2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, bij God vandaan uit de hemel neerdalen, klaar als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man.
3 Toen hoorde ik een luide stem vanaf de troon zeggen: ‘Kijk! De tent van God is bij de mensen en hij zal bij hen wonen. Ze zullen zijn volk zijn en God zelf zal bij hen zijn.
4 Hij zal elke traan uit hun ogen wissen. De dood zal er niet meer zijn. Er zal geen rouw, geen gehuil en geen pijn meer zijn. De dingen van vroeger zijn voorbij.’ NWV

Vers 1 is een herhaling van Jesaja 65:17.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Gaitema »

Leonardus Calvijn schreef: 04 feb 2019, 00:37 Jezus gaf die opdracht met direct een restrictie in het aantal?

Enne: de aanname dat de volgelingen van Jezus een goede "bijbelkennis" hadden is vreemd.
De gemiddelde visser in die tijd was namelijk visser en ongeletterd.
Zo weten we dat Petrus niet echt geletterd was ...
Alpha zegt het terecht van de Farizesche school. In die tijd gingen kinderen allemaal naar het onderwijs van een Rabbie om de Thenach en de leer van de Rabbie te leren. De genen die dat helemaal uit hun hoofd konden leren mochten bij de Rabbie in de leer om ook Rabbie in zijn leer te worden. Die kinderen werden uit de groep gekozen onder de woorden "volg mij". Zij werden als "geletterd" gezien. Als je niet werd uitgekozen, dan ging je daarna aan het werk in vaak een bedrijf van je familie. Daarom is het verhaal ook opmerkelijk dat Jezus als Rabbie "volg Mij" zei tegen "vissers", wat betekende dat Hij bewust ongeletterden uitkoos die door andere Rabbies waren afgewezen. Verder betekende deze woorden ook dat Hij hen geschikt acht heel Zijn leer uit te dragen en zelfs dat ze al Zijn wonderen konden verrichten en heel Gods Woord woord voor woord konden uitdragen. Mensen begrepen niet hoe deze mensen dat zouden moeten kunnen, want bij andere Rabbies lukte dat hen immers ook niet en kwamen ze als ongeletterd uit de bus; waren dus niet in staat de Thenach en de leer van de Rabbie uit het hoofd te leren. Echter kwam dat geheim met pinksteren aan het Licht. De Heilige Geest zou hen als helper dit mogelijk maken. En dat geldt ook voor ons. :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Piebe Paulusma »

Gaitema schreef: 12 feb 2019, 06:22
Leonardus Calvijn schreef: 04 feb 2019, 00:37 Jezus gaf die opdracht met direct een restrictie in het aantal?

Enne: de aanname dat de volgelingen van Jezus een goede "bijbelkennis" hadden is vreemd.
De gemiddelde visser in die tijd was namelijk visser en ongeletterd.
Zo weten we dat Petrus niet echt geletterd was ...
Alpha zegt het terecht van de Farizesche school. In die tijd gingen kinderen allemaal naar het onderwijs van een Rabbie om de Thenach en de leer van de Rabbie te leren. De genen die dat helemaal uit hun hoofd konden leren mochten bij de Rabbie in de leer om ook Rabbie in zijn leer te worden. Die kinderen werden uit de groep gekozen onder de woorden "volg mij". Zij werden als "geletterd" gezien. Als je niet werd uitgekozen, dan ging je daarna aan het werk in vaak een bedrijf van je familie. Daarom is het verhaal ook opmerkelijk dat Jezus als Rabbie "volg Mij" zei tegen "vissers", wat betekende dat Hij bewust ongeletterden uitkoos die door andere Rabbies waren afgewezen. Verder betekende deze woorden ook dat Hij hen geschikt acht heel Zijn leer uit te dragen en zelfs dat ze al Zijn wonderen konden verrichten en heel Gods Woord woord voor woord konden uitdragen. Mensen begrepen niet hoe deze mensen dat zouden moeten kunnen, want bij andere Rabbies lukte dat hen immers ook niet en kwamen ze als ongeletterd uit de bus; waren dus niet in staat de Thenach en de leer van de Rabbie uit het hoofd te leren. Echter kwam dat geheim met pinksteren aan het Licht. De Heilige Geest zou hen als helper dit mogelijk maken. En dat geldt ook voor ons. :)
Interessant. Heb je daar meer info over?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
fries77
Berichten: 510
Lid geworden op: 25 jan 2018, 16:30
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door fries77 »

Allemaal natuurlijk ;)
salvator omnium hominum
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 14 feb 2019, 11:31
Gaitema schreef: 12 feb 2019, 06:22
Leonardus Calvijn schreef: 04 feb 2019, 00:37 Jezus gaf die opdracht met direct een restrictie in het aantal?

Enne: de aanname dat de volgelingen van Jezus een goede "bijbelkennis" hadden is vreemd.
De gemiddelde visser in die tijd was namelijk visser en ongeletterd.
Zo weten we dat Petrus niet echt geletterd was ...
Alpha zegt het terecht van de Farizesche school. In die tijd gingen kinderen allemaal naar het onderwijs van een Rabbie om de Thenach en de leer van de Rabbie te leren. De genen die dat helemaal uit hun hoofd konden leren mochten bij de Rabbie in de leer om ook Rabbie in zijn leer te worden. Die kinderen werden uit de groep gekozen onder de woorden "volg mij". Zij werden als "geletterd" gezien. Als je niet werd uitgekozen, dan ging je daarna aan het werk in vaak een bedrijf van je familie. Daarom is het verhaal ook opmerkelijk dat Jezus als Rabbie "volg Mij" zei tegen "vissers", wat betekende dat Hij bewust ongeletterden uitkoos die door andere Rabbies waren afgewezen. Verder betekende deze woorden ook dat Hij hen geschikt acht heel Zijn leer uit te dragen en zelfs dat ze al Zijn wonderen konden verrichten en heel Gods Woord woord voor woord konden uitdragen. Mensen begrepen niet hoe deze mensen dat zouden moeten kunnen, want bij andere Rabbies lukte dat hen immers ook niet en kwamen ze als ongeletterd uit de bus; waren dus niet in staat de Thenach en de leer van de Rabbie uit het hoofd te leren. Echter kwam dat geheim met pinksteren aan het Licht. De Heilige Geest zou hen als helper dit mogelijk maken. En dat geldt ook voor ons. :)
Interessant. Heb je daar meer info over?
Het moet vast wel op internet te vinden zijn, maar ik heb het van een preek die ik in Nijverdal hoorde. Ik wil wel kijken of er wat te vinden is over dit onderwerp. Geef me even de tijd :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Piebe Paulusma »

Graag! :)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

fries77 schreef: 14 feb 2019, 17:45 Allemaal natuurlijk ;)
Kijk, daar hebben we wat aan! Je kunt wel met je neus in de bijbel blijven hangen, zoekend naar een of andere bevestiging van wat je gelooft, maar het komt eigenlijk puur op het volgende neer:

God is echte liefde. Echte liefde is onvoorwaardelijk, om niet en kan van 1 kant komen zonder dat er liefde terug komt.
Echte onvoorwaardelijke liefde oordeelt niet. Vandaar dat we allemaal naar de hemel gaan, wat we ook doen met onze vrije wil.

Beweringen dat je er niet op kunt vertrouwen dat je allemaal naar de hemel gaat, is als zeggen dat God onbetrouwbaar is.
Dat is als zeggen dat je je op God niet kunt vertrouwen.

Dat die gedachte aan een wispelturige en gewelddadige wraakzuchtige God in de bijbel wordt geschetst is één ding, maar je kunt je afvragen of die schets van het godsbeeld wel kan kloppen als je van mening bent dat God echte liefde is en de mens een vrije wil heeft.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 14 feb 2019, 11:31
Gaitema schreef: 12 feb 2019, 06:22
Leonardus Calvijn schreef: 04 feb 2019, 00:37 Jezus gaf die opdracht met direct een restrictie in het aantal?

Enne: de aanname dat de volgelingen van Jezus een goede "bijbelkennis" hadden is vreemd.
De gemiddelde visser in die tijd was namelijk visser en ongeletterd.
Zo weten we dat Petrus niet echt geletterd was ...
Alpha zegt het terecht van de Farizesche school. In die tijd gingen kinderen allemaal naar het onderwijs van een Rabbie om de Thenach en de leer van de Rabbie te leren. De genen die dat helemaal uit hun hoofd konden leren mochten bij de Rabbie in de leer om ook Rabbie in zijn leer te worden. Die kinderen werden uit de groep gekozen onder de woorden "volg mij". Zij werden als "geletterd" gezien. Als je niet werd uitgekozen, dan ging je daarna aan het werk in vaak een bedrijf van je familie. Daarom is het verhaal ook opmerkelijk dat Jezus als Rabbie "volg Mij" zei tegen "vissers", wat betekende dat Hij bewust ongeletterden uitkoos die door andere Rabbies waren afgewezen. Verder betekende deze woorden ook dat Hij hen geschikt acht heel Zijn leer uit te dragen en zelfs dat ze al Zijn wonderen konden verrichten en heel Gods Woord woord voor woord konden uitdragen. Mensen begrepen niet hoe deze mensen dat zouden moeten kunnen, want bij andere Rabbies lukte dat hen immers ook niet en kwamen ze als ongeletterd uit de bus; waren dus niet in staat de Thenach en de leer van de Rabbie uit het hoofd te leren. Echter kwam dat geheim met pinksteren aan het Licht. De Heilige Geest zou hen als helper dit mogelijk maken. En dat geldt ook voor ons. :)
Interessant. Heb je daar meer info over?
Ik heb nu iemand gemaild van de YFC. Hij gaf toen deze uitleg op een avond. Hij gaat me dit weekend een link sturen. Dan krijg je het van me.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Piebe Paulusma »

Gaitema schreef: 15 feb 2019, 09:39
Piebe Paulusma schreef: 14 feb 2019, 11:31
Gaitema schreef: 12 feb 2019, 06:22
Leonardus Calvijn schreef: 04 feb 2019, 00:37 Jezus gaf die opdracht met direct een restrictie in het aantal?

Enne: de aanname dat de volgelingen van Jezus een goede "bijbelkennis" hadden is vreemd.
De gemiddelde visser in die tijd was namelijk visser en ongeletterd.
Zo weten we dat Petrus niet echt geletterd was ...
Alpha zegt het terecht van de Farizesche school. In die tijd gingen kinderen allemaal naar het onderwijs van een Rabbie om de Thenach en de leer van de Rabbie te leren. De genen die dat helemaal uit hun hoofd konden leren mochten bij de Rabbie in de leer om ook Rabbie in zijn leer te worden. Die kinderen werden uit de groep gekozen onder de woorden "volg mij". Zij werden als "geletterd" gezien. Als je niet werd uitgekozen, dan ging je daarna aan het werk in vaak een bedrijf van je familie. Daarom is het verhaal ook opmerkelijk dat Jezus als Rabbie "volg Mij" zei tegen "vissers", wat betekende dat Hij bewust ongeletterden uitkoos die door andere Rabbies waren afgewezen. Verder betekende deze woorden ook dat Hij hen geschikt acht heel Zijn leer uit te dragen en zelfs dat ze al Zijn wonderen konden verrichten en heel Gods Woord woord voor woord konden uitdragen. Mensen begrepen niet hoe deze mensen dat zouden moeten kunnen, want bij andere Rabbies lukte dat hen immers ook niet en kwamen ze als ongeletterd uit de bus; waren dus niet in staat de Thenach en de leer van de Rabbie uit het hoofd te leren. Echter kwam dat geheim met pinksteren aan het Licht. De Heilige Geest zou hen als helper dit mogelijk maken. En dat geldt ook voor ons. :)
Interessant. Heb je daar meer info over?
Ik heb nu iemand gemaild van de YFC. Hij gaf toen deze uitleg op een avond. Hij gaat me dit weekend een link sturen. Dan krijg je het van me.
Dank je alvast!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Leonardus Calvijn
a.k.a. R.L.
Berichten: 200
Lid geworden op: 03 okt 2018, 00:30
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Leonardus Calvijn »

Piebe Paulusma schreef: 14 feb 2019, 11:31
Gaitema schreef: 12 feb 2019, 06:22
Leonardus Calvijn schreef: 04 feb 2019, 00:37 Jezus gaf die opdracht met direct een restrictie in het aantal?

Enne: de aanname dat de volgelingen van Jezus een goede "bijbelkennis" hadden is vreemd.
De gemiddelde visser in die tijd was namelijk visser en ongeletterd.
Zo weten we dat Petrus niet echt geletterd was ...
Alpha zegt het terecht van de Farizesche school. In die tijd gingen kinderen allemaal naar het onderwijs van een Rabbie om de Thenach en de leer van de Rabbie te leren. De genen die dat helemaal uit hun hoofd konden leren mochten bij de Rabbie in de leer om ook Rabbie in zijn leer te worden. Die kinderen werden uit de groep gekozen onder de woorden "volg mij". Zij werden als "geletterd" gezien. Als je niet werd uitgekozen, dan ging je daarna aan het werk in vaak een bedrijf van je familie. Daarom is het verhaal ook opmerkelijk dat Jezus als Rabbie "volg Mij" zei tegen "vissers", wat betekende dat Hij bewust ongeletterden uitkoos die door andere Rabbies waren afgewezen. Verder betekende deze woorden ook dat Hij hen geschikt acht heel Zijn leer uit te dragen en zelfs dat ze al Zijn wonderen konden verrichten en heel Gods Woord woord voor woord konden uitdragen. Mensen begrepen niet hoe deze mensen dat zouden moeten kunnen, want bij andere Rabbies lukte dat hen immers ook niet en kwamen ze als ongeletterd uit de bus; waren dus niet in staat de Thenach en de leer van de Rabbie uit het hoofd te leren. Echter kwam dat geheim met pinksteren aan het Licht. De Heilige Geest zou hen als helper dit mogelijk maken. En dat geldt ook voor ons. :)
Interessant. Heb je daar meer info over?
Ik denk van niet want het is historisch al te ontkrachten.
Verder dikke prima als iemand "onzin" wil geloven maar enig bewijs zal niet te vinden zijn anders dan "een preek in Nijverdal".
Wie een mens veracht zal nooit iets met hem kunnen beginnen. (Dietrich Bonhoeffer)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Piebe Paulusma »

Leonardus Calvijn schreef: 16 feb 2019, 23:59
Piebe Paulusma schreef: 14 feb 2019, 11:31
Gaitema schreef: 12 feb 2019, 06:22
Leonardus Calvijn schreef: 04 feb 2019, 00:37 Jezus gaf die opdracht met direct een restrictie in het aantal?

Enne: de aanname dat de volgelingen van Jezus een goede "bijbelkennis" hadden is vreemd.
De gemiddelde visser in die tijd was namelijk visser en ongeletterd.
Zo weten we dat Petrus niet echt geletterd was ...
Alpha zegt het terecht van de Farizesche school. In die tijd gingen kinderen allemaal naar het onderwijs van een Rabbie om de Thenach en de leer van de Rabbie te leren. De genen die dat helemaal uit hun hoofd konden leren mochten bij de Rabbie in de leer om ook Rabbie in zijn leer te worden. Die kinderen werden uit de groep gekozen onder de woorden "volg mij". Zij werden als "geletterd" gezien. Als je niet werd uitgekozen, dan ging je daarna aan het werk in vaak een bedrijf van je familie. Daarom is het verhaal ook opmerkelijk dat Jezus als Rabbie "volg Mij" zei tegen "vissers", wat betekende dat Hij bewust ongeletterden uitkoos die door andere Rabbies waren afgewezen. Verder betekende deze woorden ook dat Hij hen geschikt acht heel Zijn leer uit te dragen en zelfs dat ze al Zijn wonderen konden verrichten en heel Gods Woord woord voor woord konden uitdragen. Mensen begrepen niet hoe deze mensen dat zouden moeten kunnen, want bij andere Rabbies lukte dat hen immers ook niet en kwamen ze als ongeletterd uit de bus; waren dus niet in staat de Thenach en de leer van de Rabbie uit het hoofd te leren. Echter kwam dat geheim met pinksteren aan het Licht. De Heilige Geest zou hen als helper dit mogelijk maken. En dat geldt ook voor ons. :)
Interessant. Heb je daar meer info over?
Ik denk van niet want het is historisch al te ontkrachten.
Verder dikke prima als iemand "onzin" wil geloven maar enig bewijs zal niet te vinden zijn anders dan "een preek in Nijverdal".
We wachten het geduldig af.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Gaitema schreef: 12 feb 2019, 06:22
Leonardus Calvijn schreef: 04 feb 2019, 00:37 Jezus gaf die opdracht met direct een restrictie in het aantal?

Enne: de aanname dat de volgelingen van Jezus een goede "bijbelkennis" hadden is vreemd.
De gemiddelde visser in die tijd was namelijk visser en ongeletterd.
Zo weten we dat Petrus niet echt geletterd was ...
Alpha zegt het terecht van de Farizesche school. In die tijd gingen kinderen allemaal naar het onderwijs van een Rabbie om de Thenach en de leer van de Rabbie te leren. De genen die dat helemaal uit hun hoofd konden leren mochten bij de Rabbie in de leer om ook Rabbie in zijn leer te worden. Die kinderen werden uit de groep gekozen onder de woorden "volg mij". Zij werden als "geletterd" gezien. Als je niet werd uitgekozen, dan ging je daarna aan het werk in vaak een bedrijf van je familie. Daarom is het verhaal ook opmerkelijk dat Jezus als Rabbie "volg Mij" zei tegen "vissers", wat betekende dat Hij bewust ongeletterden uitkoos die door andere Rabbies waren afgewezen. Verder betekende deze woorden ook dat Hij hen geschikt acht heel Zijn leer uit te dragen en zelfs dat ze al Zijn wonderen konden verrichten en heel Gods Woord woord voor woord konden uitdragen. Mensen begrepen niet hoe deze mensen dat zouden moeten kunnen, want bij andere Rabbies lukte dat hen immers ook niet en kwamen ze als ongeletterd uit de bus; waren dus niet in staat de Thenach en de leer van de Rabbie uit het hoofd te leren. Echter kwam dat geheim met pinksteren aan het Licht. De Heilige Geest zou hen als helper dit mogelijk maken. En dat geldt ook voor ons. :)
het ongeletterd zijn betekent in de Bijbel dat deze personen niet de rabbijnse theologische school hadden gevolgd. Die is vergelijkbaar met onze universitaire opleiding.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

fries77 schreef: 14 feb 2019, 17:45 Allemaal natuurlijk ;)
Lees de Bijbel eens?

Openbaring 7:
9 Daarna keek ik en zag een grote menigte, die niemand tellen kon, uit alle landen, stammen, volken en talen. Ze stonden voor de troon en voor het Lam, gekleed in witte gewaden en met palmtakken in hun handen.
10 Met luide stem riepen ze steeds: ‘Redding hebben we te danken aan onze God, die op de troon zit, en aan het Lam.’

Deze personen hebben hier Gods ingrijpen overleeft. Ze uitten hun vreugde op aarde door met palmtakken te zwaaien.
Dit was een gebruikelijke vreugde uiting.

Joh 12:
12 De volgende dag hoorde de grote menigte die naar het feest gekomen was dat Jezus op weg was naar Jeruzalem.
13 Ze namen takken van palmbomen, gingen hem tegemoet en riepen: ‘Red toch! Gezegend is degene die komt in Jehovah’s naam, de Koning van Israël!’ NWV.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door callista »

@Alpha
Waarom ben jij zo arrogant dat je denkt dat jij de enige bent die de Bijbel leest en ieder ander er geen bal van af weet?
Dat komt op mij eerder dom dan intelligent over.
Verder steek je steeds hetzelfde praatje af, waarvan het overduidelijk is dat je dat kopieert --zonder er bij na te denken, maar wat je ingeprent is...

En ja...dan heb je je plicht van evangeliseren weer vervuld en krijg je weer een extra krul in je rapport.
Ik heb nog nooit iets nieuws gehoord of een echte interactie met andere forumleden....terwijl dat hier wel de bedoeling is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 15 feb 2019, 09:23
fries77 schreef: 14 feb 2019, 17:45 Allemaal natuurlijk ;)
Kijk, daar hebben we wat aan! Je kunt wel met je neus in de bijbel blijven hangen, zoekend naar een of andere bevestiging van wat je gelooft, maar het komt eigenlijk puur op het volgende neer:

God is echte liefde. Echte liefde is onvoorwaardelijk, om niet en kan van 1 kant komen zonder dat er liefde terug komt.
Echte onvoorwaardelijke liefde oordeelt niet. Vandaar dat we allemaal naar de hemel gaan, wat we ook doen met onze vrije wil.

Beweringen dat je er niet op kunt vertrouwen dat je allemaal naar de hemel gaat, is als zeggen dat God onbetrouwbaar is.
Dat is als zeggen dat je je op God niet kunt vertrouwen.

Dat die gedachte aan een wispelturige en gewelddadige wraakzuchtige God in de bijbel wordt geschetst is één ding, maar je kunt je afvragen of die schets van het godsbeeld wel kan kloppen als je van mening bent dat God echte liefde is en de mens een vrije wil heeft.
Ik vind het vreemd, dat mensen uit de Bijbel zouden halen, dat "iedereen" naar de hemel gaat, terwijl de Bijbel het over 144.000 heeft.

De Griekse filosofie kent het "hiernamaals" wel en noemen het de "onderwereld" of dodenrijk. Die termen zijn door sommige vertalingen gewoon overgenomen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 17 feb 2019, 13:38 @Alpha
Waarom ben jij zo arrogant dat je denkt dat jij de enige bent die de Bijbel leest en ieder ander er geen bal van af weet?
Dat komt op mij eerder dom dan intelligent over.
Verder steek je steeds hetzelfde praatje af, waarvan het overduidelijk is dat je dat kopieert --zonder er bij na te denken, maar wat je ingeprent is...

En ja...dan heb je je plicht van evangeliseren weer vervuld en krijg je weer een extra krul in je rapport.
Ik heb nog nooit iets nieuws gehoord of een echte interactie met andere forumleden....terwijl dat hier wel de bedoeling is.
Ik heb niet die arrogantie en haal daarom geen buiten Bijbelse leer aan, om zo twijfel te zaaien.

Iedere gelovige heeft van Jezus de opdracht gekregen om het goede nieuws te verkondigen.
Ik reageer op zaken die geschreven worden, en refereer aan de bijbel.
Alles wat ik schrijf, kopieer in gewoon uit de Bijbel, maar daar kan je kennelijk niet tegen.