Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door ben db bd »

stel hè, stel nou dat het de Allerhoogste Almachtige God van hemel en aarde wél gelukt zou kunnen zijn om Zijn Woorden aan de mensheid door te geven, omdat Hij Zelf mogelijk bestaat en wellicht ook nog een zekere grip op de hele zaak zou kunnen hebben, als die zaak tenminste ook echt zou bestaan.
Nou, zijn dat genoeg onzekerheden op een rijtje? Kan iemand ook nog dom genoeg zijn om mij de schuld van de waarheid te geven? ... Ja.

stel hè, stel nou dat we hoofdstuk 21 van Openbaring niet voor zoete koek aannemen en dat we écht zouden mogen verwachten wat de Heer aan Zijn apostel Johannes liet zien van de hemel die als het Nieuwe Jeruzalem ooit op de nieuwe aarde zal nederdalen. Daar ga ik natuurlijk geen 10 jaar over zitten filosoferen, zoals meneer Carrier, die er zelf ook niet bij was, maar vergun mij daar nou eens beeldvormend naar het verslag van de apostel, mee om te mogen gaan, met terzijdeschuiving van waar de theologie dat toe heeft verkracht door er 2000 jaar contextueel - en dat zo breed als de aarde rond is - filo-theologisch 'vergeestelijkend' mee om te gaan. (en dat nog wetenschappelijk vindt ook :(
Dan gaan we ook weer richting het onderhavige topic, toch?

Hoeveel mensen gaan er naar de hemel? nou, laten we eens kijken hoeveel mensen er in zouden passen als de hemel voor ons beperkt zou zijn tot de afmetingen van het nieuwe Jeruzalem, de gouden stad. Die afmetingen worden ons gegeven en het wordt alles op menselijke schaal, lees ik. (vs.17)
Net als hemelingen, engelen en vernieuwde mensen, - zie daartoe de metamorfose bij de opname in 1Tess.4 - kunnen ook vogels en vlinders zich driedimensionaal verplaatsen. Zo mag de beeldvorming van een volière en een vlinderkas ons helpen omtrent het principe van mogelijke indeling.
(laat je dus nooit de vorm van een piramide voorstellen, want dat is tweedimensionaal gedacht)
Nu waren we vorige week met de kleinkinderen in de dierentuin, Blijdorp, waar het mij opviel dat vlinderkassen en volières max. zo'n 10-15 meter hoog zijn. Boven een glazen dak zou je dus weer een nieuwe invulling aan de ruimte kunnen geven, zolang je dat maar diffuus houdt, zoals het Nieuwe Jeruzalem ook is, t.b.v. doorstralende lichtval. (gouden straten als glas. vs.18).
Woningen en kantoren hebben bij ons doorgaans verdiepingshoogten tot zo'n 3 1/2 meter. Maar voor de mogelijke levels, plateaus in de hemel zou ik niet onder de 20 meter willen opteren. En dan nog zou ik niet meer dan 12% van de ruimte horizontaal willen gebruiken voor verblijfslevels, teneinde in het geheel een open ruimte sfeer te behouden.
Het kan allemaal anders hoor, maar mogelijk zou zo'n soort indeling moeten kunnen zijn, logisch menselijk gesproken. En dan wetende dat niemand de grote Schepper in creativiteit ook maar zou kunnen benaderen, weshalve het alleen maar nog mooier kan worden, toch?

Laten we nu eens zien hoeveel km2 verblijfslevel we zouden hebben als we stellen dat voor menselijke gezaligde hemelingen niet meer dan 15% van de totale ruimte in m2 beschikbaar komt, alles ruim afgerond.
De platte grond meet 2 220x2 220=4 928 400 afgerond 5miljoen km2. gemeten met een gouden, dus vrijwel uitzettingsvrije meetlat.
Over een hoogte van 2 220 000 m : 20 meter zouden 111 000 levels kunnen ontstaan. Dit x 12% van 5miljoen km2 = 66,6miljard km2.
Daarvan slechts 15% toewijzen voor menselijk verblijf, in de "vele woningen des Vaders" geeft nog een areaal van 10miljard km2, d.i. 20 keer zo veel als heel het oppervlak van de nieuwe aarde, bij gelijke grootte als nu.
Jullie mogen zeggen hoeveel mensen die nieuwe hemel dan ruim kan bergen, als de nieuwe aarde zonder zee, zonder ijspolen, zonder woestijnen, met een overal ongeveer gelijk subtropisch paradijselijk klimaat, al ruim 100miljard mensen kan bergen, in een dichtheid van nog niet de helft zoals die nu bij ons is.

Toch blijf ik vrezen dat alleen mensen welke hier tot reeds zo ongeveer het geestelijk niveau van Bruid opklimmen, dus geheiligd worden, door de Bruidegom met de opname zullen worden opgenomen en Thuis gebracht in de hemel, met dat benodigde nieuwe hemelse opstandingslichaam, waarvan ik verder nergens meer lees dat zielen dat zullen krijgen. Ook de schare van zielen die niemand tellen kan (Op.7) krijgt niet zo'n lichaam. Wel krijgen die mooie, schone, witte gewaden, en worden ze bij de eerste opstanding in Op.20 reeds weer levend en mogen op aarde met de Heere Jezus mee regeren in het Vrederijk.

De opname wordt partieel, zei iemand, en ik vrees dat hij het scherp ziet. En voor mij is de opname van de gemeente van Christus ook het einde van dit tijdperk van geloven, want de Bijbelse waarheid is dan zichtbaar geworden. Daarom zal ook de hoeveelheid martelaren daarna uit de grote verdrukking, niet te tellen zijn, omdat de meeste Christenen niet gereed zullen zijn voor de opname met metamorfose. In mijn orthodoxe gereformeerde kerk wordt dat slechts 'vergeestelijkt' of zoiets. En dan blijft er niks van over, zoals we weten. Daarom: Wake Up!
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

ben db bd schreef: 04 mar 2019, 17:02 stel hè, stel nou dat het de Allerhoogste Almachtige God van hemel en aarde wél gelukt zou kunnen zijn om Zijn Woorden aan de mensheid door te geven, omdat Hij Zelf mogelijk bestaat en wellicht ook nog een zekere grip op de hele zaak zou kunnen hebben, als die zaak tenminste ook echt zou bestaan.
Volgens mij heeft God daar o.a. met Neale Donald Walsch gesprekken over gevoerd.
Walsch is een nog levende Amerikaan die alle gesprekken met God heeft verwerkt in een lange reeks boeken.

De God in die boeken komt betrouwbaar en consistent op mij (en niet alleen op mij) over.

Over de hemel is ook een boek geschreven: Home with God in a life that never ends. (nederlandse titel Thuis bij God, 2e hands of in de bieb verkrijgbaar).

Zelfs als je niet gelooft dat God aan het woord is, zijn de gegeven inzichten bijzonder interessant.

Maar waarom zou God niet tot de mensen spreken in onze huidige tijd?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door callista »

Ik ben van mening dat het zg. spreken met God eigenlijk alleen een spreken met zichzelf is...
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

callista schreef: 04 mar 2019, 21:38 Ik ben van mening dat het zg. spreken met God eigenlijk alleen een spreken met zichzelf is...
Ja dat is mogelijk. Het gaat om de inhoud, om de inzichten die gedeeld worden. Daarmee is het niet belangrijk of God werkelijk meedoet.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20467
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Messenger schreef: 04 mar 2019, 22:04
callista schreef: 04 mar 2019, 21:38 Ik ben van mening dat het zg. spreken met God eigenlijk alleen een spreken met zichzelf is...
Ja dat is mogelijk. Het gaat om de inhoud, om de inzichten die gedeeld worden. Daarmee is het niet belangrijk of God werkelijk meedoet.
Zelf denk ik dat deze visie onder de modernen meer en meer toeneemt. Het gaat primair om de idee, niet of God en idee samenvallen. De idee kan prima bestaan zonder God of een Andere Werkelijkheid als de initiator er bij te betrekken.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Piebe Paulusma »

Het is voor een volgeling van Christus niet betamelijk om te speculeren wie naar de hemel gaat en wie niet.

'Zeg niet in uw hart: Wie zal in den hemel opklimmen? Hetzelve is Christus van boven afbrengen.' (Rom 10,6)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door ben db bd »

Het is voor een volgeling van Christus niet betamelijk om te speculeren wie naar de hemel gaat en wie niet.
'Zeg niet in uw hart: Wie zal in den hemel opklimmen? Hetzelve is Christus van boven afbrengen.' (Rom 10,6)
Oei, wat vind ik dat een gevaarlijke uitspraak onder dit topic. Het hoeft niet onwaar te zijn, maar klinkt voor mij wel belemmerend voor een eerlijk Bijbelse discussie over de mogelijkheden welke de Heere aan ons voorstelt. Het gaat er hier allerminst om, namen te willen noemen, maar wel mogelijkheden te schetsen. De Bijbel doet dat 1000voudig, vind ik.
Mij boeit daarin hoe gastvrij kan een hemel van >10miljard km3 zijn, menselijk (dat was ook de maat, weten we nog?) gesproken?
Dat doen we ook binnen mijn vak met bijvoorbeeld jaren leegstaande kantoorpanden. Hoeveel appartementen kan je daarin kwijt?

Persoonlijk kom ik dan duizelend tot de conclusie dat de mogelijkheden binnen het Nieuwe Jeruzalem schier oneindig zijn.
Daarin herken ik onze grote Schepper van hemel en aarde dan weer zoveel uitbundiger dan ik eigenlijk dacht.
Zonde als we dat kapot zouden 'vergeestelijken' hè?
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Piebe Paulusma »

Ik ben dol op gevaarlijke uitspraken, want indommelen kunnen we altijd nog. (Was dat echt het formaat van de hemel? Daar is wel wat ruimte dan!)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
sjako
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 feb 2019, 22:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door sjako »

Wim Nusselder schreef: 28 feb 2019, 15:45
Wim Nusselder schreef: 28 feb 2019, 11:17De vraag: hoe ga je met elkaar in gesprek over geloof als je een verschillende basis hebt voor je geloof?
Als je mogelijk zelfs een heel andere betekenis en invulling geeft aan 'geloof'.
De een denkt bij geloof vooral aan geloofsbeleving en geloofspraktijk (ik).
De ander denkt bij geloof vooral aan geloofsinhoud (jij).
Hoe kijk jij daar tegenaan als moderator?
Als moderator..., niet als JG...
Wim Nusselder schreef: 28 feb 2019, 14:12Hoe ga je met elkaar in gesprek (en blijf je constructief in gesprek) als de nadruk komt te liggen op de verschillen.
Als de enige gelovige constant een Bijbel paraat heeft en constant met citaten strooit (en geen nadruk legt op die ervaringen van goddelijke leiding), terwijl de andere gelovige oecumene vooral zoekt in het zoeken naar gezamenlijke goddelijke leiding?
Hoe ga je daar als moderator mee om?
sjako schreef: 28 feb 2019, 14:30Moeilijke vraag hoor. Op Credible doen we niks op eigen houtje. We overleggen eerst. Gaat een persoon steeds inhakken (en dat bedoel ik op een negatieve manier) op een religieuze beweging of erger nog op een individueel persoon, dan zal er ingegrepen worden. Een persoon moet het heel bont maken wil er ingegrepen worden. Er kan veel gezegd worden.
Kortom: iedereen mag het zelf uitzoeken totdat ze over een grens gaan.
Zou het niet goed zijn om als moderator (of als moderatoren) een visie te hebben over hoe je constructief geloofsgesprek actief kunt bevorderen?
sjako schreef: 28 feb 2019, 14:30Ik heb net wat gelezen over de achtergronden van Quakers en ik begrijp jou nu wat beter. Jij concentreert je niet zo op wat er geschreven staat maar zoekt het meer in je innerlijke, wat jullie het innerlijke licht noemen. Quakers zijn ook niet perse Christelijk als ik het goed begrijp. Jullie zoeken vrede en zijn pacifistisch. JG zullen ook nooit de wapenen opnemen of zich met politiek bemoeien. Daar zie ik wel overeenkomsten. Wij verschillen dan weer wel met het inhoud geven van ons geloof. We zijn nogal doeners.
Geen wapens opnemen is een overeenkomst; niet met politiek bemoeien niet; vrede zoeken is politiek!
In welke zin doeners?
Quakerisme zou je kunnen omschrijven als 'praktisch mysticisme': ook wij beschouwen ons als doeners, door te werken aan vrede, gerechtigheid en duurzaamheid, en dus oecumene, ook over de grenzen van het christendom heen, inderdaad.
In plaats van over Innerlijk Licht hebben sommige Quakers het liever over Inwaarts Licht, maar aan dat theologische verschil van inzicht maken we zelden veel woorden vuil.
Als je vrede zoekt door het goede te doen niet lijkt me. Oecumene lijkt me geen goed idee. Je geloofservaring verwaterd dan in de algemeenheid. Toenadering zoeken en met elkaar in gesprek blijven is natuurlijk wel goed. We zijn doeners door ons geloof in de praktijk te brengen. We gaan naar de mensen toe.
peda
Berichten: 20467
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Hallo Sjako,

Wanneer je de geloofsIdentiteit de hoogste prioriteit geeft, waarom dan nog een gesprek voeren met anders-denkenden. Die hebben toch van den beginne een verkeerd inzicht. De doelstelling van het gesprek is dan m.i. om de ander van zijn dwaalweg te halen, middels de bekering tot de Jg opvatting en niet het verruimen van het eigen weten. Waarom zou je het eigen weten verruimen met dwaalleer. Omdat bij mij het begrip dwaalleer niet in het woordenboek staat, doe ik in een gesprek aan verruiming van weten. Dat lukt ook omdat ik geen enkele behoefte heb om anderen van mijn visie te overtuigen. Mijn visie is in mijn optiek ook niet meer als eentje tussen vele anderen van gelijke rang.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Wim Nusselder »

Wim Nusselder schreef: 28 feb 2019, 15:45vrede zoeken is politiek!
sjako schreef: 07 mar 2019, 12:47Als je vrede zoekt door het goede te doen niet lijkt me.
Vrede gaat over inrichting en functioneren van (uiteindelijk) de (wereld)samenleving als geheel.
Politiek = vormgeven aan een samenleving als geheel
Je afzijdig houden van 'de politiek' is ook een politieke keuze.
Om het kwaad te laten overwinnen is slechts nodig dat goede mensen zich afzijdig houden...
sjako schreef: 07 mar 2019, 12:47Oecumene lijkt me geen goed idee. Je geloofservaring verwaterd dan in de algemeenheid.
In God's huis zijn vele kamers en die oecumene is prima in te richten op een manier die ieders geloofservaring in zijn recht laat.
Wat Quaker-zijn voor me betekent is me juist duidelijker geworden door gesprek met niet-Quakers dan door onderlinge navelstaarderij, waardoor je elkaar alleen maar onbewust bevestigt in wat je al vindt.
sjako schreef: 07 mar 2019, 12:47Toenadering zoeken en met elkaar in gesprek blijven is natuurlijk wel goed.
'In gesprek' ook als in 'open staan voor de geloofservaring, geloofspraktijk en geloofsinhoud van anderen'?
Als Jehovah's Getuigen als organisatie daartoe bereid zijn: graag!
Daar begint voor mij oecumene als gevolg geven aan Jezus' 'hogepriesterlijk' gebed om eenheid.
sjako schreef: 07 mar 2019, 12:47We zijn doeners door ons geloof in de praktijk te brengen. We gaan naar de mensen toe.
Is dat niet een beetje een beperkt deel van je geloof wat je op die manier in praktijk brengt?
Door je afzijdig te houden van politiek breng je je geloof maatschappelijk gezien juist niet in praktijk.
Vanuit het Oude Testament gezien heeft het geloof grote maatschappelijke consequenties!
Met name gerechtigheid doen is daar heel belangrijk.
Wat vinden JGen van ongelijkheid van inkomens, vermogens en macht?
En wat doen jullie daar aan?
sjako
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 feb 2019, 22:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door sjako »

Wim Nusselder schreef: 07 mar 2019, 14:08
Wim Nusselder schreef: 28 feb 2019, 15:45vrede zoeken is politiek!
sjako schreef: 07 mar 2019, 12:47Als je vrede zoekt door het goede te doen niet lijkt me.
Vrede gaat over inrichting en functioneren van (uiteindelijk) de (wereld)samenleving als geheel.
Politiek = vormgeven aan een samenleving als geheel
Je afzijdig houden van 'de politiek' is ook een politieke keuze.
Om het kwaad te laten overwinnen is slechts nodig dat goede mensen zich afzijdig houden...
sjako schreef: 07 mar 2019, 12:47Oecumene lijkt me geen goed idee. Je geloofservaring verwaterd dan in de algemeenheid.
In God's huis zijn vele kamers en die oecumene is prima in te richten op een manier die ieders geloofservaring in zijn recht laat.
Wat Quaker-zijn voor me betekent is me juist duidelijker geworden door gesprek met niet-Quakers dan door onderlinge navelstaarderij, waardoor je elkaar alleen maar onbewust bevestigt in wat je al vindt.
sjako schreef: 07 mar 2019, 12:47Toenadering zoeken en met elkaar in gesprek blijven is natuurlijk wel goed.
'In gesprek' ook als in 'open staan voor de geloofservaring, geloofspraktijk en geloofsinhoud van anderen'?
Als Jehovah's Getuigen als organisatie daartoe bereid zijn: graag!
Daar begint voor mij oecumene als gevolg geven aan Jezus' 'hogepriesterlijk' gebed om eenheid.
sjako schreef: 07 mar 2019, 12:47We zijn doeners door ons geloof in de praktijk te brengen. We gaan naar de mensen toe.
Is dat niet een beetje een beperkt deel van je geloof wat je op die manier in praktijk brengt?
Door je afzijdig te houden van politiek breng je je geloof maatschappelijk gezien juist niet in praktijk.
Vanuit het Oude Testament gezien heeft het geloof grote maatschappelijke consequenties!
Met name gerechtigheid doen is daar heel belangrijk.
Wat vinden JGen van ongelijkheid van inkomens, vermogens en macht?
En wat doen jullie daar aan?
We zoeken vrede niet in de politiek. De politiek zal nooit echte vrede kunnen brengen. Enkel Gods Koninkrijk kan duurzame vrede geven. Dat Rijk zien we als een toekomstig echt Rijk, met als Koning, Jezus Christus. Als Christenen geloven wij dat we geen deel van de wereld moeten zijn, dus ook geen politiek.

Echte oecumene kan volgens mij niet. Daarvoor verschillen de verschillende denominaties te veel van elkaar. Wel de dialoog zoeken.

Dialoog zoeken wil niet zeggen dat je het er mee eens hoeft te zijn. JG zullen nooit oecumenisch worden. Wij geloven dat het herstel pas gaat plaatsvinden in het 1000-jarig Rijk. Daarin zullen de Christenen optrekken naar de berg van Jehovah (Jesaja 2:2-4) Daar zal iedereen hetzelfde geloven en onderwezen zijn door Jehovah zelf.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door callista »

Echt iets om naar uit te zien.... 8-)
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Storm »

@sjakko,

Waarom spreek je steeds van we en niet ik.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Wim Nusselder »

sjako schreef: 07 mar 2019, 15:10JG zullen nooit oecumenisch worden. Wij geloven dat het herstel pas gaat plaatsvinden in het 1000-jarig Rijk. Daarin zullen de Christenen optrekken naar de berg van Jehovah (Jesaja 2:2-4) Daar zal iedereen hetzelfde geloven en onderwezen zijn door Jehovah zelf.
Allemaal dezelfde geloofsinhoud??
Wat saai!
Zullen we verder geloofsgesprek dan maar uitstellen tot die tijd (zo rond Sint Juttemis)?!?

Dat Rijk komt er niet als wij (dat wil zeggen God via ons) het niet vormgeven in deze wereld!
peda
Berichten: 20467
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Storm schreef: 07 mar 2019, 15:19 @sjakko,

Waarom spreek je steeds van we en niet ik.
De gemeenschap de "" Borg "' zoals beschreven in de serie Startrek
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Wim Nusselder schreef: 07 mar 2019, 15:45 Zullen we verder geloofsgesprek dan maar uitstellen tot die tijd (zo rond Sint Juttemis)?!?
:lol: Nou ehhh....als dát zou kunnen.... Speciaal voor Jehova's Getuigen (sorry Sjako, vat het alsjeblieft niet persoonlijk op) en ook een beetje voor zeurderige energieleveranciers (ik ben in de regel trouw aan mijn providers) heb ik een sticker naast de deurbel geplakt. Dit omdat JG vervelend reageren, verbolgen en denigrerend, als ik hen aan de deur vertel dat ik geen interesse heb of dat ik reeds behouden ben. Ze laten me maar niet met rust, betonen zich Oost-, West-, Noord- én Zuid-Indisch doof. Dus dan maar met een sticker. http://farm8.staticflickr.com/7825/3343 ... 163e_b.jpg
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Vertrokken user 5 »

sjako schreef: 07 mar 2019, 15:10 . Wij geloven dat het herstel pas gaat plaatsvinden in het 1000-jarig Rijk. Daarin zullen de Christenen optrekken naar de berg van Jehovah (Jesaja 2:2-4) Daar zal iedereen hetzelfde geloven en onderwezen zijn door Jehovah zelf.
Dat geloven de Israëlische Joden ook. Alleen de poppetjes zijn bij hen anders ingevuld.
peda
Berichten: 20467
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

sjako schreef: 07 mar 2019, 15:10

Echte oecumene kan volgens mij niet. Daarvoor verschillen de verschillende denominaties te veel van elkaar. Wel de dialoog zoeken.

Dominant blijft de geloofsidentiteit. Geen interesse in verandering van structuren/verhoudingen in de niet door God geregeerde theocratische wereld. Ik zie het als schijndialoog. De bedoeling is bekering, de interesse in dwaalleren is nul komma fluit. :!:
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 07 mar 2019, 16:48 Ik zie het als schijndialoog.
Ja ik ook. Bovendien komen ze getweeën aan de deur terwijl jij alleen bent. Dus als er een van de twee oren heeft naar jouw argumenten wordt die snel bewerkt door de tweede en vice versa.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Wim Nusselder »

peda schreef: 07 mar 2019, 16:48Ik zie het als schijndialoog.
Piebe Paulusma schreef: 07 mar 2019, 22:58Ja ik ook. Bovendien komen ze getweeën aan de deur terwijl jij alleen bent. Dus als er een van de twee oren heeft naar jouw argumenten wordt die snel bewerkt door de tweede en vice versa.
Kunnen jullie je daar wat bij voorstellen, Alpha en sjako?
In hoeverre geldt dat ook op een internetforum als dit?
peda
Berichten: 20467
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Wim Nusselder schreef: 08 mar 2019, 07:58
peda schreef: 07 mar 2019, 16:48Ik zie het als schijndialoog.
Piebe Paulusma schreef: 07 mar 2019, 22:58Ja ik ook. Bovendien komen ze getweeën aan de deur terwijl jij alleen bent. Dus als er een van de twee oren heeft naar jouw argumenten wordt die snel bewerkt door de tweede en vice versa.
Kunnen jullie je daar wat bij voorstellen, Alpha en sjako?
In hoeverre geldt dat ook op een internetforum als dit?
Hallo Wim,

Ik volg de inbreng van Sjako op credible. Daar gaan de thema's nagenoeg uitsluitend over wat zegt de voor de meeste deelnemers gezaghebbende bijbel., wat is de juiste interpretatie. In die discussies brengt Sjako regelmatig zijn inbreng, zijn geloofsidentiteit. Op dit forum staat praten over de juiste bijbel uitleg helemaal niet centraal en heeft de bijbel bij de meerderheid van de deelnemers geen ultiem gezag. Ik vermoed dan ook dat Sjako hier weinig zal optreden, ook al omdat de menselijke inzet om in deze niet door God geregisseerde wereld tot verbeteringen te komen, bij hem weinig aandacht heeft. Jouw opvattingen over het ""doen"' in de wereld sporen nauwelijks met het ""doen"' zoals Sjako het ziet. Alpha kan goed zijn woordje doen, maar krijgt in de regel maar weinig ( bijbelse ) respons. Ondersteuning door Sjako zal daar naar mijn opvatting niet veel verandering in brengen. Maar Sjako kan het beste zelf reageren, misschien begrijp ik dan de ( discussie ) drijfveren van de Jg ook beter.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Zolderworm »

sjako schreef: 07 mar 2019, 15:10
Wim Nusselder schreef: 07 mar 2019, 14:08
Wim Nusselder schreef: 28 feb 2019, 15:45vrede zoeken is politiek!
sjako schreef: 07 mar 2019, 12:47Als je vrede zoekt door het goede te doen niet lijkt me.
Vrede gaat over inrichting en functioneren van (uiteindelijk) de (wereld)samenleving als geheel.
Politiek = vormgeven aan een samenleving als geheel
Je afzijdig houden van 'de politiek' is ook een politieke keuze.
Om het kwaad te laten overwinnen is slechts nodig dat goede mensen zich afzijdig houden...
sjako schreef: 07 mar 2019, 12:47Oecumene lijkt me geen goed idee. Je geloofservaring verwaterd dan in de algemeenheid.
In God's huis zijn vele kamers en die oecumene is prima in te richten op een manier die ieders geloofservaring in zijn recht laat.
Wat Quaker-zijn voor me betekent is me juist duidelijker geworden door gesprek met niet-Quakers dan door onderlinge navelstaarderij, waardoor je elkaar alleen maar onbewust bevestigt in wat je al vindt.
sjako schreef: 07 mar 2019, 12:47Toenadering zoeken en met elkaar in gesprek blijven is natuurlijk wel goed.
'In gesprek' ook als in 'open staan voor de geloofservaring, geloofspraktijk en geloofsinhoud van anderen'?
Als Jehovah's Getuigen als organisatie daartoe bereid zijn: graag!
Daar begint voor mij oecumene als gevolg geven aan Jezus' 'hogepriesterlijk' gebed om eenheid.
sjako schreef: 07 mar 2019, 12:47We zijn doeners door ons geloof in de praktijk te brengen. We gaan naar de mensen toe.
Is dat niet een beetje een beperkt deel van je geloof wat je op die manier in praktijk brengt?
Door je afzijdig te houden van politiek breng je je geloof maatschappelijk gezien juist niet in praktijk.
Vanuit het Oude Testament gezien heeft het geloof grote maatschappelijke consequenties!
Met name gerechtigheid doen is daar heel belangrijk.
Wat vinden JGen van ongelijkheid van inkomens, vermogens en macht?
En wat doen jullie daar aan?
We zoeken vrede niet in de politiek. De politiek zal nooit echte vrede kunnen brengen. Enkel Gods Koninkrijk kan duurzame vrede geven. Dat Rijk zien we als een toekomstig echt Rijk, met als Koning, Jezus Christus. Als Christenen geloven wij dat we geen deel van de wereld moeten zijn, dus ook geen politiek.

Echte oecumene kan volgens mij niet. Daarvoor verschillen de verschillende denominaties te veel van elkaar. Wel de dialoog zoeken.

Dialoog zoeken wil niet zeggen dat je het er mee eens hoeft te zijn. JG zullen nooit oecumenisch worden. Wij geloven dat het herstel pas gaat plaatsvinden in het 1000-jarig Rijk. Daarin zullen de Christenen optrekken naar de berg van Jehovah (Jesaja 2:2-4) Daar zal iedereen hetzelfde geloven en onderwezen zijn door Jehovah zelf.
Zolang je zo vasthoudt aan de waarheid van je eigen geloof (althans die indruk heb ik) zal ook een dialoog moeilijk worden.
Only dead fish go with the flow
Galenus
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 jul 2017, 07:09
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Galenus »

Alpha schreef: 17 nov 2018, 21:57 .......In zijn wijsheid heeft hij gewone mensen zijn woord laten optekenen.
Is dat zo?
Wie zegt dat?
Toch ook weer een gewoon mens?
Als de bijbel echt betrouwbaar moest zijn en de inhoud de christelijke religie moest weergeven dan geef je het schrijven van zo'n boek als eeen God zijnde toch niet uit handen? En zeker niet als al snel blijkt dat meer dan de helft op verschillende manieren kan worden uitgelegd. Een echt bestaande God had dat voorkomen en de pen zelf ter hand genomen. Ik ben er van overtuigd dat wanneer de God uit de bijbel echt bestaat Hij nu wel bij zichzelf zal denken dat het toch wel een klunnelig boek is geworden, Tientallen christelijke stromingen alleen al in Nederland en allemaal op bijbelteksten gebaseerd. Met een inspirerende Geest kan ik ook al helemaal niets, dan hadden er niet zoveel tegenstrijdigheden in de bijbel gestaan. Het is gewoon van de zotte dat een God eerst zijn schepselen uit het paradijs wegjaagt en hen vervolgens een goddelijk boek laat schrijven. Ik zou voor die eer bedankt hebben of eerst de paradijspoort weer open, ik noem maar wat.
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Yolanda_dB »

Ik kan toch niet laten een paar kanttekeningen te plaatsen.
Galenus schreef: Als de bijbel echt betrouwbaar moest zijn en de inhoud de christelijke religie moest weergeven dan geef je het schrijven van zo'n boek als eeen God zijnde toch niet uit handen?
Hoezo "uit handen gegeven"?
Op zoveel plaatsen lezen we dat God OF zelf schreef (de stenen tafelen) of dicteerde.
Mozes, de profeten, het onderwijs aan Paulus : allemaal dictaat.
Galenus schreef: En zeker niet als al snel blijkt dat meer dan de helft op verschillende manieren kan worden uitgelegd.
"meer dan de helft": een giga overdrijving.
Galenus schreef: Ik ben er van overtuigd dat wanneer de God uit de bijbel echt bestaat Hij nu wel bij zichzelf zal denken dat het toch wel een klunnelig boek is geworden,
Ik ben ervan overtuigd dat God zich verbaast over de domheid van mensen.
Want inderdaad: niet alle Bijbelteksten zijn eenvoudig, maar het grootste deel toch wel.
Galenus schreef:Tientallen christelijke stromingen alleen al in Nederland en allemaal op bijbelteksten gebaseerd. Met een inspirerende Geest kan ik ook al helemaal niets, ...
Dit is inderdaad een punt dat "christelijke stromingen" zich aan moeten trekken.
Maar daartegen: de ku klux clan "noemt" zichzelf ook "christelijk".
Er is verschil tussen "jezelf christelijk noemen" en "daadwerkelijk christelijk zijn".
Galenus schreef:dan hadden er niet zoveel tegenstrijdigheden in de bijbel gestaan.
Opnieuw giga overdrijven.
Er staan niet echt veel tegenstrijdigheden in de Bijbel,
en dan is het nog maar de vraag of die tegenstrijdigheden de Bijbel meer of minder geloofwaardig maken.
Dat zegt vaak meer over de intenties van de lezer ...
Galenus schreef:Het is gewoon van de zotte dat een God eerst zijn schepselen uit het paradijs wegjaagt en hen vervolgens een goddelijk boek laat schrijven. Ik zou voor die eer bedankt hebben of eerst de paradijspoort weer open, ik noem maar wat.
Zo zie je maar dat een God toch iets anders in elkaar zit dan een gewoon mens kan bevatten.