Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

Anja schreef: 09 mei 2019, 11:04 Daarom staat er ook dat er op aarde niets nieuws onder de zon is. Het gaat eeuwig door met oorlogen en narigheid. Alleen het decor verandert een klein beetje, maar niet meer dan dat.
In het verleden is er voor het jodendom wel een hoop veranderd, maar aangezien dat mijlenver van onze bedden is verwijderd hebben wij daar weinig oog voor. Specifiek, de afschaffing van het levitische priesterambt was een grote klap voor het jodendom. Zij waren immers de aangewezenen om te offeren voor de zonden van het joodse volk.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Piebe Paulusma schreef: 09 mei 2019, 11:24
Anja schreef: 09 mei 2019, 11:04 Daarom staat er ook dat er op aarde niets nieuws onder de zon is. Het gaat eeuwig door met oorlogen en narigheid. Alleen het decor verandert een klein beetje, maar niet meer dan dat.
In het verleden is er voor het jodendom wel een hoop veranderd, maar aangezien dat mijlenver van onze bedden is verwijderd hebben wij daar weinig oog voor. Specifiek, de afschaffing van het levitische priesterambt was een grote klap voor het jodendom. Zij waren immers de aangewezenen om te offeren voor de zonden van het joodse volk.
Dat klopt hoor Piebe. Maar de mensheid als geheel blijft net zo slecht als toen. En de wereld blijft net zo ziek als ie is. Men zal bijvoorbeeld nooit ziekte de wereld uit kunnen helpen. Als ze een remedie hebben voor het een, breekt er een andere ziekte uit. En met een beetje pech worden bacteriën resistent. Als die pestbacterie die nu een hele provincie in Mongolië quarantaine heeft gezet, resistent wordt voor het antibioticum dat het kan doden (als je er tenminste binnen enkele uren bij bent), zitten we zo weer in de Middeleeuwen. Dan kunnen ze nog zoveel kernbommen hebben, tegen zoiets bestaat dan geen wapen.

Zoals jij ook al zei, Mozes helpt daar geen moedertjelief aan.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 09 mei 2019, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Storm »

Ik dacht altijd dat er een Hemel is, maar ik ben daar niet zo zeker meer van. Dus dan denk ik dat wanneer ik begraven ben (want dat is mijn wens) dat ik zal verteren. Dan moeten zij die van mij houden het doen met herinneringen.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

Anja schreef: 09 mei 2019, 11:38
Piebe Paulusma schreef: 09 mei 2019, 11:24
Anja schreef: 09 mei 2019, 11:04 Daarom staat er ook dat er op aarde niets nieuws onder de zon is. Het gaat eeuwig door met oorlogen en narigheid. Alleen het decor verandert een klein beetje, maar niet meer dan dat.
In het verleden is er voor het jodendom wel een hoop veranderd, maar aangezien dat mijlenver van onze bedden is verwijderd hebben wij daar weinig oog voor. Specifiek, de afschaffing van het levitische priesterambt was een grote klap voor het jodendom. Zij waren immers de aangewezenen om te offeren voor de zonden van het joodse volk.
Dat klopt hoor Piebe. Maar de mensheid als geheel blijft net zo slecht als toen. En de wereld blijft net zo ziek als ie is. Men zal bijvoorbeeld nooit ziekte de wereld uit kunnen helpen. Als ze een remedie hebben voor het een, breekt er een andere ziekte uit. En met een beetje pech worden bacteriën resistent. Als die pestbacterie die nu een hele provincie in Mongolië quarantaine heeft gezet, resistent wordt voor het antibioticum dat het kan doden (als je er tenminste binnen enkele uren bij bent), zitten we zo weer in de Middeleeuwen. Dan kunnen ze nog zoveel kernbommen hebben, tegen zoiets bestaat dan geen wapen.

Zoals jij ook al zei, Mozes helpt daar geen moedertjelief aan.
De gelovige weet zich vrij op de Heilige Berg de fier uitsteekt in deze boze wereld, maar velen hebben hem niet gezien noch gekend.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

Storm schreef: 09 mei 2019, 11:39 Ik dacht altijd dat er een Hemel is, maar ik ben daar niet zo zeker meer van. Dus dan denk ik dat wanneer ik begraven ben (want dat is mijn wens) dat ik zal verteren. Dan moeten zij die van mij houden het doen met herinneringen.
Maar lieve Storm, zeg jij nou dat je niet meer gelooft in leven na de dood? Indien er geen eeuwig leven is, dan is Christus voor niks gekruisigd en kunnen we beter gaan zitten en eten, want morgen zijn we de pineut!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Storm »

Lieve Piebe,
Al heel lang ben ik een twijfelaar en was mijn geloof heel aards. Hemel /Hel ik was er niet zo mee bezig. Toen gaf ik de Hel een schop, maar als je de Hel een schop geeft is er dan wel een Hemel?
Laatst gewijzigd door Storm op 09 mei 2019, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Zolderworm »

Piebe Paulusma schreef: 09 mei 2019, 11:42
Storm schreef: 09 mei 2019, 11:39 Ik dacht altijd dat er een Hemel is, maar ik ben daar niet zo zeker meer van. Dus dan denk ik dat wanneer ik begraven ben (want dat is mijn wens) dat ik zal verteren. Dan moeten zij die van mij houden het doen met herinneringen.
Maar lieve Storm, zeg jij nou dat je niet meer gelooft in leven na de dood? Indien er geen eeuwig leven is, dan is Christus voor niks gekruisigd en kunnen we beter gaan zitten en eten, want morgen zijn we de pineut!
Nou en? Betekent dat dat er wel eeuwig leven moet zijn?
Only dead fish go with the flow
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Storm schreef: 09 mei 2019, 11:45 Lieve Piebe,
Al heel lang ben ik een twijfelaar en was mijn geloof heel aards. Hemel /Hel ik was er niet zo mee bezig. Toen gaf ik de Hel een schop, maar als je de Hel een schop geeft is er dan wel een Hemel?
Lieve schat, natuurlijk is er dan hemel. Jij hebt toch Jezus in je hart. :kiss1:
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Storm »

Als er geen Hemel is denk ik niet dat er iets van mij doorleeft en eigenlijk vind ik dat ook niet belangrijk. Jezus is voor mij belangrijk voor het aardse leven. Maar ik besef dat ik wel alle houvast en uitspraken van Hem aan de kant gooi en dat kan ik niet en wil ik niet. Het is voor mij een groot mysterie.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door peda »

Storm schreef: 09 mei 2019, 11:39 Ik dacht altijd dat er een Hemel is, maar ik ben daar niet zo zeker meer van. Dus dan denk ik dat wanneer ik begraven ben (want dat is mijn wens) dat ik zal verteren. Dan moeten zij die van mij houden het doen met herinneringen.
Je staat met deze gedachte in de geloofskring zeker niet alleen. Hendrikse, de Gebr. ter Linden en vele anderen, hebben hun zekerheid ook verlaten. Voor mij is het tijdelijke voortleven in gedachten van mensen die mij kennen ook een realistische optie. Tijdelijk omdat ik mij niet bezighoud met mijn voorvaderen die ik ook niet ken. Anonieme personen, hoewel ik hun genenmateriaal voortdurend meedraag.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Zolderworm »

Storm schreef: 09 mei 2019, 11:48 Als er geen Hemel is denk ik niet dat er iets van mij doorleeft en eigenlijk vind ik dat ook niet belangrijk. Jezus is voor mij belangrijk voor het aardse leven. Maar ik besef dat ik wel alle houvast en uitspraken van Hem aan de kant gooi en dat kan ik niet en wil ik niet. Het is voor mij een groot mysterie.
Je denkt precies zoals mijn moeder deed. Goede herinneringen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Storm »

Anja schreef: 09 mei 2019, 11:47
Storm schreef: 09 mei 2019, 11:45 Lieve Piebe,
Al heel lang ben ik een twijfelaar en was mijn geloof heel aards. Hemel /Hel ik was er niet zo mee bezig. Toen gaf ik de Hel een schop, maar als je de Hel een schop geeft is er dan wel een Hemel?
Lieve schat, natuurlijk is er dan hemel. Jij hebt toch Jezus in je hart. :kiss1:
Lief bedoelt;
Ja Jezus is voor mij belangrijk, maar misschien komt het omdat ik rationeel er niet "bij'' kan. Een beetje zo als Martine deze week ergen aangaf; "het niet zeker weten maar hopen".
Ik ben hierover nooit zo open geweest op ~Geloofsgesprek~ meer op Freethinker maar ook ik moet het roer omgooien.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Zolderworm »

Storm schreef: 09 mei 2019, 11:58
Anja schreef: 09 mei 2019, 11:47
Storm schreef: 09 mei 2019, 11:45 Lieve Piebe,
Al heel lang ben ik een twijfelaar en was mijn geloof heel aards. Hemel /Hel ik was er niet zo mee bezig. Toen gaf ik de Hel een schop, maar als je de Hel een schop geeft is er dan wel een Hemel?
Lieve schat, natuurlijk is er dan hemel. Jij hebt toch Jezus in je hart. :kiss1:
Lief bedoelt;
Ja Jezus is voor mij belangrijk, maar misschien komt het omdat ik rationeel er niet "bij'' kan. Een beetje zo als Martine deze week ergens aangaf; "het niet zeker weten maar hopen".
Ik ben hierover nooit zo open geweest op ~Geloofsgesprek~ meer op Freethinker maar ook ik moet het roer omgooien.
Dat is hoe feitelijk iedereen erin staat. Alleen maken sommigen zichzelf wijs dat ze het wel weten.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Mart »

Zolderworm schreef: 09 mei 2019, 12:01Dat is hoe feitelijk iedereen erin staat. Alleen maken sommigen zichzelf wijs dat ze het wel weten.
Correct. En het is eveneens mogelijk van het ene weten naar het andere te hoppen. Zegt m.i. meer over de persoon dan over de waarheid. Het vergt veel moed om eerlijk zaken uit te zoeken en gedachtengoed opzij te schuiven waarin jaren lang is geïnvesteerd. Geloof is aangenaam gezelschap, maar een slechte gids.
Laatst gewijzigd door Mart op 09 mei 2019, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Storm »

peda schreef: 09 mei 2019, 11:50
Storm schreef: 09 mei 2019, 11:39 Ik dacht altijd dat er een Hemel is, maar ik ben daar niet zo zeker meer van. Dus dan denk ik dat wanneer ik begraven ben (want dat is mijn wens) dat ik zal verteren. Dan moeten zij die van mij houden het doen met herinneringen.
Je staat met deze gedachte in de geloofskring zeker niet alleen. Hendrikse, de Gebr. ter Linden en vele anderen, hebben hun zekerheid ook verlaten. Voor mij is het tijdelijke voortleven in gedachten van mensen die mij kennen ook een realistische optie. Tijdelijk omdat ik mij niet bezighoud met mijn voorvaderen die ik ook niet ken. Anonieme personen, hoewel ik hun genenmateriaal voortdurend meedraag.
@Peda,
Toen ik zo'n twintig jaar geleden de boeken van Kuitert las begreep ik hem heel goed. Maar ik dacht wel:"als je het zo ervaart dan verlaat je de kerk toch" ? Nu besef ik dat het voor hem moeilijk was en men kon hem niet laf noemen want hij kreeg heel orthodox Nederland over zich heen. De kerk verlaten was voor mij heel makkelijk - had ik tevoren nooit gedacht, s'maandags verlangde ik al naar de zondag - de kerk verlaten was makkelijk maar het geloof verlaten, iets wat zo in je lijf zit vastgeklonken vind ik een zware klus. Het is voor mij geen sinaasappel die je zomaar afpelt. Vaak denk ik, laat maar zo ik ben 65 jaar waar maak ik me toch druk om? Maar steeds komt weer naar boven; "ik moet er wat mee".
Laatst gewijzigd door Storm op 09 mei 2019, 14:19, 2 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Ik ben in één klap van mijn geloof afgestapt na het min of meer onderzoeken van allerlei visies...ook buiten de Bijbel...hoe deze tot stand is gekomen, de geschiedenis etc...
Ik was opeens bekeerd....en weet nu niets.,,alles is mogelijk.....ik maak wel bespiegelingen.
Dat vind ik beter dat iets zeker te weten..dan is het einde verhaal en zul je ook nooit iets nieuws ontdekken omdat je dan niet meer openstaat voor wat er eventueel wel kan zijn...
Dan ben je dichtgemetseld...
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Mart »

Storm schreef: 09 mei 2019, 12:13Vaak denk ik, laat maar zo ik ben 65 jaar waar maak ik me toch druk om? Maar steeds komt weer naar boven; "ik moet er wat mee".
Je hebt vermoedelijk nog minimaal zo'n 40 jaar te gaan, of nog veel meer :). Het zou erg zonde zijn nu al te denken dat je te oud bent voor belangrijke beslissingen in het leven. Overigens, Jezus boeit mij ook; een inspirerende personage. En dat zeg ik als atheist. Ook mensen als Nietzsche en zelfs Dawkins vonden/vinden Jezus bewonderendswaardig -- daar hoef je absoluut geen Christen voor te zijn.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door peda »

Vergeet ook de grote Mahatma Gandhi niet, die enorm door Jezus werd geinspireerd. Niet als Verlosser, wel om zijn levenshouding. Of Gandhi zelve geloofde in vormen van zielsverhuizing, dat weet ik eigenlijk niet. Ik ga het wel opzoeken.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Storm »

Mart schreef: 09 mei 2019, 12:24
Storm schreef: 09 mei 2019, 12:13Vaak denk ik, laat maar zo ik ben 65 jaar waar maak ik me toch druk om? Maar steeds komt weer naar boven; "ik moet er wat mee".
Je hebt vermoedelijk nog minimaal zo'n 40 jaar te gaan, of nog veel meer :). Het zou erg zonde zijn nu al te denken dat je te oud bent voor belangrijke beslissingen in het leven. Overigens, Jezus boeit mij ook; een inspirerende personage. En dat zeg ik als atheist. Ook mensen als Nietzsche en zelfs Dawkins vonden/vinden Jezus bewonderendswaardig -- daar hoef je absoluut geen Christen voor te zijn.
@Mart,
Ik weet het, kan maar zo dat ik 100 j wordt. :shock: Maar bij mij is het toch meer dan "bewonderen'' want ik zie zeker de scherpe kanten van Jezus woorden maar daar kan men mij mee om de oren slaan . Ik ben dan horen doof. :lol:

Soms denk ik- omdat het wel lang duurt dat proces van vertwijfeling- 'Of zou Jezus mij vast houden' dat het daarom zo lang duurt.
Laatst gewijzigd door Storm op 09 mei 2019, 14:21, 2 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Tin »

Storm schreef: 09 mei 2019, 11:39 Ik dacht altijd dat er een Hemel is, maar ik ben daar niet zo zeker meer van. Dus dan denk ik dat wanneer ik begraven ben (want dat is mijn wens) dat ik zal verteren. Dan moeten zij die van mij houden het doen met herinneringen.
Goed om in dit in te brengen :flower1:
Toen dit topic nog in bijbelgesprek stond bracht ik de vraag in "wat is dan het 'je' dat naar de hemel zou gaan.
Daar kreeg ik het antwoord op dat het niet het lichaam was.
Dat ligt voor de hand ;) .
Maar wel de geest,waarbij genoemd werd: ego verstand en identiteit.
Op een volgende post is toen niet meer gereageerd en heb ik het ook laten zitten gezien het feit dat het in bijbelgesprek stond.
Maar nu staat het hier. :)
Want wát zou er dan door gaan, dat nog steeds een relatie met 'mij' (wat we aldoor 'ik' noemen) heeft ???"

En om wat nauwer aan te sluiten bij wat je schrijft:
Dan zou je je ook kunnen afvragen: "Zijn we een herinnering"?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Storm »

Anja schreef: 09 mei 2019, 11:47
Storm schreef: 09 mei 2019, 11:45 Lieve Piebe,
Al heel lang ben ik een twijfelaar en was mijn geloof heel aards. Hemel /Hel ik was er niet zo mee bezig. Toen gaf ik de Hel een schop, maar als je de Hel een schop geeft is er dan wel een Hemel?
Lieve schat, natuurlijk is er dan hemel. Jij hebt toch Jezus in je hart. :kiss1:
@Anja,@Piebe en anderen; hoe "zien" jullie dat voor je. Waar gaan we heen na ons sterven?
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Mart »

callista schreef: 09 mei 2019, 12:18 Ik ben in één klap van mijn geloof afgestapt na het min of meer onderzoeken van allerlei visies...ook buiten de Bijbel...hoe deze tot stand is gekomen, de geschiedenis etc...
Ik was opeens bekeerd....en weet nu niets.,,alles is mogelijk.....ik maak wel bespiegelingen.
Dat vind ik beter dat iets zeker te weten..dan is het einde verhaal en zul je ook nooit iets nieuws ontdekken omdat je dan niet meer openstaat voor wat er eventueel wel kan zijn...
Dan ben je dichtgemetseld...
Ik was eigenlijk al atheist voordat ik het in de gaten had. Had daarvoor eerst nog tegengesparteld en was agnost geworden om niet meteen al het Joodse verleden vaarwel te zeggen, maar het geloof was feitelijk reeds grotendeels weg. Vind het nu vreemd dat ik die ballast jarenlang vrijwillig mee heb gezeuld voor er afscheid van te kunnen nemen. Achteraf was ik nooit zeker, maar hield het mezelf slechts als een zekerheid voor ogen. Toen was ik er aan verknocht; het voelde alsof ik iets had waaraan ik me vast kon houden -- een laatste psychologisch stukje zekere grond waar altijd op terug te vallen viel. Maar op een gegeven moment was het me gewoon duidelijk dat ik geen echte gelovige was en heb ik de stap genomen het reeds aangetaste dogmatische omhulsel achter te laten en vrij het leven binnen te wandelen. Nooit enige spijt van gehad. Maar iedereen is anders.
Laatst gewijzigd door Mart op 09 mei 2019, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door peda »

Zelf ben ik als agnost, een naturalist met een komma. Waar de naturalist de punt zet onder het opmerken "' dat was het "', houd ik de mogelijkheid dat er "' Meer "' is open. Dat eventuele "" Meer "" een concreet gezicht ( de specifieke bloem ) te geven, dat lukt mij niet. Daarom ben ik geen gelovige in welke richting of stroming dan ook. De gelovige kent aan het "" Meer "'wel een concrete invulling toe, in mijn optiek wordt daar gekozen voor een bloem.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 09 mei 2019, 11:20
Gaitema schreef: 09 mei 2019, 10:34
callista schreef: 09 mei 2019, 10:28 Een Verlosser wordt aangevoerd inzake het dogma van de verzoeningsleer en dat heeft weer te maken met de erfzonde, wat ook een dogma is...
In werkelijkheid bestaan de mensen al langer, dan dat hun lichamen hier op aarde bestaan. Voor ze op aarde kwamen waren ze al en zijn ze in opstand tegen God gekomen. Dat is de werkelijke zondeval.
Voor iemand die zegt te geloven in de Verlosser neemt de zonde wel een erg belangrijke plaats bij je in. Waarvan ben je verlost als je nog steeds leeft in zonde? Mozes oordeelt je en Christus is de genadige.

En onderbouw dat geklets maar eens, want ik heb er nog nooit wat van gezien in de Bijbel.
Ik had het over het verleden.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Gaat iedereen direct naar de hemel?

Bericht door Gaitema »

Anja schreef: 09 mei 2019, 10:57
Gaitema schreef: 09 mei 2019, 10:17
Anja schreef: 09 mei 2019, 10:14
Gaitema schreef: 09 mei 2019, 10:11
Anja schreef: 08 mei 2019, 20:59
Je koppelt niet voor niets de nazi-kampbeul aan de Syrische vluchteling. In de levensschouw heeft de nazi-kampbeul ingezien dat liefde niet zonder rechtvaardigheid kan bestaan, en dat God niet alleen liefde is maar ook rechtvaardigheid. Daarom geeft ie uit vrije wil zijn leven als Syrische vluchteling. Liefde is niet zoetsappigheid. Onvoorwaardelijke liefde kan nooit zonder rechtvaardigheid bestaan. Onvoorwaardelijke liefde is namelijk meedogenloos. Als jij jouw deur openzet voor moordenaars, pedofielen en ander gespuis, ben jij meedogenloos naar je kinderen toe, die dan vermoord of verkracht worden. In het hiernamaals zijn afdelingen, en ieder gaat naar zijn eigen domein van afstemming, een domein dat op zijn bewustzijns niveau is afgestemd, de domeinen van toe en afnemende lichtheid.

In de grondtekst van Genesis staat niet "In den beginne schiep God de hemel en de aarde", maar er staat "In den beginne schiep God de hemelen en de aarde. Waar wij in het christendom over "de" hemel spreken, bedoelen wij het Koninkrijk van God, het hoogste domein, waarin Christus Koning is voor altijd en waar vanuit niemand meer teruggaat naar het fysieke rijk. Althans niet in sterfelijke vorm.
Wij behoren ook tot het Koninkrijk der hemelen.
Het terugkeren van Hitler is beulkamp is niet in de lijn van de bijbel.
Ja hoor, zeker wel. Voor wie het zien wil.
Gaitema schreef:Daar staat in Matheüs 25:32-46 heel duidelijk wat anders over, namelijk het poel van vuur. Dat de straf van God symboliseert. Daarin is het nog niet eens zozeer dat God straft, maar de mensen zichzelf. Gods toorn is trouwens ook liefdevol. Alles wat God doet is uit liefde. God is dus wel enkel liefde, inclusief Zijn toorn.
Ja, daar blijf jij mee zitten. Ik niet. Ik ken enkele van mijn vorige levens, waaronder het belangrijkste, namelijk mijn vorige leven voorafgaand aan dit leven, tot in detail. En met mij velen, waaronder veel joden en voormalig psychoten. Er is niets dat eender welke kerkleer zeggen kan dat ook maar iets verandert aan mijn weten.
Daar blijf ik niet mee zitten, ik geloof de bijbel en als je vorige levens hebt, dan heb ik daar wel een verklaring voor, maar het is geen doorsnee christelijke volgorde. Wat in de bijbel staat is absoluut waar en dat zal je mij "nooit" zien bestrijden.


Kijk: er zijn volgens Bertha Dudde "Lichtwezens" die vaker op de aarde komen, maar jij geloofd haar niet. Dat is echter mijn verklaring. Elia was zo iemand, daarom kwam hij als Johannes de Doper weer.
Zoals jij al zei, is een gestorven mens niet ineens een engel. Hij beslist bij de levensschouw zelf hoe hij daarop reageert. Iemand die Christus niet in zich heeft, die blijft zijn heil zelf willen verdienen en alles goed willen maken. En die gaat als ie uitgerust is verlangen om terug te gaan naar de sterfelijke stoffelijke wereld om dat te doen. Maar ook iemand die wraak wil nemen, die heeft recht op wraak en keert terug. Want God is rechtvaardig en iemand die wraak wil om leed dat hem is aangedaan, die mag wraak gaan nemen. Zolang men het zelf wil blijven verdienen, keert men terug om dat te doen. Dat is vrije wil. Net zo lang tot ie nederig genoeg is geworden om gratis te willen ontvangen wat een Ander voor hem heeft verdiend. Dan ziet ie in dat wat ie ten diepste verlangt, niet zelf verdienen kan. En dan ziet ie af van wraakzucht en dan zegt hij van harte: U Heer, komt de wrake toe. En dan schreeuwt ie het uit naar God: Help mij! En als ie hard genoeg schreeuwt en echt naar God verlangt, antwoordt God en stuurt de Zoon.
Sorry, maar ik zie daarover niets in de bijbel. Reïncarnatie komt uit het Hindoeïsme.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.