Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Tin »

Piebe Paulusma schreef: 09 mei 2019, 22:28 Over wetenschappelijk bewijs gesproken: ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat we allemaal doodgaan. En dat is geen creationisme noch pseudowetenschap! Geen mens die ooit terugkwam om ons te vertellen wat we al dan niet kunnen verwachten! Neen, de enige die fysiek opstond uit de dood werd niet geloofd door de meerderheid. Het is me wat!
Tja, misschien heeft die meerderheid in dit uitzonderlijke geval wel gelijk. ;) En Jezus, zo hij bestaan heeft, hoeft daar niet minder om geeërd te worden want een minder fysiek grofstoffelijk terugkomen (als verschijning) zou ook al opzienbarend zijn. En is ook dat niet feitelijk juist blijft er nog steeds ruimte over dat het een zeer bijzondere navolgenswaardige persoon was.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Storm »

Messenger schreef: 09 mei 2019, 21:53
Anja schreef: 09 mei 2019, 18:45 Als we allemaal kinderen van dezelfde Vader zijn, dan zou dat inteelt zijn.... Persoonlijk geloof ik dat de seksualiteit uiteindelijk overstegen wordt cq dient te worden (dat is iets anders dan onderdrukt, maar ik kan dat niet uitleggen).
Wij zijn God. We zijn allemaal van hetzelfde spul.
En als er seks is, is dat seks tussen Godsdeeltjes.

Je kan dat opvatten als iets onfatsoenlijks, iets smerigs, maar dat is een uitgangspunt van preutsheid. Meestal geworteld in religieuze taboes.

Seks is een energievorm. God is erbij elke keer als er seks bedreven wordt. God is overal.
En er is niks mis mee.

En dan kijkend naar een eeuwenoude aanname dat alle mensen zouden afstammen van Adam en Eva.
Stel dat dit waar zou zijn, dan zou dat inteelt zijn.
@Messenger,
We zijn god, spreekt mij niet aan, maar jij ervaart dat zo. Ik vind het prima om Storm te zijn met lek en gebrek. Ik denk dat er iets hoger is maar of het is zoals ik eens vermoedde dat weet ik niet meer. Waarom vind je het belangrijk dat god erbij is als er seks bedreven wordt? God kun je ook ervaren in muziek, de natuur, in de mensen om je heen.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

Storm schreef: 09 mei 2019, 22:52
Messenger schreef: 09 mei 2019, 21:53
Anja schreef: 09 mei 2019, 18:45 Als we allemaal kinderen van dezelfde Vader zijn, dan zou dat inteelt zijn.... Persoonlijk geloof ik dat de seksualiteit uiteindelijk overstegen wordt cq dient te worden (dat is iets anders dan onderdrukt, maar ik kan dat niet uitleggen).
Wij zijn God. We zijn allemaal van hetzelfde spul.
En als er seks is, is dat seks tussen Godsdeeltjes.

Je kan dat opvatten als iets onfatsoenlijks, iets smerigs, maar dat is een uitgangspunt van preutsheid. Meestal geworteld in religieuze taboes.

Seks is een energievorm. God is erbij elke keer als er seks bedreven wordt. God is overal.
En er is niks mis mee.

En dan kijkend naar een eeuwenoude aanname dat alle mensen zouden afstammen van Adam en Eva.
Stel dat dit waar zou zijn, dan zou dat inteelt zijn.
@Messenger,
We zijn god, spreekt mij niet aan, maar jij ervaart dat zo. Ik vind het prima om Storm te zijn met lek en gebrek. Ik denk dat er iets hoger is maar of het is zoals ik eens vermoedde dat weet ik niet meer. Waarom vind je het belangrijk dat god erbij is als er seks bedreven wordt? God kun je ook ervaren in muziek, de natuur, in de mensen om je heen.
Het is niet dat ik dat belangrijk vind, God is gewoon overal bij. In alles. Maar ik realiseer me dat mensen denken dat God niet aanwezig zal zijn als er seks bedreven wordt. En dat is denk ik een misvatting.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

Tin schreef: 09 mei 2019, 22:49
Piebe Paulusma schreef: 09 mei 2019, 22:28 Over wetenschappelijk bewijs gesproken: ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat we allemaal doodgaan. En dat is geen creationisme noch pseudowetenschap! Geen mens die ooit terugkwam om ons te vertellen wat we al dan niet kunnen verwachten! Neen, de enige die fysiek opstond uit de dood werd niet geloofd door de meerderheid. Het is me wat!
Tja, misschien heeft die meerderheid in dit uitzonderlijke geval wel gelijk. ;) En Jezus, zo hij bestaan heeft, hoeft daar niet minder om geeërd te worden want een minder fysiek grofstoffelijk terugkomen (als verschijning) zou ook al opzienbarend zijn.
Daar ben ik het zeker mee eens, maar voor Jezus' leerling Thomas was het van groot belang dat Christus fysiek opstond uit de dood. Het was voor hem zelfs zo belangrijk, dat hij z'n geloof er van liet afhangen.

'Indien ik in Zijn handen niet zie het teken der nagelen, en mijn vinger steek in het teken der nagelen, en steek mijn hand in Zijn zijde, ik zal geenszins geloven.' (Joh 20,25)

Indien Christus niet fysiek uit de dood was opgestaan, dan was discipel Thomas niet tot geloof gekomen. En dat Thomas geloofde blijkt wel uit Joh 20,28 waar hij Christus Heere en God noemt.
Tin schreef: 09 mei 2019, 22:49En is ook dat niet feitelijk juist blijft er nog steeds ruimte over dat het een zeer bijzondere navolgenswaardige persoon was.
Voor jou en mij zeker wel, maar voor Thomas was de historiciteit van Jezus' fysieke opstanding een halszaak. Waarom dat zo was weet ik niet, maar als je de kwestie vanuit Bijbels perspectief beschouwt, kan ik het niet negeren. Voor ons die Jezus als mens nooit hebben gekend kan diens fysieke opstanding geen dogma zijn, want wij kunnen zijn handen niet controleren noch onze vingers in zijn zijde steken. Hoeveel zouden niet christen worden als dat kon?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

@Storm

Ik denk dat Messinger dan ook niet bedoelt dat er een God [zoals sommigen zich die God voorstellen als de God van de Bijbel] toekijkt bij alles, maar dat de godsvonk in elk mens ons met elkaar verbindt bij het hebben van vriendschap, intimiteit en ook seksualiteit die de bron van levensenergie en levenskracht is en dus meer dan de daad alleen...ook van spiritualiteit
Zonder die kracht ontbreekt ook elke vorm van creativiteit en ambitie en drijfveren.
Tenminste zo zou ik het ervaren...
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Tin »

Storm schreef: 09 mei 2019, 22:52
Messenger schreef: 09 mei 2019, 21:53
Anja schreef: 09 mei 2019, 18:45 Als we allemaal kinderen van dezelfde Vader zijn, dan zou dat inteelt zijn.... Persoonlijk geloof ik dat de seksualiteit uiteindelijk overstegen wordt cq dient te worden (dat is iets anders dan onderdrukt, maar ik kan dat niet uitleggen).
Wij zijn God. We zijn allemaal van hetzelfde spul.
En als er seks is, is dat seks tussen Godsdeeltjes.

Je kan dat opvatten als iets onfatsoenlijks, iets smerigs, maar dat is een uitgangspunt van preutsheid. Meestal geworteld in religieuze taboes.

Seks is een energievorm. God is erbij elke keer als er seks bedreven wordt. God is overal.
En er is niks mis mee.

En dan kijkend naar een eeuwenoude aanname dat alle mensen zouden afstammen van Adam en Eva.
Stel dat dit waar zou zijn, dan zou dat inteelt zijn.
@Messenger,
We zijn god, spreekt mij niet aan, maar jij ervaart dat zo. Ik vind het prima om Storm te zijn met lek en gebrek. Ik denk dat er iets hoger is maar of het is zoals ik eens vermoedde dat weet ik niet meer. Waarom vind je het belangrijk dat god erbij is als er seks bedreven wordt? God kun je ook ervaren in muziek, de natuur, in de mensen om je heen.
Zoals messenger het omschrijft kunnen we er niet zo veel mee denk ik.
Ik ga zelf wel uit van de eenheid van al het bestaande. Dat zou je eventueel God kunnen noemen.
Daar iets vanuit onze gebrokenheid van te ervaren gaat denk ik met name via de door jou genoemde muziek en natuur. En soms in iemand om je heen.

Natuurlijk is het goed te accepteren wie je bent, met lek en gebrek. Maar alles 'prima' vinden zou ook kunnen betekenen "ik wil dat alles blijft als het is". Terwijl leven ook lijden is, zoals de Boedhist ons voorhoud.l en we kunnen ervaren. Dat moeten we dan ook accepteren.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

callista schreef: 09 mei 2019, 23:04 @Storm

Ik denk dat Messinger dan ook niet bedoelt dat er een God [zoals sommigen zich die God voorstellen als de God van de Bijbel] toekijkt bij alles, maar dat de godsvonk in elk mens ons met elkaar verbindt bij het hebben van vriendschap, intimiteit en ook seksualiteit die de bron van levensenergie en levenskracht is en dus meer dan de daad alleen...ook van spiritualiteit
Zonder die kracht ontbreekt ook elke vorm van creativiteit en ambitie en drijfveren.
Tenminste zo zou ik het ervaren...
Je vult mij goed aan Callista.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Tin »

@ Piebe: Ik denk dat dat niet zo verstandig was van Thomas.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Mart »

Tin schreef: 09 mei 2019, 12:42 Toen dit topic nog in bijbelgesprek stond bracht ik de vraag in "wat is dan het 'je' dat naar de hemel zou gaan. Daar kreeg ik het antwoord op dat het niet het lichaam was. Dat ligt voor de hand ;) . Maar wel de geest, waarbij genoemd werd: ego verstand en identiteit. Op een volgende post is toen niet meer gereageerd en heb ik het ook laten zitten gezien het feit dat het in bijbelgesprek stond. Maar nu staat het hier. :)
Want wát zou er dan door gaan, dat nog steeds een relatie met 'mij' (wat we aldoor 'ik' noemen) heeft ???"
Het lijkt me dat de term ''hemel'' simpel appelleert aan ons eigen verlangen. Het is de ultieme ambitie, de uiterste begeerte.

Hier een klein gedachtenexperiment: Een man stierf en kwam aan bij de poorten van het hiernamaals. Toen de poorten voor hem opengedaan werden, zag hij een schitterend landschap met de prachtige paleizen. De poortwachter zei: ''Dit is vanaf nu je thuis, voor altijd. Vraag alles wat je wilt en het zal je gegeven worden''. Zo gingen jaren voorbij: het lekkerste eten en drinken, de meest wonderbaarlijke architectuur, etc.

Maar na een tijd begon het wat te vervelen. Hij verzocht de poortwachter het venster open te zetten dat uitzicht bood op de aarde, en dacht ''Ik heb hier het beste en mooiste; wat meer kan ik wensen? Ik wil zien hoe zwaar het leven op aarde is om zodoende weer te kunnen ervaren hoe goed ik het eigenlijk heb in vergelijking tot hen''.

Het venster werd opengezet. Maar na een tijd verzocht de man de poortwachter het venster open te zetten dat uitzicht bood op de Hel. ''Waarom?'' vroeg de poortwachter. ''Omdat het alweer begint te vervelen. Ik wil zien hoe zwaar het leven in de Hel is om weer te kunnen ervaren hoe goed ik het hier eigenlijk heb''. Toen begon de poortwachter te lachen en zei: ''Waar denk je dat je bent? Je bént in de Hel'' 8-)
Laatst gewijzigd door Mart op 10 mei 2019, 00:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door callista »

Tjonge Mart...ja, ik krijg even kippenvel bij het lezen..
Laatst gewijzigd door callista op 09 mei 2019, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Gaitema »

peda schreef: 09 mei 2019, 14:00
Gaitema schreef: 09 mei 2019, 13:17
De bijbel zegt in wezen niet wanneer de geest ontstond. Dat zijn kerkelijke opvattingen er over. In een bijna doodervaringsverhaal (een boek wat ik er over las) kwam ik het tegen dat de geest al ouder is. De zondeval daarin las ik elders. Het is namelijk een vreemde opvatting dat een baby in zonde geboren zou zijn, vanwege voorouderlijke zonden. Daar kan de baby niks aan doen.
Hallo Gaitema,

Het klassieke christendom gaat er vanuit dat God de ziel schept op het moment van de bevruchting. Geen oude Geest dus.
Klopt, dat is de leer van de kerken.
De ziel is op het moment van schepping door God zondevrij. Door de "' vereniging "" met de stof ( het lichaam ) verliest de ziel de "' reinheid "" en wordt besmet met de aan de stof ( lichaam ) gekoppelde "' erfzonde "'.
Vreemd toch? Ik word toch ook niet zondig, door de kleren die ik aan trek? Maar dat is wat ze leren. De geest wordt onrein, door het lichaam wat die krijgt.

Je kunt deze uitleg terug zien bij de R K Kerk in het sacrament van de doop. De doop zorgt er bij de RK Kerk voor dat de ziel tot nader order "' wedergeboren "' wordt. Bij wedergeboorte wordt de aan de erfzonde verbonden Heilsellende weggenomen.
Met andere woorden, al kan de baby er niks aan doen, ze gaat naar de hel als ze gedoopt wordt, door het lichaam wat ze kreeg van God.
Dat is inderdaad wat de RKK leert en lijkt me niet juist.
Mocht ( zoals vroeger veel meer voorkwam ) de pasgeborene zeer vroeg sterven dan mocht de gedoopte gestorvene ( als reine wedergeborene ) in gewijde grond worden begraven. Was het kind niet gedoopt, was een gewijde begrafenis niet mogelijk.
Dat zal God vast een plezier gedaan hebben, maar niet heus.. :roll:
Zonder doop geen Heil.
alsof Jezus dat met de doop heeft willen uitdragen.
Dit was vele eeuwen lang de praktijk in het christendom. Nadien moest het leven getekend worden door God-vruchtigheid, anders was de wedergeborene zijn/haar status weer kwijt ( Geloof + werken ). De reformatie nam deze verbinding tussen doop en wedergeboren zijn niet over. Maar ook de reformatie hield de gedachte van het kleine kind belast met ( erf ) zonde wel vast. In de reformatie is dan weer het wedergeboren zijn van de Godvruchtige ouders voor de kleine kinderen bij hun sterven van belang. De kinderen moeten hun status van wedergeboren worden, in het latere leven zelf verwerven.
Dat klinkt al heel wat beter, al blijf je met dat stukje onrechtvaardigheid naar de baby toe, die een zondig lichaam van God krijgt.
Kijk, het lichaam is inderdaad ook onderhevig aan de zondeval van de natuur, maar daar kan de geest van de baby niet op afgerekend worden.
Wat daarvoor weer nodig is, wordt uitgebreid op christelijke fora door de deelnemers uit de doeken gedaan.Kortom het is best wel een ingewikkeld hoofdstuk om de betekenis van de doop, alsmede het bereiken van de status van wedergeboren zijn, binnen de verschillende stromingen helder te krijgen. Mocht ik met mijn betoog ergens fout zitten, gaarne een correctie mededeling.
Je brengt het goed, maar het punt is wel dat het dus niet rechtvaardig is om de baby te veroordelen om zijn of haar lichaam, waar ze in zit.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Tin »

Mart schreef: 09 mei 2019, 23:38
Tin schreef: 09 mei 2019, 12:42 Toen dit topic nog in bijbelgesprek stond bracht ik de vraag in "wat is dan het 'je' dat naar de hemel zou gaan. Daar kreeg ik het antwoord op dat het niet het lichaam was. Dat ligt voor de hand ;) . Maar wel de geest, waarbij genoemd werd: ego verstand en identiteit. Op een volgende post is toen niet meer gereageerd en heb ik het ook laten zitten gezien het feit dat het in bijbelgesprek stond. Maar nu staat het hier. :)
Want wát zou er dan door gaan, dat nog steeds een relatie met 'mij' (wat we aldoor 'ik' noemen) heeft ???"
Het lijkt me dat de term ''hemel'' simpel appelleert aan ons eigen verlangen. Het is de ultieme ambitie, de uiterste begeerte.

Hier een klein gedachtenexperiment: Een man stierf en kwam aan bij de poorten van het hiernamaals. Toen de poorten voor hem opengedaan werden, zag hij een schitterend landschap met de prachtige paleizen. En de poortwachter zei: ''Dit is vanaf nu je thuis, voor altijd. Vraag alles wat je wilt en het zal je gegeven worden''. Zo gingen jaren voorbij: het lekkerste eten en drinken, de meest wonderbaarlijke architectuur, etc.

Maar na een tijd begon het wat te vervelen. Hij verzocht de poortwachter het venster open te zetten dat uitzicht bood op de aarde, en dacht ''ik heb hier het beste en mooiste; wat meer kan ik wensen? Ik wil zien hoe zwaar het leven op aarde is om zodoende weer te kunnen ervaren hoe goed ik het eigenlijk heb in vergelijking tot hen''.

Het venster werd opengezet. Maar na een tijd verzocht de man de poortwachter het venster open te zetten dat uitzicht bood op de Hel. ''Waarom?'' vroeg de poortwachter? ''Omdat het alweer begint te vervelen. Ik wil zien hoe zwaar het leven in de Hel is om weer te kunnen ervaren hoe goed ik het hier eigenlijk heb''. Toen begon de poortwachter te lachen en zei: ''waar denk je dat je bent? Je bént in de Hel'' 8-)
Mooi verhaal :D

Ja, de hemel als antwoord op ons ultiem verlangen.
En geplaatst in de toekomst. Wat/waar ik niet ben moet/zal ik ooit ervaren. Het eindpunt van mijn 'worden'.
Een interessant beeld.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door coby »

Gaitema schreef: 09 mei 2019, 23:48
peda schreef: 09 mei 2019, 14:00
Gaitema schreef: 09 mei 2019, 13:17
De bijbel zegt in wezen niet wanneer de geest ontstond. Dat zijn kerkelijke opvattingen er over. In een bijna doodervaringsverhaal (een boek wat ik er over las) kwam ik het tegen dat de geest al ouder is. De zondeval daarin las ik elders. Het is namelijk een vreemde opvatting dat een baby in zonde geboren zou zijn, vanwege voorouderlijke zonden. Daar kan de baby niks aan doen.
Hallo Gaitema,

Het klassieke christendom gaat er vanuit dat God de ziel schept op het moment van de bevruchting. Geen oude Geest dus.
Klopt, dat is de leer van de kerken.
De ziel is op het moment van schepping door God zondevrij. Door de "' vereniging "" met de stof ( het lichaam ) verliest de ziel de "' reinheid "" en wordt besmet met de aan de stof ( lichaam ) gekoppelde "' erfzonde "'.
Vreemd toch? Ik word toch ook niet zondig, door de kleren die ik aan trek? Maar dat is wat ze leren. De geest wordt onrein, door het lichaam wat die krijgt.

Je kunt deze uitleg terug zien bij de R K Kerk in het sacrament van de doop. De doop zorgt er bij de RK Kerk voor dat de ziel tot nader order "' wedergeboren "' wordt. Bij wedergeboorte wordt de aan de erfzonde verbonden Heilsellende weggenomen.
Met andere woorden, al kan de baby er niks aan doen, ze gaat naar de hel als ze gedoopt wordt, door het lichaam wat ze kreeg van God.
Dat is inderdaad wat de RKK leert en lijkt me niet juist.
Mocht ( zoals vroeger veel meer voorkwam ) de pasgeborene zeer vroeg sterven dan mocht de gedoopte gestorvene ( als reine wedergeborene ) in gewijde grond worden begraven. Was het kind niet gedoopt, was een gewijde begrafenis niet mogelijk.
Dat zal God vast een plezier gedaan hebben, maar niet heus.. :roll:
Zonder doop geen Heil.
alsof Jezus dat met de doop heeft willen uitdragen.
Dit was vele eeuwen lang de praktijk in het christendom. Nadien moest het leven getekend worden door God-vruchtigheid, anders was de wedergeborene zijn/haar status weer kwijt ( Geloof + werken ). De reformatie nam deze verbinding tussen doop en wedergeboren zijn niet over. Maar ook de reformatie hield de gedachte van het kleine kind belast met ( erf ) zonde wel vast. In de reformatie is dan weer het wedergeboren zijn van de Godvruchtige ouders voor de kleine kinderen bij hun sterven van belang. De kinderen moeten hun status van wedergeboren worden, in het latere leven zelf verwerven.
Dat klinkt al heel wat beter, al blijf je met dat stukje onrechtvaardigheid naar de baby toe, die een zondig lichaam van God krijgt.
Kijk, het lichaam is inderdaad ook onderhevig aan de zondeval van de natuur, maar daar kan de geest van de baby niet op afgerekend worden.
Wat daarvoor weer nodig is, wordt uitgebreid op christelijke fora door de deelnemers uit de doeken gedaan.Kortom het is best wel een ingewikkeld hoofdstuk om de betekenis van de doop, alsmede het bereiken van de status van wedergeboren zijn, binnen de verschillende stromingen helder te krijgen. Mocht ik met mijn betoog ergens fout zitten, gaarne een correctie mededeling.
Je brengt het goed, maar het punt is wel dat het dus niet rechtvaardig is om de baby te veroordelen om zijn of haar lichaam, waar ze in zit.
Een baby is niet eens in staat om te zondigen, maar een hypercalvinist zei dat ze little rebels waren, omdat ze weleens huilden om aandacht.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 09 mei 2019, 23:38
Tin schreef: 09 mei 2019, 12:42 Toen dit topic nog in bijbelgesprek stond bracht ik de vraag in "wat is dan het 'je' dat naar de hemel zou gaan. Daar kreeg ik het antwoord op dat het niet het lichaam was. Dat ligt voor de hand ;) . Maar wel de geest, waarbij genoemd werd: ego verstand en identiteit. Op een volgende post is toen niet meer gereageerd en heb ik het ook laten zitten gezien het feit dat het in bijbelgesprek stond. Maar nu staat het hier. :)
Want wát zou er dan door gaan, dat nog steeds een relatie met 'mij' (wat we aldoor 'ik' noemen) heeft ???"
Het lijkt me dat de term ''hemel'' simpel appelleert aan ons eigen verlangen. Het is de ultieme ambitie, de uiterste begeerte.

Hier een klein gedachtenexperiment: Een man stierf en kwam aan bij de poorten van het hiernamaals. Toen de poorten voor hem opengedaan werden, zag hij een schitterend landschap met de prachtige paleizen. De poortwachter zei: ''Dit is vanaf nu je thuis, voor altijd. Vraag alles wat je wilt en het zal je gegeven worden''. Zo gingen jaren voorbij: het lekkerste eten en drinken, de meest wonderbaarlijke architectuur, etc.

Maar na een tijd begon het wat te vervelen. Hij verzocht de poortwachter het venster open te zetten dat uitzicht bood op de aarde, en dacht ''Ik heb hier het beste en mooiste; wat meer kan ik wensen? Ik wil zien hoe zwaar het leven op aarde is om zodoende weer te kunnen ervaren hoe goed ik het eigenlijk heb in vergelijking tot hen''.

Het venster werd opengezet. Maar na een tijd verzocht de man de poortwachter het venster open te zetten dat uitzicht bood op de Hel. ''Waarom?'' vroeg de poortwachter. ''Omdat het alweer begint te vervelen. Ik wil zien hoe zwaar het leven in de Hel is om weer te kunnen ervaren hoe goed ik het hier eigenlijk heb''. Toen begon de poortwachter te lachen en zei: ''Waar denk je dat je bent? Je bént in de Hel'' 8-)
Een goeie mop! :lol:

Vanuit Nieuwtestamentisch perspectief was alleen de mensenzoon in de hemel geweest (Joh. 3:13) en in Johannes zijn latere visioen is het nieuwe Jeruzalem uit de hemel neergedaald (Openb. 21:2) en dientengevolge op aarde gekomen. Over wanneer dat moment was verschillen de exegeten van mening.

Naar mijn persoonlijke opvatting die ik meen op het NT te baseren, staat de hemel voor alles dat niet aards is en tevens er tegenover. De hemel is de tegenpool van het aardse en die twee zijn vijanden van elkaar. Degenen die op het aardse gericht zijn, staan vijandig tegenover hen die op het geestelijke gericht zijn en andersom ook.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 10 mei 2019, 00:15 Een baby is niet eens in staat om te zondigen, maar een hypercalvinist zei dat ze little rebels waren, omdat ze weleens huilden om aandacht.
Helaas heb je overal extremisten. In een joods jongetje van zes met pijpenkrullen zie je ook de hand van de ouders. Zo ook bij christelijke kinderen die met borden bij de weg staan waarop staat dat God homo's haat.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door coby »

Piebe Paulusma schreef: 10 mei 2019, 00:24
coby schreef: 10 mei 2019, 00:15 Een baby is niet eens in staat om te zondigen, maar een hypercalvinist zei dat ze little rebels waren, omdat ze weleens huilden om aandacht.
Helaas heb je overal extremisten. In een joods jongetje van zes met pijpenkrullen zie je ook de hand van de ouders. Zo ook bij christelijke kinderen die met borden bij de weg staan waarop staat dat God homo's haat.
Het was een vrij aardige normale man, maar hij had wat rare ideeen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 10 mei 2019, 00:32
Piebe Paulusma schreef: 10 mei 2019, 00:24
coby schreef: 10 mei 2019, 00:15 Een baby is niet eens in staat om te zondigen, maar een hypercalvinist zei dat ze little rebels waren, omdat ze weleens huilden om aandacht.
Helaas heb je overal extremisten. In een joods jongetje van zes met pijpenkrullen zie je ook de hand van de ouders. Zo ook bij christelijke kinderen die met borden bij de weg staan waarop staat dat God homo's haat.
Het was een vrij aardige normale man, maar hij had wat rare ideeen.
Sommige kinderen zijn ook ronduit vervelend. Mijn nichtje dat overigens nu een schatje is, zette als peuter altijd de deur open en sloeg met de kastjes. Met name 's winters was dat openzetten van deuren nogal eens reden voor irritaties en om een winterjas aan te doen in de huiskamer.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Gaitema »

coby schreef: 10 mei 2019, 00:15
Gaitema schreef: 09 mei 2019, 23:48
peda schreef: 09 mei 2019, 14:00
Gaitema schreef: 09 mei 2019, 13:17
De bijbel zegt in wezen niet wanneer de geest ontstond. Dat zijn kerkelijke opvattingen er over. In een bijna doodervaringsverhaal (een boek wat ik er over las) kwam ik het tegen dat de geest al ouder is. De zondeval daarin las ik elders. Het is namelijk een vreemde opvatting dat een baby in zonde geboren zou zijn, vanwege voorouderlijke zonden. Daar kan de baby niks aan doen.
Hallo Gaitema,

Het klassieke christendom gaat er vanuit dat God de ziel schept op het moment van de bevruchting. Geen oude Geest dus.
Klopt, dat is de leer van de kerken.
De ziel is op het moment van schepping door God zondevrij. Door de "' vereniging "" met de stof ( het lichaam ) verliest de ziel de "' reinheid "" en wordt besmet met de aan de stof ( lichaam ) gekoppelde "' erfzonde "'.
Vreemd toch? Ik word toch ook niet zondig, door de kleren die ik aan trek? Maar dat is wat ze leren. De geest wordt onrein, door het lichaam wat die krijgt.

Je kunt deze uitleg terug zien bij de R K Kerk in het sacrament van de doop. De doop zorgt er bij de RK Kerk voor dat de ziel tot nader order "' wedergeboren "' wordt. Bij wedergeboorte wordt de aan de erfzonde verbonden Heilsellende weggenomen.
Met andere woorden, al kan de baby er niks aan doen, ze gaat naar de hel als ze gedoopt wordt, door het lichaam wat ze kreeg van God.
Dat is inderdaad wat de RKK leert en lijkt me niet juist.
Mocht ( zoals vroeger veel meer voorkwam ) de pasgeborene zeer vroeg sterven dan mocht de gedoopte gestorvene ( als reine wedergeborene ) in gewijde grond worden begraven. Was het kind niet gedoopt, was een gewijde begrafenis niet mogelijk.
Dat zal God vast een plezier gedaan hebben, maar niet heus.. :roll:
Zonder doop geen Heil.
alsof Jezus dat met de doop heeft willen uitdragen.
Dit was vele eeuwen lang de praktijk in het christendom. Nadien moest het leven getekend worden door God-vruchtigheid, anders was de wedergeborene zijn/haar status weer kwijt ( Geloof + werken ). De reformatie nam deze verbinding tussen doop en wedergeboren zijn niet over. Maar ook de reformatie hield de gedachte van het kleine kind belast met ( erf ) zonde wel vast. In de reformatie is dan weer het wedergeboren zijn van de Godvruchtige ouders voor de kleine kinderen bij hun sterven van belang. De kinderen moeten hun status van wedergeboren worden, in het latere leven zelf verwerven.
Dat klinkt al heel wat beter, al blijf je met dat stukje onrechtvaardigheid naar de baby toe, die een zondig lichaam van God krijgt.
Kijk, het lichaam is inderdaad ook onderhevig aan de zondeval van de natuur, maar daar kan de geest van de baby niet op afgerekend worden.
Wat daarvoor weer nodig is, wordt uitgebreid op christelijke fora door de deelnemers uit de doeken gedaan.Kortom het is best wel een ingewikkeld hoofdstuk om de betekenis van de doop, alsmede het bereiken van de status van wedergeboren zijn, binnen de verschillende stromingen helder te krijgen. Mocht ik met mijn betoog ergens fout zitten, gaarne een correctie mededeling.
Je brengt het goed, maar het punt is wel dat het dus niet rechtvaardig is om de baby te veroordelen om zijn of haar lichaam, waar ze in zit.
Een baby is niet eens in staat om te zondigen, maar een hypercalvinist zei dat ze little rebels waren, omdat ze weleens huilden om aandacht.
Ja dat klopt ja. Ik hoor die geluiden ook over die hoek. 😏
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

@ Gaitema, denk je dat er in het hiernamaals Normaal gedraaid wordt? En zo ja, zou je er ook bij komen staan luisteren?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Storm »

;)
Is er ook een afdeling Folk en Klassiek? :)
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

Tin schreef: 09 mei 2019, 23:18 Natuurlijk is het goed te accepteren wie je bent, met lek en gebrek. Maar alles 'prima' vinden zou ook kunnen betekenen "ik wil dat alles blijft als het is". Terwijl leven ook lijden is, zoals de Boedhist ons voorhoud.l en we kunnen ervaren. Dat moeten we dan ook accepteren.
Lek en gebrek heb ik ook. Onder meer een ongeneeslijke progressieve aandoening die recent is ontdekt.
Dat heb ik snel geaccepteerd en de diagnose heeft me niet uit het veld geslagen. Ik weet hoe de ziekte zich kan ontwikkelen en ook weet ik waar ik de grens zal trekken om van vorm te veranderen. Een lijdensweg kan worden gestopt en is als ervaring niet nodig.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Bonjour »

Storm schreef: 10 mei 2019, 01:06 ;)
Is er ook een afdeling Folk en Klassiek? :)
Voor eeuwig en altijd? Lijkt mij niets.

Na een paar eeuwen is trouwens alles klassiek.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 10 mei 2019, 00:52 @ Gaitema, denk je dat er in het hiernamaals Normaal gedraaid wordt? En zo ja, zou je er ook bij komen staan luisteren?
Nee, niks sol der normaal wenn'n. Boeren sind er an de mach. De knaap'n van 't Gooi zull'n ons bedie'n. Det maak ons warkelijk vriend'n. :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Gaitema »

Storm schreef: 10 mei 2019, 01:06 ;)
Is er ook een afdeling Folk en Klassiek? :)
In het engelenkoor 😃
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

Gaitema schreef: 10 mei 2019, 09:47
Piebe Paulusma schreef: 10 mei 2019, 00:52 @ Gaitema, denk je dat er in het hiernamaals Normaal gedraaid wordt? En zo ja, zou je er ook bij komen staan luisteren?
Nee, niks sol der normaal wenn'n. Boeren sind er an de mach. De knaap'n van 't Gooi zull'n ons bedie'n. Det maak ons warkelijk vriend'n. :)
:lol:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende