Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef: 10 mei 2019, 08:22
Tin schreef: 09 mei 2019, 23:18 Natuurlijk is het goed te accepteren wie je bent, met lek en gebrek. Maar alles 'prima' vinden zou ook kunnen betekenen "ik wil dat alles blijft als het is". Terwijl leven ook lijden is, zoals de Boedhist ons voorhoud.l en we kunnen ervaren. Dat moeten we dan ook accepteren.
Lek en gebrek heb ik ook. Onder meer een ongeneeslijke progressieve aandoening die recent is ontdekt.
Dat heb ik snel geaccepteerd en de diagnose heeft me niet uit het veld geslagen. Ik weet hoe de ziekte zich kan ontwikkelen en ook weet ik waar ik de grens zal trekken om van vorm te veranderen. Een lijdensweg kan worden gestopt en is als ervaring niet nodig.
Sterkte!
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

Gaitema schreef: 11 mei 2019, 00:35
Piebe Paulusma schreef: 10 mei 2019, 20:14
Anja schreef: 10 mei 2019, 19:50
Piebe Paulusma schreef: 10 mei 2019, 11:30
Anja schreef: 10 mei 2019, 09:57

Daar wordt geen Fries gesproken. Enkel Engels. :lol:
Dat is geen Fries hoor, maar Twents! ;)
Oh ja. Oepssss. :oops: :lol:
Fries is een taal en Twents niet. :clown:
Dat is achterhaald. Twents is door de Europese Unie als taal erkent. Het wordt immers in twee landen gesproken. Ook bekend als plat Duuts.
Oké dat wist ik niet, wel laat me mijzelf dan snel rectificeren: Fries is een oude taal en Twents niet! :D
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 11 mei 2019, 01:23
Gaitema schreef: 11 mei 2019, 00:35
Piebe Paulusma schreef: 10 mei 2019, 20:14
Anja schreef: 10 mei 2019, 19:50
Piebe Paulusma schreef: 10 mei 2019, 11:30
Dat is geen Fries hoor, maar Twents! ;)
Oh ja. Oepssss. :oops: :lol:
Fries is een taal en Twents niet. :clown:
Dat is achterhaald. Twents is door de Europese Unie als taal erkent. Het wordt immers in twee landen gesproken. Ook bekend als plat Duuts.
Oké dat wist ik niet, wel laat me mijzelf dan snel rectificeren: Fries is een oude taal en Twents niet! :D
:lol:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Gaat iedereen direct naar de hemel?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Zolderworm schreef: 09 mei 2019, 14:14
Messenger schreef: 09 mei 2019, 14:09
Anja schreef: 09 mei 2019, 10:57Maar ook iemand die wraak wil nemen, die heeft recht op wraak en keert terug. Want God is rechtvaardig en iemand die wraak wil om leed dat hem is aangedaan, die mag wraak gaan nemen.
Dat is een zeer primitieve houding. Dat geeft alleen maar negatieve energie en die wraakgevoelens kunnen je verteren.
Ontwikkelde mensen kiezen liever voor vergeving, daar voelen ze zich nog verreweg het beste bij.

In een hemel waar alles genezen en geheeld wordt/is, zijn wraakgevoelens totaal niet aan de orde.
De boodschap van Jezus is volledig langs Anja heen gegaan. Zoeffff...
Nou eerder aan jouzelf. Boos omdat je flink tegengas hebt gekregen, verdraai je nu weer eens wat is gezegd zodanig dat je nu doet alsof ik zelf wraak zou promoten, in plaats van een situatie te beschrijven. Het gespuis dat jou te pakken wilde nemen toen je uit je lichaam was, was niet "geheeld in de hemel". Zolang je je ervaringen niet tot kennis wilt integreren, blijf je met alle winden meewaaien, omdat je niet gekomen bent tot een consistente visie.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Gaat iedereen direct naar de hemel?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Anja schreef: 09 mei 2019, 10:10
Gaitema schreef: 09 mei 2019, 10:05
Anja schreef: 08 mei 2019, 20:59

De afdeling die jij hemel noemt, noemen wij het dodenrijk. Ook al is die nog zo liefdevol.
De RKK geloofd niet in reïncarnatie. En het dodenrijk gaat niet iedereen naar toe en is ook niet liefdevol.
Nogmaals, lees deze topic maar: viewtopic.php?f=25&t=2961

Wat betreft de RKK, er bevindt zich een grote diversiteit aan geloof binnen de RKK. Ook mensen die uitgaan van reïncarnatie. Maar een leerstuk van de RKK is het niet nee. Nou en? Jouw eigen kerk gelooft ook niet in seks voor het huwelijk, maar de meeste gelovigen geloven daar wel in. Ik bedoel maar, dit is thema's rond de bijbel, en daar is de Kerkleer niet bindend.
Om hier nog even op terug te komen, ter illustratie: in 1997 geloofde 24 % van de Rooms-katholieken in reïncarnatie https://www.trouw.nl/home/zielsverhuizing~a555b708/
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 14 mei 2019, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Tin »

Dat verbaasd me wel.
Op zich prima, laat ieder geloven wat hij of zij waar denkt te kunnen zijn, maar ik vraag me dan wel altijd af of je iemand nog het etiket van katholiek of protestant moet opplakken.
Men geloofd dan gedeeltelijk wel wat de RK of protestantse kerk gelooft, en gedeeltelijk anders.
Want afgezien van een kleine gemeenschap zoals b.v. die Vrij Katholieke kerk (theosofische wortels) die ik laatst als enige kerk nog in onze wijk aanwezig noemde behoort het toch niet tot mainstream christendom.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Tin schreef: 14 mei 2019, 11:53 Dat verbaasd me wel.
Mij niet. En het gaat over Rooms-katholieken, dat heb ik nog even aangepast, niet over Vrij katholieken, Oud katholieken of Apostolisch katholieken. Als je die gaat meerekenen kom je op een veel hoger percentage katholieken uit. Een voorbeeldje van een documentje van de VKK https://vkk.nl/KG/denhaag/documenten/49 ... rnatie.pdf
Tin schreef:Op zich prima, laat ieder geloven wat hij of zij waar denkt te kunnen zijn, maar ik vraag me dan wel altijd af of je iemand nog het etiket van katholiek of protestant moet opplakken.
]Men geloofd dan gedeeltelijk wel wat de RK of protestantse kerk gelooft, en gedeeltelijk anders.
Want afgezien van een kleine gemeenschap zoals b.v. die Vrij Katholieke kerk (theosofische wortels) die ik laatst als enige kerk nog in onze wijk aanwezig noemde behoort het toch niet tot mainstream christendom.
Het christelijk geloof is Christocentrisch, niet hel-centrisch. ;) Hoe men het helconcept invult is bijzaak. De paus weet het zelf ook niet meer zo zeker :clown: : https://www.ninefornews.nl/hel-bestaat- ... ranciscus/
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Een stukje van een kerk op antroposofische basis, ter overdenking. Dit lijkt me vrij dicht bij het gedachtengoed van Messenger te liggen.

Dit ter illustratie dat christendom en reïncarnatie elkaar niet hoeven te bijten.
3.3. Reïncarnatie en karma

Als de aarde het oefenterrein is om het vrije ik en de liefdekrachten te ontwikkelen, dan is het voorstelbaar dat dit niet in één leven voor elkaar te krijgen is; meerdere levens op aarde zijn nodig. De mens is voortdurend ‘op weg’ en in ontwikkeling.

Bij het overlijden legt de mens zijn fysieke lichaam af. Dit wordt opgenomen in de stoffelijke wereld. Gedurende een bepaalde periode na de dood worden het etherisch en astraal lichaam afgelegd. Wat de ziel tijdens het leven aan ervaringen heeft opgedaan wordt zodanig verwerkt, dat de geest van de mens dit kan meenemen. De geest stijgt omhoog en wordt opgenomen in de goddelijke wereld. Hij bereidt zich daar voor op een nieuw aardeleven met behulp van geestelijke wezens.

Het karmabegrip hierbij wordt anders opgevat dan in de oosterse denkwijze. Het heeft niets te maken met schuld en boete. Karma is een pakket van zaken uit het vorige leven dat ‘onaf’ is gebleven en waar je in een nieuwe incarnatie weer verder mee aan het werk gaat.

3.4. Aarde- en mensheidsontwikkeling

Het sleutelwoord in de antroposofie is: ontwikkeling. Ook de aarde heeft zich in grote cyclische fasen gedurende aeonen (=zeer lange tijd) ontwikkeld van een vloeibaar warmte organisme tot vaste substantie. In verre toekomstige tijden zullen er nog andere fasen volgen. De mensheid heeft zich mee ontwikkeld van een ‘in de schoot der goden’ levend, dromend wezen tot de zelfbewuste, individualistische mens van vandaag. In de verschillende stadia van de aardeontwikkeling zijn de bovengenoemde ‘delen’ van de mens gevormd met als laatste het ik. Deze ontwikkeling heeft zijn eindstadium nog niet bereikt. We zijn pas aan het begin; we kunnen wel denken dat we zelfbewust bezig zijn, maar worden we niet nog zeer bepaald in ons doen en laten door omstandigheden, door invloeden van buiten af?

In al deze ontwikkelingsprocessen is de goddelijke wereld werkzaam. Dit wordt uitgedrukt in het bijbelse scheppingsverhaal: God schiep hemel en aarde.... Hij is de oergrond van al het bestaan. Het paradijs is in dit proces zinnebeeldig gezien een voorstadium van de wereld van nu. Door van de boom van goed en kwaad te eten heeft de mens zich losgemaakt uit de goddelijke wereld. Deze afzondering, deze zondeval, was nodig om verdere ontwikkeling van de mens mogelijk te maken: om een zelfbewustzijn en innerlijke vrijheid te kunnen ontplooien: met andere woorden om een vrij ik te ontwikkelen. Als de mens in het paradijs gebleven was, ingebed in de goddelijke wereld, zou dat niet mogelijk geweest zijn. Maar na verloop van lange tijd raakte de mensheid steeds meer verstrikt in de vaste aardematerie; hij dreigde geestelijk vleugellam te worden. De mens was zover afgedwaald van zijn geestelijke oorsprong dat een goddelijk ingrijpen noodzakelijk was. Christus werd naar de aarde gezonden om dit proces te keren.

3.4. Het ‘verhaal’ van Christus

De incarnatie van Christus uit de sfeer van God in de mens Jezus wordt door Rudolf Steiner een uniek en eenmalig gebeuren genoemd dat de aarde- en mensheidsontwikkeling blijvend beïnvloed heeft. Bij de Doop in de Jordaan (Mt.3: 13-17; Mc.1: 9-11; Lc.3: 21-22) wordt de Christuskracht in Jezus zichtbaar. Gedurende de drie daaropvolgende jaren, waarin hij rondtrekt, onderwijst en geneest, verbindt de Christuskracht zich steeds intenser met het aardse lichaam van Jezus en het aardse leven. Vlak voor het moment van het gebeuren op Golgotha is dit proces ten einde. De doodsstrijd zoals die in het Lucas evangelie (Lc. 22: 44) beschreven wordt, is een realiteit: de Christuskracht is geheel één geworden met de mens Jezus; Jezus Christus is waarlijk God en waarlijk mens.

Hij ondergaat de kruisdood en wordt begraven; het ongehoorde feit dat een goddelijk wezen door de menselijke dood heen gaat, vindt daadwerkelijk plaats.
Hij overwint de dood na drie dagen: zijn aardse lichaam wordt omgevormd in het opstandingslichaam 45, een vergeestelijkt lichaam dat echter zichtbaar is voor Maria Magdalena (Joh.20: 11-18). Eerst herkent zij hem niet. Pas als hij haar naam noemt, haar raakt in haar diepste wezen, herkent zij hem. Maar zij mag hem nog niet aanraken; het lichaam is in zijn nieuwe verschijningsvorm nog te teer. De Emmausgangers (Lc. 24: 13-35) herkennen hem eerst ook niet. Pas als ze het brood met hem breken, weten ze wie ze voor zich hebben. Hij is geen vluchtige geestverschijning. Hij is reëel aanwezig. Dit wordt uitgedrukt in het beeld dat hij eet en drinkt, ook als hij aan zijn leerlingen in Jeruzalem verschijnt (Lc. 24: 36-49). Maar of hij dit echt nodig heeft gehad om zichzelf fysiek in stand te houden is nog maar de vraag. De ongelovige Thomas (Joh.20: 24-29) wordt uitgenodigd hem aan te raken. Wat bij Maria Magdalena nog niet kon, is nu wel mogelijk. Hier spreekt hetzelfde beeld als bij het eten en drinken met de leerlingen. Door de aanraking moet Thomas Jezus’ werkelijke aanwezigheid erkennen.

Jezus Christus vaart ten hemel en wordt opgenomen in de wolkensferen, in ‘de levende mantel’ om de aarde: doordat hij zich tot in de dood verbonden heeft met de mensheid, zal hij altijd bij en om ons zijn tot aan het einde der tijden.

Hij zit aan de rechterhand van God (Mc.16: 19). Met andere woorden: hij is de uitvoerende macht van God. Want je bent, als rechtshandig persoon, rechts doorgaans het meest actief.
In hem heeft God zich geopenbaard; dit wil zeggen: God is de oergrond van al het bestaan, het Zijn; Jezus Christus is de Zoon van God, het Wordende; het Zijn is in een voortdurend proces geopenbaard in het Wordende.

Door hem kan de Heilige Geest werken. Met Pinksteren stort de Heilige Geest zich over de apostelen uit en opent hun ogen; zij begrijpen nu pas werkelijk de betekenis van al wat gebeurd is en kunnen het evangelie uitdragen tot aan de uithoeken van de aarde.
Christus’ geboorte op aarde heeft het de mensheid weer mogelijk gemaakt zijn ‘geestelijke vleugels’ uit te slaan en zijn ontwikkelingsweg te vervolgen naar het aardetijdperk van vrijheid en liefde in haar volle betekenis.

https://www.christengemeenschap.nl/wp-c ... -rev.2.pdf
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

Tin schreef: 14 mei 2019, 11:53 Dat verbaasd me wel.
Op zich prima, laat ieder geloven wat hij of zij waar denkt te kunnen zijn, maar ik vraag me dan wel altijd af of je iemand nog het etiket van katholiek of protestant moet opplakken.
Men geloofd dan gedeeltelijk wel wat de RK of protestantse kerk gelooft, en gedeeltelijk anders.
Want afgezien van een kleine gemeenschap zoals b.v. die Vrij Katholieke kerk (theosofische wortels) die ik laatst als enige kerk nog in onze wijk aanwezig noemde behoort het toch niet tot mainstream christendom.
De meeste katholieken weten van toeten noch blazen, want zodra men teveel voor zichzelf begint te denken is excommunicatie de volgende halte. Het is net het WTG.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef: 11 mei 2019, 00:40 Sterkte!
Dank je. Op dit moment is er nog relatief weinig hinder.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef: 14 mei 2019, 16:07
Gaitema schreef: 11 mei 2019, 00:40 Sterkte!
Dank je. Op dit moment is er nog relatief weinig hinder.
Dat is goed om te lezen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Tin »

Anja schreef: 14 mei 2019, 14:32 Een stukje van een kerk op antroposofische basis, ter overdenking. Dit lijkt me vrij dicht bij het gedachtengoed van Messenger te liggen.

Dit ter illustratie dat christendom en reïncarnatie elkaar niet hoeven te bijten.
3.3. Reïncarnatie en karma

Als de aarde het oefenterrein is om het vrije ik en de liefdekrachten te ontwikkelen, dan is het voorstelbaar dat dit niet in één leven voor elkaar te krijgen is; meerdere levens op aarde zijn nodig. De mens is voortdurend ‘op weg’ en in ontwikkeling.

Bij het overlijden legt de mens zijn fysieke lichaam af. Dit wordt opgenomen in de stoffelijke wereld. Gedurende een bepaalde periode na de dood worden het etherisch en astraal lichaam afgelegd. Wat de ziel tijdens het leven aan ervaringen heeft opgedaan wordt zodanig verwerkt, dat de geest van de mens dit kan meenemen. De geest stijgt omhoog en wordt opgenomen in de goddelijke wereld. Hij bereidt zich daar voor op een nieuw aardeleven met behulp van geestelijke wezens.

Het karmabegrip hierbij wordt anders opgevat dan in de oosterse denkwijze. Het heeft niets te maken met schuld en boete. Karma is een pakket van zaken uit het vorige leven dat ‘onaf’ is gebleven en waar je in een nieuwe incarnatie weer verder mee aan het werk gaat.

3.4. Aarde- en mensheidsontwikkeling

Het sleutelwoord in de antroposofie is: ontwikkeling. Ook de aarde heeft zich in grote cyclische fasen gedurende aeonen (=zeer lange tijd) ontwikkeld van een vloeibaar warmte organisme tot vaste substantie. In verre toekomstige tijden zullen er nog andere fasen volgen. De mensheid heeft zich mee ontwikkeld van een ‘in de schoot der goden’ levend, dromend wezen tot de zelfbewuste, individualistische mens van vandaag. In de verschillende stadia van de aardeontwikkeling zijn de bovengenoemde ‘delen’ van de mens gevormd met als laatste het ik. Deze ontwikkeling heeft zijn eindstadium nog niet bereikt. We zijn pas aan het begin; we kunnen wel denken dat we zelfbewust bezig zijn, maar worden we niet nog zeer bepaald in ons doen en laten door omstandigheden, door invloeden van buiten af?

In al deze ontwikkelingsprocessen is de goddelijke wereld werkzaam. Dit wordt uitgedrukt in het bijbelse scheppingsverhaal: God schiep hemel en aarde.... Hij is de oergrond van al het bestaan. Het paradijs is in dit proces zinnebeeldig gezien een voorstadium van de wereld van nu. Door van de boom van goed en kwaad te eten heeft de mens zich losgemaakt uit de goddelijke wereld. Deze afzondering, deze zondeval, was nodig om verdere ontwikkeling van de mens mogelijk te maken: om een zelfbewustzijn en innerlijke vrijheid te kunnen ontplooien: met andere woorden om een vrij ik te ontwikkelen. Als de mens in het paradijs gebleven was, ingebed in de goddelijke wereld, zou dat niet mogelijk geweest zijn. Maar na verloop van lange tijd raakte de mensheid steeds meer verstrikt in de vaste aardematerie; hij dreigde geestelijk vleugellam te worden. De mens was zover afgedwaald van zijn geestelijke oorsprong dat een goddelijk ingrijpen noodzakelijk was. Christus werd naar de aarde gezonden om dit proces te keren.

3.4. Het ‘verhaal’ van Christus

De incarnatie van Christus uit de sfeer van God in de mens Jezus wordt door Rudolf Steiner een uniek en eenmalig gebeuren genoemd dat de aarde- en mensheidsontwikkeling blijvend beïnvloed heeft. Bij de Doop in de Jordaan (Mt.3: 13-17; Mc.1: 9-11; Lc.3: 21-22) wordt de Christuskracht in Jezus zichtbaar. Gedurende de drie daaropvolgende jaren, waarin hij rondtrekt, onderwijst en geneest, verbindt de Christuskracht zich steeds intenser met het aardse lichaam van Jezus en het aardse leven. Vlak voor het moment van het gebeuren op Golgotha is dit proces ten einde. De doodsstrijd zoals die in het Lucas evangelie (Lc. 22: 44) beschreven wordt, is een realiteit: de Christuskracht is geheel één geworden met de mens Jezus; Jezus Christus is waarlijk God en waarlijk mens.

Hij ondergaat de kruisdood en wordt begraven; het ongehoorde feit dat een goddelijk wezen door de menselijke dood heen gaat, vindt daadwerkelijk plaats.
Hij overwint de dood na drie dagen: zijn aardse lichaam wordt omgevormd in het opstandingslichaam 45, een vergeestelijkt lichaam dat echter zichtbaar is voor Maria Magdalena (Joh.20: 11-18). Eerst herkent zij hem niet. Pas als hij haar naam noemt, haar raakt in haar diepste wezen, herkent zij hem. Maar zij mag hem nog niet aanraken; het lichaam is in zijn nieuwe verschijningsvorm nog te teer. De Emmausgangers (Lc. 24: 13-35) herkennen hem eerst ook niet. Pas als ze het brood met hem breken, weten ze wie ze voor zich hebben. Hij is geen vluchtige geestverschijning. Hij is reëel aanwezig. Dit wordt uitgedrukt in het beeld dat hij eet en drinkt, ook als hij aan zijn leerlingen in Jeruzalem verschijnt (Lc. 24: 36-49). Maar of hij dit echt nodig heeft gehad om zichzelf fysiek in stand te houden is nog maar de vraag. De ongelovige Thomas (Joh.20: 24-29) wordt uitgenodigd hem aan te raken. Wat bij Maria Magdalena nog niet kon, is nu wel mogelijk. Hier spreekt hetzelfde beeld als bij het eten en drinken met de leerlingen. Door de aanraking moet Thomas Jezus’ werkelijke aanwezigheid erkennen.

Jezus Christus vaart ten hemel en wordt opgenomen in de wolkensferen, in ‘de levende mantel’ om de aarde: doordat hij zich tot in de dood verbonden heeft met de mensheid, zal hij altijd bij en om ons zijn tot aan het einde der tijden.

Hij zit aan de rechterhand van God (Mc.16: 19). Met andere woorden: hij is de uitvoerende macht van God. Want je bent, als rechtshandig persoon, rechts doorgaans het meest actief.
In hem heeft God zich geopenbaard; dit wil zeggen: God is de oergrond van al het bestaan, het Zijn; Jezus Christus is de Zoon van God, het Wordende; het Zijn is in een voortdurend proces geopenbaard in het Wordende.

Door hem kan de Heilige Geest werken. Met Pinksteren stort de Heilige Geest zich over de apostelen uit en opent hun ogen; zij begrijpen nu pas werkelijk de betekenis van al wat gebeurd is en kunnen het evangelie uitdragen tot aan de uithoeken van de aarde.
Christus’ geboorte op aarde heeft het de mensheid weer mogelijk gemaakt zijn ‘geestelijke vleugels’ uit te slaan en zijn ontwikkelingsweg te vervolgen naar het aardetijdperk van vrijheid en liefde in haar volle betekenis.

https://www.christengemeenschap.nl/wp-c ... -rev.2.pdf
Ja, haha, de christengemeenschap heeft ook een aardig kerkje in Den Haag. Typisch antroposofisch gebouwtje.
Het is natuurlijk wel een heel erg van het mainstream christendon afwijkend gedachtengoed. Met de twee Jezuskinderen enzo. En ook die reïncarnatie dus.
Beetje zelfde koker als die vrij katholieke kerk.
Mooi erover verhalen kon Steiner sowieso.
Nou is dat natuurlijk voor mijn tijd, maar W.F. Veltman kon dat ook, die sprak hier vroeger wel in Den Haag.
Zie net dat de goede man inmiddels ook overleden is vorig jaar. Vijfennegentig geworden. Tja, zo gaat dat. :|
Wat men er van vindt bepale een ieder maar voor zichzelf.
Heeft inderdaad wel iets weg van Messenger.
Maar ook wel anders denk ik.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Tin »

Piebe Paulusma schreef: 14 mei 2019, 15:08
Tin schreef: 14 mei 2019, 11:53 Dat verbaasd me wel.
Op zich prima, laat ieder geloven wat hij of zij waar denkt te kunnen zijn, maar ik vraag me dan wel altijd af of je iemand nog het etiket van katholiek of protestant moet opplakken.
Men geloofd dan gedeeltelijk wel wat de RK of protestantse kerk gelooft, en gedeeltelijk anders.
Want afgezien van een kleine gemeenschap zoals b.v. die Vrij Katholieke kerk (theosofische wortels) die ik laatst als enige kerk nog in onze wijk aanwezig noemde behoort het toch niet tot mainstream christendom.
De meeste katholieken weten van toeten noch blazen, want zodra men teveel voor zichzelf begint te denken is excommunicatie de volgende halte. Het is net het WTG.
Klinkt nogal omgekeerd als wat Anja schreef.
Katholiek zijn kom je trouwens niet zo makkelijk vanaf dacht ik.
Maar gelukkig wel véêl makkelijker dan moslim zijn ;)
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Gaitema »

Ik blijf het volhouden dat de hel an sich een woord uit de Romeinse mythologie is, maar dat de termen Gehenna en poel van vuur ook veel zegt over het sterven zonder God en de tweede dood na het oordeel op basis van diens werken.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

3.3. Reïncarnatie en karma

Als de aarde het oefenterrein is om het vrije ik en de liefdekrachten te ontwikkelen, dan is het voorstelbaar dat dit niet in één leven voor elkaar te krijgen is; meerdere levens op aarde zijn nodig. De mens is voortdurend ‘op weg’ en in ontwikkeling.
Ik zie de fysieke wereld als een speelveld waar wij onszelf telkens opnieuw her-creëren in de volgende meest grandioze versie van de geweldigste visie die we ooit hadden over Wie we zijn.
Bij het overlijden legt de mens zijn fysieke lichaam af. Dit wordt opgenomen in de stoffelijke wereld. Gedurende een bepaalde periode na de dood worden het etherisch en astraal lichaam afgelegd. Wat de ziel tijdens het leven aan ervaringen heeft opgedaan wordt zodanig verwerkt, dat de geest van de mens dit kan meenemen. De geest stijgt omhoog en wordt opgenomen in de goddelijke wereld. Hij bereidt zich daar voor op een nieuw aardeleven met behulp van geestelijke wezens.
Ik denk dat ik andere invulling heb van de begrippen geest en ziel. De geest heeft tijdens het leven ervaringen opgedaan en de ziel heeft daarmee de totale ervaring verrijkt van God. Het nieuwe fysieke leven (hoeft niet per se op Aarde te zijn) zal een evolutionele her-creatie worden zoals ik hierboven beschrijf.
Het karmabegrip hierbij wordt anders opgevat dan in de oosterse denkwijze. Het heeft niets te maken met schuld en boete. Karma is een pakket van zaken uit het vorige leven dat ‘onaf’ is gebleven en waar je in een nieuwe incarnatie weer verder mee aan het werk gaat.
De agenda van elke ziel is uniek en zal uiteindelijk vervuld zijn.
3.4. Aarde- en mensheidsontwikkeling

Het sleutelwoord in de antroposofie is: ontwikkeling. Ook de aarde heeft zich in grote cyclische fasen gedurende aeonen (=zeer lange tijd) ontwikkeld van een vloeibaar warmte organisme tot vaste substantie. In verre toekomstige tijden zullen er nog andere fasen volgen. De mensheid heeft zich mee ontwikkeld van een ‘in de schoot der goden’ levend, dromend wezen tot de zelfbewuste, individualistische mens van vandaag. In de verschillende stadia van de aardeontwikkeling zijn de bovengenoemde ‘delen’ van de mens gevormd met als laatste het ik. Deze ontwikkeling heeft zijn eindstadium nog niet bereikt. We zijn pas aan het begin; we kunnen wel denken dat we zelfbewust bezig zijn, maar worden we niet nog zeer bepaald in ons doen en laten door omstandigheden, door invloeden van buiten af?
We staan op de eerste trede onderaan de spirituele ladder. De mensheid is nog niet ontwaakt.
In al deze ontwikkelingsprocessen is de goddelijke wereld werkzaam. Dit wordt uitgedrukt in het bijbelse scheppingsverhaal: God schiep hemel en aarde.... Hij is de oergrond van al het bestaan. Het paradijs is in dit proces zinnebeeldig gezien een voorstadium van de wereld van nu. Door van de boom van goed en kwaad te eten heeft de mens zich losgemaakt uit de goddelijke wereld. Deze afzondering, deze zondeval, was nodig om verdere ontwikkeling van de mens mogelijk te maken: om een zelfbewustzijn en innerlijke vrijheid te kunnen ontplooien: met andere woorden om een vrij ik te ontwikkelen. Als de mens in het paradijs gebleven was, ingebed in de goddelijke wereld, zou dat niet mogelijk geweest zijn. Maar na verloop van lange tijd raakte de mensheid steeds meer verstrikt in de vaste aardematerie; hij dreigde geestelijk vleugellam te worden. De mens was zover afgedwaald van zijn geestelijke oorsprong dat een goddelijk ingrijpen noodzakelijk was. Christus werd naar de aarde gezonden om dit proces te keren.
Ik heb niet veel met de bijbel en ik geloof eerder in de erfzegen dan in een erfzonde. De erfzonde ontstond na het gebruik maken van de vrije wil.
Verder zie ik mezelf nog steeds in een goddelijke wereld en in een paradijs (hangt af waarop je je focust door je eigen perceptie).
3.4. Het ‘verhaal’ van Christus
Ik heb Christus niet gekend, ken wel andere meesters zoals Mahatma Gandhi. Ik heb daarom niets met Christus.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Gaitema schreef: 22 mei 2019, 08:49 Ik blijf het volhouden dat de hel an sich een woord uit de Romeinse mythologie is, maar dat de termen Gehenna en poel van vuur ook veel zegt over het sterven zonder God en de tweede dood na het oordeel op basis van diens werken.
Inderdaad, de hel komt in de Bijbel niet voor.
Ik verbaas me er steeds weer over hoe weinig bijbelinzicht bestaat.

Lees eens deze teksten:

Psalm 146:4 Zijn geest gaat uit, hij keert terug naar de grond. Op die dag vergaan zijn gedachten.

Prediker 9:5, 10 De levenden weten dat ze zullen sterven, maar de doden weten helemaal niets. Doe wat je hand te doen vindt met heel je kracht, want er is geen werk, geen plan, geen kennis en geen wijsheid in het Graf, waar je naartoe gaat.

Johannes 11:11, 13, 14 Jezus zei: ‘Lazarus, onze vriend, slaapt, maar ik ga erheen om hem wakker te maken.’ Ze dachten dat hij het over de gewone slaap had, maar Jezus bedoelde dat hij was gestorven. Toen zei Jezus ronduit tegen ze: ‘Lazarus is gestorven.’

Gehenna is de tweede dood, daar is geen opstandig uit mogelijk.
Gehenna wordt door Jezus als symbool gebruikt voor vernietiging.
Het dal van Hinnom werd door koning Josia "omgebouwd" tot vuilnisbelt, waar afval, dode dieren en gedode misdadigers werden verbrand. Het vuur werd dag en nacht aan het branden gehouden met pek en zwavel.

Zoek eens op wiki naar Gehenna.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 11 jun 2019, 12:59 Gehenna is de tweede dood, daar is geen opstandig uit mogelijk.
Gehenna wordt door Jezus als symbool gebruikt voor vernietiging.
Als deel van de alomtegenwoordige God kun je, behalve in stoffelijke zin, niet vernietigd worden.
Als deel van de onkwetsbare en almachtige God kun je weer een nieuw stoffelijk lichaam ontwerpen.

Veel gelovigen die geloven in de bijbelse Opwekking, kiezen meestal voor een begrafenis in plaats van een crematie. Omdat ze denken dat er dan nog een stoffelijk overschot opnieuw kan worden gebruikt, zelfs als het vlees van de botten is verdwenen. Bij een crematie is er slechts as.

Voor een almachtige en volmaakte God is het oude stoffelijk overschot, indien sprake zou zijn van een Opwekking, uiteraard geen enkel probleem. Het lichaam is een vervangbaar en eventueel te kopiëren instrument/voertuig voor de Goddelijke expressie die jij bent. Het oude stoffelijk overschot is daarbij niet van belang.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Gaitema »

Alpha schreef: 11 jun 2019, 12:59
Gaitema schreef: 22 mei 2019, 08:49 Ik blijf het volhouden dat de hel an sich een woord uit de Romeinse mythologie is, maar dat de termen Gehenna en poel van vuur ook veel zegt over het sterven zonder God en de tweede dood na het oordeel op basis van diens werken.
Inderdaad, de hel komt in de Bijbel niet voor.
Ik verbaas me er steeds weer over hoe weinig bijbelinzicht bestaat.

Lees eens deze teksten:

Psalm 146:4 Zijn geest gaat uit, hij keert terug naar de grond. Op die dag vergaan zijn gedachten.

Prediker 9:5, 10 De levenden weten dat ze zullen sterven, maar de doden weten helemaal niets. Doe wat je hand te doen vindt met heel je kracht, want er is geen werk, geen plan, geen kennis en geen wijsheid in het Graf, waar je naartoe gaat.

Johannes 11:11, 13, 14 Jezus zei: ‘Lazarus, onze vriend, slaapt, maar ik ga erheen om hem wakker te maken.’ Ze dachten dat hij het over de gewone slaap had, maar Jezus bedoelde dat hij was gestorven. Toen zei Jezus ronduit tegen ze: ‘Lazarus is gestorven.’

Gehenna is de tweede dood, daar is geen opstandig uit mogelijk.
Gehenna wordt door Jezus als symbool gebruikt voor vernietiging.
Het dal van Hinnom werd door koning Josia "omgebouwd" tot vuilnisbelt, waar afval, dode dieren en gedode misdadigers werden verbrand. Het vuur werd dag en nacht aan het branden gehouden met pek en zwavel.

Zoek eens op wiki naar Gehenna.
Ja ik ken het beeld. Dank je wel voor het delen :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 11 jun 2019, 13:19
Alpha schreef: 11 jun 2019, 12:59 Gehenna is de tweede dood, daar is geen opstandig uit mogelijk.
Gehenna wordt door Jezus als symbool gebruikt voor vernietiging.
Als deel van de alomtegenwoordige God kun je, behalve in stoffelijke zin, niet vernietigd worden.
Als deel van de onkwetsbare en almachtige God kun je weer een nieuw stoffelijk lichaam ontwerpen.

Veel gelovigen die geloven in de bijbelse Opwekking, kiezen meestal voor een begrafenis in plaats van een crematie. Omdat ze denken dat er dan nog een stoffelijk overschot opnieuw kan worden gebruikt, zelfs als het vlees van de botten is verdwenen. Bij een crematie is er slechts as.

Voor een almachtige en volmaakte God is het oude stoffelijk overschot, indien sprake zou zijn van een Opwekking, uiteraard geen enkel probleem. Het lichaam is een vervangbaar en eventueel te kopiëren instrument/voertuig voor de Goddelijke expressie die jij bent. Het oude stoffelijk overschot is daarbij niet van belang.
De bijbel leert wat anders. Jouw mening is m.i. daaruit niet afkomstig.

De NWV vertaalt mnemeion met herinneringsgraf.
Mnemeion, afgeleid van het werkwoord ‘zich herinneren’, brengt de gedachte over dat de overleden persoon in de herinnering voortleeft (Jo 5:28, 29).


JHWH heeft geen graf of stoffelijke resten nodig om zich te herinneren hoe iemand was.
Een zeemansgraf is dan ook geen letterlijk graf met blijvende stoffelijke resten.

Jezus benadrukte dan ook dat een gestorven persoon in Gods ogen "slaapt".
Vandaar ook dat Jezus zei: Lazarus sta op.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Alpha »

Gaitema schreef: 11 jun 2019, 17:25
Alpha schreef: 11 jun 2019, 12:59
Gaitema schreef: 22 mei 2019, 08:49 Ik blijf het volhouden dat de hel an sich een woord uit de Romeinse mythologie is, maar dat de termen Gehenna en poel van vuur ook veel zegt over het sterven zonder God en de tweede dood na het oordeel op basis van diens werken.
Inderdaad, de hel komt in de Bijbel niet voor.
Ik verbaas me er steeds weer over hoe weinig bijbelinzicht bestaat.

Lees eens deze teksten:

Psalm 146:4 Zijn geest gaat uit, hij keert terug naar de grond. Op die dag vergaan zijn gedachten.

Prediker 9:5, 10 De levenden weten dat ze zullen sterven, maar de doden weten helemaal niets. Doe wat je hand te doen vindt met heel je kracht, want er is geen werk, geen plan, geen kennis en geen wijsheid in het Graf, waar je naartoe gaat.

Johannes 11:11, 13, 14 Jezus zei: ‘Lazarus, onze vriend, slaapt, maar ik ga erheen om hem wakker te maken.’ Ze dachten dat hij het over de gewone slaap had, maar Jezus bedoelde dat hij was gestorven. Toen zei Jezus ronduit tegen ze: ‘Lazarus is gestorven.’

Gehenna is de tweede dood, daar is geen opstandig uit mogelijk.
Gehenna wordt door Jezus als symbool gebruikt voor vernietiging.
Het dal van Hinnom werd door koning Josia "omgebouwd" tot vuilnisbelt, waar afval, dode dieren en gedode misdadigers werden verbrand. Het vuur werd dag en nacht aan het branden gehouden met pek en zwavel.

Zoek eens op wiki naar Gehenna.
Ja ik ken het beeld. Dank je wel voor het delen :)
Bedankt voor je positieve reactie.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Trajecto »

moderatie:

Graag ontopic blijven.
Enige berichten zijn verwijderd.
Nulla aetas ad discendum sera
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Messenger schreef: 01 aug 2019, 15:08
Alpha schreef: 01 aug 2019, 11:23 ik probeer slechts te tonen wat de Bijbel werkelijk leert, zonder vooringenomenheid.
De Bijbel is gewoon duidelijk.
De boeken van Neale Donald Walsch zijn pas duidelijk. En consistent. Ieder zijn meug.
Je bedoelt dat het je oren streelt. Tsja. Ieder zijn meug inderdaad. Maar Bijbels is het niet, en dat mag gezegd worden.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Piebe Paulusma »

Een goeie kennis van me heeft kanker en wordt nu in slaap gehouden om te sterven. Hij is pas 46 en weet spoedig waar hij heen is gegaan.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

Anja schreef: 01 aug 2019, 15:25
Messenger schreef: 01 aug 2019, 15:08
Alpha schreef: 01 aug 2019, 11:23 ik probeer slechts te tonen wat de Bijbel werkelijk leert, zonder vooringenomenheid.
De Bijbel is gewoon duidelijk.
De boeken van Neale Donald Walsch zijn pas duidelijk. En consistent. Ieder zijn meug.
Je bedoelt dat het je oren streelt. Tsja. Ieder zijn meug inderdaad. Maar Bijbels is het niet, en dat mag gezegd worden.
Het hoeft helemaal niet bijbels te zijn. Elk pad is prima. Ook dat mag gezegd worden.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Wat gebeurt er na het sterven; waar gaan we heen?

Bericht door Messenger »

Piebe Paulusma schreef: 01 aug 2019, 15:44 Een goeie kennis van me heeft kanker en wordt nu in slaap gehouden om te sterven. Hij is pas 46 en weet spoedig waar hij heen is gegaan.
Dat is triest Piebe. Je zal hem gaan missen denk ik. Hij weet het dan inderdaad.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.