Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Piebe Paulusma »

Messenger schreef: 15 mei 2019, 00:22
Piebe Paulusma schreef: 14 mei 2019, 23:56 Als het de schuld is van religie dat mensen kwaad doen, waarom is er dan geen een religie waarbij mensen met elkaar in vrede leven? Ergo, het ligt niet aan de religie maar aan de mens. Immers, atheïsten doen ook kwaad en zij geloven niet in God.
Alle religies pretenderen de enige en juiste weg te zijn tot God. Elke mens met een andere geloofsovertuiging wordt gezien als onjuist en vaak bestempeld als "ongelovige". Het zou al een hele verbetering zijn als religies zouden verkondigen slechts een andere weg te zijn.
Piebe Paulusma schreef: De mens heeft geen religie nodig om een satan te zijn. Religie dient enkel als handige zondebok voor mensen die zichzelf willen rechtvaardigen, maar dan verwordt religie tot een soort satan, die ook enkel nut heeft om de schuld op te schuiven zodat jij kan zeggen: ik stond machteloos, satan deed het.
Ik geloof niet in een Satan of duivel. Maar die figuur wordt wel altijd aangewezen als het kwaad, als een zondebok.
Aangezien jij niet gelooft in satan, verbaast het mij dat je wel gelooft in de schuld geven aan religie. Religie is dan jouw zondebok, terwijl de mens satan noch religie nodig heeft om kwaad te doen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door coby »

Messenger schreef: 14 mei 2019, 23:46
coby schreef: 14 mei 2019, 18:46
Messenger schreef: 04 mei 2019, 17:43
Alpha schreef: Je toont door je uitspraken dat je geen enkele notie hebt van de betekenis.
Dus ook niet van het verband met Gen 3: 15.

15 En ik zal vijandschap stichten tussen jou en de vrouw en tussen jouw nageslacht en haar nageslacht. Hij zal jouw kop verbrijzelen en jij zult hem in de hiel treffen. NWV.
Nou gezellig zulke teksten! Jij hebt, als je deze tekst voor waar aanneemt, geen enkele notie van de aard en essentie van God.
Wat is er ongezellig aan God die de duivel vernietigt?
Een almachtige God heeft geen tegenstander.
Dan moet iedereen het roerend met Hem eens zijn en spontaan blij neervallen in aanbidding, hetgeen ik niet zie gebeuren.
peda
Berichten: 20457
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

coby schreef: 15 mei 2019, 10:28
Messenger schreef: 14 mei 2019, 23:46
coby schreef: 14 mei 2019, 18:46
Messenger schreef: 04 mei 2019, 17:43
Alpha schreef: Je toont door je uitspraken dat je geen enkele notie hebt van de betekenis.
Dus ook niet van het verband met Gen 3: 15.

15 En ik zal vijandschap stichten tussen jou en de vrouw en tussen jouw nageslacht en haar nageslacht. Hij zal jouw kop verbrijzelen en jij zult hem in de hiel treffen. NWV.
Nou gezellig zulke teksten! Jij hebt, als je deze tekst voor waar aanneemt, geen enkele notie van de aard en essentie van God.
Wat is er ongezellig aan God die de duivel vernietigt?
Een almachtige God heeft geen tegenstander.
Dan moet iedereen het roerend met Hem eens zijn en spontaan blij neervallen in aanbidding, hetgeen ik niet zie gebeuren.
Iemand die niet doet zoals jij het ziet, is toch geen tegenstander. Dan zou er geen democratie bestaan. Omdat aan God de platoonse eigenschap van Volkomen Goed en aan de duivel de eigenschap van volledig slecht werd toegedicht, is in de religie een onoverbrugbare tegenstelling ""geschapen"". Andersdenkenden werden over en weer gekoppeld aan de "' duivel "' en daarmede was de tegenstander binnenboord gehaald. Mensen van goede wil die een andere weg volgen, zijn geen tegenstanders. Tegenstander is anno 2019 diegene die de "' mensenrechten "' geen knip voor de neus waard acht.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door coby »

peda schreef: 15 mei 2019, 11:13
coby schreef: 15 mei 2019, 10:28
Messenger schreef: 14 mei 2019, 23:46
coby schreef: 14 mei 2019, 18:46
Messenger schreef: 04 mei 2019, 17:43
Nou gezellig zulke teksten! Jij hebt, als je deze tekst voor waar aanneemt, geen enkele notie van de aard en essentie van God.
Wat is er ongezellig aan God die de duivel vernietigt?
Een almachtige God heeft geen tegenstander.
Dan moet iedereen het roerend met Hem eens zijn en spontaan blij neervallen in aanbidding, hetgeen ik niet zie gebeuren.
Iemand die niet doet zoals jij het ziet, is toch geen tegenstander. Dan zou er geen democratie bestaan. Omdat aan God de platoonse eigenschap van Volkomen Goed en aan de duivel de eigenschap van volledig slecht werd toegedicht, is in de religie een onoverbrugbare tegenstelling ""geschapen"". Andersdenkenden werden over en weer gekoppeld aan de "' duivel "' en daarmede was de tegenstander binnenboord gehaald. Mensen van goede wil die een andere weg volgen, zijn geen tegenstanders. Tegenstander is anno 2019 diegene die de "' mensenrechten "' geen knip voor de neus waard acht.
Ja dat is ook zo. Maar Hij heeft tegenstanders zat. Degenen die christenen afmaken, zijn tegenstanders en ze bestaan en die lui die Israel de zee in willen drijven. Eigenlijk iedereen die kwaad wil is een tegenstander van God, want God is goed.
peda
Berichten: 20457
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

coby schreef: 15 mei 2019, 11:28
peda schreef: 15 mei 2019, 11:13
coby schreef: 15 mei 2019, 10:28
Messenger schreef: 14 mei 2019, 23:46
coby schreef: 14 mei 2019, 18:46
Wat is er ongezellig aan God die de duivel vernietigt?
Een almachtige God heeft geen tegenstander.
Dan moet iedereen het roerend met Hem eens zijn en spontaan blij neervallen in aanbidding, hetgeen ik niet zie gebeuren.
Iemand die niet doet zoals jij het ziet, is toch geen tegenstander. Dan zou er geen democratie bestaan. Omdat aan God de platoonse eigenschap van Volkomen Goed en aan de duivel de eigenschap van volledig slecht werd toegedicht, is in de religie een onoverbrugbare tegenstelling ""geschapen"". Andersdenkenden werden over en weer gekoppeld aan de "' duivel "' en daarmede was de tegenstander binnenboord gehaald. Mensen van goede wil die een andere weg volgen, zijn geen tegenstanders. Tegenstander is anno 2019 diegene die de "' mensenrechten "' geen knip voor de neus waard acht.
Ja dat is ook zo. Maar Hij heeft tegenstanders zat. Degenen die christenen afmaken, zijn tegenstanders en ze bestaan en die lui die Israel de zee in willen drijven. Eigenlijk iedereen die kwaad wil is een tegenstander van God, want God is goed.
Kwaadwillenden zijn de tegenstanders van mensenrechten en daartoe behoren bijvoorbeeld in mijn ogen ook diegenen die de homo het recht van de praksis op bijbelse gronden ontzeggen. De homo praktiserenden behoren in de ogen van een aantal bijbel-gelovenden tot de tegenstanders en in mijn ogen in het geheel niet. Wat is kwaad volgens de bijbel en wat is kwaad volgens de "' mensenrechten ""? Daar ligt inmiddels een duidelijk verschil.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Vertrokken user 5 »

coby schreef: 15 mei 2019, 10:28
Messenger schreef: 14 mei 2019, 23:46
coby schreef: 14 mei 2019, 18:46
Messenger schreef: 04 mei 2019, 17:43
Alpha schreef: Je toont door je uitspraken dat je geen enkele notie hebt van de betekenis.
Dus ook niet van het verband met Gen 3: 15.

15 En ik zal vijandschap stichten tussen jou en de vrouw en tussen jouw nageslacht en haar nageslacht. Hij zal jouw kop verbrijzelen en jij zult hem in de hiel treffen. NWV.
Nou gezellig zulke teksten! Jij hebt, als je deze tekst voor waar aanneemt, geen enkele notie van de aard en essentie van God.
Wat is er ongezellig aan God die de duivel vernietigt?
Een almachtige God heeft geen tegenstander.
Dan moet iedereen het roerend met Hem eens zijn en spontaan blij neervallen in aanbidding, hetgeen ik niet zie gebeuren.
Als ieder mens een stukje van de Almachtige God is, zoals Johannes 1 beschrijft, dan is het m.i. waarschijnlijk toch zo dat ieder mens ten diepste het roerend met God eens is en dat Hij met en in ieder mens Zijn Plan uitwerkt. Dat betekent niet hetzelfde als dat de kerk zou weten hoe Gods Plan in ieders individuele leven plaatsvindt. Persoonlijk ben ik er nu van overtuigd dat de Vader daadwerkelijk alle dingen doet medewerken ten goede. En niet alleen voor "hen die Hem liefhebben" maar ook voor hen die zich nog niet van God bewust zijn, want ik denk dat dat diepste stukje in de mens dat van God is, Hem liefheeft, ook al weet die mens dat niet.

Persoonlijk ben ik er inmiddels helemaal van overtuigd dat al mijn "fouten" noodzakelijk waren om te groeien in bewustzijn van God die Liefde Is. En dat God in staat is geweest en is om van al die fouten iets moois te breien.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Mart »

peda schreef: 15 mei 2019, 11:50Ja dat is ook zo. Maar Hij heeft tegenstanders zat. Degenen die christenen afmaken, zijn tegenstanders en ze bestaan en die lui die Israel de zee in willen drijven.
Tegenstanders hebben vaak simpelweg een wat andere God.
Eigenlijk iedereen die kwaad wil is een tegenstander van God, want God is goed.
Je hebt een vrij flexibele interpretatie. Is het buitensluiten van homoseksuelen en transgenders ooit goed geweest? Is het besnijden van kinderen goed? Is het stenigen van overspeligen okay? Is de doodstraf voor het offeren voor een andere god de doodstraf waard? Hoe zit het met de doodstraf voor een rebels kind dat zich verzet tegen de ouders? Doodstraf voor het sprokkelen van hout op Sjabbat? Is het offeren van dieren prima? David besluit een volkstelling te houden, maar JHWH is ontstemd en doodt 70.000 Israelieten. En hoe zit het met het uitmoorden van de Amorieten, de Kana'anieten met hun zuigelingen, moeders en vaders die allen werden afgeslacht door de heilige legers van JHWH omdat ze woonden waar de Israelieten moesten wonen? 31 steden die met de moraal van de god van Israel kennismaakten. Jericho, Ai, Makkedah, Libnah, Lachisj, Eglon en Debir: elke man, vrouw , kind en zuigeling afgeslacht. Om over de vernietiging van vrijwel de gehele mensheid en miljarden dieren tijdens de zondvloed maar niet te spreken.
Laatst gewijzigd door Mart op 15 mei 2019, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Vertrokken user 5 »

peda schreef: 15 mei 2019, 11:50
coby schreef: 15 mei 2019, 11:28
peda schreef: 15 mei 2019, 11:13
coby schreef: 15 mei 2019, 10:28
Messenger schreef: 14 mei 2019, 23:46
Een almachtige God heeft geen tegenstander.
Dan moet iedereen het roerend met Hem eens zijn en spontaan blij neervallen in aanbidding, hetgeen ik niet zie gebeuren.
Iemand die niet doet zoals jij het ziet, is toch geen tegenstander. Dan zou er geen democratie bestaan. Omdat aan God de platoonse eigenschap van Volkomen Goed en aan de duivel de eigenschap van volledig slecht werd toegedicht, is in de religie een onoverbrugbare tegenstelling ""geschapen"". Andersdenkenden werden over en weer gekoppeld aan de "' duivel "' en daarmede was de tegenstander binnenboord gehaald. Mensen van goede wil die een andere weg volgen, zijn geen tegenstanders. Tegenstander is anno 2019 diegene die de "' mensenrechten "' geen knip voor de neus waard acht.
Ja dat is ook zo. Maar Hij heeft tegenstanders zat. Degenen die christenen afmaken, zijn tegenstanders en ze bestaan en die lui die Israel de zee in willen drijven. Eigenlijk iedereen die kwaad wil is een tegenstander van God, want God is goed.
Kwaadwillenden zijn de tegenstanders van mensenrechten en daartoe behoren bijvoorbeeld in mijn ogen ook diegenen die de homo het recht van de praksis op bijbelse gronden ontzeggen. De homo praktiserenden behoren in de ogen van een aantal bijbel-gelovenden tot de tegenstanders en in mijn ogen in het geheel niet. Wat is kwaad volgens de bijbel en wat is kwaad volgens de "' mensenrechten ""? Daar ligt inmiddels een duidelijk verschil.
Ik ben ervan overtuigd dat de Almachtige God voor de mensenrechten is. En ik vind dat je altijd zelf moet blijven nadenken. Twee volwassen mannen, die uit vrije wil, en uit liefde voor elkaar hun leven in alle opzichten met elkaar willen delen, die doen niemand kwaad. En mensen die hun leven met elkaar delen, die vermeerderen de liefde. Ik heb sommige christenen vaak deze vraag gesteld: Ergens in de bijbel (ik weet meestal de Schriftplaats niet, maar onthoud vanzelf de inhoud wanneer die voor mij betekenisvol is, en anders niet, vandaar dat ik lijk selectief dingen te vergeten, dat is ook zo, maar dat gaat vanzelf, omdat mijn hoofd niet meer in staat is minder betekenisvolle zaken te onthouden ) zegt Paulus dat wanneer iemand gehuwd is en een van de twee tot geloof komt, dat die persoon dan niet "moet" scheiden . Stel nu dat een van de twee van een homopaar tot geloof komt, denk je dan dat die liefde vernietigd moet worden? En stel nu dat dat homopaar kinderen heeft? Op welke grond meent de kerk nou toch het recht te hebben die mensen te veroordelen tot een intimiteitloos leven?
Persoonlijk gruw ik daarvan.

Men heeft er meestal niet op geantwoord, het bleef meestal oorverdovend stil, óf men haalde een of andere tekst uit het Oude Testament aan.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Mart »

Anja schreef: 15 mei 2019, 12:42Ik ben ervan overtuigd dat de Almachtige God voor de mensenrechten is. En ik vind dat je altijd zelf moet blijven nadenken. Twee volwassen mannen, die uit vrije wil, en uit liefde voor elkaar hun leven in alle opzichten met elkaar willen delen, die doen niemand kwaad. En mensen die hun leven met elkaar delen, die vermeerderen de liefde. Ik heb sommige christenen vaak deze vraag gesteld: Ergens in de bijbel (ik weet meestal de Schriftplaats niet, maar onthoud vanzelf de inhoud wanneer die voor mij betekenisvol is, en anders niet, vandaar dat ik lijk selectief dingen te vergeten, dat is ook zo, maar dat gaat vanzelf, omdat mijn hoofd niet meer in staat is minder betekenisvolle zaken te onthouden ) zegt Paulus dat wanneer iemand gehuwd is en een van de twee tot geloof komt, dat die persoon dan niet "moet" scheiden . Stel nu dat een van de twee van een homopaar tot geloof komt, denk je dan dat die liefde vernietigd moet worden? En stel nu dat dat homopaar kinderen heeft? Op welke grond meent de kerk nou toch het recht te hebben die mensen te veroordelen tot een intimiteitloos leven?
Persoonlijk gruw ik daarvan.

Men heeft er meestal niet op geantwoord, het bleef meestal oorverdovend stil, óf men haalde een of andere tekst uit het Oude Testament aan.
De evolutie van JHWH. Denk je dat de JHWH uit de T'NaCH die homoseksualiteit afschuwelijk zegt te vinden, die het besnijden van kinderen had verplicht, die het stenigen van overspeligen beval, die de doodstraf voor het offeren voor een andere god voorschreef en eveneens de doodstraf afkondigde voor een rebels kind dat zich verzet tegen de ouders, die overspel en het sprokkelen van hout op Sjabbat beantwoordde met steniging, die het offeren van dieren had bevolen, die nadat David had besloten een volkstelling te houden, 70.000 Israelieten doodde; die het uitmoorden van de Amorieten en de Kana'anieten met hun zuigelingen, moeders en vaders toejuichte, die eenendertig steden zoals Jericho, Ai, Makkedah, Libnah, Lachisj, Eglon en Debir liet uitmoorden door de ''legers van JHWH'' waarbij elke man, vrouw , kind en zuigeling werd afgeslacht, nadat reeds ooit de vernietiging van vrijwel de gehele mensheid en miljarden dieren had plaatsgevonden,... denk je dat het geloofwaardig klinkt dat dit de God is die het homohuwelijk nu toejuicht? Dat mag men geloven, maar ik zie een duidelijke evolutie van een oude stamgod JHWH in een God die meer compatibel is met de veranderingen die de menselijke maatschappij heeft doorgemaakt.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 15 mei 2019, 14:04
Anja schreef: 15 mei 2019, 12:42Ik ben ervan overtuigd dat de Almachtige God voor de mensenrechten is. En ik vind dat je altijd zelf moet blijven nadenken. Twee volwassen mannen, die uit vrije wil, en uit liefde voor elkaar hun leven in alle opzichten met elkaar willen delen, die doen niemand kwaad. En mensen die hun leven met elkaar delen, die vermeerderen de liefde. Ik heb sommige christenen vaak deze vraag gesteld: Ergens in de bijbel (ik weet meestal de Schriftplaats niet, maar onthoud vanzelf de inhoud wanneer die voor mij betekenisvol is, en anders niet, vandaar dat ik lijk selectief dingen te vergeten, dat is ook zo, maar dat gaat vanzelf, omdat mijn hoofd niet meer in staat is minder betekenisvolle zaken te onthouden ) zegt Paulus dat wanneer iemand gehuwd is en een van de twee tot geloof komt, dat die persoon dan niet "moet" scheiden . Stel nu dat een van de twee van een homopaar tot geloof komt, denk je dan dat die liefde vernietigd moet worden? En stel nu dat dat homopaar kinderen heeft? Op welke grond meent de kerk nou toch het recht te hebben die mensen te veroordelen tot een intimiteitloos leven?
Persoonlijk gruw ik daarvan.

Men heeft er meestal niet op geantwoord, het bleef meestal oorverdovend stil, óf men haalde een of andere tekst uit het Oude Testament aan.
De evolutie van JHWH. Denk je dat de JHWH uit de T'NaCH die homoseksualiteit afschuwelijk zegt te vinden, die het besnijden van kinderen had verplicht, die het stenigen van overspeligen beval, die de doodstraf voor het offeren voor een andere god voorschreef en eveneens de doodstraf afkondigde voor een rebels kind dat zich verzet tegen de ouders, die overspel en het sprokkelen van hout op Sjabbat beantwoordde met steniging, die het offeren van dieren had bevolen, die nadat David had besloten een volkstelling te houden, 70.000 Israelieten doodde; die het uitmoorden van de Amorieten en de Kana'anieten met hun zuigelingen, moeders en vaders toejuichte, die eenendertig steden zoals Jericho, Ai, Makkedah, Libnah, Lachisj, Eglon en Debir liet uitmoorden door de ''legers van JHWH'' waarbij elke man, vrouw , kind en zuigeling werd afgeslacht, nadat reeds ooit de vernietiging van vrijwel de gehele mensheid en miljarden dieren had plaatsgevonden,... denk je dat het geloofwaardig klinkt dat dit de God is die het homohuwelijk nu toejuicht? Dat mag men geloven, maar ik zie een duidelijke evolutie van een oude stamgod JHWH in een God die meer compatibel is met de veranderingen die de menselijke maatschappij heeft doorgemaakt.
Je zou het niet denken. :clown:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Mart schreef: 15 mei 2019, 14:04
Anja schreef: 15 mei 2019, 12:42Ik ben ervan overtuigd dat de Almachtige God voor de mensenrechten is. En ik vind dat je altijd zelf moet blijven nadenken. Twee volwassen mannen, die uit vrije wil, en uit liefde voor elkaar hun leven in alle opzichten met elkaar willen delen, die doen niemand kwaad. En mensen die hun leven met elkaar delen, die vermeerderen de liefde. Ik heb sommige christenen vaak deze vraag gesteld: Ergens in de bijbel (ik weet meestal de Schriftplaats niet, maar onthoud vanzelf de inhoud wanneer die voor mij betekenisvol is, en anders niet, vandaar dat ik lijk selectief dingen te vergeten, dat is ook zo, maar dat gaat vanzelf, omdat mijn hoofd niet meer in staat is minder betekenisvolle zaken te onthouden ) zegt Paulus dat wanneer iemand gehuwd is en een van de twee tot geloof komt, dat die persoon dan niet "moet" scheiden . Stel nu dat een van de twee van een homopaar tot geloof komt, denk je dan dat die liefde vernietigd moet worden? En stel nu dat dat homopaar kinderen heeft? Op welke grond meent de kerk nou toch het recht te hebben die mensen te veroordelen tot een intimiteitloos leven?
Persoonlijk gruw ik daarvan.

Men heeft er meestal niet op geantwoord, het bleef meestal oorverdovend stil, óf men haalde een of andere tekst uit het Oude Testament aan.
De evolutie van JHWH. Denk je dat de JHWH uit de T'NaCH die homoseksualiteit afschuwelijk zegt te vinden, die het besnijden van kinderen had verplicht, die het stenigen van overspeligen beval, die de doodstraf voor het offeren voor een andere god voorschreef en eveneens de doodstraf afkondigde voor een rebels kind dat zich verzet tegen de ouders, die overspel en het sprokkelen van hout op Sjabbat beantwoordde met steniging, die het offeren van dieren had bevolen, die nadat David had besloten een volkstelling te houden, 70.000 Israelieten doodde; die het uitmoorden van de Amorieten en de Kana'anieten met hun zuigelingen, moeders en vaders toejuichte, die eenendertig steden zoals Jericho, Ai, Makkedah, Libnah, Lachisj, Eglon en Debir liet uitmoorden door de ''legers van JHWH'' waarbij elke man, vrouw , kind en zuigeling werd afgeslacht, nadat reeds ooit de vernietiging van vrijwel de gehele mensheid en miljarden dieren had plaatsgevonden,... denk je dat het geloofwaardig klinkt dat dit de God is die het homohuwelijk nu toejuicht? Dat mag men geloven, maar ik zie een duidelijke evolutie van een oude stamgod JHWH in een God die meer compatibel is met de veranderingen die de menselijke maatschappij heeft doorgemaakt.
Het godsbeeld is (gelukkig) aan evolutie onderhevig. Wat jij beschrijft is het godsbeeld en wel het godsbeeld van het Oude Testament. Het groeiend bewustzijn van God komt IN het beeld van de mens die hij in zijn tijd hád. Die beelden zijn niet (het woord van) God, (het Woord van) God komt IN die beelden. God de liefdevolle Vader kom je in het Oude Testament ook tegen.

In het bewustzijn van de mensheid zat en zit het besef van schuld, of dat men nou (h ) erkent of niet. Het idee dat de mens een offer moest brengen, komt daaruit voort. Het besef dat het erom gaat het oude zelf, het lagere zelf, te offeren, was er nog niet. In die zin is het dan m.i. ook te verstaan dat, om de mensheid over dit bewustzijnsdieptepunt heen te brengen, God Zelf mens moest worden om dit enerzijds voor te leven en anderzijds zich moest offeren in Jezus van Nazareth en Paulus hierop zijn theologie moest bouwen, opdat de mensheid op zou houden met die onzinnige mensen- en dierenoffers en verantwoording opnemen voor de eigen bewustzijnsontwikkeling. Als de joden iets verkeerd deden, draaiden ze een kippetje de nek om en dan was het opgelost, ingelost. En dat herhaalden ze dan gewoon als ze het weer deden. Paulus trachtte alle offers te doen ophouden. En God heeft die nooit gewild......

Hos.6:6 Liefde wil ik, geen offers; met God vertrouwd zijn is meer waard dan enig offer.

1 Sam. 15,22 Schept de Eeuwige meer behagen in offers dan in gehoorzaamheid? Nee! Gehoorzaamheid is beter dan offers, volgzaamheid is beter dan het vet van rammen.

Jer. 7, 21-23 Dit zegt de Eeuwige van de hemelse machten, de God van Israaël: Maak van je brandoffers maar vredeoffers: eet zelf het vlees maar op! Toen ik jullie voorouders uit Egypte leidde, heb ik hun nooit iets gezegd of voorgeschreven over brand- en vredeoffers. Wat ik hun geboden heb, is dit: Wees mij gehoorzaam, dan zal ik jullie God zijn en zullen jullie mijn volk zijn.

Micha 6, 6-8 Waarmee zal ik voor de HEER komen, mij buigen voor God in den hoge?
Zal ik voor Hem komen met brandoffers, met eenjarige kalveren?

Zal de HEER behagen vinden in duizenden rammen, in tienduizenden beken olie?

Moet ik voor mijn misdaden mijn eerstgeborene offeren,

mijn kind voor de zonden die ik begaan heb?

De HEER heeft u gezegd wat goed is, mens,

en wat Hij van u verlangt:

Hij wil niets anders dan dat u recht doet,

dat u de trouw eerbiedigt,

en dat u nederig wandelt met uw God.

Jes.1,11 Wat moet ik met al jullie offers? zegt de Eeuwige.

Ps. 50,9 De stier uit je stal heb ik niet nodig, noch de bokken uit je kooien. Had ik honger, ik zou het je niet zeggen, van mij is de wereld en wat daar leeft. Eet ik soms het vlees van stieren of drink ik het bloed van bokken?

Ps. 51,18 :U wilt van mij geen offerdieren, in brandoffers schept u geen behagen. Het offer voor God is een gebroken geest; een gebroken en verbrijzeld hart zult u, God, niet verachten.

Deze ontwikkeling zet zich voort in het NT:

Mat. 9,13 Maar ga heen en leer wat het betekent: Ik wil barmhartigheid en geen offer.

Mat, 12,7 Maar als u geweten had wat het betekent: Ik wil barmhartigheid en geen offer, dan zou u de onschuldigen niet veroordeeld hebben.

Mat. 23, 23 Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u geeft tienden van de munt, de dille en de komijn, en u laat het belangrijkste van de wet na: het recht, en de barmhartigheid en het geloof.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 15 mei 2019, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Piebe Paulusma »

Anja, ik zie dat het een oud bericht is dat je gekopieerd hebt. Vermeld je even een bron? Dat is wel zo netjes. ;)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Piebe Paulusma schreef: 15 mei 2019, 14:54 Anja, ik zie dat het een oud bericht is dat je gekopieerd hebt. Vermeld je even een bron? Dat is wel zo netjes. ;)
Nee hoor. Dit is een bericht van mijzelf, dat ik gekopieerd en bijgewerkt heb van mijzelf, op credible (https://www.credible.nl/topic/21970-men ... nt-1126149), en op mijn computer had opgeslagen. De bron is de bijbel. Daar mag iedereen uit quoten.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9981
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

Anja schreef: 15 mei 2019, 12:24 Als ieder mens een stukje van de Almachtige God is, zoals Johannes 1 beschrijft, dan is het m.i. waarschijnlijk toch zo dat ieder mens ten diepste het roerend met God eens is en dat Hij met en in ieder mens Zijn Plan uitwerkt.
De meeste mensen die geloven zien zichzelf als een schepsel van God, in plaats van dat zij zichzelf zien als een deeltje God. Zij zien zichzelf niet als een expressie van de Goddelijkheid.
Het Plan is eigenlijk niets meer dan het leven empirisch te ervaren.
Anja schreef: Dat betekent niet hetzelfde als dat de kerk zou weten hoe Gods Plan in ieders individuele leven plaatsvindt.
De 'kerk' zit op een ander spoor, heeft nog steeds de idee dat het schepsel mens via het spiritueel smalle pad de Weg tot God moet verdienen. Omdat de mens niet een schepsel maar deel is van God, heeft God de mens nooit verlaten. Dat kan ook niet, als je als avatar van de Goddelijkheid deel bent van God. Je bent altijd Thuis bij God.
Anja schreef: Persoonlijk ben ik er nu van overtuigd dat de Vader daadwerkelijk alle dingen doet medewerken ten goede. En niet alleen voor "hen die Hem liefhebben" maar ook voor hen die zich nog niet van God bewust zijn, want ik denk dat dat diepste stukje in de mens dat van God is, Hem liefheeft, ook al weet die mens dat niet.
Elk deel van God heeft dezelfde eigenschappen van God. Zo is elk deel zuivere liefde, almachtig, alwetend, alziend, volmaakt, onkwetsbaar, overal en in alles aanwezig en zonder enige behoefte (heeft slechts het verlangen zich empirisch te ervaren).

Voor het empirisch (blanco, zonder enige kennis van de eigen Goddelijkheid) ervaren is het noodzakelijk dat elke avatar van de Goddelijkheid, diens eigen alwetendheid uitschakelt door die uit vrije wil te vergeten. Alle andere Goddelijke eigenschappen worden eveneens vergeten.
Het Plan is om zich door empirische ervaring alles weer te herinneren. Zover dit niet tijdens het leven weer wordt herinnerd, dan na het sterven, voordat de avatar opnieuw van vorm verandert en opnieuw incarneert in een levensvorm.

Hierdoor wordt de verbinding met God als deel van God vergeten en kan, vanwege de vrije wil, een mens zich ervaren als een avatar die géén liefde is (om het zachtjes uit te drukken).
Anja schreef: Persoonlijk ben ik er inmiddels helemaal van overtuigd dat al mijn "fouten" noodzakelijk waren om te groeien in bewustzijn van God die Liefde Is. En dat God in staat is geweest en is om van al die fouten iets moois te breien.
God ziet geen 'fouten' in jou maar heeft jou innig en onvoorwaardelijk lief als deel van Zichzelf. God ziet jou als volmaakt mens, ook al zie jijzelf misschien 'fouten'. Maar 'fouten' bestaan niet in God's ogen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20457
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Hallo Messenger,

Vermoedelijk zijn er een Oneindig aantal Godsvonken. Dat betekent dat de verhuizing van een Godsvonk naar een tijdelijk lichaam ( om ervaring op te doen ) niet voor alle Godsvonken zal kunnen plaats vinden. Er blijven altijd ontzettend vele Godsvonken die nooit ervaringen zullen beleven.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 14 mei 2019, 16:01
Alpha schreef: 14 mei 2019, 12:11Grappig dat je de Bijbelse informatie gewoon ontkent cq. negeert.

Je toont dat je de essentie van JHWH niet ( kan of wilt?) begrijpt.
Het Godsbeeld van JHWH zoals de bijbel dat schetst, is duidelijk inferieur aan het Godsbeeld dat ik van God voor ogen heb.
Alpha schreef: Dat je totaal geen inzicht en overzicht hebt in de relatie van de diverse getoonde teksten.
Ja dat inzicht en overzicht heb ik wel, alleen neem ik daar afstand van.
Alpha schreef: Het is en kan niet positief zijn als apocriefe geschriften in strijd zijn met de bijbel, die wordt daardoor ondermijnt en kennelijk is dat ook de bedoeling.
Ik denk eerder dat het andersom is.
Alpha schreef:W.b.t Gods wetten: Doden, stelen, lasteren ect. mag allemaal?
Wil je dus hardnekkige veelplegers ondersteunen?
In de mensenwereld mogen die daden worden gecorrigeerd.

God heeft geen wetten. Want wetten zijn voorwaarden. Onvoorwaardelijke liefde kent geen voorwaarden. En dan is er nog de vrije wil.
Heel moeilijk is het niet.
Je godsbeeld is m.i. sterk vervormd door menselijke, apocriefe geschriften.
In navolging daarvan kan je alleen negatieve uitingen in de Bijbel zien, omdat dat je de context niet begrijpt, niet kan zien.
Vandaar dat je er afstand van moet nemen.
Veelplegers kunnen niet gecorrigeerd worden. Het is dweilen met de kraan open. Een gevolg van menselijk onvermogen.

Je zou eens een keer objectief de bijbel moeten lezen, zonder apocriefe indoctrinaties.
Dan kan je misschien zien, dat de Bijbelse wetten het menselijke leven beschermen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 14 mei 2019, 16:06
Alpha schreef: 14 mei 2019, 12:15
Messenger schreef: 04 mei 2019, 17:46
Alpha schreef: 04 mei 2019, 16:12 Vandaar ook de waarschuwing:

1 Tim 4:1 Maar het geïnspireerde woord zegt duidelijk dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat ze luisteren naar misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen. NWV.
Tja je moet wat als de aanhang van het geloof valt. Noem ieder ander geluid demonisch of als afkomstig van demonen.
Het ontgaat je kennelijk dat er duizenden geloven zijn, die zich christelijk noemen.
Hoeveel geloven stichtte Jezus?
Daarnaast zijn er geloven, die duidelijke demonische kenmerken vertonen.
Kom eens terug op aarde?
Alle religies zijn/waren demonisch van aard. Kijk naar de Kruistochten, de Spaanse Inquisitie met hun folteren en brandstapels.
De Islam heeft uitwassen die op demonische wijze mensen en kinderen op gruwelijke wijze afslachten.
Het Boeddhisme in Myanmar pleegt genocide.

Het Christendom is echt geen uitzondering.
De Bijbel verbiedt in feite kruistochten en inquisitie.
Vandaar ook dat Jezus leerde: Aan de boom herken je de vruchten.

Lukas 6:
43 Want een goede boom draagt geen slechte vruchten, en een slechte boom geen goede.
44 Elke boom is te herkennen aan zijn eigen vruchten. Je kunt bijvoorbeeld geen vijgen of druiven plukken van een doornstruik.
45 Een goed mens haalt goede dingen tevoorschijn uit de goede voorraad van zijn hart, maar een slecht mens haalt slechte dingen tevoorschijn uit zijn voorraad met slechte dingen. Waar het hart vol van is, loopt de mond van over. NWV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 14 mei 2019, 23:46
coby schreef: 14 mei 2019, 18:46
Messenger schreef: 04 mei 2019, 17:43
Alpha schreef: Je toont door je uitspraken dat je geen enkele notie hebt van de betekenis.
Dus ook niet van het verband met Gen 3: 15.

15 En ik zal vijandschap stichten tussen jou en de vrouw en tussen jouw nageslacht en haar nageslacht. Hij zal jouw kop verbrijzelen en jij zult hem in de hiel treffen. NWV.
Nou gezellig zulke teksten! Jij hebt, als je deze tekst voor waar aanneemt, geen enkele notie van de aard en essentie van God.
Wat is er ongezellig aan God die de duivel vernietigt?
Een almachtige God heeft geen tegenstander.
Je toont weer dat je geen notie van de Bijbel hebt.

Satan kreeg de naam Duivel omdat hij de voornaamste lasteraar en valse beschuldiger is van Jehovah, zijn goede woord en zijn heilige naam.

Je hebt totaal niet door dat Gen 3:15 een profetie is, waarvan het "hiel" gedeelte al vervuld is.

Ik kom vaker allerlei ongenuanceerde kreten tegen, waaruit blijkt dat men geen notie heeft, wat de Bijbel echt leert, wie God werkelijk is.

Zo was er een criticus die vond dat mannelijke tepels een misconstructie waren. :o
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Piebe Paulusma schreef: 14 mei 2019, 23:53
Messenger schreef: 14 mei 2019, 23:46
coby schreef: 14 mei 2019, 18:46
Messenger schreef: 04 mei 2019, 17:43
Alpha schreef: Je toont door je uitspraken dat je geen enkele notie hebt van de betekenis.
Dus ook niet van het verband met Gen 3: 15.

15 En ik zal vijandschap stichten tussen jou en de vrouw en tussen jouw nageslacht en haar nageslacht. Hij zal jouw kop verbrijzelen en jij zult hem in de hiel treffen. NWV.
Nou gezellig zulke teksten! Jij hebt, als je deze tekst voor waar aanneemt, geen enkele notie van de aard en essentie van God.
Wat is er ongezellig aan God die de duivel vernietigt?
Een almachtige God heeft geen tegenstander.
Inderdaad, het is net als plus en min op een accu, beide zijn nodig om de auto te starten. En als de finish gehaald is dan blijkt dat min evenals de plus in dienst stond van het geheel. Zo is het ook met de duivel, die was nodig om de mensheid iets te leren en stond in dienst van het geheel.
Ik denk dat Satan jaloers is en ook aanbeden wilde worden.
Dat blijkt ook uit de woestijn confrontatie met Jezus.

Mt 4:
8 Opnieuw nam de Duivel hem mee, nu naar een heel hoge berg, en hij liet hem alle koninkrijken van de wereld zien, met hun pracht en praal.
9 Hij zei tegen hem: ‘Dit geef ik je allemaal als je voor me neerknielt en me aanbidt.’
10 Toen zei Jezus tegen hem: ‘Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Jehovah, je God, moet je aanbidden en alleen voor hem moet je heilige dienst doen.”’
11 Daarna ging de Duivel weg en er kwamen engelen om Jezus van dienst te zijn. NWV.

Hieruit blijkt duidelijk dat hij de machthebber, de god, van deze wereld is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Piebe Paulusma schreef: 14 mei 2019, 23:56
Messenger schreef: 14 mei 2019, 16:06
Alpha schreef: 14 mei 2019, 12:15
Messenger schreef: 04 mei 2019, 17:46
Alpha schreef: 04 mei 2019, 16:12 Vandaar ook de waarschuwing:

1 Tim 4:1 Maar het geïnspireerde woord zegt duidelijk dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat ze luisteren naar misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen. NWV.
Tja je moet wat als de aanhang van het geloof valt. Noem ieder ander geluid demonisch of als afkomstig van demonen.
Het ontgaat je kennelijk dat er duizenden geloven zijn, die zich christelijk noemen.
Hoeveel geloven stichtte Jezus?
Daarnaast zijn er geloven, die duidelijke demonische kenmerken vertonen.
Kom eens terug op aarde?
Alle religies zijn/waren demonisch van aard. Kijk naar de Kruistochten, de Spaanse Inquisitie met hun folteren en brandstapels.
De Islam heeft uitwassen die op demonische wijze mensen en kinderen op gruwelijke wijze afslachten.
Het Boeddhisme in Myanmar pleegt genocide.

Het Christendom is echt geen uitzondering.
Als het de schuld is van religie dat mensen kwaad doen, waarom is er dan geen een religie waarbij mensen met elkaar in vrede leven? Ergo, het ligt niet aan de religie maar aan de mens. Immers, atheïsten doen ook kwaad en zij geloven niet in God.

De mens heeft geen religie nodig om een satan te zijn. Religie dient enkel als handige zondebok voor mensen die zichzelf willen rechtvaardigen, maar dan verwordt religie tot een soort satan, die ook enkel nut heeft om de schuld op te schuiven zodat jij kan zeggen: ik stond machteloos, satan deed het.
Er is een wereldwijd verenigde broederschap die in Jezus voetsporen treed. En dus wel vreedzaam met elkaar leven en elkaar ondersteunen en JHWH de allerhoogste eer geven. De Bijbel laat gewoon zien, hoe je dat moet doen.

Helaas verstoort de "god" van deze wereld dat en zet mensen tegen elkaar en tegen God op.
Gevolg: mensen worden in naam van God gedood.

Wanneer religies de Bijbelse wetten zouden willen volgen en hun volgelingen grondig zouden onderwijzen, dan zag de wereld er nu al heel anders uit.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 15 mei 2019, 00:22
Piebe Paulusma schreef: 14 mei 2019, 23:56 Als het de schuld is van religie dat mensen kwaad doen, waarom is er dan geen een religie waarbij mensen met elkaar in vrede leven? Ergo, het ligt niet aan de religie maar aan de mens. Immers, atheïsten doen ook kwaad en zij geloven niet in God.
Alle religies pretenderen de enige en juiste weg te zijn tot God. Elke mens met een andere geloofsovertuiging wordt gezien als onjuist en vaak bestempeld als "ongelovige". Het zou al een hele verbetering zijn als religies zouden verkondigen slechts een andere weg te zijn.
Piebe Paulusma schreef:De mens heeft geen religie nodig om een satan te zijn. Religie dient enkel als handige zondebok voor mensen die zichzelf willen rechtvaardigen, maar dan verwordt religie tot een soort satan, die ook enkel nut heeft om de schuld op te schuiven zodat jij kan zeggen: ik stond machteloos, satan deed het.
Ik geloof niet in een Satan of duivel. Maar die figuur wordt wel altijd aangewezen als het kwaad, als een zondebok.
Micha 4:
1 En het moet geschieden in het laatst der dagen [dat] de berg van het huis van Jehovah stevig bevestigd zal worden boven de top der bergen, en hij zal stellig verheven worden boven de heuvels; en daarheen moeten volken stromen. 
2 En vele natiën zullen stellig heengaan en zeggen: „Komt, en laten wij opgaan naar de berg van Jehovah en naar het huis van de God van Jakob; en hij zal ons onderrichten omtrent zijn wegen, en wij willen zijn paden bewandelen.” Want uit Sion zal [de] wet uitgaan, en het woord van Jehovah uit Jeruzalem. 
3 En hij zal stellig rechtspreken onder vele volken en de zaken rechtzetten met betrekking tot verre, machtige natiën. En zij zullen hun zwaarden tot ploegscharen moeten smeden en hun speren tot snoeimessen. Zij zullen, natie tegen natie, geen zwaard opheffen, ook zullen zij de oorlog niet meer leren. 
4 En zij zullen werkelijk ieder onder hun wijnstok en onder hun vijgenboom zitten, en er zal niemand zijn die [hen] doet beven; want het is de mond van Jehovah der legerscharen die [het] heeft gesproken. NWV.

Toch geloofde Jezus wèl in het bestaan van Satan en hij weerlegde zijn pogingen om hem tot aanbidding te bewegen.

Je zou Jezus voorbeeld eens kunnen volgen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

peda schreef: 15 mei 2019, 09:16
Messenger schreef: 15 mei 2019, 00:22
Piebe Paulusma schreef: 14 mei 2019, 23:56 Als het de schuld is van religie dat mensen kwaad doen, waarom is er dan geen een religie waarbij mensen met elkaar in vrede leven? Ergo, het ligt niet aan de religie maar aan de mens. Immers, atheïsten doen ook kwaad en zij geloven niet in God.
Alle religies pretenderen de enige en juiste weg te zijn tot God. Elke mens met een andere geloofsovertuiging wordt gezien als onjuist en vaak bestempeld als "ongelovige". Het zou al een hele verbetering zijn als religies zouden verkondigen slechts een andere weg te zijn.

Religies menen nu eenmaal dat hun volgers de woordvoerders van God Zelve op aarde zijn. Omdat God als Schepper wordt gezien, staat God en het door Hem verkondigde Woord ( Bedoeling ) Boven alles. Slechts verkondigen dat Gods Woord een andere Weg is, is gewoon strijdig met de missie van een stroming. Wanneer religies nu maar zouden zeggen dat God Zelve wel Oordeelt over diegenen die de verkeerde weg bewandelen en daar geen gelovige aardbewoners voor nodig heeft, was er reeds enorm veel gewonnen. Gelukkig is dit inzicht in onze omgeving wel de norm geworden. De angst van de andersdenkenden voor een terugkeer naar de tijden dat fanatiek gelovige mensen zich wel degelijk de scherprechters van God op aarde waanden ( zie vele bijbel verhalen ) is daarom ook niet geheel ongegrond in mijn ogen. Goed jongleren met macht is ook een grote kunst.
Er is een spreekwoord: "Alle wegen leiden naar Rome".
In religieus opzicht is dat ook zo.

De Bijbel:

Mt 7:
13 Ga naar binnen door de nauwe poort, want breed is de poort en wijd is de weg die naar de vernietiging leidt, en veel mensen gaan daardoor naar binnen.
14 Maar nauw is de poort en smal is de weg die naar het leven leidt, en maar weinig mensen vinden die. NWV.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9981
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

peda schreef: 16 mei 2019, 09:53 Hallo Messenger,

Vermoedelijk zijn er een Oneindig aantal Godsvonken. Dat betekent dat de verhuizing van een Godsvonk naar een tijdelijk lichaam ( om ervaring op te doen ) niet voor alle Godsvonken zal kunnen plaats vinden. Er blijven altijd ontzettend vele Godsvonken die nooit ervaringen zullen beleven.
Ik denk dat het aantal Godsvonken eindig is (in alle tijd, in het NU, zijn die Godsvonken in totaliteit bekend) en dat een groter deel van God in singulariteit bestaat zonder ervaring.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20457
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Messenger schreef: 16 mei 2019, 11:21
peda schreef: 16 mei 2019, 09:53 Hallo Messenger,

Vermoedelijk zijn er een Oneindig aantal Godsvonken. Dat betekent dat de verhuizing van een Godsvonk naar een tijdelijk lichaam ( om ervaring op te doen ) niet voor alle Godsvonken zal kunnen plaats vinden. Er blijven altijd ontzettend vele Godsvonken die nooit ervaringen zullen beleven.
Ik denk dat het aantal Godsvonken eindig is (in alle tijd, in het NU, zijn die Godsvonken in totaliteit bekend) en dat een groter deel van God in singulariteit bestaat zonder ervaring.
Messenger, waar baseer je dat op. De Godsvonken zijn immers ongeschapen. Bij geschapen Godsvonken kun je m.i. wel denken aan een eindigheid.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9981
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 16 mei 2019, 11:14Er is een spreekwoord: "Alle wegen leiden naar Rome".
In religieus opzicht is dat ook zo.
Alle wegen leiden naar God. God is zó groot, dat je God onmogelijk kunt missen.

De wereld zou er vredevoller uitzien als geloofsovertuigingen zouden zeggen: "Wij volgen niet de betere weg, wij volgen slechts een andere weg."
Alpha schreef: De Bijbel:

Mt 7:
13 Ga naar binnen door de nauwe poort, want breed is de poort en wijd is de weg die naar de vernietiging leidt, en veel mensen gaan daardoor naar binnen.
14 Maar nauw is de poort en smal is de weg die naar het leven leidt, en maar weinig mensen vinden die. NWV.
Tja, en omdat de bijbel het bovenstaande beweert, zie ik in de bijbel een grote mate van armoede.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.