Is het NT antisemitisch?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Is het NT antisemitisch?

Bericht door callista »

Johannes 8:44: zijn Joden kinderen van de duivel?
Matteüs 27:25: Zijn bloed kome over ons, Matteüs anti-Joods?
Antisemitisme Bijbel: Paulus in 1 Tessalonicenzen 2:14-15-16?

Geef jullie mening en visie......en dan graag met argumenten
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door Mart »

De eerste volgelingen waren allen Joden en veel van de passages tegen de Joden uit het NT zijn feitelijk specifiek gericht tegen de leiders en lang niet altijd tegen de Joden in het algemeen, maar ik ben van mening dat Joden binnen het Nieuwe Testament vrij duidelijk worden gesteriotypeerd. Waarschijnlijk betreft het de evolutie van het Christendom richting een religie die zich bij gebrek aan Joodse volgers steeds meer af begon te zetten tegen het Judaisme. Hoewel het christendom begon als een beweging binnen het jodendom, is het bijv. opvallend dat Johannes de Christelijke gemeenschap reeds in contrast met het Jodendom lijkt te definiëren in plaats van als onderdeel van een bredere Joods-Christelijke gemeenschap.

Een toenemend aantal christelijke geleerden en geestelijken concludeert dat een belangrijke reden voor het antisemitisme mede wordt gevonden in het Nieuwe Testament. In z'n boek Elder and Younger Brothers: The Encounter of Jews and Christians, beweert de overleden professor A. Roy Eckhardt - voormalig hoogleraar religie aan de Lehigh Universiteit (PA) en Oxford, en dominee - dat het antisemitisme en de verantwoordelijkheid voor de Holocaust uiteindelijk liggen in het Nieuwe Testament. In een ander boek, Your People, My People: The Meeting of Jews and Christians, benadrukt professor Eckhardt dat christelijk berouw een heronderzoek van basaal theologisch gedachtengoed zou moeten omvatten in de richting van het Jodendom en het Nieuwe Testament om effectief om te gaan met het probleem van antisemitisme en de preventie ervan. De algemene boodschap die geleerden zoals professor Eckhardt proberen over te brengen, is dat, door het Nieuwe Testament te gebruiken als de gezaghebbende bron, het Christendom ''het Joodse volk als een icoon van de niet-verloste mensheid heeft gestereotypeerd; ze werden een beeld van een blind, koppig, vleselijk en pervers volk. Deze ontmenselijking is het voertuig dat de psychologische voorwaarde vormt voor de gruweldaden die daarop volgden''.

En Dr. Frank G. Kirkpatrick - pastoor van de Trinity Episcopal Church en Professor of Religion aan het Trinity College, Hartford, Connecticut - beschrijft in zijn preken hoe antisemitisme mede oplaaide en standhield vanwege een passage in het Nieuwe Testament (Handelingen 13: 44-52). Deze passage beweert dat de Joden verdoemenis op henzelf hebben gebracht door Jezus af te wijzen als hun messias, een geloof dat volgens Dr. Frank G. Kirkpatrick aan de basis stond van veel Joods lijden vanwege vervolging en uiteindelijk mede aan de basis stond van de Holocaust.

Er ligt m.i. welliswaar een link tussen het Nieuwe Testament en het antisemitisme, maar veruit de meeste Christenen zijn natuurlijk gelukkig gewoon goede aardige mensen die weinig met het antisemitisme hebben. Toch ben ik wel benieuwd naar de mening van Christenen en vooral naar argumenten van diegenen die wllen beweren dat het niets met antisemitisme te maken heeft.
Laatst gewijzigd door Mart op 02 jun 2019, 00:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door callista »

Bedankt alvast voor je uitgebreide informatie Mart
Zeer helder...wist ik zo allemaal niet...

Ik persoonlijk zie er ook veel antisemitisme in....vandaar dat ik dit topic opende....

Maar hoe denk jij over het gegeven dat er van joden gezegd wordt----door sommige denominaties [nog steeds helaas...het tij keert gelukkig] --- dat ze een sluier voor hun ogen hebben...dus m.a.w. blind zijn?
En wat te zeggen over de christenen die nog steeds van mening zijn dat joden zich moeten bekeren tot Jezus en daar alle moeite en inspanning voor inzetten?
En van geen ophouden weten?

Is dat ook niet een vorm van antisemitisme denk je?

Maar ik ben ook zeer benieuwd naar de mening van christenen...\
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door Mart »

callista schreef: 01 jun 2019, 22:15Maar hoe denk jij over het gegeven dat er van joden gezegd wordt----door sommige denominaties [nog steeds helaas...het tij keert gelukkig] --- dat ze een sluier voor hun ogen hebben...dus m.a.w. blind zijn?
Veel van die bewoordingen komen uit de T'NaCH: men wordt daar bind genoemd omdat men zich in die tijd van JHWH had afgekeerd. Het Christendom zegt vervolgens dat dit nu plotseling betekent dat men Jezus niet als de messias ziet :?. Maar goed, het valt eenvoudig aan te tonen dat deze claim zonder Christelijke bril incorrect is. Het topic over de messias van de T'NaCH is gestart vanwege voornamelijk die reden.
En wat te zeggen over de christenen die nog steeds van mening zijn dat joden zich moeten bekeren tot Jezus en daar alle moeite en inspanning voor inzetten? En van geen ophouden weten?
Die evangelisatie kost ze handen vol geld en het levert ze niets op. Maar ze moeten het natuurlijk zelf weten -- het is hun goed recht.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door callista »

Mart schreef: 01 jun 2019, 22:23
callista schreef: 01 jun 2019, 22:15Maar hoe denk jij over het gegeven dat er van joden gezegd wordt----door sommige denominaties [nog steeds helaas...het tij keert gelukkig] --- dat ze een sluier voor hun ogen hebben...dus m.a.w. blind zijn?
Veel van die bewoordingen komen uit de T'NaCH: men wordt daar bind genoemd omdat men zich in die tijd van JHWH had afgekeerd. Het Christendom zegt vervolgens dat dit nu plotseling betekent dat men Jezus niet als de messias ziet :?. Maar goed, het valt eenvoudig aan te tonen dat deze claim zonder Christelijke bril incorrect is. Het topic over de messias van de T'NaCH is gestart vanwege voornamelijk die reden.
En wat te zeggen over de christenen die nog steeds van mening zijn dat joden zich moeten bekeren tot Jezus en daar alle moeite en inspanning voor inzetten? En van geen ophouden weten?
Die evangelisatie kost ze handen vol geld en het levert ze niets op. Maar ze moeten het natuurlijk zelf weten -- het is hun goed recht.
Nou ja....als christenen donders goed weten dat bepaalde stromingen tegen evangelisatie zijn en het dan toch gaan doordrukken vind ik nu niet bepaald getuigen van integriteit.....
Inderdaad is er veel geld mee gemoeid......kijk b.v. naar de organisatie Jews forJesus...terwijl de meesten daar niet eens joden zijn maar evangelische christenen....dus ook nog liegen voor de "goede" zaak...

Maar goed...ik wijk enigszins af van het onderwerp....denk ik...maar misschien ook niet...
Volgens mij heeft het NT hun daar de tools voor in handen gegeven...

Is er antisemitisme te vinden in het NT?
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Het aantal mensen dat in de loop der eeuwen door atheïsten, in de naam van de wetenschap, de vooruitgang of de rede om het leven is gebracht overtreft het aantal slachtoffers van godsdienstige bewegingen in zeer groten getale. Deze laatste nieuwe tactiek van christendomhaters op geloofsfora, de beschuldiging van antisemitisme, zou dan ook niemand moeten verbazen. Jammer wel, dat het zo moet gaan kennelijk, in de laatste dagen van het forum, denk ik zo. Maar het zij zo.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 01 jun 2019, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door callista »

Anja schreef: 01 jun 2019, 22:39 Het aantal mensen dat in de loop der eeuwen door atheïsten, in de naam van de wetenschap, de vooruitgang of de rede om het leven is gebracht overtreft het aantal slachtoffers van godsdienstige bewegingen met zeer grote getallen. Deze laatste nieuwe tactiek van christendomhaters op geloofsfora, de beschuldiging van antisemitisme, zou dan ook niemand moeten verbazen. Jammer wel, dat het zo moet gaan kennelijk.
Off topic Anja... :naughty:
Geen deugdelijke argumenten inzake dit onderwerp?
Het is trouwens een open vraag.....
Heb je daar ook antwoord op vergezeld gaande met argumenten?
Laatst gewijzigd door callista op 01 jun 2019, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door Vertrokken user 5 »

callista schreef: 01 jun 2019, 22:40
Anja schreef: 01 jun 2019, 22:39 Het aantal mensen dat in de loop der eeuwen door atheïsten, in de naam van de wetenschap, de vooruitgang of de rede om het leven is gebracht overtreft het aantal slachtoffers van godsdienstige bewegingen met zeer grote getallen. Deze laatste nieuwe tactiek van christendomhaters op geloofsfora, de beschuldiging van antisemitisme, zou dan ook niemand moeten verbazen. Jammer wel, dat het zo moet gaan kennelijk.
Off topic Anja...
Geen deugdelijke argumenten inzake dit onderwerp?
De poging van jou en Mart is zo enorm doorzichtig, dat ik hoop dat geen christen zich laat uitputten in onnodige verdediging tegen deze valse beschuldigingen, uit een voorraad teksten uit allerlei boekjes geput en neergeplempt. Ik wens je er veel ehhh "succes" mee.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door callista »

Tja..aan schuimbekkende nietszeggende uitingen en valse beschuldigingen en aantijgingen heb ik niets en die wens ik ook niet in mijn topic.
Argumenten hier graag....en integriteit en fatsoen...
En...geen ad hominem...voor de zoveelste keer...

Het is een open vraag...door mij gesteld ....en niet door Mart...

dus Anja....wat is jouw mening?
Is het NT antisemitisch of niet?
Laatst gewijzigd door callista op 01 jun 2019, 23:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door Mart »

Anja schreef: 01 jun 2019, 22:39Deze laatste nieuwe tactiek van christendomhaters op geloofsfora, de beschuldiging van antisemitisme, zou dan ook niemand moeten verbazen.
Waarom zie je het niet gewoon als een interessant onderwerp in plaats van een tactiek van christendomhaters? Indien je vindt dat het Christendom geen verantwoordelijkheid heeft voor het antisemitisme, dan staat het je vrij dit met argumenten te onderbouwen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door coby »

Veel Joden komen er niet goed vanaf in het N.T., maar om daar nou antisemitisch van te worden, dan moet je consequent iedereen als de pest haten, want de meeste heidenen kwamen er ook niet zo goed af in het O.T. Trouwens, Israel ook vaak niet.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door Mart »

coby schreef: 01 jun 2019, 23:00 Veel Joden komen er niet goed vanaf in het N.T., maar om daar nou antisemitisch van te worden, dan moet je consequent iedereen als de pest haten, want de meeste heidenen kwamen er ook niet zo goed af in het O.T. Trouwens, Israel ook vaak niet.
''En het hele volk antwoordde: Zijn bloed kome over ons, en over onze kinderen'', waarna de Christelijke messias Jezus ''de Zoon van de Vader'' werd gekruisigd en de misdadiger ''de zoon van de vader'' (bar Abba) vrijgelaten. Sommige versies van Mattheus zeggen zelfs dat de misdadiger bar Abba eveneens de naam 'Jezus' had: Jesjoe'a bar Abba betekent letterlijk ''Jezus de zoon van de vader''. Er zijn in het Nieuwe Testament legio teksten te vinden met een vergelijkbare strekking: de Joden die slangen worden genoemd, of addergebroed, of de nakomelingen van haSatan, etc. We worden zelfs verantwoordelijk gehouden voor de dood van Abel -- toen bestonden er nog geeneens Joden :?

Gedachtengoed waarmee eveneens Luther later aan de haal ging met de Bijbel in de hand, toen bleek dat Joden zich niet wilden bekeren.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door coby »

Mart schreef: 01 jun 2019, 23:17
coby schreef: 01 jun 2019, 23:00 Veel Joden komen er niet goed vanaf in het N.T., maar om daar nou antisemitisch van te worden, dan moet je consequent iedereen als de pest haten, want de meeste heidenen kwamen er ook niet zo goed af in het O.T. Trouwens, Israel ook vaak niet.
''En het hele volk antwoordde: Zijn bloed kome over ons, en over onze kinderen'', waarna de Christelijke messias Jezus ''de Zoon van de Vader'' werd gekruisigd en de misdadiger ''de zoon van de vader'' (bar Abba) vrijgelaten. Sommige versies van Mattheus zeggen zelfs dat de misdadiger bar Abba eveneens de naam Jezus had: Jesjoe'a bar Abba betekent letterlijk ''Jezus de zoon van de vader''. Er zijn in het Nieuwe Testament legio teksten te vinden met een vergelijkbare strekking: de Joden die slangen worden genoemd, of addergebroed, of de nakomelingen van haSatan, etc. We worden zelfs verantwoordelijk voor de dood van Abel -- toen bestonden er nog geeneens Joden :?

Gedachtengoed waarmee eveneens Luther later aan de haal ging met de Bijbel in de hand, toen bleek dat Joden zich niet wilden bekeren.
We?
Dat zei Hij tegen de Farizeeen toch. Ik vroeg me af van wie ze afstamden, want hun vaderen hadden de profeten vermoord en ze moesten de maat maar vol maken. Deze zelfde haat tegen de herders is ook ergens in het O.T.
Luther was gewoon een antisemiet. Zij zullen menen Gode een eer te bewijzen als ze u overleveren, omdat ze noch Mij, noch de Vader kennen.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door coby »

Jeremia 23

1Wee de herders, die de schapen welke Ik weid, verderven en verstrooien, luidt het woord des Heren. 2Daarom, zo zegt de Here, de God van Israël, tot de herders die mijn volk weiden: Gij verstrooit en verstoot mijn schapen, en zoekt ze niet op; zie, Ik bezoek aan u de boosheid uwer handelingen, luidt het woord des Heren. 3En Ik zal de rest van mijn schapen verzamelen uit al de landen waarheen Ik ze heb verdreven, en Ik zal ze doen wederkeren naar hun weiden, en zij zullen vruchtbaar zijn en zich vermeerderen. 4Ook zal Ik over hen herders verwekken om hen te weiden, en zij zullen vrees noch schrik meer hebben, en zij zullen niet gemist worden, luidt het woord des Heren. 5Zie, de dagen komen, luidt het woord des Heren, dat Ik aan David een rechtvaardige Spruit zal verwekken; die zal als koning regeren en verstandig handelen, die zal recht en gerechtigheid doen in het land. 6In zijn dagen zal Juda behouden worden en Israël veilig wonen; en dit is zijn naam, waarmede men hem zal noemen: de Here onze gerechtigheid


en Ezechiel 34 gaat ook over die Farizeeen volgens mij.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door Mart »

coby schreef: 01 jun 2019, 23:22 Dat zei Hij tegen de Farizeeen toch. Ik vroeg me af van wie ze afstamden, want hun vaderen hadden de profeten vermoord en ze moesten de maat maar vol maken.
Punt is dat Joden niet verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor de dood van Abel, aangezien de Joden toen nog nieteens bestonden.
Luther was gewoon een antisemiet.
Maar hij hanteerde de Bijbel voor z'n antisemitisme. Tegenwoordig zijn de Christenen zeer aardig, maar dat is niet altijd de status geweest.
Ezechiel 34 gaat ook over die Farizeeen volgens mij.
Dat laat het Christendom inderdaad doorschemeren, maar de passage gaat binnen het tekstverband gewoon over de leiders van Israel ten tijde van Jechezkel. De Farizeeërs waren juist zeer populair bij het volk.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door Piebe Paulusma »

De schrijvers van het NT waren op z'n best self-hating jews maar het lijkt wel alsof dat voor het gemak vergeten wordt.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door callista »

De auteurs van het NT zijn onbekend.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef: 02 jun 2019, 01:56 De schrijvers van het NT waren op z'n best self-hating jews maar het lijkt wel alsof dat voor het gemak vergeten wordt.
De schrijver van het evangelie van Johannes distantieert zich zodanig van de Joden, dat hij ze ''de Joden'' in de derde persoon noemt. Het is nooit ''wij'', maar ''zij''. De evangelie-schrijvers noemen Joden ''kwaadaardige giftige slangen'', ''hypocrieten'', ''nakomelingen van de duivel'', ''dieven en rovers'', zet Joden neer als leugenaars en vermeldt eveneens dat het volk - aangemoedigd door hun leiders - een misdadiger verkoos boven de Christelijke messias (in een passage die aannemelijkerwijs niet eens geheel historisch kan zijn).
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door coby »

Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door Tin »

callista schreef: 01 jun 2019, 21:23 Johannes 8:44: zijn Joden kinderen van de duivel?
Matteüs 27:25: Zijn bloed kome over ons, Matteüs anti-Joods?
Antisemitisme Bijbel: Paulus in 1 Tessalonicenzen 2:14-15-16?

Geef jullie mening en visie......en dan graag met argumenten
Heb de verzen gelezen, plus die in Handelingen van Mart.
Het zijn gebeurtenissen in verhalen waar gezegd wordt dat iemand, of een groepje mensen, op het verkeerde spoor zitten.
Een groepje mensen op een bepaald moment een paar duizend jaar geleden.
Als onjuist bezig volgens een paar anderen.
Het gangbaar patroon in het contact tussen mensen toen en nu.
En wat nu is zal in de toekomst zijn.
Ik zou niet zo goed weten waarom ik het als antisemitisch zou moeten zien.
Ik wordt hoop ik ook geen antisemiet genoemd wanneer ik de Israëlische politiek tov de Palestijnen aan de kaak stel.
Als ik iets vertel over iets akeligs uit de tweede wereldoorlog, wil dat niet zeggen dat ik anti duits ben.
Waarmee ik allemaal niet wil zeggen dat het verstandig is zulke teksten in een heilig genoemd boek te schrijven.
Wetend hoe mensen met dingen aan de haal kunnen gaan.
Maar dat is een lastige: komen we tot het goede door het goede te benadrukken of door het negatieve te benoemen, daar inzicht in te krijgen en achter ons te laten.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door Tin »

Anja schreef: 01 jun 2019, 22:39 Het aantal mensen dat in de loop der eeuwen door atheïsten, in de naam van de wetenschap, de vooruitgang of de rede om het leven is gebracht overtreft het aantal slachtoffers van godsdienstige bewegingen in zeer groten getale. Deze laatste nieuwe tactiek van christendomhaters op geloofsfora, de beschuldiging van antisemitisme, zou dan ook niemand moeten verbazen. Jammer wel, dat het zo moet gaan kennelijk, in de laatste dagen van het forum, denk ik zo. Maar het zij zo.
Dat eerste betwijfel ik, het veroordelen van anderen zit in de mens, ongeacht waarmee die verder bezig is.
En dat is op zich vooral religie geweest door de eeuwen heen.
Maar het gaat hier over het evt. antisemitisme in de bijbel.
Aan de hand van wat ik aan teksten las zag ik dat niet zo, zie ander antwoord.
De laatste opmerking is onverstandig.
Qua onderwerp gaat het daar hier in ieder geval niet om.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door Vertrokken user 5 »

Tin schreef: 02 jun 2019, 10:15
Anja schreef: 01 jun 2019, 22:39 Het aantal mensen dat in de loop der eeuwen door atheïsten, in de naam van de wetenschap, de vooruitgang of de rede om het leven is gebracht overtreft het aantal slachtoffers van godsdienstige bewegingen in zeer groten getale. Deze laatste nieuwe tactiek van christendomhaters op geloofsfora, de beschuldiging van antisemitisme, zou dan ook niemand moeten verbazen. Jammer wel, dat het zo moet gaan kennelijk, in de laatste dagen van het forum, denk ik zo. Maar het zij zo.
Dat eerste betwijfel, het veroordelen van anderen zit in de mens, ongeacht waarmee die verder bezig is.
En dat is op zich vooral religie geweest door de eeuwen heen.
Nee hoor. Dat is de bekende grove misvorming van de werkelijkheid die de strijdlustige motor is achter het nieuwe atheisme (anti-theïsme). Maar daarover in het nieuwe topic morgen meer. Op deze warme zondag ga ik er even tussenuit. ;)

P.S.Atheistisch antisemitisme is ook vandaag groter dan alle religieuze boeken en religies bij elkaar. Dit af te wentelen op het christendom en de Bijbel, maar ook op religie in het algemeen, is in mijn optiek een gevaarlijke afleidingsmanoeuvre. Anno 2019 tiert de jodenhaat in Europa, met name in Duitsland en Polen, welig. Niet in de laatste plaats ook weer - net als vijfenzeventig jaar geleden - onder atheisten. Merkel heeft met de ene hand een wet aangenomen waarin gesteld dat men in Duitsland Israël niet meer mag boycotten (met producten e.d.), maar met de andere hand heeft ze neonazi's toegestaan door de straten te marcheren. Het gaat economisch slechter in de wereld en men zoekt een zondebok. Die zoekt men van oudsher bij de joden, en in het nieuwe atheisme (en de islam) zoekt men die klaarblijkelijk ook onder christenen. Als je dan bekijkt wie er in de kortste tijd met afstand de grootste aantallen slachtoffers hebben gemaakt, zijn het atheïsten, in korte tijd vele vele malen meer dan het christendom of andere religies in vele eeuwen bij elkaar.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 02 jun 2019, 11:04, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 02 jun 2019, 04:20
Piebe Paulusma schreef: 02 jun 2019, 01:56 De schrijvers van het NT waren op z'n best self-hating jews maar het lijkt wel alsof dat voor het gemak vergeten wordt.
De schrijver van het evangelie van Johannes distantieert zich zodanig van de Joden, dat hij ze ''de Joden'' in de derde persoon noemt. Het is nooit ''wij'', maar ''zij''. De evangelie-schrijvers noemen Joden ''kwaadaardige giftige slangen'', ''hypocrieten'', ''nakomelingen van de duivel'', ''dieven en rovers'', zet Joden neer als leugenaars en vermeldt eveneens dat het volk - aangemoedigd door hun leiders - een misdadiger verkoos boven de Christelijke messias (in een passage die aannemelijkerwijs niet eens geheel historisch kan zijn).
Ze worden slangen en addergebroed genoemd vanwege hun daden en niet omdat ze joods zijn.. In het OT worden joden hoeren genoemd (Jer 5,1-7) die erger zijn dan Israëlieten (Jer 3,11) maar daar hoor ik je niet over. Waarom niet?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door peda »

Anja schreef: 02 jun 2019, 10:18
Tin schreef: 02 jun 2019, 10:15
Anja schreef: 01 jun 2019, 22:39 Het aantal mensen dat in de loop der eeuwen door atheïsten, in de naam van de wetenschap, de vooruitgang of de rede om het leven is gebracht overtreft het aantal slachtoffers van godsdienstige bewegingen in zeer groten getale. Deze laatste nieuwe tactiek van christendomhaters op geloofsfora, de beschuldiging van antisemitisme, zou dan ook niemand moeten verbazen. Jammer wel, dat het zo moet gaan kennelijk, in de laatste dagen van het forum, denk ik zo. Maar het zij zo.
Dat eerste betwijfel, het veroordelen van anderen zit in de mens, ongeacht waarmee die verder bezig is.
En dat is op zich vooral religie geweest door de eeuwen heen.
Nee hoor. Dat is de bekende grove misvorming van de werkelijkheid die de strijdlustige motor is achter het nieuwe atheisme (anti-theïsme). Maar daarover in het nieuwe topic morgen meer. Op deze warme zondag ga ik er even tussenuit. ;)
Elke van de eigen visie afwijkende opinie moet met argumenten en alleen met argumenten tegemoet worden getreden. Tin doet dat en ook mijn opvatting spoort daarmede. Antisemitisme heeft vele gronden. Zonder meer religieuze, maar ook het succes van de Joden in enorm veel disciplines in het leven. Dan zijn er de complotvolgers die Joden beschouwen als de boosdoeners die op top-wereldniveau aan de touwtjes trekken. Het gaan voor de eigen Identiteit van de Jood en het weigeren te assimileren, levert bij een aantal onder ons haatgevoelens op en zo kun je nog stevig verder gaan. In de bijbel staan in zowel in het oude als het nieuwe testament stevige passages over het Handelen van God richting diegenen die Hem weerspreken ( zie bijdrage Piebe ) . Ook Paulus sprak op niet mis te verstane wijze tegen de dwalende "' broeders en zusters "". Deze krachtige vermaningen kun je lezen als antisemitisme, maar ook als een in zeer forse taal uitspreken van de "' veroordeling "" van de dwalers. Een sterke ad-hominem zouden wij per heden zeggen. In de openbaring van Johannes zie je opnieuw de beschrijving van het afschuwelijke onheil dat weggelegd is voor diegenen die De Wil van God niet volgen. Inderdaad ook een tekstformulering die gelezen kan worden als antisemitisme wanneer de Joden de Hoofdpersonen zijn, maar in groter ( mondiaal ) verband ook als veroordeling van Alle niet-De Boodschap -volgers. Kortom ik lees het N T niet als een antisemitisch geschrift, maar je kunt het wel zo lezen en daarop dan zeer kwalijke conclusies trekken. Zo werd ook de slavernij eertijds met een beroep op bijbel verzen door een aantal economische God vruchtigen gelegitimeerd.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Is het NT antisemitisch?

Bericht door Storm »

Later!!
Ik was aan het typen maar de kinderen kwamen binnen. :flower1:
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.