Christen en vegetariër

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Christen en vegetariër

Bericht door Piebe Paulusma »

Tin schreef: 12 jun 2019, 21:51
Peter79 schreef: 12 jun 2019, 14:40
Destijds was dieren eten voor mij heel normaal. Nu ik al een hele tijd vegetarier ben, roept vlees eten afkeer bij me op. Ik heb een tijdje terug wel een paar keer vlees gegeten. Mijn zoontje wilde per se vlees eten en toen hebben we verschillende soorten vlees in huis gehaald. De eerste keren dat ik het klaar maakte, had ik gevoelens van afkeer. Maar hij lustte het niet - en toen heb ik de restjes opgegeten. De kip was best lekker. Maar we zijn wel opgelucht dat het zo afliep. Wij willen graag dat onze kinderen zelf hun oordeel vormen omtrent dieren eten, maar we zullen van onze kant vooral input geven voor een vegetarische leefstijl. Maar misschien moet het wel radicaler als ik zo dit topic lees. Ik zal dit boek ook nog maar even op mijn leeslijst zetten.
Wij hadden (hebben) nooit vlees in huis, hoewel mijn vrouw buitenshuis wel soms wel vlees (met name vis) eet.
Onze zoon heeft er eigenlijk nooit om gevraagd.
Het is hem nooit 'verboden' (voor zover je iemand kan verbieden) vlees te eten, maar hij is niet geneigd het te gaan doen.
Ik dacht wel eens 'hoe zou dat gaan als hij een vriendin krijgt'.
Maar 'heel toevallig' heeft hij een vriendin die ook geen vlees eet.
Wel vis, maar dat hij eet dat nog steeds nooit.
Het 'heel toevallig" tussen aanhalingstekens, want wat het leren kennen van zijn vriendin betreft is het inderdaad 'heel toevallig'. Maar natuurlijk kun je stellen dat dingen nooit toevallig zijn. :)
Waarom niet? Dit lijkt me juist een schoolvoorbeeld. :flower1:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Christen en vegetariër

Bericht door Peter79 »

BdO schreef: 12 jun 2019, 19:48Tja, de redenering "Ik mag jou doden maken als je leven-tot-nog-toe maar leuk (geweest) is" kan ik dan weer niet zoveel mee. Dat geldt voor een mens niet, en ik zie nog steeds niet in waarom dan voor een dier als een varken of een koe dan wel. Hoe je het ook wendt of keert, je ontneemt het nog te komen leven, en alles wat daar welzijn in had kunnen zijn.
Ik heb daar geen andere antwoorden op dan een herhaling van wat er al gezegd is. Dus dat doe ik dan maar even niet.
Nou ja, sterfte.... Het is niet zo dat het een natuurlijke hoeveelheid sterfte is, er wordt gefokt om vervolgens op jonge leeftijd te doden.
Peter79 schreef: 12 jun 2019, 15:29 daar zie ik geen bezwaar in. Onze huidige veehouderij is dat principe allang ontgroeid en daarvoor moet sowieso een correctie
Maar wat is nou correctie voor wat: Dat we genoeg fokken om genoeg te kunnen (doden en) consumeren, of dat we genoeg doden omdat we teveel gefokt hebben? Volgens mij kan je dat niet uitmaken want we zitten aan beide knoppen. Als je dat niet kunt uitmaken is er toch helemaal geen sprake van correctie?
In onze streken was veehouderij een bijproduct bij de landbouw. De belangrijkste functie van dieren was mest produceren. Wat men van de dieren aan vlees nam, was eigenlijk de rente, het overschot dat in de natuur ook niet zou overleven, omdat de draagkracht beperkend was.
Kijk, als er een natuurgebied lijdt onder een te grote populatie damherten, en stel (ik zeg even "stel" om die discussie zelf te laten voor wat het is) dat het een goede afweging is om die dan af te schieten, in dat geval is er sprake van correctie, en in dat geval heb ik er ook niet zoveel problemen mee als je dat dan ook opeet. Ik zou bijna zeggen "zonde om het niet te doen!" :D
Mensen bepalen wanneer een natuurgebied "lijdt". Fabeltjes over natuurlijk evenwicht stellen een klein groepje schietgrage mensen in de gelegenheid hun hobby te botvieren. Volgens mij is het ook strijdig met je eigen argument: Hoe je het ook wendt of keert, je ontneemt het nog te komen leven, en alles wat daar welzijn in had kunnen zijn.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Christen en vegetariër

Bericht door dingo »

Peter79 schreef: 14 jun 2019, 16:47 Mensen bepalen wanneer een natuurgebied "lijdt". Fabeltjes over natuurlijk evenwicht stellen een klein groepje schietgrage mensen in de gelegenheid hun hobby te botvieren. Volgens mij is het ook strijdig met je eigen argument: Hoe je het ook wendt of keert, je ontneemt het nog te komen leven, en alles wat daar welzijn in had kunnen zijn.
Dat lijkt me een oversimplificatie van de werkelijkheid. Feit is dat wij natuurgebieden afsluiten en gezien de bevolkingsdichtheid in Nederland lijkt me dat een verstandige keuze. Ook ontbreekt tot zover een roofdier dat de aantallen grof wild binnen de perken kan houden. Niet afschieten creëert dan de problemen zoals in de Oostvaardersplassen waar dieren van de honger creperen omdat ze het gebied niet uit kunnen en niet beperkt wordt door een natuurlijke vijand. Persoonlijk vind ik dat veel erger dan wanneer ze op tijd afgeschoten worden.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Christen en vegetariër

Bericht door callista »

In het geval van de Oostvaardersplassen is het natuurlijk een geheel verkeerd en dom beleid geweest en een mislukt project...
Wie haalt in in z'n botte kop om dergelijke gebieden af te rasteren...dan vraag je om moeilijkheden en dat eindigt dan in een holocaust...

Hier loopt ook wild in het natuurgebied waar ik woon...maar zonder hekken.
Ze kunnen overal naar toe....
De reeën en hazen en fazanten lopen soms in mijn tuin...aangezien achter het gras hoog is....alles loopt en vliegt hier...
{Ja..ik zie ze soms ook vliegen :clown: ]
Ja natuurlijk wel als de Hooglanders weer komen waar de kalfjes lekker bijlopen....daar is wel een afrastering.

Ja...af en toe zijn hier ook die vermaledijde jagers, terwijl er helemaal geen overtollig wild is; soms zie ik dagen niets tot weinig......dan mis ik weer een paar fazanten of hazen...
Stelletje egotrippers...laat ze een andere hobby zoeken.

Soms schieten ze vanuit hun auto zo het land in....vlak bij mijn huis....
Een paar keer meegemaakt
Ook zaten er een keer kogelgaten in mijn brievenbus....wie daar verantwoordelijk voor was of waren weet ik niet....
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Christen en vegetariër

Bericht door Peter79 »

dingo schreef: 14 jun 2019, 18:27
Peter79 schreef: 14 jun 2019, 16:47 Mensen bepalen wanneer een natuurgebied "lijdt". Fabeltjes over natuurlijk evenwicht stellen een klein groepje schietgrage mensen in de gelegenheid hun hobby te botvieren. Volgens mij is het ook strijdig met je eigen argument: Hoe je het ook wendt of keert, je ontneemt het nog te komen leven, en alles wat daar welzijn in had kunnen zijn.
Dat lijkt me een oversimplificatie van de werkelijkheid. Feit is dat wij natuurgebieden afsluiten en gezien de bevolkingsdichtheid in Nederland lijkt me dat een verstandige keuze. Ook ontbreekt tot zover een roofdier dat de aantallen grof wild binnen de perken kan houden. Niet afschieten creëert dan de problemen zoals in de Oostvaardersplassen waar dieren van de honger creperen omdat ze het gebied niet uit kunnen en niet beperkt wordt door een natuurlijke vijand. Persoonlijk vind ik dat veel erger dan wanneer ze op tijd afgeschoten worden.
Het is inderdaad een verstand-ige keuze. Je kan je niet beroepen op een objectieve norm.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Christen en vegetariër

Bericht door BdO »

Peter79 schreef: 14 jun 2019, 16:47
BdO schreef: 12 jun 2019, 19:48Tja, de redenering "Ik mag jou doden maken als je leven-tot-nog-toe maar leuk (geweest) is" kan ik dan weer niet zoveel mee. Dat geldt voor een mens niet, en ik zie nog steeds niet in waarom dan voor een dier als een varken of een koe dan wel. Hoe je het ook wendt of keert, je ontneemt het nog te komen leven, en alles wat daar welzijn in had kunnen zijn.
Ik heb daar geen andere antwoorden op dan een herhaling van wat er al gezegd is. Dus dat doe ik dan maar even niet.
Dat is natuurlijk prima, dan ben ik weer alleen met mijn gedachten over wat leven de moeite waard maakt en of dit tot zachtere schotten of anderszins een herschotting tussen soorten kan leiden.
Peter79 schreef: 14 jun 2019, 16:47
Nou ja, sterfte.... Het is niet zo dat het een natuurlijke hoeveelheid sterfte is, er wordt gefokt om vervolgens op jonge leeftijd te doden.
Peter79 schreef: 12 jun 2019, 15:29 daar zie ik geen bezwaar in. Onze huidige veehouderij is dat principe allang ontgroeid en daarvoor moet sowieso een correctie
Maar wat is nou correctie voor wat: Dat we genoeg fokken om genoeg te kunnen (doden en) consumeren, of dat we genoeg doden omdat we teveel gefokt hebben? Volgens mij kan je dat niet uitmaken want we zitten aan beide knoppen. Als je dat niet kunt uitmaken is er toch helemaal geen sprake van correctie?
In onze streken was veehouderij een bijproduct bij de landbouw. De belangrijkste functie van dieren was mest produceren. Wat men van de dieren aan vlees nam, was eigenlijk de rente, het overschot dat in de natuur ook niet zou overleven, omdat de draagkracht beperkend was.
O zo, nou snap ik wat jij bedoelde. Verleden tijd inderdaad, en ook een tijd waarbij de keuze om geen vlees te eten voor mensen ook niet altijd was weggelegd (de keuze om het naar believen wel te doen ook niet altijd overigens).
Peter79 schreef: 14 jun 2019, 16:47
Kijk, als er een natuurgebied lijdt onder een te grote populatie damherten, en stel (ik zeg even "stel" om die discussie zelf te laten voor wat het is) dat het een goede afweging is om die dan af te schieten, in dat geval is er sprake van correctie, en in dat geval heb ik er ook niet zoveel problemen mee als je dat dan ook opeet. Ik zou bijna zeggen "zonde om het niet te doen!" :D
Mensen bepalen wanneer een natuurgebied "lijdt". Fabeltjes over natuurlijk evenwicht stellen een klein groepje schietgrage mensen in de gelegenheid hun hobby te botvieren. Volgens mij is het ook strijdig met je eigen argument: Hoe je het ook wendt of keert, je ontneemt het nog te komen leven, en alles wat daar welzijn in had kunnen zijn.
Ja, daar heb je wel een punt. De casus van "het lijdende natuurgebied" was niet het beste voorbeeld.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Christen en vegetariër

Bericht door dingo »

Peter79 schreef: 14 jun 2019, 19:01
dingo schreef: 14 jun 2019, 18:27
Peter79 schreef: 14 jun 2019, 16:47 Mensen bepalen wanneer een natuurgebied "lijdt". Fabeltjes over natuurlijk evenwicht stellen een klein groepje schietgrage mensen in de gelegenheid hun hobby te botvieren. Volgens mij is het ook strijdig met je eigen argument: Hoe je het ook wendt of keert, je ontneemt het nog te komen leven, en alles wat daar welzijn in had kunnen zijn.
Dat lijkt me een oversimplificatie van de werkelijkheid. Feit is dat wij natuurgebieden afsluiten en gezien de bevolkingsdichtheid in Nederland lijkt me dat een verstandige keuze. Ook ontbreekt tot zover een roofdier dat de aantallen grof wild binnen de perken kan houden. Niet afschieten creëert dan de problemen zoals in de Oostvaardersplassen waar dieren van de honger creperen omdat ze het gebied niet uit kunnen en niet beperkt wordt door een natuurlijke vijand. Persoonlijk vind ik dat veel erger dan wanneer ze op tijd afgeschoten worden.
Het is inderdaad een verstand-ige keuze. Je kan je niet beroepen op een objectieve norm.
Het alternatief is de dieren overal laten gaan waar ze willen. Dus in je achtertuin, op die 80 km weg, op de snelweg en op het spoor. Als we voor lief nemen dat er dan tientallen mensen per jaar omkomen door aanrijdingen met wild e.d. kan dat.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Christen en vegetariër

Bericht door Peter79 »

dingo schreef: 14 jun 2019, 22:24
Peter79 schreef: 14 jun 2019, 19:01
dingo schreef: 14 jun 2019, 18:27
Peter79 schreef: 14 jun 2019, 16:47 Mensen bepalen wanneer een natuurgebied "lijdt". Fabeltjes over natuurlijk evenwicht stellen een klein groepje schietgrage mensen in de gelegenheid hun hobby te botvieren. Volgens mij is het ook strijdig met je eigen argument: Hoe je het ook wendt of keert, je ontneemt het nog te komen leven, en alles wat daar welzijn in had kunnen zijn.
Dat lijkt me een oversimplificatie van de werkelijkheid. Feit is dat wij natuurgebieden afsluiten en gezien de bevolkingsdichtheid in Nederland lijkt me dat een verstandige keuze. Ook ontbreekt tot zover een roofdier dat de aantallen grof wild binnen de perken kan houden. Niet afschieten creëert dan de problemen zoals in de Oostvaardersplassen waar dieren van de honger creperen omdat ze het gebied niet uit kunnen en niet beperkt wordt door een natuurlijke vijand. Persoonlijk vind ik dat veel erger dan wanneer ze op tijd afgeschoten worden.
Het is inderdaad een verstand-ige keuze. Je kan je niet beroepen op een objectieve norm.
Het alternatief is de dieren overal laten gaan waar ze willen. Dus in je achtertuin, op die 80 km weg, op de snelweg en op het spoor. Als we voor lief nemen dat er dan tientallen mensen per jaar omkomen door aanrijdingen met wild e.d. kan dat.
Nu oversimplificeer jij. Maar jij bent vast geen vegetariër. Heb je een argument om het leven van een dier te nemen, omdat jij een stukje vlees op je bord wilt hebben?
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Christen en vegetariër

Bericht door dingo »

Peter79 schreef: 14 jun 2019, 22:37
dingo schreef: 14 jun 2019, 22:24
Peter79 schreef: 14 jun 2019, 19:01
dingo schreef: 14 jun 2019, 18:27
Peter79 schreef: 14 jun 2019, 16:47 Mensen bepalen wanneer een natuurgebied "lijdt". Fabeltjes over natuurlijk evenwicht stellen een klein groepje schietgrage mensen in de gelegenheid hun hobby te botvieren. Volgens mij is het ook strijdig met je eigen argument: Hoe je het ook wendt of keert, je ontneemt het nog te komen leven, en alles wat daar welzijn in had kunnen zijn.
Dat lijkt me een oversimplificatie van de werkelijkheid. Feit is dat wij natuurgebieden afsluiten en gezien de bevolkingsdichtheid in Nederland lijkt me dat een verstandige keuze. Ook ontbreekt tot zover een roofdier dat de aantallen grof wild binnen de perken kan houden. Niet afschieten creëert dan de problemen zoals in de Oostvaardersplassen waar dieren van de honger creperen omdat ze het gebied niet uit kunnen en niet beperkt wordt door een natuurlijke vijand. Persoonlijk vind ik dat veel erger dan wanneer ze op tijd afgeschoten worden.
Het is inderdaad een verstand-ige keuze. Je kan je niet beroepen op een objectieve norm.
Het alternatief is de dieren overal laten gaan waar ze willen. Dus in je achtertuin, op die 80 km weg, op de snelweg en op het spoor. Als we voor lief nemen dat er dan tientallen mensen per jaar omkomen door aanrijdingen met wild e.d. kan dat.
Nu oversimplificeer jij. Maar jij bent vast geen vegetariër. Heb je een argument om het leven van een dier te nemen, omdat jij een stukje vlees op je bord wilt hebben?
Jij woont vast niet op de Veluwe of in de buurt van een van de andere nationale parken. Heb jij een argument waarom we zouden accepteren dat er daardoor ongelukken gaan gebeuren?
Ik heb al eerder aangegeven dat ik geen fan van de bioindustrie ben. In de dierenwereld om me heen zie ik dat er omnivoren en carnivoren zijn en zie er weinig verschil in of een dier door de ene of de andere omnivoor opgegeten wordt.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Christen en vegetariër

Bericht door Peter79 »

dingo schreef: 14 jun 2019, 22:52 Jij woont vast niet op de Veluwe of in de buurt van een van de andere nationale parken. Heb jij een argument waarom we zouden accepteren dat er daardoor ongelukken gaan gebeuren?
Als mensen daar hun snelheid niet aanpassen, moet je hekken plaatsen zoals langs de drie snelwegen over de Veluwe staan. Die werken 100%.
Als je 60 rijdt, is de kans op een ongeluk erg klein en heeft zeker geen dodelijke afloop.
Ik heb al eerder aangegeven dat ik geen fan van de bioindustrie ben. In de dierenwereld om me heen zie ik dat er omnivoren en carnivoren zijn en zie er weinig verschil in of een dier door de ene of de andere omnivoor opgegeten wordt.
ok, dank je.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Christen en vegetariër

Bericht door dingo »

Peter79 schreef: 14 jun 2019, 22:58
dingo schreef: 14 jun 2019, 22:52 Jij woont vast niet op de Veluwe of in de buurt van een van de andere nationale parken. Heb jij een argument waarom we zouden accepteren dat er daardoor ongelukken gaan gebeuren?
Als mensen daar hun snelheid niet aanpassen, moet je hekken plaatsen zoals langs de drie snelwegen over de Veluwe staan. Die werken 100%.
Als je 60 rijdt, is de kans op een ongeluk erg klein en heeft zeker geen dodelijke afloop.
Offtopic maar toch even hierop reageren: Een hert op je motorkap met 60 km komt echt door je voorruit heen. Afgezien daarvan is het gevaar niet alleen dat je een dier raakt maar een minstens zo groot gevaar is dat mensen het dier willen ontwijken (gaat automatisch) en zich zelf dood rijden tegen een boom. Dan heb ik het uiteraard niet over een snelweg maar over N-wegen en B-wegen.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Christen en vegetariër

Bericht door Peter79 »

dingo schreef: 14 jun 2019, 23:08
Peter79 schreef: 14 jun 2019, 22:58
dingo schreef: 14 jun 2019, 22:52 Jij woont vast niet op de Veluwe of in de buurt van een van de andere nationale parken. Heb jij een argument waarom we zouden accepteren dat er daardoor ongelukken gaan gebeuren?
Als mensen daar hun snelheid niet aanpassen, moet je hekken plaatsen zoals langs de drie snelwegen over de Veluwe staan. Die werken 100%.
Als je 60 rijdt, is de kans op een ongeluk erg klein en heeft zeker geen dodelijke afloop.
Offtopic maar toch even hierop reageren: Een hert op je motorkap met 60 km komt echt door je voorruit heen. Afgezien daarvan is het gevaar niet alleen dat je een dier raakt maar een minstens zo groot gevaar is dat mensen het dier willen ontwijken (gaat automatisch) en zich zelf dood rijden tegen een boom. Dan heb ik het uiteraard niet over een snelweg maar over N-wegen en B-wegen.
Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je remt...Wie 's nachts door een natuurgebied rijdt, moet zich daarvan bewust zijn. Ik noem de snelweg, omdat daaruit blijkt dat ongelukken met dieren 100% te voorkomen zijn door deugdelijke rasters. En anders maar een slagboom voor die kleinere wegen over de Veluwe.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Christen en vegetariër

Bericht door Piebe Paulusma »

dingo schreef: 14 jun 2019, 23:08 Offtopic maar toch even hierop reageren: Een hert op je motorkap met 60 km komt echt door je voorruit heen. Afgezien daarvan is het gevaar niet alleen dat je een dier raakt maar een minstens zo groot gevaar is dat mensen het dier willen ontwijken (gaat automatisch) en zich zelf dood rijden tegen een boom. Dan heb ik het uiteraard niet over een snelweg maar over N-wegen en B-wegen.
Daar heb je zeker een punt, dit gevaar is momenteel erg actueel in Friesland.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Christen en vegetariër

Bericht door Piebe Paulusma »

Peter79 schreef: 14 jun 2019, 23:13 Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je remt...Wie 's nachts door een natuurgebied rijdt, moet zich daarvan bewust zijn. Ik noem de snelweg, omdat daaruit blijkt dat ongelukken met dieren 100% te voorkomen zijn door deugdelijke rasters. En anders maar een slagboom voor die kleinere wegen over de Veluwe.
Deugdelijke rasters vind ik een goed idee maar is dat haalbaar in de praktijk? Als automobilist ben je je wel bewust van je omgeving dunkt mij - de borden zijn niet te missen - maar een hert die uit het niets voor je auto springt ontwijk je helaas niet al rijd je voorzichtig.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Christen en vegetariër

Bericht door BdO »

Peter79 schreef: 14 jun 2019, 22:58
dingo schreef: 14 jun 2019, 22:52 Jij woont vast niet op de Veluwe of in de buurt van een van de andere nationale parken. Heb jij een argument waarom we zouden accepteren dat er daardoor ongelukken gaan gebeuren?
Als mensen daar hun snelheid niet aanpassen, moet je hekken plaatsen zoals langs de drie snelwegen over de Veluwe staan. Die werken 100%.
Als je 60 rijdt, is de kans op een ongeluk erg klein en heeft zeker geen dodelijke afloop.
Ik heb al eerder aangegeven dat ik geen fan van de bioindustrie ben. In de dierenwereld om me heen zie ik dat er omnivoren en carnivoren zijn en zie er weinig verschil in of een dier door de ene of de andere omnivoor opgegeten wordt.
ok, dank je.
Als de autonomie van het dier de norm is dan kan je geen hekken plaatsen en moet je die ongelukken dus op een andere manier voorkomen.

Probleem met de autonomie van dieren heel absoluut stellen is dat dieren niet in staat zijn om tot één maatschappelijk functioneren met mensen te komen. Ik denk dat het dan te veel gevraagd is om te stellen dat de mensenmaatschappij op een dierlijk niveau moet functioneren omdat anders dieren hun autonomie niet kunnen botvieren. Wat dat aangaat vind ik een oplossing met nationale parken en hekken dan wel een oplossing die het meest recht doet aan de autonomiebehoefte van alle belanghebbenden.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Christen en vegetariër

Bericht door Storm »

Ben ik vanmorgen al een half uur bezig om een muisje te redden die onze kat mee naar binnen nam. Lukt niet, nu maar alles open om hem/haar de kans te geven naar buiten te glippen.
Maar vegetariër ben ik niet het is zo krom. Als ik dieren moest slachten dan at ik geen vlees meer. :-x
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Christen en vegetariër

Bericht door coby »

Storm schreef: 15 jun 2019, 10:01 Ben ik vanmorgen al een half uur bezig om een muisje te redden die onze kat mee naar binnen nam. Lukt niet, nu maar alles open om hem/haar de kans te geven naar buiten te glippen.
Maar vegetariër ben ik niet het is zo krom. Als ik dieren moest slachten dan at ik geen vlees meer. :-x
Vroeger toen ik in een studentenhuis zat, barstte het er van de muizen, gewoon binnen. Ze zaten in de keukenkasten, overal. Had een meisje een kat meegenomen van de boerderij van haar ouders om ze te vangen. Zaten ze daar met z'n allen blij te kijken hoe ie binnen een muis aan het vangen was. En toen kwam ik eraan, pakte de kat op en sloot 'm op in mijn kamer. Die ene gozer was kwaad. LOL.
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Christen en vegetariër

Bericht door peda »

Dieren hebben in mijn optiek zeker rechten, maar niet dezelfde rechten die mensen hebben ( verklaring mensenrechten ) . Een dier is geen mens. Het dier heeft niet het gelijke zelfbewustzijn als een mens. Daar ligt in mijn optiek het fundamentele verschil tussen mens en dier. Dat het fokken, houden van dieren en het slachten van dieren op een diervriendelijke wijze MOET plaatsvinden, daarover bestaat geen enkel verschil in inzicht. Maar gelijke rechten voor dier en mens ronduit, neen.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Christen en vegetariër

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 15 jun 2019, 10:59 Dieren hebben in mijn optiek zeker rechten, maar niet dezelfde rechten die mensen hebben ( verklaring mensenrechten ) . Een dier is geen mens. Het dier heeft niet het gelijke zelfbewustzijn als een mens. Daar ligt in mijn optiek het fundamentele verschil tussen mens en dier. Dat het fokken, houden van dieren en het slachten van dieren op een diervriendelijke wijze MOET plaatsvinden, daarover bestaat geen enkel verschil in inzicht. Maar gelijke rechten voor dier en mens ronduit, neen.
Het blijkt dat sommige dieren toch een zeker zelfbewustzijn hebben, wat bewezen wordt door de zogenaamde spiegelproeven. Het is in ieder geval een glijdende schaal. Van der Waal schrijft daarover in zijn nieuwe boek. Bovendien mag je, mijns inziens, niet bepaalde wezens minder rechten geven op basis van hun eventuele mindere vermogens. Dat is in zekere zin toch een vorm van discriminatie.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 15 jun 2019, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V
Contacteer:

Re: Christen en vegetariër

Bericht door Vertrokken user 5 »

Storm schreef: 15 jun 2019, 10:01 Ben ik vanmorgen al een half uur bezig om een muisje te redden die onze kat mee naar binnen nam. Lukt niet, nu maar alles open om hem/haar de kans te geven naar buiten te glippen.
Maar vegetariër ben ik niet het is zo krom. Als ik dieren moest slachten dan at ik geen vlees meer. :-x
Gelukkig is het zo dat we allemaal met elkaar verbonden zijn, waardoor wij niet zelf dieren hoeven te slachten om te mogen eten, en waardoor wij ook niet zelf met een mes onze galblaas of een tumor hoeven te verwijderen, omdat we daar chirurgen voor hebben. En we hoeven ook niet zelf in een naaiatelier te gaan zitten om betaalbare kleding te kunnnen dragen.

Nu ga ik even een bakkie koffie zetten en een lekker pistoletje met geitenkaas maken. Mijn vader weigerde altijd geitenkaas of geitenmelk tot zich te nemen. Zijn vader had vroeger een klein boerderijtje met een paar dieren, waaronder geiten. En mijn vader vertelde hoe afschuwelijk en pijnlijk het was voor geitjes om gemolken te worden. Voor mijzelf geldt dat ik geitenkaas heb leren eten toen ik rond mijn 22e een eerste grote niersteen kreeg, en ik op mijn 25e nog steeds zoveel bloed in mijn urine had dat ik bijna niet werd goedgekeurd voor mijn eerste vaste baan in het onderwijs. Daarvoor moest je toen nog medisch gekeurd worden. Ik voelde me ook belabberd in die tijd en had een hele slechte huid. En als ik maar iets van zuivel gebruikte, zoals melk, dan verzuurde dat al im mijn mond. Afschuwelijk was dat, net of alles zuur was. Dat hing allemaal met elkaar samen. Reguliere artsen konden niets voor me doen, maar een goeie homeopaat wel. Met homeopathie, electroacupunctuur en ayurvedische medicijnen en wat dieet knapte ik in drie maanden flink op. Onderdeel van het dieet was geitenkaas leren eten. Rauwmelkse kaas is veel lichter verteerbaar en levert goede eiwitten aan het lichaam. Zielig voor de geitjes, en ik moest het leren eten want lekker vond ik het in het begin helemaal niet, eerder vies, maar het was goed voor mijn lichaam en tegenwoordig vind ik het heerlijk.

Ik block gewoon alle zieligheid, anders kan ik niet leven. Ik was vroeger een hsp-tje (ik zeg was, want ik ervaar dit als in Christus vrijgemaakt), toen kon ik er helemaal aan onderdoorgaan, aan de gedachte aan al dat leed.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 15 jun 2019, 11:31, 3 keer totaal gewijzigd.
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Christen en vegetariër

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 15 jun 2019, 11:08
peda schreef: 15 jun 2019, 10:59 Dieren hebben in mijn optiek zeker rechten, maar niet dezelfde rechten die mensen hebben ( verklaring mensenrechten ) . Een dier is geen mens. Het dier heeft niet het gelijke zelfbewustzijn als een mens. Daar ligt in mijn optiek het fundamentele verschil tussen mens en dier. Dat het fokken, houden van dieren en het slachten van dieren op een diervriendelijke wijze MOET plaatsvinden, daarover bestaat geen enkel verschil in inzicht. Maar gelijke rechten voor dier en mens ronduit, neen.
Het blijkt dat sommig dieren toch een zeker zelfbewustzijn hebben, wat bewezen wordt door de zogenaamde spiegelproeven. Van der Waal schrijft daarover in zijn nieuwe boek. Bovendien mag je, mijns inziens, niet bepaalde wezens minder rechten geven op basis van hun eventuele mindere vermogens. Dat is in zekere zin toch een vorm van discriminatie.
Discriminatie geldt voor de mensenwereld en in mijn optiek niet voor de dierenwereld. Zelf maak ik ook verschil tussen dieren met een beperkte vorm van zelfbewustzijn en dieren die alleen maar beschikken over bewustzijn. Dieren met een beperkte vorm van zelfbewustzijn moeten niet door de mens gefokt en voor consumptie geslacht worden. Ik zal persoonlijk nooit een broodje-aap consumeren. Dierproeven waar apen voor gebruikt worden om cosmetica uit te proberen, daar ben ik bijvoorbeeld ook op tegen. Dus nuancering is zeker op zijn plaats. Maar dieren gelijk stellen aan mensen, dat zie ik niet.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Christen en vegetariër

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 15 jun 2019, 11:15
Zolderworm schreef: 15 jun 2019, 11:08
peda schreef: 15 jun 2019, 10:59 Dieren hebben in mijn optiek zeker rechten, maar niet dezelfde rechten die mensen hebben ( verklaring mensenrechten ) . Een dier is geen mens. Het dier heeft niet het gelijke zelfbewustzijn als een mens. Daar ligt in mijn optiek het fundamentele verschil tussen mens en dier. Dat het fokken, houden van dieren en het slachten van dieren op een diervriendelijke wijze MOET plaatsvinden, daarover bestaat geen enkel verschil in inzicht. Maar gelijke rechten voor dier en mens ronduit, neen.
Het blijkt dat sommig dieren toch een zeker zelfbewustzijn hebben, wat bewezen wordt door de zogenaamde spiegelproeven. Van der Waal schrijft daarover in zijn nieuwe boek. Bovendien mag je, mijns inziens, niet bepaalde wezens minder rechten geven op basis van hun eventuele mindere vermogens. Dat is in zekere zin toch een vorm van discriminatie.
Discriminatie geldt voor de mensenwereld en in mijn optiek niet voor de dierenwereld. Zelf maak ik ook verschil tussen dieren met een beperkte vorm van zelfbewustzijn en dieren die alleen maar beschikken over bewustzijn. Dieren met een beperkte vorm van zelfbewustzijn moeten niet door de mens gefokt en voor consumptie geslacht worden. Ik zal persoonlijk nooit een broodje-aap consumeren. Dierproeven waar apen voor gebruikt worden om cosmetica uit te proberen, daar ben ik bijvoorbeeld ook op tegen. Dus nuancering is zeker op zijn plaats. Maar dieren gelijk stellen aan mensen, dat zie ik niet.
Nou ja, dat zou ook wel een erg extreem standpunt zijn. Maar op zich is het natuurlijk de mens die bepaalt dat zijn eigenschappen, zoals het vermogen te denken, van hogere waarde zijn dan die van andere dieren. De schepper zelf hechtte geen enkel belang aan die eigenschappen, omdat hij ons oorspronkelijk onderdeel heeft gemaakt van de voedselketen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Christen en vegetariër

Bericht door Piebe Paulusma »

Zolderworm schreef: 15 jun 2019, 11:23
peda schreef: 15 jun 2019, 11:15
Zolderworm schreef: 15 jun 2019, 11:08
peda schreef: 15 jun 2019, 10:59 Dieren hebben in mijn optiek zeker rechten, maar niet dezelfde rechten die mensen hebben ( verklaring mensenrechten ) . Een dier is geen mens. Het dier heeft niet het gelijke zelfbewustzijn als een mens. Daar ligt in mijn optiek het fundamentele verschil tussen mens en dier. Dat het fokken, houden van dieren en het slachten van dieren op een diervriendelijke wijze MOET plaatsvinden, daarover bestaat geen enkel verschil in inzicht. Maar gelijke rechten voor dier en mens ronduit, neen.
Het blijkt dat sommig dieren toch een zeker zelfbewustzijn hebben, wat bewezen wordt door de zogenaamde spiegelproeven. Van der Waal schrijft daarover in zijn nieuwe boek. Bovendien mag je, mijns inziens, niet bepaalde wezens minder rechten geven op basis van hun eventuele mindere vermogens. Dat is in zekere zin toch een vorm van discriminatie.
Discriminatie geldt voor de mensenwereld en in mijn optiek niet voor de dierenwereld. Zelf maak ik ook verschil tussen dieren met een beperkte vorm van zelfbewustzijn en dieren die alleen maar beschikken over bewustzijn. Dieren met een beperkte vorm van zelfbewustzijn moeten niet door de mens gefokt en voor consumptie geslacht worden. Ik zal persoonlijk nooit een broodje-aap consumeren. Dierproeven waar apen voor gebruikt worden om cosmetica uit te proberen, daar ben ik bijvoorbeeld ook op tegen. Dus nuancering is zeker op zijn plaats. Maar dieren gelijk stellen aan mensen, dat zie ik niet.
Nou ja, dat zou ook wel een erg extreem standpunt zijn. Maar op zich is het natuurlijk de mens die bepaalt dat zijn eigenschappen, zoals het vermogen te denken, van hogere waarde zijn dan die van andere dieren. De schepper zelf hechtte geen enkel belang aan die eigenschappen, omdat hij ons oorspronkelijk onderdeel heeft gemaakt van de voedselketen.
Christus heeft de apostelen zijn broeders genoemd en bij mijn weten heeft ie dat niet van een papegaai gezegd.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Christen en vegetariër

Bericht door callista »

Peda schreef

Zelf maak ik ook verschil tussen dieren met een beperkte vorm van zelfbewustzijn en dieren die alleen maar beschikken over bewustzijn.
Dieren met een beperkte vorm van zelfbewustzijn moeten niet door de mens gefokt en voor consumptie geslacht worden.

Ik vind die kwalificatie eigenlijk te absurd voor woorden...
Wat dacht je van varkens en kippen o.a. :roll:
Bovendien weet jij alles betreffende het bewustzijn of zelfbewustzijn van elk dier?
Laatst gewijzigd door callista op 15 jun 2019, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Christen en vegetariër

Bericht door Zolderworm »

Piebe Paulusma schreef: 15 jun 2019, 11:31
Zolderworm schreef: 15 jun 2019, 11:23
peda schreef: 15 jun 2019, 11:15
Zolderworm schreef: 15 jun 2019, 11:08
peda schreef: 15 jun 2019, 10:59 Dieren hebben in mijn optiek zeker rechten, maar niet dezelfde rechten die mensen hebben ( verklaring mensenrechten ) . Een dier is geen mens. Het dier heeft niet het gelijke zelfbewustzijn als een mens. Daar ligt in mijn optiek het fundamentele verschil tussen mens en dier. Dat het fokken, houden van dieren en het slachten van dieren op een diervriendelijke wijze MOET plaatsvinden, daarover bestaat geen enkel verschil in inzicht. Maar gelijke rechten voor dier en mens ronduit, neen.
Het blijkt dat sommig dieren toch een zeker zelfbewustzijn hebben, wat bewezen wordt door de zogenaamde spiegelproeven. Van der Waal schrijft daarover in zijn nieuwe boek. Bovendien mag je, mijns inziens, niet bepaalde wezens minder rechten geven op basis van hun eventuele mindere vermogens. Dat is in zekere zin toch een vorm van discriminatie.
Discriminatie geldt voor de mensenwereld en in mijn optiek niet voor de dierenwereld. Zelf maak ik ook verschil tussen dieren met een beperkte vorm van zelfbewustzijn en dieren die alleen maar beschikken over bewustzijn. Dieren met een beperkte vorm van zelfbewustzijn moeten niet door de mens gefokt en voor consumptie geslacht worden. Ik zal persoonlijk nooit een broodje-aap consumeren. Dierproeven waar apen voor gebruikt worden om cosmetica uit te proberen, daar ben ik bijvoorbeeld ook op tegen. Dus nuancering is zeker op zijn plaats. Maar dieren gelijk stellen aan mensen, dat zie ik niet.
Nou ja, dat zou ook wel een erg extreem standpunt zijn. Maar op zich is het natuurlijk de mens die bepaalt dat zijn eigenschappen, zoals het vermogen te denken, van hogere waarde zijn dan die van andere dieren. De schepper zelf hechtte geen enkel belang aan die eigenschappen, omdat hij ons oorspronkelijk onderdeel heeft gemaakt van de voedselketen.
Christus heeft de apostelen zijn broeders genoemd en bij mijn weten heeft ie dat niet van een papegaai gezegd.
Dat heeft hij wel gedaan, maar het is niet opgetekend.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 15 jun 2019, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Plaats reactie