Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

coby schreef: 16 jun 2019, 12:11
Messenger schreef: 16 jun 2019, 12:06
coby schreef: 16 jun 2019, 12:01 God verlost en helpt ook in dit leven. Als de rapture nog 100 jaar duurt, is Hij nog steeds de moeite waard. Je geest blijft bestaan. Dat is van God. Het ego kan nu dood door Jezus.
God hoeft Zichzelf niet te verlossen.
Nee maar Hij moest mij wel verlossen. Zoals die ene prediker zei: Mensen worden enthousiast over voetbal, maar Jesus took His foot and He kicked the devil right out of my life.
Jij bent Hem en Hij is Jou. Je bent een Godsvonk, maar je ziet jezelf als een losstaand schepsel.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door coby »

Messenger schreef: 16 jun 2019, 12:15
coby schreef: 16 jun 2019, 12:11
Messenger schreef: 16 jun 2019, 12:06
coby schreef: 16 jun 2019, 12:01 God verlost en helpt ook in dit leven. Als de rapture nog 100 jaar duurt, is Hij nog steeds de moeite waard. Je geest blijft bestaan. Dat is van God. Het ego kan nu dood door Jezus.
God hoeft Zichzelf niet te verlossen.
Nee maar Hij moest mij wel verlossen. Zoals die ene prediker zei: Mensen worden enthousiast over voetbal, maar Jesus took His foot and He kicked the devil right out of my life.
Jij bent Hem en Hij is Jou. Je bent een Godsvonk, maar je ziet jezelf als een losstaand schepsel.
Als ik God ben, zal ik er even een planeet bij scheppen.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Gaitema »

coby schreef: 16 jun 2019, 11:15 Doe mij maar God die me dreigt met de hel. Hij liet me een keer ervaren dat ik in de hel zou donderen als ik niet zou kappen met iets. Ben je er heel snel van af.
Zo heb ik een ex van zelfmoord weerhouden. Die zat met scheermessen aan de slootkant. Hele tijd dreigen dat ie zelfmoord ging plegen. Ik zei: dan wordt het nog 10.000 keer zo erg. Hij geloofde niet eens, maar schrok zich rot en later was ie weer gewoon blij. Z'n moeder zou me dankbaar zijn als ze het wist. Andere jongen van een forum ging er nu een eind aan maken, een christen die z'n baan en huis kwijt was. Ik zei: nou toen ik dat wilde doen dreigde God me met de hel. Doe maar niet. Kom maar hierheen als iedereen te lam is om je in huis te nemen. Nog een moeder die nergens van wist. Jong zit nog steeds op Facebook. Gaat hartstikke goed met 'm. Wat heb je aan onvoorwaardelijk lief gezwam.
Goedertierenheid zegt me daarin alles. Dat betekend "alle goeds inhoudende Liefde voor anderen". En wat goed voor ons is, laat God ons doormaken.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef: 16 jun 2019, 12:15
coby schreef: 16 jun 2019, 12:11
Messenger schreef: 16 jun 2019, 12:06
coby schreef: 16 jun 2019, 12:01 God verlost en helpt ook in dit leven. Als de rapture nog 100 jaar duurt, is Hij nog steeds de moeite waard. Je geest blijft bestaan. Dat is van God. Het ego kan nu dood door Jezus.
God hoeft Zichzelf niet te verlossen.
Nee maar Hij moest mij wel verlossen. Zoals die ene prediker zei: Mensen worden enthousiast over voetbal, maar Jesus took His foot and He kicked the devil right out of my life.
Jij bent Hem en Hij is Jou. Je bent een Godsvonk, maar je ziet jezelf als een losstaand schepsel.
Wij zijn Gods kinderen en daarmee ook goden, net als de engelen en de demonen. Net als wij kunnen zij goede en slechte keuzes maken en daarom zijn zij er ook.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door callista »

Gaitema schreef: 16 jun 2019, 12:23
Messenger schreef: 16 jun 2019, 12:15
coby schreef: 16 jun 2019, 12:11
Messenger schreef: 16 jun 2019, 12:06
coby schreef: 16 jun 2019, 12:01 God verlost en helpt ook in dit leven. Als de rapture nog 100 jaar duurt, is Hij nog steeds de moeite waard. Je geest blijft bestaan. Dat is van God. Het ego kan nu dood door Jezus.
God hoeft Zichzelf niet te verlossen.
Nee maar Hij moest mij wel verlossen. Zoals die ene prediker zei: Mensen worden enthousiast over voetbal, maar Jesus took His foot and He kicked the devil right out of my life.
Jij bent Hem en Hij is Jou. Je bent een Godsvonk, maar je ziet jezelf als een losstaand schepsel.
Wij zijn Gods kinderen en daarmee ook goden, net als de engelen en de demonen. Net als wij kunnen zij goede en slechte keuzes maken en daarom zijn zij er ook.
Wie bedoel je met "wij"?
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Gaitema »

callista schreef: 16 jun 2019, 12:24
Gaitema schreef: 16 jun 2019, 12:23
Messenger schreef: 16 jun 2019, 12:15
coby schreef: 16 jun 2019, 12:11
Messenger schreef: 16 jun 2019, 12:06
God hoeft Zichzelf niet te verlossen.
Nee maar Hij moest mij wel verlossen. Zoals die ene prediker zei: Mensen worden enthousiast over voetbal, maar Jesus took His foot and He kicked the devil right out of my life.
Jij bent Hem en Hij is Jou. Je bent een Godsvonk, maar je ziet jezelf als een losstaand schepsel.
Wij zijn Gods kinderen en daarmee ook goden, net als de engelen en de demonen. Net als wij kunnen zij goede en slechte keuzes maken en daarom zijn zij er ook.
Wie bedoel je met "wij"?
Alle mensen
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door callista »

Mooi Gaitema :)
Dankjewel... :flower1:
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Mart »

Gaitema schreef: 16 jun 2019, 12:23Wij zijn Gods kinderen en daarmee ook goden, net als de engelen en de demonen. Net als wij kunnen zij goede en slechte keuzes maken en daarom zijn zij er ook.
Jezus zei "Staat er niet in uw Torah geschreven: Ik heb gezegd: gij zijt goden?'' Waar de T'NaCH het woord 'elohiem' hanteert dat naast 'God' eveneens kan worden vertaald als 'rechters', 'hoogwaardigheidsbekleders' of 'engelen', gebruikt de Nieuw Testamentische tekst de term Θεοί, die altijd naar het goddelijke verwijst.
God hoeft Zichzelf niet te verlossen.
Zoals de mens deel uitmaakt van het heelal en er feitelijk niet buiten staat, zo maken we volgens het Chassidisme deel uit van JHWH (wat simpel van het werkwoord 'zijn' is afgeleid). Zoals de ervaring van afgescheidenheid een feit is, is eveneens de daadwerkelijke eenheid aantoonbaar een gegeven: we maken deel uit van alles. De T'NaCH stelt letterlijk in Deut. 4:35: ejn 'od milvado (er is niets buiten Hem) en Psalm 82:6 zegt eveneens letterlijk: Jullie zijn allen elohiem en nakomelingen van het allerhoogste (א‍ני־אמרתי אלהים אתם ובני עליון כלכם׃). Net zoals ''jij'' nergens bestaat (niemand is werkelijk ''jij''), maar slechts dient om de ervaring van dualiteit gestalte te geven binnen taal, zo bestaat volgens het chassidisme ''schepping'' nergens buiten de schepper, maar dient slechts om de ervaring van dualiteit uit te drukken binnen taal. De verwezenlijkte Mozes wordt in Exodus 4:16 en Exodus 7:1 eveneens Elohiem genoemd en Rabbi Akiva zei daarom: "God heeft zichzelf uit Egypte bevrijd, zoals er staat geschreven (in II Samuel 7:23): Goden gingen (hal'choe is meervoud: zij gingen) om [Israel] te bevrijden".
Laatst gewijzigd door Mart op 16 jun 2019, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Gaitema »

Mart schreef: 16 jun 2019, 13:42
Gaitema schreef: 16 jun 2019, 12:23Wij zijn Gods kinderen en daarmee ook goden, net als de engelen en de demonen. Net als wij kunnen zij goede en slechte keuzes maken en daarom zijn zij er ook.
Jezus zei "Staat er niet in uw Torah geschreven: Ik heb gezegd: gij zijt goden?'' Waar de T'NaCH het woord 'elohiem' hanteert dat naast 'God' eveneens kan worden vertaald als 'rechters', 'hoogwaardigheidsbekleders' of 'engelen', gebruikt de Nieuw Testamentische tekst de term Θεοί, die altijd naar het goddelijke verwijst.

Dank je voor de aanvulling
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Gaitema »

callista schreef: 16 jun 2019, 13:12 Mooi Gaitema :)
Dankjewel... :flower1:
Graag gedaan 😊
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 13 jun 2019, 16:12
Alpha schreef: 13 jun 2019, 16:02
Messenger schreef: 11 jun 2019, 12:59 De bijbel heeft me laten zien hoe God niet is. Er zijn geen geboden. Hooguit een advies zoals de Gulden Regel.
Echte liefde is onvoorwaardelijk (zonder voorwaarden dus ook zonder geboden) en geeft de mens een écht vrije wil waarover niet geoordeeld, niet wordt ingegrepen en niet gestraft wordt.

De bijbel is daarmee in conflict.
Welnee. De conflicten ontstaan door wetten te negeren.
De verkeerswetten dan ook maar massaal negeren?
Dat is toch tegen de menselijke vrije wil?
Verkeerswetten zijn menselijke wetten.

De door God gegeven vrije wil houdt in dat er geen Goddelijke wetten zijn.
Er zijn dus geen Goddelijke verkeerswetten.
Je bedoelt dat je geen Bijbelse wetten wenst te accepteren.
Dus de getoonde Bijbelse wetten, die duizenden jaren geleden zijn opgetekend, heb ik zelf verzonnen?

Je mag dus je vrije wil gebruiken om menselijke wetten te negeren?

Vele menselijke wetten zijn afkomstig uit de Bijbel.
Dus dan maar moorden, stelen ect?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

coby schreef: 13 jun 2019, 16:13
Alpha schreef: 13 jun 2019, 16:00
Messenger schreef: 11 jun 2019, 12:53
Alpha schreef: 11 jun 2019, 12:36De problemen op aarde worden veroorzaakt, omdat ruim 99% de Bijbelse raad wenst te negeren.
Nee de meeste problemen op aarde worden veroorzaakt door de vrije wil en het niet eensgezind zijn in het maken van keuzes voor het collectief.
Alpha schreef:Wanneer je onbevoordeeld de Bijbel leest zie je dit staan:

Psalm 146:4 Zijn geest gaat uit, hij keert terug naar de grond. Op die dag vergaan zijn gedachten.

Prediker 9:5 Want de levenden weten dat ze zullen sterven, maar de doden weten helemaal niets en ze hebben ook geen beloning meer, omdat elke herinnering aan hen verloren gaat. NWV.
Wederom teksten waaruit blijkt dat de schrijvers van de bijbel God niet begrepen.
is het niet omgekeerd, dat je zelf de bijbel niet ( wilt) begrijpt(en).?

De Bijbel maakt duidelijk dat de aarde voor de mensen is gemaakt, de hemel niet.
Elia voer ten hemel. We zijn gezeten in de hemelse gewesten met Christus. Samuel wist wat, toen hij uit de aarde op kwam, dus 'de doden weten niets' betekende niet dat hij niet bij bewustzijn was. Mozes en Elia verschenen. Van wie van de 7 zal de vrouw in de opstanding de vrouw zijn? God is geen God van doden, maar van levenden.
Daar wij nu een wolk van getuigen om ons heen hebben.
De rijke man en de arme Lazarus lagen niet te slapen in het stof der aarde zonder zich ergens van bewust te zijn. Alleen waren ze zich waarschijnlijk niet bewust van wat er toen allemaal gaande was op aarde.
Jezus predikte tegen de geesten in de gevangenis van voor de zondvloed.
Helaas is dat een fabeltje, Elia kreeg een andere functie en schreef brieven aan koning Joram.
Elia sterft niet op dat moment, maar hij wordt als profeet naar een andere toewijzing overgebracht . Dit blijkt uit het feit dat Elisa geen rouw bedrijft om zijn meester. Een aantal jaren nadat Elia in de storm is opgevaren, is hij nog steeds in leven en als profeet werkzaam, ditmaal bij de koning van Juda.

Joh 3:13 Bovendien is er nooit iemand naar de hemel opgestegen behalve hij die uit de hemel is neergedaald, de Mensenzoon. NWV

13 En niemand is opgevaren naar de hemel dan Hij Die uit de hemel neergedaald is, namelijk de Zoon des mensen, [Die in de hemel is.(toevoeging)] HSV.

2 Kr 21:
12 Uiteindelijk kreeg hij een schriftelijke boodschap van de profeet Elia, die luidde: ‘Dit zegt Jehovah, de God van je voorvader David: “Je hebt niet dezelfde weg gevolgd als je vader Josafat of koning Asa van Juda.
13 Maar je volgt dezelfde weg als de koningen van Israël. Je zet Juda en de inwoners van Jeruzalem aan tot ontrouw, net zoals het huis van Achab dat deed. Je hebt zelfs je eigen broers gedood, de zonen van je vader, die beter waren dan jij. 14 Daarom zal Jehovah je volk, je zonen, je vrouwen en al je bezittingen zwaar treffen.
15 Je zult vele ziekten krijgen, en je zult dag in dag uit te lijden hebben van een ziekte aan je ingewanden, totdat je ingewanden als gevolg van die ziekte naar buiten komen.”’ NWV.

Mozes en Elia verschenen in een visioen. Dat leek zo echt dat Petrus, Jakobus en zijn broer Johannes Jezus voorstelden om tenten op te stellen voor hen.
Zij herkenden Mozes en Elia aan de in de Bijbel beschreven outfit en dus niet persoonlijk, immers ze waren reeds langgeleden gestorven. (Joh 3:13).

Mt 23:
31 En wat de opstanding van de doden betreft, hebben jullie niet gelezen wat God tegen jullie heeft gezegd? Hij zei: 32 “Ik ben de God van Abraham, de God van Isaäk en de God van Jakob.” Hij is niet de God van de doden, maar van de levenden.’
33 Toen de mensen dat hoorden, waren ze diep onder de indruk van zijn onderwijs.

Jezus benadrukte de beloofde opstanding en door de mensen te onderwijzen, kregen ze een beter inzicht in de Bijbel en was men niet meer afhankelijk van uitleg en overleveringen van de farizeeën.

2 Pe 3:9 Jehovah is niet traag ten aanzien van zijn belofte, zoals sommigen traagheid beschouwen, maar hij is geduldig met U, omdat hij niet wenst dat er iemand vernietigd wordt, maar wenst dat allen tot berouw geraken. NWV.


Het "hiernamaals" is overgenomen van de Griekse filosofie.
De Oude Grieken geloofden dat overledenen als schimmen in het onderaardse dodenrijk van Hades voortleefden.
"De veerman" Charon werd betaald om de overledenen over te brengen.
Hij werd voorgesteld als een oude man, lijdend onder de taak die hij tot in de eeuwigheid vervult. Vanwege het geloof dat de overtocht over de Styx niet kosteloos was, werd bij de overleden Grieken een obool onder de tong gelegd. Als de overtocht niet betaald kon worden, dan zouden de geesten van de overledenen meer dan 100 jaar aan de oever van de rivier ronddwalen.

Hades = Sjeool = Graf.

Pr 9:10 Alles wat uw hand te doen vindt, doe dat met uw krácht, want er is geen werk noch overleg noch kennis noch wijsheid in Sjeool, de plaats waarheen gij gaat. NWV 2004.

Pr 9:10 Doe wat je hand te doen vindt met heel je kracht, want er is geen werk, geen plan, geen kennis en geen wijsheid in het Graf, [Sjeool] waar je naartoe gaat. NWV 2018.

Pr 9:10 Doe wat je hand te doen vindt. Doe het met volle inzet, want er zijn geen daden en gedachten, geen kennis en geen wijsheid in het dodenrijk.[Sjeool] Daar ben je altijd naar op weg. NBV

Pr 9:10 Alles wat uw hand vindt om te doen, doe dat naar uw vermogen, want er is geen werk, geen overleg, geen kennis of wijsheid in het graf, [Sjeool] waar u naartoe gaat. HSV.

Ps16:10 Want Gij zult mijn ziel in de hel [Sjeool] niet verlaten; Gij zult niet toelaten, dat Uw Heilige de verderving zie SV.

Ps 16:10 Want gij zult mij niet aan de onderwereld [Sjeool] prijsgeven, niet toestaan dat uw vrome de groeve ziet. LV.

Gen 37:35 Al zijn zonen en al zijn dochters stonden op om hem te troosten, maar hij weigerde zich te laten troosten en zei: Voorzeker, ik zal treurend naar mijn zoon in het graf [Sjeool] afdalen. Zo beweende zijn vader hem HSV.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

coby schreef: 13 jun 2019, 16:14
Messenger schreef: 13 jun 2019, 16:12
Alpha schreef: 13 jun 2019, 16:02
Messenger schreef: 11 jun 2019, 12:59 De bijbel heeft me laten zien hoe God niet is. Er zijn geen geboden. Hooguit een advies zoals de Gulden Regel.
Echte liefde is onvoorwaardelijk (zonder voorwaarden dus ook zonder geboden) en geeft de mens een écht vrije wil waarover niet geoordeeld, niet wordt ingegrepen en niet gestraft wordt.

De bijbel is daarmee in conflict.
Welnee. De conflicten ontstaan door wetten te negeren.
De verkeerswetten dan ook maar massaal negeren?
Dat is toch tegen de menselijke vrije wil?
Verkeerswetten zijn menselijke wetten.

De door God gegeven vrije wil houdt in dat er geen Goddelijke wetten zijn.
Er zijn dus geen Goddelijke verkeerswetten.
Wel. Alle Mazda's hebben voorrang in de hemel.
Ik vindt Mazda ook een tof merk.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 13 jun 2019, 16:16
Alpha schreef: 13 jun 2019, 16:10Jes 45: 7 is een profetie, bedenk dat deze profetie zo’n 200 jaar voordat het gebeurde, werd opgetekend. Hij waarschuwt vooraf en laat dingen toe, inderdaad ook rampen.
Ja inderdaad. Hij laat dingen toe, o.a. hoe de mens gebruik maakt van zijn vrije wil.
En dat kan ook niet anders, omdat God alomtegenwoordig is, omdat God alles en iedereen is.
Vandaar dat God in dat vers zegt : "Ik de Heere doe al deze dingen."
Volgens de HSV:

Jes 45:
7 Ik formeer het licht en schep de duisternis, Ik maak de vrede en schep het onheil; Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

7 Ik vorm licht en schep duisternis, ik maak vrede en schep onheil. Ik, Jehovah, doe dat alles. NWV.

Mi. is God niet "alles en iedereen", maar heeft hij de mens naar zijn beeld, zijn eigenschappen, geschapen.
Wanneer je de tekst had geciteerd, had ik daar onderbouwd op in kunnen gaan.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

coby schreef: 16 jun 2019, 11:15 Doe mij maar God die me dreigt met de hel. Hij liet me een keer ervaren dat ik in de hel zou donderen als ik niet zou kappen met iets. Ben je er heel snel van af.
Zo heb ik een ex van zelfmoord weerhouden. Die zat met scheermessen aan de slootkant. Hele tijd dreigen dat ie zelfmoord ging plegen. Ik zei: dan wordt het nog 10.000 keer zo erg. Hij geloofde niet eens, maar schrok zich rot en later was ie weer gewoon blij. Z'n moeder zou me dankbaar zijn als ze het wist. Andere jongen van een forum ging er nu een eind aan maken, een christen die z'n baan en huis kwijt was. Ik zei: nou toen ik dat wilde doen dreigde God me met de hel. Doe maar niet. Kom maar hierheen als iedereen te lam is om je in huis te nemen. Nog een moeder die nergens van wist. Jong zit nog steeds op Facebook. Gaat hartstikke goed met 'm. Wat heb je aan onvoorwaardelijk lief gezwam.
De Hel komt niet in de Bijbel voor. Deze is door de RKK bedacht om aflaten te kunnen verkopen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Mart schreef: 16 jun 2019, 13:42
Gaitema schreef: 16 jun 2019, 12:23Wij zijn Gods kinderen en daarmee ook goden, net als de engelen en de demonen. Net als wij kunnen zij goede en slechte keuzes maken en daarom zijn zij er ook.
Jezus zei "Staat er niet in uw Torah geschreven: Ik heb gezegd: gij zijt goden?'' Waar de T'NaCH het woord 'elohiem' hanteert dat naast 'God' eveneens kan worden vertaald als 'rechters', 'hoogwaardigheidsbekleders' of 'engelen', gebruikt de Nieuw Testamentische tekst de term Θεοί, die altijd naar het goddelijke verwijst.
God hoeft Zichzelf niet te verlossen.
Zoals de mens deel uitmaakt van het heelal en er feitelijk niet buiten staat, zo maken we volgens het Chassidisme deel uit van JHWH (wat simpel van het werkwoord 'zijn' is afgeleid). Zoals de ervaring van afgescheidenheid een feit is, is eveneens de daadwerkelijke eenheid aantoonbaar een gegeven: we maken deel uit van alles. De T'NaCH stelt letterlijk in Deut. 4:35: ejn 'od milvado (er is niets buiten Hem) en Psalm 82:6 zegt eveneens letterlijk: Jullie zijn allen elohiem en nakomelingen van het allerhoogste (א‍ני־אמרתי אלהים אתם ובני עליון כלכם׃). Net zoals ''jij'' nergens bestaat (niemand is werkelijk ''jij''), maar slechts dient om de ervaring van dualiteit gestalte te geven binnen taal, zo bestaat volgens het chassidisme ''schepping'' nergens buiten de schepper, maar dient slechts om de ervaring van dualiteit uit te drukken binnen taal. De verwezenlijkte Mozes wordt in Exodus 4:16 en Exodus 7:1 eveneens Elohiem genoemd en Rabbi Akiva zei daarom: "God heeft zichzelf uit Egypte bevrijd, zoals er staat geschreven (in II Samuel 7:23): Goden gingen (hal'choe is meervoud: zij gingen) om [Israel] te bevrijden".
Ps 82: 6 „Ikzelf heb gezegd: ’GIJ zijt goden, En GIJ allen zijt zonen van de Allerhoogste.

1 Korinthiërs 8:5 Want ook al zijn er zogenaamde goden in de hemel of op aarde — en er zijn veel ‘goden’ en veel ‘heren’ 

Joh 10:
34 Jezus antwoordde: ‘Staat er niet in jullie wet geschreven: “Ik heb gezegd: ‘Jullie zijn goden’”?
35 Indien hij degenen tegen wie het woord van God gericht werd, ’goden’ heeft genoemd, en de Schrift toch niet krachteloos gemaakt kan worden, 
36 zegt GIJ dan tot mij, die door de Vader geheiligd en in de wereld gezonden werd: ’Gij lastert’, omdat ik heb gezegd: Ik ben Gods Zoon? 
37 Indien ik de werken van mijn Vader niet doe, gelooft mij niet. 
38 Maar indien ik ze wel doe, gelooft dan de werken, ook al gelooft GIJ mij niet, opdat GIJ te weten moogt komen en moogt blijven weten dat de Vader in eendracht met mij is en ik in eendracht met de Vader ben.” 
39 Derhalve probeerden zij opnieuw hem te grijpen, maar hij stelde zich buiten hun bereik. NWV.

De Schriftgeleerden probeerden Jezus op woorden te vangen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 16 jun 2019, 11:15 Doe mij maar God die me dreigt met de hel. Hij liet me een keer ervaren dat ik in de hel zou donderen als ik niet zou kappen met iets. Ben je er heel snel van af.
Er staat ergens dat de duivel zich vermomt als een engel van het licht, want dergelijk dreigen met de hel is niet uit God. Het oordeel waar Johannes de Doper mee dreigde was aards en makkelijk aan te ontkomen, daarom lieten de bekeerlingen zich ook op aarde dopen snap je? :D
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 17 jun 2019, 15:43Je bedoelt dat je geen Bijbelse wetten wenst te accepteren.
Bijbelse wetten zijn menselijke wetten. Ze zijn niet afkomstig van God.
Alpha schreef: Dus de getoonde Bijbelse wetten, die duizenden jaren geleden zijn opgetekend, heb ik zelf verzonnen?
Als jij duizenden jaren oud bent heb je misschien daaraan bijgedragen.
Alpha schreef: Je mag dus je vrije wil gebruiken om menselijke wetten te negeren?

Vele menselijke wetten zijn afkomstig uit de Bijbel.
Dus dan maar moorden, stelen ect?
Als je gebruik maakt van je vrije wil zal God daar niet interveniëren, niet over oordelen en niet voor straffen.
Misschien is dat voor jou reden om dan maar alle wetten te overtreden, ik heb een eigen moraal om mezelf te limiteren.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 17 jun 2019, 16:47
Messenger schreef: 13 jun 2019, 16:16
Alpha schreef: 13 jun 2019, 16:10Jes 45: 7 is een profetie, bedenk dat deze profetie zo’n 200 jaar voordat het gebeurde, werd opgetekend. Hij waarschuwt vooraf en laat dingen toe, inderdaad ook rampen.
Ja inderdaad. Hij laat dingen toe, o.a. hoe de mens gebruik maakt van zijn vrije wil.
En dat kan ook niet anders, omdat God alomtegenwoordig is, omdat God alles en iedereen is.
Vandaar dat God in dat vers zegt : "Ik de Heere doe al deze dingen."
Volgens de HSV:

Jes 45:
7 Ik formeer het licht en schep de duisternis, Ik maak de vrede en schep het onheil; Ik, de HEERE, doe al deze dingen.

7 Ik vorm licht en schep duisternis, ik maak vrede en schep onheil. Ik, Jehovah, doe dat alles. NWV.

Mi. is God niet "alles en iedereen", maar heeft hij de mens naar zijn beeld, zijn eigenschappen, geschapen.
Wanneer je de tekst had geciteerd, had ik daar onderbouwd op in kunnen gaan.
Nou je hebt de tekst evengoed kunnen vinden. Het is de eerste die je aanhaalt.

God is volgens mij alomtegenwoordig. God is in alle leven en in alle dingen. Buiten God is er niets anders.

Als God zou hebben gezegd : "Ik formeer het licht en schep de duisternis, Ik maak de vrede en schep het onheil; Ik, de HEERE, doe al deze dingen." betekent dat, dat elk levend wezen vrede en onheil schept.

Elk levend wezen is een expressie van God, als een Avatar van God.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Piebe Paulusma »

Messenger schreef: 17 jun 2019, 17:46 Als je gebruik maakt van je vrije wil zal God daar niet interveniëren, niet over oordelen en niet voor straffen.
Misschien is dat voor jou reden om dan maar alle wetten te overtreden, ik heb een eigen moraal om mezelf te limiteren.
Zodra jouw vrijheid een ander benadeelt, dan zal iemand er over moeten oordelen. Anders geldt het recht van de sterkste en wordt het een gevaarlijke bende.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Messenger »

Piebe Paulusma schreef: 18 jun 2019, 09:01
Messenger schreef: 17 jun 2019, 17:46 Als je gebruik maakt van je vrije wil zal God daar niet interveniëren, niet over oordelen en niet voor straffen.
Misschien is dat voor jou reden om dan maar alle wetten te overtreden, ik heb een eigen moraal om mezelf te limiteren.
Zodra jouw vrijheid een ander benadeelt, dan zal iemand er over moeten oordelen. Anders geldt het recht van de sterkste en wordt het een gevaarlijke bende.
Die iemand zal een mens zijn dan, een rechter.

Ik heb het over de vrije wil waarover God geen oordeel velt.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20454
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Na de dood leeft bij Messenger niet de geschapen menselijke ziel voort, maar gaat het om de Godsvonk die eeuwig en daarmede ongeschapen en onveroorzaakt is. Bij Messenger oordeelt God niet over de Godsvonk ( God in mini ""uitvoering "' ) De gedachte van Messenger ( Walsch ) is totaal anders als dat van de Joden en christenen, waar het geschapen zijn en dus niet aan God gelijk, een onaantastbaar uitgangspunt is.
Laatst gewijzigd door peda op 18 jun 2019, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Piebe Paulusma »

Messenger schreef: 18 jun 2019, 09:19
Piebe Paulusma schreef: 18 jun 2019, 09:01
Messenger schreef: 17 jun 2019, 17:46 Als je gebruik maakt van je vrije wil zal God daar niet interveniëren, niet over oordelen en niet voor straffen.
Misschien is dat voor jou reden om dan maar alle wetten te overtreden, ik heb een eigen moraal om mezelf te limiteren.
Zodra jouw vrijheid een ander benadeelt, dan zal iemand er over moeten oordelen. Anders geldt het recht van de sterkste en wordt het een gevaarlijke bende.
Die iemand zal een mens zijn dan, een rechter.

Ik heb het over de vrije wil waarover God geen oordeel velt.
Dan leidt moord tot het Nirwana en zit de hemel vol mensenhaters. Doe mij dan de hel maar.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 18 jun 2019, 09:27 Na de dood leeft bij Messenger niet de geschapen menselijke ziel voort, maar gaat het om de Godsvonk die eeuwig en daarmede ongeschapen en onveroorzaakt is. Bij Messenger oordeelt God niet over de Godsvonk ( God in mini ""uitvoering "' ) De gedachte van Messenger ( Walsch ) is totaal anders als dat van de Joden en christenen, waar het geschapen zijn en dus niet aan God gelijk, een onaantastbaar uitgangspunt is.
Heel zwart-wit gesteld maakt het de God van Messenger niet uit of men massaal aan het moorden slaat of hongerige kindertjes voedt. Zo'n God vind ik een grote broodzak zonder touwtje waarbij Hitler verbleekt.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20454
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Piebe Paulusma schreef: 18 jun 2019, 09:31
peda schreef: 18 jun 2019, 09:27 Na de dood leeft bij Messenger niet de geschapen menselijke ziel voort, maar gaat het om de Godsvonk die eeuwig en daarmede ongeschapen en onveroorzaakt is. Bij Messenger oordeelt God niet over de Godsvonk ( God in mini ""uitvoering "' ) De gedachte van Messenger ( Walsch ) is totaal anders als dat van de Joden en christenen, waar het geschapen zijn en dus niet aan God gelijk, een onaantastbaar uitgangspunt is.
Heel zwart-wit gesteld maakt het de God van Messenger niet uit of men massaal aan het moorden slaat of hongerige kindertjes voedt. Zo'n God vind ik een grote broodzak zonder touwtje waarbij Hitler verbleekt.
Daarover heb ik ook reeds met Messenger van gedachten gewisseld. De Godsvonk in de mens doet niet het kwaad, het ""omhulsel"' waarin de Godsvonk huist, doet het kwaad. Omdat het "' omhulsel "' vervreemd is van de Godsvonk, vind er geen correctie plaats. Omdat het omhulsel de dood niet overleeft, is het bij de dood voor het schuldige omhulsel einde oefening. Bij de christenen doet de geschapen ziel in principe het kwaad, de geschapen ziel overleeft de dood en de ziel wordt vervolgens na de dood ter verantwoording geroepen, althans volgens de main-stream gedachte. Bij mij ligt het probleem met de visie van Messenger daar waar in zijn visie de Godsvonk geen macht/gezag heeft over het "" omhulsel "'. Maar dat is voor mij ook de zwakte van de esoterie, althans in die gebieden waar dit uitgangspunt ook wordt gehanteerd. De slechte materie heeft op aarde het gezag over het Goddelijke ( dualisme ) , het probleem van het niet kunnen overwinnen van het kwaad.
Plaats reactie