Oordelen over anderen

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gesloten
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Oordelen over anderen

Bericht door Gaitema »

Op credible zie ik sommige christenen elkaar in de haren vliegen. Ze vechten elkaar de tent uit en hebben een oordeel over elkaar klaar liggen. De één zegt: "je mag niet oordelen" en de ander reageerde er dan direct met een oordeel erop over die persoon en zegt erbij dat die een rechtvaardig oordeel oordeelt, zoals de bijbel voorschrijft te doen.

Hoe denken jullie hier over? Hoe zit dat toch met dat vreselijke oordelen?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Oordelen over anderen

Bericht door coby »

Gaitema schreef: 04 jul 2019, 08:36 Op credible zie ik sommige christenen elkaar in de haren vliegen. Ze vechten elkaar de tent uit en hebben een oordeel over elkaar klaar liggen. De één zegt: "je mag niet oordelen" en de ander reageerde er dan direct met een oordeel erop over die persoon en zegt erbij dat die een rechtvaardig oordeel oordeelt, zoals de bijbel voorschrijft te doen.

Hoe denken jullie hier over? Hoe zit dat toch met dat vreselijke oordelen?
Ik vind dat we daar niet over moeten oordelen. Grapje.
Dat heb ik ook gezien op een Engelstalig forum. Een man had er een handje van om iemand keihard te veroordelen en als ik dan zei: doe nou eens aardig en je mag niet oordelen, dan kwam ie met: een rechtvaardig oordeel mag wel en is Bijbels en Jezus noemde de Farizeeen van alles en nog wat. Ja hallo zeg. Het zijn toch geen Farizeeen uit het jaar 0. Hij gebruikte echt zulk soort taal tegen ze. Maar ik kon hem niet echt aan z'n verstand brengen dat dat niet mocht, dus ik ging maar weg en hij ging ook weg en hij is nu zoet aan het kleuren en niet meer op een forum.
Mensen uit je eigen kring mag je beoordelen. Ik vind een verschil zitten tussen be- en veroordelen. Dat ik tegen hem zei: hou nou op joh, mag niet van God, vind ik niet veroordelen. Het is meer uit bezorgdheid en goed bedoeld, maar veroordelen is zeggen: jij bent een waardeloze veroordeler. Da's ook nogal suf, want dan doe ik exact hetzelfde. Overigens oordeel ik wel een sociopaat die een kerk vernielt en weigert zich te bekeren, in die zin dat ik vind dat ze die eruit moeten schoppen, net zoals die man bij Paulus, maar dan nog mag je niet haten, maar mag je daar ook niet mee omgaan. Dan kan ie zich nog bekeren misschien. Al zou er echt een totaal onbekeerlijk figuur op een forum zitten, waarom zou je die dan continu uitmaken voor stuk vuil? Ga dan liever weg, want daar moogt gij zelfs niet mee eten.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Oordelen over anderen

Bericht door Piebe Paulusma »

'Oordeelt niet naar het aanzien, maar oordeelt een rechtvaardig oordeel.' (Joh. 7:24)

[Modbreak Piebe] Het evalueren van de gang van zaken op Credible is hier niet wenselijk en dient geen ander doel dan roddel en achterklap. Daarom dicht.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Oordelen over anderen

Bericht door Trajecto »

Opmerking:

Er is het meer algemeen gestelde topic Oordelen, hier:
viewtopic.php?p=246680#p246680
Nulla aetas ad discendum sera
Gesloten