Bewijs van christen zijn

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Bewijs van christen zijn

Bericht door Gaitema »

Hoe weet je nou of je een christen bent of niet? Wanneer ben je op de goede weg?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door Peter79 »

Gaitema schreef: 08 jul 2019, 20:58 Hoe weet je nou of je een christen bent of niet? Wanneer ben je op de goede weg?
Christen is een naam, die denk ik ooit aan christenen werd gegeven omdat zij hun mond vol hadden over Christus. Waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Tegenwoordig wordt de naam christen vaak geassocieerd met negatieve dingen. Ik noem mezelf eigenlijk nooit christen, maar zeg wanneer dat aan de orde is dat ik een christelijke (of een gereformeerde) achtergrond heb. Dat laat alle ruimte om door te vragen of niet. Maar bijna nooit vragen mensen door. En dan laat ik het zo.

Op de goede weg ben je als je met Jezus wandelt. De weg voor je ken je niet. De afgelegde weg ken je en als je terugkijkt, kan je wel overdenken wat het leven met Jezus je gebracht heeft.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door Gaitema »

Peter79 schreef: 08 jul 2019, 23:27
Gaitema schreef: 08 jul 2019, 20:58 Hoe weet je nou of je een christen bent of niet? Wanneer ben je op de goede weg?
Christen is een naam, die denk ik ooit aan christenen werd gegeven omdat zij hun mond vol hadden over Christus. Waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Tegenwoordig wordt de naam christen vaak geassocieerd met negatieve dingen. Ik noem mezelf eigenlijk nooit christen, maar zeg wanneer dat aan de orde is dat ik een christelijke (of een gereformeerde) achtergrond heb. Dat laat alle ruimte om door te vragen of niet. Maar bijna nooit vragen mensen door. En dan laat ik het zo.

Op de goede weg ben je als je met Jezus wandelt. De weg voor je ken je niet. De afgelegde weg ken je en als je terugkijkt, kan je wel overdenken wat het leven met Jezus je gebracht heeft.
Worstel je wel eens met wat de juiste weg is?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door Peter79 »

Gaitema schreef: 09 jul 2019, 08:43
Peter79 schreef: 08 jul 2019, 23:27
Gaitema schreef: 08 jul 2019, 20:58 Hoe weet je nou of je een christen bent of niet? Wanneer ben je op de goede weg?
Christen is een naam, die denk ik ooit aan christenen werd gegeven omdat zij hun mond vol hadden over Christus. Waar het hart vol van is, loopt de mond van over. Tegenwoordig wordt de naam christen vaak geassocieerd met negatieve dingen. Ik noem mezelf eigenlijk nooit christen, maar zeg wanneer dat aan de orde is dat ik een christelijke (of een gereformeerde) achtergrond heb. Dat laat alle ruimte om door te vragen of niet. Maar bijna nooit vragen mensen door. En dan laat ik het zo.

Op de goede weg ben je als je met Jezus wandelt. De weg voor je ken je niet. De afgelegde weg ken je en als je terugkijkt, kan je wel overdenken wat het leven met Jezus je gebracht heeft.
Worstel je wel eens met wat de juiste weg is?
Vroeger was de worsteling dat ik me afvroeg of God wel bestond, of ik wel goed leefde, etc. De juiste weg gaan, was toen omdat er een oordeel is dat als een zwaard van Damoclès boven het leven hangt.

De worsteling is nu anders. Ik ervaar dat ik op allerlei manieren vastzit in een materialistisch levenspatroon. Twee van mijn zussen hebben die band doorgesneden en leven met hun gezinnen een onzeker bestaan, gemotiveerd door de wens om christen te zijn op plekken waar het christelijk geloof niet bekend is.

Zondag had ik het er nog over met een mevrouw in onze kerk. Wij rijden altijd 15 km naar onze kerk, maar de twee dichterbij zijnde kerken waar we af en toe naar toegaan, hebben een bepaalde eenzijdigheid waardoor ik er niet lid wil worden. Maar onze eigen kerk barst uit zijn voegen en eigenlijk zou dat de aanleiding moeten zijn om een nieuwe kerk te planten. In dat kader vertelde ik dat mijn droom was om in ons eigen dorp een groepje te beginnen. Toen vertelde zij dat zij via Rafaël 20 jaar een huisgemeente hadden geleid. Maar niet elke huisgemeente is een succes. Het is essentieel dat je met elkaar kan bidden - alle kwestsbaarheid, schaamte en fouten moeten open op tafel kunnen liggen. Als je die openheid en vrijheid niet hebt, dan gaat het vroeg of laat fout. Wij kennen op korte afstand geen andere echtparen waarmee we dit zouden aangaan. Die mevrouw drong wel aan. Maar voor mij is het voorlopig nog een droom. Ik geloof dat ik eerst nog andere zaken op mijn bordje heb liggen en dat God het ons wel duidelijk zal maken als we die droom tot realiteit mogen brengen.

Ik ken jou als een diep gelovige man. Jouw worsteling gaat over alles wat er nu op jouw pad komt, of niet? Als jouw pad is in navolging van Jezus, dan moet je jouw pad niet veranderen. Maar God neemt jouw beslissingen ook geheel serieus. Als je een via een wat langer, maar eenvoudiger weggetje ook tot je doel komt, dan gaat God met je mee. Gods liefde is er als het goed gaat, maar ook als je door dalen gaat. Het kenmerkende van dalen is, dat er geen uitzicht is. Menselijkheid en liefde zijn dan volgens mij je richtingwijzers. Ook moet je niet hard zijn in je oordelen naar jezelf toe. Christus vult aan waar jij tekort schiet. Ik worstel ook dagelijks met allerlei sores en met mijn eigen karakter. Ik laat me daardoor niet afbrengen van mijn vertrouwen in Christus.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door Yolanda_dB »

Gaitema schreef:Hoe weet je nou of je een christen bent of niet?
Dat heeft voor mij met 2 elementen te maken.
1. Wat is de inhoud van mijn geloof?
2. Discipelschap.

ad 1.
De inhoud van mijn geloof is verwoord in de geloofsbelijdenis van Nicea:
Ik geloof in één God en drie personen: Vader, Zoon en Heilige Geest.
Vader: Hij is schepper en onderhouder van hemel en aarde.
Zoon: Hij heeft de relatie tussen God en mens (die door de mens was verbroken) hersteld.
Geest: Hij helpt de mens om te leven in die hernieuwde relatie met God.

ad 2.
In de apostolische opdracht van Jezus horen wij dat alle volken tot discipel moeten worden gemaakt
en dat zij moeten onderhouden wat Jezus geboden heeft.

Iemand die dus gelooft in het verzoende werk van Christus, en zo als discipel van Jezus wil leven,
is een christen.
En aangezien dat mijn geloof is, en ik zo wil leven, noem ik mijzelf christen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door callista »

Wie zich een christen noemt of zich zo ziet bepaalt dat zelf en is m.i. niet afhankelijk van aller geloofsbelijdenissen of dogma's...
En ook niet wat anderen ervan vinden.
..
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door Piebe Paulusma »

Peter79 schreef: 08 jul 2019, 23:27
Gaitema schreef: 08 jul 2019, 20:58 Hoe weet je nou of je een christen bent of niet? Wanneer ben je op de goede weg?
Christen is een naam, die denk ik ooit aan christenen werd gegeven omdat zij hun mond vol hadden over Christus. Waar het hart vol van is, loopt de mond van over.
Aanvankelijk werden Jezus' discipelen volgelingen van de sekte van de Weg van de Heer genoemd (Handelingen 9:2, 19:9, 23, 22:4, 24:14,22) en te Antiochíë voor het eerst christenen, dat volgens mij een scheldnaam was maar daar wil ik van afwezen. Dit staat er in de Bijbel over:

'En het is geschied dat zij een geheel jaar tezamen vergaderden in de gemeente, en een grote schare leerden; en dat de discipelen eerst te Antiochíë Christenen genaamd werden.' (Hand. 11:26)
Peter79 schreef: 08 jul 2019, 23:27Tegenwoordig wordt de naam christen vaak geassocieerd met negatieve dingen. Ik noem mezelf eigenlijk nooit christen, maar zeg wanneer dat aan de orde is dat ik een christelijke (of een gereformeerde) achtergrond heb. Dat laat alle ruimte om door te vragen of niet. Maar bijna nooit vragen mensen door. En dan laat ik het zo.
Christen is tegenwoordig synoniem voor creationisme, antisemitisme en we worden er altijd van beschuldigd te evangeliseren. Dat terwijl ik met de meeste mensen nog geen dag wil doorbrengen, laat staat een eeuwigheid!
Peter79 schreef: 08 jul 2019, 23:27Op de goede weg ben je als je met Jezus wandelt. De weg voor je ken je niet. De afgelegde weg ken je en als je terugkijkt, kan je wel overdenken wat het leven met Jezus je gebracht heeft.
Het christendom is de religie met de beste papieren. Zelfs het hedendaagse jodendom zou er zonder ons niet zijn geweest. Maar dat is off-topic. ;)
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door Piebe Paulusma »

Gaitema schreef: 08 jul 2019, 20:58 Hoe weet je nou of je een christen bent of niet? Wanneer ben je op de goede weg?
Als je geleden hebt in het vlees en opgehouden bent met zondigen, zie 1 Petr. 4:1.

En voordat men tegen mij van leer trekt: het auteurschap van de brief wordt betwist en ik ben zeker de schrijver niet! :lol:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door callista »

Piebe Paulusma schreef: 09 jul 2019, 14:44
Gaitema schreef: 08 jul 2019, 20:58 Hoe weet je nou of je een christen bent of niet? Wanneer ben je op de goede weg?
Als je geleden hebt in het vlees en opgehouden bent met zondigen, zie 1 Petr. 4:1.

En voordat men tegen mij van leer trekt: het auteurschap van de brief wordt betwist en ik ben zeker de schrijver niet! :lol:
Nog even wat onderzoek doen.

Het auteurschap van 2 Petrus wordt betwist
Bovendien is dat geen enkel bewijs voor het christen zijn of niet.
Zoals ik al zei....als je jezelf als een christen ziet of dat zo voelt is dat onafhankelijk van welk dogma, van welke bijbeltekst of welke geloofsbelijdenis dan ook....
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 09 jul 2019, 14:49
Piebe Paulusma schreef: 09 jul 2019, 14:44
Gaitema schreef: 08 jul 2019, 20:58 Hoe weet je nou of je een christen bent of niet? Wanneer ben je op de goede weg?
Als je geleden hebt in het vlees en opgehouden bent met zondigen, zie 1 Petr. 4:1.

En voordat men tegen mij van leer trekt: het auteurschap van de brief wordt betwist en ik ben zeker de schrijver niet! :lol:
Nog even wat onderzoek doen.

Het auteurschap van 2 Petrus wordt betwist
Bovendien is dat geen enkel bewijs voor het christen zijn of niet.
Ophouden met zondigen is wat voor velen onmogelijk schijnt, dus het lijkt me een overweldigend bewijs.
callista schreef: 09 jul 2019, 14:49Zoals ik al zei....als je jezelf als een christen ziet of dat zo voelt is dat onafhankelijk van welk dogma, van welke bijbeltekst of welke geloofsbelijdenis dan ook....
Dan moet je bewijs dus via telepathie geleverd worden, want anders weet niemand dat je op de goede weg bent.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door callista »

----Nee...dat zegt niets, dat zijn loze woorden; geen enkel bewijs......dan zult je eerst moeten bewijzen [aantonen] wat zondigen inhoudt.....en dan nog...
----Iedereen kan dat voor zichzelf uitmaken of hij zich als een christen ziet en ervaart of niet....
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 09 jul 2019, 15:03 ----Nee...dat zegt niets, dat zijn loze woorden......fan zult je eerst moeten bewijzen wat zondigen inhoudt...
Nou nee, zolang ik geen verdachte ben hoef ik helemaal niks te bewijzen.
callista schreef: 09 jul 2019, 15:03----Iedereen kan dat voor zichzelf uitmaken of hij zich als een christen ziet en ervaart of niet....
Je verwart christelijk zijn nu met geslachtsverandering. De christen vertrouwt juist NIET op het verraderlijke gevoel. Dat is meer jouw afdeling.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door callista »

Piebe Paulusma schreef: 09 jul 2019, 15:06
callista schreef: 09 jul 2019, 15:03 ----Nee...dat zegt niets, dat zijn loze woorden......fan zult je eerst moeten bewijzen wat zondigen inhoudt...
Nou nee, zolang ik geen verdachte ben hoef ik helemaal niks te bewijzen.
callista schreef: 09 jul 2019, 15:03----Iedereen kan dat voor zichzelf uitmaken of hij zich als een christen ziet en ervaart of niet....
Je verwart christelijk zijn nu met geslachtsverandering. De christen vertrouwt juist NIET op het verraderlijke gevoel. Dat is meer jouw afdeling.
Probeer eens inhoudelijk te reageren....en zonder ad hominem ....dit slaat nergens op.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door Piebe Paulusma »

Dit was inhoudelijk hoor, maar prima, ik houd het wel weer voor gezien.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door callista »

Piebe Paulusma schreef: 09 jul 2019, 15:08 Dit was inhoudelijk hoor, maar prima, ik houd het wel weer voor gezien.
Ja..als je geen argumenten hebt valt er ook weinig te discussiëren op integer niveau...
Wat versta jij onder zondigen?
Ik herhaal mijn vraag maar even...

En wat heeft mijn reactie met geslachtsverandering te maken?
En een verraderlijk gevoel wat meer mijn afdeling is?
Verklaar je nader....

zo is het alleen maar kretologie....en dat werkt niet in een serieuze discussie...
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door Yolanda_dB »

callista schreef: ----Nee...dat zegt niets, dat zijn loze woorden; geen enkel bewijs......dan zult je eerst moeten bewijzen [aantonen] wat zondigen inhoudt.....en dan nog...
----Iedereen kan dat voor zichzelf uitmaken of hij zich als een christen ziet en ervaart of niet....
Blijkbaar kan niet iedereen dat zelf uitmaken.
Bijvoorbeeld de Ku Klux Klan noemt zichzelf christelijk. Nou, ik dacht het niet.
Of die zogenaamde haat-prediker Anderson.

Iemand die racisme of haat predikt, IS per definitie GEEN christen,
hoe hard ze het ook roepen.

En ook mensen die zeggen dat de Bijbel maar een door mensen bedacht verhaal is,
daarvan kun je ook zeggen dat ze per definitie geen christen KUNNEN zijn,
omdat ze niet in Christus en in Zijn werk geloven, en dat toch echt de basis is van het "christen zijn".
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door callista »

Ja..ik heb het natuurlijk niet over de extremistische uitwassen van het christendom die ook in de Islam te vinden zijn...
Terwijl de Islam ook een andere kant kent....
Laatst gewijzigd door callista op 09 jul 2019, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door callista »

Piebe, je had je reactie weggehaald..dus mijn reactie daarop heb ik ook verwijderd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door Piebe Paulusma »

Yolanda_dB schreef: 09 jul 2019, 15:19
callista schreef: ----Nee...dat zegt niets, dat zijn loze woorden; geen enkel bewijs......dan zult je eerst moeten bewijzen [aantonen] wat zondigen inhoudt.....en dan nog...
----Iedereen kan dat voor zichzelf uitmaken of hij zich als een christen ziet en ervaart of niet....
Blijkbaar kan niet iedereen dat zelf uitmaken.
Bijvoorbeeld de Ku Klux Klan noemt zichzelf christelijk. Nou, ik dacht het niet.
Of die zogenaamde haat-prediker Anderson.

Iemand die racisme of haat predikt, IS per definitie GEEN christen,
hoe hard ze het ook roepen.

En ook mensen die zeggen dat de Bijbel maar een door mensen bedacht verhaal is,
daarvan kun je ook zeggen dat ze per definitie geen christen KUNNEN zijn,
omdat ze niet in Christus en in Zijn werk geloven, en dat toch echt de basis is van het "christen zijn".
Inderdaad. De apostel Jakobus schreef al dat een geloof zonder werken een dood geloof is.

Maar, wij christenen zijn verre van onberispelijk, terwijl onze Leraar dat wel is. Uit het feit dat christenen fouten maken, wordt door tegenstanders sinds jaar en dag geconcludeerd dat het huichelaars zijn. In de Talmoed staat zelfs dat christenen beklagenswaardig zijn omdat niemand zijn oog heeft uitgerukt noch zijn rechterarm afgehakt omwille van Christus. Linksom of rechtsom: we hebben het altijd gedaan. In navolging van Christus en de apostelen (en ook in veel minder heftige mate, eigenlijk geen vergelijk) treft een kritischer oordeel. Zodra je iets zegt ten gunste van het christendom wordt je verweten dat je evangeliseert, óf dat je lak hebt aan de wetenschap en de evolutietheorie.

Hoe bewijs je dat je christen bent? Als je een stroom van kritiek over je heen krijgt vanwege je geloof. Zodra jouw geloof geen aanstoot meer is, dan moet je jezelf achter de oren krabben.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 09 jul 2019, 15:30
Piebe Paulusma schreef: 09 jul 2019, 15:29 Antwoord heb ik wel, maar je doet net alsof ik een verdachte ben die zich moet verdedigen. Daar heb ik geen zin in en dus als je antwoord eist moet je me maar dagvaarden. En zelfs dan beroep ik me op mijn zwijgrecht.

Doei! :D
Je hebt kennelijk geen adequate antwoorden op mijn vragen en geen uitleg op wat je allemaal hebt beweerd.......dus verschuil je niet achter goedkope platitudes...en daarmee denkend er vanaf te zijn...
Als je spreekt in wat minder beladen termen en niet doet alsof een discussie een rechtszaak is, misschien reageer ik dan wél! :idea:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door Gaitema »

Yolanda_dB schreef: 09 jul 2019, 12:35
Gaitema schreef:Hoe weet je nou of je een christen bent of niet?
Dat heeft voor mij met 2 elementen te maken.
1. Wat is de inhoud van mijn geloof?
2. Discipelschap.

ad 1.
De inhoud van mijn geloof is verwoord in de geloofsbelijdenis van Nicea:
Ik geloof in één God en drie personen: Vader, Zoon en Heilige Geest.
Vader: Hij is schepper en onderhouder van hemel en aarde.
Zoon: Hij heeft de relatie tussen God en mens (die door de mens was verbroken) hersteld.
Geest: Hij helpt de mens om te leven in die hernieuwde relatie met God.

ad 2.
In de apostolische opdracht van Jezus horen wij dat alle volken tot discipel moeten worden gemaakt
en dat zij moeten onderhouden wat Jezus geboden heeft.

Iemand die dus gelooft in het verzoende werk van Christus, en zo als discipel van Jezus wil leven,
is een christen.
En aangezien dat mijn geloof is, en ik zo wil leven, noem ik mijzelf christen.
Geloof en werken. Voor mij zelf is het geloof, vertrouwen in God en werken. Ik merk dat God ons vertrouwen in Hem ook test. Wellicht bemerk je dat ook in jouw leven?
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door Mart »

Piebe Paulusma schreef: 09 jul 2019, 16:04In de Talmoed staat zelfs dat christenen beklagenswaardig zijn omdat niemand zijn oog heeft uitgerukt noch zijn rechterarm afgehakt omwille van Christus. Linksom of rechtsom: we hebben het altijd gedaan.
Zou je kunnen zeggen waar deze passage te vinden is, zodat ik het kan checken? Ben enigszins achterdochtig, omdat messiaanse websites meestal vol staan met nonsense die door Christenen soms wordt geloofd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door dingo »

Afgezien van het gegeven dat mensen nog niet volmaakt zijn hou ik me vast aan de bijbelse notie dat je aan de vruchten de boom kan herkennen. Dat betekent i.m.o. dat ook niet christenen die goede vruchten voortbrengen kennelijk ook bij Jezus (zullen) horen.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door Mart »

Gaitema schreef: 08 jul 2019, 20:58 Hoe weet je nou of je een christen bent of niet? Wanneer ben je op de goede weg?
Er bestonden in de eerste eeuw reeds conflicten en soms zelf over vrij fundamentele zaken -- ook al tijdens Paulus. En er waren eveneens Christenen die Paulus niet accepteerden als apostel. Aangezien er - behalve van Paulus - niets in de Christelijke Canon terecht is gekomen dat door Jezus' apostelen is geschreven en niet als pseudepigrafisch kan worden beschouwd, kunnen we onmogelijk met zekerheid zeggen hoe Jezus' Christendom er precies uit zag.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Yolanda_dB
Berichten: 1526
Lid geworden op: 13 mar 2015, 13:05
Man/Vrouw: V
Locatie: Assen

Re: Bewijs van christen zijn

Bericht door Yolanda_dB »

Gaitema schreef: Geloof en werken.
Voor mij zelf is het geloof, vertrouwen in God en werken.
"Vertrouwen" is voor mij een deel van "geloof".
Gaitema schreef: Ik merk dat God ons vertrouwen in Hem ook test. Wellicht bemerk je dat ook in jouw leven?
Nee.
Maar misschien komt dat omdat mijn vertrouwen 100% is.
Ik ervaar trouwens nooit iets als "een test".
Ik bedoel: of ik bijv. ziek ben of tegenslag ervaar o.d., ik denk dan nooit "o, God is mij aan het testen".
Plaats reactie