Seksualiteit

In dit subforum gelden ruime regels.
(In dit subforum kunnen kerkelijke leer, dogma's etc. worden besproken zonder aanname dat ze waar zijn, vooraf.)
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Seksualiteit

Bericht door callista »

Anja schreef: 28 jul 2019, 17:56
callista schreef: 28 jul 2019, 17:55 Ach ja...ik zit waarschijnlijk nu nog in Babel....daar ben ik blijven steken.
Nou daar voel ik mij prima thuis....
Zoals een celibatair ook prima thuis is in zijn wereld.
Nou...dan zijn we er uit.
Gelukkig... ;)
Ook weer opgelost...
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V
Contacteer:

Re: Seksualiteit

Bericht door Vertrokken user 5 »

callista schreef: 28 jul 2019, 17:58
Anja schreef: 28 jul 2019, 17:56
callista schreef: 28 jul 2019, 17:55 Ach ja...ik zit waarschijnlijk nu nog in Babel....daar ben ik blijven steken.
Nou daar voel ik mij prima thuis....
Zoals een celibatair ook prima thuis is in zijn wereld.
Nou...dan zijn we er uit.
Gelukkig... ;)
Ook weer opgelost...
:flower1: ;)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Seksualiteit

Bericht door callista »

:flower1: :)
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Seksualiteit

Bericht door Piebe Paulusma »

Mooi zo dames, ik ben blij dat jullie elkaar weer gevonden hebben! :flower1:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Seksualiteit

Bericht door Gaitema »

Is me alleen nog niet duidelijk wat Anja onder babel verstaat :x, en ik mag het niet weten van haar, omdat ik niet tot haar ingewijde club hoor :evil:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Seksualiteit

Bericht door Gaitema »

In Babel trekken ze zich overigens van trouw niks aan, daar doen ze maar waar ze zin aan hebben. :shock:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Seksualiteit

Bericht door Piebe Paulusma »

Gaitema schreef: 28 jul 2019, 20:47 Is me alleen nog niet duidelijk wat Anja onder babel verstaat :x, en ik mag het niet weten van haar, omdat ik niet tot haar ingewijde club hoor :evil:
Dat valt wel mee denk ik. Wij protestanten zijn in beginsel een katholieke versplintering. De eerste protestanten waren immers zonder uitzondering katholiek zoals de eerste christenen joods waren. Als je katholiek wilt worden is er niemand die je tegenhoudt. Integendeel zelfs, men is blij met elke natuurlijke tak die terug geënt wordt op de edele katholieke boom. Nee, jij mag ook behoren tot de ingewijden en wordt met open armen ontvangen als je terugkeert naar je moederkerk. Sterker nog: je hoeft niet eens overgedoopt te worden!! Breurtje, wees welkom bij de pastoor!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Seksualiteit

Bericht door Piebe Paulusma »

Gaitema schreef: 28 jul 2019, 20:51 In Babel trekken ze zich overigens van trouw niks aan, daar doen ze maar waar ze zin aan hebben. :shock:
Als dat zo is dan zitten er tenminste geen geveinsden in Babel!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Seksualiteit

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 28 jul 2019, 21:31
Gaitema schreef: 28 jul 2019, 20:47 Is me alleen nog niet duidelijk wat Anja onder babel verstaat :x, en ik mag het niet weten van haar, omdat ik niet tot haar ingewijde club hoor :evil:
Dat valt wel mee denk ik. Wij protestanten zijn in beginsel een katholieke versplintering. De eerste protestanten waren immers zonder uitzondering katholiek zoals de eerste christenen joods waren. Als je katholiek wilt worden is er niemand die je tegenhoudt. Integendeel zelfs, men is blij met elke natuurlijke tak die terug geënt wordt op de edele katholieke boom. Nee, jij mag ook behoren tot de ingewijden en wordt met open armen ontvangen als je terugkeert naar je moederkerk. Sterker nog: je hoeft niet eens overgedoopt te worden!! Breurtje, wees welkom bij de pastoor!
Als ik dat doe gaat ze me vertellen wat Babilon is? Ik ben bang dat ik dan zelf er één inwoner van ben. 😮
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Seksualiteit

Bericht door Gaitema »

Piebe Paulusma schreef: 28 jul 2019, 21:32
Gaitema schreef: 28 jul 2019, 20:51 In Babel trekken ze zich overigens van trouw niks aan, daar doen ze maar waar ze zin aan hebben. :shock:
Als dat zo is dan zitten er tenminste geen geveinsden in Babel!
Die vat ik niet. Leg het me uit. 🤔
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Leonardus Calvijn
a.k.a. R.L.
Berichten: 200
Lid geworden op: 03 okt 2018, 00:30
Man/Vrouw: M

Re: Seksualiteit

Bericht door Leonardus Calvijn »

Gaitema schreef: 05 jul 2019, 00:55 Waar ligt de grens van seksualiteit in het huwelijk? Wat is het huwelijk? Wat is trouw en wat niet? Laten we er vanuit Gods Woord er naar kijken.
Vrij simpel: in het OT kreeg je een dame toebedeeld, je dook de tent in en je had sex. Daarmee was je dan direct getrouwd.
Het huwelijk begon bij de daad. Niet daarvoor.
Dus als je met iemand het bed deelde was je getrouwd.
Er is een leuk boek over dat deel van de Bijbel met de titel "Ik had een meisje lief".
Wie een mens veracht zal nooit iets met hem kunnen beginnen. (Dietrich Bonhoeffer)
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V
Contacteer:

Re: Seksualiteit

Bericht door Vertrokken user 5 »

Leonardus Calvijn schreef: 29 jul 2019, 00:36
Gaitema schreef: 05 jul 2019, 00:55 Waar ligt de grens van seksualiteit in het huwelijk? Wat is het huwelijk? Wat is trouw en wat niet? Laten we er vanuit Gods Woord er naar kijken.
Vrij simpel: in het OT kreeg je een dame toebedeeld, je dook de tent in en je had sex. Daarmee was je dan direct getrouwd.
Het huwelijk begon bij de daad. Niet daarvoor.
Dus als je met iemand het bed deelde was je getrouwd.
Er is een leuk boek over dat deel van de Bijbel met de titel "Ik had een meisje lief".
:mrgreen:
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Seksualiteit

Bericht door Gaitema »

Leonardus Calvijn schreef: 29 jul 2019, 00:36
Gaitema schreef: 05 jul 2019, 00:55 Waar ligt de grens van seksualiteit in het huwelijk? Wat is het huwelijk? Wat is trouw en wat niet? Laten we er vanuit Gods Woord er naar kijken.
Vrij simpel: in het OT kreeg je een dame toebedeeld, je dook de tent in en je had sex. Daarmee was je dan direct getrouwd.
Het huwelijk begon bij de daad. Niet daarvoor.
Dus als je met iemand het bed deelde was je getrouwd.
Er is een leuk boek over dat deel van de Bijbel met de titel "Ik had een meisje lief".
Kijk, dat is heldere taal 🙂👍
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Seksualiteit

Bericht door Gaitema »

Anja schreef: 29 jul 2019, 07:58
Leonardus Calvijn schreef: 29 jul 2019, 00:36
Gaitema schreef: 05 jul 2019, 00:55 Waar ligt de grens van seksualiteit in het huwelijk? Wat is het huwelijk? Wat is trouw en wat niet? Laten we er vanuit Gods Woord er naar kijken.
Vrij simpel: in het OT kreeg je een dame toebedeeld, je dook de tent in en je had sex. Daarmee was je dan direct getrouwd.
Het huwelijk begon bij de daad. Niet daarvoor.
Dus als je met iemand het bed deelde was je getrouwd.
Er is een leuk boek over dat deel van de Bijbel met de titel "Ik had een meisje lief".
:mrgreen:
Waarom lach je eigenlijk? Ik vind het een vrij serieus antwoord op een serieuze vraag. Daar zou je een voorbeeld aan kunnen nemen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
maritime
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 feb 2016, 05:22
Man/Vrouw: M

Re: Seksualiteit

Bericht door maritime »

Gaitema schreef: 05 jul 2019, 00:55 Waar ligt de grens van seksualiteit in het huwelijk? Wat is het huwelijk? Wat is trouw en wat niet? Laten we er vanuit Gods Woord er naar kijken.
Wat is het huwelijk: Genesis 2: 24
24 Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn.

Christus erkend het huwelijk, als van God zijnde: Mattheüs 19: 6
6 Zo dat zij niet meer twee zijn, maar een vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.

Hoe heeft God het huwelijk beveiligd (gens van seksualiteit)? Exodus 20: 14,17
14 Gij zult niet echtbreken.
17 Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.

Hebreeën 13: 4
4 Het huwelijk zij in ere bij allen, en het bed onbevlekt; want hoereerders en overspelers zal God oordelen.

De lengte van het huweliijk: Romeinen 7: 2/ 1 Korinthe 7: 39
2 Want de gehuwde vrouw is door de wet aan haar man gebonden zolang deze leeft; maar indien de man sterft, is zij vrij van de wet die haar aan die man bond.
39 Een vrouw is door de wet verbonden, zo lang haar man leeft; maar indien haar man ontslapen is, is zij vrij, om te trouwen met wie zij wil, mits in den Heere.

1 Tess 4:3-6
Het is de wil van God dat u een heilig leven leidt: dat u zich onthoudt van ontucht, dat ieder van u zijn lichaam heiligt en in eerbaarheid weet te beheersen
Vertrokken user 5
Berichten: 2892
Lid geworden op: 14 dec 2018, 10:00
Man/Vrouw: V
Contacteer:

Re: Seksualiteit

Bericht door Vertrokken user 5 »

Gaitema schreef: 29 jul 2019, 09:39
Anja schreef: 29 jul 2019, 07:58
Leonardus Calvijn schreef: 29 jul 2019, 00:36
Gaitema schreef: 05 jul 2019, 00:55 Waar ligt de grens van seksualiteit in het huwelijk? Wat is het huwelijk? Wat is trouw en wat niet? Laten we er vanuit Gods Woord er naar kijken.
Vrij simpel: in het OT kreeg je een dame toebedeeld, je dook de tent in en je had sex. Daarmee was je dan direct getrouwd.
Het huwelijk begon bij de daad. Niet daarvoor.
Dus als je met iemand het bed deelde was je getrouwd.
Er is een leuk boek over dat deel van de Bijbel met de titel "Ik had een meisje lief".
:mrgreen:
Waarom lach je eigenlijk? Ik vind het een vrij serieus antwoord op een serieuze vraag. Daar zou je een voorbeeld aan kunnen nemen.
Daarom dus. Zie vetgedrukte. Dát is het criterium. En waarom, als je seks hebt met iemand met wie je niet trouwt, heb je overspel gepleegd met de Partner van een ander.

Als gelovigen weten wij dat wij de Wet niet hebben kunnen houden. De Wet dient ter (h)erkenning van ons tekort en dat wij Christus nodig hebben die de Wet heeft vervuld en in ons vervult. Doch niet als een goedkoop geschenk maar als een Levensverzekering indien wij ons kruis oppakken en Hem volhardend navolgen. Ook als wij nog struikelen, dan dienen wij op te staan en door te gaan. Jezus viel ook toen Hij met het Kruis naar Calvarië lopen moest. Dan dienen wij op te staan en door te gaan. In Zijn Kracht.
Leonardus Calvijn
a.k.a. R.L.
Berichten: 200
Lid geworden op: 03 okt 2018, 00:30
Man/Vrouw: M

Re: Seksualiteit

Bericht door Leonardus Calvijn »

Anja schreef: 29 aug 2019, 20:27
Gaitema schreef: 29 jul 2019, 09:39
Anja schreef: 29 jul 2019, 07:58
Leonardus Calvijn schreef: 29 jul 2019, 00:36
Gaitema schreef: 05 jul 2019, 00:55 Waar ligt de grens van seksualiteit in het huwelijk? Wat is het huwelijk? Wat is trouw en wat niet? Laten we er vanuit Gods Woord er naar kijken.
Vrij simpel: in het OT kreeg je een dame toebedeeld, je dook de tent in en je had sex. Daarmee was je dan direct getrouwd.
Het huwelijk begon bij de daad. Niet daarvoor.
Dus als je met iemand het bed deelde was je getrouwd.
Er is een leuk boek over dat deel van de Bijbel met de titel "Ik had een meisje lief".
:mrgreen:
Waarom lach je eigenlijk? Ik vind het een vrij serieus antwoord op een serieuze vraag. Daar zou je een voorbeeld aan kunnen nemen.
Daarom dus. Zie vetgedrukte. Dát is het criterium. En waarom, als je seks hebt met iemand met wie je niet trouwt, heb je overspel gepleegd met de Partner van een ander.

Als gelovigen weten wij dat wij de Wet niet hebben kunnen houden. De Wet dient ter (h)erkenning van ons tekort en dat wij Christus nodig hebben die de Wet heeft vervuld en in ons vervult. Doch niet als een goedkoop geschenk maar als een Levensverzekering indien wij ons kruis oppakken en Hem volhardend navolgen. Ook als wij nog struikelen, dan dienen wij op te staan en door te gaan. Jezus viel ook toen Hij met het Kruis naar Calvarië lopen moest. Dan dienen wij op te staan en door te gaan. In Zijn Kracht.
Kun je wel lachen Anja maar wat is dan "de daad"?
Is dat uitsluitend het samengaan van man en vrouw? Is dat een orgasme bij twee personen (geslacht variabel)?
"als gelovigen weten wij" schrijf je maar dat is een persoonlijke invulling.
Jij weet helemaal niet wat andere gelovigen weten namelijk.....
En wie zegt dat jouw weten het enige ware weten is?
Wie een mens veracht zal nooit iets met hem kunnen beginnen. (Dietrich Bonhoeffer)
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801
Contacteer:

Re: Seksualiteit

Bericht door Wim Nusselder »

Gaitema schreef: 05 jul 2019, 00:55Waar ligt de grens van seksualiteit in het huwelijk? Wat is het huwelijk? Wat is trouw en wat niet? Laten we er vanuit Gods Woord er naar kijken.
Als je met "Gods Woord" de Bijbel bedoelt lijkt me dat gezocht.
Onze huidige seksuele omgangsvormen zijn nogal anders dan die in Bijbelse tijden en terecht.
Wat mij betreft door voortgaande openbaring (goddelijke leiding) van mogelijkheid en wenselijkheid van meer gelijkwaardigheid, via andere wegen dan de Bijbel (al kun je daar soms -selectief- Bijbelse taal bij benutten, zoals Hooglied).
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Seksualiteit

Bericht door hopper »

Gaitema schreef: 05 jul 2019, 09:24
callista schreef: 05 jul 2019, 08:27
Gaitema schreef: 05 jul 2019, 00:55 Waar ligt de grens van seksualiteit in het huwelijk? Wat is het huwelijk? Wat is trouw en wat niet? Laten we er vanuit Gods Woord er naar kijken.
Wat staat er dan in de Bijbel over seksualiteit in het huwelijk?
Ik geloof dat het vooral zegt dat seksualiteit een huwelijksband brengt tussen twee geliefden. Het moet tussen de twee geliefden blijven. Overspel, seks voor lust buiten een huwelijk (zoals hoerderij of tempelprostitutie) of incest, wordt afgekeurd.
Het kan beter door jou zelf worden afgekeurd dan op grond van de bijbel.
In het eerste geval komt het uit je hart, in het tweede geval laat je jezelf door een ander (God) om een boodschap uit sturen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Seksualiteit

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 05 jul 2019, 10:12 Ik denk dat in de bijbel vooral preutsheid door schaamte wordt gepropageerd.
Het begint al in Genesis als Adam en Eva niet langer naakt zijn maar een vijgenblad dragen.

Over het algemeen proef ik dat men van seks niet mag genieten. Lust (toch wel nodig bij seks) is taboe.
En seks die niet uitsluitend gericht is op de voortplanting is ook taboe.

Naar mijn idee houden veel gelovigen hun kleding aan tijdens de seks, doet men niet meer aan seks als de overgang plaats heeft.
Seks hebben met kleding aan lijkt me praktisch gezien onmogelijk.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Seksualiteit

Bericht door hopper »

Gaitema schreef: 05 jul 2019, 10:34
Nou, die indruk krijg ik zelf niet. Wel dat overspel en seks buiten liefde om not done is. Wat Piebe zegt staat ook in de bijbel, dat Paulus oproept te trouwen om juist de begeerte in het huwelijk een goede plaats te geven, dat God goed vindt. In de bijbel staat vervolgens ook dat de man en de vrouw elkaar dit niet moet ontzeggen. In die tijd werd het een gewoonte om seksonthouders te worden in het gnostische christendom, vanuit een bepaald ideaal de geest volledig vrij te maken van het lichaam. Paulus ging daar echter tegen in..
Ook hier geldt: laat je hart spreken. Spreekt jouw hart voor één bepaalde vrouw, wat zou je je dan nog bekommeren om andere vrouwen?
Je geest vrij maken van het lichaam heeft niks met seks van doen, maar wel alles met je hart volgen.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Seksualiteit

Bericht door Tin »

Haal je nu ook al de sex naar boven tijdens dit barre winterweer? :o
Zeker verwarmde slaapkamer.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Seksualiteit

Bericht door Tin »

hopper schreef: 08 feb 2021, 17:43
Ook hier geldt: laat je hart spreken. Spreekt jouw hart voor één bepaalde vrouw, wat zou je je dan nog bekommeren om andere vrouwen?
Je geest vrij maken van het lichaam heeft niks met seks van doen, maar wel alles met je hart volgen.
Ondertussen best een mooie uitspraak.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Seksualiteit

Bericht door dingo »

Tin schreef: 08 feb 2021, 19:13 Haal je nu ook al de sex naar boven tijdens dit barre winterweer? :o
Zeker verwarmde slaapkamer.
Met dit weer buiten seksen lijkt me anders geen goed idee. Maar een koude slaapkamer is niet echt een probleem, je wordt vanzelf wel warm.
Spreuken 26:4
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Seksualiteit

Bericht door hopper »

Tin schreef: 08 feb 2021, 19:13 Haal je nu ook al de sex naar boven tijdens dit barre winterweer? :o
Zeker verwarmde slaapkamer.
Nee, juist niet!
Plaats reactie