Gods beeld van christenen

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Man/Vrouw: M

Gods beeld van christenen

Bericht door Gaitema »

Een vraag aan de christenen. Hoe denk je dat God naar jou kijkt? Is Hij blij met jou vanwege jouw ontwikkeling voorwaards of is Hij boos vanwege jouw zonden??
De vogelvanger ving me in zijn net. Het net is gescheurd en ik? Ik ben ontkomen.
Gaitema

Re: Gods beeld van christenen

Bericht door Gaitema »

Ik geloof namelijk dat veel christenen met een te negatieve Godsbeeld zitten. Ik dacht vroeger ook dat God boos op me is, vanwege mijn zonden. Dat Hij wrok tegen mij koesterde. Maar toen ik voor het eerst iemand met een "Woord van God" voor mij tegen kwam, bleek dat God alleen maar positief naar me keek. Hij is niet boos. Prees mijn positieve kanten en verzweeg mijn zonden. Heel bijzonder. Jezus is vol van genade 😍
De vogelvanger ving me in zijn net. Het net is gescheurd en ik? Ik ben ontkomen.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Gaitema schreef:
15 aug 2019, 08:40
Ik geloof namelijk dat veel christenen met een te negatieve Godsbeeld zitten. Ik dacht vroeger ook dat God boos op me is, vanwege mijn zonden. Dat Hij wrok tegen mij koesterde. Maar toen ik voor het eerst iemand met een "Woord van God" voor mij tegen kwam, bleek dat God alleen maar positief naar me keek. Hij is niet boos. Prees mijn positieve kanten en verzweeg mijn zonden. Heel bijzonder. Jezus is vol van genade 😍
Het is goed dat je spreekt van Godsbeeld. Namelijk een beeld dat mensen zelf hebben geschapen van God. De vraag is dan of ze soms niet God zelf hebben geschapen.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 15 aug 2019, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Ja klopt..."Gods beeld van christenen" impliceert iets anders dan Godsbeeld van christenen. :geek:
Taalkundig gezien.
Zolderworm

callista schreef:
15 aug 2019, 09:56
Ja klopt..."Gods beeld van christenen" impliceert iets anders dan Godsbeeld van christenen. :geek:
Taalkundig gezien.
Op zich geloof ik wel in een God. Maar ik denk niet dat Hij of Zij (of Het) zich met de mensen persoonlijk bemoeit. Ik ervaar ook geen God in mijn leven. Al heb ik natuurlijk wel, net als iedereen (naar ik vermoed), het voortdurende gevoel dat iets of iemand meekijkt met wat ik doe. Je kunt van zo iemand een God maken. Maar ik denk meer in termen van geleidegeesten. Ik ben er ook stellig van overtuigd dat mijn moeder hier geregeld komt kijken of alles nog wel goed gaat. Maar bewijzen daarvoor heb ik niet. Het is meer een gevoel. Ma, je kijkt mee.
Maar denken dat God je persoonlijk begeleidt, zie ik feitelijk als een grote zelfoverschatting, of overschatting van je eigen belangrijkheid, en vind ik eerlijk gezegd ook een belediging van God. God wordt dan gemaakt tot je persoonlijke hulpje.
Maar goed, als iemand denkt dat het zo is. En zich daarbij gelukkig voelt.
callista

Bericht door callista »

Zolderworm schreef:
15 aug 2019, 10:06
callista schreef:
Taalkundig gezien.
Op zich geloof ik wel in een God. Maar ik denk niet dat Hij of Zij (of Het) zich met de mensen persoonlijk bemoeit. Ik ervaar ook geen God in mijn leven. Al heb ik natuurlijk wel, net als iedereen (naar ik vermoed), het voortdurende gevoel dat iets of iemand meekijkt met wat ik doe. Je kunt van zo iemand een God maken. Maar ik denk meer in termen van geleidegeesten. Ik ben er ook stellig van overtuigd dat mijn moeder hier geregeld komt kijken of alles nog wel goed gaat. Maar bewijzen daarvoor heb ik niet. Het is meer een gevoel. Ma, je kijkt mee.
Maar denken dat God je persoonlijk begeleidt, zie ik feitelijk als een grote zelfoverschatting, of overschatting van je eigen belangrijkheid, en vind ik eerlijk gezegd ook een belediging van God.
God wordt dan gemaakt tot je persoonlijke hulpje.
Ja inderdaad..of je maakt God tot je onzichtbare vriendje...
Jaren geleden had ik een beschermengel, eigenlijk mijzelf toegeëigend min of meer of misschien beter gezegd aangesteld...met heel veel poespas...dan zou het werken...maakte ik mijzelf wijs...
en hem ook een naam gegeven, die ik nooit tegen iemand heb gezegd want z.g. was dat de regel dat het geheim moest blijven anders zou hij mij niet helpen.
Af en toe beroep ik mij nog op hem..
Ja..verder herken ik dat wel...iemand die meekijkt of toekijkt,...ik droom daar heel vaak over.... maar dan ook over mensen die overleden zijn i.p.v. een God.
Maar ook over anderen...die steeds terugkeren en nog leven....heel helder ook en zo hebben we hele gespreken ...het lijken echte ontmoetingen..
.Ook met mijn ouders o.a....ze geven raad etc...heel apart..vaak wordt er wat opgelost...of krijg je inzicht.
Maar ja...is dat een soort defragmentatie in je dromen of is het echt.....tja...maakt misschien ook niet uit...

--------

Maar goed...wat ik bedoel..
De topictitel van de TS geeft aan wat Gods beeld is over christenen omdat het niet aan elkaar geschreven is en Godsbeeld van christenen betekent wat het beeld van christenen van God is.
Dat is eigenlijk verwarrend vind ik...j
Laatst gewijzigd door callista op 15 aug 2019, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
peda

Bericht door peda »

In het christendom en ook bij de Joden heeft God de wereld en de mens geschapen om daar een Persoonlijke Relatie mee te hebben. Dat is het grote Grondprincipe. De mens kwam niet zo maar toevallig als een schitterend ongeluk op het toneel, maar als een door de Soevereine God Gewild wezen. Waarom de Soevereine, Wie het aan Niets ontbrak, tot de "' behoefte "' aan een Relatie is gekomen, daar wordt theologisch stevig over gespeculeerd. Evenzeer met de ( filosofische ) vraag of met de schepping de tijd mede werd geschapen of dat bij en in God ook een vorm van "' tijd "' zonder schepping kan bestaan. De vraag is of je mee gaat met dit denken aan een Relatie tussen God en schepsel. Indien ja dan sta je midden in het speelveld van de theologie, indien neen dan volg je een andere weg en heb je totaal niets met een Relationeel Godsbeeld. Gaitema volgt de gedachte van de Relationele God en daarin past het om te vragen Hoe God zou kunnen aankijken tegen Zijn schepsel mens. Een eenduidig antwoord is daar vanuit de theologie niet op te geven, maar vragen staat natuurlijk vrij. :lol:
Zolderworm

callista schreef:
15 aug 2019, 10:19
Zolderworm schreef:
callista schreef:
Taalkundig gezien.
Maar denken dat God je persoonlijk begeleidt, zie ik feitelijk als een grote zelfoverschatting, of overschatting van je eigen belangrijkheid, en vind ik eerlijk gezegd ook een belediging van God. God wordt dan gemaakt tot je persoonlijke hulpje.
Ja..jaren geleden had ik een beschermengel, eigenlijk mijzelf toegeëigend min of meer of misschien beter gezegd aangesteld...met heel veel poespas...dan zou het werken...maakte ik mijzelf wijs...
en hem ook een naam gegeven, die ik nooit tegen iemand heb gezegd want z.g. was dat de regel dat het geheim moest blijven anders zou hij mij niet helpen.
Ja..verder herken ik dat wel...iemand die meekijkt of toekijkt, maar dan vaak ook over mensen die overleden zijn i.p.v. een God.
Maar ook over anderen...die steeds terugkeren en nog leven....heel helder ook en zo hebben we hele gespreken vaak.
Ook met mijn ouders o.a....ze geven raad etc...heel apart..vaak wordt er wat opgelost...of krijg je inzicht.
Maar ja...is dat een soort defragmentatie in je dromen of is het echt.....tja...maakt misschien ook niet uit...

De topictitel van de TS geeft aan wat Gods beeld is over christenen omdat het niet aan elkaar geschreven is en Godsbeeld van christenen betekent wat het hun beeld van God is.
O, dat had ik nog niet eens gezien. Het is inderdaad fout Nederlands, als je kijkt naar wat Gaitema bedoelt. Het is het beeld van de christenen van God. Niet andersom. Ik zou er gewoon van maken: Welk beeld heb jij als christen van God?
Zolderworm

peda schreef:
15 aug 2019, 10:29
In het christendom en ook bij de Joden heeft God de wereld en de mens geschapen om daar een Persoonlijke Relatie mee te hebben. Dat is het grote Grondprincipe. De mens kwam niet zo maar toevallig als een schitterend ongeluk op het toneel, maar als een door de Soevereine God Gewild wezen. Waarom de Soevereine, Wie het aan Niets ontbrak, tot de "' behoefte "' aan een Relatie is gekomen, daar wordt theologisch stevig over gespeculeerd. Evenzeer met de ( filosofische ) vraag of met de schepping de tijd mede werd geschapen of dat bij en in God ook een vorm van "' tijd "' zonder schepping kan bestaan. De vraag is of je mee gaat met dit denken aan een Relatie tussen God en schepsel. Indien ja dan sta je midden in het speelveld van de theologie, indien neen dan volg je een andere weg en heb je totaal niets met een Relationeel Godsbeeld. Gaitema volgt de gedachte van de Relationele God en daarin past het om te vragen Hoe God zou kunnen aankijken tegen Zijn schepsel mens. Een eenduidig antwoord is daar vanuit de theologie niet op te geven, maar vragen staat natuurlijk vrij. :lol:
Ik vraag me wel af hoe dergelijke christenen het contact met God ervaren. Horen ze een stem? Of interpreteren ze bepaald gebeurtenissen in hun leven als door God veroorzaakt? Ik vraag me ook af of alle christenen denken dat God persoonlijk een rol speelt in hun leven. Of zijn er ook die denken dat dat niet het geval is?
peda

Bericht door peda »

Zolderworm schreef:
15 aug 2019, 10:40
peda schreef:
Ik vraag me wel af hoe dergelijke christenen het contact met God ervaren. Horen ze een stem? Of interpreteren ze bepaald gebeurtenissen in hun leven als door God veroorzaakt? Ik vraag me ook af of alle christenen denken dat God persoonlijk een rol speelt in hun leven. Of zijn er ook die denken dat dat niet het geval is?
Hoe iemand God persoonlijk ervaart, dat weet ik niet. Ik ervaar God niet. Het Grondprincipe van een christen behoort wel te zijn, in mijn optiek, dat God op de een of andere wijze meedoet in het leven. Een Relatie wil mijns inziens niet zeggen dat je op lichtjaren afstand van elkaar staat, maar ook hierbij moet je voor de vraag beantwoording bij de individuele christen zijn. Gaitema zie ik als de gelovige die dichtbij God staat en zijn echtgenote die Boodschappen doorkrijgt, naar mijn inschatting, nog dichter/closer. Hoe dichtbij de Relatie wordt beleefd door Martine, Coby, Yolanda, Anja, Storm en andere christenen alsmede de niet-christen Piebe, daar moeten zij zelf op antwoorden. De persoonlijke beleving ( bevinding ) valt niet onder de theologie.
Laatst gewijzigd door peda op 15 aug 2019, 10:52, 2 keer totaal gewijzigd.
coby

Bericht door coby »

Zolderworm schreef:
15 aug 2019, 10:30
callista schreef:
15 aug 2019, 10:19
Zolderworm schreef:
callista schreef:
Taalkundig gezien.
Ja..jaren geleden had ik een beschermengel, eigenlijk mijzelf toegeëigend min of meer of misschien beter gezegd aangesteld...met heel veel poespas...dan zou het werken...maakte ik mijzelf wijs...
Ja..verder herken ik dat wel...iemand die meekijkt of toekijkt, maar dan vaak ook over mensen die overleden zijn i.p.v. een God.
Maar ook over anderen...die steeds terugkeren en nog leven....heel helder ook en zo hebben we hele gespreken vaak.
Ook met mijn ouders o.a....ze geven raad etc...heel apart..vaak wordt er wat opgelost...of krijg je inzicht.

De topictitel van de TS geeft aan wat Gods beeld is over christenen omdat het niet aan elkaar geschreven is en Godsbeeld van christenen betekent wat het hun beeld van God is.
O, dat had ik nog niet eens gezien. Het is inderdaad fout Nederlands, als je kijkt naar wat Gaitema bedoelt. Het is het beeld van de christenen van God. Niet andersom. Ik zou er gewoon van maken: Welk beeld heb jij als christen van God?
Nee het is volgens mij goed, want het gaat om het beeld dat je hebt wat God over jou heeft.
coby

Bericht door coby »

Want Ik weet, welke gedachten Ik over u koester, luidt het woord des HEREN, gedachten van vrede en niet van onheil, om u een hoopvolle toekomst te geven.
Vertrokken user 5
Contacteer:

Bericht door Vertrokken user 5 »

De vraag van Gaitema klopt theologisch en grammaticaal uitstekend en Gaitema heeft hem ook nog eens in de perfecte rubriek gezet. Bij de realisatie van het Kindschap gaat het net zoveel om Gods beeld van de betreffende christen als om het Godsbeeld van de christen. Het is een wederkerige en dus intieme relatie.
peda schreef:
Een eenduidig antwoord is daar vanuit de theologie niet op te geven, maar vragen staat natuurlijk vrij. :lol:
Daar is vanuit de theologie wel antwoord op te geven. Hij ziet ons aan in Christus. Hij ziet in ons Zijn Zoon. En wij zijn dus gewenst, gewild en innig geliefd bij God.
Voor een dergelijke persoonlijke relatie is wel doorleefd geloof nodig. Dus God liefhebben met heel je hart, ziel en verstand. Je persoonlijke kruis oppakken en de Leiding van de Heilige Geest in je hele leven volgen. Deze maakt woning in je voor de Vader en de Zoon. En dat is nou eens een keertje wel degelijk letterlijk het geval. Het astraal lichaam is dan verdwenen doordat het getransformeerd is door het Lichaam van Chrisus. Je klederen zijn gewassen.
Laatst gewijzigd door Vertrokken user 5 op 15 aug 2019, 11:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Zolderworm

Anja schreef:
15 aug 2019, 11:02
De vraag van Gaitema klopt theologisch en grammaticaal uitstekend.
peda schreef:
Een eenduidig antwoord is daar vanuit de theologie niet op te geven, maar vragen staat natuurlijk vrij. :lol:
Daar is vanuit de theologie wel antwoord op te geven. Hij ziet ons aan in Christus. Hij ziet in ons Zijn Zoon. En wij zijn dus gewenst, gewild en innig geliefd bij God.
Voor een dergelijke persoonlijke relatie is wel doorleefd geloof nodig. Dus God liefhebben met heel je hart, ziel en verstand. Je persoonlijke kruis oppakken en de Leiding van de Heilige Geest in je hele leven volgen. Deze maakt woning in je voor de Vader en de Zoon. En dat is nou eens een keertje wel degelijk letterlijk het geval. Het astraal lichaam is dan verdwenen doordat het getransformeerd is door het Lichaam van Chrisus. Je klederen worden gewassen.
Dat is dus één van de persoonlijke visies. Ik vraag me af hoe de anderen hier tegenaan kijken.
callista

Bericht door callista »

Yep...de TS kan uitsluitsel geven.... 8-)
Op zich klopt de topictitel natuurlijk zolang we weten wat de bedoeling is....dan klopt alles...

Alhoewel niemand weet hoe dat beeld van God is, aangezien dat als mens niet in te vullen is......dan maak je er alsnog een eigen beeld van of anders gezegd een voorstelling van hoe je denkt dat God jou zou zien...en be[oordeelt]..en misschien veroordeelt.
Laatst gewijzigd door callista op 15 aug 2019, 11:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Zolderworm

callista schreef:
15 aug 2019, 11:10
Ja, het zou interessant zijn als hij zelf een antwoord zou geven op de vraag.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Gaitema schreef:
15 aug 2019, 00:53
Is Hij blij met jou vanwege jouw ontwikkeling voorwaards of is Hij boos vanwege jouw zonden??
Dit geeft wel een idee wat TS bedoelt.
Ofwel Wat is in jouw godsbeeld Gods beeld van christenen.

Ik denk dat er nog wat opties niet genoemd zijn.
Als er een God is, denk ik dat ie de christenen beschouwd als een dwalende Joodse sekte die niet meer interessant is.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Zolderworm

Bonjour schreef:
15 aug 2019, 11:23
Gaitema schreef:
Is Hij blij met jou vanwege jouw ontwikkeling voorwaards of is Hij boos vanwege jouw zonden??
Ik bedoel eigenlijk: hoe Hij communiceert. Bij Gaitema zien we (onder meer) dat zijn vrouw een stem hoort. Maar hoe is dat bij de anderen?
Als er een God is, denk ik dat ie de christenen beschouwt als een dwalende Joodse sekte die niet meer interessant is.
Daarom ook noemde de gnostici hem de demiurg, een scheppende halfgod met in de grond kwade bedoelingen.
Messenger

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef:
God is hoe dan ook blij met jou, heeft jou innig lief, want je hoeft niets te doen of te laten. Er Zijn is al voldoende, want zo ervaart God (of een deel van God) zich empirisch door jou.
Bonjour schreef:

Als er een God is, denk ik dat ie de christenen beschouwd als een dwalende Joodse sekte die niet meer interessant is.
Het maakt God niet uit welk pad je bewandelt, of je dwalende bent, of je slaapwandelt of in het geheel niet gelooft.

Er is de echt vrije wil en de echte liefde. Heel simpel, godvrezendheid is nergens voor nodig.
Je kàn eenvoudig niets fout doen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
coby

Bericht door coby »

Zolderworm schreef:
15 aug 2019, 11:26
Bonjour schreef:
Gaitema schreef:
Ik bedoel eigenlijk: hoe Hij communiceert. Bij Gaitema zien we (onder meer) dat zijn vrouw een stem hoort. Maar hoe is dat bij de anderen?
Hij spreekt wel, maar ik hoor geen hoorbare stem schreeuwen, al zeur ik daar soms om, omdat dat handiger is als ik wat kwijt ben. Heer schreeuw nou gewoon even: daarzo in die kast! Dat doet Hij dan niet, maar als het er is en dan vraag ik het normaal, ping daar. Dan zie ik het direct. En ik krijg teksten als ik ergens voor bidt en gebedsverhoring. En als ik verkeerd bezig ben, zegt Hij het ook en als ik helemaal niet luister en van het padje af ben, krijg ik een preek van deze of gene.
Toen ik was teruggevallen kreeg ik dat en Hij verhoorde me niet en zei ook niks meer en afschuwelijke tv programma's kon ik toen ineens kijken, die ik normaal niet uithoudt.
Laatst gewijzigd door coby op 15 aug 2019, 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertrokken user 5
Contacteer:

Bericht door Vertrokken user 5 »

callista schreef:
Op zich klopt de topictitel natuurlijk zolang we weten wat de bedoeling is....dan klopt alles...

Alhoewel niemand weet hoe dat beeld van God is, aangezien dat als mens niet in te vullen is......
Zeer zeker wel,want je wordt met het beeld van God ingevuld. (daarom is het een persoonlijke relatie).

Nog maar een keer: Jij kunt niet weten wat niemand zou kunnen weten. Door dat te stellen beweer jij dat je weet wat iedereen weet en ook nog eens dat je alles weet wat er te weten valt. Daarmee maak je Niemand tot jouw God. En Onze God is niet Niemand maar Iemand. Die kun jij dan niet kennen, ofschoon jij door je stelling beweert dat je weet wat iedereen weet en ook nog eens dat je alles weet wat er te weten valt. Anders kun je namelijk niet stellen dat niemand weten kan.

Voor je nu weer razend wordt (wat mij niet raakt, het is alleen zo jammer van jouw energie): ik geef je dit in zuivere onbaatzuchtige liefde. Totdat doordringt wat er staat kom je geen stap verder in inzicht. Ik pest je niet,ik steek niet de draak met wat je zegt. Ik ontrafel enkel voor je wat je schrijft. Begrijp je het niet, blijf het dan eens een dagje herlezen. Pak het regelmatig op, lees het stukje voor stukje en probeer het eens te volgen. Misschien vindt er dan ineens een doorbraak plaats in je houding. En dat maakt heel veel, zo niet alles, uit voor het kunnen gaan bevatten.
Zolderworm

coby schreef:
15 aug 2019, 11:39
Zolderworm schreef:
15 aug 2019, 11:26
Bonjour schreef:
Gaitema schreef:
Hij spreekt wel, maar ik hoor geen hoorbare stem schreeuwen, al zeur ik daar soms om, omdat dat handiger is als ik wat kwijt ben. Heer schreeuw nou gewoon even: daarzo in die kast! Dat doet Hij dan niet, maar als het er is en dan vraag ik het normaal, ping daar. Dan zie ik het direct. En ik krijg teksten als ik ergens voor bidt en gebedsverhoring. En als ik verkeerd bezig ben, zegt Hij het ook en als ik helemaal niet luister en van het padje af ben, krijg ik een preek van deze of gene.
Toen ik was teruggevallen kreeg ik dat en Hij verhoorde me niet en zei ook niks meer en afschuwelijke tv programma's kon ik toen ineens kijken, die ik normaal niet uithoudt.
Dat is een duidelijk antwoord. Bedankt daarvoor.
callista

Bericht door callista »

Anja schreef:
15 aug 2019, 11:40
callista schreef:

Alhoewel niemand weet hoe dat beeld van God is, aangezien dat als mens niet in te vullen is......
Zeer zeker wel,want je wordt met het beeld van God ingevuld. (daarom is het een persoonlijke relatie).

Nog maar een keer: Jij kunt niet weten wat niemand zou kunnen weten. Door dat te stellen beweer jij dat je weet wat iedereen weet en ook nog eens dat je alles weet wat er te weten valt. Daarmee maak je Niemand tot jouw God. En Onze God is niet Niemand maar Iemand. Die kun jij dan niet kennen, ofschoon jij door je stelling beweert dat je weet wat iedereen weet en ook nog eens dat je alles weet wat er te weten valt. Anders kun je namelijk niet stellen dat niemand weten kan.

Voor je nu weer razend wordt (wat mij niet raakt, het is alleen zo jammer van jouw energie): ik geef je dit in zuivere onbaatzuchtige liefde. Totdat doordringt wat er staat kom je geen stap verder in inzicht. Ik pest je niet,ik steek niet de draak met wat je zegt. Ik ontrafel enkel voor je wat je schrijft. Begrijp je het niet, blijf het dan eens een dagje herlezen. Pak het regelmatig op, lees het stukje voor stukje en probeer het eens te volgen. Misschien vindt er dan ineens een doorbraak plaats in je houding. En dat maakt heel veel, zo niet alles, uit voor het kunnen gaan bevatten.
Ik krijg net een boodschap door van mijn beschermengel dat ik hier niet naar hoef te luisteren; eigenlijk niet moet luisteren.... 8-)
En dat ik het zelf ook wel weet en begrijp....en hij kan het weten....
Maar merci....
coby

Bericht door coby »

Beelden of dromen krijg ik ook, maar meer als ik meer bid en ook luister. Soms zie ik ineens een gezicht van iemand en dan moet ik daarvoor bidden.
Zolderworm

Anja schreef:
15 aug 2019, 11:40
callista schreef:

Je kunt wel degelijk filosoferen over wat de grenzen van het menselijke kennen zijn. Zo is het wel zeker dat niemand ooit de wezenlijke aard van het elektron kan doorgronden. Als je dat stelt, dan is het niet zo dat je dan pretendeert te weten wat iedereen weet.
Gelukkig is hier in ieder geval één persoon die alle wijsheid in pacht heeft en die louter handelt uit onbaatzuchtige liefde.
Plaats reactie