De mol van het christendom (levensbeschouwelijk gezien)

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De mol van het christendom (levensbeschouwelijk gezien)

Bericht door Piebe Paulusma »

Mart schreef: 22 aug 2019, 22:07 Stel me nu voor dat nobelprijswinnaar en quantumfysicus Gerard van 't Hooft tegen de nobelprijs-jury zou zeggen: ''Ons geloof zelf is het bewijs van de dingen die we niet zien''. Wat een onacceptabel absurd statement zou dat zijn! Maar uit de mond van een gelovige moeten we er respectvol naar luisteren alsof het aan ons iets aantoont.
Het oorspronkelijke citaat is van een jood afkomstig nota bene, maar het is geen wetenschap en niemand verplicht je er naar te luisteren al dan niet respectvol (wat dat ook zijn moge).
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De mol van het christendom (levensbeschouwelijk gezien)

Bericht door coby »

Piebe Paulusma schreef: 22 aug 2019, 22:08
coby schreef: 22 aug 2019, 21:33
Piebe Paulusma schreef: 22 aug 2019, 21:24
coby schreef: 22 aug 2019, 21:08
Piebe Paulusma schreef: 22 aug 2019, 20:35
Ik vind dat we cultuurchristenen moeten bestrijden en uit onze gelederen moeten verwijderen, ongeacht seksuele voorkeur. Ik heb meer moeite met het cultuurchristendom dan met een meisje dat naar het herentoilet wil.
Afschieten dat tuig. Een beetje kerken bezoeken omdat ze de sfeer leuk vinden.
Ik heb het niet over de huis-tuin en keukencultuurchristen, maar over cultuurchristenen die actief lid zijn van de SGP en zich profileren als gelovigen. En bestrijden bedoel ik in beschaafde zin, niet met wapens. Maar dat weet je ook wel, je bent me moedwillig verkeerd aan het interpreteren. Ga maar gauw naar buurman mol. ;)
De SGP? Ik geloof er niks van. Het kan me ook niet schelen. De SGP is geen kerk. Mensen die niet geloven mollen de kerk niet. Als ze ergens gaan preken, tsja, als het vrijzinnig is en ze trekken een vrijzinnig publiek, moeten ze zelf weten. Daar heb ik geen last van. Ga je toch naar een andere kerk. Ik zie het gebeuren zeg. Je kan in een evangelische kerk echt niet gaan neppen dat je gelooft en preken.
Dat weet je niet, want jij wilt het niet aan de kaak stellen.
Natuurlijk wel. Dat merk je direct natuurlijk. Die gaat je wel even handen opleggen voor een nieuwe vervulling van de Geest zeker of bidden voor genezing. Hou je moeder voor de gek. Mij niet. Nee waar evangelischen voor op moeten passen zijn juist die lui waar Mart het over had. Daar viel ik dan weer wel voor.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: De mol van het christendom (levensbeschouwelijk gezien)

Bericht door Trajecto »

Messenger schreef: 22 aug 2019, 22:02
Anja schreef: 22 aug 2019, 20:14 Aangezien de TS het forum heeft verlaten en een aantal duidelijk slechts hier is om het christelijk geloof te bestrijden, zou ik willen verzoeken dit topic te sluiten. Verzoek gaat ook naar Trajecto.
Ik zie zelf geen reden dit topic te sluiten. Weet niet hoe Trajecto erover denkt, misschien ziet hij die reden wel.
Topicstarter Gaitema heeft het topic geopend voor de anderen en ik zie geen reden om het direct weer te gaan sluiten.
Hopelijk komt Gaitema weer terug, maar ook als hij dat niet doet blijft het zo dat hij het topic heeft geplaatst zonder de bedoeling zelf erbij mee te doen. Natuurlijk mag hij het wel alsnog doen; dat is gewoon aan hem om daartoe eventueel te besluiten.
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De mol van het christendom (levensbeschouwelijk gezien)

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 22 aug 2019, 21:48
Piebe Paulusma schreef: 22 aug 2019, 21:24 Ik heb het niet over de huis-tuin en keukencultuurchristen, maar over cultuurchristenen die actief lid zijn van de SGP en zich profileren als gelovigen. En bestrijden bedoel ik in beschaafde zin, niet met wapens. Maar dat weet je ook wel, je bent me moedwillig verkeerd aan het interpreteren. Ga maar gauw naar buurman mol. ;)
Als ze de boel echt lopen te flessen en een kerk voor gaan voor het geld of zo ben ik het wel met je eens trouwens.
Pas nadat jij uitgelachen bent door iemand van de SGP omdat je gelooft dat Jezus de profeet was begrijp je me.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De mol van het christendom (levensbeschouwelijk gezien)

Bericht door callista »

Mart schreef: 22 aug 2019, 22:07
callista schreef: 22 aug 2019, 21:55
Mart schreef: 22 aug 2019, 21:52
callista schreef: 22 aug 2019, 21:46Nogmaals, dat is reeds aangetoond aan de mensen die God zochten en Hem liefhebben. Ons geloof zelf is het bewijs van de dingen die we niet zien.
Nogmaals, toon maar aan. Het publiekelijk blijven verkondigen van je geloof bewijst niets. De mol in actie. Liefde is daarentegen een constructieve boodschap waar ieder gezamelijk wat aan heeft: de anti-mol, de bruggenbouwer.
Lieve schat...dat schreef ik niet maar Anja.. :mrgreen:
Sorry, een foutje bij het citeren. Heb het gecorrigeerd. Stel me nu voor dat nobelprijswinnaar en quantumfysicus Gerard van 't Hooft tegen de nobelprijs-jury zou zeggen: ''Ons geloof zelf is het bewijs van de dingen die we niet zien''.
Wat een onacceptabel absurd statement zou dat zijn!
Maar uit de mond van een gelovige moeten we er respectvol naar luisteren alsof het aan ons iets aantoont.
Mooi..geeft niet, maar dat die uitspraak van mij zou zijn is echt niet de kers op de taart..vandaar dat ik er wat van zei.. ;)
Ja....inderdaad...het toont hun blijkbaar wat aan..maar dat is het dan ook.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De mol van het christendom (levensbeschouwelijk gezien)

Bericht door Tin »

coby schreef: 22 aug 2019, 21:07
Tin schreef: 22 aug 2019, 20:31 TS was 3 minuten geleden nog online, dus dat is het punt niet.
En hopelijk wordt die soep sowieso niet zo heet gegeten.

Ik zou geen mol in het christendom kunnen aanwijzen omdat ik geen standaard heb waarvan ik weet dat het christendom aan moet voldoen.
Daar is het te veelvormig voor.
Wel zie ik dat in ieder mens eigenschappen zitten die je met de mol kan vergelijken.
Goede vergelijking ook.
Wat het zit in het verborgene van ieder van ons.
Of je kunt zeggen: we zijn allemaal de mol, want is er één onder ons die de werkelijkheid helder kan zien?
De mol is denk ik het ik.
Heb je teveel in het Krishnamurti topic gelezen? :mrgreen:
En dat terwijl het er nog niet eens uitgebreid behandeld is
Ik ben het helemaal met je eens! :)

Maar je ziet het ook aan het kruis.
Het ik 'I' met een streep erdoor.

Hij moet wassen, ik minder worden.
Joh.3.30

Naar mijn idee zou er echter aan het begin, bij dat wassen, beter ook geen persoonlijk voornaamwoord staan.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De mol van het christendom (levensbeschouwelijk gezien)

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 22 aug 2019, 22:15 het toont hun blijkbaar wat aan..maar dat is het dan ook.
Het is een statement voor de gelovigen, wat zou het jou moeten aantonen?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: De mol van het christendom (levensbeschouwelijk gezien)

Bericht door coby »

Of dat hele wettische is ook gevaarlijk. Evangeliegemeente De Deur. Ik ben Gods spreekbuis. God is chagrijnig omdat je 2 keer op de zondag moet komen. Daar viel ik voor toen ik net geloofde. Op een gegeven moment dacht ik: God zout maar op. Hij is altijd chagrijnig. Ik ga niet meer. En toen in m'n moeder d'r kerk was Hij ineens heel aardig en genadig en liefdevol.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De mol van het christendom (levensbeschouwelijk gezien)

Bericht door callista »

Piebe Paulusma schreef: 22 aug 2019, 22:17
callista schreef: 22 aug 2019, 22:15 het toont hun blijkbaar wat aan..maar dat is het dan ook.
Het is een statement voor de gelovigen, wat zou het jou moeten aantonen?
Dat zeg ik....het toont in wezen niets aan...
Geloof blijft geloof en alleen maar een soort van persoonlijk "zeker" weten voor diegenen die erin geloven...maar bewijs is het geenszins, zoals het in Hebreeën staat.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De mol van het christendom (levensbeschouwelijk gezien)

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 22 aug 2019, 22:21
Piebe Paulusma schreef: 22 aug 2019, 22:17
callista schreef: 22 aug 2019, 22:15 het toont hun blijkbaar wat aan..maar dat is het dan ook.
Het is een statement voor de gelovigen, wat zou het jou moeten aantonen?
Dat zeg ik....het toont in wezen niets aan...
Geloof blijft geloof en alleen maar een soort van persoonlijk "zeker" weten voor diegenen die erin geloven...maar bewijs is het geenszins.
Maar de brief is niet aan ons geschreven. Wie zegt dat de geadresseerden geen bewijs hadden? Kun jij bewijzen dat ze geen bewijzen hadden?
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De mol van het christendom (levensbeschouwelijk gezien)

Bericht door callista »

Geloof is nooit een bewijs..alleen voor diegenen die erin geloven ,en het zeker menen te weten...dat is hun bewijs,
Laatst gewijzigd door callista op 22 aug 2019, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De mol van het christendom (levensbeschouwelijk gezien)

Bericht door Piebe Paulusma »

coby schreef: 22 aug 2019, 22:21 Of dat hele wettische is ook gevaarlijk. Evangeliegemeente De Deur. Ik ben Gods spreekbuis. God is chagrijnig omdat je 2 keer op de zondag moet komen. Daar viel ik voor toen ik net geloofde. Op een gegeven moment dacht ik: God zout maar op. Hij is altijd chagrijnig. Ik ga niet meer. En toen in m'n moeder d'r kerk was Hij ineens heel aardig en genadig en liefdevol.
Tja, sommige mensen houden van strikte wetten, zodat ze de anderen ergens op kunnen betrappen. Hier in de gereformeerde dorpen heb je buren die elkaar in de gaten houden op zondag om te zien of iemand ook arbeid verricht. Dat soort wetten kicken ze op, niet omdat ze rust zoeken maar omdat ze iemand willen aanklagen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9981
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De mol van het christendom (levensbeschouwelijk gezien)

Bericht door Messenger »

Piebe Paulusma schreef: 22 aug 2019, 22:26
coby schreef: 22 aug 2019, 22:21 Of dat hele wettische is ook gevaarlijk. Evangeliegemeente De Deur. Ik ben Gods spreekbuis. God is chagrijnig omdat je 2 keer op de zondag moet komen. Daar viel ik voor toen ik net geloofde. Op een gegeven moment dacht ik: God zout maar op. Hij is altijd chagrijnig. Ik ga niet meer. En toen in m'n moeder d'r kerk was Hij ineens heel aardig en genadig en liefdevol.
Tja, sommige mensen houden van strikte wetten, zodat ze de anderen ergens op kunnen betrappen. Hier in de gereformeerde dorpen heb je buren die elkaar in de gaten houden op zondag om te zien of iemand ook arbeid verricht. Dat soort wetten kicken ze op, niet omdat ze rust zoeken maar omdat ze iemand willen aanklagen.
Dat doet me denken aan de religieuze (mode)politie in Iran.
Als vrouwen onzedig over straat gaan worden ze gestraft. (En het is al gauw onzedig)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De mol van het christendom (levensbeschouwelijk gezien)

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 22 aug 2019, 22:25 Geloof is nooit een bewijs..alleen voor diegenen die erin geloven ,en het zeker menen te weten...dat is hun bewijs,
Geloven betekent iets anders als iemand voor je staat, dan wanneer je diens brieven leest duizenden jaren later. Het projecteren van het NT op deze tijd is het protestantse zo mee doordrenkt, dat de contextuele betekenis het voorstellingsvermogen te boven gaat. Dientengevolge staak ik noodzakelijkerwijs deze discussie.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: De mol van het christendom (levensbeschouwelijk gezien)

Bericht door Piebe Paulusma »

Messenger schreef: 22 aug 2019, 22:28
Piebe Paulusma schreef: 22 aug 2019, 22:26
coby schreef: 22 aug 2019, 22:21 Of dat hele wettische is ook gevaarlijk. Evangeliegemeente De Deur. Ik ben Gods spreekbuis. God is chagrijnig omdat je 2 keer op de zondag moet komen. Daar viel ik voor toen ik net geloofde. Op een gegeven moment dacht ik: God zout maar op. Hij is altijd chagrijnig. Ik ga niet meer. En toen in m'n moeder d'r kerk was Hij ineens heel aardig en genadig en liefdevol.
Tja, sommige mensen houden van strikte wetten, zodat ze de anderen ergens op kunnen betrappen. Hier in de gereformeerde dorpen heb je buren die elkaar in de gaten houden op zondag om te zien of iemand ook arbeid verricht. Dat soort wetten kicken ze op, niet omdat ze rust zoeken maar omdat ze iemand willen aanklagen.
Dat doet me denken aan de religieuze (mode)politie in Iran.
Als vrouwen onzedig over straat gaan worden ze gestraft. (En het is al gauw onzedig)
Ja het is hetzelfde principe en je noemt het toverwoord zelf al: straf. Van nature geniet de mens er van om straf uit te delen en om te krijgen. Daar komen slechts weinigen los van, want ze willen niet.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
collegavanerik
Berichten: 304
Lid geworden op: 16 aug 2019, 18:10
Man/Vrouw: M

Re: De mol van het christendom (levensbeschouwelijk gezien)

Bericht door collegavanerik »

Ik moet zeggen dat ik een vergezochte gedachte vindt dat een mol "het christendom" zou kunnen saboteren, daarvoor zijn er veel te veel richtingen in het christendom die het fundamenteel oneens zijn met elkaar..
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De mol van het christendom (levensbeschouwelijk gezien)

Bericht door Bonjour »

Je zou aan Keizer Constantijn kunnen denken.
Of Eusebius
Er zijn in die tijd wat beslissingen genomen waarvan je je af kan vragen of ze de juiste waren en of ze van het christendom iets gemaakt hebben wat niet de bedoeling was.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
collegavanerik
Berichten: 304
Lid geworden op: 16 aug 2019, 18:10
Man/Vrouw: M

Re: De mol van het christendom (levensbeschouwelijk gezien)

Bericht door collegavanerik »

Eusebius was de sleutelfiguur bij de kerstening van Constantijn. Hij had het beste met de kerk voor door het christendom met een krachtige leider uit de vervolgde positie te willen redden. Dat het christendom hiermee van onderdrukte zelf onderdrukker werd is te meer te vergelijken met de tovenaarsleerling die de regie kwijtraakt van het proces.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: De mol van het christendom (levensbeschouwelijk gezien)

Bericht door BdO »

Bonjour schreef: 09 sep 2019, 18:24 Je zou aan Keizer Constantijn kunnen denken.
Of Eusebius
Er zijn in die tijd wat beslissingen genomen waarvan je je af kan vragen of ze de juiste waren en of ze van het christendom iets gemaakt hebben wat niet de bedoeling was.
Een religie moet aan de ene kant overleven in de stoffelijke wereld, en zal daarom stoffelijke trekken moeten hebben. Aan de andere kant maakt dat geestelijke vruchten op het individuele niveau misschien niet per sé onmogelijk daar waar het al te stoffelijke weer enigszins ontstegen wordt.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?