Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Nic »

peda schreef: 19 okt 2019, 16:02
Mart schreef: 19 okt 2019, 14:29 Wellicht logica, voortschrijdende openbaring of een stukje traditie, maar van Origenes totaan Paus Franciscus hangen veel Christenen een vorm van universalisme (Apokatastasis) aan.
Hallo Mart,

Zelf volg ik in theologisch opzicht ook een vorm van Alverzoening ( theologisch een volger van Bonting e.a.) maar wie mij het kristalheldere exegese traject daartoe vanuit de bijbel ( O T + N T ) kan leveren, geniet mijn diepste respect.
Nou dat zou mooi zijn, maar ik kan je alleen een richting bieden (maar dan ben je in goed gezelschap):
https://www.karlbarth.nl/polhuis-alverzoening/
We zijn slechts wetenschappers :geek:
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Nic schreef: 23 okt 2019, 09:42
peda schreef: 19 okt 2019, 16:02
Mart schreef: 19 okt 2019, 14:29 Wellicht logica, voortschrijdende openbaring of een stukje traditie, maar van Origenes totaan Paus Franciscus hangen veel Christenen een vorm van universalisme (Apokatastasis) aan.
Hallo Mart,

Zelf volg ik in theologisch opzicht ook een vorm van Alverzoening ( theologisch een volger van Bonting e.a.) maar wie mij het kristalheldere exegese traject daartoe vanuit de bijbel ( O T + N T ) kan leveren, geniet mijn diepste respect.
Nou dat zou mooi zijn, maar ik kan je alleen een richting bieden (maar dan ben je in goed gezelschap):
https://www.karlbarth.nl/polhuis-alverzoening/
Dank Nic,

Het artikel verwijst naar de Immense Liefde van God voor de mens, die het menselijk voorstellingsvermogen te boven ( kan ) gaat/gaan. Dat is ook de draad die ik volg , t.w. God Alles in Allen ( Paulus ), de finale opheffing van de dualiteit. Maar het credo God Alles in Allen staat niet solitair, in de betreffende brief, maar "' dient "' gelezen te worden in relatie tot omliggende verzen en dan wordt "" iedereen "" lezen als "' Allen "' weer discutabel. Het laatste boek van het N T wijst ook niet heel helder naar Alverzoening. De persoonlijke overtuiging moet dus een "'handje"' helpen en dat betekent in mijn optiek dat uiteindelijk bij de Alverzoeners de Gerechtigheid bij God achterstaat en Zijn Liefde voor Ieder schepsel voorop. Messenger vertolkt die visie hier ook op dit forum, zij het dat hij put uit andere dan bijbelse openbaring ( Walsch ) en de mens als een Godsvonk ziet. De Onvoorwaardelijke Liefde van God voor de mens, de gedachte die inmiddels in theologenland sterk aan betekenis wint. Hoe het scenario rond Alverzoening wordt ingevuld, is natuurlijk ook weer Mysterie.
Laatst gewijzigd door peda op 23 okt 2019, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door ben db bd »

Wat jij hier allemaal neerzet is jouw mening en meer niet. Veel christenen denken er anders over....
die gaan echt niet met jou mee, dat sommigen het vuur in moeten....en dan klaar weg...
Er zijn namelijk ook christenen die niet in hemel en hel denken. Sta je daar weleens bij stil
Of is het allemaal zoals JIJ en JOUW kerk het ziet?
Hoe jij je hier presenteert nodigt nu niet bepaald tot een zinvol gesprek met anderen..zelfs ook je mede christenen ----uit.
@ lieve callista, begrijp jij echt zo slecht als ik denk, waar het in dit subforum om gaat? Het gaat over wat de Bijbel er van vindt, God Zelf dus!
Bij geval las ik vanmorgen dat de Heere Jezus preekte in Kafarnaüm en dat de mensen zich zo verwonderden. En weet je waarover? Dat de Heere Jezus niet allerlei andere namen, mensen nodig had om Zijn gelijk te halen, doch alleen Gods onfeilbaar Woord. Heerlijk hè? Wat een gezag!
Zullen wij dat hier ook eens gaan doen? Misschien worden we dan wel door jouw vrienden gestenigd, maar dat is m.i. dan omdat het te echt is.

Mijn vrouw zat net heel enthousiast te vertellen over de preek van zondag in Piershil. Het ging over Bijbelse toekomstverwachting. De dominee vond dat hij zo'n heerlijk simpele baan had; hij hoefde alleen maar na te zeggen wat er in de Bijbel staat. Oei, wat herkenbaar voor mij joh!!
Dat beoefen ik nou ook steeds op dit forum. En waar ik dan mis verwijs, wil ik zo heel graag gecorrigeerd, weerlegd worden. Doe jij dat ook?
Kijk, ik lees hier over meneer Bonting e.a., Polhuis, Messenger, Walsch en over dat de Onvoorwaardelijke liefde van God voor de mens, een gedachte is die inmiddels in theologenland sterk aan betekenis wint... Daar staat voor mij nog geen Bijbelse onderbouwing bij.
Mag ik één woord 'aanvallen'? Dan kies ik voor het woord Onvoorwaardelijk.
Weet je welke voorwaarde de Allerhoogste aan Zichzelf moest stellen volgens de Bijbel? Dat Hij wel Zijn enige Zoon moest offeren!! Dat is wat?
En naar mijn onbescheiden mening, moeten wij daar dan wel dankUwel tegen zeggen. Knielen voor het kruis, heet dat bij ons.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Nic »

@Ben db db:
Hoe kijkt de dominee hier tegenaan:
https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-rouwe ... -1.1599755

en hoe kijk je er zelf tegenaan?
We zijn slechts wetenschappers :geek:
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door ben db bd »

Nic schreef.
en hoe kijk je er zelf tegenaan?
hoe de dominee daar tegenaan kijkt, weet ik niet, ik ken de hele man zelfs niet. (ander dorp)
Als de Heere God de schepping langs evolutionaire weg zou hebben geformeerd, wie ben ik dan om dat tegen te spreken?
Maar het is natuurlijk alleen maar aangaande mutatie aanwijsbaar.
Trouwens weet je dat mutatie voor 98% op degeneratie is terug te voeren? Dat zie ik iedere dag...
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Nic »

ben db bd schreef: 23 okt 2019, 15:28 Nic schreef.
en hoe kijk je er zelf tegenaan?
hoe de dominee daar tegenaan kijkt, weet ik niet, ik ken de hele man zelfs niet. (ander dorp)
Als de Heere God de schepping langs evolutionaire weg zou hebben geformeerd, wie ben ik dan om dat tegen te spreken?
Maar het is natuurlijk alleen maar aangaande mutatie aanwijsbaar.
Trouwens weet je dat mutatie voor 98% op degeneratie is terug te voeren? Dat zie ik iedere dag...
Als de schepping van hemel en aarde al niet duidelijk is (eerste boek), is het dan zinvol om te gaan speculeren over een nieuwe hemel en een nieuwe aarde (laatste boek).
Overigens God zag dat het goed was, ja zelfs zeer goed ... (al vanaf het begin).
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Atheist2 »

ben db bd schreef: 23 okt 2019, 13:12 @ lieve callista, begrijp jij echt zo slecht als ik denk, waar het in dit subforum om gaat? Het gaat over wat de Bijbel er van vindt, God Zelf dus!
Bij geval las ik vanmorgen dat de Heere Jezus preekte in Kafarnaüm en dat de mensen zich zo verwonderden. En weet je waarover? Dat de Heere Jezus niet allerlei andere namen, mensen nodig had om Zijn gelijk te halen, doch alleen Gods onfeilbaar Woord. Heerlijk hè? Wat een gezag!
Zullen wij dat hier ook eens gaan doen? Misschien worden we dan wel door jouw vrienden gestenigd, maar dat is m.i. dan omdat het te echt is.
Bewijs eerst maar eens dat de bijbel Gods woorden weergeven. Voordat je je gaat inbeelden dat als je de bijbel maar netjes honderd procent je volgt precies weet wat er gebeuren gaat in de wereld..
En die mensen uit Kafarnaum zijn wel behoorlijk naief zeg. Niet de bewijzen vinden in wat vele mensen vinden maar in wat 1 iemand zegt die beweert "ik spreek uit naam van God". Doet mij denken aan een sekteleider. En mensen die dit "bewijs" vinden zijn de sekteleden. Als die sekteleider zegt "we wachten op een berg op een ufo" dan doen ze dat...



Mijn vrouw zat net heel enthousiast te vertellen over de preek van zondag in Piershil. Het ging over Bijbelse toekomstverwachting. De dominee vond dat hij zo'n heerlijk simpele baan had; hij hoefde alleen maar na te zeggen wat er in de Bijbel staat. Oei, wat herkenbaar voor mij joh!!
Dat is natuurlijk een enorm naieviteit. De bijbel is net een spoorboekje, je kan er alle kanten mee op. Als je maar de juiste teksten vind en teksten die je niet aanstaan negeert.
Dat beoefen ik nou ook steeds op dit forum. En waar ik dan mis verwijs, wil ik zo heel graag gecorrigeerd, weerlegd worden. Doe jij dat ook?
Kijk, ik lees hier over meneer Bonting e.a., Polhuis, Messenger, Walsch en over dat de Onvoorwaardelijke liefde van God voor de mens, een gedachte is die inmiddels in theologenland sterk aan betekenis wint... Daar staat voor mij nog geen Bijbelse onderbouwing bij.
Mag ik één woord 'aanvallen'? Dan kies ik voor het woord Onvoorwaardelijk.
Weet je welke voorwaarde de Allerhoogste aan Zichzelf moest stellen volgens de Bijbel? Dat Hij wel Zijn enige Zoon moest offeren!! Dat is wat?
En naar mijn onbescheiden mening, moeten wij daar dan wel dankUwel tegen zeggen. Knielen voor het kruis, heet dat bij ons.

Sorry hoor, maar dit is echt zo orthodox als maar zijn kan. En zo niet doordacht. Ten eerste: Iedere vader die zijn kind opoffert komt hier voor het gerecht. Ten tweede: De voorwaarde stelt God aan Zichzelf. Hij had die voorwaarde ook niet hoeven te doen. Doet mij enorm denken aan Jefta die zijn dochter moest opofferen. Hij heeft zelf die voorwaarde gegeven, en die belofte gedaan. Domme fout van Jefta en enorm zielig voor zijn dochter. Zo ook voor God en voor zijn Zoon.

Dus ga eens de bijbel lezen zonder de vooroordeel die je hebt als christen zijnde. Lees eens "Gods bril" van Maarten t Hart. Dan hoop ik dat die schellen eens van je ogen vallen. Wat je nu zegt slaat kant noch wal.
Gebruikersavatar
collegavanerik
Berichten: 304
Lid geworden op: 16 aug 2019, 18:10
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door collegavanerik »

Je kunt inderdaad ook onvoorwaardelijk vergeven en liefhebben.
(Maar dit is off topic)
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

collegavanerik schreef: 23 okt 2019, 21:32 Je kunt inderdaad ook onvoorwaardelijk vergeven en liefhebben.
(Maar dit is off topic)
Het gaat er in bijbel gesprek om aan te geven hoe de bijbel omgaat met toegang tot de hemel. M.i. staat er over het "' na dit leven "' enorm weinig vermeldt in de bijbel verzen. Dat is natuurlijk ook de reden dat daarover verschillende opvattingen onder de gelovigen bestaan. Teksten die een bepaalde visie ondersteunen worden samengenomen en vervolgens met "' geloofslijm ( interpretatie ) "' met elkaar verbonden tot een geloofsleer. Denk alleen maar aan het woord "" aioon "'. Betekent het woord nu "'in alle eeuwigheid "' of is het de weergave van een "' periode van tijd "'. Beide opvattingen hebben geloofsvolgers die zich beroepen op een bijbels ondersteunde argumentatie. De Alverzoeners slaan de richting in van onvoorwaardelijk vergeven en onvoorwaardelijke Liefde. Diegenen die Alverzoening afwijzen en de Goddelijke Gerechtigheid ( Het Laatste Oordeel ) groot schrijven, hebben het lastig om te beargumenteren waarom in hun visie de uitdrukking "'onvoorwaardelijk"' toch meedoet. Dan wordt er ook nog eens anders aangekeken tussen "'het gaan naar de hemel"" en het verblijf op de nieuwe aarde. Of wat gebeurt er met zielen die bij het Laatste Oordeel aan de negatieve kant zitten. De opvatting van de Jehovah getuigen wijkt daar sterk af van die van andere gelovigen.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door peda »

Atheist,

Ik lees bij jou nergens een bijbelse onderbouwing van jouw standpunt. Dat is jammer want de thematiek die jij aansnijdt, is best wel boeiend. Maar op welke bijbelse argumenten baseer jij jouw visie om God te leggen naast een aardse ethische maatlat ? De Amsterdamse School, waar Nic steeds naar verwijst, probeert dat wel voor elkaar te krijgen en er zijn vele theologen ( geweest en nog steeds bezig ) die ongeveer hetzelfde spoor vervolgen. Genre, literaire lezing, de 70 Gezichten, a-historie, ontmythologisering, de bijbel is niet onfeilbaar, enz, enz. De onderbouwde kijk op de bijbel is ontzettend veelkleurig.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 16 okt 2019, 18:13
Alpha schreef: 16 okt 2019, 16:29 De Bijbel leert:

Ez 18:4b De ziel die zondigt, die zal sterven.
De ziel is dus sterfelijk.
Dat is niet juist, wat de bijbel leert. Immers met een vrije wil en onvoorwaardelijke liefde kàn je niet zondigen. Bovendien is de ziel een deel van God's wezen en daardoor o.a. onkwetsbaar en daarom onsterfelijk.
Alpha schreef: Volgens Jezus is er geen enkel mens naar de hemel opgestegen, alleen hij. (Joh 3:13).
Veel mensen menen dat zij wèl naar de hemel gaan.
Als Jezus dat zou hebben gezegd, moet hij zich vergist hebben. Elk mens gaat naar de hemel.
Alpha schreef: Maar ja, je kan natuurlijk proberen jezelf de hemel in te praten.
Succes.

Ik volg Paulus advies op en ga niet buiten de dingen die geschreven staan.
Ik hoef dat niet te proberen, net als dat een atheïst niets hoef te ondernemen daartoe.
Elke mens gaat naar de hemel. Maakt niet uit welk pad je volgt.
God maakt alle wegen recht.
Helaas gaan alle (andere) wegen naar Rome.

Je kan nergens in de Bijbel lezen, dat alle mensen naar de hemel gaan.
De aarde is gemaakt voor mensen, ter bewoning.
Bestudeer de Bijbel eens grondig, zodat je niet van allerlei veronderstelling hoeft uit te gaan.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 19 okt 2019, 14:36
peda schreef: 17 okt 2019, 16:30 Wijs de bevindingen van ben db bd maar eens op bijbelse gronden af, want zoals reeds eerder opgemerkt, is dat niet zo simpel in mijn optiek. Pogingen daartoe op bijbelse grondslag heb ik niet gelezen. De door Zolderworm, Messenger en Callista ingebrachte buiten- bijbelse bronnen/ gedachten hebben hier geen argumentatie kracht.
Nou, ik zie nergens in de Bijbel de afmetingen van de evt. hemel staan....en hoeveel mensen daar letterlijk in zouden kunnen passen.....
Dat lijken mij menselijke bespiegelingen...
Als er al een hemel bestaat denk ik dat je zou "moeten" denken aan dimensies...
Ik kan me ook niet voorstellen dat Jezus letterlijk op een stoel zit aan Gods Rechterhand....en naast David o.a.

Bovendien is die vraag niet door mensen te beantwoorden.
Dan zou je je boven God plaatsen.
Ondanks je vermeende Bijbelkennis heb je kennelijk over het hoofd gezien dat er 144.000 mensen naar de hemel gaan, als mede regeerders van Jezus.
Zij gaan dienen als koningen en priesters.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door callista »

Alpha schreef: 24 okt 2019, 11:46
callista schreef: 19 okt 2019, 14:36
peda schreef: 17 okt 2019, 16:30 Wijs de bevindingen van ben db bd maar eens op bijbelse gronden af, want zoals reeds eerder opgemerkt, is dat niet zo simpel in mijn optiek. Pogingen daartoe op bijbelse grondslag heb ik niet gelezen. De door Zolderworm, Messenger en Callista ingebrachte buiten- bijbelse bronnen/ gedachten hebben hier geen argumentatie kracht.
Nou, ik zie nergens in de Bijbel de afmetingen van de evt. hemel staan....en hoeveel mensen daar letterlijk in zouden kunnen passen.....
Dat lijken mij menselijke bespiegelingen...
Als er al een hemel bestaat denk ik dat je zou "moeten" denken aan dimensies...
Ik kan me ook niet voorstellen dat Jezus letterlijk op een stoel zit aan Gods Rechterhand....en naast David o.a.

Bovendien is die vraag niet door mensen te beantwoorden.
Dan zou je je boven God plaatsen.
Ondanks je vermeende Bijbelkennis heb je kennelijk over het hoofd gezien dat er 144.000 mensen naar de hemel gaan, als mede regeerders van Jezus.
Zij gaan dienen als koningen en priesters.
En dat getal neem je letterlijk.... :roll:
Dat zijn er niet zo bar veel.....

Geen enkel getal in de Bijbel is letterlijk te lezen....volgens mij dan hè
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 24 okt 2019, 11:48
Alpha schreef: 24 okt 2019, 11:46
callista schreef: 19 okt 2019, 14:36
peda schreef: 17 okt 2019, 16:30 Wijs de bevindingen van ben db bd maar eens op bijbelse gronden af, want zoals reeds eerder opgemerkt, is dat niet zo simpel in mijn optiek. Pogingen daartoe op bijbelse grondslag heb ik niet gelezen. De door Zolderworm, Messenger en Callista ingebrachte buiten- bijbelse bronnen/ gedachten hebben hier geen argumentatie kracht.
Nou, ik zie nergens in de Bijbel de afmetingen van de evt. hemel staan....en hoeveel mensen daar letterlijk in zouden kunnen passen.....
Dat lijken mij menselijke bespiegelingen...
Als er al een hemel bestaat denk ik dat je zou "moeten" denken aan dimensies...
Ik kan me ook niet voorstellen dat Jezus letterlijk op een stoel zit aan Gods Rechterhand....en naast David o.a.

Bovendien is die vraag niet door mensen te beantwoorden.
Dan zou je je boven God plaatsen.
Ondanks je vermeende Bijbelkennis heb je kennelijk over het hoofd gezien dat er 144.000 mensen naar de hemel gaan, als mede regeerders van Jezus.
Zij gaan dienen als koningen en priesters.
En dat getal neem je letterlijk.... :roll:
Dat zijn er niet zo bar veel.....

Geen enkel getal in de Bijbel is letterlijk te lezen....volgens mij dan hè
Tja de letterlijkheid is deze;wie gaan er naar de Hemel.........het zal een Schare zijn die niet te tellen is uit alle volken rassen en talen. 8-) 8-) 8-)
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

peda schreef: 19 okt 2019, 15:39
callista schreef: 19 okt 2019, 14:36
peda schreef: 17 okt 2019, 16:30 Wijs de bevindingen van ben db bd maar eens op bijbelse gronden af, want zoals reeds eerder opgemerkt, is dat niet zo simpel in mijn optiek. Pogingen daartoe op bijbelse grondslag heb ik niet gelezen. De door Zolderworm, Messenger en Callista ingebrachte buiten- bijbelse bronnen/ gedachten hebben hier geen argumentatie kracht.
Nou, ik zie nergens in de Bijbel de afmetingen van de evt. hemel staan....en hoeveel mensen daar letterlijk in zouden kunnen passen.....
Dat lijken mij menselijke bespiegelingen...
Als er al een hemel bestaat denk ik dat je zou "moeten" denken aan dimensies...
Ik kan me ook niet voorstellen dat Jezus letterlijk op een stoel zit aan Gods Rechterhand....en naast David o.a.

Bovendien is die vraag niet door mensen te beantwoorden.
Dan zou je je boven God plaatsen.
Het Nieuwe Jeruzalem ( openbaring 21 vers 16 ) zou 12000 stadien lang, breed en hoog zijn. 1 stadie was 185 meter . www.christipedia.nl/Artikelen/S/Stadie . Ik vermoed dat ben db bd verwijst naar het Nieuwe Jeruzalem. Andere afmetingen in dit verband uit de bijbel ken ik niet.
Stefanus ( de eerste christelijke ) martelaar/heilige zag tijdens zijn steniging in een visioen Jezus staande ter Rechterhand van God in de Hemel
( Handelingen 7 vers 55 ). Jezus gezeten op een stoel aan Gods rechterhand, daarvan ken ik geen bijbels vers ter ondersteuning, evenmin dat Jezus in de Hemel zich naast David bevindt.
Jouw laatste opmerking dat de vraag niet door mensen te beantwoorden is, of dat de mens zich boven God zou plaatsen, die opmerking begrijp ik niet, in aanmerking nemende dat de antwoorden in bijbel verzen zijn na te lezen.
In een visioen ziet Johannes deze „heilige stad” „van God uit de hemel neerdalen, toebereid als een bruid die zich voor haar man versierd heeft”.
Dit houdt verband met het visioen dat hij ziet van „een nieuwe hemel en een nieuwe aarde”.
Het Nieuwe Jeruzalem vormt samen met Christus, die in deze symbolische stad op zijn troon zit, de „nieuwe hemelen” die over de „nieuwe aarde”, de mensenmaatschappij op aarde, regeren.

Mt 19:
28 Jezus zei tegen ze: ‘Ik verzeker jullie: in de herschepping, als de Mensenzoon op zijn verheven troon gaat zitten, zullen jullie, mijn volgelingen, op 12 tronen zitten en de 12 stammen van Israël oordelen.

Luk 21: 36 Blijf dus wakker en blijf smeken dat het je zal lukken om aan al deze dingen die moeten gebeuren te ontkomen en om vóór de Mensenzoon te staan.’
NWV.

staan: In de Bijbel wordt dit woord soms gebruikt om aan te geven dat een persoon of groep een bevoorrechte of goedgekeurde positie heeft bij iemand met gezag (Ps 1:5; 5:5; Sp 22:29; Lu 1:19). Zo wordt in Opb 7:9, 15 gezegd dat een grote menigte ‘voor de troon en voor het Lam staat’, wat erop duidt dat ze worden goedgekeurd en erkend door God en Jezus.

Jeruzalem was een heilige stad, een symbool voor Gods regering.
Jezus zal vanuit de hemel over de aarde gaan regeren.
De nieuwe hemel is niets anders dan het herstel van de Goddelijke regering.
Immers Satan is nu de heerser van deze wereld.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 24 okt 2019, 11:48
Alpha schreef: 24 okt 2019, 11:46
callista schreef: 19 okt 2019, 14:36
peda schreef: 17 okt 2019, 16:30 Wijs de bevindingen van ben db bd maar eens op bijbelse gronden af, want zoals reeds eerder opgemerkt, is dat niet zo simpel in mijn optiek. Pogingen daartoe op bijbelse grondslag heb ik niet gelezen. De door Zolderworm, Messenger en Callista ingebrachte buiten- bijbelse bronnen/ gedachten hebben hier geen argumentatie kracht.
Nou, ik zie nergens in de Bijbel de afmetingen van de evt. hemel staan....en hoeveel mensen daar letterlijk in zouden kunnen passen.....
Dat lijken mij menselijke bespiegelingen...
Als er al een hemel bestaat denk ik dat je zou "moeten" denken aan dimensies...
Ik kan me ook niet voorstellen dat Jezus letterlijk op een stoel zit aan Gods Rechterhand....en naast David o.a.

Bovendien is die vraag niet door mensen te beantwoorden.
Dan zou je je boven God plaatsen.
Ondanks je vermeende Bijbelkennis heb je kennelijk over het hoofd gezien dat er 144.000 mensen naar de hemel gaan, als mede regeerders van Jezus.
Zij gaan dienen als koningen en priesters.
En dat getal neem je letterlijk.... :roll:
Dat zijn er niet zo bar veel.....

Geen enkel getal in de Bijbel is letterlijk te lezen....volgens mij dan hè.
Een kwestie van inzicht hebben.
Kijk eens in je badwater.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Snelheid schreef: 24 okt 2019, 11:51
callista schreef: 24 okt 2019, 11:48
Alpha schreef: 24 okt 2019, 11:46
callista schreef: 19 okt 2019, 14:36
peda schreef: 17 okt 2019, 16:30 Wijs de bevindingen van ben db bd maar eens op bijbelse gronden af, want zoals reeds eerder opgemerkt, is dat niet zo simpel in mijn optiek. Pogingen daartoe op bijbelse grondslag heb ik niet gelezen. De door Zolderworm, Messenger en Callista ingebrachte buiten- bijbelse bronnen/ gedachten hebben hier geen argumentatie kracht.
Nou, ik zie nergens in de Bijbel de afmetingen van de evt. hemel staan....en hoeveel mensen daar letterlijk in zouden kunnen passen.....
Dat lijken mij menselijke bespiegelingen...
Als er al een hemel bestaat denk ik dat je zou "moeten" denken aan dimensies...
Ik kan me ook niet voorstellen dat Jezus letterlijk op een stoel zit aan Gods Rechterhand....en naast David o.a.

Bovendien is die vraag niet door mensen te beantwoorden.
Dan zou je je boven God plaatsen.
Ondanks je vermeende Bijbelkennis heb je kennelijk over het hoofd gezien dat er 144.000 mensen naar de hemel gaan, als mede regeerders van Jezus.
Zij gaan dienen als koningen en priesters.
En dat getal neem je letterlijk.... :roll:
Dat zijn er niet zo bar veel.....

Geen enkel getal in de Bijbel is letterlijk te lezen....volgens mij dan hè
Tja de letterlijkheid is deze;wie gaan er naar de Hemel.........het zal een Schare zijn die niet te tellen is uit alle volken rassen en talen. 8-) 8-) 8-)
De grote schare staat op aarde en hebben palmtakken in hun hand.

Openbaring 7:9 Na deze dingen zag ik, en zie! een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en stammen en volken en talen, staande voor de troon en voor het Lam, gehuld in lange witte gewaden, en er waren palmtakken in hun handen. NWV.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Snelheid »

Alpha schreef: 24 okt 2019, 12:02
Snelheid schreef: 24 okt 2019, 11:51
callista schreef: 24 okt 2019, 11:48
Alpha schreef: 24 okt 2019, 11:46
callista schreef: 19 okt 2019, 14:36

Nou, ik zie nergens in de Bijbel de afmetingen van de evt. hemel staan....en hoeveel mensen daar letterlijk in zouden kunnen passen.....
Dat lijken mij menselijke bespiegelingen...
Als er al een hemel bestaat denk ik dat je zou "moeten" denken aan dimensies...
Ik kan me ook niet voorstellen dat Jezus letterlijk op een stoel zit aan Gods Rechterhand....en naast David o.a.

Bovendien is die vraag niet door mensen te beantwoorden.
Dan zou je je boven God plaatsen.
Ondanks je vermeende Bijbelkennis heb je kennelijk over het hoofd gezien dat er 144.000 mensen naar de hemel gaan, als mede regeerders van Jezus.
Zij gaan dienen als koningen en priesters.
En dat getal neem je letterlijk.... :roll:
Dat zijn er niet zo bar veel.....

Geen enkel getal in de Bijbel is letterlijk te lezen....volgens mij dan hè
Tja de letterlijkheid is deze;wie gaan er naar de Hemel.........het zal een Schare zijn die niet te tellen is uit alle volken rassen en talen. 8-) 8-) 8-)
De grote schare staat op aarde en hebben palmtakken in hun hand.

Openbaring 7:9 Na deze dingen zag ik, en zie! een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en stammen en volken en talen, staande voor de troon en voor het Lam, gehuld in lange witte gewaden, en er waren palmtakken in hun handen. NWV.
De zogenaamde NWV is natuurlijk niet betrouwbaar;gemaakt door het wachttoren genootschap tja....... :naughty:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Snelheid »

Snelheid schreef: 24 okt 2019, 12:04
Alpha schreef: 24 okt 2019, 12:02
Snelheid schreef: 24 okt 2019, 11:51
callista schreef: 24 okt 2019, 11:48
Alpha schreef: 24 okt 2019, 11:46
Ondanks je vermeende Bijbelkennis heb je kennelijk over het hoofd gezien dat er 144.000 mensen naar de hemel gaan, als mede regeerders van Jezus.
Zij gaan dienen als koningen en priesters.
En dat getal neem je letterlijk.... :roll:
Dat zijn er niet zo bar veel.....

Geen enkel getal in de Bijbel is letterlijk te lezen....volgens mij dan hè
Tja de letterlijkheid is deze;wie gaan er naar de Hemel.........het zal een Schare zijn die niet te tellen is uit alle volken rassen en talen. 8-) 8-) 8-)
De grote schare staat op aarde en hebben palmtakken in hun hand.

Openbaring 7:9 Na deze dingen zag ik, en zie! een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en stammen en volken en talen, staande voor de troon en voor het Lam, gehuld in lange witte gewaden, en er waren palmtakken in hun handen. NWV.
De zogenaamde NWV is natuurlijk niet betrouwbaar;gemaakt door het wachttoren genootschap tja....... :naughty:
Het is altijd zaak om zich te houden aan de oorspronkelijk Canon.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Snelheid schreef: 21 okt 2019, 17:13 Met verbazing lezen wij deze draad,hoeveel mensen gaan er naar de Hemel (is dat nou een protestantse zorg dat zij zich daar druk over maken ) ze mogen natuurlijk ,maar het is niet aan ons om zich daar druk over te maken .

Uit alle volken rassen en talen zullen zij naar het Eeuwig Vaderland gaan; en laat het nou een Schare zijn die niet te tellen is. 8-) 8-) 8-)

Dan dan God gelukkig maar Hij is rechtvaardig en barmhartig en dan is Hij ook nog liefdevol en genadig.En deze Rechtvaardige God zal de misdaden niet ongestraft laten.Voor de Rechtvaardigen is Hij Genadig en een Vader.
Een beperkte groep (144.000) in de hemel wordt tegen een onbeperkte groep op aarde gesteld.

De hemel te vullen lijkt mij onnodig, want er zijn al myriaden maal myriaden engelen aanwezig.

Openbaring 5:11 Ik keek, en ik hoorde de stem van vele engelen rondom de troon, de levende wezens en de oudsten. Het waren er myriaden maal myriaden en duizenden maal duizenden. NWV.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door callista »

@Alpha

Duizend staat in de Bijbel voor een onmeetbaar getal....dus geen letterlijk duizend.
12 is ook een symbolisch getal en dan krijg je 12x12x1000 om het nog eens extra te verduidelijken....dat het hier gaat om het onmeetbare en dus een niet te tellen menigte..........
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Snelheid schreef: 24 okt 2019, 12:04
Alpha schreef: 24 okt 2019, 12:02
Snelheid schreef: 24 okt 2019, 11:51
callista schreef: 24 okt 2019, 11:48
Alpha schreef: 24 okt 2019, 11:46
Ondanks je vermeende Bijbelkennis heb je kennelijk over het hoofd gezien dat er 144.000 mensen naar de hemel gaan, als mede regeerders van Jezus.
Zij gaan dienen als koningen en priesters.
En dat getal neem je letterlijk.... :roll:
Dat zijn er niet zo bar veel.....

Geen enkel getal in de Bijbel is letterlijk te lezen....volgens mij dan hè
Tja de letterlijkheid is deze;wie gaan er naar de Hemel.........het zal een Schare zijn die niet te tellen is uit alle volken rassen en talen. 8-) 8-) 8-)
De grote schare staat op aarde en hebben palmtakken in hun hand.

Openbaring 7:9 Na deze dingen zag ik, en zie! een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en stammen en volken en talen, staande voor de troon en voor het Lam, gehuld in lange witte gewaden, en er waren palmtakken in hun handen. NWV.
De zogenaamde NWV is natuurlijk niet betrouwbaar;gemaakt door het wachttoren genootschap tja....... :naughty:
Toch vreemd dat er vele onbevooroordeelde deskundigen zijn, die de NWV erg nauwkeurig vinden.

Critici onderbouwen hun mening over de NWV gewoonlijk niet.
Zo heb je mensen die de SV de enige "echte" bijbel vinden.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 24 okt 2019, 12:08 @Alpha

Duizend staat in de Bijbel voor een onmeetbaar getal....dus geen letterlijk duizend.
12 is ook een symbolisch getal en dan krijg je 12x12x1000 om het nog eens extra te verduidelijken....dat het hier gaat om het onmeetbare en dus een niet te tellen menigte..........
Het is bekend, dat "alle" mensen naar de hemel willen, zonder echt te weten wat daar dan te doen is. De 144.000 wten dat wèl.

Het is een kunst om begrip te hebben van de Bijbelse symbolieken.
Vandaar dat de Bijbel zegt dat de 144.000 gaan dienen als koningen en priesters.
Waarover zijn zij koning dan?
Waarom priester?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door callista »

Als het over God gaat is het onmogelijk dat God in getallen zou praten die men letterlijk zou moeten nemen.
Dat zou ongetwijfeld uitmonden in een gevecht....van ik hoor er wel bij en jij niet.
En aan welke voorwaarden moeten die uitverkorenen dan voldoen om tot die 144.000 te horen?
En weten ze dat dan zelf ook?

Ik moet trouwens niet denken aan een theocratie.....maar dit terzijde...
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 24 okt 2019, 12:20 Als het over God gaat is het onmogelijk dat God in getallen zou praten die men letterlijk zou moeten nemen.
Dat zou ongetwijfeld uitmonden in een gevecht....van ik hoor er wel bij en jij niet.
En aan welke voorwaarden moeten die uitverkorenen dan voldoen om tot die 144.000 te horen?
En weten ze dat dan zelf ook?

Ik moet trouwens niet denken aan een theocratie.....maar dit terzijde...
Daar heb je helemaal gelijk in;trouwens een goed theologisch standpunt. :)
VERITAS VOS LIBERABIT.