Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Snelheid »

Alpha schreef: 24 okt 2019, 12:10
Snelheid schreef: 24 okt 2019, 12:04
Alpha schreef: 24 okt 2019, 12:02
Snelheid schreef: 24 okt 2019, 11:51
callista schreef: 24 okt 2019, 11:48

En dat getal neem je letterlijk.... :roll:
Dat zijn er niet zo bar veel.....

Geen enkel getal in de Bijbel is letterlijk te lezen....volgens mij dan hè
Tja de letterlijkheid is deze;wie gaan er naar de Hemel.........het zal een Schare zijn die niet te tellen is uit alle volken rassen en talen. 8-) 8-) 8-)
De grote schare staat op aarde en hebben palmtakken in hun hand.

Openbaring 7:9 Na deze dingen zag ik, en zie! een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en stammen en volken en talen, staande voor de troon en voor het Lam, gehuld in lange witte gewaden, en er waren palmtakken in hun handen. NWV.
De zogenaamde NWV is natuurlijk niet betrouwbaar;gemaakt door het wachttoren genootschap tja....... :naughty:
Toch vreemd dat er vele onbevooroordeelde deskundigen zijn, die de NWV erg nauwkeurig vinden.

Critici onderbouwen hun mening over de NWV gewoonlijk niet.
Zo heb je mensen die de SV de enige "echte" bijbel vinden.
Onbevooroordeelde zogenaamde deskundigen zullen zich altijd zich richten op de Canon van de Heilige Schrift en daar hoort de zogenaamde NWV niet bij net zoals het boek van mormonen,ook een zelfgemaakt boek.
Tja het is niet anders :!:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
collegavanerik
Berichten: 304
Lid geworden op: 16 aug 2019, 18:10
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door collegavanerik »

Snelheid schreef: 24 okt 2019, 12:26
Onbevooroordeelde zogenaamde deskundigen zullen zich altijd zich richten op de Canon van de Heilige Schrift en daar hoort de zogenaamde NWV niet bij net zoals het boek van mormonen,ook een zelfgemaakt boek.
Tja het is niet anders :!:
De NWV is de Nederlandse vertaling van een Engelse vertaling van de grondtekst van de protestantse canon en dus een Bijbel, het Boek van Mormon is geen Bijbel.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Snelheid »

collegavanerik schreef: 24 okt 2019, 19:12
Snelheid schreef: 24 okt 2019, 12:26
Onbevooroordeelde zogenaamde deskundigen zullen zich altijd zich richten op de Canon van de Heilige Schrift en daar hoort de zogenaamde NWV niet bij net zoals het boek van mormonen,ook een zelfgemaakt boek.
Tja het is niet anders :!:
De NWV is de Nederlandse vertaling van een Engelse vertaling van de grondtekst van de protestantse canon en dus een Bijbel, het Boek van Mormon is geen Bijbel.
Dat zegt helemaal niks.

De NWV stel dat het een Bijbel zou zijn hebben ze al zo niet de gehele Canon en dat zegt genoeg. Dus kan men niet van een Bijbel spreken.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
collegavanerik
Berichten: 304
Lid geworden op: 16 aug 2019, 18:10
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door collegavanerik »

Snelheid schreef: 24 okt 2019, 19:53
collegavanerik schreef: 24 okt 2019, 19:12
Snelheid schreef: 24 okt 2019, 12:26
Onbevooroordeelde zogenaamde deskundigen zullen zich altijd zich richten op de Canon van de Heilige Schrift en daar hoort de zogenaamde NWV niet bij net zoals het boek van mormonen,ook een zelfgemaakt boek.
Tja het is niet anders :!:
De NWV is de Nederlandse vertaling van een Engelse vertaling van de grondtekst van de protestantse canon en dus een Bijbel, het Boek van Mormon is geen Bijbel.
Dat zegt helemaal niks.

De NWV stel dat het een Bijbel zou zijn hebben ze al zo niet de gehele Canon en dat zegt genoeg. Dus kan men niet van een Bijbel spreken.
Jij gaat uit van de RK canon?
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door ben db bd »

Nic schreef:
Als de schepping van hemel en aarde al niet duidelijk is (eerste boek), is het dan zinvol om te gaan speculeren over een nieuwe hemel en een nieuwe aarde (laatste boek).
Overigens God zag dat het goed was, ja zelfs zeer goed ... (al vanaf het begin).
Als je de factor tijd gewoon houdt voor wat die is: "één dag is voor God als duizend jaar en duizend jaar als één dag", dan vind ik de eerste blz. van de Bijbel helemaal niet zo onduidelijk hoor. Het is nu nog bijna allemaal herkenbaar ook. Dus geniet ik ook van het vergezicht inzake de nieuwe hemel, waarvan de afmetingen zeer nauwkeurig zijn gegeven en van een nieuwe aarde zonder zee.
Vertelde ik dat ik laatst de hoekpiketten van het nieuwe Jeruzalem uitgezet heb op onze tafelglobe? Bijna 5.000.000 km2. 1% van het totaal.
Eigenlijk zou ik de globe alvast het liefst helemaal Paradijselijk groen willen verven ook, maar dan blijft er nu al niks van de oude aarde over.
Overigens zei de grote Schepper pas toen Hij de mens geschapen had dat het zéér goed was, weten we nog?
Nou kan ik niks bewijzen, maar dat nu een overmaat, t.w. 2/3 van de aarde zee is, kan ik moeilijk plaatsen als altijd zo geweest.
Ik denk dat we dat hier toch aan de zondvloed over gehouden hebben. Dit is persoonlijk hoor. Weet iemand daar meer over?
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Nic »

ben db bd schreef: 26 okt 2019, 15:27 Nic schreef:
Als de schepping van hemel en aarde al niet duidelijk is (eerste boek), is het dan zinvol om te gaan speculeren over een nieuwe hemel en een nieuwe aarde (laatste boek).
Overigens God zag dat het goed was, ja zelfs zeer goed ... (al vanaf het begin).
Als je de factor tijd gewoon houdt voor wat die is: "één dag is voor God als duizend jaar en duizend jaar als één dag", dan vind ik de eerste blz. van de Bijbel helemaal niet zo onduidelijk hoor. Het is nu nog bijna allemaal herkenbaar ook. Dus geniet ik ook van het vergezicht inzake de nieuwe hemel, waarvan de afmetingen zeer nauwkeurig zijn gegeven en van een nieuwe aarde zonder zee.
Vertelde ik dat ik laatst de hoekpiketten van het nieuwe Jeruzalem uitgezet heb op onze tafelglobe? Bijna 5.000.000 km2. 1% van het totaal.
Eigenlijk zou ik de globe alvast het liefst helemaal Paradijselijk groen willen verven ook, maar dan blijft er nu al niks van de oude aarde over.
Overigens zei de grote Schepper pas toen Hij de mens geschapen had dat het zéér goed was, weten we nog?
Nou kan ik niks bewijzen, maar dat nu een overmaat, t.w. 2/3 van de aarde zee is, kan ik moeilijk plaatsen als altijd zo geweest.
Ik denk dat we dat hier toch aan de zondvloed over gehouden hebben. Dit is persoonlijk hoor. Weet iemand daar meer over?
Hoe Genesis 1 ontworpen is via een literaire structuur, heb ik al eerder aangegeven:
Dag 1 en 4, 2 en 5, 3 en 6 horen bij elkaar.
In orthodox gereformeerde hoek, is men zich bewust dat je Genesis 1 niet meer als een wetenschappelijke uitleg kan gebruiken om het ontstaan van hemel en aarde te verklaren.
De evolutietheorie is een gegeven binnen de mainstream wetenschap, dus nu is de vraag: hoe nu verder indien dat we dat als uitgangspunt nemen.
G. vd Brink heeft hierin een moedige stap gezet en nu volgen er meer.
Op 29 november is er een symposium:
https://www.weetwatjegelooft.nl/studieb ... etgoedwas/

Nu probeert vd Brink het Adam en Eva verhaal nog ‘overeind’ te houden, maar dat rammelt m.i. aan alle kanten.
Jouw uitleg van 1 dag is als 1000 jaar gaat de boel ook niet redden.

Je ziet nu een beweging die in de mainstream protestantse kerk al veel eerder optrad:
Dat is wetenschappelijke (o.a. historische) schriftkritiek serieus nemen.
Ik geef toe dat dit een zeer desastreus gevolg kan hebben.
Want morrelen aan Genesis 1 en het hele model valt om (die dorpsdominee uit jullie omgeving moet weer aan de bak).
Want wat is dan wel historisch en wat niet.

Persoonlijk ben ik wel bij met dat onhistorische karakter van de bijbelverhalen.
Ik moet er niet aandenken, dat een mensenpaar een vrucht eet en paf de hele wereld is in gebrokenheid gehuld.
Of God heeft spijt en draait de schepping terug, de vloed van Genesis 1 keert terug (Noach).

Gooien we de bijbel in de hoek, welnee, we moeten alleen geen geschiedenisboek van de bijbel willen maken.
In een ander onderwerp (onhistorisch bijbellezen) ben ik dat verder aan het uitdiepen.
Nu snap ik dat heel veel mensen dat niet mee kunnen maken, als je de bijbel jarenlang letterlijk uitgelegd hebt gekregen.
(Doet mij denken aan Paulus die de eet- en reinheidswetten voor de heidenen niet verplicht stelde)
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] Alsjeblieft, niet weer het randje van het toelaatbase in dit subforum opzoeken
Genesis staat niet ter discussie.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door ben db bd »

Wat is een arbiter van buiten het vak toch lastig. (sorry hoor)
ik begrijp van Nic dat hij de Bijbel helemaal niet weggooit, maar anders leest, net als miljoenen anderen, zeker ook daarop kerkelijk gepromoveerden. Dat geeft toch goede stof voor een zinnig gesprek? Is 'het randje van het toelaatbare' nou echt zo off-topic?
Moet een moderator dat nou beschermen? De Bijbel heeft het al 2000 jaar (3000 doet ook mee) zélf aangekund om zich te verdedigen.
Mag ik als Refo a.u.b. verder delibereren met Nic?
Nic schreef o.a.:
De evolutietheorie is een gegeven binnen de mainstream wetenschap, dus nu is de vraag: hoe nu verder indien dat we dat als uitgangspunt nemen. G. vd Brink heeft hierin een moedige stap gezet en nu volgen er meer. Op 29 november is er een symposium:
Mag ik hier gewoon hardop lachen om onze 'wetenschap'? Onze wetenschap komt constant tot andere conclusies. Vraag maar aan een arts.
Gods heilig Woord behoeft dat nimmer. Bij voortschrijdend inzicht herstelt eerlijke wetenschap zich na verloop van tijd. Een voorbeeld?:
Prof. Dr. Eta Linnemann was hoogleraar Schriftkritiek (in Marburg). Toen ze tot een levend Geloof kwam, leerde zij haar eigen professie uitlachen. Uiteraard kostte dat haar leerstoel, maar Gods Waarheid (weet u ook WIE dat is) was haar zoveel dierbaarder dan onze 'wetenschap'.

Inzake dit topic: door gewoon te lezen wat er in Gods onversneden Woord staat heb ik een redelijke schatting kunnen maken van hoeveel mensen er op de nieuwe aarde kunnen leven bij gelijke grootte (wat verondersteld wordt). In de nieuwe hemel, neerdalend als het Nieuwe Jeruzalem, slechts 1% beslaande van de aarde, kan dat een groot veelvoud zijn, vanwege de immense hoogte, rekende ik voor.
Wie heeft u dat ooit zo vaker horen verklaren? ik zelf nooit. Wie gaat dat weerleggen? Uiteraard, dom tegenspreken kan iedereen.
Voor exacte cijfers zouden we inzicht moeten krijgen in het boek der levenden, zie Op.20, Maar dat verschaft onze Schepper niet aan ons.
Zo is het ook met de schepping. Het evolutiegeloof is immers slechts te verklaren voor zover het betreft mutatie, d.w.z. verandering van genen en geen nieuwe genen, daarom foutief micro-evolutie genaamd?
Nu probeert vd Brink het Adam en Eva verhaal nog ‘overeind’ te houden, maar dat rammelt m.i. aan alle kanten.
Jouw uitleg van 1 dag is als 1000 jaar gaat de boel ook niet redden.
Houdt dat verhaal nou eens gewoon overeind voor wat het bedoelt ons te leren. Mij kost dat niet de minste moeite hoor. Verder wil het zich door mij ook niet laten gebruiken. Kaïn die in een ander land met zijn zus zou trouwen? Zo kan ik mij dat niet voorstellen, maar is ook niet de boodschap naar u en mij toe.
(overigens was er toen nog geen degeneratie, de schuld van inteelt, ontstaan. Dat is nu wel even anders hè?)
Voor ons mensen is het inbeelden van eeuwigheid en oneindigheid en ontelbaar, als m.i. grapje van de Allerhoogste tegen onze hoogmoed, afgesloten. Leuk hè? Wij kunnen alleen maar eeuwig doorgaande blijven aanplakken. Eigenlijk gun ik ons dat wel, omdat het zo onlogisch is.
Voor ons is het bestaan van God nu en in het verleden en in de toekomst allemaal tegelijk, dus ook niet te bevatten, weshalve u maar zegt dat dit de boel ook niet gaat redden. Ziet u daar zelf niet de oneindige beperktheid van in? Zullen we samen eens bescheiden willen gaan worden?
Gooien we de bijbel in de hoek, welnee, we moeten alleen geen geschiedenisboek van de bijbel willen maken.
In een ander onderwerp (onhistorisch bijbellezen) ben ik dat verder aan het uitdiepen.
Nu snap ik dat heel veel mensen dat niet mee kunnen maken, als je de bijbel jarenlang letterlijk uitgelegd hebt gekregen.
Nic, ik lees Gods Woord rechttoe, rechtaan, ook dat Timotheüs de jas van Paulus bij Karpus in Troas op moet pikken en meebrengen.
En ik leer daarvan dat we ook een boodschapje voor elkaar over moeten hebben.
Van Adam en Eva leer ik zoals het er staat dat ontrouw aan Gods Woord een opening verschaft naar ellende. Dat deden zij voor 't eerst fout, en jij en ik dus nu ook nog steeds. En over dat 'dus' mag jij van mij anders denken, als je de boodschap maar heel houdt.
En zoals veel Bijbelkritikanten veel van hun Geloof kwijtraken, worden binnen mijn denominatie veel dingen 'vergeestelijkt' welke gewoon rechttoe rechtaan kunnen worden gelezen en raken we zo ons zicht op Gods Boodschap aan ons gedeeltelijk kwijt. Jammer hè?
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Nic »

Beste ben db bd,

In ieder geval bedankt, dat je het positieve van mijn inbreng ziet.
Mijn gedrevenheid is ook om het christelijk geloof en dus de bijbel voor al die mensen die niet zo overtuigd (meer) zijn
dat het God onversneden woord is, toch weer toegankelijk te maken (als Gods woord).
En wellicht is het ook een innerlijke strijd, omdat het leven niet past in een heel ‘kleuterig’ geloof.
Als je alleen je verstand gebruikt, dan kan ik het goed voorstellen dat je je agnost of atheïst noemt.
Maar in de bijbel zit het verstand in je hart en die weet van een wereld die in geen mensenhart is opgekomen.

Doe ik dan een andere uitleg omdat de traditionele uitleg niet meer kan en gaan we het maar ‘vergeestelijken’, nee het is m.i. de taal die de bijbel zelf wil spreken.
Dus 12000 of 12x12x1000 moet je niet op je rekenmachine na willen rekenen, maar is de taal van de bijbel om met cijfers een verhaal te willen uitdrukken.
Hoe weet ik dat, omdat het op vele andere bijbelplaatsen ook ‘werkt’.
Neem de 4000 of 5000 die op wonderbaarlijke wijze te eten krijgen.

Maar hier kunnen we tot Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen over doorpraten, maar dat kan niet.
Pinksteren is overigens de vijftigste paasdag (7x7 na de paasmorgen , pentacosta) En 7x7 is...toevallig...hmmm

Je hebt niet zo’n hoge dunk op van de wetenschap.
Dit is wat Karl Barth tegen een beroemde filosoof zei omdat die zijn exegetische methode niet wetenschappelijk vond:
we zijn slechts wetenschappers...
Overigens of ik nu aanhanger van Bultmann (ontmythologiseren) ben, ik ken de man niet precies.
Ik las net dat Lindeman zich tegen hem verzet heeft.
Ik blijf die soms mythische verhalen liever gewoon lezen (Ik ben nu met Jozua bezig, blijkt geen historisch maar profetisch verhaal te zijn, gecomponeerd tijdens de ballingschap met allerlei oerverhalen er in opgenomen).

Laten we nu gewoon eens afwachten wat al die geleerde theologen uit de orthodox-gereformeerde hoek nu van Genesis gaan vinden.
Belangrijker vind ik zelf: hoe kun je het evangelie in deze seculiere westerse wereld weer begrijpelijk gaan communiceren.
Wellicht is dat ook een van de uitkomsten van het congres, laten we het hopen.

Nu is dit forum of dat congres m.i. ook weer niet de meest geschikte manier.
Waar mensen echt door geraakt worden is de boodschap van de liefde.
Het christendom heeft hier geen patent op, maar er zijn genoeg christenen die geraakt door het evangelie,
zelf een bron van liefde zijn (geworden). Daar kan geen theologische discussie tegenop.
(Weer zo’n preek tegen mezelf)
We zijn slechts wetenschappers :geek:
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door ben db bd »

Je hebt niet zo’n hoge dunk op van de wetenschap.
(het is 'pet op' of enkel 'dunk', toch?)... (weer zo'n preek tegen mezelf ;)
Wel van de natuurkunde hoor. De microbiologie zou nu een grote vlucht door gaan maken, (nemen), las ik, en heb dat ook aan mijn kleindochter doorgegeven, welke biologie wil gaan studeren. (met gewone biologie waste lang geleden de broer van een kennis al jaren auto's)
Die lage dunk heb ik overgehouden aan decennia lang de uitkomsten van sommige alfa-'wetenschappen' te bestuderen. De theologie is daar o.a. een voorbeeld van. Daarbij geef ik eerlijk toe zeer bevooroordeeld te zijn door 'voorkennis'. Het Geloof heb ik namelijk als kleuter van oude, vrome, diep doorgeleide vrouwtjes aangeleerd gekregen, met overdrachtelijk?, lichtende engeltjes op de rand van m'n bed, zo mooi en vredig!
Die vrouwtjes waren niet zo 'over-God-geleerd', maar jarenlang wel door (van) God geleerd. Dat overziet u ook hè?
(wij hebben een zoon die zit m.i. ook iedere dag wel een uurtje bij onze lieve Heer 'op schoot' vind ik. Daar wordt je wel wat geleerd, maar veel méér nog, heel wijs van ...)
Nu is dit forum of dat congres m.i. ook weer niet de meest geschikte manier.
Waar mensen echt door geraakt worden is de boodschap van de liefde.
Het christendom heeft hier geen patent op, maar er zijn genoeg christenen die geraakt door het evangelie, zelf een bron van liefde zijn (geworden). Daar kan geen theologische discussie tegenop.
Zo is het nou helemaal !! Maar zijn het niet vaak de 'deskundigen' (machthebbers binnen een cultuur) die domineren op het congres?
Weet u, het gaat er hier niet om hoeveel mensen er promoveren, maar hoeveel er in de hemel komen. (dat kan ook een dominee zijn hoor :)
Het kan fantasie van mij zijn -dan nog! - maar in de hemel zijn grote niveauverschillen (echt en overdrachtelijk). ik heb mensen gekend die in de kist lagen als een 'leeg vel', net als een pootaardappel waar een heel grote stoel aan gegroeid is. En ik heb één keer visionair mogen zien hoe hoog zo iemand in de pure heerlijkheid was opgenomen. (veel te hoog voor mij)
Daarom ben ik zo blij dat we straks naast een nieuwe hemel ook (gewoon) een nieuwe aarde krijgen. !!
Overigens of ik nu aanhanger van Bultmann (ontmythologiseren) ben, ik ken de man niet precies.
Ik las net dat Linnemann zich tegen hem verzet heeft
Stond er ook eerlijk bij dat dat was nadat ze tot een levend Geloof was gekomen? (dat zal m.i. best niet)
"Als u zich niet verandert en wordt als de kinderen, zult u het Koninkrijk der hemelen beslist niet binnengaan". Matth.18:3.
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door ben db bd »

toch nog even, als het mag:
Dus 12000 of 12x12x1000 moet je niet op je rekenmachine na willen rekenen, maar is de taal van de bijbel om met cijfers een verhaal te willen uitdrukken
Ach ja, die lezing ken ik natuurlijk ook al decennia, ik heb ook een bijna versleten 'Bijbelverklaring'.
Edoch, wat ik in al die jaren nog nooit heb vernomen, dat is wat er dan wél na die relativering? vergeestelijking? gewoon praktisch van over mag blijven. Ik moet toch wát aan het verhaal overhouden? Welke marge van chargeren wenst u aan te houden? Niks?, we weten er niks van omdat het natuurlijk niet echt waar is?, het staat er maar voor de beeldvormingsflauwekul :x
Gaat u dat ons allemaal eens nuchter - niet zweverig dus - uitleggen ? Voor mij wordt u de eerste !!
in afwachting met vr.gr., ben

p.s.: een vriend kwam dezer dagen terug uit Jeruzalem en had van een rabbijn geleerd dat als je de getalwaarde van de woorden in de grondtekst van de Bijbel in verticale zin optelt, dan correleren die, of zo. Dat zou ver boven menselijk vernuft verheven zijn, dus Goddelijke bevestiging. Leuk hè?
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Nic »

ben db bd schreef: 30 okt 2019, 13:42 toch nog even, als het mag:
Dus 12000 of 12x12x1000 moet je niet op je rekenmachine na willen rekenen, maar is de taal van de bijbel om met cijfers een verhaal te willen uitdrukken
Ach ja, die lezing ken ik natuurlijk ook al decennia, ik heb ook een bijna versleten 'Bijbelverklaring'.
Edoch, wat ik in al die jaren nog nooit heb vernomen, dat is wat er dan wél na die relativering? vergeestelijking? gewoon praktisch van over mag blijven. Ik moet toch wát aan het verhaal overhouden? Welke marge van chargeren wenst u aan te houden? Niks?, we weten er niks van omdat het natuurlijk niet echt waar is?, het staat er maar voor de beeldvormingsflauwekul :x
Gaat u dat ons allemaal eens nuchter - niet zweverig dus - uitleggen ? Voor mij wordt u de eerste !!
in afwachting met vr.gr., ben

p.s.: een vriend kwam dezer dagen terug uit Jeruzalem en had van een rabbijn geleerd dat als je de getalwaarde van de woorden in de grondtekst van de Bijbel in verticale zin optelt, dan correleren die, of zo. Dat zou ver boven menselijk vernuft verheven zijn, dus Goddelijke bevestiging. Leuk hè?
Beste ben db bd,

Het gebruik van getallen op de wijze in de Joodse verhalen, pakt je of niet.
Het moet geen welles nietes spel worden.
Ik geef nog 2 verwijzingen :
https://www.debijbel.nl/blog/twaalf-een-compleet-getal
https://www.labuschagne.nl/vertellen/Vertellen.pdf

Labuschagne is bekend om zijn getallen ontdekkingen, maar het kan zijn dat de beste professor iet wat doorslaat.
Maar volgens mij koppelen beide bronnen het getal 12 niet aan (de stammen van) Israël, wat Openbaring m.i. wel doet.
Blijkbaar is het voor een hoop niet direct helder, wel dat getallen een bredere betekenis heeft dan een getal om mee te gaan rekenen.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 24 okt 2019, 11:48
Alpha schreef: 24 okt 2019, 11:46
callista schreef: 19 okt 2019, 14:36
peda schreef: 17 okt 2019, 16:30 Wijs de bevindingen van ben db bd maar eens op bijbelse gronden af, want zoals reeds eerder opgemerkt, is dat niet zo simpel in mijn optiek. Pogingen daartoe op bijbelse grondslag heb ik niet gelezen. De door Zolderworm, Messenger en Callista ingebrachte buiten- bijbelse bronnen/ gedachten hebben hier geen argumentatie kracht.
Nou, ik zie nergens in de Bijbel de afmetingen van de evt. hemel staan....en hoeveel mensen daar letterlijk in zouden kunnen passen.....
Dat lijken mij menselijke bespiegelingen...
Als er al een hemel bestaat denk ik dat je zou "moeten" denken aan dimensies...
Ik kan me ook niet voorstellen dat Jezus letterlijk op een stoel zit aan Gods Rechterhand....en naast David o.a.

Bovendien is die vraag niet door mensen te beantwoorden.
Dan zou je je boven God plaatsen.
Ondanks je vermeende Bijbelkennis heb je kennelijk over het hoofd gezien dat er 144.000 mensen naar de hemel gaan, als mede regeerders van Jezus.
Zij gaan dienen als koningen en priesters.
En dat getal neem je letterlijk.... :roll:
Dat zijn er niet zo bar veel.....

Geen enkel getal in de Bijbel is letterlijk te lezen....volgens mij dan hè .
Tja, als je oppervlakkig leest, dan misschien wèl.
Kijk je badwater eens goed na?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Snelheid schreef: 24 okt 2019, 11:51
callista schreef: 24 okt 2019, 11:48
Alpha schreef: 24 okt 2019, 11:46
callista schreef: 19 okt 2019, 14:36
peda schreef: 17 okt 2019, 16:30 Wijs de bevindingen van ben db bd maar eens op bijbelse gronden af, want zoals reeds eerder opgemerkt, is dat niet zo simpel in mijn optiek. Pogingen daartoe op bijbelse grondslag heb ik niet gelezen. De door Zolderworm, Messenger en Callista ingebrachte buiten- bijbelse bronnen/ gedachten hebben hier geen argumentatie kracht.
Nou, ik zie nergens in de Bijbel de afmetingen van de evt. hemel staan....en hoeveel mensen daar letterlijk in zouden kunnen passen.....
Dat lijken mij menselijke bespiegelingen...
Als er al een hemel bestaat denk ik dat je zou "moeten" denken aan dimensies...
Ik kan me ook niet voorstellen dat Jezus letterlijk op een stoel zit aan Gods Rechterhand....en naast David o.a.

Bovendien is die vraag niet door mensen te beantwoorden.
Dan zou je je boven God plaatsen.
Ondanks je vermeende Bijbelkennis heb je kennelijk over het hoofd gezien dat er 144.000 mensen naar de hemel gaan, als mede regeerders van Jezus.
Zij gaan dienen als koningen en priesters.
En dat getal neem je letterlijk.... :roll:
Dat zijn er niet zo bar veel.....

Geen enkel getal in de Bijbel is letterlijk te lezen....volgens mij dan hè
Tja de letterlijkheid is deze;wie gaan er naar de Hemel.........het zal een Schare zijn die niet te tellen is uit alle volken rassen en talen. 8-) 8-) 8-)
Ze hebben palmtakken in hun handen. Groeien die dan in de hemel?

Openbaring 7:
9 Na deze dingen zag ik, en zie! een grote schare, die niemand tellen kon, uit alle natiën en stammen en volken en talen, staande voor de troon en voor het Lam, gehuld in lange witte gewaden, en er waren palmtakken in hun handen. 
10 En zij blijven met een luide stem roepen en zeggen: „Redding [hebben wij te danken] aan onze God, die op de troon is gezeten, en aan het Lam.” NWV.

Vanaf vers 4 worden de stammen van het geestelijke Israël genoemd.
Die komen niet overeen met het letterlijke israël.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Snelheid »

Jesusisinnocent schreef: 16 nov 2018, 17:24 Openbaring 7

4 En ik hoorde het getal dergenen, die verzegeld waren: honderd vier en veertig duizend (144.000) waren verzegeld uit alle geslachten der kinderen Israëls.

Dat zijn er niet veel. Betekent het dat niet alle gelovigen in Jezus de hemel zullen binnentreden?

Wat zijn jullie meningen hierover?
Er is in de Heilige Schrift een getal symboliek ,vertaald naar het letterlijke is....dat het een Schare is die niet te tellen is uit alle rassen volken en talen,zij zullen erfgenamen zijn die Hem Jezus de Christus in Waarheid beleden hebben op de voorbije aarde;en hoe het daar zal zijn de Nieuwe Hemel en Aarde,het zal een grote verrassing zijn in eeuwige heerlijkheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 24 okt 2019, 12:20 Als het over God gaat is het onmogelijk dat God in getallen zou praten die men letterlijk zou moeten nemen.
Dat zou ongetwijfeld uitmonden in een gevecht....van ik hoor er wel bij en jij niet.
En aan welke voorwaarden moeten die uitverkorenen dan voldoen om tot die 144.000 te horen?
En weten ze dat dan zelf ook?

Ik moet trouwens niet denken aan een theocratie.....maar dit terzijde...
De 144.000 weten dat wèl.

Heb je dan liever de hedendaagse chaos met de b.b.h. jojo politiek?
Kijk je badwater eens goed na?

Grappig dat je de gestelde vragen negeert, waarom koningen, waarom priesters?

De 144.000 blijven in geestelijk opzicht maagden doordat ze zich niet verontreinigen met de overtuigingen en praktijken van „Babylon de Grote”, het wereldrijk van valse religie (Openb. 17:5) en zijn het lam blijven volgen, waarheen hij ook gaat. Ze zijn uit de mensheid gekocht als eerstelingen voor God en voor het Lam.

Joh. 15:
17 Die dingen gebied ik jullie zodat jullie van elkaar houden.
18 Als de wereld jullie haat, bedenk dan dat ze mij eerder heeft gehaat dan jullie.
19 Als jullie een deel van de wereld zouden zijn, zou de wereld aan jullie gehecht zijn als iets van haarzelf. Omdat jullie geen deel van de wereld zijn maar ik jullie uit de wereld heb uitgekozen, daarom haat de wereld jullie. NWV.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Peter79 »

Snelheid schreef: 31 okt 2019, 11:22
Jesusisinnocent schreef: 16 nov 2018, 17:24 Openbaring 7

4 En ik hoorde het getal dergenen, die verzegeld waren: honderd vier en veertig duizend (144.000) waren verzegeld uit alle geslachten der kinderen Israëls.

Dat zijn er niet veel. Betekent het dat niet alle gelovigen in Jezus de hemel zullen binnentreden?

Wat zijn jullie meningen hierover?
Er is in de Heilige Schrift een getal symboliek ,vertaald naar het letterlijke is....dat het een Schare is die niet te tellen is uit alle rassen volken en talen,zij zullen erfgenamen zijn die Hem Jezus de Christus in Waarheid beleden hebben op de voorbije aarde;en hoe het daar zal zijn de Nieuwe Hemel en Aarde,het zal een grote verrassing zijn in eeuwige heerlijkheid.
Het is inderdaad hetzelfde hoofdstuk in Openbaring: 144.000 = een schare die niemand tellen kan.

Net als dat 7 aren 7 koeien zijn en dat korenschoven hetzelfde zijn als sterren in de dromen van Jozef. Openbaring geeft twee verschillende beelden die je moet combineren, omdat ze op hetzelfde betrekking hebben.

Maar dat de gelovigen ontelbaar zijn, weten we al van Abraham: zijn nageslacht is als het zand der zee en de sterren van de hemel: niet te tellen.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Snelheid schreef: 31 okt 2019, 11:22
Jesusisinnocent schreef: 16 nov 2018, 17:24 Openbaring 7

4 En ik hoorde het getal dergenen, die verzegeld waren: honderd vier en veertig duizend (144.000) waren verzegeld uit alle geslachten der kinderen Israëls.

Dat zijn er niet veel. Betekent het dat niet alle gelovigen in Jezus de hemel zullen binnentreden?

Wat zijn jullie meningen hierover?
Er is in de Heilige Schrift een getal symboliek ,vertaald naar het letterlijke is....dat het een Schare is die niet te tellen is uit alle rassen volken en talen,zij zullen erfgenamen zijn die Hem Jezus de Christus in Waarheid beleden hebben op de voorbije aarde;en hoe het daar zal zijn de Nieuwe Hemel en Aarde,het zal een grote verrassing zijn in eeuwige heerlijkheid.
Het is een kwestie van begrijpen wat een symboliek is en wat letterlijk bedoeld is.
Doordat veel mensen daar geen inzicht in hebben, gaan ze dat zelf invullen.
Vandaar dat er zoveel, vaak tegenstrijdige, meningen als mensen zijn.

Openbaring 21:
21 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is er niet meer.

Jesaja 65:17 Want kijk, ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde en aan de dingen van vroeger zal niet meer worden gedacht, ze zullen niet meer in het hart opkomen. NWV

Jesaja had die belofte al, maar het was niet letterlijk. Het is niet in de tijd van Jesaja gebeurd.

Nieuwe hemel staat voor een nieuwe regering.
Nieuwe aarde staat voor een nieuwe maatschappij van mensen in het koninkrijk van Jezus.
Wat is dan de zee?
De Bijbel geeft daar antwoord op:

Jes 57: 20 ‘Maar slechte mensen zijn als de onstuimige zee die niet tot rust kan komen, waarvan het water zeewier en slijk blijft opwerpen. NWV.

Er gaan wereldwijd steeds meer mensen de straat op om te protesteren tegen het onrecht.

Jesaja geeft ook een beschrijving hoe het op de nieuwe aarde er uit zal zien.

Jes 11:
 6 Een wolf en een lam zullen samen rusten, een luipaard zal naast een geitje liggen, een kalf, een leeuw en een vetgemest dier zullen allemaal samen zijn, en een kleine jongen zal ze leiden.
 7 Een koe en een beer zullen samen grazen en hun jongen zullen bij elkaar liggen. Een leeuw zal stro eten net als een stier.
 8 Een zuigeling zal spelen bij het hol van een cobra en een kind zal zijn hand leggen op het nest van een giftige slang.
 9 Ze zullen geen kwaad doen of schade aanrichten op heel mijn heilige berg, want de aarde zal beslist vervuld zijn van de kennis van Jehovah zoals water de zeebodem bedekt.

Micha geef een eindtijd beschrijving:

Micha 4:
4 Aan het einde van de dagen zal de berg van Jehovah’s huis stevig bevestigd worden boven de top van de bergen
en verheven worden boven de heuvels, en daarheen zullen volken stromen.
 2 Vele volken zullen komen en zeggen:‘Kom, laten we naar de berg van Jehovah gaan en naar het huis van de God van Jakob. Hij zal ons zijn wegen leren en wij zullen zijn paden bewandelen.’ Want de wet zal uit Sion komen, het woord van Jehovah uit Jeruzalem.
 3 Hij zal rechtspreken onder vele volken en de zaken rechtzetten in verband met verre, machtige naties. Ze zullen hun zwaarden omsmeden tot ploegijzers en hun speren tot snoeimessen. Geen natie zal het zwaard trekken tegen een andere natie, en oorlog zullen ze niet meer leren.
 4 Iedereen zal zitten onder zijn wijnstok en onder zijn vijgenboom, voor niemand bang, want de mond van Jehovah van de legermachten heeft gesproken.
 5 Want alle volken wandelen in de naam van hun god, maar wij zullen wandelen in de naam van Jehovah, onze God, voor altijd en eeuwig. Nwv.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

Peter79 schreef: 31 okt 2019, 11:30
Snelheid schreef: 31 okt 2019, 11:22
Jesusisinnocent schreef: 16 nov 2018, 17:24 Openbaring 7

4 En ik hoorde het getal dergenen, die verzegeld waren: honderd vier en veertig duizend (144.000) waren verzegeld uit alle geslachten der kinderen Israëls.

Dat zijn er niet veel. Betekent het dat niet alle gelovigen in Jezus de hemel zullen binnentreden?

Wat zijn jullie meningen hierover?
Er is in de Heilige Schrift een getal symboliek ,vertaald naar het letterlijke is....dat het een Schare is die niet te tellen is uit alle rassen volken en talen,zij zullen erfgenamen zijn die Hem Jezus de Christus in Waarheid beleden hebben op de voorbije aarde;en hoe het daar zal zijn de Nieuwe Hemel en Aarde,het zal een grote verrassing zijn in eeuwige heerlijkheid.
Het is inderdaad hetzelfde hoofdstuk in Openbaring: 144.000 = een schare die niemand tellen kan.

Net als dat 7 aren 7 koeien zijn en dat korenschoven hetzelfde zijn als sterren in de dromen van Jozef. Openbaring geeft twee verschillende beelden die je moet combineren, omdat ze op hetzelfde betrekking hebben.

Maar dat de gelovigen ontelbaar zijn, weten we al van Abraham: zijn nageslacht is als het zand der zee en de sterren van de hemel: niet te tellen.
Er wordt in de Bijbel gesproken over een kleine kudde (144.000) en een grote schare die niemand tellen kon.
Een bepaald aantal tegenover een onbepaald aantal.

Het aantal zelfbenoemde "gelovigen" is inderdaad erg groot.
Zij zijn duidelijk herkenbaar door gekerstende gebruiken.
Dat zijn gebruiken en overleveringen, die geen Bijbelse oorsprong hebben.
Ben je "gelovig" als je een kruisje om je nek hangt of een visje op je auto plakt?

Jezus onderwees zijn volgelingen, die precies wisten wat ze konden geloven.
De anderen werden door de Schriftgeleerden heen en weer geslingerd, want wie twijfelt is als een golf van de zee, die door de wind heen en weer geslingerd wordt.

Ef 4: 14 We moeten dus geen kinderen meer zijn, heen en weer geslingerd door de golven en meegesleurd door elke wind van leringen afkomstig van mensen die bedrog en gemene listen gebruiken. NWV.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Snelheid »

Alpha schreef: 31 okt 2019, 11:46
Snelheid schreef: 31 okt 2019, 11:22
Jesusisinnocent schreef: 16 nov 2018, 17:24 Openbaring 7

4 En ik hoorde het getal dergenen, die verzegeld waren: honderd vier en veertig duizend (144.000) waren verzegeld uit alle geslachten der kinderen Israëls.

Dat zijn er niet veel. Betekent het dat niet alle gelovigen in Jezus de hemel zullen binnentreden?

Wat zijn jullie meningen hierover?
Er is in de Heilige Schrift een getal symboliek ,vertaald naar het letterlijke is....dat het een Schare is die niet te tellen is uit alle rassen volken en talen,zij zullen erfgenamen zijn die Hem Jezus de Christus in Waarheid beleden hebben op de voorbije aarde;en hoe het daar zal zijn de Nieuwe Hemel en Aarde,het zal een grote verrassing zijn in eeuwige heerlijkheid.
Het is een kwestie van begrijpen wat een symboliek is en wat letterlijk bedoeld is.
Doordat veel mensen daar geen inzicht in hebben, gaan ze dat zelf invullen.
Vandaar dat er zoveel, vaak tegenstrijdige, meningen als mensen zijn.

Openbaring 21:
21 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is er niet meer.

Jesaja 65:17 Want kijk, ik schep een nieuwe hemel en een nieuwe aarde en aan de dingen van vroeger zal niet meer worden gedacht, ze zullen niet meer in het hart opkomen. NWV

Jesaja had die belofte al, maar het was niet letterlijk. Het is niet in de tijd van Jesaja gebeurd.

Nieuwe hemel staat voor een nieuwe regering.
Nieuwe aarde staat voor een nieuwe maatschappij van mensen in het koninkrijk van Jezus.
Wat is dan de zee?
De Bijbel geeft daar antwoord op:

Jes 57: 20 ‘Maar slechte mensen zijn als de onstuimige zee die niet tot rust kan komen, waarvan het water zeewier en slijk blijft opwerpen. NWV.

Er gaan wereldwijd steeds meer mensen de straat op om te protesteren tegen het onrecht.

Jesaja geeft ook een beschrijving hoe het op de nieuwe aarde er uit zal zien.

Jes 11:
 6 Een wolf en een lam zullen samen rusten, een luipaard zal naast een geitje liggen, een kalf, een leeuw en een vetgemest dier zullen allemaal samen zijn, en een kleine jongen zal ze leiden.
 7 Een koe en een beer zullen samen grazen en hun jongen zullen bij elkaar liggen. Een leeuw zal stro eten net als een stier.
 8 Een zuigeling zal spelen bij het hol van een cobra en een kind zal zijn hand leggen op het nest van een giftige slang.
 9 Ze zullen geen kwaad doen of schade aanrichten op heel mijn heilige berg, want de aarde zal beslist vervuld zijn van de kennis van Jehovah zoals water de zeebodem bedekt.

Micha geef een eindtijd beschrijving:

Micha 4:
4 Aan het einde van de dagen zal de berg van Jehovah’s huis stevig bevestigd worden boven de top van de bergen
en verheven worden boven de heuvels, en daarheen zullen volken stromen.
 2 Vele volken zullen komen en zeggen:‘Kom, laten we naar de berg van Jehovah gaan en naar het huis van de God van Jakob. Hij zal ons zijn wegen leren en wij zullen zijn paden bewandelen.’ Want de wet zal uit Sion komen, het woord van Jehovah uit Jeruzalem.
 3 Hij zal rechtspreken onder vele volken en de zaken rechtzetten in verband met verre, machtige naties. Ze zullen hun zwaarden omsmeden tot ploegijzers en hun speren tot snoeimessen. Geen natie zal het zwaard trekken tegen een andere natie, en oorlog zullen ze niet meer leren.
 4 Iedereen zal zitten onder zijn wijnstok en onder zijn vijgenboom, voor niemand bang, want de mond van Jehovah van de legermachten heeft gesproken.
 5 Want alle volken wandelen in de naam van hun god, maar wij zullen wandelen in de naam van Jehovah, onze God, voor altijd en eeuwig. Nwv.
Dat klopt dat mensen het zelf maar in gaan vullen zo als het wachttoren genootschap met hun eigen boek Nwv,net als de mormonen.

Maar goed nog maar een keer ;het gaat om de letterlijkheid een Schare die niet te tellen is.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

callista schreef: 24 okt 2019, 12:20 Als het over God gaat is het onmogelijk dat God in getallen zou praten die men letterlijk zou moeten nemen.
Dat zou ongetwijfeld uitmonden in een gevecht....van ik hoor er wel bij en jij niet.
En aan welke voorwaarden moeten die uitverkorenen dan voldoen om tot die 144.000 te horen?
En weten ze dat dan zelf ook?

Ik moet trouwens niet denken aan een theocratie.....maar dit terzijde...
De 144.000 weten dat wèl.
Je hebt liever de hedendaagse chaos met de b.b.h. jojo politiek? ( Jer 10:23).
De mens is nu eenmaal gemaakt om op aarde te wonen.

Jes 45:18 Want dit heeft Jehovah gezegd, de Schepper van de hemelen, Hij, de [ware] God, de Formeerder van de aarde en de Maker ervan, Hij, die haar stevig heeft bevestigd, die haar niet louter voor niets heeft geschapen, die haar geformeerd heeft om ook bewoond te worden: „Ik ben Jehovah, en er is geen ander.

Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Snelheid »

Peter79 schreef: 31 okt 2019, 11:30
Snelheid schreef: 31 okt 2019, 11:22
Jesusisinnocent schreef: 16 nov 2018, 17:24 Openbaring 7

4 En ik hoorde het getal dergenen, die verzegeld waren: honderd vier en veertig duizend (144.000) waren verzegeld uit alle geslachten der kinderen Israëls.

Dat zijn er niet veel. Betekent het dat niet alle gelovigen in Jezus de hemel zullen binnentreden?

Wat zijn jullie meningen hierover?
Er is in de Heilige Schrift een getal symboliek ,vertaald naar het letterlijke is....dat het een Schare is die niet te tellen is uit alle rassen volken en talen,zij zullen erfgenamen zijn die Hem Jezus de Christus in Waarheid beleden hebben op de voorbije aarde;en hoe het daar zal zijn de Nieuwe Hemel en Aarde,het zal een grote verrassing zijn in eeuwige heerlijkheid.
Het is inderdaad hetzelfde hoofdstuk in Openbaring: 144.000 = een schare die niemand tellen kan.

Net als dat 7 aren 7 koeien zijn en dat korenschoven hetzelfde zijn als sterren in de dromen van Jozef. Openbaring geeft twee verschillende beelden die je moet combineren, omdat ze op hetzelfde betrekking hebben.

Maar dat de gelovigen ontelbaar zijn, weten we al van Abraham: zijn nageslacht is als het zand der zee en de sterren van de hemel: niet te tellen.
Klopt ; Bij de Aartsvader Abraham is die belofte al gedaan en die dagelijks uit komt.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Peter79 »

Alpha schreef: 31 okt 2019, 11:56
Peter79 schreef: 31 okt 2019, 11:30 Het is inderdaad hetzelfde hoofdstuk in Openbaring: 144.000 = een schare die niemand tellen kan.

Net als dat 7 aren 7 koeien zijn en dat korenschoven hetzelfde zijn als sterren in de dromen van Jozef. Openbaring geeft twee verschillende beelden die je moet combineren, omdat ze op hetzelfde betrekking hebben.

Maar dat de gelovigen ontelbaar zijn, weten we al van Abraham: zijn nageslacht is als het zand der zee en de sterren van de hemel: niet te tellen.
Er wordt in de Bijbel gesproken over een kleine kudde (144.000) en een grote schare die niemand tellen kon. Een bepaald aantal tegenover een onbepaald aantal.
Klopt. En in Openbaringen 7 is, net als elders, het ware Israël dat je herkent aan het getal 144.000, hetzelfde als de schare die niemand tellen kan. Het bepaalde is hier dus het ware Israël dat naar de belofte aan Abraham ontelbaar is.

Het Israël naar het vlees beroemde zich dat zij nakomelingen van Abraham waren, maar Jezus zei dat God zelfs uit stenen nakomelingen van Abraham kan voortbrengen. Abraham is de vader van alle gelovigen (Romeinen 4, Hebreeën 11). Daarom is het onjuist om te zeggen dat er twee wegen zijn. De heidenen worden in Israël ingelijfd, de verzegelden zijn niemand anders dan degenen die door Christus zijn vrijgekocht en dat is ieder die in Hem gelooft.
Laatst gewijzigd door Peter79 op 31 okt 2019, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Snelheid »

collegavanerik schreef: 24 okt 2019, 19:58
Snelheid schreef: 24 okt 2019, 19:53
collegavanerik schreef: 24 okt 2019, 19:12
Snelheid schreef: 24 okt 2019, 12:26
Onbevooroordeelde zogenaamde deskundigen zullen zich altijd zich richten op de Canon van de Heilige Schrift en daar hoort de zogenaamde NWV niet bij net zoals het boek van mormonen,ook een zelfgemaakt boek.
Tja het is niet anders :!:
De NWV is de Nederlandse vertaling van een Engelse vertaling van de grondtekst van de protestantse canon en dus een Bijbel, het Boek van Mormon is geen Bijbel.
Dat zegt helemaal niks.

De NWV stel dat het een Bijbel zou zijn hebben ze al zo niet de gehele Canon en dat zegt genoeg. Dus kan men niet van een Bijbel spreken.
Jij gaat uit van de RK canon?
Er is maar een Canon. :!:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 8754
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Hoeveel mensen gaan er naar de hemel?

Bericht door Alpha »

collegavanerik schreef: 24 okt 2019, 19:12
Snelheid schreef: 24 okt 2019, 12:26
Onbevooroordeelde zogenaamde deskundigen zullen zich altijd zich richten op de Canon van de Heilige Schrift en daar hoort de zogenaamde NWV niet bij net zoals het boek van mormonen,ook een zelfgemaakt boek.
Tja het is niet anders :!:
De NWV is de Nederlandse vertaling van een Engelse vertaling van de grondtekst van de protestantse canon en dus een Bijbel, het Boek van Mormon is geen Bijbel.
De NWV is m.i. de enige bijbel, die letterlijk een wereldvertaling genoemd kan worden. Er zijn vele honderden talen verkrijgbaar, w.o. vele in gebarentaal.

Vertel waar de NWV de canon niet volgt?
De apocriefen behoren niet tot de canon.