Bij een andere kerk op bezoek

Discussie over verschillende vormen van oecumene.
Gespreksleider: Wim Nusselder
Forumregels
Dit is een speciaal gedeelte van het forum voor Oecumene.
Zie voor een uitleg:

http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... t=95#p1182
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Rechtuit »

Hen die in Ierland zijn geweest en niet alleen in de pub zal ontdekt hebben dat men geheel anders met de natuur omgaat ;dus zo ook het Keltisch Christendom.Het Keltisch Christendom is ook te vinden in Frankrijk(maar ja weet de Nederlander veel) de Katholiek Keltische Kerk.
Wat wij al eerder zeiden en Keltische spiritualteit is te vinden in de verborgen kloosters Ierland en Engeland,de meesten ontvangen geen gasten het zijn kloosters van de strikte observantie.

Voort is er niets bijzonders aan het Keltisch Christendom ;het is een van de stromingen in spiritualiteit van het Christendom.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Piebe Paulusma »

Ierland lijkt me een mooi land, misschien zie ik nog een kabouter na voldoende pubs te hebben gezien. :mrgreen:

Onbegrijpelijk voor mij is het dat protestanten en katholieken daar in het noorden oorlog voerden om hun geloof in deze tijd. Ik heb me onvoldoende in de kwestie verdiept om er iets over te zeggen, maar het lijkt me zeer sterk dat het alleen daarom is. Zo groot zijn de verschillen tussen katholieken en protestanten niet, een hoop is gebaseerd op misverstanden en kan snel uitgepraat worden.

Dat de Nederlander niet weer van kloosters die geen gasten ontvangen kunnen we ons wat bij voorstellen. :clown:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Martine »

Piebe 2.2 schreef:Ierland lijkt me een mooi land, misschien zie ik nog een kabouter na voldoende pubs te hebben gezien. :mrgreen:

Onbegrijpelijk voor mij is het dat protestanten en katholieken daar in het noorden oorlog voerden om hun geloof in deze tijd. Ik heb me onvoldoende in de kwestie verdiept om er iets over te zeggen, maar het lijkt me zeer sterk dat het alleen daarom is. Zo groot zijn de verschillen tussen katholieken en protestanten niet, een hoop is gebaseerd op misverstanden en kan snel uitgepraat worden.

Dat de Nederlander niet weer van kloosters die geen gasten ontvangen kunnen we ons wat bij voorstellen. :clown:
Het is een puur politieke kwestie (geweest)
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Piebe Paulusma »

Martine schreef: Het is een puur politieke kwestie (geweest)
Dat geloof ik graag.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Berichten: 3900
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:13
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag, tel. 06-24184801
Contacteer:

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Wim Nusselder »

Hoi Piebe,
Piebe 2.2 schreef:Onbegrijpelijk voor mij is het dat protestanten en katholieken daar in het noorden oorlog voerden om hun geloof in deze tijd. Ik heb me onvoldoende in de kwestie verdiept om er iets over te zeggen, maar het lijkt me zeer sterk dat het alleen daarom is. Zo groot zijn de verschillen tussen katholieken en protestanten niet, een hoop is gebaseerd op misverstanden en kan snel uitgepraat worden.
Hier op geloofsgesprek.nl geven we het goede voorbeeld van een manier waarop je dat soort misverstandjes tussen mensen die menen verschillende dingen te geloven snel en efficiënt uitpraat, toch? :P
Martine schreef:Het is een puur politieke kwestie (geweest)
Politiek is de manier waarop mensen vormgeven aan de toekomst van een samenleving als geheel, leerde ik ooit.
'Politiek' is in die zin een perspectief, een manier van tegen dingen aankijken (net als economie -organiseren van welvaart- en religie -verbondenheid herstellen-).
Perspectieven op dezelfde ervaringswerkelijkheid en dus per definitie overlappend: niets is 'puur politiek' en daarmee niet-economisch of niet-religieus.

Ook door ons te beperken tot het participeren in slechts onze eigen kerk geven we de toekomst van onze samenleving mede vorm: kerkpolitiek én politiek in meer algemene zin.
Daar ligt ook de kiem van de Noord-Ierse 'troebelen', waar kerkpolitiek vormgeven aan hun Ierse samenleving als geheel verknoopt raakte met nationaal-politiek vormgeven aan hun Ierse samenleving als geheel.
Kan overal gebeuren en gebeurt overal waar mensen zich hun verbondenheid met alles en iedereen niet meer realiseren.

Met v&Vriendengroet,

Wim
Rechtuit
heet nu: Snelheid
Berichten: 4171
Lid geworden op: 14 mei 2015, 23:47
Man/Vrouw: M

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Rechtuit »

Martine schreef:
Piebe 2.2 schreef:Ierland lijkt me een mooi land, misschien zie ik nog een kabouter na voldoende pubs te hebben gezien. :mrgreen:

Onbegrijpelijk voor mij is het dat protestanten en katholieken daar in het noorden oorlog voerden om hun geloof in deze tijd. Ik heb me onvoldoende in de kwestie verdiept om er iets over te zeggen, maar het lijkt me zeer sterk dat het alleen daarom is. Zo groot zijn de verschillen tussen katholieken en protestanten niet, een hoop is gebaseerd op misverstanden en kan snel uitgepraat worden.

Dat de Nederlander niet weer van kloosters die geen gasten ontvangen kunnen we ons wat bij voorstellen. :clown:
Het is een puur politieke kwestie (geweest)
Er is niets geweest alleen de oorlogshitsers zijn er niet meer van beiden kanten.Maar de Ieren hebben groot gelijk;Noord Ierland is nog steeds bezet door de Engelsen.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Peter79 »

Vandaag zijn we in de PKN-kerk in Peize geweest. Het oude kerkgebouw was behoorlijk opgewarmd, zodat de jassen uit konden. Het was Allerzielen, waarschijnlijk was het daarom best vol. Hoewel de kerk op de website zegt open te staan voor allerlei soorten mensen, was ons duidelijk dat de kerk al zo'n halve eeuw de aansluiting met de volgende generaties had gemist. Het werd er voor mij niet beter op toen de voorganger aangaf ook niet meer tot een persoonlijke God te kunnen bidden.

Ik waardeer uiteraard de eerlijkheid en wil alle ruimte geven voor twijfel. Maar dit is een kerk in crisis. De voorganger moet een evenwicht geven tussen het verdriet van de overledenen en de hoop van de opstanding. Maar de man stond volgens mij met de mond vol tanden. Het was aan ons niet besteed.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door callista »

Is die kerk in crisis of zijn misschien sommige bezoekers dat?
Gebruikersavatar
Martine
Berichten: 5433
Lid geworden op: 24 jan 2014, 14:32
Man/Vrouw: V

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Martine »

Peter79 schreef: 04 nov 2018, 17:22 Vandaag zijn we in de PKN-kerk in Peize geweest. Het oude kerkgebouw was behoorlijk opgewarmd, zodat de jassen uit konden. Het was Allerzielen, waarschijnlijk was het daarom best vol. Hoewel de kerk op de website zegt open te staan voor allerlei soorten mensen, was ons duidelijk dat de kerk al zo'n halve eeuw de aansluiting met de volgende generaties had gemist. Het werd er voor mij niet beter op toen de voorganger aangaf ook niet meer tot een persoonlijke God te kunnen bidden.

Ik waardeer uiteraard de eerlijkheid en wil alle ruimte geven voor twijfel. Maar dit is een kerk in crisis. De voorganger moet een evenwicht geven tussen het verdriet van de overledenen en de hoop van de opstanding. Maar de man stond volgens mij met de mond vol tanden. Het was aan ons niet besteed.
Dat is jammer ja... Je verwacht toch iets anders en meer...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
coby
Berichten: 6612
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:44
Man/Vrouw: V

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door coby »

Peter79 schreef: 04 nov 2018, 17:22 Vandaag zijn we in de PKN-kerk in Peize geweest. Het oude kerkgebouw was behoorlijk opgewarmd, zodat de jassen uit konden. Het was Allerzielen, waarschijnlijk was het daarom best vol. Hoewel de kerk op de website zegt open te staan voor allerlei soorten mensen, was ons duidelijk dat de kerk al zo'n halve eeuw de aansluiting met de volgende generaties had gemist. Het werd er voor mij niet beter op toen de voorganger aangaf ook niet meer tot een persoonlijke God te kunnen bidden.

Ik waardeer uiteraard de eerlijkheid en wil alle ruimte geven voor twijfel. Maar dit is een kerk in crisis. De voorganger moet een evenwicht geven tussen het verdriet van de overledenen en de hoop van de opstanding. Maar de man stond volgens mij met de mond vol tanden. Het was aan ons niet besteed.
Oh dan viel die dienst van mij nog wel mee. De voorganger van deze gemeente kan volgens mij geen nee zeggen. Liet ie een kerel praten, die maar bleef zeuren of ie over z'n vakantie in Israel mocht spreken. Nou toe dan maar. Geen preek, alleen zijn vakantieverhaal hoe ie op een terrasje 2 halve liter bier weg werkte en een reut grappen en grollen, dan een halfbakken uitleg met wat Hebreeuwse tekens dat 'de man zal over de vrouw heersen' eigenlijk betekent dat de vrouw de man leidt en feminisme goed is lol. M'n moeder kon niks verstaan van z'n hele verhaal. Ik zei: je hebt niet veel gemist.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Snelheid »

Er is maar een kerk,maar sommigen geloofsgemeenschappen noemen zich ook kerk.Soms komt men wel is in zo gemeenschap door sociale verplichting,en dat valt men in de ene verbazing en nog is verbazing;dan heeft men het idee dat je bij een gezelligheidsvereniging bent met een religieus uurtje.Dan denk men hoe is het mogelijk tja.......
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Storm »

@snelheid,
Je bent onverbeterlijk.
Nog ooit in een reformatorische kerk geweest? Dat is beslist geen gezelligheidsvereniging.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Snelheid »

Storm schreef: 04 nov 2019, 10:13 @snelheid,
Je bent onverbeterlijk.
Nog ooit in een reformatorische kerk geweest? Dat is beslist geen gezelligheidsvereniging.
Hebben wij het dan over een zogenaamde reformatorische kerk ????
Er zijn geen namen genoemd.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Peter79 »

Snelheid schreef: 04 nov 2019, 10:20
Storm schreef: 04 nov 2019, 10:13 @snelheid,
Je bent onverbeterlijk.
Nog ooit in een reformatorische kerk geweest? Dat is beslist geen gezelligheidsvereniging.
Hebben wij het dan over een zogenaamde reformatorische kerk ????
Er zijn geen namen genoemd.
Zou de topictitel anders moeten luiden: "Bij een andere gemeente op bezoek"?
Vind ik op zich prima.

In het algemeen spraakgebruik wordt gesproken over verschillende kerken en dat je over de kerkmuren heenkijkt bij christenen die het net wat anders doen of beleven. Ik kwam laatst een roomskatholiek tegen die mij wel nieuwsgierig maakte om daar eens een bezoekje te brengen. Voor mij nog een hele grote stap, merk ik.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Storm »

@Peter79,
Misschien kerk/gemeente. ;)
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Gaitema »

Snelheid schreef: 04 nov 2019, 09:34 Er is maar een kerk,maar sommigen geloofsgemeenschappen noemen zich ook kerk.Soms komt men wel is in zo gemeenschap door sociale verplichting,en dat valt men in de ene verbazing en nog is verbazing;dan heeft men het idee dat je bij een gezelligheidsvereniging bent met een religieus uurtje.Dan denk men hoe is het mogelijk tja.......
Beleving kan heel anders zijn. Ik begrijp dat je katholiek bent. Nou daar wordt in de Eucharistie het offer van Jezus gebracht. Daar past een andere invulling bij dan in protestantse kerken die Zijn Opstanding vieren. Bij jullie hangt Hij aan een kruis en dat vraagt om ingetogen muziek. Bij de protestanten is Hij van het kruis af en dan mag er feest gevierd worden.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door peda »

Gaitema schreef: 04 feb 2020, 08:09
Snelheid schreef: 04 nov 2019, 09:34 Er is maar een kerk,maar sommigen geloofsgemeenschappen noemen zich ook kerk.Soms komt men wel is in zo gemeenschap door sociale verplichting,en dat valt men in de ene verbazing en nog is verbazing;dan heeft men het idee dat je bij een gezelligheidsvereniging bent met een religieus uurtje.Dan denk men hoe is het mogelijk tja.......
Beleving kan heel anders zijn. Ik begrijp dat je katholiek bent. Nou daar wordt in de Eucharistie het offer van Jezus gebracht. Daar past een andere invulling bij dan in protestantse kerken die Zijn Opstanding vieren. Bij jullie hangt Hij aan een kruis en dat vraagt om ingetogen muziek. Bij de protestanten is Hij van het kruis af en dan mag er feest gevierd worden.
Het verschil tussen de RK Kerk en de andere christelijke geloofsgemeenschappen, is op wezenlijke punten totaal anders. De visie op de voortgaande Goddelijke Openbaring via het Kerkelijk Instituut ( de Traditie ) is bijvoorbeeld zo'n punt.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Gaitema »

peda schreef: 04 feb 2020, 10:17
Gaitema schreef: 04 feb 2020, 08:09
Snelheid schreef: 04 nov 2019, 09:34 Er is maar een kerk,maar sommigen geloofsgemeenschappen noemen zich ook kerk.Soms komt men wel is in zo gemeenschap door sociale verplichting,en dat valt men in de ene verbazing en nog is verbazing;dan heeft men het idee dat je bij een gezelligheidsvereniging bent met een religieus uurtje.Dan denk men hoe is het mogelijk tja.......
Beleving kan heel anders zijn. Ik begrijp dat je katholiek bent. Nou daar wordt in de Eucharistie het offer van Jezus gebracht. Daar past een andere invulling bij dan in protestantse kerken die Zijn Opstanding vieren. Bij jullie hangt Hij aan een kruis en dat vraagt om ingetogen muziek. Bij de protestanten is Hij van het kruis af en dan mag er feest gevierd worden.
Het verschil tussen de RK Kerk en de andere christelijke geloofsgemeenschappen, is op wezenlijke punten totaal anders. De visie op de voortgaande Goddelijke Openbaring via het Kerkelijk Instituut ( de Traditie ) is bijvoorbeeld zo'n punt.
Dat klopt. Dat zorgt daardoor ook voor geheel andere uitkomsten.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Snelheid »

peda schreef: 04 feb 2020, 10:17
Gaitema schreef: 04 feb 2020, 08:09
Snelheid schreef: 04 nov 2019, 09:34 Er is maar een kerk,maar sommigen geloofsgemeenschappen noemen zich ook kerk.Soms komt men wel is in zo gemeenschap door sociale verplichting,en dat valt men in de ene verbazing en nog is verbazing;dan heeft men het idee dat je bij een gezelligheidsvereniging bent met een religieus uurtje.Dan denk men hoe is het mogelijk tja.......
Beleving kan heel anders zijn. Ik begrijp dat je katholiek bent. Nou daar wordt in de Eucharistie het offer van Jezus gebracht. Daar past een andere invulling bij dan in protestantse kerken die Zijn Opstanding vieren. Bij jullie hangt Hij aan een kruis en dat vraagt om ingetogen muziek. Bij de protestanten is Hij van het kruis af en dan mag er feest gevierd worden.
Het verschil tussen de RK Kerk en de andere christelijke geloofsgemeenschappen, is op wezenlijke punten totaal anders. De visie op de voortgaande Goddelijke Openbaring via het Kerkelijk Instituut ( de Traditie ) is bijvoorbeeld zo'n punt.
Klopt, die geloofsgemeenschappen zijn af geweken van de Kerk Katholiek en Apostolisch.teven staan ze buiten de Apostolische Successie .
VERITAS VOS LIBERABIT.
peda
Berichten: 20455
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door peda »

Snelheid schreef: 04 feb 2020, 12:53
peda schreef: 04 feb 2020, 10:17
Gaitema schreef: 04 feb 2020, 08:09
Snelheid schreef: 04 nov 2019, 09:34 Er is maar een kerk,maar sommigen geloofsgemeenschappen noemen zich ook kerk.Soms komt men wel is in zo gemeenschap door sociale verplichting,en dat valt men in de ene verbazing en nog is verbazing;dan heeft men het idee dat je bij een gezelligheidsvereniging bent met een religieus uurtje.Dan denk men hoe is het mogelijk tja.......
Beleving kan heel anders zijn. Ik begrijp dat je katholiek bent. Nou daar wordt in de Eucharistie het offer van Jezus gebracht. Daar past een andere invulling bij dan in protestantse kerken die Zijn Opstanding vieren. Bij jullie hangt Hij aan een kruis en dat vraagt om ingetogen muziek. Bij de protestanten is Hij van het kruis af en dan mag er feest gevierd worden.
Het verschil tussen de RK Kerk en de andere christelijke geloofsgemeenschappen, is op wezenlijke punten totaal anders. De visie op de voortgaande Goddelijke Openbaring via het Kerkelijk Instituut ( de Traditie ) is bijvoorbeeld zo'n punt.
Klopt, die geloofsgemeenschappen zijn af geweken van de Kerk Katholiek en Apostolisch.teven staan ze buiten de Apostolische Successie .
Zoals jij het formuleert, klopt het als een bus. Maar daarmede is niet gezegd dat andere geloofsgemeenschappen verkeerd zitten met hun afwijkingen in de leer. Zo kan een ieder het eigen gelijk claimen en het toch over de uitgangspunten volstrekt oneens zijn. Lastig, wel de realiteit en daarom ook inmiddels honderden jaren van scheiding.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Gaitema »

En het resultaat mag er zijn. Voor ieders wat wils. Ik vind het wel jammer dat de RKK in Nederland amper nog bevlogen aanhang heeft, wat het zeer onaantrekkelijk maakt. Het komt over als een dood paard waar maar aan getrokken wordt, terwijl dat bijvoorbeeld in China of Rwanda niet het geval is. Ik heb ook niet het idee dat de Charismatische Vernieuwing hier nu daarop een succes is.
De kloof tussen de RKK en de diverse protestantse groepen zijn zoals ik het bekijk ook onoverbrugbaar. Alleen al als het gaat om de totaal verschillende manieren van bidden. Men wil er ook niet uitkomen en gaat er ook niet uitkomen.
En toch, Jezus blijft Heer. Ik heb het in diverse kerken geobserveerd en heb geconstateerd dat het bloed van Christus kruipt waar het niet gaan kan. Dwars door alle kerkmuren heen beweegt Hij Zijn Lichaam. Wat uiteraard volgens mijn visie inclusief de protestantse aanhang is en ik durf te stellen zelfs daar voorbij.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Nic »

Iemand al eens bij Mozaïek geweest?
Na 0318 en 033 oriënteert men zich op locaties in Almere (Mozaïek036) en regio Rijssen (Mozaïek0548).
Apeldoorn (055) gaat dit jaar wellicht al starten.

Ik zal geen lid worden, maar ben wel benieuwd wat het gaat brengen.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Snelheid »

Nic schreef: 04 feb 2020, 23:12 Iemand al eens bij Mozaïek geweest?
Na 0318 en 033 oriënteert men zich op locaties in Almere (Mozaïek036) en regio Rijssen (Mozaïek0548).
Apeldoorn (055) gaat dit jaar wellicht al starten.

Ik zal geen lid worden, maar ben wel benieuwd wat het gaat brengen.
Je schijnt ook de Doorbrekers te hebben en nu weer Mozaiek het komt op en het gaat weer;ook is er altijd veel ruzie dan beginnen een paar mensen uit zo,n gemeenschap voor zich zelf.Mag allemaal vrijheid blijheid,maar het heeft niets met de Kerk te maken ,maar alles met mensen werk en meer niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Peter79 »

Nic schreef: 04 feb 2020, 23:12 Iemand al eens bij Mozaïek geweest?
Na 0318 en 033 oriënteert men zich op locaties in Almere (Mozaïek036) en regio Rijssen (Mozaïek0548).
Apeldoorn (055) gaat dit jaar wellicht al starten.

Ik zal geen lid worden, maar ben wel benieuwd wat het gaat brengen.
Nee, vanaf regio 050 is dat nog te ver weg. Ik ben kort geleden naar een boekpresentatie van Alain Verheij geweest, haast meer cabaratesk dan verdiepend, en toen contact gelegd met de PKN die hem had uitgenodigd. Omdat ze over een creche en kindernevendienst blijken te beschikken, willen we binnenkort een bezoekje aan een dienst brengen. Het vooruitzicht is wel hoog liturgisch en vrijzinnig, het zal wel bij 1 keer blijven.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Bij een andere kerk op bezoek

Bericht door Nic »

Met reli-watcher als hobby (met alle respect) zijn mijn eega en ik een keer wezen kijken in Veenendaal.
Goed georganiseerd mbt verkeer en binnenkomst (koffie!).
Een gesprekje gehad vooraf met een echtpaar dat ook voor het eerst was.

Verder niet aangesproken. Muziek en licht was prima (3 schermen).
De preek zat in de hoek van hoe je geloof in je dagelijkse leven beleeft (vol van wonderen).
Ik houd van de sfeer van Mozaïek, zie ook de 3 uitzendingen van Marleen Stelling (zie je op zondag oid).

Ben benieuwd hoe ze tegen niet letterlijk bijbellezen aankijken, ja want water is in de bijbel m.i. nog steeds geen H2O.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gesloten