Wij zijn onze gevoelens

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Wij zijn onze gevoelens

Bericht door Petra »

Misschien wel aardig om hiermee de kerstperiode in te gaan.
Hoe rationeel zijn we eigenlijk als we bij alles wat we bedenken, doen en laten onszelf nou eenmaal niet kunnen uitzetten.
Als gevoelens de drijfveren voor ons handelen zijn kun je je afvragen hoe dat zit met het belang wat we hechten aan ratio versus gevoel.

https://newscientist.nl/opinie/wij-zijn-onze-gevoelens/
Antonio Damasio’s baanbrekende beschrijving van de oorsprong van gevoelens laat zien hoe belangrijk ze zijn voor de menselijke cultuur.

Naarmate levensvormen complexer werden, ontstonden er ook zenuwstelsels en uiteindelijk verschenen er organismen die dingen ervaren, gevoelens hebben. Deze gevoelens zijn nu de drijfveren voor ons handelen.

Want ondanks al die redelijkheid en intelligentie zou er niets van de grond komen als er niet iets of iemand was die zich er iets aan gelegen liet liggen. Gevoelens zijn wat ons motiveert en gevoelens zijn ook de maatstaf waarmee we antwoorden controleren die onze rede en onze creatieve intelligentie ons geeft.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door Inktvlam »

Wij zijn onze gevoelens?
Hersenonderzoeker Dick Swaab schreef het boek “Wij zijn ons brein”. Dat boek bracht nogal wat kritiek teweeg van z'n vakbroeders. Kritiek zoals: je bent niet je brein, je hebt een brein. Daarna schreef hij voor kinderen samen met Jan Paul Schutten het boek: “Jij bent je brein”.
Psychiater Jeffrey Schwartz schreef het boek “Je bent niet je brein”.
Grappig niet?
http://www.bol.com/nl/s/boeken/zoekresu ... index.html

Dit zal een bepaald forumlid aanspreken. 5 signalen dat je gekaapt bent door je reptielenbrein:
https://www.inspirerendleven.nl/5-signa ... elenbrein/

Ik denk niet dat wij onze gevoelens zijn. Ze spelen een rol, maar er speelt veel meer dan alleen gevoel. Ik zie meer in de zeven geesten of eigenschappen van de mens: liefde, wijsheid, wil, orde, ernst, geduld en barmhartigheid.
De wil is het voertuig waarmee een bepaalde beslissing in gang gezet wordt. Laat de wil weg en er gebeurt niet wat de liefde en wijsheid besloten hadden.
viewtopic.php?f=9&t=3706&start=15
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door Tin »

Petra schreef: 25 nov 2019, 04:24 Misschien wel aardig om hiermee de kerstperiode in te gaan.
Hoe rationeel zijn we eigenlijk als we bij alles wat we bedenken, doen en laten onszelf nou eenmaal niet kunnen uitzetten.
Als gevoelens de drijfveren voor ons handelen zijn kun je je afvragen hoe dat zit met het belang wat we hechten aan ratio versus gevoel.

https://newscientist.nl/opinie/wij-zijn-onze-gevoelens/
Antonio Damasio’s baanbrekende beschrijving van de oorsprong van gevoelens laat zien hoe belangrijk ze zijn voor de menselijke cultuur.

Naarmate levensvormen complexer werden, ontstonden er ook zenuwstelsels en uiteindelijk verschenen er organismen die dingen ervaren, gevoelens hebben. Deze gevoelens zijn nu de drijfveren voor ons handelen.

Want ondanks al die redelijkheid en intelligentie zou er niets van de grond komen als er niet iets of iemand was die zich er iets aan gelegen liet liggen. Gevoelens zijn wat ons motiveert en gevoelens zijn ook de maatstaf waarmee we antwoorden controleren die onze rede en onze creatieve intelligentie ons geeft.
We hebben het toch hoop ik nu niet over de pre-kerstgevoelens omtrent een scherts bisschop of meer nog de gevoelens ten opzichte van zijn donkergekleurde metgezel?
Mooi! Maken we er een serieus topic van.
Van de dingen die je noemt is 'ervaren' denk ik essentieel.
Er is 'ervaren'
De notie van een werkelijkheid?
Vanuit dat ervaren gaat de mens ('manas' - de denker) zijn werkelijkheid binnen tijd en ruimte scheppen.
Waarbij denken en tijd ongeveer elkaars synoniem zijn dus niet zo raar dat men de conclusie trekt 'ik denk dus ik ben', of ík ben mijn brein'.
Waar nu zit het gevoel?
Heeft het ervaren een inhoud van gevoel?
Bijvoorbeeld 'liefde'?
Dat zou een heel elementair gevoel kunnen zijn.
Is dat er voor het denken?
We kunnen er als mens alleen iets over zeggen als we het 'uit elkaar trekken', met andere woorden: over denken.
Veel gevoelen gaan juist uit van het denken: onze gevoelens van onvrede komen op wanneer wij met ons denken onze situatie vergelijken met een denkbeeldige betere situatie.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door Mart »

Tin schreef: 25 nov 2019, 22:03 Bijvoorbeeld 'liefde'?
Dat zou een heel elementair gevoel kunnen zijn.
Liefde voor de naaste, voor het vaderland, voor de volksgenoot, voor de religie, voor goden, voor politieke idealen, voor..., liefde is een voorname oorzaak van conflict.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door Petra »

Tin schreef: 25 nov 2019, 22:03
Mooi! Maken we er een serieus topic van.
Van de dingen die je noemt is 'ervaren' denk ik essentieel.
Er is 'ervaren'
De notie van een werkelijkheid?
Vanuit dat ervaren gaat de mens ('manas' - de denker) zijn werkelijkheid binnen tijd en ruimte scheppen.
Waarbij denken en tijd ongeveer elkaars synoniem zijn dus niet zo raar dat men de conclusie trekt 'ik denk dus ik ben', of ík ben mijn brein'.
Waar nu zit het gevoel?
Heeft het ervaren een inhoud van gevoel?
Bijvoorbeeld 'liefde'?
Dat zou een heel elementair gevoel kunnen zijn.
Is dat er voor het denken?
We kunnen er als mens alleen iets over zeggen als we het 'uit elkaar trekken', met andere woorden: over denken.
Veel gevoelen gaan juist uit van het denken: onze gevoelens van onvrede komen op wanneer wij met ons denken onze situatie vergelijken met een denkbeeldige betere situatie.
Ja, ik denk ook dat ervaren essentieel is. Wat versta jij precies onder ervaren.. (Ik denk bij ervaren aan Nagel's, What's it like to be a bat).

Denk jij dat je je gevoelens of jezelf kunt uitschakelen als je nadenkt?
Denk jij dat je over liefde of haar of whatever kunt nadenken zonder er iets bij te voelen?

P.S.
Opvallend vind ik trouwens dat woord.. nádenken i.p.v. vóórdenken. :)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door Peter79 »

In het artikel wordt gedaan alsof de scheiding tussen verstand en gevoel bij Descartes is ontstaan, maar het is al zo oud als de wereld van het Nieuwe Testament en vast nog wel ouder.

Het heersen van verstand over gevoel levert problemen op, zoals het verdringen van gevoelens die op oncontroleerbare wijze volgens een waterbedeffect weer omhoogkomen. Als je gevoelens over verstand laat heersen, krijg je Brexitachtige toestanden. Voor mij is het brein beide, waarbij het intellect gevoelens kanaliseert zodat een mens verantwoordelijkheid kan nemen en tot prestaties komt.

#edit: nog even de metafoor van de wagenmenner van Plato:
Stel je de menselijke ziel voor als een paard en wagen, zegt Plato. Op de bok zit een wagenmenner die twee gevleugelde paarden aanstuurt. Maar de paarden zijn moeilijk in toom te houden. Vooral het zwarte paard is nogal wild. Het zwarte paard is supersterk, maar niet erg mooi en het laat zich zonder na te denken meeslepen door allerlei lichamelijke behoeften en driften. Dit paard symboliseert het begerende deel van de menselijke ziel. Het witte paard is van een mooi en nobel oorlogsras, heeft een sterke wil en is zeer moedig. Dit paard staat voor het strevende deel van de ziel. Het witte paard helpt de grilligheid van het zwarte paard af te zwakken, maar is wispelturig. Soms luistert het wel, maar vanwege zijn sterke wil doet het toch vaak waar het zelf zin in heeft. Het is de taak van wagenmenner om de teugels stevig in handen te houden en de paarden te sturen naar waar hij wil dat ze heen gaan. De wagenmenner symboliseert het redenerende en kennende deel van de ziel. Plato noemt dit deel ook wel het verstand.
http://degroenefilosoof.nl/hebben-wij-een-ziel/
Laatst gewijzigd door Peter79 op 26 nov 2019, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door Christiaan »

Ik denk dat gevoelens en emoties de diepste beweegredenen van een persoon zijn. Daar zit de zingeving, motivatie, plezier, pijn etc.. Die moet je dan ook toelaten en ondergaan en niet verdringen met ratio (soms gemakkelijker gezegd dan gedaan). Daarna komt het proces van evaluatie door het brein, je denkvermogen, om die zingeving e.d. vorm te geven.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door peda »

Onze linker hersenhelft heeft meer van doen met de ratio en de rechter hersenhelft meer met het creatieve, het gevoelsmatige, de intuitie. De mens wordt getypeerd door de samenwerking tussen beide hersenhelften. Wanneer de linker hersenhelft zwaar domineert, staan ratio en logica voorop. Het mystieke, de kunstzinnigheid, enz bij dominantie van de andere helft. Kijk naar de geest-eigenschappen van een mens en je kunt de dominantie aan het werk zien. Interessant is ook de ontwikkelingsgang van de hersenen via lijnen van dierlijke voor ouders te volgen tot aan de mens als ( voorlopig ) "'hoogtepunt"'. Zou de mens met uitsluitend linker hersenhelft hersenen ooit een '' kudde dier "' kunnen zijn en de mens met alleen een rechter hersenhelft wel een op de omstandigheden logisch reagerende homo -sapiens-sapiens. Waarom 2 hersenhelften en niet 1 grote gezamenlijke? Heeft dat te maken met de bouw van de schedel ?
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door HJW »

Mart schreef: 26 nov 2019, 00:16
Tin schreef: 25 nov 2019, 22:03 Bijvoorbeeld 'liefde'?
Dat zou een heel elementair gevoel kunnen zijn.
Liefde voor de naaste, voor het vaderland, voor de volksgenoot, voor de religie, voor goden, voor politieke idealen, voor..., liefde is een voorname oorzaak van conflict.
Beperkte, kortzichtige “liefde” kan idd tot problemen leiden en tot agressie jegens anderen en andere groepen.
Maar dat zegt weinig tot niets over Liefde, alleen iets over de persoon.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door Mart »

HJW schreef: 26 nov 2019, 10:47
Mart schreef: 26 nov 2019, 00:16
Tin schreef: 25 nov 2019, 22:03 Bijvoorbeeld 'liefde'?
Dat zou een heel elementair gevoel kunnen zijn.
Liefde voor de naaste, voor het vaderland, voor de volksgenoot, voor de religie, voor goden, voor politieke idealen, voor..., liefde is een voorname oorzaak van conflict.
Beperkte, kortzichtige “liefde” kan idd tot problemen leiden en tot agressie jegens anderen en andere groepen.
Maar dat zegt weinig tot niets over Liefde, alleen iets over de persoon.
Emoties zijn een persoonlijk fenomeen. Autonome liefde buiten het subject is niet aangetoond en is zeker geen hypothese waar ik vanuit ga.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door HJW »

Mart schreef: 26 nov 2019, 11:35 Emoties zijn een persoonlijk fenomeen. Autonome liefde buiten het subject is niet aangetoond en is zeker geen hypothese waar ik vanuit ga.
Ik ga eveneens niet uit van een autonome Liefde buiten het subject om. Ik ga uit van eenheid.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door Mart »

HJW schreef: 26 nov 2019, 11:36
Mart schreef: 26 nov 2019, 11:35 Emoties zijn een persoonlijk fenomeen. Autonome liefde buiten het subject is niet aangetoond en is zeker geen hypothese waar ik vanuit ga.
Ik ga eveneens niet uit van een autonome Liefde buiten het subject om. Ik ga uit van eenheid.
Dan zijn de emoties inherent verbonden aan de limieten van het individu en per definitie beperkt. Men heeft naasten, familie en vrienden doorgaans meer lief dan de onbekende veraf -- ik ook.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door Snelheid »

Wat zijn gevoelens .gevoelens van haat gevoelens van liefde gevoelens in politieke en godsdienstige zin gevoelen van realiteit enz enz enz ........wat zijn gevoelens :roll: :|
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door Mart »

Snelheid schreef: 26 nov 2019, 12:26 Wat zijn gevoelens .gevoelens van haat gevoelens van liefde gevoelens in politieke en godsdienstige zin gevoelen van realiteit enz enz enz ........wat zijn gevoelens :roll: :|
Gevoel is innerlijke beleving; een reactie van de hersenen op een affectieve prikkel.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door callista »

Onder gevoelens valt ook volgens mij naast de emotie de intuïtie .
Wanneer je teveel de ratio gebruikt zal dat ten koste gaan van de intuïtie....
Dieren hebben daar geen last van....die voorvoelen nog alles...

Zonder emoties en gevoelens wordt de mens een robot.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door callista »

Als mensen hun gevoelens uitschakelen zoals ook wel automatisch of noodgedwongen kan gebeuren bij heftige gebeurtenissen die ze in een shocktoestand brengen...
Dan zal dat veelal resulteren in een trauma of PTSS....
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door HJW »

Mart schreef: 26 nov 2019, 11:40Dan zijn de emoties inherent verbonden aan de limieten van het individu en per definitie beperkt. Men heeft naasten, familie en vrienden doorgaans meer lief dan de onbekende veraf -- ik ook.
Het individu is in essentie niet beperkt. Zoals Zolderworm ook stelt: als je beseft dat alles één is.......
Het is waar dat liefde zo werkt als jij stelt, maar Liefde werkt anders.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door Tin »

Mart schreef: 26 nov 2019, 00:16
Tin schreef: 25 nov 2019, 22:03 Bijvoorbeeld 'liefde'?
Dat zou een heel elementair gevoel kunnen zijn.
Liefde voor de naaste, voor het vaderland, voor de volksgenoot, voor de religie, voor goden, voor politieke idealen, voor..., liefde is een voorname oorzaak van conflict.
Wanneer het woord liefde gebruikt wordt voor dat wat het denken verzonnen heeft als ideaalbeeld is het inderdaad een voorname oorzaak van conflict.
De vraag is dan: is er liefde zonder dat alles, moeten we weer een ander woord verzinnen voor datgene dat géén conflicten veroorzaakt, of is ieder woord zelf reeds iets dat te allen tijde conflict veroorzaakt?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door callista »

HJW schreef: 26 nov 2019, 14:02
Mart schreef: 26 nov 2019, 11:40Dan zijn de emoties inherent verbonden aan de limieten van het individu en per definitie beperkt. Men heeft naasten, familie en vrienden doorgaans meer lief dan de onbekende veraf -- ik ook.
Het individu is in essentie niet beperkt. Zoals Zolderworm ook stelt: als je beseft dat alles één is.......
Het is waar dat liefde zo werkt als jij stelt, maar Liefde werkt anders.
Waaraan merk jij dat alles één is?
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door HJW »

callista schreef: 26 nov 2019, 15:07
Waaraan merk jij dat alles één is?
Ik geloof het en het lijkt mij ook het meest logische.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door callista »

HJW schreef: 26 nov 2019, 15:18
callista schreef: 26 nov 2019, 15:07
Waaraan merk jij dat alles één is?
Ik geloof het en het lijkt mij ook het meest logische.
Het klinkt mooi, maar ik heb er moeite mee
Kun je het nog verder toelichten hoe dat dan werkt?
MaartenV
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 nov 2019, 09:56
Man/Vrouw: M

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door MaartenV »

Bernardo Kastrup, filosoof, gaat ervan uit dat we wellicht multiple persoonlijkheden die afgesplitst zijn van een collectief bewustzijn, waar alles één is. Zoals bij een multiple persoonlijkheidsstoornis. Interessant. Maar of het waar is, dat weten we niet.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door callista »

MaartenV schreef: 26 nov 2019, 16:17 Bernardo Kastrup, filosoof, gaat ervan uit dat we wellicht multiple persoonlijkheden die afgesplitst zijn van een collectief bewustzijn, waar alles één is. Zoals bij een multiple persoonlijkheidsstoornis. Interessant. Maar of het waar is, dat weten we niet.
Zeker interessant.....die vele persoonlijkheden...
Volgens mij zei Gurdjieff ook zoiets...dat een mens bestaat uit wel 7 persoonlijkheden.,..
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door Tin »

HJW schreef: 26 nov 2019, 15:18
callista schreef: 26 nov 2019, 15:07
Waaraan merk jij dat alles één is?
Ik geloof het en het lijkt mij ook het meest logische.
Volstrekt logisch.
Maar we moeten oppassen.
Want we zien in de wereld dat de één dit logisch vindt, de ander dat.
Dus we moeten proberen om niet onszelf voor de gek te houden, zoals wij mensen dus kennelijk geneigd zijn te doen.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Wij zijn onze gevoelens

Bericht door Tin »

callista schreef: 26 nov 2019, 15:22
HJW schreef: 26 nov 2019, 15:18
callista schreef: 26 nov 2019, 15:07
Waaraan merk jij dat alles één is?
Ik geloof het en het lijkt mij ook het meest logische.
Het klinkt mooi, maar ik heb er moeite mee
Kun je het nog verder toelichten hoe dat dan werkt?
We hebben er allemaal moeite mee, omdat alles wat we kennen gebaseerd is op fragmenten.
Waarbij we het idee van de realiteit daarvan niet kwijt willen.
We identificeren ons met de dualiteit, dus zijn we dat.
Toch denk ik dat we wel iets van de onderliggende eenheid kunnen ervaren.

Maar wat bedoel je precies met 'hoe het werkt'?
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.