De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
MaartenV
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 nov 2019, 09:56
Man/Vrouw: M

De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door MaartenV »

Ik geloof in het Liefdevolle Licht. Verschillende mensen getuigen van een bijnadoodservaring waarbij zij de aanwezigheid van een Liefdevol Licht ervoeren. Wij kunnen afspreken om dit Licht 'God' te noemen, alhoewel het niet dezelfde eigenschappen heeft zoals gedefinieerd in de geloofsboeken (Bijbel, Koran, Gita, etc.).

Volgens mij bestaat dit Liefdevolle Licht, maar heeft het een ontologische status in een ander soort dimensie dan de werkelijkheid waarin wij nu leven. Een koninkrijk niet van deze wereld, zeg maar.
Daar heel wat mensen, onafhankelijk van elkaar, dit Licht ervaren hebben en steeds dezelfde eigenschappen beschrijven, acht ik de kans groot dat dit Licht 'bestaat'. 'Bestaan', maar niet in dezelfde hoedanigheid dan dat een stoel of een tafel in onze werkelijkheid bestaan. Het Licht bestaat in een soort sprituele werkelijkheid.

Is dit Liefdevolle Licht voor iedereen toegankelijk? Zullen wij allen, als wij sterven, dit Licht zien?
Dat weet ik niet. Tot nogtoe blijkt het slechts voor een 10 procent van de mensen toegankelijk geweest te zijn.

Net zoals de Christelijke God verlangt dit Licht, dat we voor onze naasten zorgen op een altruïstische wijze vanuit liefde.
Dat blijkt uit heel wat getuigenissen.

Wat wel duidelijk is, is dat dit Licht niet almachtig is. En als het almachtig is, dan is het niet algoed naar onze definitie van algoed.
Want het grijpt niet in in het kwaad in de wereld. Af en toe geneest iemand die het Licht heeft mogen ervaren van een op het eerste zicht ongeneeslijke ziekte na een bijnadoodservaring. Maar meer dan dit, grijpt het Licht, ogenschijnlijk, niet in in de wereld.
Dit in tegenstelling tot de God van de Christenen, die geacht wordt gebeden van elke gelovige te aanhoren en in tegemoet te komen en dies meer.

Waarschijnlijk missen wij een veel ruimer denkkader, een ruimer beeld, waarbinnen het niet-ingrijpen van dit Liefdevolle Licht in onze fysieke werkelijkheid wel degelijk zin en betekenis krijgt. We hebben niet alle informatie.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Tin »

MaartenV schreef: 26 nov 2019, 07:48 Ik geloof in het Liefdevolle Licht. Verschillende mensen getuigen van een bijnadoodservaring waarbij zij de aanwezigheid van een Liefdevol Licht ervoeren. Wij kunnen afspreken om dit Licht 'God' te noemen, alhoewel het niet dezelfde eigenschappen heeft zoals gedefinieerd in de geloofsboeken (Bijbel, Koran, Gita, etc.).

Volgens mij bestaat dit Liefdevolle Licht, maar heeft het een ontologische status in een ander soort dimensie dan de werkelijkheid waarin wij nu leven. Een koninkrijk niet van deze wereld, zeg maar.
Daar heel wat mensen, onafhankelijk van elkaar, dit Licht ervaren hebben en steeds dezelfde eigenschappen beschrijven, acht ik de kans groot dat dit Licht 'bestaat'. 'Bestaan', maar niet in dezelfde hoedanigheid dan dat een stoel of een tafel in onze werkelijkheid bestaan. Het Licht bestaat in een soort sprituele werkelijkheid.

Is dit Liefdevolle Licht voor iedereen toegankelijk? Zullen wij allen, als wij sterven, dit Licht zien?
Dat weet ik niet. Tot nogtoe blijkt het slechts voor een 10 procent van de mensen toegankelijk geweest te zijn.
Toegankelijk als bijna-doodervaring?
Dat lijkt me wat veel, die 10%.
Eerder 0,10% of minder.
Voor ieder ander blijft het een geloof.
En dan is denk ik de volgende vraag: wat is de zin daarvan?
Van het geloven in iets dat je niet ervaart maar verteld is door anderen.
Let wel: ik stel alleen de vraag.
Misschien is die zin er wel, misschien ook niet.
Net zoals de Christelijke God verlangt dit Licht, dat we voor onze naasten zorgen op een altruïstische wijze vanuit liefde.
Dat blijkt uit heel wat getuigenissen.
Men krijgt het gevoel dat er 'iets' is dat invloed uitoefent op mijn gevoel van wat ik zou moeten doen?
Dit Licht laat dus niet (alleen) een werkelijkheid zien, maar heeft een wil die onze wil beïnvloed?
Wat wel duidelijk is, is dat dit Licht niet almachtig is. En als het almachtig is, dan is het niet algoed naar onze definitie van algoed.
Want het grijpt niet in in het kwaad in de wereld. Af en toe geneest iemand die het Licht heeft mogen ervaren van een op het eerste zicht ongeneeslijke ziekte na een bijnadoodservaring. Maar meer dan dit, grijpt het Licht, ogenschijnlijk, niet in in de wereld.
Dit in tegenstelling tot de God van de Christenen, die geacht wordt gebeden van elke gelovige te aanhoren en in tegemoet te komen en dies meer.

Waarschijnlijk missen wij een veel ruimer denkkader, een ruimer beeld, waarbinnen het niet-ingrijpen van dit Liefdevolle Licht in onze fysieke werkelijkheid wel degelijk zin en betekenis krijgt. We hebben niet alle informatie.
Ons begrip van almacht is er vaak één die niet houdbaar is.
Zou het algoed almachtig zijn, zou het lijden niet kunnen bestaan.

Denkkaders en beelden zijn per definitie beperkt.
Wij zien slecht wat wij zien en daardoor zijn.

Althans, zo zie ik het ;)
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
MaartenV
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 nov 2019, 09:56
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door MaartenV »

Tin schreef: 26 nov 2019, 16:38

Toegankelijk als bijna-doodervaring?
Dat lijkt me wat veel, die 10%.
Eerder 0,10% of minder.
Voor ieder ander blijft het een geloof.
En dan is denk ik de volgende vraag: wat is de zin daarvan?
Van het geloven in iets dat je niet ervaart maar verteld is door anderen.
Let wel: ik stel alleen de vraag.
Misschien is die zin er wel, misschien ook niet.
Het kan inderdaad zijn dat het minder is dan 10 procent.
Ik heb heel wat getuigenissen gehoord van mensen op Youtube en ik zag heel wat emotie vanuit hun mimiek en gedragingen. Daardoor ervoer ik zelf een deel van wat zij vertelden. Alhoewel woorden natuurlijk nooit de realiteit van iets kunnen overbrengen waar je geen referentie-ervaringen bij hebt. (leg de kleur blauw uit aan iemand die van bij de geboorte kleurenblind is). Ik ervoer de oprechtheid van de getuigenissen en kon zoals een detective zou doen, uit die vele getuigenissen het gemeenschappelijke halen, onafhankelijk van elkaar. Zo kon ik toch objectieve karakteristieken van zo'n ervaring ontdekken.

Wat is de zin van dit geloof? Voor mij gaat het niet om zin of zinloosheid. Bij mij gaat het hier om de vraag: wat is waar?

Men krijgt het gevoel dat er 'iets' is dat invloed uitoefent op mijn gevoel van wat ik zou moeten doen?
Dit Licht laat dus niet (alleen) een werkelijkheid zien, maar heeft een wil die onze wil beïnvloed?
Neen, het is eerder zo dat er een lifereview was tijdens de BDE. Een levensschouw. Waar men zowel de eigen emoties en gedragingen weer ervaart uit de persoonlijke levensgeschiedenis als wat die gedragingen van invloed hadden op de gevoelens van de ander. Tijdens zo'n levensschouw krijgt men dus extra informatie over gebeurtenissen in relatie tot anderen uit de eigen levensgeschiedenis. (meestal terwijl het brein gecomprommiteerd is) Hoe altruïstischer je was en hoe meer je rekening hield met andermans gevoelens, hoe beter dat wordt beoordeeld door jezelf. Jij zelf beoordeelt jezelf, vanuit een gevoel van liefde, tijdens zo'n levensschouw wat je t.a.v. anderen deed in je voorbije leven. Dit was niet één getuigenis, maar vele getuigenissen die het over de lifereview hadden. Uit die vele getuigenissen kan je dus het gemeenschappelijke opmaken dat de ander (en jezelf) liefdevol bejegenen, een wenselijk iets is.
Ons begrip van almacht is er vaak één die niet houdbaar is.
Zou het algoed almachtig zijn, zou het lijden niet kunnen bestaan.
Ja, daar denk ik ook zo over.
Denkkaders en beelden zijn per definitie beperkt.
Wij zien slecht wat wij zien en daardoor zijn.

Althans, zo zie ik het ;)
Mee eens.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door peda »

Zou bij het ontbreken van spiegel neuronen bij de mens het Liefdevolle Licht ook zo worden ervaren als het nu door velen ervaren wordt met de spiegel neuronen in de hersenen.
MaartenV
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 nov 2019, 09:56
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door MaartenV »

Goeie vraag. Ik weet het niet. Veel: 'ik weet het niet'.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Tin »

MaartenV schreef: 26 nov 2019, 18:59

Wat is de zin van dit geloof? Voor mij gaat het niet om zin of zinloosheid. Bij mij gaat het hier om de vraag: wat is waar?
Precies.
Het gaat om de vraag 'wat is waar'?
En de vraag is dan voor mij: kunnen de ervaringen van anderen mij dichter tot de waarheid brengen?
Zo ja, heeft het zin voor mij.
Zo nee, niet.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door callista »

De vraag is misschien eerder...kunnen we ooit achter de waarheid komen?
En wat is die waarheid?
Of is het een toestand vanuit de hersenen....
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Petra »

MaartenV schreef: 26 nov 2019, 20:31 Goeie vraag. Ik weet het niet. Veel: 'ik weet het niet'.
Ik denk dat we allemaal in onze eigen waarheid leven. Misschien zou waanheid een beter woord zijn. :)

Wat ik waarneem neem ik aan maar of dat waarheid is of waan?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
MaartenV
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 nov 2019, 09:56
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door MaartenV »

Ja, wat is werkelijkheid en wat is waan?

Nietzsche schreef al: "Wat voor de enkeling uitzonderlijk heet en zeldzaam is (de waan), is voor een groep de regel."

En als we deze wereld 'waar' noemen, wat is dan de werkelijkheidsstatus dat we aan Het Licht kunnen toedichten dat heel wat mensen onafhankelijk van elkaar ervaren? Mensen getuigen dat het 'meer werkelijk is dan werkelijk' (more real then real). Hyperreal.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door peda »

Over de "' status "" van de Bijnadoodservaring is er ook weer geen consensus. De ene stelt dat gewoon lichaamsfuncties in stress toestand deze ervaringen tot stand brengen ( waan ), een ander ziet quasi een Andere Wereld ( tijdelijk ) ingrijpen/ werking uitoefenen in/op de psyche van diegene die ervaart ( waar ). De persoonlijke basis overtuiging regelt ( met het weten per heden ) de richting van de uitkomst. Er bestaat een Geestelijke Wereld van Liefdevol Licht, of de hersenen leveren de film van een wereld van liefdevol licht. Wel een interessant topic, maar evenmin als dat het Bestaan van God op harde wijze bewezen kan worden, is het existeren van een Andere Wereld evenmin op harde wijze te bewijzen. Dat is het lot van Andere Werelden die zich onttrekken aan empirische toetsing, de Wereld van het persoonlijk geloof.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Zolderworm »

Het bestaat volgens mij. Ik heb het één keer tijdens een uittreding ervaren. Het is een soort volledig begrip. Omdat wij allen één zijn is dit de ware staat van het universum, dat feitelijk zuiver bewustzijn is. Althans dat is mijn overtuiging. Maar ik ga nu de blaadjes in de tuin opruimen.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door peda »

Interessant. Dan hebben de blaadjes bij monisme ook bewustzijn, zij het wellicht beneden de waarnemingsdrempel. De "' volledig bezielde "' kosmos. Omdat ook zulks niet empirisch te bewijzen is, blijft het bij de overtuiging van de juistheid van psychisch monisme.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 27 nov 2019, 12:37 Interessant. Dan hebben de blaadjes bij monisme ook bewustzijn, zij het wellicht beneden de waarnemingsdrempel. De "' volledig bezielde "' kosmos. Omdat ook zulks niet empirisch te bewijzen is, blijft het bij de overtuiging van de juistheid van psychisch monisme.
Ja, dat is ook wat de theosofie leert... van die blaadjes.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 27 nov 2019, 17:16
peda schreef: 27 nov 2019, 12:37 Interessant. Dan hebben de blaadjes bij monisme ook bewustzijn, zij het wellicht beneden de waarnemingsdrempel. De "' volledig bezielde "' kosmos. Omdat ook zulks niet empirisch te bewijzen is, blijft het bij de overtuiging van de juistheid van psychisch monisme.
Ja, dat is ook wat de theosofie leert... van die blaadjes.
Dat is wel consequent, wanneer Alles wat Bestaat geacht wordt een "' hogere "' of "' lagere "' manifestatievorm te zijn van het Ene.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Snelheid »

peda schreef: 27 nov 2019, 17:43
Zolderworm schreef: 27 nov 2019, 17:16
peda schreef: 27 nov 2019, 12:37 Interessant. Dan hebben de blaadjes bij monisme ook bewustzijn, zij het wellicht beneden de waarnemingsdrempel. De "' volledig bezielde "' kosmos. Omdat ook zulks niet empirisch te bewijzen is, blijft het bij de overtuiging van de juistheid van psychisch monisme.
Ja, dat is ook wat de theosofie leert... van die blaadjes.
Dat is wel consequent, wanneer Alles wat Bestaat geacht wordt een "' hogere "' of "' lagere "' manifestatievorm te zijn van het Ene.
Alles is van het ene op het kwaad na.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 27 nov 2019, 21:56
peda schreef: 27 nov 2019, 17:43
Zolderworm schreef: 27 nov 2019, 17:16
peda schreef: 27 nov 2019, 12:37 Interessant. Dan hebben de blaadjes bij monisme ook bewustzijn, zij het wellicht beneden de waarnemingsdrempel. De "' volledig bezielde "' kosmos. Omdat ook zulks niet empirisch te bewijzen is, blijft het bij de overtuiging van de juistheid van psychisch monisme.
Ja, dat is ook wat de theosofie leert... van die blaadjes.
Dat is wel consequent, wanneer Alles wat Bestaat geacht wordt een "' hogere "' of "' lagere "' manifestatievorm te zijn van het Ene.
Alles is van het ene op het kwaad na.
Dan schep je weer een dualiteit die er niet is. Het gaat om het psychisch monisme, niet zozeer over het gedrag van entiteiten.
Only dead fish go with the flow
MaartenV
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 nov 2019, 09:56
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door MaartenV »

Ik wil hier het volgende nog aan toevoegen: ikzelf heb nooit een BDE ervaren. Bijgevolg weet ik niet echt waar ik over schrijf. Ik heb een beeld gevormd van zo'n BDE, op basis van de woorden die ervaarders communiceerden over hun ervaringen.
De woorden die die mensen uitspreken over hun bijnadoodervaring geef ik MIJN betekenis vanuit MIJN ervaringen. En iedereen die zelf geen BDE heeft ervaren doet hetzelfde.

Bijgevolg kunnen we zeggen dat niemand echt weet wat een BDE precies inhoudt, totdat hij of zij zelf dit heeft meegemaakt. Dan pas kan men met recht spreken over wat men ervaren heeft. Hetzelfde met een OBE (out of body experience). Wanneer je niet echt hebt ervaren hoe het is uit je lichaam te zijn en een 360 graden vision te hebben gehad met een 'helderder bewustzijn dan ooit', dan weet je eigenlijk niet wat dit betekent. We geven onze eigen betekenis aan zulke verslagen, maar in werkelijkheid blijven we in het ongewisse over waar dergelijke taaluitingen naar verwijzen, totdat we het zelf meemaken.

Zoals heel wat BDE-ers zeggen: onze taal is te beperkt om zo'n rijke ervaring in te communiceren. De BDE blijft grotendeels oncommuniceerbaar aan diegenen die het niet zelf meemaakten.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Zolderworm »

MaartenV schreef: 07 dec 2019, 11:51 Ik wil hier het volgende nog aan toevoegen: ikzelf heb nooit een BDE ervaren. Bijgevolg weet ik niet echt waar ik over schrijf. Ik heb een beeld gevormd van zo'n BDE, op basis van de woorden die ervaarders communiceerden over hun ervaringen.
De woorden die die mensen uitspreken over hun bijnadoodervaring geef ik MIJN betekenis vanuit MIJN ervaringen. En iedereen die zelf geen BDE heeft ervaren doet hetzelfde.

Bijgevolg kunnen we zeggen dat niemand echt weet wat een BDE precies inhoudt, totdat hij of zij zelf dit heeft meegemaakt. Dan pas kan men met recht spreken over wat men ervaren heeft. Hetzelfde met een OBE (out of body experience). Wanneer je niet echt hebt ervaren hoe het is uit je lichaam te zijn en een 360 graden vision te hebben gehad met een 'helderder bewustzijn dan ooit', dan weet je eigenlijk niet wat dit betekent. We geven onze eigen betekenis aan zulke verslagen, maar in werkelijkheid blijven we in het ongewisse over waar dergelijke taaluitingen naar verwijzen, totdat we het zelf meemaken.

Zoals heel wat BDE-ers zeggen: onze taal is te beperkt om zo'n rijke ervaring in te communiceren. De BDE blijft grotendeels oncommuniceerbaar aan diegenen die het niet zelf meemaakten.
Klopt helemaal. Ik probeer wel eens uit te leggen hoe je een OBE ervaart, maar merk steeds dat mensen het niet echt begrijpen. Maar in essentie is het ook heel lastig om het met woorden uit te leggen. Niet zozeer wat je ziet. Maar hoe de ervaring op zich is.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door callista »

Ik zie persoonlijk toch een verschil tussen een BDE en een BLE [OBE]
Of is dat verschil er volgens jou niet Zolder?
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 07 dec 2019, 11:56
MaartenV schreef: 07 dec 2019, 11:51 Ik wil hier het volgende nog aan toevoegen: ikzelf heb nooit een BDE ervaren. Bijgevolg weet ik niet echt waar ik over schrijf. Ik heb een beeld gevormd van zo'n BDE, op basis van de woorden die ervaarders communiceerden over hun ervaringen.
De woorden die die mensen uitspreken over hun bijnadoodervaring geef ik MIJN betekenis vanuit MIJN ervaringen. En iedereen die zelf geen BDE heeft ervaren doet hetzelfde.

Bijgevolg kunnen we zeggen dat niemand echt weet wat een BDE precies inhoudt, totdat hij of zij zelf dit heeft meegemaakt. Dan pas kan men met recht spreken over wat men ervaren heeft. Hetzelfde met een OBE (out of body experience). Wanneer je niet echt hebt ervaren hoe het is uit je lichaam te zijn en een 360 graden vision te hebben gehad met een 'helderder bewustzijn dan ooit', dan weet je eigenlijk niet wat dit betekent. We geven onze eigen betekenis aan zulke verslagen, maar in werkelijkheid blijven we in het ongewisse over waar dergelijke taaluitingen naar verwijzen, totdat we het zelf meemaken.

Zoals heel wat BDE-ers zeggen: onze taal is te beperkt om zo'n rijke ervaring in te communiceren. De BDE blijft grotendeels oncommuniceerbaar aan diegenen die het niet zelf meemaakten.
Klopt helemaal. Ik probeer wel eens uit te leggen hoe je een OBE ervaart, maar merk steeds dat mensen het niet echt begrijpen. Maar in essentie is het ook heel lastig om het met woorden uit te leggen. Niet zozeer wat je ziet. Maar hoe de ervaring op zich is.
Dat heb ik ook met het lezen van mystieke ervaringen. Wanneer iemand niet die ervaringen deelt, mis je toch een stuk samen kunnen optrekken. Een doofgeborene kun je ook moeilijk helder maken hoe jezelf muziek ervaart of een blinde de impressie van een schilderij overbrengen. Het zij zo.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Mart »

MaartenV schreef: 26 nov 2019, 07:48 Ik geloof in het Liefdevolle Licht.
Heb tweemaal zaken ervaren die volgens mij gewoon psychologisch of neurologisch kunnen worden verklaard. Eenmaal als baby in de kinderwagen. Een brommer reed m'n moeder aan en ik schijn over de grond gerold te hebben. Wat ik ervoer kan ik me nog steeds herinneren: supervredig, veel meer dan normaal; meer dan iedere verliefdheid en elke liefde die ik later zou meemaken. Heb slechts twee herinneringen uit m'n babytijd: de zojuist genoemde en eenmaal toen ik in de babybox zat, er niet uit kon en schreeuwde totdat m'n ma me eruit haalde.

Een andere keer zag ik als kind op een vroege zomer ochtend een schuur in de lucht boven de huizen staan, een paar honderd meter van het balkon en rende op en neer naar m'n slaapkamer om speelgoed te laten zien aan de mensen in de schuur. De laatste beleving lijkt op een ufo ervaring, behalve dat het volgens mij geen vliegende schotel was en ik in werkelijkheid geen mensen zag, maar wel bijzonder gelukkig was. Toen m'n pa wakker werd, heb ik hem gevraagd wat het zijn kon. Hij antwoordde dat het wellicht een vliegtuig of helikopter was, maar ik wist wat een vliegtuig of helikopter was en dat was zeker niet wat ik gezien had. Het was namelijk duidelijk een schuur zonder vleugels of wieken. Natuurlijk is het onwaarschijnlijk dat het een buitenaardse ontmoeting was en is het aanzienlijk aannemelijker dat ik iets alledaags had gezien en er met m'n kinderfantasie iets speciaals van heb gemaakt. De reden dat ik aanneem dat er buitenaards leven bestaat en het wellicht de tech heeft onze aarde te bereiken, heeft dan ook niets te maken met deze laatstgenoemde gebeurtenis, maar komt simpel vanwege het bijna oneindig aantal planeten, het gegeven dat er reeds organische moleculen op onze buurplaneet Mars zijn gevonden en de publicatie door overheden en het Amerikaanse ministerie van defensie aangaande anticiperende vliegende objecten die de capaciteiten van onze tech blijkbaar ver te boven gaan.

Dat een mens een diepgegronde liefde en eenheid kan ervaren, is voor mij een simpel feit. Maar de ontrafeling ervan kan m.i. beter in de neurologie en psychologie worden gezocht dan bij de goden.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
MaartenV
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 nov 2019, 09:56
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door MaartenV »

Mart schreef: 07 dec 2019, 22:57 Dat een mens een diepgegronde liefde en eenheid kan ervaren, is voor mij een simpel feit. Maar de ontrafeling ervan kan m.i. beter in de neurologie en psychologie worden gezocht dan bij de goden.
Mart, dank voor je verhaal. Maar ik denk dat we de verklaring van de ontmoeting met het Licht tijdens een BDE toch in een bovennatuurlijke (spirituele) dimensie moeten zoeken. Daar uit onderzoek blijkt dat de hersenen een vlak EEG vertonen en men achteraf vertelt over dat men een helderder bewustzijn dan ooit heeft ervaren tijdens die uitval. Het was meer werkelijk dan werkelijk. (zie ook de getuigenis van Pam Reynolds)

In dat geval is de huidige neurowetenschap niet toereikend.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Zolderworm »

Mart schreef: 07 dec 2019, 22:57
MaartenV schreef: 26 nov 2019, 07:48 Ik geloof in het Liefdevolle Licht.
Heb tweemaal zaken ervaren die volgens mij gewoon psychologisch of neurologisch kunnen worden verklaard. Eenmaal als baby in de kinderwagen. Een brommer reed m'n moeder aan en ik schijn over de grond gerold te hebben. Wat ik ervoer kan ik me nog steeds herinneren: supervredig, veel meer dan normaal; meer dan iedere verliefdheid en elke liefde die ik later zou meemaken. Heb slechts twee herinneringen uit m'n babytijd: de zojuist genoemde en eenmaal toen ik in de babybox zat, er niet uit kon en schreeuwde totdat m'n ma me eruit haalde.

Een andere keer zag ik als kind op een vroege zomer ochtend een schuur in de lucht boven de huizen staan, een paar honderd meter van het balkon en rende op en neer naar m'n slaapkamer om speelgoed te laten zien aan de mensen in de schuur. De laatste beleving lijkt op een ufo ervaring, behalve dat het volgens mij geen vliegende schotel was en ik in werkelijkheid geen mensen zag, maar wel bijzonder gelukkig was. Toen m'n pa wakker werd, heb ik hem gevraagd wat het zijn kon. Hij antwoordde dat het wellicht een vliegtuig of helikopter was, maar ik wist wat een vliegtuig of helikopter was en dat was zeker niet wat ik gezien had. Het was namelijk duidelijk een schuur zonder vleugels of wieken. Natuurlijk is het onwaarschijnlijk dat het een buitenaardse ontmoeting was en is het aanzienlijk aannemelijker dat ik iets alledaags had gezien en er met m'n kinderfantasie iets speciaals van heb gemaakt. De reden dat ik aanneem dat er buitenaards leven bestaat en het wellicht de tech heeft onze aarde te bereiken, heeft dan ook niets te maken met deze laatstgenoemde gebeurtenis, maar komt simpel vanwege het bijna oneindig aantal planeten, het gegeven dat er reeds organische moleculen op onze buurplaneet Mars zijn gevonden en de publicatie door overheden en het Amerikaanse ministerie van defensie aangaande anticiperende vliegende objecten die de capaciteiten van onze tech blijkbaar ver te boven gaan.

Dat een mens een diepgegronde liefde en eenheid kan ervaren, is voor mij een simpel feit. Maar de ontrafeling ervan kan m.i. beter in de neurologie en psychologie worden gezocht dan bij de goden.
De ervaring van het Licht vindt plaats op het moment dat je je buiten het lichaam bevindt, wat een zodanige ervaring is dat het expliciet duidelijk is dat je je inderdaad buiten het lichaam bevindt, bijvoorbeeld omdat je je eigen lichaam ziet liggen op bed of op de bank, of omdat je door je huis zwerft alsof het allemaal net zo echt is als wanneer je op andere momenten tijdens het waken je huis ervaart. Het Licht ervaar je echter pas nadat je tijdens de uittreding door een portal bent gegaan naar een ander gebied. Gewoon een raam kan zo'n portal zijn. Je gaat dan als het ware door het glas heen en betreedt een andere wereld. Het lijkt me dat als je zo'n ervaring hebt als je je expliciet duidelijk buiten het stoffelijk lichaam bevindt, dat neurologie dan geen rol speelt.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2524
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Inktvlam »

BDE-onderzoeker Moody beschreef twaalf mogelijke elementen van een BDE en de volgorde waarin deze elementen meestal worden gemeld.
1. De onuitsprekelijkheid van de ervaring.
2. Een gevoel van vrede en rust. De pijn is verdwenen.
3. Het besef dood te zijn. Soms volgt hier ook het horen van een geluid.
4. Een uittredingservaring of buitenlichamelijke ervaring (BLE). Mensen kunnen vanuit een positie buiten en boven hun lichaam hun eigen reanimatie of operatie waarnemen.
5a. Verblijf in een donkere ruimte. Slechts 15 procent van de mensen vindt dit een angstige ervaring. In de donkere ruimte ontstaat een lichtpuntje, waar ze naartoe getrokken worden en dit beschrijven zij als:
5b. Een tunnelervaring. Zij worden met hoge snelheid naar het licht toegetrokken.
5c. Ongeveer 1 à 2 procent van de mensen blijft in de donkere ruimte hangen, en men ervaart dit als een angstwekkende BDE. Dit wordt ook wel een helle-ervaring genoemd.
6. Waarnemen van een niet-wereldse omgeving, een oogverblindend landschap met prachtige kleuren, mooie bloemen en soms ook muziek.
7. Ontmoeting en communicatie met overleden personen.
8. Ontmoeting met een stralend licht of een wezen van licht. Er wordt een absolute acceptatie en onvoorwaardelijke liefde ervaren en men komt in aanraking met diepe kennis en wijsheid.
9. Levensschouw, levenspanorama, of terugblik op het gehele leven vanaf de geboorte. Alles wordt opnieuw beleefd. Men overziet het hele leven in één ogenblik, tijd en afstand lijken niet te bestaan, alles is er tegelijkertijd, men kan dagen praten over de levensschouw die maar enkele minuten heeft geduurd.
10. Vooruitblik, of een `flash forward': men krijgt het gevoel een deel van het leven dat in de toekomst nog moet komen te overzien en te aanschouwen. Ook hierbij bestaat er dus geen tijd of afstand.
11. Het waarnemen van een grens. Men beseft dat als men deze grens zou passeren, men niet meer kan terugkeren naar zijn of haar lichaam.
12. De bewuste terugkeer in het lichaam. Weer terug in het zieke lichaam is er een diepe teleurstelling dat er zoiets prachtigs is weggenomen.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De ontologische status van Het Liefdevolle Licht dat ervaren wordt tijdens een Bijnadoodservaring

Bericht door Zolderworm »

Inktvlam schreef: 11 dec 2019, 12:09 BDE-onderzoeker Moody beschreef twaalf mogelijke elementen van een BDE en de volgorde waarin deze elementen meestal worden gemeld.
1. De onuitsprekelijkheid van de ervaring.
2. Een gevoel van vrede en rust. De pijn is verdwenen.
3. Het besef dood te zijn. Soms volgt hier ook het horen van een geluid.
4. Een uittredingservaring of buitenlichamelijke ervaring (BLE). Mensen kunnen vanuit een positie buiten en boven hun lichaam hun eigen reanimatie of operatie waarnemen.
5a. Verblijf in een donkere ruimte. Slechts 15 procent van de mensen vindt dit een angstige ervaring. In de donkere ruimte ontstaat een lichtpuntje, waar ze naartoe getrokken worden en dit beschrijven zij als:
5b. Een tunnelervaring. Zij worden met hoge snelheid naar het licht toegetrokken.
5c. Ongeveer 1 à 2 procent van de mensen blijft in de donkere ruimte hangen, en men ervaart dit als een angstwekkende BDE. Dit wordt ook wel een helle-ervaring genoemd.
6. Waarnemen van een niet-wereldse omgeving, een oogverblindend landschap met prachtige kleuren, mooie bloemen en soms ook muziek.
7. Ontmoeting en communicatie met overleden personen.
8. Ontmoeting met een stralend licht of een wezen van licht. Er wordt een absolute acceptatie en onvoorwaardelijke liefde ervaren en men komt in aanraking met diepe kennis en wijsheid.
9. Levensschouw, levenspanorama, of terugblik op het gehele leven vanaf de geboorte. Alles wordt opnieuw beleefd. Men overziet het hele leven in één ogenblik, tijd en afstand lijken niet te bestaan, alles is er tegelijkertijd, men kan dagen praten over de levensschouw die maar enkele minuten heeft geduurd.
10. Vooruitblik, of een `flash forward': men krijgt het gevoel een deel van het leven dat in de toekomst nog moet komen te overzien en te aanschouwen. Ook hierbij bestaat er dus geen tijd of afstand.
11. Het waarnemen van een grens. Men beseft dat als men deze grens zou passeren, men niet meer kan terugkeren naar zijn of haar lichaam.
12. De bewuste terugkeer in het lichaam. Weer terug in het zieke lichaam is er een diepe teleurstelling dat er zoiets prachtigs is weggenomen.
Ja, neurologen en anderen hebben getracht al deze verschijnselen neurologisch te verklaren, wat op mij overkomt als dat men per se een materiële verklaring wou hebben, omdat het (naar men dacht) nu eenmaal niet mogelijk is dat iemand het stoffelijk lichaam verlaat.
Verschillen met uittredingen zijn er beslist, omdat de uittreding niet een beëindiging van het leven beoogt. Alhoewel sommige uittreders wel overledenen ontmoeten. En natuurlijk het Licht ervaren. Maar niet de tunnel.
Bij uittredingen kom je heel soms ook in de donkere ruimte terecht. Maar dat is iets anders dan wat men zich voorstelt bij de hel. Alhoewel Van der Zee ook wel helse sferen heeft beschreven, waar niet zozeer een vuur brandt, maar waar het grijs en grauw is en waar afzichtelijke wezens vertoeven.
Bij een uittreding kun je dan simpelweg meteen weer terug gaan naar je lichaam. Al blijft de sfeer dan wel een tijdje hangen.
Only dead fish go with the flow