De gerechtigheid van God

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door peda »

Wim Nusselder schreef: 29 nov 2019, 08:15
Als God niet 'bestaat', zouden we het/haar/hem moeten uitvinden (als dat niet al gedaan zou zijn), omdat dat werkt om geestelijke eenheid waar te maken.


Die geestelijke eenheid is ook van belang voor de fysieke en biologische en vooral voor de sociale en intellectuele werkelijkheid.
Hij helpt ons om ook daarin meer eenheid en verbondenheid waar te maken.
Om ook werkelijkheden te laten evolueren in de richting van (te herscheppen tot) meer eenheid.
Om te beginnen met hoe we met elkaar omgaan, door er van uit te gaan dat we één zijn, wat we ook geloven (of niet geloven) en ons daarnaar te gedragen.

Ik denk inderdaad dat God door mensen is uitgevonden en op die wijze een Identiteit heeft gekregen. Oorspronkelijk om de eigen belangrijkheid van een specifieke elite te onderstrepen. God met ons, zoals dat zo mooi heet. De God van "'wij als volgers zijn beter dan zij die onze God niet volgen"', die geloofsvisie is in grote delen van de progressief denkende wereld in verval. God als "' Metafoor"' neemt het onder de modernisten over. God wordt verbonden met het Mooie, het Edele, de Harmonie. De hel als toekomst na de dood voor de mislukten, is in die visie verdwenen, het kruisoffer wordt een symboliek voor volledige verzoening met elkaar, de verbetering van het aardse bestaan rukt naar de voorgrond. Leven na de dood wordt niet meer ingevuld of er wordt zelfs bewust afscheid van genomen. God niet als werkelijke Helper in moeilijke omstandigheden, maar God als Oproep om verder dan de eigen navel te kijken en anderen te ondersteunen. De moderne procestheologie heeft reeds een stap in die richting gedaan. God komt niet met een Nieuwe Wereld, maar de mens moet deze Nieuwe Wereld zelf scheppen. Laat de mens het daarbij afweten, dan is er sprake van een mislukking van het "'project"' mens. De gerechtigheid van God gaat over in de gerechtigheid van de mens overeenkomstig de wensen van de metafoor God. Of het de mens uit eigen kracht gaat lukken met het realiseren van een goede wereld voor velen, daarover zijn zoals altijd de meningen weer verdeeld. Lees o.m. maar het artikel in Trouw ( de link van Peter 79 ). Maar ik ben niet helderziende, wel hoopvol en de hoop verdwijnt het laatst.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Messenger »

Petra schreef: 29 nov 2019, 02:58
Messenger schreef: 28 nov 2019, 14:15
God is almachtig (er geschiedt helemaal niets tegen God's wil);
...en dan denk ik...
De mensheid die maar wat aanrommelt, als ze het wél zouden weten zouden ze dan anders kunnen doen, was die vergeving dan nodig?
Was dit nou het beste wat je met je almacht kon doen?
Is dit het dan wat je wil(de)?
De mensheid staat nog in de kinderschoenen, op de onderste trede van de ladder, als het op spiritualiteit aankomt. En dat is niet zo vreemd want de mensheid is nog erg jong en in ontwikkeling. Op spiritueel gebied gelooft men nog steeds in een jaloerse, wraakzuchtige, rechtvaardige, gewelddadige en oordelende God en ziet de mens zich nog als gefabriceerd schepsel in plaats van een zich op empirische wijze ervarend deel van God.
Op medisch gebied boekt de mensheid enorme vooruitgang in het voorkomen en genezen van de meest vreselijke ziekten. Op het gebied van de technologische ontwikkeling zijn we als mensheid te vroeg in staat om massavernietigingswapens te produceren.
Terroristisch en ander geweld vindt vaak rechtvaardiging vanuit de hedendaagse spiritualiteit.
Petra schreef: Dan geeft evolutie of spontane toevallige mutaties wat meer rust in mijn hoofd.
..Er lopen ernstig gestoorde gevaarlijke mensen rond, soms kruisen ze je pad; helaas het zij zo.
Als de almacht wordt ingezet om een Zonnaturareclame te bewerkstelligen, waar alles gezellig en pais en vree is, zou de vrije wil (om iets anders te willen ervaren) niet meer bestaan. Nu staat de almacht ten dienste van de vrije wil en is het aan ons allemaal om de neuzen dezelfde richting te krijgen (ook ten aanzien van onze ondersteunende gedachten) om de wereld en onszelf opnieuw te her-creëren in de volgende meest grandioze versie van de geweldigste visie die we ooit hadden over Wie we Zijn.

Tot op heden is de wereld van dit moment het resultaat van onze vrije wil en onze neuzen die simpel een andere en daardoor meer ongewenste kant op willen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Zolderworm »

Wim Nusselder schreef: 29 nov 2019, 08:15
Zolderworm schreef: 28 nov 2019, 12:01Als alles wat er is één geheel is, dan spreekt het voor zich dat wij veeleer aan God gelijk zijn, of zo je wilt: een deel van God, dan geschapen zielen.
Messenger schreef: 28 nov 2019, 12:51Het is volstrekt irrelevant of mensen boodschappen van God (hebben) ontvangen, dit geldt evenzeer voor Neale Donald Walsch.
Waar het werkelijk om draait, is of die inzichten waardevol zijn en of deze als vanzelfsprekend zijn.
Werkt het of werkt het niet?
Zolderworm schreef: 28 nov 2019, 13:06 Ja, en waarom zouden het per se boodschappen van God him-/herself moeten zijn? Er zijn zoveel verschillende geestelijke entiteiten. Mag het soms ietsje minder?
Als alles wat er 'is' één geheel is, 'zijn' dan ook die 'verschillende' geestelijke entiteiten niet één?
Ja, volgens mij wel. Maar ze zijn zich daarvan niet bewust, omdat ze met hun bewustzijn gecentreerd zijn in een lagere geestelijke of een stoffelijke wereld.
We kunnen het als mensen niet laten om de fysieke, biologische, sociale en intellectuele werkelijkheid als bestaand uit verschillende entiteiten te ervaren.
We moeten wel, om onszelf als 'ik', als afgescheiden van anderen, te kunnen ervaren.
Dat 'ik' hebben we nodig voor onze evolutionaire (inclusief sociaal-evolutionaire) overleving als soort en als beschaving en om ons staande te kunnen houden in onze samenleving.
Ik denk dat we het zo ervaren omdat we het met ons beperkte bewustzijn moeten doen. Als we een wezen zouden zijn dat zich bewust is van God, dan zouden we de drijfveer om ons hier staande te houden niet hebben, zou ik denken. Dat interesseert je dan niet. Ook een reden waarom we een beperkt bewustzijn hebben.
In de geestelijke 'werkelijkheid' hoeven we dat niet te doen.
Daar kunnen we rustig alles als één beschouwen, daardoor als zodanig ervaren en het daardoor één maken.
Het hangt ervan af welke geestelijke werkelijkheid. In de astrale wereld zijn we ons er niet van bewust één te zijn, bijvoorbeeld.
Het is niet per se relevant of God bestaat en ons boodschappen doorgeeft, behalve dat veel mensen het nodig hebben om daar van uit te gaan, om het te kunnen geloven en mee te kunnen helpen om iets van die 'eenheid van alles' waar te kunnen maken.
Dat klopt, omdat de gedachte dat er verschillende geestelijke werelden zijn en verschillende geestelijke entiteiten niet in hun geloof zitten.
Als God niet 'bestaat', zouden we het/haar/hem moeten uitvinden (als dat niet al gedaan zou zijn), omdat dat werkt om geestelijke eenheid waar te maken.[/qoute]
Je bedoelt om geestelijke eenheid te kunnen ervaren. Ik denk niet dat het daarvoor nodig is om God uit te vinden.
Als geestelijke eenheid niet 'bestaat', moeten we het uitvinden, om dezelfde reden.
Ik zie het als zinloos om op geestelijk gebied iets uit te vinden wat niet bestaat. Dan treed je alleen maar in reflectie en ervaar je vooral je eigen denkbeelden.

'Geestelijke eenheid' is een pleonasme.
Het begrip 'geest' is op zich al uitgevonden om fundamenteel anders te zijn dan het 'fysieke' (nu even als inclusief biologisch, sociaal en intellectueel bedoeld). Fundamenteel anders ook in de zin van niet- (of in elk geval dramatisch mindere) gescheidenheid.
Het hangt er maar vanaf wat je "geest" noemt. Maar meestal noemen dat wat fundamenteel anders is dan het fysieke (of als anders wordt ervaren) het geestelijke.
Die geestelijke eenheid is ook van belang voor de fysieke en biologische en vooral voor de sociale en intellectuele werkelijkheid.
Hij helpt ons om ook daarin meer eenheid en verbondenheid waar te maken.[/quote}
Mits we ons ervan bewust zijn.
Om ook werkelijkheden te laten evolueren in de richting van (te herscheppen tot) meer eenheid.
Om te beginnen met hoe we met elkaar omgaan, door er van uit te gaan dat we één zijn, wat we ook geloven (of niet geloven) en ons daarnaar te gedragen.
Dan kan inderdaad een goed uitgangspunt zijn. Beseffen dat we in wezen één zijn.

"The humble, meek, merciful, just, pious, and devout souls are everywhere of one religion; and when death has taken off the mask they will know one another, though the divers liveries they wear here makes them strangers. This world is a form; our bodies are forms; and no visible acts of devotion can be without forms. But yet the less form in religion the better, since God is a Spirit; for the more mental our worship, the more adequate to the nature of God; the more silent, the more suitable to the language of a Spirit." (William Penn, 1693)
Helemaal mee eens.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Nic »

Petra schreef: 29 nov 2019, 02:58
Messenger schreef: 28 nov 2019, 14:15
God is almachtig (er geschiedt helemaal niets tegen God's wil);
Dan kijk ik naar de bijbel, en de koran en al die andere goddelijk ingegeven geschriften... en dan denk ik... is dit het dan wat je wil(de)?
Verwarring alom, en jonge kinderen die opgroeien met de idee dat haat en geweld best wel oké zijn.

En dan kijk ik om me heen.. en dan zie ik één grote lange bloederige weg waarin de wij blijkbaar niet iedereen omvat maar een selectief gezelschap is, waarmee er een zij in het leven is geroepen en een wij versus zij met als gevolg; hebberigheid, overheersing, onderdrukking, vernietiging en bloedvergieten.

En dan heb ik het nog maar over wat mensen elkaar 'expres' aandoen, niet eens de natuurrampen en (per)ongelukken.
Wat dat 'expres' betreft, sja dat vind ik het meest veelzeggende zinnetje in de bijbel over de mens "forgive them, because they do not know what they are doing.".
Vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen.

...en dan denk ik...
De mensheid die maar wat aanrommelt, als ze het wél zouden weten zouden ze dan anders kunnen doen, was die vergeving dan nodig?
Was dit nou het beste wat je met je almacht kon doen?
Is dit het dan wat je wil(de)?

Dan geeft evolutie of spontane toevallige mutaties wat meer rust in mijn hoofd.
..Er lopen ernstig gestoorde gevaarlijke mensen rond, soms kruisen ze je pad; helaas het zij zo.
Moet ik het nu voor God op gaan nemen, bedacht ik me?
Ik wil wel even opmerken dat de God van de Bijbel, vaak geplot wordt op de God zoals ‘mensen’ hem willen zien.
Je kunt ook zeggen dat het de God van de filosofen is.
Alwetend, Almachtig etc.
Spreken over de God van de bijbel blijft lastig, want waarom een ‘bontje’ aangaan met een klein onaanzienlijke volkje.
Je bent niet goed genoeg voor deze wereld, hoor je dan, niet welkom ...
of je moet passen in de plannen die we zelf maken.
‘God bless...’
En als je werkelijk Gods zoon bent, dan kom je van dat kruis.

Ik ga hier ook geen sluitend verhaal van maken, maar ik sluit me liever aan bij het programma van Jezus, dan dat ik van mijn programma het naturalisme maak.
Het koninkrijk van de hemel is dichtbij volgens Jezus. En daarin geloven gaat in mijn optiek niet met je hoofd, maar met je gedrag. (Preek tegen mezelf)
We zijn slechts wetenschappers :geek:
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door HJW »

Nic schreef: 29 nov 2019, 15:38 Ik wil wel even opmerken dat de God van de Bijbel, vaak geplot wordt op de God zoals ‘mensen’ hem willen zien.
Je kunt ook zeggen dat het de God van de filosofen is.
Hmmm......de bijbel IS al een plotting van God, dat is al filosofie.
Ook daar zijn mensen aan het werk geweest en hebben hun filosofie (veelal overgenomen van al bestaande filosofieën) verpakt in verhalen.
Spreken over de God van de bijbel blijft lastig, want waarom een ‘bontje’ aangaan met een klein onaanzienlijke volkje.
Het is dat kleine onaanzienlijke volkje geweest dat opgeschreven heeft dat God met hen een verbond is aangegaan......
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Nic »

HJW schreef: 29 nov 2019, 16:46
Nic schreef: 29 nov 2019, 15:38 Ik wil wel even opmerken dat de God van de Bijbel, vaak geplot wordt op de God zoals ‘mensen’ hem willen zien.
Je kunt ook zeggen dat het de God van de filosofen is.
Hmmm......de bijbel IS al een plotting van God, dat is al filosofie.
Ook daar zijn mensen aan het werk geweest en hebben hun filosofie (veelal overgenomen van al bestaande filosofieën) verpakt in verhalen.
Spreken over de God van de bijbel blijft lastig, want waarom een ‘bontje’ aangaan met een klein onaanzienlijke volkje.
Het is dat kleine onaanzienlijke volkje geweest dat opgeschreven heeft dat God met hen een verbond is aangegaan......
Klopt, alleen ‘de’ filosofie zal zich niet beperkt weten door de bijbelse verhalen.
Het christelijk geloof kan zich niet losrukken uit de bijbel, het is ingeperkte fantasie, dat maakt het dus lastig.
Gelukkig is het ook continue een correctie van de menselijke kijk op deze God.
En ja het gaat niet buiten mensen om, er is dus wat gebeurd...
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Petra »

Messenger schreef: 29 nov 2019, 11:00
Petra schreef: 29 nov 2019, 02:58
Messenger schreef: 28 nov 2019, 14:15
God is almachtig (er geschiedt helemaal niets tegen God's wil);
...en dan denk ik...
De mensheid die maar wat aanrommelt, als ze het wél zouden weten zouden ze dan anders kunnen doen, was die vergeving dan nodig?
Was dit nou het beste wat je met je almacht kon doen?
Is dit het dan wat je wil(de)?
De mensheid staat nog in de kinderschoenen, op de onderste trede van de ladder, als het op spiritualiteit aankomt. En dat is niet zo vreemd want de mensheid is nog erg jong en in ontwikkeling. Op spiritueel gebied gelooft men nog steeds in een jaloerse, wraakzuchtige, rechtvaardige, gewelddadige en oordelende God en ziet de mens zich nog als gefabriceerd schepsel in plaats van een zich op empirische wijze ervarend deel van God.
Idd. kinderschoenen.. (vandaar mijn liedje met ;) ergens.. "later als je groot bent word je ook een ster")
Maarrrrr... dat is wel wat er in al die boeken en geschriften gepredikt wordt en bij jonge kinderen al vroeg aangeleerd wordt.
IMO zijn we door al die epistels die kinderschoenen in geduwd i.p.v dat ik er een poging in zie om naar een wat beter niveau te komen.

Messenger schreef: 29 nov 2019, 11:00 Als de almacht wordt ingezet om een Zonnaturareclame te bewerkstelligen, waar alles gezellig en pais en vree is,...
Daar zit wat in. Maar het is wel het andere uiterste van het hele haat en geweld zijn oké verhaal.

Nic schreef: 29 nov 2019, 15:38 Ik ga hier ook geen sluitend verhaal van maken, maar ik sluit me liever aan bij het programma van Jezus, dan dat ik van mijn programma het naturalisme maak.
Het koninkrijk van de hemel is dichtbij volgens Jezus. En daarin geloven gaat in mijn optiek niet met je hoofd, maar met je gedrag. (Preek tegen mezelf)
Prachtig hoor. Maar wat weet je nou eigenlijk van Jezus buiten wat anderen allemaal over hem te zeggen en schrijven hadden.
Waarom heeft ie nou nooit 's de moeite willen nemen om zélf wat op te schrijven.
Dat zit mij dwars.. dan denk ik .. met al die almacht en alles naar je wil.. zet je een zoon op de wereld met een boodschap. Wat gebeurt er vervolgens met die boodschap? Via via en mond tot mond worden er tig verhalen de wereld in geslingerd. Zoveel verschillende dat iedereen ervan in de war raakt.
Had de beste man nou niet zelf wat op papier kunnen zetten?
Maar een paar woordjes hadden genoeg geweest.
Hoe moeilijk kan het zijn?
Hoeveel woorden/boeken heb je nodig om een beetje aardig met mekaar te kunnen samenleven?

"Beste mensen leef met uw vrije wil en één ijzeren wet m.b.t. elkander.. ja is ja en nee is nee".

(Denk je dat eens in.. Oorlog.
-Hallo wij willen graag uw land innemen.
-Nou nee!
- oh ok, tot ziens dan maar. )
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Petra »

HJW schreef: 29 nov 2019, 08:04
Petra schreef: 29 nov 2019, 02:58
...en dan denk ik...
De mensheid die maar wat aanrommelt, als ze het wél zouden weten zouden ze dan anders kunnen doen, was die vergeving dan nodig?
Was dit nou het beste wat je met je almacht kon doen?
Is dit het dan wat je wil(de)?
Ik denk dan toch weer aan het verhaal van de verloren zoon.
Vertrokken van huis en op een gegeven moment levens tussen het varkensvoer. Dat is wel aardig de toestand in de wereld.

Regelmatig denk ik dat de hele aarde en het universum een droom is, een illusie. Gebeurt niet echt.
Dat zou een verklaring kunnen zijn.

En er zijn momenten dat de hele evolutietheorie wel als plausibel overkomt. Het verklaart het beste al het lijden.

Het lijden is een groot probleem. Voor mij voelt het lijden als on-natuurlijk. Letterlijk. Het gaat tegen onze natuur in.
Ja, ik herinner me dat we dit al uitgebreid hadden besproken. :)
Zit me nu zwaar aan het hoofd te krabben hoe dat ook weer met dat verhaal zat.

Sja dat lijden; rampen, ziekte, zeer, geweld... wat heeft het voor zin? Denk ik aan de term "zinloos geweld". Dat zegt het al.. het heeft geen zin, dient geen enkel doel.
Het blijft zo'n ..-dit kan niet de bedoeling zijn-. En -je komt er niet in en je komt er niet uit- gebeuren.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door peda »

Op het ogenblik "'woedt"' er weer discussie tussen deskundigen of de Jezus van de christelijke religie wel een historische persoonlijkheid is. De aan Paulus toegeschreven brieven worden tot op woordniveau geanalyseerd en hetzelfde gebeurt met de evangelieverhalen. Welke schrijver citeert welke schrijver en welke schrijver voegt nieuwe informatie toe voor welke godsdienstige doelgroep. Is het latere christendom het paulinistische christendom of bestond er een nog vroegere bron "" Q "' waarin oorspronkelijke citaten van Jezus zelve werden vermeld en waarop de latere schrijvers teruggrepen. Kortom het leven van de al of niet historische Jezus ligt opnieuw onder het vergrootglas en zoals gebruikelijk is er tussen de deskundigen onderling geen consensus. Over en weer wordt de ander cirkel redeneringen voor de voeten geworpen, wat betekent dat een vooraf reeds vaststaande mening in de premissen wordt ingebracht. Voor de gelovige deskundige staat vast dat Jezus een historisch persoon is met een boodschap. Die boodschap loopt afhankelijk van de onderzoeker langs de liniaal van Goddelijk Verzoener en Genadebrenger via brenger van religieuze wijsheidsgedachten tot symboolfiguur waaraan/waarmede mystieke voorstellingen werden verbonden. Historisch of niet historisch, Jezus blijft ook na 2000 jaren de ( spirituele ) gemoederen nog steeds krachtig bezighouden en het vullen van de bibliotheek planken met edele literatuur houdt maar niet op. Dat is zeker een stevig compliment waard, althans in mijn optiek.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Messenger »

Petra schreef: 30 nov 2019, 05:32
Messenger schreef: 29 nov 2019, 11:00 De mensheid staat nog in de kinderschoenen, op de onderste trede van de ladder, als het op spiritualiteit aankomt. En dat is niet zo vreemd want de mensheid is nog erg jong en in ontwikkeling. Op spiritueel gebied gelooft men nog steeds in een jaloerse, wraakzuchtige, rechtvaardige, gewelddadige en oordelende God en ziet de mens zich nog als gefabriceerd schepsel in plaats van een zich op empirische wijze ervarend deel van God.
Idd. kinderschoenen.. (vandaar mijn liedje met ;) ergens.. "later als je groot bent word je ook een ster")
Maarrrrr... dat is wel wat er in al die boeken en geschriften gepredikt wordt en bij jonge kinderen al vroeg aangeleerd wordt.
IMO zijn we door al die epistels die kinderschoenen in geduwd i.p.v dat ik er een poging in zie om naar een wat beter niveau te komen.
Het hogere niveau wordt niet bereikt wanneer je een heilig verklaard boek of geschrift bestempelt als het Enige en Laatste Woord van God.
Je blijft dan stilstaan op het spirituele niveau van rond het jaar 0 tot 500.

Als je stelt dat bijvoorbeeld de bijbel het enige en laatste Woord van God is, sluit je elke andere bron van inzichten uit. Ook als die inzichten beter verdedigbaar en werkbaar zijn. Je zet de spiritualiteit dan als het ware op de handrem. Voor elke levensvraag en elk spiritueel dilemma ben je dan uitsluitend aangewezen op die ene bijbel. Op een gegeven moment kom je er niet verder mee.

Zo blijven je schoenen kinderschoenen terwijl je voeten doorgroeien.

Nu staat er ergens in de bijbel dat je alles moet onderzoeken en het goede behouden. Volgens mij wordt er niet mee bedoeld dat je alles moet onderzoeken in uitsluitend die bijbel, in uitsluitend dat ene heilig verklaarde schrift.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Messenger »

Petra schreef: 30 nov 2019, 05:42 Sja dat lijden; rampen, ziekte, zeer, geweld... wat heeft het voor zin? Denk ik aan de term "zinloos geweld". Dat zegt het al.. het heeft geen zin, dient geen enkel doel.
Het blijft zo'n ..-dit kan niet de bedoeling zijn-. En -je komt er niet in en je komt er niet uit- gebeuren.
Zie jezelf niet als schepsel maar als deel van de almachtige en onkwetsbare God.
Vertrouw erop dat je, ook al wordt het lichaam beschadigd of verloren, spirituele wezen (Godsvonk) blijft bestaan.

Ik heb al diverse diagnoses gehad en ik zei bij elke diagnose : "Je moet per slot érgens aan dood gaan en je kunt niet eeuwig blijven plakken. Op een gegeven moment is de hele bucketlist afgevinkt en dan is het tijd om van vorm te veranderen. Een nieuw lichaam, een nieuwe blanco geest met een nieuwe bucketlist."

De ziel heeft een collectie van ervaringen die zijn beleefd door al haar geesten/lichamen, diverse bagage van ervaringen voor de ziel. Het deel van God dat zich op empirische wijze verlangt te ervaren.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Nic »

Petra schreef: 30 nov 2019, 05:32 Prachtig hoor. Maar wat weet je nou eigenlijk van Jezus buiten wat anderen allemaal over hem te zeggen en schrijven hadden.
Waarom heeft ie nou nooit 's de moeite willen nemen om zélf wat op te schrijven.
Dat zit mij dwars.. dan denk ik .. met al die almacht en alles naar je wil.. zet je een zoon op de wereld met een boodschap. Wat gebeurt er vervolgens met die boodschap? Via via en mond tot mond worden er tig verhalen de wereld in geslingerd. Zoveel verschillende dat iedereen ervan in de war raakt.
Had de beste man nou niet zelf wat op papier kunnen zetten?
Maar een paar woordjes hadden genoeg geweest.
Hoe moeilijk kan het zijn?
Hoeveel woorden/boeken heb je nodig om een beetje aardig met mekaar te kunnen samenleven?

"Beste mensen leef met uw vrije wil en één ijzeren wet m.b.t. elkander.. ja is ja en nee is nee".

(Denk je dat eens in.. Oorlog.
-Hallo wij willen graag uw land innemen.
-Nou nee!
- oh ok, tot ziens dan maar. )
Petra,
Ik probeer je te begrijpen, maar wat had het uitgemaakt als Jezus zelf wat opgeschreven had. Hoe geloofwaardig was dat voor iedereen geweest en wat had de inhoud moeten zijn.
Overigens dat over oorlog, dat is volgens mij iets wat in Jozua staat, ik ben daar mee bezig, maar zit nog in Jericho...
Het gaat volgens mij zo dat Jozua met een gigantisch leger aankomt zetten, de koning van een stad bang, maar Jozua zegt dan: ik kom vrede brengen.
Jozua moet je m.i. lezen zoals je Lord of the Rings leest, niet historisch.

Mag ik ook vragen of je persoonlijke achtergrond wat betreft je kerkelijke opvoeding een rol speelt in je religieuze afkeur die ik tussen de regels lees.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door HJW »

Petra schreef: 30 nov 2019, 05:32 Prachtig hoor. Maar wat weet je nou eigenlijk van Jezus buiten wat anderen allemaal over hem te zeggen en schrijven hadden.
Waarom heeft ie nou nooit 's de moeite willen nemen om zélf wat op te schrijven.
Die vraag is verrassend eenvoudig te beantwoorden.
Jezus ging ervan uit dat hij in de eindtijd leefde, gezien meerdere uitspraken van hem. Waarschijnlijk dacht hij dat hij de (joodse) messias zou kunnen zijn, maar dan idd conform de joodse verwachtingen.
Daarnaast was hij gewoon een jood, die de joodse leer aanhing.
Dus waarom zou hij iets opschrijven, het stond immers allemaal al op papier. En qua tijd was het ook niet nodig, want spoedig zou het allemaal geschieden.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door HJW »

Petra schreef: 30 nov 2019, 05:42
Ja, ik herinner me dat we dit al uitgebreid hadden besproken. :)
Zit me nu zwaar aan het hoofd te krabben hoe dat ook weer met dat verhaal zat.
Het lijden is zinloos.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door callista »

Een leven zonder lijden is een utopie....
De een lijdt meer dan der ander en de een kan ook meer aan dan de ander....
Op zich is het leven vaak lijden......
Misschien heeft het ergens toch wel zin.....

Volgens de Bijbel lijdt Jezus ook aan het kruis en voelt zich in de steek gelaten..
En Hij roept het uit.....
Eli, lama sabachthani" that is, "My God, my God, why hast thou forsaken me?" Mark 15:34.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door HJW »

callista schreef: 30 nov 2019, 14:55 Een leven zonder lijden is een utopie....
U geschiedde naar uw geloof.
Is er lijden omdat wij denken dat het lijden erbij hoort ?
Zou het lijden stoppen als we een ander bewustzijn in stappen ?
Volgens de Bijbel lijdt Jezus ook aan het kruis en voelt zich in de steek gelaten..
En Hij roept het uit.....
Eli, lama sabachthani" that is, "My God, my God, why hast thou forsaken me?" Mark 15:34.
Dat klopt. Dat zou prima in het verhaal passen dat hij dacht de joodse messias te zijn. En die zou niet aan een kruis sterven.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door callista »

HJW schreef: 30 nov 2019, 15:09
callista schreef: 30 nov 2019, 14:55 Een leven zonder lijden is een utopie....
U geschiedde naar uw geloof.
Is er lijden omdat wij denken dat het lijden erbij hoort ?
Zou het lijden stoppen als we een ander bewustzijn in stappen ?
Tja..het overkomt je.
Maar hoe zie jij dat voor je...in een ander bewustzijn stappen?
Al tijdens dit leven bedoel je?
Volgens de Bijbel lijdt Jezus ook aan het kruis en voelt zich in de steek gelaten..
En Hij roept het uit.....
Eli, lama sabachthani" that is, "My God, my God, why hast thou forsaken me?" Mark 15:34.
Dat klopt. Dat zou prima in het verhaal passen dat hij dacht de joodse messias te zijn.
En die zou niet aan een kruis sterven.
Correct...
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door HJW »

callista schreef: 30 nov 2019, 15:22 Maar hoe zie jij dat voor je...in een ander bewustzijn stappen?
Al tijdens dit leven bedoel je?
Ja, al in dit leven. Als dit leven al bestaat.
Voor mij is een essentiële vraag:
zijn onze gedachten een gevolg van de "realiteit" die wij waarnemen of is de "realiteit" een gevolg van onze gedachten.
Met andere woorden: creëren onze gedachten de werkelijkheid ?
En dan heb ik het niet over wat je in spirituele kringen vaak tegen komt, dat je niet de keuze hebt over wat je overkomt, maar wel de keuze hoe je reageert.
Deze vraag gaat dus een stap dieper.

Als ik daar een bijbels verhaal aan wil koppelen, zou dat het verhaal van de storm op het meer kunnen zijn.
De discipelen worden bang (ze reageren slechts op wat er gebeurt). Jezus staat op en zorgt ervoor dat de wind gaat liggen.
Zou dat ons werkelijke bewustzijn kunnen zijn ?
Als we werkelijk goddelijk zijn, wie of wat zou dan bepalen wwat ons overkomt ? Schepper overwonnen door de schepping ?
Klinkt raar in de oren.
Laatst gewijzigd door HJW op 30 nov 2019, 15:46, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Nic »

callista schreef: 30 nov 2019, 14:55 Een leven zonder lijden is een utopie....
De een lijdt meer dan der ander en de een kan ook meer aan dan de ander....
Op zich is het leven vaak lijden......
Misschien heeft het ergens toch wel zin.....

Volgens de Bijbel lijdt Jezus ook aan het kruis en voelt zich in de steek gelaten..
En Hij roept het uit.....
Eli, lama sabachthani" that is, "My God, my God, why hast thou forsaken me?" Mark 15:34.
Dit komt uit psalm 22. Nu vraag ik me af of hij dat echt zo gezegd heeft of dat zijn volgelingen het hem in zijn mond leggen.
Als je gekruisigd wordt, dan heb je niet heel veel meer te vertellen.
Het klopt natuurlijk wel, totaal verlaten was hij, nu gaat er een verhaal ...
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Peter79 »

Nic schreef: 30 nov 2019, 15:35 Dit komt uit psalm 22. Nu vraag ik me af of hij dat echt zo gezegd heeft of dat zijn volgelingen het hem in zijn mond leggen.
Als je gekruisigd wordt, dan heb je niet heel veel meer te vertellen.
Het klopt natuurlijk wel, totaal verlaten was hij, nu gaat er een verhaal ...
Door Jezus' woorden of toestand zo weer te geven, creëert de auteur een extra betekenislaag. Overigens hoeft dit bewust creëren te zijn - Mattheus was een bijbelkenner en legde deze verbinding waarschijnlijk automatisch en deelt dat op deze wijze met de lezer.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Messenger »

HJW schreef: 30 nov 2019, 15:32
callista schreef: 30 nov 2019, 15:22 Maar hoe zie jij dat voor je...in een ander bewustzijn stappen?
Al tijdens dit leven bedoel je?
Ja, al in dit leven. Als dit leven al bestaat.
Voor mij is een essentiële vraag:
zijn onze gedachten een gevolg van de "realiteit" die wij waarnemen of is de "realiteit" een gevolg van onze gedachten.
Met andere woorden: creëren onze gedachten de werkelijkheid ?
En dan heb ik het niet over wat je in spirituele kringen vaak tegen komt, dat je niet de keuze hebt over wat je overkomt, maar wel de keuze hoe je reageert.
Deze vraag gaat dus een stap dieper.
Je kunt niets veranderen aan de ultieme realiteit. Bijvoorbeeld : het regent en je wordt drijfnat.

Je kunt wel de perceptie op die ultieme realiteit veranderen. Zo kun je de regen en het feit dat je drijfnat wordt zien als vreselijk vervelend, omdat je op weg bent naar een klant en je doorweekt zal aankomen.

Een andere perceptie is dat je van blijdschap gaat dansen in de regen omdat je nu jezelf Fred Astaire voelt.

Vaak kun je op veel omstandigheden je perceptie of mindset wijzigen, simpel door er op een andere manier over te denken. Zo is er geen objectieve waarheid, want de individuele waarneming en perceptie verschilt van die van de ander.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door HJW »

Messenger schreef: 30 nov 2019, 15:55 Je kunt niets veranderen aan de ultieme realiteit. Bijvoorbeeld : het regent en je wordt drijfnat.
De schepper overwonnen door de schepping ?
U geschiedde naar uw geloof ?
Als God zich op allerlei wijzen wil ervaren, waarom dan niet op de wijze dat hij zich ervaart door de regen te stoppen ?

Is dit echt de ultieme realiteit ? Ik betwijfel het.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Petra »

Messenger schreef: 30 nov 2019, 10:59
Petra schreef: 30 nov 2019, 05:32 Idd. kinderschoenen.. (vandaar mijn liedje met ;) ergens.. "later als je groot bent word je ook een ster")
Maarrrrr... dat is wel wat er in al die boeken en geschriften gepredikt wordt en bij jonge kinderen al vroeg aangeleerd wordt.
IMO zijn we door al die epistels die kinderschoenen in geduwd i.p.v dat ik er een poging in zie om naar een wat beter niveau te komen.
Het hogere niveau wordt niet bereikt wanneer je een heilig verklaard boek of geschrift bestempelt als het Enige en Laatste Woord van God.
Je blijft dan stilstaan op het spirituele niveau van rond het jaar 0 tot 500...
Leuk! Je zegt hetzelfde als ik... maar dan beter. :)


Nic schreef: 30 nov 2019, 12:39 Mag ik ook vragen of je persoonlijke achtergrond wat betreft je kerkelijke opvoeding een rol speelt in je religieuze afkeur die ik tussen de regels lees.
Ik ben hatheistisch opgevoed. (Met de h van haat voor theïsme ervoor).
Maar mijn gedachten werden.. hoe gezond is haat? en hoe kun je iets haten waarvan je niet eens (goed) weet wat het is?
Hoe kom ik erachter wat het is?
De aard van dit beestje..proefondervindelijk vaststellen.. dus door er in te duiken en het te gaan doen.
Wat is religie? Wat is geloof? In wie of wat dan?
Ik denk dat ik alle geschriften van alle geloven en levensfilosofieën (van klassiek tot new age) wel heb gelezen en beproefd. (Uiteraard onmogelijk, maar hou het maar op veel ;) ).
Je zoekt naar wat religie is om van die haat af te komen.. en je komt terecht in de wereld van primitieve haat en geweld. Hoe paradoxaal is dat.
Bij alle geloven (e.d.) zie ik vooral een hoop mooie gebakken lucht, ingebed in haat en wreedheid. Als je er een beetje in gaat prikken en porren blijkt die mooie lucht flinterdun te zijn. Ook in het boeddhisme, die zo mooi compassie preken maar ook dat is maar voor een select gezelschap en aan tig regels en mitsen en maren gebonden. Gebakken lucht/schijncompassie dus.
Toen bedacht ik me dat al die geloven iets inhumaans hebben, het lijkt wel of die medemenselijkheid waar het (volgens mij) allemaal om begon ergens onderweg verloren of opgegeven wordt.
De wereld van de ratio dan? Die immers het humanisme in het leven heeft geroepen.
Maar die rationele wereld is de wereld van machines en machinaal denken, koud en kil, dus die mist iets. Mensen zijn geen machines en geen rationele wezens maar juist irrationele gevoelsdieren. Dat is wat mensen menselijk maakt.
Dus ik denk gek genoeg dat religie in de zin van spiritualiteit wel iets te bieden heeft. Maar dat het mij/ons is ontnomen door groepen/mensen die het voor eigen doeleinden misbruiken/hebben misbruikt
Dan wordt het dus meer een kwestie van door alle bagger heen je weg zoeken.
Laatst gewijzigd door Petra op 01 dec 2019, 04:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door Petra »

HJW schreef: 30 nov 2019, 15:09 Zou het lijden stoppen als we een ander bewustzijn in stappen ?
Jazeker. Je kan onthechten.. Ik noem het: Uit jezelf stappen.
Of uit de wereld.
Dan leef je naast de wereld en niet meer er in. Wegzweven in gebakken luchtkastelen.. best wel prettig. :)

Je kan je hele leven onder een boom gaan zitten mediteren, of je in een klooster verstoppen of...
Drank en drugs willen ook nog wel eens helpen.

Messenger schreef: 30 nov 2019, 15:55 Een andere perceptie is dat je van blijdschap gaat dansen in de regen omdat je nu jezelf Fred Astaire voelt.
Vaak kun je op veel omstandigheden je perceptie of mindset wijzigen, simpel door er op een andere manier over te denken. Zo is er geen objectieve waarheid, want de individuele waarneming en perceptie verschilt van die van de ander.
Ja er is perceptie en idd er is geen objectieve waarheid. Maar daarmee ben je er niet.
Wil je niet naast maar in de wereld leven dan dringt die wereld zich aan je op, of je wil of niet.

Omdenken is leuk tijdverdrijf maar je hebt er geen reet aan als.. je daar met je kind (met de nek in een strop) op de schouders staat te staan, gedwongen door mensen die het leuk vinden om te zien hoe je bezwijkt...(en dit is maar één van de vele onvoorstelbare gruwelijkheden).
Wij hebben drie jaar in Nanjing gewoond. Ik zat daar ong. elke week in dat massacre museum... me vnl. suf te prakkiseren hoe het toch mogelijk was.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_Nanking

Ik heb er overigens wel een theorie over.. hoe het toch kan.
Er zit iets in 'macht'. Het lijkt iets te zijn wat iedereen wil hebben maar waar niemand mee kan omgaan.
Misschien zelfs niet als je god bent.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: De gerechtigheid van God

Bericht door HJW »

Petra schreef: 01 dec 2019, 04:03 Jazeker. Je kan onthechten.. Ik noem het: Uit jezelf stappen.
Of uit de wereld.
Dan leef je naast de wereld en niet meer er in. Wegzweven in gebakken luchtkastelen.. best wel prettig. :)

Je kan je hele leven onder een boom gaan zitten mediteren, of je in een klooster verstoppen of...
Drank en drugs willen ook nog wel eens helpen.
Dan hebben jij en ik heel andere definities van een ander bewustzijn.
Ik heb het dan niet over lurkend aan een hasjpijp, met twee vingers in de lucht "peace, man" roepend.
Geen vlucht uit de werkelijkheid, eerder een vlucht IN de werkelijkheid.
Ik bedoel volop in de wereld levend, maar dan met het juiste bewustzijn, van wie wij werkelijk zijn.
Als architect van het leven, niet iemand die het allemaal maar ondergaat.

Maar misschien is dit wel een Matrix-achtige wereld en is het allemaal nutteloos wat ik hier nu neerschrijf, want dan spelen er heel andere zaken.
Misschien is het leven wel een droom, en is het alleen een kwestie van "wakker worden", en dan is wat ik hier net schreef ook zinloos.
En zo zijn er nog wel meer varianten te bedenken.

Onthechten maakt geen einde aan het lijden.
Wil je niet naast maar in de wereld leven dan dringt die wereld zich aan je op, of je wil of niet.
In essentie is het dus de vraag of dit correct is.
Omdenken is leuk tijdverdrijf maar je hebt er geen reet aan als.. je daar met je kind (met de nek in een strop) op de schouders staat te staan, gedwongen door mensen die het leuk vinden om te zien hoe je bezwijkt...(en dit is maar één van de vele onvoorstelbare gruwelijkheden).
Klopt. En ook mediteren in een klooster helpt hier niets aan of lurken aan een hasjpijp.
Maar wat helpt hier wel ?
Om dat te weten, moeten we eerst doorgronden wat de realiteit is.