Ultieme liefde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Ultieme liefde

Bericht door Petra »

Wat is de meest ultieme vorm van liefde m.b.t. andere mensen?

Volmaakte liefde?
Onvoorwaardelijke liefde?
Is dat mogelijk?
'Gewoon zomaar' iedereen liefhebben, zonder dat er iets voor gedaan of gelaten hoeft te worden.
Is het wel zo goed of liefhebbend om onvoorwaardelijk lief te hebben?
Heb je dan diegenen die je onvoorwaardelijk liefhebt lief of heb je dan de onvoorwaardelijke liefde lief?

Ik denk bij liefde aan liefhebben m.b.t. specifieke mensen om voor mij specifieke redenen.
Ik denk bij meest ultieme vorm in ruime zin eerder aan ehhhh... empathisch begrip.
Zou dat meest ultieme vorm van liefde kunnen zijn?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ultieme liefde

Bericht door callista »

Ik denk weleens dat in oorsprong alle liefde eigenlijk eigenliefde is
Volgens mij is het ook niet natuurlijk dat de mens zomaar van iedereen evenveel houdt.
En de andere wang toekeren...tja...wellicht heb je daar zelf voordeel bij...
Bovendien liggen liefde en haat dicht bij elkaar.

Maar ja ik filosofeer er ook maar wat op los....ik weet het niet...
Ben heel benieuwd naar de andere bijdragen.
Ik leer graag.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door HJW »

Voor mij betekent Onvoorwaardelijke Liefde vooral het besef dat iedereen uit dezelfde (goddelijke) bron komt.
En nee, het is iets anders dan alles maar goed vinden. Het lukt velen niet dat onderscheid te maken.
Mijn vrouw houdt onvoorwaardelijk van mij en toch zegt ze: daarom zie ik nog wel je mindere kanten.
Waarop ik zeg: mindere kanten ? IK ? Hoe kom je daar nou weer bij.
Haar antwoord: heb je even....... :shock:

Op deze aarde lopen heel wat mensen rond waar ik niet van houd. Maar dat is op deze aarde.

Een beperkte dimensie.
Ik ga niet proberen hier van iedereen te houden. Ik probeer de weg naar huis te vinden en dan van daaruit verder te gaan.
En dan is onvoorwaardelijke Liefde weer een kernonderdeel van mij.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Ultieme liefde

Bericht door Petra »

HJW schreef: 02 dec 2019, 18:22 Voor mij betekent Onvoorwaardelijke Liefde vooral het besef dat iedereen uit dezelfde (goddelijke) bron komt.
En nee, het is iets anders dan alles maar goed vinden. Het lukt velen niet dat onderscheid te maken.
Mijn vrouw houdt onvoorwaardelijk van mij en toch zegt ze: daarom zie ik nog wel je mindere kanten.
Waarop ik zeg: mindere kanten ? IK ? Hoe kom je daar nou weer bij.
Haar antwoord: heb je even....... :shock:

Op deze aarde lopen heel wat mensen rond waar ik niet van houd. Maar dat is op deze aarde.

Een beperkte dimensie.
Ik ga niet proberen hier van iedereen te houden. Ik probeer de weg naar huis te vinden en dan van daaruit verder te gaan.
En dan is onvoorwaardelijke Liefde weer een kernonderdeel van mij.
Ik vind dat onderscheid ook iets moeilijks.
Jij schuift het voor je uit.. morgen ga ik dat wel doen. Of misschien meer.. als alles goed is en iedereen lief dan zijn ze het waard en dan ga ik vast onvoorwaardelijke liefde voelen. Of misschien meer.. ik kan het nu niet maar ik geloof wel dat het mogelijk is. Of misschien meer... het zou zo moeten zijn maar hier lukt dat niet ???

Je vrouw houdt onvoorwaardelijk van je.
Ik vind het wel iets moois om te zeggen hoor, maar ik krijg het niet gezegd omdat ik het gevoel heb dat ik dat niet waar kan maken. Ik kan wel leven met die mindere kanten.. tot op een zekere hoogte. En.. d'r moet wel iets tegenover staan. (Aan betere kanten).
Zég nou.. dat je morgen aan de drank gaat (roep wat) en je vrouw in mekaar mept (roep wat) .. en dat elke dag weer.
Hoe werkt dat dan.. dat niet alles maar goed vinden maar wel onvoorwaardelijk van iemand houden?
Zegt ze dan ik houd onvoorwaardelijk van je maar ga wel van je scheiden. Na onze scheiding houd ik nog steeds van je maar je blijft wel uit mijn buurt?


@Callista
Ja, wat jij schrijft... al die gedachten heb ik ook.
Ben ook reuze benieuwd :)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door HJW »

Petra schreef: 03 dec 2019, 01:28
Ik vind dat onderscheid ook iets moeilijks.
Jij schuift het voor je uit.. morgen ga ik dat wel doen.
Morgen gratis bier.....
Of misschien meer.. als alles goed is en iedereen lief dan zijn ze het waard en dan ga ik vast onvoorwaardelijke liefde voelen. Of misschien meer.. ik kan het nu niet maar ik geloof wel dat het mogelijk is. Of misschien meer... het zou zo moeten zijn maar hier lukt dat niet ???
Het zou ook hier gewoon moeten lukken. Ik zie het meer in het niet verbonden zijn met thuis.
Zoek eerst het koninkrijk en de rest zal u gegeven worden. Ik combineer dat met: ken uzelf. Dat kon wel eens hetzelfde zijn.
In mijn huidige niveau van bewustzijn loop ik tegen grenen aan.
Hoe werkt dat dan.. dat niet alles maar goed vinden maar wel onvoorwaardelijk van iemand houden?
Zegt ze dan ik houd onvoorwaardelijk van je maar ga wel van je scheiden. Na onze scheiding houd ik nog steeds van je maar je blijft wel uit mijn buurt?
Ja, dat zou kunnen.
Helaas heb ik het in dit aardse leven moeten meemaken. Van iemand onvoorwaardelijk houden, maar toch los moeten laten.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ultieme liefde

Bericht door callista »

Behelst houden van ook niet het kunnen en willen loslaten?
Is het zelfs niet een voorwaarde van onvoorwaardelijke liefde?
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door HJW »

callista schreef: 03 dec 2019, 10:48 Behelst houden van ook niet het kunnen en willen loslaten?
Is het zelfs niet een voorwaarde van onvoorwaardelijke liefde?
Ja, dat kan het ook behelzen.
Maar dat zal de Liefde niet stoppen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ultieme liefde

Bericht door callista »

HJW schreef: 03 dec 2019, 11:17
callista schreef: 03 dec 2019, 10:48 Behelst houden van ook niet het kunnen en willen loslaten?
Is het zelfs niet een voorwaarde van onvoorwaardelijke liefde?
Ja, dat kan het ook behelzen.
Maar dat zal de Liefde niet stoppen.
Stel..je partner gaat vreemd....
Is die liefde voor haar dan nog net zo groot...d.w.z. onvoorwaardelijk?
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door HJW »

callista schreef: 03 dec 2019, 11:22
Stel..je partner gaat vreemd....
Is die liefde voor haar dan nog net zo groot...d.w.z. onvoorwaardelijk?
Ja. Hoeveel pijn het ook zou doen.
Onvoorwaardelijke Liefde stelt nou eenmaal geen voorwaarden.
Mijn liefde voor haar is onvoorwaardelijk. Dat is geen opgave of een strijd, het is gewoon.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ultieme liefde

Bericht door callista »

Dat is heel mooi HJW..
Ik denk dat velen dat niet kunnen opbrengen...
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door Snelheid »

Ultieme liefde is....hij zit bij haar op schoot kussen :kiss1: :kiss1: :kiss1: elkaar en drinken een goed glas wijn. :flower1:
VERITAS VOS LIBERABIT.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door HJW »

callista schreef: 03 dec 2019, 11:30 Dat is heel mooi HJW..
Ik denk dat velen dat niet kunnen opbrengen...
Dan snappen die mensen de Onvoorwaardelijke Liefde niet.
Ook als mijn vrouw aan het moorden zou slaan, dan nog zie ik het mooie in haar, haar goddelijke bron.

Ik zou dan wellicht wel scheiden, maar de Liefde zal niet stoppen.
Die IS er gewoon, het is in het geheel geen kwestie van moeten opbrengen.

Als ze aan het moorden zou slaan, zou ik denken: meid, meid, wat is er toch met je gebeurd.
Ik zou vol empathie kijken. Maar de moorden uiteraard niet goedkeuren, en niet wegmoffelen of goed praten of wat dan ook.

Maar ik zie haar goddelijke kern al zo lang, dat het niet zal lukken die kern niet meer te zien.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 03 dec 2019, 11:22
HJW schreef: 03 dec 2019, 11:17
callista schreef: 03 dec 2019, 10:48 Behelst houden van ook niet het kunnen en willen loslaten?
Is het zelfs niet een voorwaarde van onvoorwaardelijke liefde?
Ja, dat kan het ook behelzen.
Maar dat zal de Liefde niet stoppen.
Stel..je partner gaat vreemd....
Is die liefde voor haar dan nog net zo groot...d.w.z. onvoorwaardelijk?
Wij hebben in onze praktijk het nodige gezien ,vreemd gaan ....... de onvoorwaardelijkheid weg en het vertrouwen ook is is en blijft een breuk en het gaat niet meer goed komen dat is de realiteit.
VERITAS VOS LIBERABIT.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door HJW »

Snelheid schreef: 03 dec 2019, 11:51 Wij hebben in onze praktijk het nodige gezien ,vreemd gaan ....... de onvoorwaardelijkheid weg en het vertrouwen ook is is en blijft een breuk en het gaat niet meer goed komen dat is de realiteit.
De onvoorwaardelijkheid is weg, want...... de persoon voldeed niet aan de voorwaarden. :shock:
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door peda »

Er zijn mensen die geen enkel probleem hebben met breken. Breken met echtgenoot, echtgenote,
kinderen, zeer goede vrienden, het is voor hen geen probleem. Anderen lukt dat niet. Het zit ook in de aard van het "' beestje "".
Genetische aanleg ( gevoelsarm ) , trots, hormoonspiegel, opgedane levenservaring, er zijn ontzettend vele factoren die meespelen.
Ultieme liefde, voor de ene betekent het een in hoge mate na te streven ideaal, voor de ander zijn het slechts twee woorden, zonder betekenis.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door HJW »

peda schreef: 03 dec 2019, 12:53 Er zijn mensen die geen enkel probleem hebben met breken. Breken met echtgenoot, echtgenote,
kinderen, zeer goede vrienden, het is voor hen geen probleem. Anderen lukt dat niet. Het zit ook in de aard van het "' beestje "".
Genetische aanleg ( gevoelsarm ) , trots, hormoonspiegel, opgedane levenservaring, er zijn ontzettend vele factoren die meespelen.
Ultieme liefde, voor de ene betekent het een in hoge mate na te streven ideaal, voor de ander zijn het slechts twee woorden, zonder betekenis.
En dus ?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door Messenger »

HJW schreef: 03 dec 2019, 11:28
callista schreef: 03 dec 2019, 11:22
Stel..je partner gaat vreemd....
Is die liefde voor haar dan nog net zo groot...d.w.z. onvoorwaardelijk?
Ja. Hoeveel pijn het ook zou doen.
Onvoorwaardelijke Liefde stelt nou eenmaal geen voorwaarden.
Mijn liefde voor haar is onvoorwaardelijk. Dat is geen opgave of een strijd, het is gewoon.
De relatie van een paar van mijn vrienden is onvoorwaardelijk. De ene gaat heel vaak seksen met anderen en de ander staat dit toe.
Onvoorwaardelijke liefde kent geen jaloezie en laat los.
Inderdaad zijn er geen voorwaarden, mitsen of maren.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ultieme liefde

Bericht door callista »

Messenger schreef: 03 dec 2019, 13:29
HJW schreef: 03 dec 2019, 11:28
callista schreef: 03 dec 2019, 11:22
Stel..je partner gaat vreemd....
Is die liefde voor haar dan nog net zo groot...d.w.z. onvoorwaardelijk?
Ja. Hoeveel pijn het ook zou doen.
Onvoorwaardelijke Liefde stelt nou eenmaal geen voorwaarden.
Mijn liefde voor haar is onvoorwaardelijk. Dat is geen opgave of een strijd, het is gewoon.
De relatie van een paar van mijn vrienden is onvoorwaardelijk. De ene gaat heel vaak seksen met anderen en de ander staat dit toe.
Onvoorwaardelijke liefde kent geen jaloezie en laat los.
Inderdaad zijn er geen voorwaarden, mitsen of maren.
Ja..geen jaloezie en loslaten...…
En als er dan wel sprake is van mitsen en maren is die liefde voor de partner dan niet onvoorwaardelijk?
Wat is het dan wel?
Ja...voorwaardelijk natuurlijk...is er dan wel sprake van ultieme liefde volgens jou?
Indien nee...wat is het dan wel?
Een soort gevangenis waarin men zich vrijwillig in geplaatst heeft of zo?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9979
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door Messenger »

callista schreef: 03 dec 2019, 13:33 Ja..geen jaloezie en loslaten...…
En als er dan wel sprake is van mitsen en maren is die liefde voor de partner dan niet onvoorwaardelijk?
Wat is het dan wel?
Ja...voorwaardelijk natuurlijk...is er dan wel sprake van ultieme liefde volgens jou?
Indien nee...wat is het dan wel?
Een soort gevangenis waarin men zich vrijwillig in geplaatst heeft of zo?
Je geeft zelf de antwoorden op de vragen die je stelt.

Een monogame relatie kan prima werken als beiden gelukkig zijn. Maar stel dat een van beiden verliefd wordt ook op een andere of voor de lust met een ander gaat, omdat de ene eenmaal een hoger libido of fetish heeft, en de ander van die monogame relatie dat zou afkeuren of verbieden, dan wordt feitelijk een kooitje gemaakt of gevangenis zoals je zegt.

Op een zeker moment zal de een zich beperkt voelen en uit die gevangenis willen breken. Die relatie is dan alleen te redden als de liefde onvoorwaardelijk wordt en vrijlaat of loslaat.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door Snelheid »

HJW schreef: 03 dec 2019, 12:37
Snelheid schreef: 03 dec 2019, 11:51 Wij hebben in onze praktijk het nodige gezien ,vreemd gaan ....... de onvoorwaardelijkheid weg en het vertrouwen ook is is en blijft een breuk en het gaat niet meer goed komen dat is de realiteit.
De onvoorwaardelijkheid is weg, want...... de persoon voldeed niet aan de voorwaarden. :shock:
Zo te zien begrijp je het niet. :roll:
VERITAS VOS LIBERABIT.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door HJW »

Snelheid schreef: 03 dec 2019, 19:12
Zo te zien begrijp je het niet. :roll:
Ik begrijp het uitstekend. Er was geen sprake van onvoorwaardelijke liefde. Want de liefde was er als de ander aan verwachtingen voldeed. En verwachtingen/voorwaarden kan niet bij onvoorwaardelijke liefde.
Daarmee spreek ik geen oordeel uit dat hun liefde niets voorstelde, ik constateer alleen dat de liefde niet onvoorwaardelijk was.
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Ultieme liefde

Bericht door HJW »

callista schreef: 03 dec 2019, 13:33 Een soort gevangenis waarin men zich vrijwillig in geplaatst heeft of zo?
Voor mij werkt onvoorwaardelijke liefde juist bevrijdend. Jammer dat het (nog) maar bij een zeer beperkt aantal mensen voel.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Ultieme liefde

Bericht door callista »

HJW schreef: 03 dec 2019, 19:42
callista schreef: 03 dec 2019, 13:33 Een soort gevangenis waarin men zich vrijwillig in geplaatst heeft of zo?
Voor mij werkt onvoorwaardelijke liefde juist bevrijdend. Jammer dat het (nog) maar bij een zeer beperkt aantal mensen voel.
Ik had het wat dat betreft over voorwaardelijke liefde in mijn post
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Ultieme liefde

Bericht door Petra »

HJW schreef: 03 dec 2019, 11:41 Als ze aan het moorden zou slaan, zou ik denken: meid, meid, wat is er toch met je gebeurd.
Ik zou vol empathie kijken. Maar de moorden uiteraard niet goedkeuren, en niet wegmoffelen of goed praten of wat dan ook.
"Vol empahtie... "
Daar doelde ik op toen ik in mijn TS schreef dat empathisch begrip misschien wel de meest ultieme vorm van liefde is.

Hetgeen het maximale is wat ik op kan brengen in ruime zin m.b.t. mensen in het algemeen.
Om dat onvoorwaardelijke liefde te noemen.. sja..
Laatst gewijzigd door Petra op 04 dec 2019, 04:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Ultieme liefde

Bericht door Petra »

peda schreef: 03 dec 2019, 12:53 Er zijn mensen die geen enkel probleem hebben met breken. Breken met echtgenoot, echtgenote,
kinderen, zeer goede vrienden, het is voor hen geen probleem.
Geen enkel probleem.. neuhhhh dat wil er bij mij niet in. Tenminste.. niet bij de gewone gemiddelde mens.
Er zijn ook mensen die geen probleem hebben met moord (en weetikwatvoornarigheid); die noemen we gestoord of psychopaat e.d.

Dus hm... wat onvoorwaardelijke liefde betreft.. denk ik..áls het mogelijk is dan denk ik in eerste instantie aan het nageslacht.
Maar aangezien ouders en kinderen kunnen breken vraag ik me dus af of die onvoorwaardelijkheid überhaupt mogelijk is. Misschien is het een utopie. Iets waarvan je wenst dat het bestaat, en dat ook kunt denken te voelen zolang je nog in de gelegenheid bent om..
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas