De denkwijze van atheïsten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20604
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door peda »

Hallo Zolder,

Ik meen dat vele mensen zich bezighouden met zingeving. Waarom ben ik er, heeft mijn zijn een diepere betekenis, is het leven afgelopen bij de lichamelijke dood enz, enz. Godsdienst gaat in ieder geval daarop in. Het is m.i dus meer als de belangstelling voor een trilapparaat voor een gladde huid, Niet iedereen is tevreden met de naturalistische zienswijze dat het deelnemen aan het leven beperkt is tot slechts een paar jaren van bewustzijn en dat dan met een Niets alles voorbij is. Voor jou bestaat er ook voortgang na de dood, maar anders ingevuld als in de christelijke Godsdienst. Zo zijn er talloze gedachten die jammer genoeg gedachten blijven omdat ""hemeltoerisme"' cq kijken na de dood, niet tot de mogelijkheden behoort. Wat de ene beschrijft over na de dood, vindt een ander weer complete kolder, maar dat geldt wel over en weer. Een ijkpunt voor toetsing bestaat gewoon niet. Helaas, helaas.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 15 jan 2020, 17:04 Hallo Zolder,

Ik meen dat vele mensen zich bezighouden met zingeving. Waarom ben ik er, heeft mijn zijn een diepere betekenis, is het leven afgelopen bij de lichamelijke dood enz, enz. Godsdienst gaat in ieder geval daarop in. Het is m.i dus meer als de belangstelling voor een trilapparaat voor een gladde huid, Niet iedereen is tevreden met de naturalistische zienswijze dat het deelnemen aan het leven beperkt is tot slechts een paar jaren van bewustzijn en dat dan met een Niets alles voorbij is. Voor jou bestaat er ook voortgang na de dood, maar anders ingevuld als in de christelijke Godsdienst. Zo zijn er talloze gedachten die jammer genoeg gedachten blijven omdat ""hemeltoerisme"' cq kijken na de dood, niet tot de mogelijkheden behoort. Wat de ene beschrijft over na de dood, vindt een ander weer complete kolder, maar dat geldt wel over en weer. Een ijkpunt voor toetsing bestaat gewoon niet. Helaas, helaas.
Een antwoord op de grote levensvragen zoeken moet je niet verwarren met een behoefte aan zingeving. Het kan ook een soort haast wetenschappelijke belangstelling zijn. Maar ik moet wel eerlijk zeggen dat voor mij de vraag of er leven is na de dood ook wel te maken heeft met het gevoel van zin. Alleen ben ik met de standaard christelijk religieuze opvatting op zich niet zo tevreden. Die kan mij niet overtuigen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 15 jan 2020, 14:58
Messenger schreef: 04 dec 2019, 13:59
Alpha schreef: 04 dec 2019, 13:51Natuurlijk baseer ik mijn mening op de Bijbel.
Ik geloof Jezus als hij zegt: "Uw woord is waarheid".
Liegt hij dan?
Je kunt je afvragen of Jezus echt bestaan heeft en zoja, of hem misschien woorden in de mond gelegd zijn.

Het Nieuwe Testament is geschreven door schrijvers die Jezus nooit persoonlijk gekend kunnen hebben.

Of Jezus zelf liegt? Misschien liegen anderen over wat Jezus gezegd zou hebben. Want misschien kwam dat wel goed uit voor de machthebbers.
Je uit veronderstellingen.
Waar baseer je dat op?
Nuchter verstand.
Alpha schreef: De meeste Bijbelschrijvers kwamen uit Jezus persoonlijk kring, hij koos hen uit.
Dat is niet waar. Bovendien is het niet relevant wat in de bijbel geschreven is. Heden ten dage zijn we gediend met vooruitgang in de spiritualiteit en hebben we niks aan een boekenbundel van 2000 jaar oud die alleen maar meer vragen en problemen oproept.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Nic »

Ok hoe kunnen we dan verder?

Ik lees al een tijdje de onderwerpen op dit gehele forum, maar ik zie nog geen nieuwe richtingen die begaanbaar zijn.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Messenger »

Nic schreef: 15 jan 2020, 23:31 Ok hoe kunnen we dan verder?

Ik lees al een tijdje de onderwerpen op dit gehele forum, maar ik zie nog geen nieuwe richtingen die begaanbaar zijn.
Ik kan de boeken van Neale Donald Walsch aanbevelen, o.a. de bundel ""Gesprekken met God" waarin God een nieuwe richting en inzichten geeft.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Nic »

Messenger schreef: 15 jan 2020, 23:34
Nic schreef: 15 jan 2020, 23:31 Ok hoe kunnen we dan verder?

Ik lees al een tijdje de onderwerpen op dit gehele forum, maar ik zie nog geen nieuwe richtingen die begaanbaar zijn.
Ik kan de boeken van Neale Donald Walsch aanbevelen, o.a. de bundel ""Gesprekken met God" waarin God een nieuwe richting en inzichten geeft.
Het is merkwaardig dat het christendom als achterhaald gezien wordt, maar dat we aan de andere kant dan wel met allerlei andere ‘spirituele’ richtingen aankomen zetten.

Overigens over het Christendom:
Jezus is niet historisch, wordt hier eerder beweerd, hoewel vrijwel elke professionele historicus dat tegen spreekt.
De bijbel is achterhaald, maar ook dat is mi gewoon onzin. Ok het het is geen makkelijk boek en een goede exegese is nodig.

Nu is dit allemaal niet nieuw, al in de vorige eeuw hebben we allerlei new age bewegingen gehad.
Nu ben ik wel benieuwd welke theorieën dat zijn.
Ik ben echter bang (aangestoken door het christendom (anti-religieuze) en het atheïsme) dat ik hierin niet mee wil en kan gaan. Het is wellicht waard om de discussie aan te gaan, dat zal wellicht In een ander topic kunnen.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Snelheid
Berichten: 10799
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Snelheid »

Nic schreef: 16 jan 2020, 21:44
Messenger schreef: 15 jan 2020, 23:34
Nic schreef: 15 jan 2020, 23:31 Ok hoe kunnen we dan verder?

Ik lees al een tijdje de onderwerpen op dit gehele forum, maar ik zie nog geen nieuwe richtingen die begaanbaar zijn.
Ik kan de boeken van Neale Donald Walsch aanbevelen, o.a. de bundel ""Gesprekken met God" waarin God een nieuwe richting en inzichten geeft.
Het is merkwaardig dat het christendom als achterhaald gezien wordt, maar dat we aan de andere kant dan wel met allerlei andere ‘spirituele’ richtingen aankomen zetten.

Overigens over het Christendom:
Jezus is niet historisch, wordt hier eerder beweerd, hoewel vrijwel elke professionele historicus dat tegen spreekt.
De bijbel is achterhaald, maar ook dat is mi gewoon onzin. Ok het het is geen makkelijk boek en een goede exegese is nodig.

Nu is dit allemaal niet nieuw, al in de vorige eeuw hebben we allerlei new age bewegingen gehad.
Nu ben ik wel benieuwd welke theorieën dat zijn.
Ik ben echter bang (aangestoken door het christendom (anti-religieuze) en het atheïsme) dat ik hierin niet mee wil en kan gaan. Het is wellicht waard om de discussie aan te gaan, dat zal wellicht In een ander topic kunnen.
Ach ja hier in Nl maar laar de Kerk nou groeien als kool,en het zogenaamde atheisme meer en meer af neemt.dit alles is na te gaan.Hier in NL denken ze dat ze heel de wereld zijn dus niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Messenger »

Nic schreef: 16 jan 2020, 21:44
Messenger schreef: 15 jan 2020, 23:34
Nic schreef: 15 jan 2020, 23:31 Ok hoe kunnen we dan verder?

Ik lees al een tijdje de onderwerpen op dit gehele forum, maar ik zie nog geen nieuwe richtingen die begaanbaar zijn.
Ik kan de boeken van Neale Donald Walsch aanbevelen, o.a. de bundel ""Gesprekken met God" waarin God een nieuwe richting en inzichten geeft.
Het is merkwaardig dat het christendom als achterhaald gezien wordt, maar dat we aan de andere kant dan wel met allerlei andere ‘spirituele’ richtingen aankomen zetten.
Andere spirituele richtingen zijn mogelijk verder geëvolueerd.
Nic schreef: Nu is dit allemaal niet nieuw, al in de vorige eeuw hebben we allerlei new age bewegingen gehad.
Nu ben ik wel benieuwd welke theorieën dat zijn.
Ik ben echter bang (aangestoken door het christendom (anti-religieuze) en het atheïsme) dat ik hierin niet mee wil en kan gaan. Het is wellicht waard om de discussie aan te gaan, dat zal wellicht In een ander topic kunnen.
Die angst is niet gegrond denk ik. Als je werkelijk benieuwd bent naar die andere inzichten, kun je ze gerust tot je laten komen.

De God in de boeken van Neale Donald Walsch wijst erop dat je vast kunt houden aan de hoogste waarheid in jou. Dat je niets (zomaar) moet geloven wat je leest. Als het je echter aanspreekt of raakt, kun je er je voordeel mee doen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20604
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door peda »

Messenger schreef: 17 jan 2020, 00:00
Andere spirituele richtingen zijn mogelijk verder geëvolueerd.
Dat betwijfel ik sterk. Spiritualiteit is niet te vergelijken met wetenschap waar dank zij de steeds verder verbeterende waarnemingsmogelijkheden , regelmatig baanbrekende nieuwe ontdekkingen worden gedaan. De gevoeligheid voor "' betere "' spiritualiteit wordt niet verkregen door nieuwe mogelijkheden tot waarneming. Na de dood is nog steeds niet op een T V scherm de woonkamer binnen te halen. Bijna alles wat er aan spirituele zienswijzen voor het voetlicht komt, is een upgrading van oeroude eerdere spiritualiteit. Of dat nu New-Age is of andere gnostiek, veel echt nieuws wordt niet naar voren gebracht. Het is nu juist dit "' gebrek "' aan vernieuwing dat de a-theist opvoert als het "' gedateerd "' zijn van de spiritualiteit in brede zin. Bij de Godsdiensten is het van het zelfde laken een pak. De Openbaring is 2000 jaren geleden tot een einde gekomen, God hoeft kennelijk niets meer toe te voegen aan de geleverde Openbaringskennis. Het post-theisme is nauwelijks meer te onderscheiden van bepaalde vormen van atheisme, omdat in het post-theisme God volledig is vervaagd tot hoog abstract niveau. De God voor de intellectueel. Wanneer je Walsch volgt, geloof je in een in de 20 e eeuw tot de profeet Walsch Sprekende God. Sporen de Walsch ervaringen met de eigen ervaringen dan is dat uiterst plezierig voor de individuele ervaarder, maar een ander heeft daar weer niets aan omdat hij/zij God niet hoort Spreken of God Spreekt andere Woorden. Het is duidelijk dat de God Die de Mensenrechten omarmt, een meer de tijd volgende God ( God van de evolutie ) is als de God die in Mensenrechten achterblijft. Maar wat zegt het verder over de Identiteit van God ?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

peda schreef: 17 jan 2020, 10:00De Openbaring is 2000 jaren geleden tot een einde gekomen, God hoeft kennelijk niets meer toe te voegen aan de geleverde Openbaringskennis.
Het mormonisme, de islam, het christendom, etc., zeggen allemaal nieuwe Openbaringskennis toe te voegen. En claims op nieuwe Openbaringskennis gaan door tot de dag van vandaag.
Het post-theisme is nauwelijks meer te onderscheiden van bepaalde vormen van atheisme, omdat in het post-theisme God volledig is vervaagd tot hoog abstract niveau. De God voor de intellectueel.
Klopt. Religie evolueert.
Het is duidelijk dat de God Die de Mensenrechten omarmt, een meer de tijd volgende God ( God van de evolutie ) is als de God die in Mensenrechten achterblijft. Maar wat zegt het verder over de Identiteit van God ?
Dat goden door de mens naar hun evenbeeld zijn geschapen en de beste kans hebben te overleven door mee te evolueren met de menselijke beschaving.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Nic »

Mart schreef: 17 jan 2020, 14:00
peda schreef: 17 jan 2020, 10:00De Openbaring is 2000 jaren geleden tot een einde gekomen, God hoeft kennelijk niets meer toe te voegen aan de geleverde Openbaringskennis.
Het mormonisme, de islam, het christendom, etc., zeggen allemaal nieuwe Openbaringskennis toe te voegen. En claims op nieuwe Openbaringskennis gaan door tot de dag van vandaag.
Het post-theisme is nauwelijks meer te onderscheiden van bepaalde vormen van atheisme, omdat in het post-theisme God volledig is vervaagd tot hoog abstract niveau. De God voor de intellectueel.
Klopt. Religie evolueert.
Het is duidelijk dat de God Die de Mensenrechten omarmt, een meer de tijd volgende God ( God van de evolutie ) is als de God die in Mensenrechten achterblijft. Maar wat zegt het verder over de Identiteit van God ?
Dat goden door de mens naar hun evenbeeld zijn geschapen en de beste kans hebben te overleven door mee te evolueren met de menselijke beschaving.
Een van de dingen waar b.v. de theoloog Miskotte op wees, is dat binnen nieuwe denkwijzen of systemen altijd iets ‘vergoddelijkt’ gaat worden.
Dit kan de natuur zijn waar we aan de kosmos of moeder aarde allerlei hogere zaken toedichten of een maatschappelijk ontwerp waar de leider, de partij of de economie ‘aanbeden’ wordt.
De ‘mens’ kan na het christendom vaarwel gezegd te hebben, toch ook niet in het atheïsme blijven hangen omdat het geen richting geeft (ook de atheïst die zich zelf atheïst noemt, kan hier in terecht komen).
Juist het aanbidden van wat je kan of wilt zien, is een reëel gevaar voor de atheïst.

In hoeverre heeft de voetbalheld niet de status van een heilige aangenomen en wordt elke week in de voetbaltempels aanbeden.
Ps ik doe daar ook aan mee (hup Ajax).
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Zolderworm »

Nic schreef: 17 jan 2020, 15:16
Mart schreef: 17 jan 2020, 14:00
peda schreef: 17 jan 2020, 10:00De Openbaring is 2000 jaren geleden tot een einde gekomen, God hoeft kennelijk niets meer toe te voegen aan de geleverde Openbaringskennis.
Het mormonisme, de islam, het christendom, etc., zeggen allemaal nieuwe Openbaringskennis toe te voegen. En claims op nieuwe Openbaringskennis gaan door tot de dag van vandaag.
Het post-theisme is nauwelijks meer te onderscheiden van bepaalde vormen van atheisme, omdat in het post-theisme God volledig is vervaagd tot hoog abstract niveau. De God voor de intellectueel.
Klopt. Religie evolueert.
Het is duidelijk dat de God Die de Mensenrechten omarmt, een meer de tijd volgende God ( God van de evolutie ) is als de God die in Mensenrechten achterblijft. Maar wat zegt het verder over de Identiteit van God ?
Dat goden door de mens naar hun evenbeeld zijn geschapen en de beste kans hebben te overleven door mee te evolueren met de menselijke beschaving.
Een van de dingen waar b.v. de theoloog Miskotte op wees, is dat binnen nieuwe denkwijzen of systemen altijd iets ‘vergoddelijkt’ gaat worden.
Dit kan de natuur zijn waar we aan de kosmos of moeder aarde allerlei hogere zaken toedichten of een maatschappelijk ontwerp waar de leider, de partij of de economie ‘aanbeden’ wordt.
De ‘mens’ kan na het christendom vaarwel gezegd te hebben, toch ook niet in het atheïsme blijven hangen omdat het geen richting geeft (ook de atheïst die zich zelf atheïst noemt, kan hier in terecht komen).
Juist het aanbidden van wat je kan of wilt zien, is een reëel gevaar voor de atheïst.

In hoeverre heeft de voetbalheld niet de status van een heilige aangenomen en wordt elke week in de voetbaltempels aanbeden.
Ps ik doe daar ook aan mee (hup Ajax).
Waarom zou iemand die het christendom vaarwel heeft gezegd in het atheïsme blijven hangen? Er zijn toch talloze andere mogelijkheden?
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

Nic schreef: 17 jan 2020, 15:16Een van de dingen waar b.v. de theoloog Miskotte op wees, is dat binnen nieuwe denkwijzen of systemen altijd iets ‘vergoddelijkt’ gaat worden. Dit kan de natuur zijn waar we in de kosmos of moeder aarde allerlei hogere zaken aan toedichten of een maatschappelijk ontwerp waar de leider, de partij of de economie ‘aanbeden’ wordt.
En dat zegt van alles over de menselijke psyche en niets over het bestaan van goden en goddelijkheid.
Zolderworm schreef: 17 jan 2020, 15:31 Waarom zou iemand die het christendom vaarwel heeft gezegd in het atheïsme blijven hangen? Er zijn toch talloze andere mogelijkheden?
Een atheïst is gewoon iemand die niet in goden gelooft, maar het ontdekken van zingeving, oplossingen en antwoorden, gaat gewoon verder.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Nic »

Zolderworm schreef: 17 jan 2020, 15:31 Waarom zou iemand die het christendom vaarwel heeft gezegd in het atheïsme blijven hangen? Er zijn toch talloze andere mogelijkheden?
Dat is precies wat Miskotte zegt, we tuigen een nieuwe religie op, in feite is het een terugval in het vereren van iets (anders).
Mart schreef: 17 jan 2020, 15:32 Een atheïst is gewoon iemand die niet in goden gelooft, maar het ontdekken van zingeving, oplossingen en antwoorden, gaat gewoon verder.
Volgens Miskotte houden velen dat niet-geloof in goden niet lang vol, alleen heet het dan anders. Het gevaar van een staatsideologie zonder religie ligt op de loer.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

Nic schreef: 17 jan 2020, 17:37Het gevaar van een staatsideologie zonder religie ligt op de loer.
Hopelijk wordt godendienst vervangen door normale zingeving en niet weer iets dat bijna net zo erg is als de Inquisitie of de Kruistochten. Aan een staatsideologie heb ik als atheïst geen behoefte, maar het ontdekken van zingeving, oplossingen en antwoorden, gaat gewoon verder.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
collegavanerik
Berichten: 304
Lid geworden op: 16 aug 2019, 18:10
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door collegavanerik »

Nic schreef: 17 jan 2020, 17:37
Zolderworm schreef: 17 jan 2020, 15:31 Waarom zou iemand die het christendom vaarwel heeft gezegd in het atheïsme blijven hangen? Er zijn toch talloze andere mogelijkheden?
Dat is precies wat Miskotte zegt, we tuigen een nieuwe religie op, in feite is het een terugval in het vereren van iets (anders).
Mart schreef: 17 jan 2020, 15:32 Een atheïst is gewoon iemand die niet in goden gelooft, maar het ontdekken van zingeving, oplossingen en antwoorden, gaat gewoon verder.
Volgens Miskotte houden velen dat niet-geloof in goden niet lang vol, alleen heet het dan anders. Het gevaar van een staatsideologie zonder religie ligt op de loer.
Ik houdt het niet-geloof in goden al dertig jaar vol.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

collegavanerik schreef: 17 jan 2020, 18:06 Ik houdt het niet-geloof in goden al dertig jaar vol.
Het afwerpen van het laatste restje godsdienst dat ik zolang had meegezeuld, heeft bij mij enorm bevrijdend gewerkt.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Nic »

Mart schreef: 17 jan 2020, 18:19
collegavanerik schreef: 17 jan 2020, 18:06 Ik houdt het niet-geloof in goden al dertig jaar vol.
Het afwerpen van het laatste restje godsdienst dat ik zolang had meegezeuld, heeft bij mij enorm bevrijdend gewerkt.
Maar geen spoor meer van verering bij jullie te bekennen? Nergens bij willen horen, dat groter is dan je eigen bestaan?
Miskotte is daar eerlijk over. Hij kon helemaal op gaan in de natuur. Hij was verrukt over literatuur en
“kende de romantische neiging om op te gaan in het Al-Ene”.
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Peter79 »

Nic schreef: 17 jan 2020, 18:36
Mart schreef: 17 jan 2020, 18:19
collegavanerik schreef: 17 jan 2020, 18:06 Ik houdt het niet-geloof in goden al dertig jaar vol.
Het afwerpen van het laatste restje godsdienst dat ik zolang had meegezeuld, heeft bij mij enorm bevrijdend gewerkt.
Maar geen spoor meer van verering bij jullie te bekennen? Nergens bij willen horen, dat groter is dan je eigen bestaan?
Miskotte is daar eerlijk over. Hij kon helemaal op gaan in de natuur. Hij was verrukt over literatuur en
“kende de romantische neiging om op te gaan in het Al-Ene”.
ik denk dat je daar alleen door confrontatie achter kan komen, en dat je op het moment dat je erkent afgoden te hebben er al afstand van hebt genomen.
Laatst gewijzigd door Peter79 op 17 jan 2020, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Snelheid
Berichten: 10799
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Snelheid »

Nic schreef: 17 jan 2020, 18:36
Mart schreef: 17 jan 2020, 18:19
collegavanerik schreef: 17 jan 2020, 18:06 Ik houdt het niet-geloof in goden al dertig jaar vol.
Het afwerpen van het laatste restje godsdienst dat ik zolang had meegezeuld, heeft bij mij enorm bevrijdend gewerkt.
Maar geen spoor meer van verering bij jullie te bekennen? Nergens bij willen horen, dat groter is dan je eigen bestaan?
Miskotte is daar eerlijk over. Hij kon helemaal op gaan in de natuur. Hij was verrukt over literatuur en
“kende de romantische neiging om op te gaan in het Al-Ene”.
Het feit dat ze hier op dit forum zitten zegt al genoeg, als men er echt los van zou zijn en die kennen wij,hebben het nergens meer over als respect voor hen die er anders over denken.
Het kan verkeren zei Bredero :arrow:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Weetnieveel
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 jan 2020, 22:48
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Weetnieveel »

collegavanerik schreef: 17 jan 2020, 18:06 Ik houdt het niet-geloof in goden al dertig jaar vol.
Is dat wel zo? Volgens mij geloven we allemaal in de god Mammon. Geld is toch ook niets anders dan een verzinsel van de mens.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Nic »

Weetnieveel schreef: 17 jan 2020, 19:08
collegavanerik schreef: 17 jan 2020, 18:06 Ik houdt het niet-geloof in goden al dertig jaar vol.
Is dat wel zo? Volgens mij geloven we allemaal in de god Mammon. Geld is toch ook niets anders dan een verzinsel van de mens.
Herkenbaar, kom niet aan mijn God Mammon, maar nog erger je eigen beeld bij anderen...
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

Nic schreef: 17 jan 2020, 18:36 Maar geen spoor meer van verering bij jullie te bekennen? Nergens bij willen horen, dat groter is dan je eigen bestaan?
Als gezegd, gaat het ontdekken van zingeving, oplossingen en antwoorden, ook zonder goden gewoon verder.
Snelheid schreef: 17 jan 2020, 18:41 Het feit dat ze hier op dit forum zitten zegt al genoeg, als men er echt los van zou zijn en die kennen wij, hebben het nergens meer over als respect voor hen die er anders over denken.
99% van de atheïsten zit niet op religieuze fora, aangezien ze de rompslomp rondom goden en godendienstigen niet relevant vinden. Voor zover het mijzelf aangaat: anti-theïst waar het religieuze veroordeling van homoseksualiteit en de positie van vrouwen aangaat. Voor dat gedachtengoed slechts respect hebben, is m.i. een zwaktebod.
Het kan verkeren zei Bredero.
Nou en?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Snelheid
Berichten: 10799
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Snelheid »

Mart schreef: 17 jan 2020, 19:53
Nic schreef: 17 jan 2020, 18:36 Maar geen spoor meer van verering bij jullie te bekennen? Nergens bij willen horen, dat groter is dan je eigen bestaan?
Als gezegd, gaat het ontdekken van zingeving, oplossingen en antwoorden, ook zonder goden gewoon verder.
Snelheid schreef: 17 jan 2020, 18:41 Het feit dat ze hier op dit forum zitten zegt al genoeg, als men er echt los van zou zijn en die kennen wij, hebben het nergens meer over als respect voor hen die er anders over denken.
99% van de atheïsten zit niet op religieuze fora, aangezien ze de rompslomp rondom goden en godendienstigen niet relevant vinden. Voor zover het mijzelf aangaat: anti-theïst waar het religieuze veroordeling van homoseksualiteit en de positie van vrouwen aangaat. Voor dat gedachtengoed slechts respect hebben, is m.i. een zwaktebod.
Het kan verkeren zei Bredero.
Nou en?
Nou en?????
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De denkwijze van atheïsten

Bericht door Mart »

Snelheid schreef: 17 jan 2020, 20:00
Mart schreef: 17 jan 2020, 19:53
Snelheid schreef: 17 jan 2020, 18:41 Het kan verkeren zei Bredero.
Nou en?
Nou en?????
Ja: nou en?
Laatst gewijzigd door Mart op 17 jan 2020, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)