De vier ruiters van de Apocalyps

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door hopper »

https://www.trouw.nl/nieuws/atheist-sam ... gle.com%2F

Eerst schreef hij geloof kapot. Nu komt hij met een eigen leer. Sam Harris, de man die weinig overliet van de grootste wereldgodsdiensten, neemt het in zijn nieuwste boek 'Het huidige moment' op voor spiritualiteit.

Harris (47) is filosoof en neurowetenschapper, en een bekende Amerikaanse atheïstische polemist. Samen met de 'nieuwe atheïsten' Richard Dawkins, Daniël Dennett en wijlen Christopher Hitchens heet hij ook wel 'ruiter van de Apocalyps', een ironische verwijzing naar het bijbelboek Openbaringen.
......

Vanmorgen bijvoorbeeld, toen hij een deadline had, hield hij zich voor dat stress alleen maar een gedachte is.

Door je niet te vereenzelvigen met je gedachten, behoed je jezelf voor een hoop narigheid, volgens Harris. Ga maar na, zegt hij: "Gedachten zijn zelden fijn. We tobben over de toekomst, betreuren het verleden, geven af op anderen, bekritiseren onszelf, speuren voortdurend naar tekenen van problemen. En het nu proeven we niet. Zelfs in goede tijden maakt dat je ontevreden. Zelfs als het ene genoegen het andere opvolgt, blijf je op zoek naar meer, zelfs als dat waar je naar zocht recht voor je staat.
Buiten de gedachten zijn er geen problemen.

Een van mijn grootste problemen met religie is mensen die geloven dat alles in het volgende leven beter wordt, en zich daarom hier op de meest krankzinnige wijze gedragen. Dan is het plots logisch om een bomgordel om te doen.



de dood is een illusie

En leven ook...
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Storm »

Zo kun je zien dat mensen geen statische wezens zijn die altijd hetzelfde (blijven) denken. Ik vind het mooi dat hij die spiritualiteit toegelaten heeft in zijn leven. Jaren geleden in de hyves tijd waren veel jonge atheïsten idolaat van de four horseman, de filmpjes -die best interessant waren- vlogen je om de oren. :D Ik lees net dat ze elkaar maar één keer in het echt gezien hebben, kan ik me bijna niet voorstellen.

Ik ben het gedeeltelijk wel met hem eens; ik hou ook niet van bomgordels van welke kant ze ook komen.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Bonjour »

Misschien is deze interessant:
https://www.youtube.com/watch?v=Pfy4hz6_n9E
Sam Harris - Spirituality WITHOUT Religion

Ik heb hem zelf nog niet gezien.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Mart »

Storm schreef: 09 feb 2020, 21:20 Zo kun je zien dat mensen geen statische wezens zijn die altijd hetzelfde (blijven) denken. Ik vind het mooi dat hij die spiritualiteit toegelaten heeft in zijn leven.
Hij heeft altijd spiritualiteit toegelaten (bijv.: klik, klik, klik). Veel atheïsten zijn spiritueel -- ik ook.
Jaren geleden in de hyves tijd waren veel jonge atheïsten idolaat van de four horseman, de filmpjes -die best interessant waren- vlogen je om de oren.
Dat was het begin. Sindsdien is het aantal atheïsten enorm toegenomen en zijn er nu een heleboel op sociale media te vinden. Sinds het overlijden van Hitchens bestaan de 4 horseman natuurlijk niet meer, maar de nieuwe videos van deze wetenschappers zijn m.i. nog interessanter dan hun oude. En er zijn vooral een heleboel andere interessante atheïsten bijgekomen wiens videos ik eveneens erg boeiend vind.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Bonjour »

Ze hebben eens een vervangster geprobeerd:
https://www.youtube.com/watch?v=sOMjEJ3JO5Q

Onze Ayaan.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Storm »

Ja, ook nog even.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Mart »

Niemand kan de Hitch vervangen met z'n humor, passie en poëtische diepgang -- ook onze Ayaan niet. Maar ze is nog steeds erg actief; net als de andere drie. De huidige grote nieuwe generatie van atheïsten is mede door hun werk teweegebracht. Ik ben ze dankbaar.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Snelheid »

Altijd wat triest als mensen zich rijk rekenen,maar toch arm blijken.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door hopper »

Storm schreef: 09 feb 2020, 21:20 Zo kun je zien dat mensen geen statische wezens zijn die altijd hetzelfde (blijven) denken. Ik vind het mooi dat hij die spiritualiteit toegelaten heeft in zijn leven. Jaren geleden in de hyves tijd waren veel jonge atheïsten idolaat van de four horseman, de filmpjes -die best interessant waren- vlogen je om de oren. :D Ik lees net dat ze elkaar maar één keer in het echt gezien hebben, kan ik me bijna niet voorstellen.
Nou ja, spiritualiteit? Spiritualiteit is een groot woord voor mindfulness. Laten we zeggen dat er een lichtje is gaan branden. Tussen twee gedachtes door zit je ook al in mindfulness. In wezen is het niet veel meer dan afstand nemen van de eigen gedachten. Wat overigens al snel positieve effecten oplevert, dat dan weer wel. Het zijn de eigen gedachten die stress en erger veroorzaken.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Storm »

Snelheid schreef: 09 feb 2020, 23:57 Altijd wat triest als mensen zich rijk rekenen,maar toch arm blijken.
Dankbaarheid is niet verkeerd Snelheid, en over en weer zeggen atheïsten en gelovigen dit over elkaar..Best kwetsend eigenlijk, tenminste zo ervaar ik het.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Snelheid »

Storm schreef: 10 feb 2020, 00:03
Snelheid schreef: 09 feb 2020, 23:57 Altijd wat triest als mensen zich rijk rekenen,maar toch arm blijken.
Dankbaarheid is niet verkeerd Snelheid, en over en weer zeggen atheïsten en gelovigen dit over elkaar..Best kwetsend eigenlijk, tenminste zo ervaar ik het.
Je hebt niet begrepen wat er bedoeld wordt.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Storm »

Snelheid schreef: 10 feb 2020, 01:08
Storm schreef: 10 feb 2020, 00:03
Snelheid schreef: 09 feb 2020, 23:57 Altijd wat triest als mensen zich rijk rekenen,maar toch arm blijken.
Dankbaarheid is niet verkeerd Snelheid, en over en weer zeggen atheïsten en gelovigen dit over elkaar..Best kwetsend eigenlijk, tenminste zo ervaar ik het.
Je hebt niet begrepen wat er bedoeld wordt.
Ik vermoed van wel. ;) Voor een christen is dat jammer, ik begrijp je ook wel.. Maar er zijn ook atheïsten die ons niet sceptisch genoeg vinden en dat triest vinden.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Petra »

:lol: Jaaaaa, die Harris.
Toen Eagleman met possibilianisme kwam trok ie keihard van leer daartegen.
Terwijl het Eagleman erom ging om eens wat anders te proberen i.p.v. enkel maar bezig blijven met die neo atheïsten strijd.
Maar daar kom je nooit aan toe als je alleen maar blijft hangen in diezelfde eeuwenoude welles-nietes discussies.
Er is méér dan dat. Er is nog zoveel wat we niet weten. Er is méér te ontdekken.
Het lijkt erop.. dat dat lampje nu ook bij Harris is aangegaan. :)


https://en.wikipedia.org/wiki/Possibilianism
Sam Harris (a new atheist) has attacked possibilianism as "intellectually dishonest", and its description of strict atheism as a straw man. Harris writes that the position Eagleman espouses "is, simply, atheism." Harris calls on Eagleman "to admit that “possibilianism,” this middle position of yours, is just a piece of performance art, rather than a serious thesis." In response, Eagleman stated that "[Harris'] braggadocio appears to be emblematic of the neo-atheist posture, and confirms why I don't feel completely at home in that camp." Journalist Steve Volk in the Huffington Post suggested that Harris and Eagleman should be "new allies": "If we're going to get beyond the typical exchanges between new atheists and the religious, I'd argue that it's through figures like Eagleman and Harris that we will find the most productive path: men who are eager to use science while demonstrating a capacity to consider ideas from other areas of human experience and systems of thought."
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Dikkie
Berichten: 524
Lid geworden op: 19 jan 2020, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Dikkie »

Storm schreef: 09 feb 2020, 21:20 Zo kun je zien dat mensen geen statische wezens zijn die altijd hetzelfde (blijven) denken. Ik vind het mooi dat hij die spiritualiteit toegelaten heeft in zijn leven. Jaren geleden in de hyves tijd waren veel jonge atheïsten idolaat van de four horseman, de filmpjes -die best interessant waren- vlogen je om de oren. :D Ik lees net dat ze elkaar maar één keer in het echt gezien hebben, kan ik me bijna niet voorstellen.

Ik ben het gedeeltelijk wel met hem eens; ik hou ook niet van bomgordels van welke kant ze ook komen.
Maar dat is nu juist een groot misverstand. Dat atheïsten (of zelfs antitheïsten zoals Harris/Dawkins) niet spiritueel zouden kunnen zijn.
En wild van de 4 horsemen....ze hadden duidelijk een punt, maar het was mij ook snel duidelijk dat het niet altijd zwart-wit is. Wat geloof in goden betreft echter, ben ik het volkomen met de heren eens.
Misschien het best verwoord door de brief die Dawkins aan zijn 10 jaar jonge dochter schreef. Is op internet te vinden. Verwoord vele malen beter wat ik altijd probeer te promoten m.b.t. wetenschap.
Volg het bewijs waarheen het ook leidt
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door callista »

Klopt...prachtige en duidelijke brief.
Als sommigen het woord spiritueel horen verbinden ze dat veelal meteen aan (hun) God....dat is een misverstand...zo werkt dat niet...
Misschien om sommigen hun geloof binnen te trekken.
Zo ging het ook met bepaalde uitspraken van Einstein.....die zich zelfs soms een religieuze atheist noemde, maar dat had niets met God of Goden te maken...
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocal

Bericht door Fundamenteel »

Deze profetie kan tot een patroon gekneed worden als je de kleuren tot een vlag vormt. De laatste is de groene. De shahada staat (oorspronkelijk) op een groene vlag met witte rand. Toeval of patroon?

Alle kleuren samen vormen de vlag van Iran, Palestina, ...

De geest van de anti christ is wellicht de islam en de verwondde gruwel die ze aanbidden (openbaringen) is de Ka’ba. Wat met een bepaalde tonatie tot h o e r vertaald kan worden uit he Arabisch.

Toeval of patroon? :)

Edit = dt
Laatst gewijzigd door Fundamenteel op 10 feb 2020, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door callista »

Verzinsels...
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocal

Bericht door Snelheid »

Fundamenteel schreef: 10 feb 2020, 08:47 Deze profetie kan tot een patroon gekneed worden als je de kleuren tot een vlag vormt. De laatste is de groene. De shahada staat (oorspronkelijk) op een groene vlag met witte rand. Toeval of patroon?

Alle kleuren samen vormen de vlag van Iran, Palestina, ...

De geest van de anti christ is wellicht de islam en de verwondde gruwel die ze aanbidden (openbaringen) is de Ka’ba. Wat met een bepaalde tonatie tot h o e r vertaald kan worden uit he Arabisch.

Toeval of patroon? :)

Edit = dt
Geen toeval derhalve.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Fundamenteel
Berichten: 1263
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Fundamenteel »

callista schreef: 10 feb 2020, 08:49Verzinsels...
Voor jou. Niet voor de gelovige die er naar leeft.

De boekenrollen zijn geopend, ergo ze zijn in deze tijd te vertalen. De openbaringen zijn onbegrijpelijk tot de tijd waarin het openbaart wordt. Die tijd is nu. Niet voor jou misschien, wel voor de gelovige die zijn bijbel in de hele context leest.

Als mensen zeggen dat die profetieën voor alle tijden kunnen zijn, kijken niet naar de hele context. Als je de profetieën van Daniël, Jesaja en Ezechiël erbij neemt, kunnen we niet anders afleiden dat het over nu gaat. Israël bestond bv niet meer tijdens wo2. Maar er is wel over voorspeld dat God hen zal verzamelen en terug tot Israël zal leiden.

De (weder)geboorte van Israël is op 1 dag bereikt en weerstond alle tegenstand terwijl ze omsingeld werden door alle Arabische buurlanden. Stuk per lik tot de knieën gedwongen tot erkenning van Israël. Mag ik daar een wonder in zien? :D Bekijk de lappen grond en gedenk dat Israël toen circa 4x kleiner was.

Ezechiël 37:21-22 Spreek dan tot hen: Zo zegt de Heere Heere: Ziet, Ik zal de kinderen Israels halen uit het midden der heidenen, waarhenen zij getogen zijn, en zal ze vergaderen van rondom, en brengen hen in hun land;
En Ik zal ze maken tot een enig volk in het land, op de bergen Israels; en zij zullen allen te zamen een enigen Koning tot koning hebben; en zij zullen niet meer tot twee volken zijn, noch voortaan meer in twee koninkrijken verdeeld zijn.
The bible -> It is written | Theory of evil lucion -> It is rewritten
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Christiaan »

Petra schreef: 10 feb 2020, 05:13 :lol: Jaaaaa, die Harris.
Toen Eagleman met possibilianisme kwam trok ie keihard van leer daartegen.
Terwijl het Eagleman erom ging om eens wat anders te proberen i.p.v. enkel maar bezig blijven met die neo atheïsten strijd.
Maar daar kom je nooit aan toe als je alleen maar blijft hangen in diezelfde eeuwenoude welles-nietes discussies.
Er is méér dan dat. Er is nog zoveel wat we niet weten. Er is méér te ontdekken.
Het lijkt erop.. dat dat lampje nu ook bij Harris is aangegaan. :)


https://en.wikipedia.org/wiki/Possibilianism
Sam Harris (a new atheist) has attacked possibilianism as "intellectually dishonest", and its description of strict atheism as a straw man. Harris writes that the position Eagleman espouses "is, simply, atheism." Harris calls on Eagleman "to admit that “possibilianism,” this middle position of yours, is just a piece of performance art, rather than a serious thesis." In response, Eagleman stated that "[Harris'] braggadocio appears to be emblematic of the neo-atheist posture, and confirms why I don't feel completely at home in that camp." Journalist Steve Volk in the Huffington Post suggested that Harris and Eagleman should be "new allies": "If we're going to get beyond the typical exchanges between new atheists and the religious, I'd argue that it's through figures like Eagleman and Harris that we will find the most productive path: men who are eager to use science while demonstrating a capacity to consider ideas from other areas of human experience and systems of thought."
Dat lampje is bij hem altijd al aan geweest. Sam Harris is nooit 'vies' geweest van 'spiritualiteit' en staat altijd open voor nieuwe dingen. Zijn weerstand tegen possibilianisme kan ik begrijpen. Hij heeft het dan ook goed verwoord op zijn blog. Helaas heeft Eagleman de uitnodiging niet geaccepteerd om er een dialoog van te maken.
https://samharris.org/whither-eagleman/
Laatst gewijzigd door Christiaan op 10 feb 2020, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Mart »

Voor degenen die denken dat Harris het ineens zou opnemen voor spiritualiteit: hij heeft altijd spiritualiteit toegelaten en is er altijd voor opgekomen (bijv.: klik, klik, klik). Veel atheïsten zijn spiritueel -- ik ook.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door hopper »

Petra schreef: 10 feb 2020, 05:13 :lol: Jaaaaa, die Harris.
Toen Eagleman met possibilianisme kwam trok ie keihard van leer daartegen.
Terwijl het Eagleman erom ging om eens wat anders te proberen i.p.v. enkel maar bezig blijven met die neo atheïsten strijd.
Maar daar kom je nooit aan toe als je alleen maar blijft hangen in diezelfde eeuwenoude welles-nietes discussies.
Er is méér dan dat. Er is nog zoveel wat we niet weten. Er is méér te ontdekken.
Het lijkt erop.. dat dat lampje nu ook bij Harris is aangegaan. :)
Zelfs mensen die keihard in het atheïsme geloven kunnen dus andere wegen in slaan. En vooral omdat hij één van de apostelen van het atheïsme is, is dat wel bijzonder.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door callista »

Er is niets bijzonders aan.
Misschien snap je het (nog) niet?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Mart »

hopper schreef: 10 feb 2020, 09:56 Zelfs mensen die keihard in het atheïsme geloven kunnen dus andere wegen in slaan. En vooral omdat hij één van de apostelen van het atheïsme is, is dat wel bijzonder.
Nogmaals: hij heeft altijd spiritualiteit toegelaten en is er altijd voor opgekomen (bijv.: klik, klik, klik).
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Snelheid »

hopper schreef: 10 feb 2020, 09:56
Petra schreef: 10 feb 2020, 05:13 :lol: Jaaaaa, die Harris.
Toen Eagleman met possibilianisme kwam trok ie keihard van leer daartegen.
Terwijl het Eagleman erom ging om eens wat anders te proberen i.p.v. enkel maar bezig blijven met die neo atheïsten strijd.
Maar daar kom je nooit aan toe als je alleen maar blijft hangen in diezelfde eeuwenoude welles-nietes discussies.
Er is méér dan dat. Er is nog zoveel wat we niet weten. Er is méér te ontdekken.
Het lijkt erop.. dat dat lampje nu ook bij Harris is aangegaan. :)
Zelfs mensen die keihard in het atheïsme geloven kunnen dus andere wegen in slaan. En vooral omdat hij één van de apostelen van het atheïsme is, is dat wel bijzonder.
Er zijn er al heel wat Christen geworden in volle overtuiging, en zeggen nu ...eindelijk de waarheid eindelijk vrij en thuis.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Plaats reactie