Waarom zijn zo weinig Christenen verontwaardigd over de behandeling van vreemdelingen en migranten?

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Petra
Man/Vrouw: V

Re: Waarom zijn zo weinig Christenen verontwaardigd over de behandeling van vreemdelingen en migranten?

Bericht door Petra »

Het draait (zoals bij elk wereld probleem) allemaal om de knikkers. En de knikkers maken nou eenmaal de dienst uit.
Dat het wringt met de ethiek is part of this world.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas

dingo
Man/Vrouw: M

Re: Waarom zijn zo weinig Christenen verontwaardigd over de behandeling van vreemdelingen en migranten?

Bericht door dingo »

Als je Europa een beetje leefbaar wil houden kun je niet ongelimiteerd economische vluchtelingen toe laten. Het alternatief is economie daar naar toe brengen dus investeren en accepteren dat die investeringen financieel misschien wat minder rendement opleveren maar maatschappelijk wel hoog renderen. En wat minder wapens exporteren naar die gebieden zou ook helpen.
In de tussentijd de vluchtelingen die bij je in de buurt wonen gewoon helpen als je dat kan.
A Highway to Hell but only a Stairway to Heaven says a lot about anticipated traffic volume.

Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder »

MaartenV schreef:
19 feb 2020, 04:41
Dat er niet veel meer Christenen hun huis openstellen voor deze medemens ontgaat mij. Dat men niet - tegen de wet in - op straat komt en deze mensen helpt als Christen, vat ik niet.
Daar is een goede sociaal-psychologische verklaring voor te geven.
De onderliggende verontwaardiging daarover die ik bij je proef deel ik.
Er zijn geen hypocrietere wezens dan mensen en christenen zijn daarop geen uitzondering.

peda

Bericht door peda »

dingo schreef:
20 feb 2020, 07:33
Als je Europa een beetje leefbaar wil houden kun je niet ongelimiteerd economische vluchtelingen toe laten. Het alternatief is economie daar naar toe brengen dus investeren en accepteren dat die investeringen financieel misschien wat minder rendement opleveren maar maatschappelijk wel hoog renderen. En wat minder wapens exporteren naar die gebieden zou ook helpen.
In de tussentijd de vluchtelingen die bij je in de buurt wonen gewoon helpen als je dat kan.
De economische vluchtelingen stroom ( uit Afrika ) is bovendien nog te linken aan landen met een verre van democratische samenleving.
Een mini groepje van lokale heersers doet er daar m.i. alles aan om echte verandering tegen te houden om de eigen riante ( financiele ) positie
niet behoeven op te geven. Dan kun je daar geld heen sturen om de lokale economie te steunen tot je een ons weegt, het bedoelde resultaat wordt met de geldzegen niet bereikt, immers de zittende klasse is opnieuw de hoofd profiteur. Er wordt door de lokale heersers bewust verhinderd dat een bloeiende de economische kar-trekkende middenstand het leven ziet. Ik ben wel benieuwd naar de zienswijze van Wim, aangaande dit vraagstuk.

Wim Nusselder
Contacteer:

hopper schreef:
19 feb 2020, 20:33
Ter zijde: heeft iemand wel eens een vluchteling gesproken?
Willemijn en ik hadden maandagavond nog een Iraanse vluchtelinge te eten.
We gaan binnenkort bij haar lunchen.
Ze werkt tegen het minimumloon bij een Iraans restaurant.
Ze heeft nogal wat te verstouwen gekregen in haar leven...

Wim Nusselder
Contacteer:

hopper schreef:
Wim Nusselder schreef:
20 feb 2020, 11:31
[…]
Ik zou het bijna vergeten, zo vanzelfsprekend lijkt het al:
De collega waar ik schuin tegenover zit is Kiza Magendane, vluchteling uit Congo.
Succesvol columnist; schrijver van een boek over zijn ervaringen dat binnenkort uitkomt; regelmatig op TV en radio.

Wim Nusselder
Contacteer:

dingo schreef:
20 feb 2020, 07:33
Als je Europa een beetje leefbaar wil houden kun je niet ongelimiteerd economische vluchtelingen toe laten.
'Leefbaar' naar wiens maatstaven...?
Vanuit het perspectief van velen leven wij hier in een paradijs.
Mag dat niet een tandje minder om daar anderen van te kunnen laten meedelen?

Ja, maar ook:
Als je de wereld als geheel een beetje leefbaarder wilt maken (en minder onleefbaar voor velen) kun je je niet afsluiten voor migranten.
Economische en veiligheidsdrijfveren lopen in elkaar over; hard scheiden is onmogelijk en onmenselijk.
Het is bovendien moreel kwestieus om kapitaal en kennis wél vrijelijk over de wereld te laten bewegen en zich bij ons te laten cumuleren en de mensen tegen te houden die van nature en maar al te begrijpelijk de welvaart volgen.
Nederland (en Vlaanderen) in de 15e t/m 17e eeuw zijn rijk geworden door de migranten van elders en hun inzet, hun kapitaal en hun kennis!
Als we willen profiteren van de welvaart die onze relatief centrale positie in de wereldeconomie met zich meebrengt (denk aan de Rotterdamse haven en de hoogontwikkelde kennis die we hier hebben op veel terreinen), dan moeten we bereid zijn die te delen met degenen die buiten hun schuld elders geboren zijn.
Die erfenis (in termen van infrastructuur, kennis, sociale verworvenheden en zelfs cultuur) waarop onze welvaart gebaseerd is hebben we niet aan onszelf te danken, maar aan onze voorouders en -meer nog- aan het 'Matheus-effect': welvaart heeft de neiging om zichzelf te concentreren.
Die welvaartsconcentratie wordt eerder groter dan kleiner door de globalisering en zeker als Christen (en als Jood, want ook het Oude Testament gaat al te keer tegen rijken die 'akker aan akker trekken') mag je dat niet accepteren.

Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Wim Nusselder schreef:
20 feb 2020, 11:37
hopper schreef:
Wim Nusselder schreef:
[…]
Ik zou het bijna vergeten, zo vanzelfsprekend lijkt het al:
De collega waar ik schuin tegenover zit is Kiza Magendane, vluchteling uit Congo.
Succesvol columnist; schrijver van een boek over zijn ervaringen dat binnenkort uitkomt; regelmatig op TV en radio.
Dan heeft ze nog geboft. Mijn Iranese buurman spreekt nog steeds geen goed Nederlands, heeft geen werk, veel schulden en is nu ook ernstig ziek. Door alle spanningen, vooral vanwege de schulden, heeft hij een veel te hoge bloeddruk en heeft vorige week daardoor een tia gehad. Ik ben minstens eenmaal per week zoet met brieven voor hem schrijven, dingen uitzoeken, formulieren invullen, enzovoort. Niet dat ik dat graag doe, maar het kan niet anders.
Only dead fish go with the flow

Wim Nusselder
Contacteer:

Zolderworm schreef:
20 feb 2020, 11:48
Dan heeft ze nog geboft.
Ze klaagt ook niet.
Ze is erg blij dat ze hier kan wonen.

Wij zouden niet mogen klagen over migranten...

Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Wim Nusselder schreef:
20 feb 2020, 11:51
Zolderworm schreef:
20 feb 2020, 11:48
Dan heeft ze nog geboft.
Ze klaagt ook niet.
Ze is erg blij dat ze hier kan wonen.

Wij zouden niet mogen klagen over migranten...
Ik zeg niet dat ze klaagt, maar dat ze geboft heeft als je het vergelijkt met mijn buurman.
Only dead fish go with the flow

Storm

Bericht door Storm »

@Wim,
Je hebt gelijk, wij hebben het zoveel beter dan de -ook- economische vluchtelingen. Er is wel geld in Nederland maar weinig grond, we zijn een piepklein overvol landje. Dan kun je m.i niet stromen economische vluchtelingen aan, al begrijp ik dat ze graag naar westerse landen komen.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.

hopper

Bericht door hopper »

Wim Nusselder schreef:
hopper schreef:
We gaan binnenkort bij haar lunchen.
Ze werkt tegen het minimumloon bij een Iraans restaurant.
Ze heeft nogal wat te verstouwen gekregen in haar leven...
Dat is mooi, Wim. Door elkaar als mens te ontmoeten ontstaat er iets heel anders dan in de krant lezen over een x aantal vluchtelingen.
Door de vreemdeling tegen je borst drukken (al dan niet letterlijk) vermenselijkt de kwestie.
God is niet het antwoord op onze vragen, God is het wegvallen van onze vragen.

hopper

Bericht door hopper »

Storm schreef:
20 feb 2020, 11:57
@Wim,
Je hebt gelijk, wij hebben het zoveel beter dan de -ook- economische vluchtelingen. Er is wel geld in Nederland maar weinig grond, we zijn een piepklein overvol landje. Dan kun je m.i niet stromen economische vluchtelingen aan, al begrijp ik dat ze graag naar westerse landen komen.
Het zou ook niet redelijk zijn om dit jaar (2020) bijvoorbeeld 17 miljoen vluchtelingen toe te laten.
Dat zou onze hele samenleving ontwrichten.

Maar de andere kant, dat gezwam over borealen, omvolking e.d. , daar zou ieder liefhebbend mens afstand van kunnen nemen.
Het gaat ook lijnrecht in tegen dat wat Jezus gepredikt heeft.

Linkse partijen zijn meer gericht op de voetwassing dan rechts. En dat zijn dan weer vnl atheïsten.
Best wel merkwaardig....

Storm

Bericht door Storm »

@Hopper,
Vluchtelingen zouden we altijd moeten binnenlaten. Als leek heb ik wel eens gedacht; als nu heel Europa meebetaald en economische vluchtelingen kunnen wonen in minder dik bevolkte gebieden. Ik weet dat het eigenlijk niet kan maar wie kan mij redenen geven waarom niet, -ik zie de Noren, Russen en de Finnen al hun wenkbrauwen fronsen-. Maar stel .....

Snelheid

Bericht door Snelheid »

Storm schreef:
20 feb 2020, 12:35
@Hopper,
Vluchtelingen zouden we altijd moeten binnenlaten. Als leek heb ik wel eens gedacht; als nu heel Europa meebetaald en economische vluchtelingen kunnen wonen in minder dik bevolkte gebieden. Ik weet dat het eigenlijk niet kan maar wie kan mij redenen geven waarom niet, -ik zie de Noren, Russen en de Finnen al hun wenkbrauwen fronsen-. Maar stel .....
Die zogenaamde vluchtelingen moeten is gewoon in eigen land aan de slag en hun land op bouwen de meeste zogenaamde vluchtelingen zijn gelukzoekers en meer niet.

Europa hoeft niets te betalen elk land moet zijn eigen broek op houden en dat gaat door middel van werken en het land op bouwen.
VERITAS VOS LIBERRABIT.

fries77

Bericht door fries77 »

hopper schreef:
20 feb 2020, 12:19
Storm schreef:
20 feb 2020, 11:57
@Wim,
Het zou ook niet redelijk zijn om dit jaar (2020) bijvoorbeeld 17 miljoen vluchtelingen toe te laten.
Dat zou onze hele samenleving ontwrichten.

Maar de andere kant, dat gezwam over borealen, omvolking e.d. , daar zou ieder liefhebbend mens afstand van kunnen nemen.
Het gaat ook lijnrecht in tegen dat wat Jezus gepredikt heeft.

Linkse partijen zijn meer gericht op de voetwassing dan rechts. En dat zijn dan weer vnl atheïsten.
Best wel merkwaardig....
Niet als je kijkt naar het stemgedrag van mensen die uiteindelijk mogen blijven.
Effe wachten... Pizza !

HJW

Bericht door HJW »

Snelheid schreef:
20 feb 2020, 16:52

Die zogenaamde vluchtelingen moeten is gewoon in eigen land aan de slag en hun land op bouwen de meeste zogenaamde vluchtelingen zijn gelukzoekers en meer niet.

Europa hoeft niets te betalen elk land moet zijn eigen broek op houden en dat gaat door middel van werken en het land op bouwen.
En alle Russen terug naar Rusland en daar de handen uit de mouwen steken ???

hopper

Bericht door hopper »

Storm schreef:
@Hopper,
Ik ben voorstander van een Europese aanpak van vluchtelingen. Maar het is wel zo dat men in de oostelijke landen niet graag vluchtelingen opneemt. (Polen, Hongarije, Tsjechië enz.) Doch in west Europa is er ook nog plaats genoeg. Gezien de vergrijzing gaan we toch ontvolken, dus dan is een (regelmatige) instroom van buitenaf zelfs gewenst. En ik word blij van nieuwe culturen in ons land. Ik kan mensen uit verre landen gewoon in mijn eigen woonplaats ontmoeten.

HJW

Bericht door HJW »

hopper schreef:
20 feb 2020, 17:09
En ik word blij van nieuwe culturen in ons land. Ik kan mensen uit verre landen gewoon in mijn eigen woonplaats ontmoeten.
Is in dit geval dan ook beter voor het milieu. Hoef jij niet elke keer het vliegtuig in om ze daar te ontmoeten. :clown:

hopper

Bericht door hopper »

HJW schreef:
20 feb 2020, 17:10
hopper schreef:
20 feb 2020, 17:09
En ik word blij van nieuwe culturen in ons land. Ik kan mensen uit verre landen gewoon in mijn eigen woonplaats ontmoeten.
Is in dit geval dan ook beter voor het milieu. Hoef jij niet elke keer het vliegtuig in om ze daar te ontmoeten. :clown:
En ik heb toch al een hekel aan vliegen. Win-win!

Storm

Bericht door Storm »

Snelheid schreef:
20 feb 2020, 16:52
Storm schreef:
@Hopper,

Gelukzoekers, zeker zij zullen tussen de vluchtelingen zitten maar nogmaals kun je dat niet begrijpen? Komend naar westerse landen waar je kinderen goed onderwijs krijgen er waar de medische zorg vaak beter is. Aan de slag is niet altijd makkelijk bijv in Afrika; grond die of te droog of te nat is, hitte waarbij alle gewassen verschroeien. We hebben een vriend die 40 jaar in Afrika werk en hij geeft aan dat scholing de toekomst is, er zijn landen waar geen oorlog is en men het steeds beter heeft .

Voor ons is het makkelijker, we liften mee op de welvaart van onze ouders. Dus wij konden naar school, er zijn banen hoewel dat ook niet altijd makkelijk is, maar in een hutje hoeven we niet.
Zoals @Hopper aangeeft laten we de minder leuke baantjes over aan de Polen.

Hoe ben jij in Nederland terecht gekomen ?

fries77

Bericht door fries77 »

Vluchtelingen en gelukszoekers (hoewel ze dat laatste allebei zijn) dienen asiel aan te vragen in het eerste land van de EU dat ze betreden. Dat kan dus eigenlijk nooit Nederland zijn. Het zou wel logisch zijn als de rest van de EU naar verhouding mensen opnemen uit landen als Griekenland en Italië.

Dan krijg je natuurlijk wel scheve gezichten onder die mensen. Iedereen wil het liefste naar Nederland, Duitsland of Zweden.

Nederland mag zeker een bijdrage leveren aan een betere wereld, maar met opvang in de regio bereik je nog steeds het meeste.
Effe wachten... Pizza !

HJW

Bericht door HJW »

fries77 schreef:
20 feb 2020, 18:20
Vluchtelingen en gelukszoekers (hoewel ze dat laatste allebei zijn) dienen asiel aan te vragen in het eerste land van de EU dat ze betreden.
Nee. In het land waar ze voor het eerst geregistreerd worden. Kan verschillen.

fries77

Bericht door fries77 »

HJW schreef:
20 feb 2020, 18:29
fries77 schreef:
20 feb 2020, 18:20
Vluchtelingen en gelukszoekers (hoewel ze dat laatste allebei zijn) dienen asiel aan te vragen in het eerste land van de EU dat ze betreden.
Nee. In het land waar ze voor het eerst geregistreerd worden. Kan verschillen.
Dat zou dus altijd een land aan de buitengrens moeten zijn.
Effe wachten... Pizza !

HJW

Bericht door HJW »

fries77 schreef:
20 feb 2020, 18:34

Dat zou dus altijd een land aan de buitengrens moeten zijn.
Tenzij je met een boot Griekenland bereikt, je nergens meldt en op weg gaat.....

Gesloten