Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Moderator: Bonjour
Forumregels
Hier

Dit is een apart gedeelte van Christelijk, open forum.
In dit gedeelte is de vraag bespreekbaar of Jezus een historische persoon is of mogelijk niet.


Moderator: Bonjour
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door Messenger »

callista schreef: 30 jan 2020, 10:35
Messenger schreef: 30 jan 2020, 10:08 Zelf bid ik vrijwel nooit, alleen soms een dankgebed. En dan dank ik voor het resultaat van iets, dat soms in mijn werkelijkheid nog gerealiseerd moet worden. Ik ben er dan van overtuigd dat hetgeen ik gekozen heb, ook werkelijkheid gaat worden.

Zo ben ik na vele mislukte pogingen te stoppen met roken van 2 pakjes sigaretten per dag, zonder problemen gestopt na een dankgebed. Daarin dankte ik dat ik mijn laatste sigaret had uitgedrukt, dat ik zonder ontwenningsverschijnselen zou stoppen en nooit meer naar een sigaret zou verlangen.
En aldus geschiedde. :) Ik heb nu 15 jaar niet meer gerookt.
En jij denkt dat dat dankzij God is?
Of dat je trots bent dat het jezelf gelukt is op eigen kracht?
Eerdere pogingen mislukten telkens, met ontwenningsverschijnselen. Om moedeloos van te worden. En met het dankgebed lukte het zonder enig probleem.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door callista »

Mooi...maar misschien omdat je het toen los kon laten?
Ik zeur nog even door.. :D
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door Messenger »

Weet nu wel dat de 'knop' om te stoppen tussen je oren zit. Niet in pleisters, kauwgom, sprays, acupunctuur en andere methodes.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door callista »

Ja....dat denk ik ook.
Ik heb zwaar gerookt..meer dan een pak shag op een dag en dat jarenlang...
Echt verslaafd...en kon niet zonder...
Totdat ik een aandoening kreeg en geopereerd ben.
Het rare was dat ik daarna meteen geen enkele behoefte meer had aan peuk.
Ik snapte er niets van....dat was nieuw voor mij.

Ik hoorde mijn chirurg...waarmee ik een heel goed contact had [hij kwam ook vaak langs voor een praatje en elke dag trouwens; soms in de avond].......toen ik half uit de narcose kwam vaag nog wel iets zeggen....
Daarna bij een controle zei ik tegen hem dat ik gestopt was en ik vroeg hem of hij mij gehypnotiseerd had.....
Hij keek mij toen op een speciale manier aan maar zei niets...

Ik kan dat soms merken of zien aan iemand---
Bij hem meteen al vanaf het begin.

Maar ja...ik vul dit natuurlijk allemaal zelf ook maar in... 8-)
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door Snelheid »

Messenger schreef: 30 jan 2020, 10:08
Snelheid schreef: 30 jan 2020, 00:38
Messenger schreef: 24 jan 2020, 23:57 Bidden doe je uit jezelf als je dat doet. Niet omdat God dat zou willen.
Klopt,maar er is verschil bidden en aanbidden.Maar goed dan wordt het een theologische discussie en of dat mogelijk is...laat men maar in vullen.
Eigenlijk is bidden naar de alomtegenwoordige (en in jou dus ook aanwezige), alwetende en alziende God niet nodig.
Al je gedachten en wensen zijn bekend.

Zelf bid ik vrijwel nooit, alleen soms een dankgebed. En dan dank ik voor het resultaat van iets, dat soms in mijn werkelijkheid nog gerealiseerd moet worden. Ik ben er dan van overtuigd dat hetgeen ik gekozen heb, ook werkelijkheid gaat worden.

Zo ben ik na vele mislukte pogingen te stoppen met roken van 2 pakjes sigaretten per dag, zonder problemen gestopt na een dankgebed. Daarin dankte ik dat ik mijn laatste sigaret had uitgedrukt, dat ik zonder ontwenningsverschijnselen zou stoppen en nooit meer naar een sigaret zou verlangen.
En aldus geschiedde. :) Ik heb nu 15 jaar niet meer gerookt.
Al zo proficiat,maar inderdaad bidden en danken vermag alles.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 30 jan 2020, 11:06 Ja....dat denk ik ook.
Ik heb zwaar gerookt..meer dan een pak shag op een dag en dat jarenlang...
Echt verslaafd...en kon niet zonder...
Totdat ik een aandoening kreeg en geopereerd ben.
Het rare was dat ik daarna meteen geen enkele behoefte meer had aan peuk.
Ik snapte er niets van....dat was nieuw voor mij.

Ik hoorde mijn chirurg...waarmee ik een heel goed contact had [hij kwam ook vaak langs voor een praatje en elke dag trouwens; soms in de avond].......toen ik half uit de narcose kwam vaag nog wel iets zeggen....
Daarna bij een controle zei ik tegen hem dat ik gestopt was en ik vroeg hem of hij mij gehypnotiseerd had.....
Hij keek mij toen op een speciale manier aan maar zei niets...

Ik kan dat soms merken of zien aan iemand---
Bij hem meteen al vanaf het begin.

Maar ja...ik vul dit natuurlijk allemaal zelf ook maar in... 8-)
In een toestand van narcose ben je zeker beïnvloedbaar. Althans, dan is het onbewuste beïnvloedbaar. Dus zo gek vind ik die gedachte nog niet.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door callista »

Zo had ik het ook uitgelegd Zolder.. ;)
Thx...
Laatst gewijzigd door callista op 30 jan 2020, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 30 jan 2020, 09:01
Zolderworm schreef: 30 jan 2020, 08:45
Gaitema schreef: 30 jan 2020, 00:46
Zolderworm schreef: 30 jan 2020, 00:25
Gaitema schreef: 24 jan 2020, 21:33 Waarom wil God dat wij voor anderen bidden?
Hoe weet je dat Hij dat wil?
Ik volg de bijbel, zoals je weet. En dit is het veilige antwoord.
Nee, dan begrijp ik het. Maar de volgende vraag is dan: hoe weet je dat de bijbel gelijk heeft?
Dat is innerlijk weten, eigen ervaring, intuitie. Hoe weet iemand dat de "' astrale wereld "" bestaat, hetzelfde antwoord. Hoe weet iemand dat karma en reincarnatie bestaan, hetzelfde antwoord. Hoe weet iemand dat mystiek bestaat, hetzelfde antwoord. Eigen ervaring, eigen intuitie is altijd subjectief omdat er geen gelijke uitkomsten bestaan. Meta-fysica is in mijn optiek subjectief, maar staat daarmede niet buiten spel
Hoe weet iemand dat Zwitserland bestaat als hij er op vakantie is geweest? Met de astrale wereld is het precies eender, als je uittredingen hebt gehad. Je bent er gewoon geweest, zoals je in Zwitserland bent geweest. Het is geen kwestie van intuïtie. Alleen op een ander kun je dat niet overbrengen.
Met reïncarnatie is het misschien wat anders. Maar ik ben er beslist van overtuigd dat er mensen zijn die hun vorig leven tot in de details kunnen herinneren. Ook dan is het geen kwestie van intuïtie. Alleen ook dat is een persoonlijke ervaring.
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door hopper »

callista schreef: 30 jan 2020, 09:13

Dan is God wel vaak afwezig.
Bidden doe je uit wanhoop, medelijden, angst, medeleven met een ander, verlatenheid, depressies, ziektes,etc. Imho.
Schreeuwen om hulp...
Zelfs als atheïst heb ik wel eens uit wanhoop gebeden tot de denkbeeldige God.
Ja, in wanhoop doe je de raarste dingen.
Nu weet ik dat ik de zaak alleen maar erger maakte.
Ten eerste omdat mijn 'gebeden' niet verhoord werden.
Ten tweede omdat ik weet dat mijn 'bidden' alleen maar wensen was.

Wat er in werkelijkheid gebeurde was een averechts effect. Wanhoop bevat ook de hoop dat je wens verhoord zou worden.
Maar een denkbeeldige God luistert natuurlijk niet. Logisch, ik had hem zelf verzonnen.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 30 jan 2020, 12:15
callista schreef: 30 jan 2020, 09:13

Dan is God wel vaak afwezig.
Bidden doe je uit wanhoop, medelijden, angst, medeleven met een ander, verlatenheid, depressies, ziektes,etc. Imho.
Schreeuwen om hulp...
Zelfs als atheïst heb ik wel eens uit wanhoop gebeden tot de denkbeeldige God.
Ja, in wanhoop doe je de raarste dingen.
Nu weet ik dat ik de zaak alleen maar erger maakte.
Ten eerste omdat mijn 'gebeden' niet verhoord werden.
Ten tweede omdat ik weet dat mijn 'bidden' alleen maar wensen was.

Wat er in werkelijkheid gebeurde was een averechts effect. Wanhoop bevat ook de hoop dat je wens verhoord zou worden.
Maar een denkbeeldige God luistert natuurlijk niet. Logisch, ik had hem zelf verzonnen.
Als je gaat bidden omdat je iets 'wilt' druk je daarmee uit dat het niet binnen je bereik ligt, dat je onvolkomen bent daarin.
Als je iets duidelijk kiest of als je dankt voor het resultaat dat volgens jou zal komen, druk je daarmee uit dat het binnen je bereik ligt.

Ik heb gehoord dat het dankgebed het meest krachtige gebed is. Je vertrouwt erop dat je het zult krijgen, dat het reeds bestaat in het NU, en dat God dus al heeft geantwoord voordat je de keuze hebt gemaakt.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 30 jan 2020, 12:51
Als je gaat bidden omdat je iets 'wilt' druk je daarmee uit dat het niet binnen je bereik ligt, dat je onvolkomen bent daarin.
Als je iets duidelijk kiest of als je dankt voor het resultaat dat volgens jou zal komen, druk je daarmee uit dat het binnen je bereik ligt.

Ik heb gehoord dat het dankgebed het meest krachtige gebed is. Je vertrouwt erop dat je het zult krijgen, dat het reeds bestaat in het NU, en dat God dus al heeft geantwoord voordat je de keuze hebt gemaakt.
Het hierboven beschreven voorval heeft mij zelfkennis gebracht. In die tijd was ik nog onvrij en begreep niet dat mijn willen wensen was.
Bovendien zou het ook nog eens een straffende/belonende God veronderstellen die verzoeknummertjes draait.
Kennelijk waren er nog wat restantjes van mijn christelijke opvoeding aanwezig.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 30 jan 2020, 14:09
Messenger schreef: 30 jan 2020, 12:51
Als je gaat bidden omdat je iets 'wilt' druk je daarmee uit dat het niet binnen je bereik ligt, dat je onvolkomen bent daarin.
Als je iets duidelijk kiest of als je dankt voor het resultaat dat volgens jou zal komen, druk je daarmee uit dat het binnen je bereik ligt.

Ik heb gehoord dat het dankgebed het meest krachtige gebed is. Je vertrouwt erop dat je het zult krijgen, dat het reeds bestaat in het NU, en dat God dus al heeft geantwoord voordat je de keuze hebt gemaakt.
Het hierboven beschreven voorval heeft mij zelfkennis gebracht. In die tijd was ik nog onvrij en begreep niet dat mijn willen wensen was.
Bovendien zou het ook nog eens een straffende/belonende God veronderstellen die verzoeknummertjes draait.
Kennelijk waren er nog wat restantjes van mijn christelijke opvoeding aanwezig.
Ik geloof niet in een straffende/belonende God die tegen de een "ja" zegt en tegen de ander "nee".

Wel geloof ik in een God die alwetend is over alle mogelijke keuzes en uitkomsten en in principe aan al die keuzes meewerkt. MAAR...
...de keuzes moeten wel gedachten hebben die ondersteunend zijn en niet ondermijnend.
Voorbeeld : je kiest een fiets maar je meent tegelijk dat je er niet goed genoeg bent en hem ook niet verdient. Dan wordt de keuze ondermijnd.

Verder is het collectief zo dat jij iets graag wil bereiken, maar dat anderen iets anders willen. Bovendien heeft het ene deel van de groep ondersteunende en het andere deel ondermijnende gedachten/woorden/daden. Dan wordt het resultaat ook warrig.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 30 jan 2020, 14:18
Ik geloof niet in een straffende/belonende God die tegen de een "ja" zegt en tegen de ander "nee".

Wel geloof ik in een God die alwetend is over alle mogelijke keuzes en uitkomsten en in principe aan al die keuzes meewerkt. MAAR...
...de keuzes moeten wel gedachten hebben die ondersteunend zijn en niet ondermijnend.
Er is natuurlijk ook de mogelijkheid van keuzeloosheid.
Dat is nog heel erg christelijk ook:
Niet mijn wil, maar de Uwe geschiede
Dus ik zie wensend bidden ook vanuit christelijk oogpunt niet erg zitten.
Ook niet als je voor een ander wat wenst.
De wil van God geschiedde zei Jezus.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door Messenger »

Tja het christendom is ook niks voor mij.

De vrije wil betekent voor mij, dat God de mensen zegt : "Jullie wil is Mijn wil."
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door Zolderworm »

Messenger schreef: 30 jan 2020, 14:40 Tja het christendom is ook niks voor mij.

De vrije wil betekent voor mij, dat God de mensen zegt : "Jullie wil is Mijn wil."
Het huidige christendom komt eigenlijk van het esoterisch christendom. Maar dat is destijds de kop in gedrukt. Het esoterisch christendom was heel anders. Niet zo van Gods wil boven alles.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 30 jan 2020, 14:47
Messenger schreef: 30 jan 2020, 14:40 Tja het christendom is ook niks voor mij.

De vrije wil betekent voor mij, dat God de mensen zegt : "Jullie wil is Mijn wil."
Het huidige christendom komt eigenlijk van het esoterisch christendom. Maar dat is destijds de kop in gedrukt. Het esoterisch christendom was heel anders. Niet zo van Gods wil boven alles.
Zolder,

Dan beschik jij over betere informatie bronnen als ik. Zelf kom ik niet verder als dat er meerdere geloofsvisies min of meer gelijkertijd rond de vroege Jezus beweging in omloop waren. Of de klassiekers daarbij in de tijd bezien het voortouw hadden of de esoterici, het is voor mij door het volledig ontbreken van bron gegevens niet te weten. Maar volgens de bijbel verhalen was Jezus zelve een groot bidder en heeft hij het '' Onze Vader die ....."" als erfenis achter gelaten.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef: 30 jan 2020, 14:47
Messenger schreef: 30 jan 2020, 14:40 Tja het christendom is ook niks voor mij.

De vrije wil betekent voor mij, dat God de mensen zegt : "Jullie wil is Mijn wil."
Het huidige christendom komt eigenlijk van het esoterisch christendom. Maar dat is destijds de kop in gedrukt. Het esoterisch christendom was heel anders. Niet zo van Gods wil boven alles.
Bedoel je het manicheïsme?
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door peda »

hopper schreef: 30 jan 2020, 17:11
Zolderworm schreef: 30 jan 2020, 14:47
Messenger schreef: 30 jan 2020, 14:40 Tja het christendom is ook niks voor mij.

De vrije wil betekent voor mij, dat God de mensen zegt : "Jullie wil is Mijn wil."
Het huidige christendom komt eigenlijk van het esoterisch christendom. Maar dat is destijds de kop in gedrukt. Het esoterisch christendom was heel anders. Niet zo van Gods wil boven alles.
Bedoel je het manicheïsme?
Mani leefde ca 300 jaren later als Jezus en kon dus geen voorloper zijn. Eerder Philo van Alexandrie. Maar inderdaad Zolder kan het beste zijn eigen bron vermelden.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door Gaitema »

Gaitema schreef: 30 jan 2020, 09:20
callista schreef: 30 jan 2020, 09:13
Gaitema schreef: 30 jan 2020, 00:47
hopper schreef: 26 jan 2020, 13:46 Ik heb wel eens gehoord dat bidden het in stilte naar God luisteren is.
Kunnen gelovigen mij uitleggen wat bidden eigenlijk is?
Bidden is contact zoeken met God.
Dan is God wel vaak afwezig.
Bidden doe je uit wanhoop, medelijden, angst, medeleven met een ander, verlatenheid, depressies, ziektes,etc. Imho.
Schreeuwen om hulp...
En maar hopen dat het ergens aankomt.....
Maar misschien wel in eerste instantie om je eigen kracht aan te boren..
Nou, om nou iets concreets te maken. Mijn vrouw was gefrustreerd over God, omdat Hij ons in de nood laat. Daarop zei ik dat we eigenlijk maar twee noden hebben. Haar zekerheid op werk en geen permanente woning. Ze zat in de tijdelijke WIA en daardoor kunnen we moeilijker een permanente woning betrekken. We huren daarom maar voor 2 jaar deze woning.
Maar deze week kreeg ze het bericht dat ze nu de permanente WIA heeft gekregen, waardoor je zekerheid van inkomen hebt en DUS gemakkelijker aan een huis kan komen.
Problemen uit de lucht. 🙂👍

God laat alles nog steeds mee werken ten goede.
Nou ja, ze blijkt met deze WIA ook nog geen huis te kunnen kopen. Daarvoor moet je 100 procent zijn afgekeurd en dat is ze nog net niet.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef: 30 jan 2020, 14:40 Tja het christendom is ook niks voor mij.

De vrije wil betekent voor mij, dat God de mensen zegt : "Jullie wil is Mijn wil."
Een God die wil wat de mens wil? Dat lijkt me niet best. In zo'n God wil ik niet eens geloven.

Ik geloof het absoluut andersom. God wil dat de verdrietigen getroost worden. Dat weduwen en wezen opgevangen worden. De mensen willen dat vaak niet, maar daardoor past God Zijn wil niet aan. Hij wil altijd het geen dat het beste voor ons is. Als een echte Vader.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef: 06 mar 2020, 04:59
Messenger schreef: 30 jan 2020, 14:40 Tja het christendom is ook niks voor mij.

De vrije wil betekent voor mij, dat God de mensen zegt : "Jullie wil is Mijn wil."
Een God die wil wat de mens wil? Dat lijkt me niet best. In zo'n God wil ik niet eens geloven.
Jij gelooft duidelijk niet in de vrije wil.
Kennelijk geloof je ook niet in de almacht en volmaaktheid van God, want zou je dat wel doen dan zou je weten dat de uiteindelijke uitkomst perfect is. En dat God en de mens onkwetsbaar zijn, omdat alle leed genezen en geheeld kan worden door God.

De mens kan met de vrije wil kiezen vanuit liefde en dat wat geen liefde is. Je bent geen marionet.
Gaitema schreef: Ik geloof het absoluut andersom. God wil dat de verdrietigen getroost worden. Dat weduwen en wezen opgevangen worden. De mensen willen dat vaak niet, maar daardoor past God Zijn wil niet aan. Hij wil altijd het geen dat het beste voor ons is. Als een echte Vader.
God past Zijn/Haar wil ook niet aan, want God heeft geen voorkeur. Dat neemt niet weg dat verdrietigen getroost worden, dat weduwen en wezen opgevangen worden, dat alle leed wordt genezen en geheeld.

Kijk om je heen, wordt deze wereld door de God waar jij in gelooft geleid door een echte Vader of door een afwezige huisbaas?

Zie je echte interventie door God plaatsvinden?

Als het antwoord 'nee' is, wordt de mens inderdaad de vrije wil gegeven. En kan de mens uit liefde kiezen of uit angst.
Ongeacht het resultaat, of het leidt naar massa-extinctie of naar een fantastische voortzetting van het leven, uiteindelijk is de ultieme uitkomst perfect zoals je van een volmaakte God mag verwachten.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef: 06 mar 2020, 10:47
Gaitema schreef: 06 mar 2020, 04:59
Messenger schreef: 30 jan 2020, 14:40 Tja het christendom is ook niks voor mij.

De vrije wil betekent voor mij, dat God de mensen zegt : "Jullie wil is Mijn wil."
Een God die wil wat de mens wil? Dat lijkt me niet best. In zo'n God wil ik niet eens geloven.
Jij gelooft duidelijk niet in de vrije wil.
Kennelijk geloof je ook niet in de almacht en volmaaktheid van God, want zou je dat wel doen dan zou je weten dat de uiteindelijke uitkomst perfect is. En dat God en de mens onkwetsbaar zijn, omdat alle leed genezen en geheeld kan worden door God.

De mens kan met de vrije wil kiezen vanuit liefde en dat wat geen liefde is. Je bent geen marionet.
Gaitema schreef: Ik geloof het absoluut andersom. God wil dat de verdrietigen getroost worden. Dat weduwen en wezen opgevangen worden. De mensen willen dat vaak niet, maar daardoor past God Zijn wil niet aan. Hij wil altijd het geen dat het beste voor ons is. Als een echte Vader.
God past Zijn/Haar wil ook niet aan, want God heeft geen voorkeur. Dat neemt niet weg dat verdrietigen getroost worden, dat weduwen en wezen opgevangen worden, dat alle leed wordt genezen en geheeld.

Kijk om je heen, wordt deze wereld door de God waar jij in gelooft geleid door een echte Vader of door een afwezige huisbaas?

Zie je echte interventie door God plaatsvinden?

Als het antwoord 'nee' is, wordt de mens inderdaad de vrije wil gegeven. En kan de mens uit liefde kiezen of uit angst.
Ongeacht het resultaat, of het leidt naar massa-extinctie of naar een fantastische voortzetting van het leven, uiteindelijk is de ultieme uitkomst perfect zoals je van een volmaakte God mag verwachten.
God wil geen leed, Hij gebruikt het leed om ons te vervolmaken. Als alles goed is, zou het geen leed heten. Daarbij richt God ook geen leed aan. Dat doet het rijk van de duisternis, waar God niet in is. Want Licht en duisternis gaan niet samen.
De vrije wil is er, maar dat heeft God ook en Hij wil alleen het Licht uitdragen.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door Zolderworm »

Gaitema schreef: 06 mar 2020, 15:17
Messenger schreef: 06 mar 2020, 10:47
Gaitema schreef: 06 mar 2020, 04:59
Messenger schreef: 30 jan 2020, 14:40 Tja het christendom is ook niks voor mij.

De vrije wil betekent voor mij, dat God de mensen zegt : "Jullie wil is Mijn wil."
Een God die wil wat de mens wil? Dat lijkt me niet best. In zo'n God wil ik niet eens geloven.
Jij gelooft duidelijk niet in de vrije wil.
Kennelijk geloof je ook niet in de almacht en volmaaktheid van God, want zou je dat wel doen dan zou je weten dat de uiteindelijke uitkomst perfect is. En dat God en de mens onkwetsbaar zijn, omdat alle leed genezen en geheeld kan worden door God.

De mens kan met de vrije wil kiezen vanuit liefde en dat wat geen liefde is. Je bent geen marionet.
Gaitema schreef: Ik geloof het absoluut andersom. God wil dat de verdrietigen getroost worden. Dat weduwen en wezen opgevangen worden. De mensen willen dat vaak niet, maar daardoor past God Zijn wil niet aan. Hij wil altijd het geen dat het beste voor ons is. Als een echte Vader.
God past Zijn/Haar wil ook niet aan, want God heeft geen voorkeur. Dat neemt niet weg dat verdrietigen getroost worden, dat weduwen en wezen opgevangen worden, dat alle leed wordt genezen en geheeld.

Kijk om je heen, wordt deze wereld door de God waar jij in gelooft geleid door een echte Vader of door een afwezige huisbaas?

Zie je echte interventie door God plaatsvinden?

Als het antwoord 'nee' is, wordt de mens inderdaad de vrije wil gegeven. En kan de mens uit liefde kiezen of uit angst.
Ongeacht het resultaat, of het leidt naar massa-extinctie of naar een fantastische voortzetting van het leven, uiteindelijk is de ultieme uitkomst perfect zoals je van een volmaakte God mag verwachten.
God wil geen leed, Hij gebruikt het leed om ons te vervolmaken. Als alles goed is, zou het geen leed heten. Daarbij richt God ook geen leed aan. Dat doet het rijk van de duisternis, waar God niet in is. Want Licht en duisternis gaan niet samen.
De vrije wil is er, maar dat heeft God ook en Hij wil alleen het Licht uitdragen.
Als God het leed gebruikt om ons te vervolmaken en tegelijkertijd geen leed aanricht, dan staat hij het dus de duisternis toe om leed aan te richten. Het lijkt me dat Hij dan mede schuldig daaraan is.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 06 mar 2020, 16:02
Gaitema schreef: 06 mar 2020, 15:17
God wil geen leed, Hij gebruikt het leed om ons te vervolmaken. Als alles goed is, zou het geen leed heten. Daarbij richt God ook geen leed aan. Dat doet het rijk van de duisternis, waar God niet in is. Want Licht en duisternis gaan niet samen.
De vrije wil is er, maar dat heeft God ook en Hij wil alleen het Licht uitdragen.
Als God het leed gebruikt om ons te vervolmaken en tegelijkertijd geen leed aanricht, dan staat hij het dus de duisternis toe om leed aan te richten. Het lijkt me dat Hij dan mede schuldig daaraan is.
Gaitema stelt dat God het leed gebruikt om de ( zondige ) mens te vervolmaken ( scholing/ onderwijzing ) . Dat is een denkpositie, maar de bijbel geeft op het thema "' lijden "' geen eenduidig antwoord , evenmin voor de mede schuldigheid van God aan het kwaad/lijden, dat plaats vindt in de wereld. God benut zelfs in de bijbel het kwaad om Zijn Doelen in/met de schepping te bereiken ( Egypte/ Kruisoffer ). Ook het waarom God het "' lijden "' maar laat voortduren en daar ondanks de beloften om daar een einde aan te maken ( nieuwe schepping ) er toch geen einde aan maakt. De Theodicee is gewoon niet theologisch bevredigend opgelost. Dat God meer Weet dan de mens, is ook een ingebrachte gedachte voor een verklaring. Kortom het blijft gissen met de Theodicee, omdat het verlossende goede antwoord ontbreekt. De gelovige zal in de regel de Theodicee ( als niet te begrijpen ) accepteren, voor anderen staat de Theodicee model voor het afhaken van het geloof.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Bidden voor anderen, waarvoor eigenlijk?

Bericht door Messenger »

Zolderworm schreef: 06 mar 2020, 16:02
Gaitema schreef: 06 mar 2020, 15:17 God wil geen leed, Hij gebruikt het leed om ons te vervolmaken. Als alles goed is, zou het geen leed heten. Daarbij richt God ook geen leed aan. Dat doet het rijk van de duisternis, waar God niet in is. Want Licht en duisternis gaan niet samen.
De vrije wil is er, maar dat heeft God ook en Hij wil alleen het Licht uitdragen.
Als God het leed gebruikt om ons te vervolmaken en tegelijkertijd geen leed aanricht, dan staat hij het dus de duisternis toe om leed aan te richten. Het lijkt me dat Hij dan mede schuldig daaraan is.
In de bijbel staat in Jesaja 45 vers 7 :"Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen."

Zie de Heere in dit verband als een alomtegenwoordige God, opgedeeld in gelijkwaardige Godsdelen, die de vrije keuze hebben tussen Liefde en Angst, ofwel den vrede en het kwaad.

Licht en duisternis gaan heel goed samen, net als Yin en Yang. Als het links en het rechts.

Een alomtegenwoordige God is overal, ook in de duisternis.God wil zowel het Licht als de Duisternis uitdragen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.