Gods wil

Hoe geef je je christen-zijn invulling?
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Moderatie: het moderatieteam
Peter79
Man/Vrouw: M

Re: Gods wil

Bericht door Peter79 »

Gaitema schreef:
16 mar 2020, 10:28
peda schreef:
16 mar 2020, 10:14
Zo vraag ik mij af hoe het met de menselijke autoriteit gesteld is in het Koninkrijk. Is daar ten diepste nog plaats voor eigen autoriteit als de Wil van God absoluut dominant is. Natuurlijk kun je dan stellen dat Liefde voor God de ultieme maat is, maar hoe is de verhouding tussen eigen individuele autoriteit en de Liefde voor God. Overruled de Liefde dan niet Alles Andere? De mens uiteindelijk zonder eigen vrije wil en zwaktes, de volledige 100 % uniforme liefdesmens.
Ik geloof zelf dat we wel wat te zeggen hebben. Ten eerste mogen we dat voor God doen, wat ook binnen onze bekwaamheden past. Maar je hebt ook jij vrije tijd, waarin je jouw eigen ontspanning mag zoeken en met je vrienden/kennissen of gezin/familie een leuke tijd mag doormaken.
En je hebt jouw werk te doen om inkomen te verwerven of je huis schoon en op orde te hebben. Maar het kan ook zijn dat je met de aankleding van je kerk bezig bent, op een geheel eigen manier en in eigen stijl.
Een christen nu kan vrijheid ervaren ondanks onvrijheid. Straks is die onvrijheid weg, het wordt er dus vanuit het perspectief van een christen beter op.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Gaitema schreef:
14 mar 2020, 12:56
Zolderworm schreef:
14 mar 2020, 12:42
Gaitema schreef:
14 mar 2020, 12:15
Zolderworm schreef:
14 mar 2020, 12:11
Gaitema schreef:
14 mar 2020, 12:07

Weet je dat allemaal heel zeker Zolderworm?
Ben je boos op mij, of zo? Ik heb geschreven dat ik het vind. Dus niet dat ik het zeker weet.
Nee, ik vroeg dat uit pure belangstelling. Ik ben niet boos. Maar bedankt voor jouw reactie. Mijn vraag is vervolgens: geeft die onzekerheid geen onrust?
Nee, ik vind het juist fijn dat het leven feitelijk een mysterie is. Dat maakt het boeiend.
Dat zou mij juist onzeker maken. Ik ben echt iemand die handvaten nodig heeft en een God om op terug te vallen. Sterker nog, Hij is mijn kracht. 🙂 In Hem vind ik vreugde en rust.
Ik snap jouw positie heel goed, gezien jouw verleden.
Only dead fish go with the flow
Petra
Man/Vrouw: V

Bericht door Petra »

Peter79 schreef:
16 mar 2020, 07:36
Dank voor het gesprek Petra en de moeite die je erin hebt gestoken om mij dingen uit te leggen. Eerder in het topic heb ik al aangegeven dat het beantwoorden van de vraag wat Gods wil dan wel is (liefde) volgens mij leidt tot de vraag wat liefde is. Liefhebben kan toch niet op bevel? Dan verschuift de betekenis van het woord wil van bevel naar wens. Dat haalt volgens mij de angel (van zelfvernedering) uit het autonomieverhaal. Het gaat om vertrouwen: sta je helemaal open voor hem? Kan Hij een autoriteit zijn zoals bijvoorbeeld ook de dokter of de wetenschap. In de Bijbel wordt God voorgesteld als een vader, iemand die je ten volle kan vertrouwen, maar soms ook meer kan of beter weet. Maar goed, ik laat het hierbij, ik begrijp dat we verschillende definities hanteren en als ik nu jouw definitie overneem, wat ik best wil doen) dan zou ik alles moeten herschrijven en dat ga ik niet doen.
Weet je wat ik denk Peter.. dat ik het steeds heb over autonomie en daar past idd IMO geen bevel of gebod bij. Liefde uiteraard wel.
En jij hebt het over een teveel. Waarbij je volgens mij meer egoïsme / individualisatie bedoelt.
Voor mij zijn dat totaal verschillende begrippen.
Autonomie wil niet zeggen dat er geen autoriteit kan zijn. Ook niet dat je egoïstisch bent.
Die angel van zelfvernedering zie ik niet.
Autonomie is volgens mij ook niet strijdig met verbinding/gemeenschap/collectiviteit e.d. Juist niet. Een afgedwongen ongelijke machtsverhouding is dat wel.
Misschien dat deze artikelen wat meer licht werpen op hoe ik autonomie zie.
https://jelmerdeboer.nl/pseudo-autonomie/

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~be638382/
Ik krijg wel eens het voorbeeld van een non. Stel dat zij bij de deur van het klooster al haar autonomie moet inleveren en toch beweert gelukkig te zijn? Dan bestaat er kennelijk geluk zonder autonomie? Maar ik denk dan: die non heeft haar autonomie al bewezen op het moment dat ze besloot het klooster in te gaan. Alleen als haar vader of moeder haar daartoe dwingen, dán zal ze in dat klooster niet gelukkig zijn. Maar dit is haar keuze geweest - ook al kunnen we die keuze niet allemaal volgen.
God als de vader.
Dat klinkt best fijn, als je een fijne vaderervaring hebt.
Nou heb ik (goddank) nog een vader. En die vertrouw ik blind. Ondanks.. dat ie zat dingen verkeerd heeft gedaan. Met als enige reden.. dat hij mij inmiddels wel bewezen heeft altijd het beste met mij voor te hebben.
Mijn echtgenoot trouwens ook. Mijn kinderen, zowel zoon als dochter, vind ik inmiddels ook op een niveau dat ik ze blindelings mijn leven toevertrouw.
Van God weet ik dat zo net niet. Die heeft zich naar mij nog niet bewezen.
Voor jou wel. Maar ik zie nou eenmaal teveel ellende/kwaad waardoor ik me afvraag of God wel een fijne vader voor alle kindertjes is. En ik heb echt grote moeite met een vader die goed voor mij is maar zijn andere kindertjes laat verkommeren.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
pyro

Bericht door pyro »

Petra schreef:
16 mar 2020, 06:57
Ik vind het zorgelijk als een belofte na 2000 jaar nog steeds niet meer is dan een rimpeling in het water.
Anderzijds, als een belofte al zovele generaties mensen bezielt in een levende traditie, kan je dat ook zien als een aanwijzing dat er iets heel bijzonders mee aan de hand is.
Als je als volgeling niet op een beter lot te hoeft te rekenen dan het lot van de meester (kruisdood)... waarom zou je dan volgen?
In het evangelie valt dit verhaal te lezen. "In die tijd zei Jezus tot de menigte: “Het Rijk der hemelen gelijkt op een schat, verborgen in een akker. Toen iemand hem vond verborg hij hem weer en in zijn blijdschap ging hij alles te gelde maken wat hij bezat en kocht die akker." (Matth. 13:44). Maar, martelaarschap is een hoge roeping en als je die niet hebt, is het ook niet iets om te ambiëren.
Mijn gedachte is... als ik het idee had dat de hele wereld er van opknapt.. hang mij maar aan dat kruis. Dat heb ik er wel voor over. Maar jah... dat is al geprobeerd. En echt opgeknapt is die wereld niet. Hoe geduldig moet je zijn?
Geloof, hoop en liefde is de cocktail waarop je als christen in de wereld overeind blijft.
Maar goed.. het is dienen, jezelf verloochenen, bespot worden zeg je. Hoezo jezelf verloochenen? Die snap ik niet.
Traditioneel christelijke optiek is niet optimistisch over de heerschappij van de wereld. Eigenlijk is het een beetje dubbel. Aan de ene kant is er de hebzucht, het egoïsme aan de macht, een heerschappij die puntje bij paaltje met bruut geweld de dienst uitmaakt. Aan de andere kant is de Heilige Geest een tegenkracht die ervoor zorgt dat de boel niet gillend uit de klauwen loopt.
Traditioneel christendom is ook niet optimistisch over de mens die op zichzelf is teruggeworpen. De hebzucht en egoïstische, keiharde mentaliteit wordt gevoed door de aardse machthebbers, en die zit ook bij ons als mens ergens van binnen. Jezelf verloochenen impliceert dan dat je niet meer in het middelpunt van je eigen op jezelf gerichte leven zit, dat je dat prijs geeft. Ongeacht de gevolgen, wat het je ook kost. Hoe de 'wereld' (zoals hierboven geschetst) ook reageert.
Mijn verwachtingen van Jezus. Ik vraag me af of hij echt dat koninkrijk beloofd heeft. ik denk het niet.
Ik stel me zo'n zen leermeester voor. Die z'n uiterste best heeft gedaan om de mensheid wat bij te brengen. Zoals wel meerdere, Pythagoras, Hypatia.. en vele vele anderen. Ik vind het gek genoeg een beetje jammer om daar meer van te maken.
Heb je de mensheid zoveel gegeven, is het nog niet genoeg. Omdat mensen willen dat je meer voor ze doet dan dat wat je al gegeven had. En dan heb je nog niet goed genoeg gedaan ook omdat je een belofte is toebedeeld die maar niet uitkomt en die je misschien nooit hebt gemaakt.
Tja, de gekruisigde Christus... het evangelie vertelt dat hij terdege wist wat hem zou overkomen, van tevoren. Daar volgt dan uit dat hij het de moeite waard heeft gevonden, dat hij zijn geloof in de wil van de God die hij zijn Vader noemde boven alles heeft gesteld.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Wim Nusselder
Gespreksleider Gedeelte Oecumene
Contacteer:

Bericht door Wim Nusselder »

callista schreef:
16 mar 2020, 08:24
Spreek voor jezelf I.p.v. "We" zitten allemaal in hetzelfde schuitje.
Ik beschreef de mensheid i.h.a..
In welk ander schuitje dan dat zit jij?
Waar deed ik ons mensen onrecht aan in mijn beschrijving?
Petra

Bericht door Petra »

Wim Nusselder schreef:
16 mar 2020, 07:58

We kunnen autonoom beslissen om iets meer van onze autonomie 'over te hevelen naar God', d.w.z. wat dan ook dat we als zodanig benoemen en daardoor -door ons handelen daarnaar- een zekere mate van realiteit geven en dat -gegeven de gangbare betekenis van dat woord- groter, beter, omvattender is dan ons zelf.
Ja, dat bedoelde ik.
Op het moment dat je besluit je autonomie over te hevelen naar God ( of wie dan ook) heb je je autonomie al benut en bewezen.
Maar dan. Wat gebeurt er daarna dan?

Hoe werkt dat in de praktijk?
Met de armen over mekaar op de bank.. want God zorgt wel voor me? Zo werkt het denk ik niet.
Wachten tot God tegen me zegt wat ie wil? Maar hoe weet ik dat dan.. of het mijn eigen stem/wil is of Gods wil? En dan denk ik bv. aan Trump, die doet de meest malle dingen met Gods zegen, zègt ie. Misschien is het wel echt zo, er zijn ook mensen op brandstapels gegooid omdat mensen van God te horen kregen dat dat zijn wil was. Er worden nog steeds homoseksuelen veroordeeld omdat dat Gods wil is.
Maar ik wil thans helemaal geen homo's veroordelen, wat nou als ik mijn autonomie overhevel naar God.. word ik dan ook zo?
En ja.. er zijn ook heel veel mensen die van God juist mooie dingen te horen krijgen.. de liefde/medemens/niet oordelen etc. Als ik nou van te voren zeker weet dat Gods wil me niet al te dol is, was het wat makkelijker. Maar jah.... dan moet ie zich aanpassen naar mijn wil. En dat was nou juist niet de bedoeling.

Hoe krijg ik een goed beeld van wat Gods wil zo ongeveer is of kan zijn?
Volgens mij door om me heen te kijken naar wat mensen die hun autonomie hebben overgeven zo ongeveer doen.
Maar daar kan ik nu juist geen touw aan vastknopen. De verschillen zijn enorm. God lijkt nogal wispelturig te zijn.

De bijbel lezen dan maar.
Heb ik gedaan, maar dan loop ik tegen een pak geweld en bloedvergieten aan waar ik ook al geen touw aan kan vastknopen.
Maar er staan ook prachtige dingen in. De mooie dingen lezen en het lelijke negeren dan maar?

Wim Nusselder schreef:
16 mar 2020, 07:58
Wat is beter, geloven of niet-geloven?
Ach, een gelovige die een zekere mate van autonomie overeind houdt door te geloven in een atheïstische/agnostische omgeving zit in een vergelijkbare situatie als een ongelovige die een vergelijkbare mate van autonomie overeind houdt in een gelovige omgeving.
Zowel volledige overdracht van autonomie aan God als volledig ontbreken van vertrouwen op ook maar iets buiten je eigen individuele beperktheid zijn denk ik niet echt weggelegd voor het beestje Homo sapiens.
We zijn besmet met het 'Adam & Eva virus' dat tóch doet eten van de Boom van Kennis van Goed en Kwaad én we zijn sociale wezens die in een diep gat vallen als we ons volledig vervreemden van dat wat de mensen om ons heen denken en doen.
We zitten in hetzelfde schuitje.
Gezellig!
We doen niet anders dan ons bezighouden met en oordelen over wat we goed of beter of minder goed of kwaad vinden. De ene ingefluisterd door God en de ander ingefluisterd door Allah en de ander weer door Boeddha of gewoon de sociale omgeving, etc. etc.
Zelfs als je probeert niet te oordelen heb je daarmee al geoordeeld dat dat kennelijk iets goeds is en het wel oordelen iets slechts.
Als ik kies voor God of Allah heb ik al geoordeeld dat ik de ene kennelijk beter vind dan de ander.
Dus als ik dan toch oordeel.. kan ik hooguit proberen om dat zo billijk en verstandig mogelijk te doen.

Vrouwe Justitia snap ik dan weer wel. Die spreekt klare taal, met fijne dikke wetboeken en de UVRM waardoor je vooraf weet waar je aan toe bent.
Misschien heeft God mij Vrouwe Justitia wel gegeven. :)
Petra

Bericht door Petra »

pyro schreef:
16 mar 2020, 18:58
Petra schreef:
Ik vind het zorgelijk als een belofte na 2000 jaar nog steeds niet meer is dan een rimpeling in het water.
Anderzijds, als een belofte al zovele generaties mensen bezielt in een levende traditie, kan je dat ook zien als een aanwijzing dat er iets heel bijzonders mee aan de hand is.
Dat is zo.
Dus heeft het te maken met mijn eigen instelling.. als je iets belooft moet je alles in je macht doen om dat waar te maken.
Hoe zit dat dan met Jezus?
Of hij heeft het niet beloofd. Of hij heeft alles gedaan wat er in zijn macht lag, en dit is het dan. Of ik ben te ongeduldig. Of het is er wel dat paradijs maar ik zie het niet. Zien anderen het dan wel? Zit jij/anderen wel in dat koninkrijk maar ikke niet?
Dus ook dit is weer zo'n kwestie waar ik geen touw aan kan vastknopen. Dat kan aan mij liggen. Maar mijn hoofd kan nou eenmaal niet verder denken dan dit.

pyro schreef:
Petra schreef:
Als je als volgeling niet op een beter lot te hoeft te rekenen dan het lot van de meester (kruisdood)... waarom zou je dan volgen?
In het evangelie valt dit verhaal te lezen. "In die tijd zei Jezus tot de menigte: “Het Rijk der hemelen gelijkt op een schat, verborgen in een akker. Toen iemand hem vond verborg hij hem weer en in zijn blijdschap ging hij alles te gelde maken wat hij bezat en kocht die akker." (Matth. 13:44). Maar, martelaarschap is een hoge roeping en als je die niet hebt, is het ook niet iets om te ambiëren.
Ik snap martelaarschap wel. En dat het een roeping kan zijn... maar dan wel vanuit de idee dat het enig nut heeft. Dat betekent dat er o.e.a. manier een beter lot voor anderen uit ontspruit. Al is het maar een beetje. Als dat niet het geval is was het een zinloze actie. Dan denk ik eerder aan zinloos geweld, of leuk voor de sadist/masochist. Hence.. ik snap die gedachte niet.. "reken niet op een beter lot dan ik". Dan denk/zeg je zelf al dat je eigen opoffering geen enkele nut heeft/had voor anderen.

Nou heb ik ook een beetje gekeken naar martelaren. Wanneer noemen we iemand martelaar? In de regel zijn dat dus rebellen die hun leven hebben gegeven/is afgenomen, (vaak nogal wreed) voor een zaak waar zij in geloofden. Dus wat is nou het verschil dan tussen een dissident en een martelaar?
Eigenlijk geen. Het enige verschil is dat de zaak waar de martelaar voor rebelleerde mij een goeie zaak lijkt en de zaak van degene die ik dissident noem mij geen goeie zaak lijkt.
Voor mij is dit iets logisch. Maar misschien zie ik het wel verkeerd.

pyro schreef:
Petra schreef:
Mijn gedachte is... als ik het idee had dat de hele wereld er van opknapt.. hang mij maar aan dat kruis. Dat heb ik er wel voor over. Maar jah... dat is al geprobeerd. En echt opgeknapt is die wereld niet. Hoe geduldig moet je zijn?
Geloof, hoop en liefde is de cocktail waarop je als christen in de wereld overeind blijft.
Ja maar die snap ik wel. Volgens mij leven we daar allemaal op, anders kun je net zo goed meteen in je kist gaan liggen.
Geloof in een ooit, hoop op morgen, en die liefde heb je om je heen. (als je een beetje mazzel hebt). Wat dat betreft zijn mensen best wel veerkrachtig en weten in de meest barre tijden nog wel wat geluk te vinden.

pyro schreef:
Petra schreef:
Maar goed.. het is dienen, jezelf verloochenen, bespot worden zeg je. Hoezo jezelf verloochenen? Die snap ik niet.
Traditioneel christelijke optiek is niet optimistisch over de heerschappij van de wereld. Eigenlijk is het een beetje dubbel. Aan de ene kant is er de hebzucht, het egoïsme aan de macht, een heerschappij die puntje bij paaltje met bruut geweld de dienst uitmaakt. Aan de andere kant is de Heilige Geest een tegenkracht die ervoor zorgt dat de boel niet gillend uit de klauwen loopt.
Traditioneel christendom is ook niet optimistisch over de mens die op zichzelf is teruggeworpen. De hebzucht en egoïstische, keiharde mentaliteit wordt gevoed door de aardse machthebbers, en die zit ook bij ons als mens ergens van binnen. Jezelf verloochenen impliceert dan dat je niet meer in het middelpunt van je eigen op jezelf gerichte leven zit, dat je dat prijs geeft. Ongeacht de gevolgen, wat het je ook kost. Hoe de 'wereld' (zoals hierboven geschetst) ook reageert.
Als God tegen mij zegt.. ik ben de hoogste en de beste, mijn wil is het beste en ik wil dat iedereen doet wat ik wil... dat is toch egoïsme ten top?
Hij is egoïstisch zodat wij het niet hoeven te zijn. Zit het zo?

Bij jezelf verloochenen denk ik aan jezelf verzaken.
Als ik als ideaal heb dat ik mijn leven niet op mezelf richt maar op anderen.. dan verloochen ik mezelf niet. Integendeel ik volg mijn ideaal.
Dus wanneer verloochen ik dan mezelf? Als ik dingen moet doen die tegen mijn eigen idealen/normen/waarden indruisen. Als ik homo's moet veroordelen of mensen vermoorden of liegen en bedriegen of ..weetikwatvoor narigheid.
Dus hoe zit dat dan met dat zelf verloochenen. Wanneer knapt een mens er van op? Als je een kwaaie/slechte/enge/nare inborst hebt, denk ik dan... maar dan denk ik weer aan een Trump en Poetin, erg opgeknapt vind ik ze niet, terwijl ze beiden God als autoriteit erkend hebben.

pyro schreef:
Petra schreef:
Mijn verwachtingen van Jezus. Ik vraag me af of hij echt dat koninkrijk beloofd heeft. ik denk het niet.
Ik stel me zo'n zen leermeester voor. Die z'n uiterste best heeft gedaan om de mensheid wat bij te brengen. Zoals wel meerdere, Pythagoras, Hypatia.. en vele vele anderen. Ik vind het gek genoeg een beetje jammer om daar meer van te maken.
Heb je de mensheid zoveel gegeven, is het nog niet genoeg. Omdat mensen willen dat je meer voor ze doet dan dat wat je al gegeven had. En dan heb je nog niet goed genoeg gedaan ook omdat je een belofte is toebedeeld die maar niet uitkomt en die je misschien nooit hebt gemaakt.
Tja, de gekruisigde Christus... het evangelie vertelt dat hij terdege wist wat hem zou overkomen, van tevoren. Daar volgt dan uit dat hij het de moeite waard heeft gevonden, dat hij zijn geloof in de wil van de God die hij zijn Vader noemde boven alles heeft gesteld.
Ja die gedachte heb ik ook geprobeerd te volgen.
Zeg nou dat hij dat de moeite waard vond... dat kan. En dat kan ik snappen.
Wat leert me dat dan?
Trek die wereld in en vertel de mensen goeie dingen. Die vat ik.
Goed voorbeeld doet goed volgen, denk ik dan maar.
Trek die wereld in, vertel de mensen goeie dingen en word vervolgens vreselijk wreed afgeslacht..
Owww gaat me opeens een licht op.. Is dat het.. die zelfverloochening? Is dat wat God van ons wil?
Dat wil er bij mij niet in.
hopper

Bericht door hopper »

Petra schreef:
17 mar 2020, 05:01
Is dat het.. die zelfverloochening? Is dat wat God van ons wil?
Dat wil er bij mij niet in.
Volgens mij is zelfverloochening vrijwillig. Het is immers het zelf wat zichzelf verloochent. Verloochenen is niet-kennen, niet-willen.
Zou God dat willen dan kan dat niet gebeuren. Daarnaast zou God dat dan wel meteen hebben geregeld bij Adam en Eva.

Dus geheel terecht dat het er bij jou niet in wil. :thumb1:
Wat geen bestaan heeft kan nooit tot bestaan komen, en wat is kan nooit ophouden te bestaan.
hopper

Bericht door hopper »

Petra schreef:

Als ik als ideaal heb dat ik mijn leven niet op mezelf richt maar op anderen.. dan verloochen ik mezelf niet. Integendeel ik volg mijn ideaal.
Dus wanneer verloochen ik dan mezelf? Als ik dingen moet doen die tegen mijn eigen idealen/normen/waarden indruisen. Als ik homo's moet veroordelen of mensen vermoorden of liegen en bedriegen of ..weetikwatvoor narigheid.
Dus hoe zit dat dan met dat zelf verloochenen. Wanneer knapt een mens er van op? Als je een kwaaie/slechte/enge/nare inborst hebt, denk ik dan... maar dan denk ik weer aan een Trump en Poetin, erg opgeknapt vind ik ze niet, terwijl ze beiden God als autoriteit erkend hebben.

Verloochenen is idd jezelf verzaken. Maar zie jij dat Trump en Poetin doen dan? Je rekent beide heren af op een denkbeeldige God.
Beide heren gebruiken de denkbeeldige God voor eigen doeleinden. Samen met goedgelovige gelovigen en de kerkelijke c.q. evangelische hiërachie.

Allemaal oude trucjes, die we al eeuwenlang zien. Maar met zelfverloochening heeft het niks van doen. Jij gebruikt dus eigenlijk Trump en Poetin om je punt te maken. Maar die hebben met de door jou aangeroerde kwestie niks te maken.
Wat geen bestaan heeft kan nooit tot bestaan komen, en wat is kan nooit ophouden te bestaan.
peda

Bericht door peda »

Hallo Petra,

Zolang gelovigen en ongelovigen onderling het "' gulden gebod "' volgen, is er m.i. niets aan de hand. Wanneer de Wil van God volgens de invulling van sommigen niet meer synchroom loopt met de '' gulden regel "' dan botsen de visies krachtig. Helemaal uiteraard wanneer verzet tegen de Wil van God in zulke gevallen wordt vergeleken met de mens die de eigen autonomie wil plaatsen tegen de Wil van God. Gelukkig zijn gelovigen die zo nog denken, niet vertegenwoordigd op dit forum. Gesprekken met dezulken zijn zinloos, ook al omdat de psychologie van deze mensen niet open staat voor enige vorm van correctie. Je treft zo'n rigide houding niet alleen aan bij gelovigen maar ook bij anderen die idealismen op fundamentele wijze verheerlijken. Uit het communisme herinner ik mij nog de slogan dat de niet welwillenden na hun executie in ieder geval nog bruikbaar waren als mest voor de akkers. Gesprekken zijn met deze psychische zonderlingen dan gewoon onmogelijk. God wordt ingevuld overeenkomstig de psychische geaardheid van de gelovige ( William James ). "' Vertel mij Uw Godsbeeld en ik vertel U wie U bent "'
Gaitema

Bericht door Gaitema »

peda schreef:
16 mar 2020, 10:40
Gaitema schreef:
peda schreef:
Zo vraag ik mij af hoe het met de menselijke autoriteit gesteld is in het Koninkrijk. Is daar ten diepste nog plaats voor eigen autoriteit als de Wil van God absoluut dominant is. Natuurlijk kun je dan stellen dat Liefde voor God de ultieme maat is, maar hoe is de verhouding tussen eigen individuele autoriteit en de Liefde voor God. Overruled de Liefde dan niet Alles Andere? De mens uiteindelijk zonder eigen vrije wil en zwaktes, de volledige 100 % uniforme liefdesmens.
Ik geloof zelf dat we wel wat te zeggen hebben. Ten eerste mogen we dat voor God doen, wat ook binnen onze bekwaamheden past. Maar je hebt ook jij vrije tijd, waarin je jouw eigen ontspanning mag zoeken en met je vrienden/kennissen of gezin/familie een leuke tijd mag doormaken.
En je hebt jouw werk te doen om inkomen te verwerven of je huis schoon en op orde te hebben. Maar het kan ook zijn dat je met de aankleding van je kerk bezig bent, op een geheel eigen manier en in eigen stijl.
Hallo Gaitema,

Weerspiegelt het Koninkrijk dan weer niet de gewone wereld, wanneer er vrijheid van menselijke autonomie blijft bestaan. De autonomie wordt beleefd en uitgedragen overeenkomstig de psychische instelling van de mens. ik kan mij heel goed indenken dat Trump zich geheel anders gedraagt in het Koninkrijk als bijvoorbeeld de overleden M L King.
Ja, ik snap je vraag. Maar ik denk dat het altijd onder de autoriteit van onze koning Jezus blijft, waarin dan ook onze autonomie mag bestaan. Het mengt zich zo wel met de wereld om ons heen.
Gaitema De Boedhha! :clown:
peda

Bericht door peda »

Hallo Gaitema,

Wanneer God gezien wordt als de Gever van de inhoud van ethiek, waarden en normen, dan denk ik dat er voor de menselijke autonomie gewoon geen plaats is in een wereld die met God van Doen heeft. Autonomie betekent dat de mens af kan wijken van Datgene Dat God Wil. Zodra dat gebeurt is er sprake van zonde. Autonomie en 100% volgen van Goddelijke Voorschriften, zie ik niet als autonomie. Niet voor niets heet het de Tien Geboden en niet de Tien Wensen van God. God als Schepper beleven, betekent de menselijke autonomie aan de kant en de Voorschriften volgen. Prachtig wanneer zulks uit volle overtuiging mogelijk is, maar wanneer de overtuiging ontbreekt dan de "' volg het bevel "' modus aanzetten en de autonomie vergeten.
hopper

Bericht door hopper »

Gaitema schreef:
17 mar 2020, 10:28

Ja, ik snap je vraag. Maar ik denk dat het altijd onder de autoriteit van onze koning Jezus blijft, waarin dan ook onze autonomie mag bestaan. Het mengt zich zo wel met de wereld om ons heen.
Jezus als Koning? Ik denk dat je abuis bent, Jezus was van de voetwassing. Dat zie ik Willem-Alexander niet doen.
Mart

Bericht door Mart »

hopper schreef:
17 mar 2020, 11:51
Gaitema schreef:

Jezus als Koning? Ik denk dat je abuis bent, Jezus was van de voetwassing. Dat zie ik Willem-Alexander niet doen.
Jep, Jezus is de messiaanse koning binnen het christendom. De gezalfde nakomeling van David en Jehoedah refereert aan koningschap en/of profeetschap. Nederigheid, zachtmoedigheid en een liefdevol gemoed zijn daarbij nergens in tegenspraak met het koningschap. Waarom zeg je dat Gaitema abuis is?
Wees realistisch
hopper

Bericht door hopper »

Mart schreef:
17 mar 2020, 12:06
hopper schreef:
Gaitema schreef:

Jep, Jezus is de messiaanse koning binnen het christendom. De gezalfde nakomeling van David en Jehoedah refereert aan koningschap en/of profeetschap. Nederigheid, zachtmoedigheid en een liefdevol gemoed zijn daarbij nergens in tegenspraak met het koningschap. Waarom zeg je dat Gaitema abuis is?
Omdat autoriteit niet overeenkomt met de man die zich onderdanig opstelde.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

hopper schreef:
17 mar 2020, 12:12
Mart schreef:
17 mar 2020, 12:06
hopper schreef:
Gaitema schreef:

Omdat autoriteit niet overeenkomt met de man die zich onderdanig opstelde.
Autoriteit houdt in dat Hij het hoofd is die het Lichaam aanstuurt. Wij zijn allemaal als ledematen van Zijn lichaam in dienst van Hem. Leven in overgave en nederigheid voor God. In navolging van Jezus in Zijn dienstbaarheid. Door volgens de wil van God de naasten uit liefde te dienen. Zeg maar zoals in een zorginstelling, waarin wij de zorg leveren en Jezus de zorg aanstuurt.
hopper

Bericht door hopper »

Gaitema schreef:
17 mar 2020, 12:46

Autoriteit houdt in dat Hij het hoofd is die het Lichaam aanstuurt. Wij zijn allemaal als ledematen van Zijn lichaam in dienst van Hem. Leven in overgave en nederigheid voor God. In navolging van Jezus in Zijn dienstbaarheid. Door volgens de wil van God de naasten uit liefde te dienen. Zeg maar zoals in een zorginstelling, waarin wij de zorg leveren en Jezus de zorg aanstuurt.
Ok. Ik zie dat totaal anders. Maar ik ben dan ook geen gelovige natuurlijk.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Peter79 schreef:
16 mar 2020, 10:42
Gaitema schreef:
peda schreef:
Een christen nu kan vrijheid ervaren ondanks onvrijheid. Straks is die onvrijheid weg, het wordt er dus vanuit het perspectief van een christen beter op.
Ja, absoluut iets om naar uit te zien :P
Gaitema

Bericht door Gaitema »

hopper schreef:
17 mar 2020, 14:07
Gaitema schreef:

Een gelovige wil ook graag de bijbelse lijn volgen en dat gaat best diep. Volgens Jezus is het niet zo positief hoe de heersers in de wereld zijn. Zo moet het onder ons niet zijn. We de grootste wil zijn, zal de ander moeten dienen. Bij Jezus is het allemaal de wereld op zijn kop.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Zolderworm schreef:
16 mar 2020, 12:09
Gaitema schreef:
14 mar 2020, 12:56
Zolderworm schreef:
14 mar 2020, 12:42
Gaitema schreef:
14 mar 2020, 12:15
Zolderworm schreef:
14 mar 2020, 12:11

Ben je boos op mij, of zo? Ik heb geschreven dat ik het vind. Dus niet dat ik het zeker weet.
Nee, ik vroeg dat uit pure belangstelling. Ik ben niet boos. Maar bedankt voor jouw reactie. Mijn vraag is vervolgens: geeft die onzekerheid geen onrust?
Nee, ik vind het juist fijn dat het leven feitelijk een mysterie is. Dat maakt het boeiend.
Dat zou mij juist onzeker maken. Ik ben echt iemand die handvaten nodig heeft en een God om op terug te vallen. Sterker nog, Hij is mijn kracht. 🙂 In Hem vind ik vreugde en rust.
Ik snap jouw positie heel goed, gezien jouw verleden.
Dat is wel de manier. In de ellende zag ik de voorzienigheid. Een bekommerende God met ons. God is niet alleen een God die ergens van buiten het heelal naar ons, dwars door het heelal heen kijkt en zich Superieur ons als naar een mier bekijkt. Hij is ook in ons en beleeft onze wereld door ons heen, en kijkt door onze ogen de wereld in, denkt door onze gedachten mee en voelt door onze handen wat wij voelen. Hij ondergaat zo alles wat wij ondergaan.
hopper

Bericht door hopper »

Gaitema schreef:
17 mar 2020, 19:22
hopper schreef:
Gaitema schreef:

Een gelovige wil ook graag de bijbelse lijn volgen en dat gaat best diep. Volgens Jezus is het niet zo positief hoe de heersers in de wereld zijn. Zo moet het onder ons niet zijn. We de grootste wil zijn, zal de ander moeten dienen. Bij Jezus is het allemaal de wereld op zijn kop.

Degene die het lichaam aan stuurt is het 'zelf'. Die positie kan opgegeven worden, dan stort het 'zelf' in. In Johannes 2:19 staat: " Breekt dezen tempel, en in drie dagen zal Ik denzelven oprichten." Met tempel wordt in dit verband het lichaam bedoeld, welke altijd drager was van het (denkbeeldige) zelf.

(2:21 Maar Hij zeide dit van den tempel Zijns lichaams.)

Als het 'zelf' in het 'niets' verdwijnt dan is er iets nieuws nodig. Anders zou het 'ik' niets zijn. Christus (niet Jezus dus) gaat deze functie vervullen. Kenbaar als het kennen zelf vanuit de leegte. Waarbij men die leegte zelf ook God/Liefde mag noemen. Christus als Zoon is het nieuwe 'zelf' waarmee de mens aan een transformerend ik kan werken in vrijheid.

Deze Christus is dus geen koning, maar een dienaar voor het hernieuwde en zich transformerende ik.
Deze Christus is dus niet hetzelfde als Jezus, het is de Christus in Jezus, zoals het ook de Christus in Gaitema is.

Zo zie ik die dingen als niet-gelovige. Waarbij het natuurlijk niet de bedoeling is dat jij mij gaat geloven, want in de Christus waar ik het over heb kun je niet geloven, die bén je.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

hopper schreef:
17 mar 2020, 20:45
Gaitema schreef:
17 mar 2020, 19:22
hopper schreef:
Gaitema schreef:

Degene die het lichaam aan stuurt is het 'zelf'. Die positie kan opgegeven worden, dan stort het 'zelf' in. In Johannes 2:19 staat: " Breekt dezen tempel, en in drie dagen zal Ik denzelven oprichten." Met tempel wordt in dit verband het lichaam bedoeld, welke altijd drager was van het (denkbeeldige) zelf.

(2:21 Maar Hij zeide dit van den tempel Zijns lichaams.)

Als het 'zelf' in het 'niets' verdwijnt dan is er iets nieuws nodig. Anders zou het 'ik' niets zijn. Christus (niet Jezus dus) gaat deze functie vervullen. Kenbaar als het kennen zelf vanuit de leegte. Waarbij men die leegte zelf ook God/Liefde mag noemen. Christus als Zoon is het nieuwe 'zelf' waarmee de mens aan een transformerend ik kan werken in vrijheid.

Deze Christus is dus geen koning, maar een dienaar voor het hernieuwde en zich transformerende ik.
Deze Christus is dus niet hetzelfde als Jezus, het is de Christus in Jezus, zoals het ook de Christus in Gaitema is.

Zo zie ik die dingen als niet-gelovige. Waarbij het natuurlijk niet de bedoeling is dat jij mij gaat geloven, want in de Christus waar ik het over heb kun je niet geloven, die bén je.

Dat is weer de esoterische kijk.
Laat ik het dieper zeggen. "christus" betekend "zalving". Het is de zalving van God. En Jezus is door God gezalfd om uit het koningshuis van David de Koning van Salem te worden. Koning van Vrede, betekend dat. Zoals Jezus zei: "Mijn vrede geef Ik u. Niet gelijk de wereld die kent, maar Mijn vrede geef Ik u. Verder hebben we het over het nieuw Jeruzalem. Dat betekend "de nieuwe stad van Vrede", daar zal Jezus "met ons" als koningen over regeren. Jezus wordt ook de Heer der heerscharen en Koning der koningen genoemd. We krijgen onder Hem posities om over elkaar Koningen en Heren van de Vrede te zijn. Dat is wat anders dan wat jij onder koningen en heren verstaat. Want van heerszucht is er geen sprake. Maar ook vrede en liefde moet aangestuurd worden. Een volmaakte koning heerst niet, maar geeft vrede.

God gaf Adam ook de schepping in zijn beheer, satan nam het beheer over en daarna neemt Jezus het beheer weer over en ten slotte staat er in de bijbel: "als ieder knie zich voor Jezus buigt, zal Jezus zijn heerschappij aan zijn Vader overgeven en Hij zich aan Hem onderwerpen en dan zullen we allen één zijn. Wij in Christus. Christus in God en God in ons."

Verder is Jezus ook de Hoge Priester, zoals staat in het boek Hebreeën. Je moet je voorstellen dat Hij in die functie de zalving van God ontvangt en het ons geeft. En zo komt inderdaad via Jezus de Christus dus bij ons terecht. HIJ is de Zoon van God en door Hem wij ook. Eén geworden met Hem in de doop. Gestorven aan ons zelf en één geworden in de opstanding met Hem uit de dood.
Het gaat dus niet om ons zelf, want die is er niet meer, maar om God in ons.

"Zoon van God" duidt op het gene van God wat in ons aan het werk is, en waarmee we één zijn geworden. Dat word je als je een vredestichter van God bent geworden. Brengent vrede, tussen God en de mensen. Dat bracht Jezus en in navolging van Hem wij ook. Want Jezus zei: "zalig zijn de vredestichters, want ze zullen zonen van God genoemd worden."
Messenger

Bericht door Messenger »

Gaitema schreef:
17 mar 2020, 19:24
God is niet alleen een God die ergens van buiten het heelal naar ons, dwars door het heelal heen kijkt en zich Superieur ons als naar een mier bekijkt. Hij is ook in ons en beleeft onze wereld door ons heen, en kijkt door onze ogen de wereld in, denkt door onze gedachten mee en voelt door onze handen wat wij voelen. Hij ondergaat zo alles wat wij ondergaan.
Een mooie beschrijving geef je van een alomtegenwoordige, alziende en alwetende God.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Petra

Bericht door Petra »

hopper schreef:
17 mar 2020, 09:56
Petra schreef:
Verloochenen is idd jezelf verzaken. Maar zie jij dat Trump en Poetin doen dan? Je rekent beide heren af op een denkbeeldige God.
Beide heren gebruiken de denkbeeldige God voor eigen doeleinden. Samen met goedgelovige gelovigen en de kerkelijke c.q. evangelische hiërachie.

Allemaal oude trucjes, die we al eeuwenlang zien. Maar met zelfverloochening heeft het niks van doen. Jij gebruikt dus eigenlijk Trump en Poetin om je punt te maken. Maar die hebben met de door jou aangeroerde kwestie niks te maken.
Die hebben er nou juist wel mee te maken.

Mijn gedachte is dat de goeierik zichzelf niet hoeft te verloochenen. Die doet vanuit het eigen ideaal al z'n/h'r best om goed te doen.
Bij de gelovigen waar het wel nodig zou zijn ... gebeurt het niet.

Misschien ben ik een rare hoor.. maar ik vind het een heel zwaar woord, dat jezelf verloochenen.
En dan probeer ik concrete situaties te bedenken waarin je als gelovige iets doet of laat en dan het gevoel hebt dat je jezelf verloochend hebt.
Het lijkt mij een enorm vervelend gevoel.

Concreet dacht ik in de richting van dingen die tegen je eigen normen/waarden indruisen. Maar goed, begreep van Pyro dat het meer gaat om je niet op jezelf te richten. Dan denk ik aan ehhh ik heb zin om een boek te lezen maar de buren zijn ziek, dus ik leg mijn boek maar weg en ga voor hen een boodschap doen.
Heb ik daarna het gevoel dat ik mezelf verloochend heb? Volgens mij juist niet.
Dus hoe zit dat dan? Ik krijg het niet bedacht.

Wanneer zit je als gelovige in de dagelijkse praktijk nou echt te denken ... oh oh oh wat heb ik mezelf toch verloochend vandaag omdat ik Gods wil heb gevolgd i.p.v. mijn wil :?:
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Messenger schreef:
18 mar 2020, 00:46
Gaitema schreef:
17 mar 2020, 19:24
God is niet alleen een God die ergens van buiten het heelal naar ons, dwars door het heelal heen kijkt en zich Superieur ons als naar een mier bekijkt. Hij is ook in ons en beleeft onze wereld door ons heen, en kijkt door onze ogen de wereld in, denkt door onze gedachten mee en voelt door onze handen wat wij voelen. Hij ondergaat zo alles wat wij ondergaan.
Een mooie beschrijving geef je van een alomtegenwoordige, alziende en alwetende God.
Zonder dat Hij oordeelt en boos wordt, maar ééntje die ons als deel van zichzelf ziet. Alles wat ons uit liefde gegeven wordt, wordt Hem gegeven. Alles wat ons aangedaan wordt, wordt Hem aangedaan. En als wij uit liefde geven, geeft God uit liefde. Als wij liefdeloos handelen, doet God dat niet, want Hij handeld niet liefdeloos, maar vergeeft het om niets.
In Liefde zijn we met Hem verbonden en leven we uit de Bron.
Plaats reactie